'God in mij, dat is me te link' Opgedragen aan alle theologen ZATERDAG 11 FEBRUARI 1989 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 19 Het merendeel van de 63 tot 70 procent Neder landers die, volgens enquêtes en statistieken, zeg gen in God of 'zoiets als een god' te geloven, kan niet verklaren wat ze dan geloven en hoe. De meesten verdwalen in hun eigen bewoordingen. schijnt er van jaar tot jaar een stroom theologische geschriften en geestelijke lectuur, waarin heel wat over het Opperwezen wordt onthuld. Maar wie alles gelezen heeft, weet nog niet alles. In gesprekken met allerlei mensen kreeg de theo loog, dichter en publicist Huub Oosterhuis infor matie over 'godsdienst' die hij in theologische ge schriften sporadisch of helemaal niet had gevon den. Hij voerde twintig gesprekken, i zestien werden gepubliceerd in het weekblad 'De Tijd'. Twaalf zijn nu gebundeld in het boek 'Wat heet God', een uitgave van 'Balans' in Amsterdam <172 bladzijden, f. 24,50). De komende tien jaar wil Oosterhuis nog tachtig van zulke gesprekken voe- "Als het goed is analyseert de theologie wat denken over God", zegt een van zijn ge sprekspartners. "Ik mag het hopen", reageert Oos terhuis niet zonder twijfel. Hij beveelt zijn boek aan, draagt het zelfs op aan 'alle theologen'. Het is vooral bestemd voor die gelovigen die hun verhaal over God niet rond hebben en die zich misschien juist daarom in deze gesprekken,zullen herken- De commentator en kunstcriticus Lambert Tegenbosch kwam uit eindelijk in de kunsthandel te recht. Eerst wilde hij priester worden. Bij de paters van de Hei lige Familie. Hij is er met groot, verdriet weggegaanbekende hij. Oosterhuis. "Omdat ik meisjes, mooier vond. Toen ik moest intre den in het noviciaat, heb ik ge zegd: ik kan het niet. Ik wilde vrijen". Toch is hij nog lange tijd ver knocht gebleven aan de kerk. "Het is mijn grootste hartstocht geweest alles over geloof en kerk te weten. Ik wilde een schitteren de kerk maken met liturgie in de volkstaal en andere onschuldige dingen. Zondags las ik het evan gelie voor in mijn parochiekerk, nog in de jaren 60. Toen vond ik het verschrikkelijk als iemand de kerk uitging. Een paar jaar la ter, nam ik het ieder kwalijk die niét de kerk uitging". Tegenbosch heeft heeft lang geprobeerd binnen de gangbare theologie te denken. "Ik vond theologie altijd heel mooi. Ik dacht er toen niet aan dat er een leven zou kunnen zijn zonder God". "De kerk", zegt Tegen bosch, "is ongewild gangmaak ster geworden van de ontkerste ning". Hij vindt ontkerstening positief. "Het betekent vrijwor ding, mondigheid, loskomen van pausen en ayatollahs en van al die mensen die spreken uit hoge re ingevingen. Niets riep zozeer op tot onmondigheid als het christendom". In de vrije kunst ziet de ex-cri ticus de ontkerstening het verst voortgeschreden. De kerk is daar geen norm meer. Geen kunst meer in opdracht van hof, adel of clerus. De kunstenaar is zijn ei gen opdrachtgever geworden. "Je begint met iets op de kerk te gen te hebben, en het eindigt er mee dat je atheïst bent. Atheïst, dat is natuurlijk net zo opschep perig als het woord gelovig. Nie mand zegt meer: ik ben atheïst. Men zegt: ik ben agnost". 'God' is voor Tegenbosch een leeg woord geworden. "Maar er zijn volle, goddelijke momenten. Dan denk ik niet aan God, maar aan menswording". Achter de hekken De journalist en publicist /scha Meijer heeft zich nooit beklaagd dat hij in het jodendom is opge voed. "Dat heeft erg vormend ge werkt". Huub Oosterhuis schreef van hem op dat het liberale jo dendom hem niets zegt. "Die liberalen nemen vrouwe lijke rabbijnen. Dat moet kun nen, roepen ze dan. Ik zeg: doe me een lol, dat kan niet. Vrou wen in de sjoel, ja, dat kan wel, maar achter de hekken liefst. Li beraal jodendom is een paradox. Moeten vrouwen gelijke kansen hebben als mannen? Natuurlijk. Heeft feminisme zin? Het is de enige politiek-sociale stroming