El
'Ik kan niet schrijven, ik ben een huurling'
Waanzin van geweld
Onvergetelijke rol Max von Sydow
VRIJDAG 2 JUNI 1989
PAGINA 9
'Komissar'; regie Alexandr Askoldov; hoofd
rollen: Nona Mordzjoekova en Rolan Bikov;
theater: Kijkhuis, Leiden.
Alexandr Askoldov maakte in 1967
zijn film 'De Commissaris', die
twintig jaar later door toedoen van
Gorbatsjov voor het eerst werd ver
toond. De film zal waarschijnlijk de
geschiedenis ingaan als de geduren
de twee decennia meest onbe
spreekbare film aller tijden. Zelfs in
de tijd dat verboden films onder het
stof vandaan gehaald werden bleef
deze nog veilig achter slot en gren
del.
De hoofdpersoon is een zwaarlijvi
ge vrouwelijke volkscommissaris
die de leiding heeft over een peloton
van het rode leger. In een door de
strijd met de Witten gehavend stad
je laat ze zonder schroom een deser
teur ter dood veroordelen. Ze ver
beeldt duidelijk het heroïsche revo
lutionaire ideaal: het doel heiligt de
middelen. Tot zover is er niets on
vertogens aan. Het gaat echter mis
zodra blijkt dat de commissaris al in
een vergaand stadium zwanger is.
Tevergeefs heeft zij al geprobeerd
een spontane abortus te bewerken.
Er zit niets anders op dan in het
dorpje echter te blijven en in alle
rust het kind op de wereld te zetten.
Met veel tegenzin wordt zij inge
kwartierd bij een joodse familie, die
het al niet erg breed heeft. Op dat
moment verandert de hele toon van
de film. Er is niet langer sprake van
een schildering van bolsjewistische
heldenmoed, maar er volgt een ver
tederend* portret van menselijk ge
luk. De ruwe bolster blijkt een blan
ke pit te hebben, zeker als ze een
maal haar kindje gebaard heeft.
Toch is de omslag in sfeer en karak
ter niet hetgeen geweest waaraan de
censuur zo aanstoot nam. Aan het
eind van de film laat de commissa
ris immers haar baby in de steek om
met het rode leger te kunnen op
trekken tegen de Witten.
De verbroedering tussen de com
missaris en de joodse familie zal
meer aanleiding gegeven hebben
tot de nodige vraagtekens. De klei
ne genoegens in het armzalige be
staan en het onwankelbare vertrou
wen in een betere toekomst contras
teren scherp met het blinde fanatis
me en zinloze geweld van welke re
volutie dan ook. Zowel het aan
stootgevende indertijd voor de cen
suur als het imponerende nu voor
ons van 'Komissar' ligt echter
hoofdzakelijk in de stijl van Askold
ov. De sterke associaties en halluci
naties die door snelle montage tot
stand worden gebracht maken de
waanzin van het bloedvergieten op
zo'n onomstotelijke wijze duidelijk
dat de toeschouwer bijna niet an
ders dan met tranen op de wangen
en als pacifist de zaal verlaten. 'Ko
missar' is een historisch, kritisch,
maar vooral lyrisch meesterwerk.
LEONARD ENGEL
BIOSCOPEN
- Nona Mordzjoekova in een
Stephen Frears, regisseur 'Dangerous liaisons'
PARIJS (GPD) "Ik weet wei
nig over het Frankrijk van de
achttiende eeuw en ik heb er
ook geen speciale interesse
voor. Nog steeds niet. En ik had.
het boek van Choderlos de La-
clos niet gelezen toen ik ge
vraagd werd Les Liaisons Dan-
gereuses te verfilmen, maar ik
zei meteen het te willen doen."
Regisseur Stephen Frears be
kent het zonder gêne: "Maar ik
had wel het script gelezen en
me zeer geïnteresseerd voor de
interactie tussen de karakters.
