'Mensen vinden het leuk om mij te pakken PODIÜMBLIK ErnsTIG spel Ki iI-literatuurprijs van ruim een ton Groningse schouwburg weert studenten DINSDAG 17 MEI 1988 PAGINA 28 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Nog even en het Leidse theaterseizoen zit er op. Deze week kan men in elk geval nog een keuze maken tussen toneel en dans. Reflex Wat de dans betreft is er van avond in de Leidse Schouwburg een voorstelling door het Noord nederlandse gezelschap Reflex. Uitgevoerd zullen worden 'Ved rai come si biforca la cantina' van Laura Corradi en het uit twee delen bestaande 'Partners hip', aan de totstandkoming waarvan hebben meegewerkt de choreografen Ellen Cornfield, Karei VandewegheHans Tuer- lings en Bob Folz. Het uit acht dansers bestaande ensemble hoopt met dit gevarieerde pro gramma opnieuw een belofte waar te maken. De Impresario De Arnhemse toneelgroep The ater brengt donderdagavond haar laatste produktie op de planken van de Leidse Schouw burg. Het gaat om 'De Impresa- Cees Linnebank (links) en Nelly Frijda in het door Ischa Meijer geschreven en geregisseerde stuk 'De Impresario'. (foto and rio', een twee uur durende kleine- zaalpro duktie, geschreven en ge- regisserd door Ischa Meijer. The ma van dit laatste Theater-stuk is macht. De Impresario (Gees Linne bank) is samen met vrouw en twee dochters op de begraaf plaats om de laatste eer te bewij zen aan zijn 'ster' (Helmert Wou denberg). Frankie de pianist (Frits Lambrechts) is ook aanwe zig. Dan worden achter elkaar te rugblikken geënsceneerd, die de hele voorgeschiedenis van het drietal analyseren. Tijdens de oorlog werd er ook opgetreden. Dubieus? Daarmee werd wel de impresario met zijn gezin er doorheen gesleept: het zijn joden. Naar aanleiding van deze voorstelling een interview met de schrijver van het stuk, Ischa Meijer. Wat hij te vertellen heeft kan men hieronder lezen. Dario Fo Pleuni Touw en Hugo Metsers spelen op vrijdagavond twee een akters van Dario Fo, 'Een vrouw alleen' en 'Open huwelijk'. Het gaat om een herhalingsvoorstel ling. want de première van deze in eigen beheer uitgebrachte pro duktie vol pikanterieën heeft eer der dit jaar in het theater aan de Oude Vest plaatsgehad. Beckett III De Salon geeft woensdag avond in het LAK-theater een voorstelling van 'Beckett III'. Het betreft het laatste deel van de trilogie, waarin Annemarie Prins de verschillende kanten van de toneelschrijver Beckett laat zien. In de vorige delen werd respectievelijk het auditieve en het visuele geaccentueerd. In dit geval concentreert de voorstel ling zich rond het spel. Aan Ella van Drumpt en Dette Glashou wer de gelegenheid het gehele emotionele en fysieke scala van hun vakmanschap te ontplooien. F aeet voor facet van een bestaan wordt in deze produktie belicht. De af te leggen route voert, zo meldt de programmatoelichting, via een dramatisch en hilarisch parcours langs geboorte, vijand schap, liefde en dood. Heimelijk Prachtig en afgrijselijk. Deze karakteristiek kreegt de voorstel ling 'Heimelijk', Ella van Drumpt (links) en Dette Glashouwer in 'Beckett III', een produktie van 'De Sa lon'. (foto Ben van Duin) censie eind vorige week i krant stond afgedrukt, m voorstelling, die vrijdag- terdagavond in het LAK-theater was te zien, krijgt daar op 20 en 21 mei een herhaling. 