van na de oorlog die iets heeft voortgebracht. Maar vraagje me: moeten er vrouwelijke rabbijnen in de sjoel, dan zeg ik meteen: nee. Het jodendom is geen wes terse godsdienst. Het heeft niks met hiér te maken". Meijer ziet er ongelukken van komen als je religie gaat vertalen in politieke en maatschappelijke normen. "Ik ben gevormd in die joodse bijbel. Dus heeft die God nog wel een zekere invloed, als HUUB OOSTERHUIS ...nog tachtig van zulke gesprekken in de komende tien jaar... Het gebrek aan organisatie was een duidelijke fout van Pro vo. "En dat we geen raad wisten met het verschijnsel macht. Ik was de leider, maar had bezwaar tegen macht, en daarom ontken de ik mijn eigen leiderschap. Ik heb te radicaal het begrip leider schap ontkend. Als ik dus zoals nu de trekker ben van een nieuw initiatief, moet ik ook de aspec ten van leiderschap die daaraan vastzitten willen vervullen". Van Duijn werkt nu buiten ge vestigde partijkaders om aan lo kale platforms, 'broedplaatsen voor bewustwording'. Uit allerlei groeperingen komen mensen daarop af. Van christenen en theosofen tot boeddhisten en bahai-mensen. Hij is een 'bemid delend persoon' in dat proces naar een open geestesgesteld heid. "Wij proberen onze spiritu ele inspiratie te vertalen in poli tieke voorstellen". Voor Roel van Duijn is God 'de bezieldheid van en in alles, de kern van alles'. "Geen uitwendi ge God, een soort schepper die buiten de schepping staat, maar samenvallend met het leven, en zo ervaar ik hem of haar. Het is een alomtegenwoordig ik, niet tegenover de rest, ook niet tegen over het kwaad. Ook daarin werkt hij met een geheime be doeling. Ik geloof wel in het be staan van demonische krachten, maar ook die zijn een aspect van God". creatief ijkpunt. Als er diepe ver warring in mij ontstaat, zal ik gauw teruggrijpen naar voorstel lingen die mij toen zijn aange reikt. Maar je moet het nooit maatschappelijk doortrekken. God is voor thuis, en niet voor daarbuiten". Over Jezus wil Ischa Meijer het niet hebben, "want dan ko men we in de Bhagwan-sfeer". "De god van Jezus? Hij bestaat niet". Het 'evangelie' is voor hem 'half stront half regenwater', net als het CDA. "Het evangelie met zijn 'God is liefde', wat krijgen we nou, zeg. Zo ontmenselijk je God. Dan is het ook niet meer te begrijpen, 't Is wél te begrijpen als het de ene dag zus en de ande re dag zo is. In sommige opzich ten wrekend, dan plotseling weer rechtvaardig. Grillig en menselijk. Een humeurig God is het. Een beetje als mijn vader". Meijer heeft een 'vroom jood se' broer en een 'vroom katholie ke' zus. "Mijn broertje neemt het haar niet kwalijk. Ik zeg: jij bent zélf even gek". Door het vuur In de jaren 60 koos de provo-ac tievoerder Roel van Duijn voor 'anti-politiek', ontregeling van de bestaande orde. Nu kiest hij anders. "Ik ben 43 en men zegt dat dan een nieuwe levensfase aan breekt. Ik merk dat aan de ge dachte die sinds kort bij mij op komt: dat je leeft met verschrik kelijke feiten en dat je dat moet aanvaarden. Niet datje erin moet berusten, zo van: er is niets tegen te doen, maar wel dat je moet aanvaarden dat verschrikkelij ke feiten ook hun zin en beteke nis hebben, dat je groeit in dat proces. Je krijgt soms verschrik kelijke lessen toegediend. Je moet door het vuur". turgie en zo sprak hem erg aan. "Ik heb heel positieve herinne ringen, ook aan bepaalde pries ters met wie je je kon identifice ren. Ik ben niet afgeknapt op de vorm. Begin jaren 60, op de mid delbare school, lazen we Sartre. Toen ben ik intellectueel wakker geworden. Ik leerde denken en twijfelen en kon me niet meer overgeven aan die mystiek". De breuk kwam toen Tielman in Nijmegen sociologie studeer de. "Voor mijn kandidaats moest ik een tentamen ethiek doen. Ik ben gezakt op mijn mening over kernbewapening, echtscheiding, homoseksualiteit. Toen heb ik gezegd: is dit een universiteit of een seminarie? Ik behoor ge toetst te worden op mijn