Ik associeerde het met kamer
muziek".
door
Pieter van Lierop
Frears meent zich te hebben gehou
den aan zyn uitdrukkelijke op
dracht er een populaire film van te
maken. Er zijn drie Oscars mee ge
wonnen in de categorieën beste
kostuums, beste decors en beste
scriptbewerking. 'Dangerous lia
sons' gaat over seks, macht en lief
de. In de samenhang van die ele
menten is volgens de Britse regis
seur in twee eeuwen tijd weinig ver
anderd.
"Alleen misschien dat vandaag
de dag vrije seks schijnt te kunnen
worden afgestraft met aids. Maar
liefde is veel gevaarlijker dan aids.
Ik meen dat het verhaal van Les Li
asons Dangereuses universeel is,
niet bij uitstek eigentijds. De we
reld is veranderd, de moraal is ver
anderd. Dit verhaal is niet langer als
shockerend te beschouwen, ik zou
niet weten hoe ik het shockerend
had kunnen maken".
Thatcher
"Het mooiste van de film vind ik
zelf Glenn Close als markiezin de
Merteuil en dan speciaal aan het
einde van de film, als ze zich reali
seert wat ze allemaal heeft aange
richt. Die markiezin is een erg ster
ke vrouw, ik stelde me haar voor als
iemand die net bezig is haar kracht
te ontdekken, gelouterd door een le
ven waarin ze een hoop te incasse
ren had gekregen. Ze ontdekt haar
kracht en op een eigenlijk vertede
rende manier kan ze zich nog al te
goed voorstellen hoe simpel het is
om zwak te zijn. Ze kent beide kan
ten en laat ook zien welke prijs er
voor kracht betaald moet worden.
Men heeft in artikelen verbanden
gezocht tussen deze markiezin de
Merteuil en mevrouw Thatcher. Ik
heb zo'n verband nooit gezocht
maar de vergelijking is niet oninte
ressant, juist vanwege het verschil
tussen beide vrouwen. Mevrouw
Thatcher is iemand die zich er juist
absoluut niet van bewust schijnt te
zijn wat ze voor kwaads heeft aange
richt. Ze is alleen maar beneveld
door haar eigen kracht en heeft haar
menselijkheid nog niet gevonden.
Ze heeft daar de verbeeldings
kracht niet voor en dat is ook waar
om ze zo'n beperkte figuur is. Mis
schien dat als ze oud is....nee, ze is al
oud....Misschien dat ze op haar
sterfbed nog de kans krijgt een paar
Er is de laatste paar jaar nogal
wat geestdrift opgebracht voor wat
men de 'nieuwe Britse cinema' is
gaan noemen. Maar is optimisme
wel op zijn plaats als er tegelijker
tijd zo veel Engelse regisseurs voor
de Amerikanen gaan werken?
"Er heeft zich in Engeland een
soort eruptie aan energie voorge
daan, waar inmiddels vrees ik
al weer een einde aan is gekomen.
Overigens heb ik zelf nog geen en
kele film in de Verenigde Staten ge
maakt. 'Dangerous liasons' is met
Amerikaans geld gemaakt, dat wel.
Maar dat gold ook voor 'Sammy
Rosie get laid', voor 'Gumshoe' en
voor 'Prick up your ears' groten
deels. In Engeland is maar heel wei
nig geld voor films beschikbaar. Als
je dan je geld elders vandaan te be
trekken weet, maakt dat het leven
voor iedereen gemakkelijker. De fil
mers van de zogenaamde 'nieuwe
Britse cinema' over wie we het heb
ben, Peter Greenaway is de grote
uitzondering komen allemaal bij
de televisie vandaan en maakten
daar met twintig jaar ervaring tv-
fiims over de de zorgwekkende
stand van zaken in de Britse samen
leving. Dat is hen op zeker moment
de strot uit gang hangen en toen
zochten ze als vanzelf het grote
scherm op".
