9 Iedere verklede man kan kinderen panisch maken' 'Engel des doods' nachtmerrie voor Alfonsin Reportage Oude Pekela vergeet de kinderlokkers liever Bisschop Bar erg bezorgd over dreigende ontslagen Sinterklaas Is voorbij. En ook de kerstman zal zich voor lopig niet meer laten zien. In Oude Pekela gaat daarom een zucht van verlichting op. Want het trauma van de kinderporno zit er goed in bij de voormalige veenkolo nie. Verklede mensen roepen er nog steeds herinnerin gen op aan een kinderlokkers. Runa Hellinga keerde te rug naar het dorp dat een half jaar geleden wereld nieuws werd en stuitte op een zwijgende gemeenschap. Oude Pekela vergeet maar liever wat er is gebeurd. door Runa Hellinga OUDE PEKELA - Onder de lood grijze hemel stroomt het Pekelder Hoofddiep als een vuilgeel lint door Oude Pekela. Het is koud en vochtig. Onaangenaam weer, maar toch spelen er in de invallende schemering tal van kleine kinderen op straat. Dat is wel eens anders ge weest, herinnert een voorbijgang ster zich: "In de zomer zag je wei nig kinderen buiten. De ouders hielden hen goed in de gaten. Maar dat begint te slijten. Er wordt ook niet veel meer over gepraat in het dorp". De publiciteitsstorm die destijds over het dorp raasde is weer een beetje geluwd. De dorpsbewoners zijn vriendelijke mensen en ook voor een vreemdeling kan er een groet af. Maar als de ontuchtaffaire ter sprake komt, slaan de betrokke nen dicht: "Het dorp heeft geen be hoefte aan een nieuwe stroom pers mensen. Ik wil er best over praten als alles achter de rug is, maar nu is het beter van niet. Dat schaadt de mensen en het onderzoek", aldus huisarts P. Jonker-Bakker. Zij en haar man hebben een groot deel van de kinderen uit Ou de Pekela in hun patiëntenbe stand. Op basis van wat zij in hun praktijk hoorden en zagen, kwa men zij destijds tot de schatting dat er zo'n zeventig kinderen door kin derlokkers zijn meegenomen en de meest gruwelijke zaken hebben ondergaan. Ze zouden zijn ge schopt en geslagen, ze kregen stok jes in hun anus of vagina en werden op andere wijze seksueel mis bruikt. De kinderen hadden verder te horen gekregen dat ze doodge maakt zouden worden als ze het aan hun ouders vertelden. Nog steeds, vertelt ze, krijgt ze kinderen in haar praktijk die de psychische gevolgen van de ge beurtenissen niet hebben ver werkt. In de loop der tijden zijn verschillende kinderen voor hulp naar de RIAGG in Winschoten ge stuurd. Sommigen zijn inmiddels uit de behandeling ontslagen, maar aan de andere kant komen er nog steeds nieuwe gevallen bij, kinde ren waar zich de geestelijke gevol gen van de gebeurtenissen zich pas nu uiten. Verhuisd Sommige kinderen hebben nog nooit over de gebeurtenissen ge praat uit angst dat hen dan wat zou overkomen. Gemeentevoorlichter Melle Wachtmeester: "Er zijn ge zinnen die verhuisd zijn, waar de kinderen nu pas vertellen dat zij ook meegenomen zijn. Die kinde ren durven nu pas te praten omdat ze denken dat de kinderlokkers hen in hun nieuwe woonplaats niet meer zullen vinden". Maar wat is er nu eigenlijk ge beurd tijdens die paasweek? Dat is de grote vraag waar de deskundi gen en de politie ook nog steeds mee zitten. Want niemand in het dorp heeft iets gezien en de verha len die de kinderen vertellen zijn heel verschillend. Er is sprake van seksuele mishandeling en er zijn een aantal verhalen over camera's die erop zouden wijzen dat een pro fessionele bende de kinderen heeft misbruikt voor het maken van kin derporno. De kinderen hebben huizen aangewezen waar ze mee naar toe zijn genomen, maar dat waren wel allemaal verschillende huizen. In ieder geval is er sprake van een vrouw en een man in clowns pak die de kinderen zouden heb ben meegelokt. Een clown die ove rigens door geen enkele volwasse ne gezien is. Wie door de rustige straten van het dorp loopt, kan zich bijna hiet indenken dat een verkle de man daar ongemerkt zeventig kinderen aangesproken heeft. In de vriendelijke