kennis, niet op mijn mening. Er werd een compromis gevonden, maar ben toen zo afgeknapt op dat klein zielige, die onverdraagzaamheid. Ik ben uit Nijmegen weggegaan en was ook ineens door de kerk heen". Op z'n 21ste stond het voor Tielman nu hoogleraar in Utrecht vast dat hij homo seksueel is. Hij had toen al een relatie. "Ik wist dat het niet mocht. Maar ik deed het toch, want het gevoel was sterker dan de leer". Hij voelde zich aange trokken tot het humanisme. "Dat is geen leer. Wij willen dat men sen toekomen aan een mens waardig bestaan en aan hun recht op zelfbeschikking". Tiel- mans weerstand tegen het woord 'God' hangt samen met het feit "dat in het verleden het christe lijk godsbegrip doorgaans werd gebruikt om de eigen opvatting van een hogere orde te achten en vandaaruit anderen de wet voor te schrijven". Geen leer Rob Tielman, afkomstig uit een zowel godsdienstig als sociaal- economisch gemengd milieu, is net zo oud als het Humanistisch Verbond en het COC (integratie homoseksualiteit). Hij vindt dat heel symbolisch. Tot zijn zestiende had hij veel gevoel voor het katholicisme. Li- ROB TIELMAN ...afgeknapt op dat kleinzielige... Hij weet niet wat er na dit le ven nog komt. "Of er een hemel is of een vagevuur of een hel, ik laat dat open. Ik behoor tot de ag nostische, niet tot de atheïstische stroming. Maar ik besef dat wij kunnen doorleven in elkaar". Slecht huis Albert van den Heuvel, eerder se cretaris-generaal van de Her vormde Kerk en voorzitter van de Vara, heeft nooit een lange pe riode in zijn leven gehad dat hij echt twijfelde aan de waarheid van het evangelie. "Ik bedoel met waarheid niet een historisch feitelijke waar heid, maar: dat het verhaal steeds weer herkenbaar en be trouwbaar is. Het spreekt uit, wat ik al vermoedde. Ik herken de wereld die ik in de krant lees, vanuit de bijbel. Wat daar zonde heet, zie ik hier gebeuren. Ook wat daar genade wordt genoemd. En tegelijk is er ook veel in dat verhaal dat niet door mijn eigen ervaringen en inzichten wordt gedekt". Met de woorden dat God mens is geworden in Jezus, heeft Van den Heuvel geen moeite. Ook niet met de woorden dat God mens wordt in mensen. Maar de vraag 'God wordt mens in jou?' is hem te dol. "Ik ben een slecht huis voor hem. Ik vrees ook dat dit leidt tot vereenzelviging. God in mij: ik zou hem kunnen clai- n, heb hem in mijn macht, i wel heel dichtbij, achter me, voor me, een duw in mijn rug, te genover me. Maar in mij, dat is me te link". God een idee uit de kindertijd? Zo vergaat het velen. Van den Heuvel: "Talloze mensen zijn ook diep ongelukkig. Maar daar om hoef ik nog niet ongelukig te zijn. Ik heb niet minder respect voor mensen die niet of niet meer geloven. Maar er zijn er in wier le vensgeschiedenis ik het verhaal over God tegenkom, en die her ken ik het diepst". Ook na zijn eigen scheiding voelde Van den Heuvel zich niet alleen gelaten. "Het verhaal over God stierf niet in mij. Dat had wel kunnen gebeuren. Het ver bleekte zelfs niet. En ik werd niet cynisch. By momenten voelde ik me wel heel schuldig. Omdat je ooit een belofte hebt gegeven die je nu breekt Dat is voor calvinis ten al helemaal niet om te tillen. Ik zocht in de bijbel, ook heel cal vinistisch, naar mensen die falen en dan toch troostend worden toegesproken. En ik kreeg een nieuwe kans". Zien gebeuren Als theoloog verbonden aan de Evangelische Studenten Gemein- de in Berlijn was Ton Veerkamp betrokken bij zo'n twintig linkse demonstraties. De eerste was de grote Chïlï-demonstratie eind 1973. Ze waren voor hem een soort ritueel. "Voor de mensen die meedoen betekent het dat ze zich niet neerleggen bij de feitelijke machtsverhoudingen, ook al kun nen ze die niet verarideren". "Oorspronkelijk is de god van het christendom één en dezelfde als de bevrijder-god van Israël. Maar toen het christendom de staatsgodsdienst werd van het Romeins imperium, begin vierde eeuw onder Constantijn, veran