- En welke kant gaat u nu verder
op?
"Wellicht draai ik mijn volgende
film weer in Engeland, hoewel trou
wens de kans niet gering is dat het
weer een Amerikaanse film zal wor
den, want Martin Scorsese wil me
'The Drifters' laten verfilmen. Dat
zou dan weer een harde misdaad
film worden zoals 'The Hit' vijfjaar
geleden. Ik heb veel weg van een
huurling die reist naar waar er maar
een goed script te verfilmen valt.
Zelf kan ik ze niet schrijven. Ik ge
loof niet dat me dat noodzakelijk tot
een mindere cineast maakt. Ook
John Ford heeft nooit zijn eigen sce
nario's geschreven en toch was hij
de beste filmer uit de geschiedenis.
Een genie".
'Pelle de Veroveraar"; regie: Bille August;
hoofdrollen: Max von Sydow en Pelle Hvene-
gaard; theater: Kijkhuis, Leiden
De oude landarbeider Lasse en zijn
zoontje Pelle ontvluchten de ar
moede van Zweden en hopen in De
nemarken een nieuw leven te begin
nen. "Het is een prachtig land," ver
telt vader tijdens de overtocht. "Er
is werk in overvloed en de mensen
eten er varkensvlees met rozijnen".
Pelle kijkt vol vertrouwen naar hem
op. Eenmaal aan land is de droom
snel vervlogen. "Nooit op het eerste
aanbod ingaan", houdt Lasse zich
zelf nog moedig voor. Maar de
Deense herenboeren behandelen de
Zweedse gastarbeiders als uitschot
en Lasse mag de hemel danken dat
hij tenslotte door iemand wordt
meegenomen. Hij en Pelle krijgen
een matras in een hoekje vpn het
kippenhok.
Voordat de Deense regisseur Bil
le August dit sombere epos maakte
had hij al de nodige faam verworven
met enkele ontroerende jeugdfilms,
waaronder 'Twist and Shout'.
Kleinschalige, intieme drama's
waarin kinderen in de puberteit de
hoofdrol speelden. In vergelijking
daarmee is 'Pelle de Veroveraar'
een waar spektakel. Toch blijven
ook hier de mensen en hun emoties
voortdurend op de voorgrond
staan. Tot ieders verrassing kaapte
deze film vorig jaar in Cannes de
Gouden Palm voor de neus van de
gedoodverfde kanshebbers weg.
Ook in 'Pelle' speelt een kind de
hoofdrol. De film schetst een som
ber beeld van het Deense landleven
rond de eeuwwisseling. Pelle is in
de eerste plaats de stille getuige van
het leed en onrecht dat zich om hem
heen afspeelt. Daarnaast zien we
hoe zijn kinderdromen langzaam
plaats beginnen te maken voor de
werkelijkheid. Dat laatste is iets van
alle tijden, maar in voor Pelle is die
werkelijkheid wel bijzonder wreed.
Mensen ploeteren hier bijna let
terlijk als varkens door in de mod
der. Lasse probeert zich nog lang
groot te houden, maar na twee sei
zoenen voelt hij zijn krachten ver
zwakken en is zijn opstandige geest
voorgoed gebroken. Erik, een van
de andere arbeiders op de boerderij,
maakt samen met Pelle plannen om
naar Amerika te gaan. Drank en een
ongeluk zetten daar een streep
door. Lasse ziet nog even licht glo
ren wanneer hij vriendschap sluit
met een zeemansweduwe. Ook dit
geluk is van korte duur want de
doodgewaande echtgenoot komt
onverwacht boven water. Maar het
zijn niet alleen de armen die lijden.
De vrouw van de boer kan geen kin
deren krijgen en moet lijdzaam toe
zien hoe haar man zijn lusten elders
botviert, 's Nachts wordt de een
zaamheid haar te machtig en klinkt
uit haar slaapkamer een waanzinnig
gejammer.