laagbouwwijk met tuintjes rondom de huizen valt een vreemdeling onmiddellijk op. Massahysterie Het blijft merkwaardig dat nie mand ook maar iets gemerkt heeft. Dat niemand is opgevallen dat zijn kind nat thuiskwam (ze zouden ook onder water gedompeld zijn) of onder de blauwe plekken zat. Hoogleraar massapsychologie dr. M. Brouwer verklaarde dat er in Oude Pekela wel eens sprake kon zijn van massahysterie. Dat zoveel kinderen met dergelijke verklarin gen aankwamen, zou te wijten zijn aan het feit dat ze elkaar verhalen vertelden. Hoofdofficier van justitie mr. J.A. Blok heeft destijds ook meer maals gezegd niet zeker te zijn over de omvang van het schandaal. Dat er wat gebeurd is, staat wel vast. Er waren twee kinderen met brand wonden van sigarettenpeuken op hun arm en een met wondjes in de anus. Maar op welke schaal er kin deren zijn meegenomen, was Blok bepaald niet duidelijk. Zijn aarze lende houding is hem destijds in het dorp niet in dank afgenomen. Nu wil hij liever geen commentaar meer geven op de zaak: het onder zoek loopt nog en de resultaten moeten maar worden afgewacht. Huisarts Jonker-Bakker kan zich over een term als massahyste rie nog steeds boos maken. Dat slechts bij drie kinderen lichaam- lijk letsel is aangetroffen, is vol gens haar nauwelijks van belang. Psychische schade is er op veel grotere schaal en de verhalen die zij in haar praktijk gehoord heeft, zijn niet te verklaren uit dingen die kinderen elkaar vertellen: "Wat hier gebeurd is, is heel eng. Mensen willen niet dat zulke dingen moge lijk zijn. Ik denk dat dat verklaart waarom de term massapsychose valt. Niemand wil dat zulke dingen kunnen gebeuren". Waarom Oude Pekela? Waarom zou een professionele bende (als daar sprake van is) juist dit dorp met 8.000 inwoners in oost-Gronin- gen uitkiezen? Die vraag is de afge lopen maanden herhaaldelijk ge steld. Jonker-Bakker: "Wie zegt dat het alleen in Oude Pekela ge beurt? Ik denk dat we hier geluk hebben gehad dat het naar boven is gekomen. Dat een kind is gaan pra ten en de bal zo aan het rollen is ge raakt. Maar dit zijn dingen waar kinderen niet gauw over spreken, misschien gebeurt het elders ook wel". Geen tijd Bij kleuterschool De Paddestoel is het druk. Het is drie uur en de ou ders komen net hun grut afhalen. Een klein meisje kijkt omhoog naar de voorbijkomende vreemde ling en zegt vrolijk 'hallo'. Een kwartier later is de stoep verlaten. Alleen twee kleine jochies met een fiets staan nog in de kou te wach ten. Ook zij tonen geen vrees een vreemde aan te spreken. "Mijn mamma is er nog niet", zegt een van hen een beetje zielig. Veel van de betrokken kinderen zaten op De Paddestoel. De kleu terleidsters hebben dan ook al er varing met de pers. Nog voor ze we ten waar het precies over gaat, ver wijzen ze naar gemeentevoorlich ter Melle Wachtmeester. Zonder zijn toestemming mogen ze niets zeggen. Of willen ze niets zeggen? Kleuterleidster Detmers verklaart Daags voor kerst besloot de Argen tijnse president Alfonsin de om streden luitenant Alfredo Astiz te bevorderen tot kapitein. Tegelij kertijd echter besloot hij de minis ter van defensie opdracht te geven de beruchte Astiz, bijgenaamd 'De Engel des doods' te ontslaan. Ar gentinië wordt al weken geobse deerd door de zaak 'Astiz' die voor Alfonsin op een nachtmerrie dreig de uit te lopen. Maar zijn besluit lijkt eerder op uitstel van executie dan op een daadwerkelijke oplos sing van het conflict. door Margreet Vermeulen Toen de Argentijnse luitenant Alfredo Ignacio Astiz halverwege de jaren zeventig zijn uniform uit trok en de 'moeders van de Plaza de Mayo' zijn medewerking aan bood, noemden ze hem liefkozend 'De Engel' vanwege zijn zoete en kinderlijke trekken. Met open ar men werd de knappe blonde jonge man, die zich voordeed als de broer van een verdwenene, ontvangen. Hoe konden de moeders, die met hun dagelijkse protestmarsen op heldering eisten over het lot van hun verdwenen kinderen, weten