'Heimelijk' is volgens de recensent een voor stelling, die het publiek niet de weelde gunt dat het zich op zijn gemak gaat voelen. Het gaat in dit stuk om twee geestelijk gemal traiteerde vrouwen, die zich in een hotelkamer hebben terugge trokken om met het verleden in het reine te komen. Marie Louise Stheins en Jacqueline Blom bren gen deze twee personages op een beklemmende wijze tot leven. Een voorstelling, die aanbeveling verdient. Operaklas De operaklas van het Konink lijk Conservatorium treedt op 25 en 26 mei in het LAK aan. Het succes van een optreden vorig jaar was zo groot dat het LAK niet heeft geaarzeld heeft deze jonge operagroep opnieuw uit te nodigen. Deze keer worden er vier fragmenten uit één van de toppers van het operarepertoire, Bizets 'Carmen', uitgevoerd. Voorts staat op het programma 'Die schone Galathee', een eenak ter van Franz von Suppé. Imperium In Imperiums Microtheater worden vrijdag- en zaterdag avond weer voorstellingen gege ven van Dario Fo's 'Volwassen orgasme ontsnapt uit Ameri kaans circus'. Aanvang 21.00 Ischa Meijer over kritiek op 'De Impresario' door Eric v.d. Velden AMSTERDAM - Ischa Meijer heeft, zo laat hij weten, een 'zonnebril-op-dag'. Hoewel het met de felheid van het licht om 10 uur 's ochtends nogal mee valt, en we bo vendien op zijn nadrukkelijke wens in de meest donke re hoek van een Amsterdams koffiehuis hebben plaats genomen, blijven de ogen het hele gesprek lang achter de groene glazen verborgen. Je lijkt Rainier Werner Fassbinder wel, zo met die bril. „Ik mocht willen dat ik me met hem kon vergelijken," luidt het knorrig antwoord van de man die volgend sei zoen voor Toneelgroep Amsterdam 'Ons dorp, de schoonheid en het leven' schrijft en regisseert. Vorige maand debuteerde de vooral als journalist/interviewer bekend geworden Ischa Meijer (45) bij Toneelgroep Theater als regisseur van zijn eerste avond vullende toneelstuk 'De Impre sario', dat donderdagavond in de Leidse Schouwburg wordt opge voerd. Hij kreeg er, zo te merken, geen al te best humeur door. De bekende kater na een periode van intense inspanning? ,,Ik mis niet gauw mensen", zegt Meijer op een voor hem on gewoon welgemeende toon, „maar dat stelletje buitenge woon aardige, lieve, maar vooral interessante acteurs ben ik toch ontzettend gaan missen. Het werken met Nelly (Frijda) was voor mij als een warm bad. Dat was van een andere orde dan de samenwerking met Gees (Linne bank). Nel was familie, zal ik maar zeggen. Van Gees was het ontzettend aardig hoe hij mij in wijdde in dat vak. Helmert (Wou denberg) ken ik al van mijn vijf tiende. Met hem was het meer een plezierig weerzien. En Frits (Lambrechts), die prachtige mu ziek heeft gemaakt... De repeti tieperiode was heel feestelijk. Gezellig. Nu is mij dat ook wel toevertrouwd. Daar hou ik van: werk leuk maken". Ben je ontroerd als je je ei gen werk op het toneel terug ziet? „Op de première was ik dat ze ker. Al kon ik, geloof ik, niet pre cies uit elkaar houden waardoor ik nu precies werd ontroerd: het stuk zelf, of het feit dat mij dit door de spelers werd aanboden. Zij speelden fantastisch. De tra nen liepen over mijn wangen. Maar dan ook echt, al moet ik er wel bij zeggen dat ik behoorlijk dronken was. Ik bedoel: ik had het me mezelf ook wel gemakke lijk gemaakt". Inhoudelijk maakt De Im presario een nogal grillige in druk. „Ik ben pok een grillig mens. Goed antwoord, hè! Meteen lik op stuk". „Je kunt nog briefjes aan de dramaturg vinden waarin ik de hoop uitspreek dat het maar een mooie, brokkelige en vage revue Ischa Meijer: 'Ik heb geen artistieke kapsones' mag worden. Nou, dat is gelukt. Het is een heel onschuldig to neelstukje. Een hommage aan mijn familie, een hommage aan een heleboel mensen die dood zijn. Het is een evoceren van de jaren vijftig. Het is buitenge woon pretentieloos geregisseerd, het is buitengewoon pretentie loos geschreven en er wordt bui tengewoon pretentieloos in ge speeld". En er is ook buitengewoon pretentieloos over geschreven. Stoort het je dat critici er weinig „Ik ben er van overtuigd dat De Impresario heel andere kritie ken had gekregen als niet het re gionale gezelschap Theater het stuk had uitgebracht, maar To neelgroep Amsterdam. Het is in teressant om te zien dat de pro duktie in de regionale kranten ui terst positief wordt besproken, en