Het is prachtig gemaakt allemaal,
maar heeft Bille August zich niet te
veel laten meeslepen? De film is ta
melijk lang uitgevallen en trakteert
de kijker op een overdosis leed die
ten koste gaat van de ontwikkeling
van het verhaal. Sommige zijlijnen
worden bovendien onnodig uitge
sponnen, terwijl de wezenlijke ver
anderingen maar heel beperkt zijn.
Zo ontstaat er een opeenstapeling
van sentiment die de kracht van de
film behoorlijk aantast.
De film wordt uiteindelijk over
eind gehouden door de prachtige
fotografie en vooral door het schit
terende acteren. Met name Max von
Sydow als de oude Lasse maakt een
onvergetelijke indruk. Hij speelt
een ongelukkige oude man die niet
zo slim en niet zo sterk meer is,
maar die tegen beter weten in blijft
dromen van een beter leven voor
zijn zoontje. Het is aangrijpend om
te zien hoe Lasse, die eerst zulke
stoere taal uitsloeg, uiteindelijk be
vend en stamelend in het stof
kruipt. Opstand en verandering zijn
hier nog ver te zoeken, zoveel is wel
duidelijk. Pas aan het slot gloort er
een sprankje hoop. Pelle keert de el
lende de rug toe en trekt op goed ge
luk de wijde wereld in.
LEO BANKERSEN
Stephen Frears: 'Liefde is veel gevaarlijker dan aids'.
FILMS OP VIDEO
De meeste films die worden ge
maakt - zeker de meeste films die
op video verschijnen - volgen de
grote Hollywoodlijn: duidelijk
verhaal, duidelijke beelden en
heldere montage. Er zijn uitzon
deringen en die doen soms welda
dig aan.
Een uitzondering is 'Siesta'
van Mary Lambert. Aan het ver
haal is aandacht besteed en de be
zetting is uitstekend; Ellen Bar-
kin, Isabella Rosselini, Martin
Sheen, Jodie Foster. Ellen Barkin
is een stuntvrouw die uitziet naar
een stunt die zijn weerga niet
kent. Ze laat echter alle plannen
schieten als ze een brief krijgt van
een ex-vriend die nu in Spanje
verblijft. Haar speurtocht naar de
vriend is zo gemonteerd dat een
interessante melange ontstaat
van heden en verleden, van
droom en werkelijkheid, van af
schuw en passie. Lambert heeft
het zichzelf wel erg moeilijk ge
maakt en enkele malen loopt de
film vrijwel vast, maar daartegen
over staan boeiende scènes en
knap acteerwerk. CNR Video.
Evenmin rechttoe rechtaan is
'The dead can't lie' van Lloyd
Fonvielle over een detective
(Tommy Lee Jones) die te maken
krijgt met een opdrachtgeefster
(Virginia Madsen) die is overle
den. Of niet. Of toch wel. Het blijft
lang duister, maar leidt naar een
aardige plot. Het cynisme waar
mee Jones zijn rol speelt is een ge
noegen om naar te kijken.
Cannon Video.
Wie zitvlees heeft zal zich vie
reneenhalf uur vermaken' met
Buzz Kuliks versie van 'Around
the world in 80 days'. Iedereen
kent het boek van Jules Verne en
dus het verhaal. Het opvallende is
dat Kulik juist de accenten heeft
gelegd op dat verhaal. Hij laat van
a tot z zien door welke landen
Pierce Brosnan, vergezeld van
Eric Idle en gevolgd door detecti
ve Peter Ustinov, allemaal reist
zonder dat het ook maar een
ogenblik echt spannend wordt.
Prachtige plaatje bij de vleet,
maar geen drama. Video Exclu
sief.