dat 'De Engel' een infiltrant was? Een verrader. Op 12 december 1977 toonde Alf redo Asti2 zijn ware gezicht. Op die dag wees hij, na afloop van een mis in Santa Cruz, de veiligheidspolitie nieuwe slachtoffers aan door veer tien van de moeders en hun mede werkers ten afscheid te kussen op de wang. Alle gekusten werden op gepakt en ondergebracht in gevan genissen en martelkampen. Drie van hen, waaronder twee Franse n, zijn nooit meer terugge- Vanaf die dag heet Alfredo Astiz niet langer 'De Engel' maar 'De En gel des doods'. Hij is het symbool geworden van de bloedige militaire dictatuur die Argentinië van 1976 tot 1983 in zijn greep hield. Maar meer nog is Astiz het symbool ge worden van Argentiniès onvermo gen definitief af te rekenen met de pijnlijke en onsmakelijke erfenis van de vuile oorlog. Kofferbak Driemaal werd Astiz door men- senrechtenaktivisten voor het ge recht gesleept. Driemaal tever geefs. Tijdens de eerste rechtszaak werd Astiz de verdwijning van de 17-jarige Zweeds-Argentijnse stu dente Dagmar Hagelin ten laste ge legd. Getuigen verklaarden te heb ben gezien hoe Astiz op 26 januari 1977 de achtervolging inzette op Dagmar, haar in het achterhoofd schoot en - nog levend - afvoerde in de kofferbak van een auto. Slechts eén persoon heeft de stu dente nog teruggezien; de ontgoo chelde kapitein Raul Vilarino - die in 1983 ontslag nam uit het leger - zag haar in het clandestiene zieken huis van Mar del Plata. Daar gen azen gewonden van al te zware marteling. Dagmar zat in een rol stoel; onbewegelijk in haar eigen uitwerpselen. Of Astiz schuldig was of niet is onbekend. Hij werd in november '86 ontslagen van rechtsvervolging omdat de mis daad was verjaard. Op diezelfde grond werd Astiz drie maanden later opnieuw ont slagen van rechtsvervolging, nadat een voormalig gevangene verklaar de door Astiz te zijn gemarteld in het marine-opleidingsinstituut dat tijdens de vuile oorlog werd her schapen in een detentie- en martel- centrum. Voor zijn aandeel in de verdwij ning van de twee Franse nonnen tot slot, wist Astiz eveneens aan be rechting en bestraffing te ontko men. In juni werd hij uit voorlopige hechtenis ontslagen toen de wet op de gehoorzaamheid in werking trad; een wet die alle militairen die in opdracht van hogerhand ont voerden, folterden en doodden, amnesty verleent. Een uiterst om streden wet waarmee president Alfonsin zich gedwongen zag ak koord te gaan na een opstand van de militairen. Model-militair Astiz is echter niet alleen een symbool voor de mensenrechten organisaties voor wie het onver teerbaar is dat de luitenant zich vrijelijker door Argentiniës straten kan bewegen dan degenen die des tijds tegen hem getuigd hebben. Wrang genoeg is Astiz ook door de legertop verheven tot symbool, en wel dat van de model-militair die zijn steentje heeft bijgedragen in de oorlog tegen de subversieve ele menten van Argentinië. Een voorbeeldig militair en ge heim agent die zich met geestdrift van zijn taak heeft gekweten. Een militair die op grond van zijn dienstjaren al sinds 1985 recht heeft op promotie, zeker nu hij zich met de wet in de hand een onschul dig man mag noemen. En wiens promotie bovendien een prachtige kans biedt op rehabilitatie van de rol van het leger - en in het bijzon der van de marine - tijdens de vuile oorlog. President Alfonsin stond, als op perbevelhebber van het leger, voor een onmogelijke keuze. Akkoord gaan met de promotie zou neerko men op het belonen van een folte raar. Iets wat zijn democratisch imago - toch al danig aangetast door de wet op de gehoorzaamheid - nog verder zou schaden. Maar met het botweg weigeren van de pro motie zou hij opnieuw een militaire opstand riskeren. Alfonsin heeft besloten de ernsti ge crisis - waar de krachtmeting tussen hem en de militairen op uit dreigde te lopen - voor zich uit te schuiven door Astiz te bevorderen tot kapitein maar tegelijkertijd de minister van defensie de opdracht te geven Astiz