in de landelijke kranten niet. Ik ben van alle markten een beetje thuis. Ik weet heel goed hoe het bij een krant werkt, en ik weet het een en ander van toneel af. Er speelt een hoop onbewuste politiek mee. Ik zeg dat zonder verbittering. Kritieken zijn zel den reëel, hè. Nou is theater zelf ook niet zo reëel, dus ik beklaag me niet. Zo lang ze mijn plezier in mijn werk niet verstoren, kan het mij niet zo veel schelen. Ik ga rustig door... ik ga rustig door". Wat rest je anders? „Nou, ik denk dat een heleboel mensen niet meer door zouden gaan als ze dat soort kritieken zouden lezen. Maar ach, ik moet niet zeuren". In het begin jaren-zeventig schreef je zelf in Het Parool bui tengewoon meedogenloze kritie ken. Spijt, nu je aan de andere kant van de streep staat? „Ik kijk op alles wat ik vroeger heb gedaan met gemengde ge voelens terug. Behalve op 'Brief aan mijn móeder', dat vind ik een absolute prestatie. Ook toen was er stevige kritiek, maar ik dacht: 'Nee, nou hebben ze het mis'. En langzamerhand zie je inderdaad dat dit boek belangrijk is ge weest, dat het de zogenaamde tweede generatie heeft getekend van joden die zelf niet bewust de oorlog hebben meegemaakt, maar er toch mee zijn opge groeid. Mede op grond van op 'Brief aan mijn moeder' zijn er uiteindelijk uitkeringen ver strekt. Dat was niet mijn hoogste ideaal, maar het is wel erg leuk dat een werk niet alleen zekere li teraire verdiensten heeft, maar ook een sociale betekenis krijgt. Verder denk ik dat tussen de liedjes die ik heb geschreven een paar buitengewoon aardige zit ten. Mede dank zij de muziek na tuurlijk. 'Intimiteiten', een liedje dat in De Impresario zit, nou dat zie ik zo gauw iemand anders nog niet schrijven. Maar ach, mensen pakken vinden leuk". Dat Leuk Misschien roep je dat op, om dat je in je interviews zelf ook graag mensen pakt. „Ja, dat zal wel. Ik schijn dit soort controversen altijd te moe ten oproepen. Zowel het ophe melen als naar beneden druk ken, gaat in mijn geval altijd zeer ver. Toch is het waar dat ik met mijn werk nooit grote pretenties heb gehad. Ik heb geen artistieke kapsones. Wat ik doe, doe ik vrij achteloos". „Dat weet ik niet. Ik heb nooit wat gepland in mijn leven. Eerst moet 'Ons dorp, de schoonheid en het leven' voor Toneelgroep Amsterdam af. Daarna ga ik re peteren en dan zien we wel weer. Ik heb nog geen aanbod". Het gaat toch niet om het aanbod, het gaat toch om wat jij wil. „Nee, daarin vergis je je. Toen ik begon met zelf toneel te ma ken, in 1980, vroeg iemand mij: 'Wat is nou je ideaal?'. 'Om', zo antwoordde ik, 'ervan te kunnen leven'. Dat lijkt me nog steeds heel aardig". Heb je dan niet de behoefte om thematieken uit te dragen? „Ook wel, maar dat gebeurt van zelf wel. Die thematieken heb je in je, die draag je toch met De oorlog bijvoorbeeld. „Nou, de oorlog als metafoor. Als beeld. Als vergelijking. Als schrikbeeld, denk ik". oor toneelvereniging TIG. Regie an Haaren. Gezien op 16 mei in de Leid b Schouwburg. LEIDEN Nu eens geen luch tig blijspel of een thriller heeft TIG gedacht. Op zoek naar iets anders is de keuze gevallen op een politiek getint stuk in kou de oorlog-sfeer. Daarmee kun je niet van meet af aan op de goedkeuring rekenen van het eigen publiek, dat doorgaans van de vereniging anderssoor- tig repertoire gewend is. TIG heeft derhalve met 'Vluchtweg afgesloten' enig artistiek risico durven aangaan. Tijdens de voorstelling van gisteravond hebben regisseur en spelers het voor elkaar gekregen om de toeschouwers voor zich te win nen en hun aandacht drie be drijven lang vast te houden. Het was merkbaar, dat de verrich tingen op het toneel met be langstelling werden gevolgd. Dat was te danken aan de spel- prestaties van vertrouwde TIG- spelers als John Donders, Wil van Leeuwen en een gister avond goed op dreef zijnde Ton