Door toeval zijn vlak na elkaar
twee films uitgekomen waarin
Loni Andersen een hoofdrol
speelt. In 'Too good to be true'
van Christian Nyby is ze een oog
verblindend mooie feeks die een
aardige man (Patrick Duffy) om
haar vingers windt en vervolgens
de vernieling in dreigt te helpen.
In 'Necessity' van Dan Enright
speelt ze een vrouw die getrouwd
is met iemand die een gangster
blijkt te zijn en wil scheiden. Ze
verzet bergen om haar kind uit
handen van haar man te krijgen.
Anderson is geen topactrice,
maar ze kent haar vak. Beide
films geven een goed overzicht
van haar talent. 'Too good to be
true' is van CBS/Fox, 'Necessity'
van van Video Excellent.
'A case of honor' van Eddie Ro
mero is een van Vietnamfilms die
aan de lopende band gemaakt lij
ken te worden. Timothy Bottoms
is de aanvoerder van een groep
gevangenen die ontsnappen en
zich naar de vrijheid vechten.
Bottoms doet zijn best, maar hij is
gewoon te aardig voor de dappe-
re-jongensrol die hij moet spelen.
Van CNR Video.
Helemaal niet aardig is Charles
Bronson, een doorgewinterde
wreker die in 'Messenger of de
ath' zijn zoveelste heldenrol
speelt. Regisseur is J. Lee
Thompson die vaak met Bronson
samenwerkt. Ze maken er een
soepel lopend werk van dat geen
draad nieuws bevat en dat spann
ender had gekund als ze er echt
zin in hadden gehad. Cannon Vi
deo.
Cowboyfilms zijn er te weinig
en daarom noem ik voor de lief
hebber 'Dead or alive' van John
Guillermin waarin Kris Kristof-
ferson een veteraan speelt die de
revolvers ter hand neemt als ban
dieten het echt te gek maken. De
cassette die ik kreeg was tech
nisch niet helemaal in orde en het
eind werd me onthouden, maar ik
durf te wedden dat Kristofferson
won. Warner Home Video.
Oliver Reed is een behoorlijke
acteur cjie in goede films heeft ge
speeld. Aan 'Rage to kill' moet
hij hebben meegedaan omdat hij
zich een poosje verveelde. Het
verhaal gaat over een eiland waar
een staatsgreep wordt gepleegd
tegen de zin van de Amerikanen,
of zo. Het precieze verhaal is me
ontgaan. Er wordt veel gescho
ten, zeer veel zelfs. Veel bloed
ook. Kijkwerk voor de liefhebber
van geweld die het zo nauw niet
neemt. RCV 2001.
Deze zomer komt de
mes Bond-film uit. Dat zal zeker
met enig tamtam gebeuren. Ja
mes zuster Jane doet het rustiger
aan. Zij is aan haar vijfde avon
tuur toe en neemt het op tegen
Thunderthighs'. De dijen zijn in
derdaad overdonderend en ho
gerop is het ook niet mis. Eva Al
len speelt Jane en het is duidelijk
te zien dat ze zich onwennig voelt
als ze kleren aan heeft; vaak ge
beurt dat overigens niet. Ex-rated
Video.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Au revoir mes enfants' - Greenway,
Voorschoten
Stormy monday' - City. Katwijk
'The accused' - Euro, Alphen
BLIJVERS
'Tequila sunrise' - drie mysterieuze ka
rakters in ingewikkelde driehoeksver
houding - Lido, Leiden
'Her alibi' - Derderangs detective
schrijver verliefd op moordenares -
Lido. Leiden
'My stepmother is an alien' - Kim Ba-
singer als buitenaardse schoonheid in