uit actieve dienst te ontslaan. Een compromis waarvan de stafchef van de marine Ramon Arosa al begin december zei liever ontslag te nemen dan dit te accep teren. Gehoorzaamheid Dreigend voegde hij er aan toe dat ook het lagere kader klaar staat zich te verzetten tegen welke 'dis criminerende' maatregel tegen As tiz dan ook. Geen wonder trou wens. Want de behandeling van Astiz zal maatgevend zijn voor de carrière van tientallen militairen, die profiteren van de wet op de ge hoorzaamheid, en die op de nomi natie staan volgend jaar bevorderd te worden. Wat koop je voor een promotie als je bevordering ge paard gaat met een ontslagbrief, zo zal de redenering zijn. Het wachten is nu op het mo ment dat Astiz daadwerkelijk de wacht krijgt aangezegd, want over dat tijdstip heeft Alfonsin wijselijk gezwegen. school. Inmiddels gaat het leven i desgevraagd geen tijd te hebben, 's Avonds ook niet, want dan heeft ze een vergadering. Ze weet ook nie mand die wel tijd heeft: "U zult iets anders moeten verzinnen", voegt ze er vriendelijk maar gedecideerd aan toe. Oude Pekela wil de gebeurtenis sen het liefst vergeten. "Mijn doch tertje is gelukkig niets overkomen, zij was nog te klein om buiten te spelen", vertelt een vrouw bij het winkelcentrum. "Maar het maakt wel indruk. Ik weet van veel men sen die er heel erg mee zaten en niet wisten wat ze moesten doen, die hun kinderen niet buiten durf den laten spelen. Maar dat slijt ge lukkig. Tegenwoordig praten men sen er bijna niet meer over. Je ver geet het maar liever". Herinnering Ze kijkt niet buitengewoon be zorgd als haar dochter even uit het zicht is verdwenen: Oude Pekela is een dorp waar een kind niet mak kelijk kwijtraakt. Om de hoek bij de drogist zit de kleine op een be wegingsloze mechanische grijze hobbelezel te wachten of haar moe der er nog een kwartje ingooit. Al lopen ouders niet meer achter iedere stap van hun kind aan, de gebeurtenissen leven wel degelijk voort in de herinnering. Dat is vooral tijdens de Sinterklaastijd gebleken. Voor veel kinderen is die door de gebeurtenissen in de paas vakantie voorgoed bedorven. "Er zijn kinderen die panische reacties vertonen als ze een verklede man zien", aldus Wachtmeester. Veel ouders en kinderen hebben duidelijk nog begeleiding nodig. Er wordt dan ook al een tijd tge- werkt aan een nazorgprogramma, maar dat is er nog steeds niet. Wachtmeester: "Het is nog steeds niet duidelijk wie dat programma gaat verzorgen. Er is een compe tentiestrijd tussen het RIAGG en Inspectie Volksgezondheid. Maar naar mijn smaak djuurt het alle maal te lang. Er zijn mensen die dringend hulp nodig hebben". De nazorg zal waarschijnlijk ja ren in beslag gaan nemen. "Het is een bekend gegeven dat kinderen die zoiets overkomen is op jonge leeftijd, daar in hun puberteit com plicaties mee krijgen. Dan komen de frustraties en problemen vaak pas naar boven", aldus Wacht meester. De rijkspolitie in Groningen is nog steeds bezig met het recher cheonderzoek. Ze heeft de hulp van kinderpsychiater prof.dr. G. Mik ingeroepen om na te gaan wat er klopt van de verklaringen van de kinderen. Miks onderzoek heeft in ieder geval tot resultaat gehad dat in oktober besloten werd met het rechercheonderzoek door te gaan. De politie is uiterst zwijgzaam over de affaire en beperkt zich tot het af en toe uitgeven van een pers bericht: "De hele zaak ligt toch 4 zo gevoelig". Echt veel heeft hag 1 onderzoek tot nu toe niet opgele verd en na zoveel maanden lijkt dj kans op resultaat vrij gering gewoi den. Toch heeft officier van justitii 2 Blok nog hoop dat er op den duu| iets uitkomt: "Als je echt denkt dg het geen zin meer heeft, stop je eii J Bij de ouders van de kinderei leeft weinig vertrouwen meer dg 1 het justitiële onderzoek nog wat o| zal leveren. Begin december gavei ze te kennen dat het openbaar mi nisterie de zaak volgens hen baga telliseert. De dorpelingen vindei) 1 dat ze te weinig informatie over d| 1 voortgang