Barnhoorn. Angelien Zeil- stra en Cees de Graaf maakten in allesbehalve kleine rollen een voor de vereniging interes sant debuut. Kleinere maar niet onbelangrijke rollen werden nog door Alie Zeilstra, Odile de Koning en Hannie de Goede vertolkt. De eigenlijke hoofdrol is voor Marianne van der Knaap, die deze vrij moeilijke opgave bleek aan te kunnen. Marianne van der Knaap speelt dokter Margot Hagen, die met haar dochter en haar schoonou ders in een flat in Oost-Berlijn woont. Haar man zou naar het westen gevlucht zijn. Nu ma ken zij aanstalten om te ver trekken, maar worden in deze strikt geheime plannen ge dwarsboomd door een luite nant van de Staatspolitie en een huisvriend. Deze zogenaamde huisvriend blijkt een nazi-mis dadiger te zijn, die gechanteerd wordt door de corrupte luite nant. Het Oost-West conflict is hier in dit stuk dus nadrukkelijk aan wezig. Van een happy end kan slechts inzoverre sprake zijn, dat de misdadiger inderdaad wordt ontmaskerd en gestraft, en men de Staatspolitie met een geslaagde vlucht naar het wes ten te slim af zou zijn. Dat laatste kan het stuk zelf slechts suggereren, waarmee al één zwak punt is aangegeven. Ver der blijft 'Vluchtweg afgeslo ten' (die titel slaat op de misda diger, niet op de vluchtpoging van Margot Hagen en haar fa milie) erg oppervlakkig over de nog steeds gecompliceerde Oost-West verhouding. Geen echt interessante inhoud dus, geen komische situaties (hooguit één overrompelings scène bleek onbedoeld op de lachspieren te werken), weinig echte handeling, maar hoofdza kelijk gesprekken over de op handen zijnde vlucht en de ge leidelijke ontmaskering van de oorlogsmisdadiger en de cor rupte luitenant. Bij het voeren van die gesprekken ontbreekt het de leden van TIG nog wel eens aan een juiste timing en een goed op elkaar reageren. Men heeft dan de neiging om al vast aan de eigen tekst te den ken in plaats van op de tegen speler te reageren. Dat is nou juist zo belangrijk, maar tevens ook zo moeilijk. Bij een serieus stuk valt dit echter des te ster ker op. WIJNAND ZEILSTRA Elisabethconcours voor zangkunst ste culturele prijs die ons land zo'n ECI-prijs die toch meer een li- kent. Daar moet ECI zo nodig bo- terair-wetenschappelijke onder- venuit komen, al is het met maar scheiding blijkt te zijn, kan er dan 5.000 gulden. Als men dan zo graag nog wel bij. Als er nu alleen nog nummer één wil zijn, dan had men een algemene nonfiction-prijs er tenminste 150.000 gulden van wordt uitgeloofd, dan zit het geloof moeten maken. Bovendien: ECI ik echt vol'. looft de prijs elke twee jaar uit, wij Kiekens wijst erop dat nog maar doen het jaarlijks. Ervan uitgaande moet worden afgewacht wat de dat het jaarlijks organiseren van de waarde van de ECI-literatuurprijs feestelijkheden rond de prijsuitrei- zal zijn. 'Het gaat tenslotte niet al- king heel wat kost, denk ik dat wij leen om het geld, maar ook om bij- het wat gulheid betreft winnen'. voorbeeld de kwaliteit en integri- Op zich heeft AKO er geen moei- teit van de jury. Dat is bij ons alle- te mee dat er opnieuw een prijs aan maal gelukt. Al na één jaar blijkt de waslijst van literaire geldprijzen het bij ons goed te werken en heb- is toegevoegd. Kiekens: 'We ken- ben wij voldoende respect afge- nen nu (pseudo-)staatsprijzen, oeu- dwongen. Dat moet ECI nog bewij- vreprijzen, titelprijzen, door de zen'. overheid gesubsidieerde prijzen, De directie van ECI zal dinsdag door het bedrijfsleven gesponsor- 31 mei in Amsterdam de instelling de prijzen, prozaprijzen, poëzie- en achtergronden van de prijs toe- prijzen, publieksprijzen. Nou ja, lichten. BRUSSEL (GPD) - Het Koningin Elisabethconcours behoort al 50 jaar tot de toonaangevende mu- ziekwedstrijden voor jonge pianis ten en violisten in de muzikale we reld. Dit jaar slaat de organisatie een geheel