Amerikaans gezin - Lido. Leiden en
Euro, Alphen
'Twins' - Arnold Schwarzenegger
maakt zijn debuut in een komedie met
Danny Devito - City, Katwijk en
Greenway, Voorschoten
The naked gun' - moderne slapstick
uit de archieven van de tv-serie 'Police
squad' - Luxor, Leiden en Euro, Al-
'Dangerous liaisons' - verdorven adel
speelt duivels liefdesspel - Lido, Lei
den
'Rain man' - Dustin Hoffman kreeg
een Oscar voor zijn rol van hoogbe
gaafde autistische man - Lido, Leiden
en Euro. Alphen
'Mijn vader woont in Rio' - meeslepen
de kinderfilm, ook leuk voor volwasse
nen - Greenway, Voorschoten
'Gorillas in the mist' - Sigourney Wea
ver als apenredster in het oerwoud -
Greenway, Voorschoten
'The bear' - 'acterende' beren in senti
mentele natuurfilm van Jean Jacques
Annaud - Trianon, Leiden en Green
way, Voorschoten
'9'/2 weeks' - Kim Basmger en Mickey
Rourke hebben benauwende relatie -
Trianon. Leiden
'Baby d'amour' - Rex, Leiden
'Love couch' - Rex, Leiden'
'Jungle book' - City, Katwijk, Green
way, Voorschoten en Euro, Alphen
'Lady en de Vagebond' - Lido, Leiden
DEN HAAG
'Mv stepmother is an alien" - Asta
(463500), al.
Working girl' - Asta. al.
'Sweet hearts dance' - Asta. al.
The moderns' - Babyion (471656), al.
'Dangerous liaisons'- Babylon, al.
'Mississippi burning' - Babylon, 12 jr.
'Twins' - Cineac (630637), aï.
'Tequila sunrise' - Cineac, al.
'Her alibi' - Cineac, al.
'Rain man' - Metropole (456756), al.
'A cry in the dark' - Metropole. al.
'The bear' - Metropole, al.
'The naked gun' - Metropole. al.
'Another woman' - Metropole. al.
'A fish called Wanda' - Odeon (462400),
al.
'De pop' - Odeon. 12 jr.
'De naakte waarheid' - Odeon, 16 jr.
'The naked gun' - Odeon. al.
'Kangaroo' - Studio (656402), 16 jr.
'The guests of hotel Astoria' - Studio,
16 jr.
'La lectrice' - Studio, 16 jr.
AMSTERDAM
'Mississippi burning' - Alfa (278806), 12
jr.
'A cry in the dark' - Alfa, al.
'Loos' - Alfa, 16 jr.
'Bagdad café' - Alfa, 16 jr.
'Dangerous liaisons' - Alhambra
(233192), al.
'The accused' - Alhambra, 16 jr.
'Tequila sunrise' - Bellevue Cinerama
(234876). al.
'Her alibi' - Cinerama, al.
'Dangerous liaisons' - Calypso
(234876), al.
'Rituelen' - Calypso, al.
'Madame Sousatzka' - Cinecenter
(236615), 16 jr.
'Cobra verde' - Cinecenter, 16 jr.
'Another woman' - Cinecenter, al.
'Kangaroo' - Cinecenter, 16 jr.
'The naked gun' - Cinema, al.
'Tequila sunrise' - Cinema, al.
'Mv stepmother is an alien' - City
(234579). al.
'The naked gun' - City, al.
'Working girl' - Citv, al.
'Twins' - City, 16 jr.
'A fish called Wanda' - City, al.
'De pop' - City, 16 jr.
'Bat 21' - City, 16 jr.
'Vincent' - Kriterion, 16 jr.
'Permette7 Rocco: Papaleo' - Krite
rion, 16 jr.
'Family viewing' - Kriterion, 16 jr.
'Girls USA' - Parisien, 18 jr.
'Zusters voor dag en nacht' - Parisien,
18 jr.
'El verano de la senora Forbes' - The
Movies (245790). 16 jr.
'Fabula de la belle Palomera' - The Mo-
'La iectrice' - The Movies, 16 jr.
'My stepmother is an alien' - Tuschins-
ki (262633), al.
'Le maitre de musique' - Tuschinski,
16 jr.