van het onderzoek krij gen. Bovendien is de nazorg voo: ouders en kinderen volgens he| onvoldoende. Voor de bevolking van Oude Pe kela zou het een hele geruststellinj zijn te weten dat de daders achtei slot en grendel zitten. Vooral om dat wel eens is gesuggereerd da| mensen uit de buurt betrokken zijn geweest bij de ontucht. Een aantal 1 ouders heeft destijds met zijn kind rondgereden in de hoop zo te ach terhalen in welk huis zich allei heeft afgespeeld. Daarbij wezen d< kinderen verschillende, vaak leeg staande panden aan. Als de kinde ren gelijk hebben, zijn de dader) goed op de hoogte geweest. En he is niet leuk te leven met het ide< dat de kinderlokkers misschien nog in de buurt zijn. Raul Alfonsin. De Argentijnse president is enerzijds bang voor een krachtmeting met de militairen en anderzijds voor verlies aan geloof waardigheid. «foto API Bisschop Bar van Rotterdam is 'met grote zorg vervuld' over de dreigende ontslagen bij Wilton Fijenoord. Hij schrijft dat in een brief aan de pastores van de de kenaten Rotterdam en Schie dam, waarin hij vraagt om tij dens de kerkdiensten een voor bede te bestemmen voor mensen wier baan gevaar loopt. "Achter de werkloosheidscij fers staat een groot aantal men sen en gezinnen, die nu in de grootste onzekerheid verkeren over hun naaste toekomst. Juist in deze feestdagen zien zij de pro blemen van werkloosheid op zich afkomen: stille armoede en arbeidsongeschiktheidsverkla ringen. De Rotterdamse bisschop vraagt de pastores te bidden voor een sociaal klimaat waarin arbei der en ondernemer kunnen zoe ken naar samen-werken en sa men-delen. Ook moet de gelovi ge gemeenschap worden betrok ken bij het leed van velen in en om Rotterdam. De dreigende ontslagen vragen van de gelovi gen "een uiterste inspanning om dit leed te verzachten en zo mo gelijk te helen". Avonddienst in Oegstgeest Oegstgeest heeft men zich be zonnen op de vraag of het niet goed zou zijn, de avonddiensten, gezien de geringe belangstelling, maar af te schaffen. Na rijp be raad is besloten dat niet te doen, zo deelt ds. H. R. Plomp in het kerkblad mee. Geprobeerd wordt nu, deze diensten een ei gen plaats te geven in het leven van de gemeente. Avonddiensten hadden van ouds het karakter van een leer- dienst of avondgebed, schrijft de predikant. "De klad is er vooral ingekomen toen dat eigen karak ter verloren ging en ze een dupli caat van de morgend ienst wer den. Het is dus zaak, dat eigen karakter goed te bewaken. Als dat gebeurt, bieden juist de avonddiensten de gemeente de mogelijkheid thema's en activi teiten aan de orde te stellen die anders niet goed tot hun recht kunnen komen". "Dat dit gebeurt in het kader van een viering, verscherpt het besef dat ons leven (in voelen, denken en handelen) ten diepste een liturgisch gebeuren is: dienst aan God. Een viering is niet in eerste instantie afhankelijk van het aantal aanwezigen, maar van de inhoud en de betrokkenheid van de deelnemers. Zo kan zo'n dienst, evenals e groep bijvoorbeeld, een lijk onderdeel zijn van het ge- meentegebeuren" Een commissie is nu gekomen met een voorstel. Op de eerste zondag van de maand wordt een leerdienst gehouden, waarin ds. Plomp de oude Heidelberger Ca techismus behandelt. Hij zal la ten zien welke weg de catechis mus heeft gekozen om het geloof in die tijd tot uitdrukking te brengen, maar ook aangeven waar gelovigen in onze tijd het anders doen. Zo mogelijk zal steeds een samenvatting op sten cil worden uitgereikt. Voor de tweede zondag is aan een themadienst gedacht. Werk en gespreksgroepen die in de ge meente actief zijn en de dienst mee voorbereiden kunnen the ma's aandragen. Plaatselijke pre dikanten werken hieraan mee, maar het is ook denkbaar dat gastvoorgangers ('specialisten') worden uitgenodigd. Er kan ge legenheid worden geboden tot gesprek met de voorganger. De vierde zondag is gereser veerd voor een vesper, een avondgebed dat voor een aantal mensen van grote waarde