derde die god van gezicht en kreeg hij de trekken van Baal, de god van de machthebbers. Het christendom heeft als religie van de massa de Baal-cultus in zich opgenomen. De god van het gangbare christendom staat bo ven de partijen, nou ja alleen schijnbaar natuurlijk, want om dat hij neutraal is steunt hij de machthebbers". In de bijbel leest Veerkamp evenwel dat God afdaalt om te bevrijden. "Hij bestaat alleen dan, wanneer die bevrijding ge beurt. Wat heb ik aan iemand die hoort en ziet en niets doet? Die kan er net zo goed niet zijn. Ik wil het zien gebeuren. En soms zié ik het gebeuren, in flitsen. Dan wordt de droom heel even wer kelijkheid. God is een droom, denk ik. Zonder die droom is er geen menselijk leven mogelijk". "God is de gedachte in mij dat het anders kan, steeds opnieuw. Ik geef de hoop niet op. Het is koppigheid. Ik wil niet meer dat mensen worden afgemaakt. Zon der bijbel zou ik het in de frontli nie niet volhouden. Niet voor de chaos heeft hij de aarde gescha pen, maar als een bewoonbare plaats, staat er bij de profeet Jes- £(ja. Dat moet ik steeds weer ho ren. Maar...als er ooit wordt ge beld en er staat iemand van de politie aan de deur, en die zegt: uw kind is bij een demonstratie door een kogel gedood, of ik het dan nog zou volhouden weet ik niet". De verleiding is groot uit nog meer gesprekken te citeren. Zoals met de psychiatrie-profes- sor Piet Kuiper: "Aan mijn calvi nistische opvoeding heb ik de bevindelijkheid te danken, dat wat je met je verstand aanneemt ook voelt met je hart en daarnaar ook leeft". Of met Abel Herz- berg: "Seksualiteit is een gods wonder. Ik begrijp niets van dat celibaat in de katholieke kerk. Dat is naar joodse opvatting god deloos. Schuldgevoel tegenover genot en plezier is onjoods". Oosterhuis is niet met een vel vol voorgebakken vragen naar zijn gesprekspartners toegegaan om vervolgens met hun antwoor den achtereenvolgens een boek bij elkaar te schrijven. Met zijn vragen, die blijk geven van brede bekendheid, zowel met de per soon als met het onderwerp, en van een haast pastoraal vermo gen tot inleving, gaat hij in op wat zy te zeggen hebben. Terza ke, soms kritisch, altijd met res pect. Het is een methode waarbij ook de diepere motieven van ie mands denken en handelen hel der naar boven kunnen komen. En dat is allerminst eenvoudig, want ieder heeft z'n eigen achter grond, geschiedenis en verhaal, en toekomstbeeld. Het kan haast niet anders of de lezer van nu, die zelf het verhaal over God nog niet rond heeft, zal zich in deze gesprekken vaak herkennen. S. J. DE GROOT LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk zie luth. kerk en Marekerk; Marekerk 9.45 dr. Meijers, 12 studentenekklesia, 5 ds. De Boo, Zierikzee; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Kramer; Oe cumenische geloofsgemeenschap De Re genboog (Merenwijk) 9.30 en 11.15 pastoor v. Well; Bethlehemkerk (Driftstr.) 10 ds. Nauta. opendeurdienst. mmv combo uit Woubrugge; Bevrijdingsk. (Montgomerystr!) 10 ds. Jan sen. 5 ds. Schouten; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Schouten, ha; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand. mevr. C. Lems. Acad. Zie kenhuis 9 rk dienst, 10.15 ds. v. Beinum. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. v. 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10.30 doven- dienst, hr. J. Reehorst, zie ook Bethl.kerk; Ou de Vest zie luth. kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaarden huis Groenhoven 10 ds. M. Veenstra; Meren wijk zie herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (He- rengr.) 10 en 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10 Sa men op weg-dienst, predikanten Alblas, Kool stra en Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30ds. J. Smit- Maris. Baptistengemeente (aula 'Nieuwer- oord', Rijnsburgerweg 124) 10ds. Agtereek, 7 ds. Agtereek, dienst met belangstellenden, mmv Gert en Hermien. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 evang. T. Korff, 10.30 evang. A. Jansen. Evangeliecentrum-Pink- sterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) zo. 10 evang. J. Zijlstra, 7.30 film, wo. 8 evang. J. Zijlstra, vrijd. 8 jeugdavond. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 evang. C. Dekker. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 7. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ontmoe ting', Noordhofland V.schoten)elke zat. 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predikatie. Chris telijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30,10.30 en 11.20. 'De Christen- gemeenschap' 9.45 mensenwijdingsdienst in oud-kath. kerk Zoeterw.singel. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) zat. 7. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 10.30; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) zat. 7. zo. 9.30; Steenschuur zat. 7. zo. 8.30, 10. 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 hr. J. W. Hoffe- AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 c meensch. zendingsdienst, 7 ds. v. Driel. G ref. Kerk 6.30 ds. v. Wijngaarden, zie c herv. gemeente. Chr. Geref. Kerk 9.30 er prof. dr. v. 't Spijker, ha. Rk Kerk zat. 7, 10.30. Kruiskerk 10 ds. Groenendijk, Scheveningen; Opstandingskerk 10 ds. Ommering. 6.30 zie Salv.kerk; G. Herderkerk 10 ds. Moll, ha. 6.30 ds. Mulder, ha; De Bron 9.15 en 10.30 ds. Nieuwenhuis. ha. 6.30 ds. Moll, ha; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder, ha; Oudshoomse kerk 10 Oort, R.dam; Sionskerk (Meteoor- 10 en 6.30 ds. Boer; Salv.kerk 10 ds. v. Wijn gaarden, 6.30 ds. Jonkman. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 en 5 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 br. M. Woensdregt, 4.30 ds. M. Jans- sens. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 ds. v.d. Meij. Oud-Geref. Gem.' (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Baplgem. (Molen- 1) 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt .gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 drs. C. Stavleu, 6.30 ds. R. Reiling. Volle-evang- .gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. B. Knoester. Pinkstergem. 'Het Licht' (Morgen- stersch. Briljantstr. 1) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) 10 hr. F. H. Veldhuis. Bodegraven. Le ger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7. Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) geen dienst. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11 BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Boer. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoek steen', Schweitzerstr.-Bernhardstr.) 10.30 hr. J. Zomers. Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10.30 ds. Wieman, Zwijndrecht, 6.30 ds. Jan- se, Woerden; Salv.kerk 10 ds. Terlouw, 6.30 ds. De Vreugd, Amersfoort, jeugddienst; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 ds. v. Slooten, Renswoude. 6.30 ds. v. Laar. Reeuwijk. Ge ref. Kerk 9 ds. Wilschut. Alphen, in Dorpskerk. 6.30 ds. v.d. Kooi, Leimuiden, in rk kerk. Ge ref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. 9 mevr. H. W. Muller, A.dam. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. v.d. Pol. 6.30 ds. N. van Exel, Arnhem, gez. jeugddienst; De Stek 9.30 ds. v. 't Hoff. Geref. Kerk 9.30 ds. G. de Jong, zie ook hen/, ge meente. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. W. de Joode. Ede. Geref. Gem. 9.30 leesdienst, 3 ds. Bac. 15 febr. 7.30 ds. C. A. van Dieren. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijn- str. 83) zo. 9.30. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. Tase- laar, Alphen. 6.30 kand. P. Verhage, Gouda. Geref. Kerk 10 (jeugddienst) en 5 ds. v.d. Woude, Wassenaar. Rk Kerk: dorp zat. 7. zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7. zo. 10.30; Rijndijk HILLEGOM: Herv. Gem. 10 en 5 ds. Verbeek. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds. Hofland. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. M. Drayer, Hilversum. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11Jozefk. zat. 7. zo. 10 en 11.30. KATWIJK AAN DEN RUN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 prof. dr. v.d. Beek. 6 ds. De Graaf; Ontm.kerk 10 ds. De Graaf, 6.30 ds. v. Niel. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) z KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Sjollema. 6 ds. Vroegindeweij; O. Kerk 10 ds. Visser. 6 ds. Teekens, Hien en Dode- waard; Ichthusk. 10 ds. Vroegindeweij, 6 ds. Bogaard; Pniëlk. 9.30 ds. Teekens. 6 ds. Vis ser; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Volk, 6 ds. Sjollema. Overduin 2.15 ds. A. Baas. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds. Westera-Franke. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds. v.d. Horst. 3 ds. Wolthuis, Heemstede, met gehandicapten; Triumfatork. 10 ds. Gesink, Noordwijk, 5 hr. N. Esmeijer, Hoenderloo, opendeurdienst. Ge ref. K. Vrijg. 9.30 leesdienst, 3 ds. v.d. Haar. Ned. Geref. K. (aula Bestevaer-mavo) 9.30 en 7 kand. J. M. de Groot. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Uni- zaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remi- sestr.) 10 en 5 leesdienst. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- bachtsweg 2) 10 ds. J. A. Visser, ma. 8.15 bij- KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Lapró, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 10 mevr. ds. T. H. Attema-Roosjen, 7 ds. Lapré. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. W. de Leeuw. 3 ds. Boven berg, met gehandicapten. 6.30 ds. Knorth; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. v. Loenen, ha. Leythenrode 10 pater Poelma. Elis.-zieken- huis 10 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds. v. Eckeveld, Zeist. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr. J. v.d. Zeeuw, Scheveningen, 7 evangelisatiebijeenkomst met film Thin Ice'. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. v. Driel, 7 gez. jeugddienst, hr. J. v. Wallinga, L.dorp. Geref. Kerk 9.30 ds. v.d. Kooi. 7 zie herv. ge meente. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE: Hen/. Gem. Dorpskerk 10 ds. v. Andel, Bergschenhoek. beroepen predikant; Paulus- kerk 10 ds. v.d. Boon, Hummelo, 7 ds. De Gel der. Geref. Kerk 10 ds. Terpstra. Rijnsburg, 5 geen dienst. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9.30 leesdienst, 5 ds. Grutter. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 en 5 (ha) ds. Vos. Chr. Ge ref. Kerk 10 en 4.30 ds. v. Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds. Den Boer. wo. 15 febr. 7.30 ds. Gereformeerde kerk in NIEUW KOOP. (foto Wim Dijkman) Den Boer. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr. K. Pot. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7. zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 10.30; Mariakerk zat. 7. zo. 9 en 10.15; Engel- bew. zet 7, zo. 10.30. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Wegerif, ha. Geref. Kerk 9.30 mevr. ds. v.d. Weg. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst, 2.15 ds. v.d. Meij. Remonstr. Gem. 10 ds. A. Went- v.d. Vring. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank'. Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. De Graaff. Geref. Kerk 9.30 ds. Huisman, H.woude, 7 ds. De Boer, Hoofddorp. Rk Kerk NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Mackaay, Leiden. 7 ds. Ten Voorde. Geref. Kerk 9.30 ds. Rang. 4.30 ontmoetingsdienst, RIJP WETERING: Rk Kerk z 110.30. 10 ds. Kuiper, gez. dienst, 5 ds. Verschoor, Rijnsburg. gez. dienst; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Gooyer. Putten. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) geen diensten, zie herv. gemeen te; Vmkenl. (Binnen) 7 nam. kand. W. Dekker. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 ds. Ruiten burg. 'Sole Mio' 9 ds. Elgersma. Ned. Prol Bond (aula O.Zeew.) 10.30 mevr. J. A. Broström-Bruin. Roelofarendsveen. Rk Kerk Zee zat. 7. zo. 10.30; Binnen zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDWUKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. Ger mans. Sassenheim. gez. dienst; De Zilk geen dienst. Rk Kerk Victork. zat. 7. zo. 9 en 11Jo zefk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Zilk zal 7. zo. 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 hr. W. J. Schot; Pauluskerk 10 ds. Da Costa; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 prof. dr. J. Sperna Weiland, 7 ds. Plomp. Geref. Kerk 10 ds. Plomp. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 10.30 ds. Heida. 4.30 ds. v.d. Haar, Gouda. Ned. Geref. Kerk (Gem.cen- trum) 8.45 dienst, 4 ds. Mudde, Breukelen, ha. Van Wijckerslooth 4 ds. Hemmes. Endegeest 10 ds. Friederich. Volle-evangeJiegem. (Gem- .centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. Schilt. Geref. K. 9.30 ds. Zijl. 5 ds. Aalders. Rk Kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 10.30; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. v.d. Hoeven, jeugddienst, 7 dr. De Kruyf, R.dam. Chr. Geref. K. 9.30 leesdienst, 2 ds. Beekhuis, R.dam. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds. v. Niel, 5 vicaris C. Haasnoot; Bethel- kerk 9.30 ds. Smaling. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Snel, 5 ds. Ribberink; Immanuelkerk 9 en 10.30 ds. Ribberink, 5 ds. Kuiper, Noord- wijk; Maranathakerk 9.30 ds. Verschoor. 5 ds. Snel. jeugddienst. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. H. W. van Egmond. Den Helder. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Chris- tengem. (aula mavo) 10 evang. M. Brands, Rijsenhout. Rk Kerk zo. 10.30. e In 'Centraal Weekblad' (gerefor meerd) van vandaag maakt hoofd redacteur professor dr. K. Runia uit Kampen zich kwaad over wat de christelijke gereformeerde hoog leraar dr. W. van 't Spijker uit Apeldoorn in zijn kerkblad 'De Wekker' over de Gereformeerde Kerken in Nederland schreef. "Van 't Spijker moet blijkbaar niets, maar dan ook helemaal niets van onze kerken hebben", stelt Runia vast. De beschuldigingen van Van 't Spijker liegen er niet om. Om er een paar te noemen: de gereformeerden blijven in de (internationale) Gere formeerde Oecumenische Raad om dat ze een im- en exportmarkt no dig hebben voor hun nieuwe opvat tingen van de Schrift; 'Kampen' en 'Amsterdam' (bedoeld worden res pectievelijk de Theologische Uni versiteit en de Vrije Universiteit) zijn vergeten wat daar ooit op de katheders met gereformeerde auto riteit werd gebrachtwie nog goed gereformeerd denkt over de Schrift, wordt nog slechts getolereerd. Runia ontzegt zijn Apeldoornse collega het recht om van alles over de Gereformeerde Kerken te sugge reren en deze kerk én haar delega tie naar de Gereformeerde Oecume nische Raad in Harare in een kwaad daglicht te stellen. Bij elke beschuldiging vraagt hij bewijzen. De beweringen van Van 't Spijker noemt hij 'ongegrond', zijn oordeel over 'Kampen' en 'Amsterdam' 'ge neraliserend'. Diep gegriefd voelt Runia zich door de beschuldiging "dat wij hier in Nederland en de mensen in Zuid- afrika elkaar voor de gek houden". Over de gereformeerden wordt er dan nog bij gezegd dat zij 'hogere kerkelijke strategie' bedrijven, waarbij 'voor de schijn' in Harare een verzoenend woord werd gespro ken, dat vervolgens hiér met twee handen wordt teruggenomen. Een 'enorm zware beschuldiging' vindt Runia: 'voor de schijn' verzoenende woorden spreken. "Maar het christelijke gerefor meerde kerkvolk mag gerust zijn. Hun kerk zal het aan ons ontvallen gereformeerde vaandel opnemen". In arren moede vraagt de theoloog uit Kampen zich ten slotte af: "Moet dat nu echt zo?" Ons commentaar: Die vraag houdt het antwoord in. Wie in de kerkelijke pers een beetje thuis is, weet dat het inderdaad zó moet. Een deel van die pers bestaat zelfs bij de gratie van het katterig kerke lijk krakelen. Waarheid komt al leen door ware wijsheid aan het licht. Leiden. In een 'dienst met be langstellenden' van de Leidse bap tistengemeente (aula 'Nieuwer- oord', Rijnsburgerweg 124), mor genavond om 7 uur, werkt het be kende artiestenechtpaar Gert en Hermien Timmerman mee. Voor ganger is ds. A. H. Agtereek. The ma van de bijeenkomst: 'Feestgan gers in een feestloze wereld'. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 en 6.30 dr. Vermeulen, ha. Geref. Kerk 10 ds. Boven berg, Leiden, 6.30 ds. Oegema, themadienst en ha. Geref. K. Vrijg. 8.30 ds. Houtman, 3 ds. H. W. van Egmond VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeen schap 10 ds. M. v.d. Werff, Amersfoort. Rk Kerk zat 7. zo. 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. P. Sierat, O.geest, 7 ds. Nauta. Leiden; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. Blanken. Herv. evang. op geref. grondslag (kerkgeb. 'Rehoboth', A. van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds. Cammeraat, Leersum, 4.30 ds. Groenen dijk, Sommelsdijk. Hulp en Heil-kerk ('Scha- kenbos', Leidschendam) 10 pater J. Wieg- mans. Geref. Kerk 10 ds. De Zeeuw. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 en 5 ds. J. de Wolf. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Kunz, 5 kand. T. de Leeuw, Ameide; Hoek steen 9.30 ds. Schipaanboord, 3 aangepaste dienst, 6.30 ds, Geuze, Noorden; Bethelk. 9.30 ds. Goossen, 5 ds. Kunz; Rehoboth- school 9.30 vic. Groenenboom; Imm.kerk 10 en 5 ds. v. Houwelingen. Geref. Kerk Kruisk. 10.15 ds. Bongers, 5 dr. Bade, Koudekerk; Ontm.kerk 9.30 ds. Schneider, Zeist. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds. Hoogen- doorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. v.d. Want. Oud-Geref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30 leesdienst. Remonstr. Gem. 10 mevr. ds. Thieme-Boskoop. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra. 4 ds. v. Campen, Woerden; Kie- vietk. ('Samen op weg') 10 ds. J. Visser; Mes- siask. 10 ds. J. E. van Veen; Dorpscentrum 9.30 ds. Blenk, A.dam. Geref. Kerk Zijllaan 10 dr. Vlijm, Voorschoten, 7 mevr. ds. Bergsma. Den Haag. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds. E. i Straten, Leidschendam. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Koldewijn. De Kaag, 7 ds. Attema-Roosjen. .30 ds. W. Kok. Rk L.dorp, opendeurdienst. Geref. Kerk 10 ds. Bras. 7 zie herv. gemeente. Chr. Geref. K. 10 WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. Poort. Oisterwijk, 6.30 ds. Koelewijn, Krimpen a.d. IJssel. Geref. Kerk 9.30 ds. Aalders, 6.30 ds. Zijl. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. Koudekerk, 7 hr. M. Schreuder. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Riet veld. Rk Kerk St. Jan zo. 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10: Meerburgkerk H. Rijndijk zat. 7. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. v.d. Velden, 7 ds. v. Campen, beiden Woerden. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 hr. M. Schreuder. 7 ds. Den Heeten, Hoofddorp. NOORDWUK: Herv. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10ds. Elgersma, gez. dienst. 5 ds. Goossen, Wadd.veen; Hoofdstr. (Zee) 10 e 1.30. 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Stam, 6.30 ds. v.d. Hoeven, Rijnsaterwoude. Geref. Kerk 9.30 dr. C. Wigmans. Alphen, 6.30 ds. Cziria, Rijnsburg. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7. zo. 9.30 en 11.30. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 kand. C. v. Nieuwenhuizen, Nunspeet, 6.30 zie geref. kerk. Geref. Kerk 10 ds. Buikema. 6 30 ds. v. Eeden, Putten, gez. evangelisatiedienst. Dorpshuis Hooge Burch 11 ds. J. Delhaas. oecum. dienst van Schrift en Tafel, thema: 'Leren om weerstand te bieden'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1989 | | pagina 19