'Mijn carrière was een ontdekkingsreis' DWARF produceert volwassen Dickens Van Ulsen viert jubileum met bitter blijspel Nederlandse Theaterdagen begonnen Geheime liefdesaffaire van Picasso ontdekt Vergeten partituur Villa-Lobos elektronisch gearrangeerd KUNST FAGINA 29 AMSTERDAM (ANP) - Het had misschien meer voor de hand gelegen als de acteur Henk van Ulsen zijn 40-jarig toneeljubileum vanaf 2 ja nuari met een karakterrol in een klassiek stuk had ge vierd. Maar Henk van Ulsen zou Henk van Ulsen niet zijn als hij ook hierbij niet zijn eigenzinnige weg zou gaan. Hij koos voor een bitter blijspel, 'No exit'. "En laat het duidelijk zijn," zegt Van Ulsen nadrukkelijk, "dat slaat ook op mijn carrière". Na veertig jaar theater is hij nog allerminst van plan er een punt achter te zetten. Sterker nog: "Ik ben vast besloten minstens 85 jaar te worden en nog heel lang met het theatervak bezig te blijven." Van Ulsen is tijdens zijn loopbaan nooit bang geweest andere en nieu we aspecten van het theater aan te pakken. Dat hij nu in een 'bittere komedie' speelt is daar volgens hem ook een bewijs van. "Bewust heb ik niet gekozen voor een vijfde 'Dagboek van een gek' waarmee ik al zoveel succes heb gehad. Ik heb altijd al in de serieuze hoek geze ten. Het blijspelgenre heb ik tot nu toe echter weinig gedaan, terwiil DEVENTER (ANP) - Met de Ne derlandse première van het toneel spel 'Pas de Deux' van Hugo Claus zijn gisteravond in Deventer de Ne derlandse Theaterdagen begon nen. Doel van dit evenement is in een periode van vijf dagen een zo representatief mogelijk beeld te ge ven van uitsluitend oorspronkelijk Nederlands en Vlaams theater werk. Er komen diverse theatervor men aan bod zoals muziek- en jeugdtheater, poppenspel, perfor mance, toneel, dans en mime, klein kunst en solotoneel. Op het pro gramma staan zowel groot- als kleinschalige produkties. In totaal gaat het om 36 voorstellingen. Dat de Nederlandse Theaterda gen dit jaar voor de vierde achter eenvolgende keer kunnen worden gehouden is volgens de organisatie te danken aan "een uitzonderlijke kunstgreep", wat betekent dat het evenement voor het overgrote deel wordt gesponsord. De stichting werd volgens voor zitter Bugter van de Stichting Ne derlandse Theaterdagen wat de fi nanciering betreft afhankelijk van het bedrijfsleven, de Provincie Overijssel en de Gemeente Deven ter, doordat het ministerie van WVC een aanvraag om subsidie af wees. "Het geld ging hoofdzakelijk op aan Amsterdam, culturele hoofdstad van Europa", aldus Bug- ter. Hij gaat er van uit dat het Minis terie van WVC volgend jaar weer geld over heeft voor de Nederland se Theaterdagen. Hij baseert die verwachting op de waardering die er onder andere bij de Raad voor de Kunst bestaat voor het evenement in Deventer. Bugter: "Het wordt er kend als landelijk evenement". Fonds Beeldende Kunst binnenkort operationeel DEN HAAG (GPD) - Op 1 februari wordt het Fonds voor de beeldende kunst, vormgeving en bouwkunst operationeel. Dit betekent dat voortaan individuele subsidies voor beeldende kunstenaars, vormgevers en architecten en be roepskostenvergoedingen niet meer door het ministerie van WVC maar door het deze week opgerich te onafhankelijke fonds worden verstrekt. Het budget voor de subsidies en de vergoedingen bedraagt voor 1988 bijna 30 miljoen gulden. Dat is aanzienlijk meer dan in 1987. De verantwoordelijkheid voof het ver strekken van deze financiële mid delen berust bij het fondsbestuur. Daarin hebben zitting: F.M. Spruyt, Amsterdam, directeur gra fische onderneming (waarnemend voorzitter), R.H.S. Mees, Zeist, raad van bestuur van de Neder landse Middenstandsbank, mevr. R. Bakker, Rotterdam, hoofd dienst stadsontwikkeling Rotter dam, mevrouw R. Neerincx, Arn hem, vormgever, H. Schole, Am sterdam, beeldend kunstenaar en P. Struycken, Gorinchem, beel dend kunstenaar. De vier laatst ge noemde bestuursleden zijn op voordracht van de Raad voor de Kunst benoemd. De doelstelling van het Fonds is het bevorderen van de beeldende kunst, vormgeving en bouwkunst in ons land. die humor en dat onderkoelde sar casme dat erin voorkomt toch echt ook kanten van mezelf zijn. Het is heerlijk om er nu mee te werken". Van Ulsen: "Ik kom in dat stuk niet te voorschijn als een briljant acteur met de scherpzinnigheid van de wijze kater of met de sensi biliteit van Aston in Pinters Huis bewaarder. Het bijzondere is ech ter dat het stuk dicht bij me ligt en dat is heel spannend". door Edith van Zalinge 'No exit' werd door Ton Vorsten- bosch en Guus Vleugel speciaal voor het jubileum van Van Ulsen geschreven. Het heeft diverse raak vlakken met de Amsterdamse ac teur en er zitten veel van zijn idee ën en gedachten in verweven. Toch gaat het uiteindelijk slechts gedeel