is. Het is niet per se noodzakelijk dat hier predikanten in meewerken. De andere diensten zijn leer- diensten, waarin bepaalde on derwerpen aan de orde komen. Een aantal mensen heeft toege zegd hierin regelmatig te willen voorgaan. In de zomermaanden (vakan- tietijd) krijgen de diensten het karakter van een avondgebed, een korte meditatie over een lied. Dit schema is als richtlijn be doeld. Er kunnen omstandighe den zijn die het nodig maken dat ervan wordt afgeweken. Aan het avond van het kalendeijaar zal worden beoordeeld in hoeverre de avonddienst op deze wijze een zinvolle plaats heeft in het leven van de gemeente. Op zondag 3 januari begint ds. Plomp met Zondag 1 van de Hei- delbergse Catechismus ('De vraag van je leven'), op 10 januari zal ds. K. Vegter het bijbelse kernwoord 'genezing' behande len. Agenda Gevangenispastoraat. Het Toerustingscentrum van de Ge reformeerde Kerken houdt op zaterdag 16 januari een thema dag over het onderwerp 'gevan genispastoraat - gemeentepas toraat'. De dag is in de eerste plaats bedoeld voor kerkeraads- leden uit die gemeenten waar een huis van bewaring is. Doel is het bevorderen van contacten tussen het gevange nispastoraat en het pastoraat in 'gewone' kerkelijke gemeenten. Het blijkt dat gevangenispasto res zich in hun werk nogal geïso leerd voelen, terwijl 'gewone' ge meenten vaak geen weet hebben van wat zich in gevangenissen af speelt. Belangstellenden kunnen ver dere inlichtingen krijgen of zich melden bij het Toerustingscen trum in Leusden, postbus 202, 3830 AE, 033-943244. Nieuwe religie. De werk groep 'Nieuwe religieuze bewe gingen' van de afdeling 'Interre ligieuze ontmoeting' van de Raad van Kerken in Nederland houdt op 9 maart een studiedag over 'Nieuwe alternatieve reli giositeit bij jongeren'. De dag is speciaal voor catecheten, gods dienstleraren, pedagogen en vor mingswerkers die vooral met jongeren bezig zijn. Hij geeft recente informatie over dit thema en biedt ook een pastoraal-theologische bezin ning. Er zal gebruik worden ge maakt van audiovisuele midde len. Plaats is het kerkelijk cen trum 'De Brug' aan de Schuilen- burgerweg 2 in Amersfoort. Men kan zich opgeven bij de genoem de werkgroep, postbus 203, 3830 AE Leusden, 033-943244, toestel 221. Hervormde Kerk: benoemd tot hoofdpredikant bij de inrich tingen van het ministerie van justitie dr. M. M. W. Blom, pastor bij het Riagg Zuid- en Nieuw- West-Amsterdam en het Berk- sencentrum Amsterdam, wo nend te Oegstgeest; aangenomen naar Sassenheim G. T. Volleb- regt Zwolle, naar Biggekerke- Meliskerke (Z.) kandidaat me vrouw M. J. Köther-Middelhoek. beroepen te Avezaath (Geld.) vi caris J. Kool aldaar. Onderscheiding Ds. C F. Beyers Naudë, tot vorig jaar secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse Raad van Ker ken, zal op 14 januari in het West- duitse Tübingen de 'Herbert Haag-prijs voor vrijheid in de kerk' ontvangen. De onderschei ding, die werd ingesteld door de rooms-katholieke hoogleraar Herbergt Haag en waaraan een bedrag van 10.000 mark is ver bonden, is hem verleend voor zijn strijd voor de afschaffing van de apartheid. De Braziliaanse bevrijdings theoloog Leonardo Boff kreeg indertijd als eerste de prijs. Palestijn. De paus heeft voor het eerst in de geschiedenis een Palestijnse geestelijke be noemd tot patriarch van Jeruza lem voor de gelovigen van de La tijnse rite. Het is de 54-jarige Mi chel Sabbah, opvolger van de 77- jarige Italiaan Giacomo Beltritti. De in Nazareth geboren Sabbah was sinds vier jaar president van de Katholieke Universiteit in Be thlehem. Het Vaticaan ontkende, dat de benoeming van de Palestijn ge zien moet worden als een keuze van de paus in de huidige con frontatie tussen Israël en de Pa lestijnse bevolking van de Ga- zastrook en de Westelijke Jor- daanoever. "Benoemingen zijn veel langer onderweg", zei een Vaticaanse prelaat, die onbe kend wenste te blijven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2