nieuwe koers in met het Elisabethconcours voor zang, daar mee inhakend op de toenemende belangstelling voor de gezongen klassieke muziek. Het initiatief is afkomstig van voorzitter graaf Jean-Pierre de Launoit, directeur Gerard Mortier van de Brusselse 'Munt'-opera en Belgies bekendste zanger, bas Jose Van Dam. Zij vonden dat het Elisa bethconcours - dat het ene jaar jon ge pianisten en het andere violisten een kans op een internationale doorbraak gaf - nieuwe impulsen nodig had. En dat is aangeslagen. Begin ja nuari hadden zich al meer dan 100 zangers en zangeressen uit 22 lan den aangemeld. Daarvan zijn er in middels weer wat afgevallen, maar deze week beginrien toch nog 81 Samenwerking 9 openluchttheaters ZEIST (GPD) - Negen van de on geveer tweeënveertig openlucht theaters die Nederland rijk is, heb ben zich aaneengesloten om het theatergebeuren in de open lucht te stimuleren en uit te breiden. Ge streefd wordt naar een volwaardig theaterseizoen in de zomermaan den. Daarnaast willen de open luchttheaters vanaf het volgend seizoen eigen producties opvoeren. Het gaat om de openluchtthea ters in Amersfoort, Bloemendaal, Heeswijk-Dinther, Lochem, Maria- hout, Nijmegen, Roosendaal, Val kenburg en Zeist. deelnemers, die jonger moeten zijn dan 32 jaar, aan hun wedstrijd. Daarbij gadegeslagen en beluis terd door duizenden in de zalen van de Munt-schouwburg en het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, en door vele honderddui zenden thuis voor de tv die vrijwel het hele concours avond aan avond rechtstreeks uitzendt. Maar belangrijker'nog: door een internationale jury vol grote zang namen. Onder de vijftien juryleden bevinden zich Van Dam, Ria Bol len (Belgie), Stuart Burrows (Enge land), de Rus Vladislav Piavko en voor de finaleronde zelfs Elisabeth Schwarzkopf. De werken worden uit het hoofd voorgedragen. Vrijwel alle muzika le stijlen van de barok tot de heden daagse muziek moeten in de selec tie vertegenwoordigd zijn en de vier hoofdtalen (Frans, Italiaans, Duits en Engels) moeten er in voor komen. Voor de voorronden, die deze week in de Munt plaatsvinden, kiest de jury uit die selecties 15 werken. Van de 81 deelnemers gaan er 24 over naar de halve fina les die op 23, 24 en 25 mei worden gehouden in het Paleis voor Scho ne Kunsten en waar zes werken voor worden uitgekozen. De finale (27 tot 29 mei) telt 12 deelnemers die vijf werken moeten zingen. In de halve finale moeten zij een nog nooit eerder gezongen, verplicht werk zingen, de 'Aria a modo di Vocalizzo' van de Belgi sche componist Frederic Van Ros- Tweederde van de deelnemers zijn vrouwen. Van de 50 zangeres sen zijn er maar liefst 45 sopraan. Bij de 31 mannen zijn de stemmen meer gespreid. Het grootste aantal deelnemers (14) komt uit Belgie, maar er zijn ook acht Amerikanen, vijf Chinezen, drie Russen en vijf Britten onder. Een van de ontwerpen van Kees Verkade. (foto and Carmiggelt in brons AMSTERDAM (ANP) - Beeldhou wer Kees Verkade heeft twee ont werpen gemaakt voor de bronzen beeltenis van Simon Carmiggelt. Van deze ontwerpen zal van 19 tot en met 25 mei een openbare diapre sentatie worden verzorgd in het Nederlands Theater Instituut in Amsterdam. De bezoeker zal te vens in de gelegenheid worden ge steld om zich via een enquêtefor mulier over deze ontwerpen uit'te spreken. Het benodigde geld voor het beeld - 95.000 gulden - is inmiddels binnen, aldus het Nthl. Het initia tief om Simon Carmiggelt met zijn 'evenbeeld' te eren is afkomstig van Ton van Duinhoven. De plaats waar het beeld in Amsterdam komt te staan is nog niet bekend. Simon Carmiggelt overleed in november 1987. AMSTERDAM (ANP) - Het con cern van boeken- en platenclubs ECI in Vianen heeft een nieuwe li teratuurprijs ingesteld, de hoogste die ons land tot nu toe kent. De prijs, die eenmaal in de twee jaar