'The accidental tourist' - Tuschinski,
al.
'Burning secret' - Tuschinski, al.
'The bear' - Tuschinski, al.
'Rain man' - Tuschinski, al.
'Her alibi' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Mijn vader woont in Rio' - De Uitkijk,
al.
'Citizen Kane' - De Uitkijk (237460), 16
FILMHUIZEN
Het Kijkhuis heeft deze week
kort programma. 'De
ris' en 'Pelle de
draaien tot en met woensdag.
Zondag en maandag is het Kijk
huis gesloten.
Jacques Tati, alias monsieur
Hülot, is in 'Mon oncle' een avon
tuurlijke oom. In de jaren vijftig
stort de Franse middenklasse
zich met overgave op modernisa
tie en luxe.
Gérard een jochie, woont in een
kast van een huis, vol met elektri
sche apparaten die geacht wor
den het leven te veraangenamen.
Voor hem is het een uitermate
vervelende omgeving. Logisch
dat hij liever achterop de brom
mer van de door hem geadopteer
de oom Hülot het leven en avopn-
tuur tegemoet rijdt.
'Mon oncle' zit boordevol hu
mor. Daarnaast weet Tati de mo
derne Franse samenleving flink
op de hak te nemen (Filmhuis
LVC, vandaag en morgen, 21.15
uur).
De LAK-cinema is met ingang
van de maand juni gesloten. Hal
verwege augustus is de LAK-bio-
scoop weer open.
TELEVISIE
Een elektronika-expert (Ryan
O'Neal) heeft in 'Green Ice'
schulden en vertrekt naar Mexi
co. Hij ziet daar mogelijkheden
om smaragden te stelen. Via
luchtballons probeert hij in het
bezit te komen van de waardevol
le juwelen, maar dat gaat niet zo
makkelijk (zaterdag, Nederland
2, 22.10 uur).
Gregory Peck is in 'Mac-
Arthur' een generaal die de Fil-
lippijnse vesting Corregidor op
alle mogelijke manieren verde
digt. Het verhaal Speelt in 1942.
De legendarische generaal wordt
gesteund door president Roose
velt (zaterdag, Nederland 2, 00.05
uur).
In een Pinter-cyclus zendt de
BBC 'The servant' uit. Deze Brit
se film van Joseph Losey gaat
over een rijke jongen die wordt
ingepalmd door een butler en
diens zuster. Een voor die tijd
spraakmakende film met een ho
mo-erotische ondertoon. Met on
der anderen Dirk Bogarde en Sa
rah Miles (zaterdga, BBC 2, 22.15
uur).
'Do detectives think?' is de
vraag die wordt gesteld in een
korte Laurel en Hardy-film uit
1927. De dikke en de dunne gaan
op onderzoek uit (zondag, 09.15
uur, 20.15 uur).
Roland Verhavert maakte in
1985 de Belgisch/Nederlandse
film 'Pallieter'. Een jongen uit
het Vlaanderen van begin deze
eeuw raakt helemaal overstuur en
zweert zijn oude leven af. Met on
der anderen Sylvia de Leur (zon
dag, BRT 1. 20.15 uur).
Een man krimpt in 'The incre
dible shrinking man' ineen tot
minuscule proporties door radio
actieve straling. Leuke speciale
effecten (zondag, BBC 2, 23.15
uur).
Inspecteur Clouseau, ofwel Pe
ter Sellers, moet in The return of
the pink panther' een diamant
opsporen. Christopher Plummer,
een gentleman-inbreker, moet
zijn onschuld bewijzen (maan
dag, BRT 2, 20.00 uur).
Kelly McGillis was nog niet zo
bekend toen ze in 'Witness' (1985)
speelde In deze film van Peter
Weir is een jongetje getuige van
een moord. Hij legt een vreemde
verklaring af (donderdag, Neder
land 1, 22.40 uur).