zal worden toegekend, bedraagt 105.000 gulden. De jury, die onder voorzitter schap staat van burgemeester Hans Gruijters van Lelystad, be hoeft zich bij haar beoordeling niet te beperken tot zuiver literair werk, ook wetenschappelijke geschriften zullen voor de prijs in aanmerking kunnen komen. Tot dusver is de AKO-literatuur- prijs met 50.000 gulden de hoogste in ons land. Deze prijs, beschik baar gesteld door de onderneming van tijdschriftenkiosken, boek- en WORLD PRESS PHOTO - De Stichting Dutch Photography heeft de jaarlijkse Dunhillonder- scheiding toegekend aan de Stich ting World Press Photo. Deze stich ting krijgt de prijs (15.000 gulden) omdat een puur Nederlands initia tief 32 jaar wereldwijd bekend is en erkenning heeft gekregen. World Press Photo gaat het bedrag ge bruiken om, als dat mogelijk is, volgend jaar te komen tot de ten toonstelling 'The Art of World Press Photo', want tussen de vele persfoto's zitten ook heel veel mooie, die een afzonderlijke expo sitie waard zijn. CONCERTGEBOUWORKEST - Het Concertgebouworkest is deze week vertrokken voor een tournee van drie weken door Europa. On der leiding van chef-dirigent Ric- cardo Chailly zal het orkest 16 con certen geven kantoorhandels AKO, wordt even wel jaarlijks toegekend. De schrij ver Bernlef was vorig jaar de eerste die de AKO-literatuurprijs in ont vangst mocht nemen. Deze week zal de prijs voor de tweede maal worden toegekend. ECI wil op dit moment nog niet meer kwijt over de door dit con cern ingestelde prijs, maar zal daar over eind van deze maand nadere bijzonderheden verstrekken. De kioskonderneming AKO rea geerde uiterst gebeten op het nieuws. Men vindt heteen beetje kinderachtig'. Umtul Kiekens, die komende donderdag bekend maakt wie de AKO literatuurprijs krijgt: 'AKO laat zich nogal in de kaart kijken. Vorige week is de 3M Muziekprijs toegekend en die is 100.000 gulden. Dat is dus de hoog- GRONINGEN (ANP) - De directie van de Stadsschouwburg in Gro ningen ontzegt de studentenvere niging Vindicat Atque Polit de toe gang tot het monumentale ge bouw. Dat staat in een brief die de directie gisteren aan de studenten vereniging heeft gestuurd. Reden voor deze maatregel van de schouwburgdirectie is de 'stuiten de wijze' waarop de studenten on langs hun kroegbalfeest in de schouwburg vierden. Tijdens dit feest, waaraan 650 corpsstudenten deelnamen, wer den diverse vernielingen aange richt. Brandende peuken werden in het hoogpolige tapijt uitgetrapt of uitgedrukt in de stoelen in de schouwburgzaal. Ook werd een groot aantal glazen kapot gegooid. In totaal richtten de studenten voor 2.500 gulden schade aan, "maar dat is voor ons niet de echte aanleiding dat volk te weren, het gaat om de manier waarop ze zich gedragen hebben. Als varkens, zou ik zeggen", aldus Jacques van Veen, directeur van de Groninger schouwburg. "Ik ben flink geschrokken van het gedrag van die mensen. En dat terwijl ik toch wel wat gewend ben," aldus Van Veen, die jaren lang werkzaam is geweest bij het Amsterdamse Paradiso. Monique Timmermans, pro-rec tor van het Groninger studenten corps Vindicat, zegt de hele affaire te betreuren. Zij vindt de beslis sing van de schouwburgdirectie te recht. "Dit werpt een smet op onze vereniging. De schuldigen kunnen we niet straffen, want we weten niet wie het zijn." Schilderijenroof PARIJS (AFP) - In de nacht van zondag op maandag is bij een Marokkaanse afgevaardigde in Pa rijs een tiental schilderijen gesto len, waaronder een Chagall, een Pi casso en een Utrillo. De diefstal, een schadepost van naar schatting 12 miljoen frank, werd gistermor gen door de eigenaar, de 64-jarige Johala O'Hanna, ontdekt. De die ven zijn door inbraak binnengeko men en hebben daarvoor over een muur moeten klimmen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1988 | | pagina 23