telijk over Van Ulsen zelf. "Het is nadrukkelijk niet de bedoeling me daar op dat toneel te exhibitione- ren. Trouwens, dat kan ook hele maal niet, je kunt jezelf niet spe len," legt hij uit. "No exit" gaat over een homofie le acteur van 60 jaar. Hij is bij het moderne toneel uitgerangeerd en nogal vereenzaamd. Samen met een meisje uit de schoonheidssalon - vertolkt door Wivineke van Gro ningen - besluit hij naar Cannes te gaan. Een avontuur dat slecht af loopt, omdat de belangen van bei de mensen sterk uiteen lopen. Parallel met deze geschiedenis loopt het verhaal dat de acteur, te vens schrijver, in zijn boek vertelt. Dat gaat over een oude acteur die naar een soort euthanasiekliniek - 'exit-huis' - komt om te sterven. Hij ziet het leven niet meer zitten, maar de stervensbegeleidster ziet kans hem Voorlopig de dood uit het hoofd te praten. Ook deze rollen worden door Van Ulsen en Van Groningen vertolkt. Het is duidelijk dat de acteur in het stuk en Van Ulsen op essentiële punten verschillen. "Ik ben geen geflopt acteur. Met de jongere ge neratie acteurs kan ik over het alge meen goed overweg. En ik ben ook niet depressief. Integendeel, ik ben juist een heel optimistisch mens". Een beetje trots voegt hij daaraan toe: "En ik ben dan wel 60, maar nog heel vitaal. Trouwens niemand zegt dat ik er al zo oud uitzie. Dat lijkt een ijdele uitspraak, maar zo is het nu eenmaal." In 'No exit' probeert de begeleid ster de oude acteur weer zin in het leven te geven door zijn vitaliteit te stimuleren. Dat spreekt van Ulsen aan. "Goed theater maken is on denkbaar als je niet vanuit een vita listische mentaliteit handelt. En dan bedoel ik die vitaliteit die je ook bij dansers en schilders ziet als ze bezig zijn. Er zijn een hele reeks portretten van mezelf gemaakt, pri vé of in rollen. Niet omdat ik nou zo dol ben op mijn eigen kop, maar omdat het me ontzettend boeit om te zien hoe schilders bezig zijn, hoe ze bijna buiten zichzelf treden. Dat fascineert me enorm." Van Ulsen zelf kan in ieder geval ook een behoorlijke dosis energie en vitaliteit gedurende zijn loop baan niet ontzegd worden. Sinds hij veertig jaar geleden - nog voor dat hij cum laude aan de Toneel school afstudeerde - voor het eerst op de planken stond in 'Drie Ko ningen' onder regie van Albert van Dalsum, is hij bijna voortdurend bezig geweest. Bij een vast gezelschap had hij het al vrij snel gezien. In 1956 koos hij voor de onafhankelijkheid van het freelancers-bestaan. Hij vervul de rollen bij grotere ensembles, be hoorde bij de oprichters van het ca baret Tingel Tangel met Sieto Ho ving, werkte mee aan televisiepro gramma's en deed grote en kleine voordrachten op allerlei gebied. Daarnaast speelde hij karakter rollen als Vosmeer de Spie in Von dels 'Gijsbreght van Aemstel' en Puck in 'Een midzomernachts- droom' van Shakespeare en diver se titelrollen waaronder Don Car los in Schillers gelijknamige stuk. Het bekendst werd hij echter door de indrukwekkende solovoorstel lingen van 'Dagboek van een gek' van Gogol. Hij trad ook veelvuldig op in het circuit buiten de reguliere theaters. In buurthuizen, zaaltjes voor plat telandsvrouwen, bedrijven, de Dom, de Ridderzaal, het paleis op de Dam en zelfs in de Bijlmerbajes. "Dat zijn allemaal afzetgebieden voor theater waar nooit over ge schreven wordt. Maar al zijn ze niet zo bekend, ze zijn minstens zo be langrijk". Van Ulsen noemt zichzelf een "bevoorrecht mens" dat hij voor 'Kleine Dorrit' naar de roman van Charles Dickens door DWARF theaterprodukties. Gezien op 26 december (première) in thea ter Pierrot Den Haag. Op 29 december. 13 januari en 3 februari te zien in de Kapel zaal, K&O-gebouw, Oude Vest. DEN HAAG - December en Dic kens: je zou een kerstverhaal kunnen verwachten, maar om misverstanden te vermijden: 'Kleine Dorrit' is dat niet. Van deze omstreeks 1857 verschenen roman heeft Peter Lintelo een theaterbewerking gemaakt, die voor kinderen vanaf zes jaar ge schikt is. De groep DWARF pre senteert hiermee de tweede jeugdtheaterproduktie voor pop pen en acteurs in dit seizoen. RIO DE JANEIRO - Onlangs is een vergeten partituur van de Brazili aanse componist Heitor Villa-Lo bos herontdekt en tot een gedurfd arrangement met elektronische muziek bewerkt. Ter gelegenheid van de honderd ste verjaardag van de componist zal binnenkort een moderne versie op plaat verschijnen van 'A Flores- ta do Amazonas' (De Amazonejun gle). Villa-Lobos schreef het werk in 1959, het jaar waarin hij stierf. In het arrangement wordt met behulp deze weg heeft kunnen kiezen. "Ik heb de kans gekregen mezelf te ontwikkelen. Het was een ontdek kingsreis. Ik heb de mogelijkheid gehad gevoelens en gedachten ge stalte te geven, maar ook om din gen uit te proberen en - natuurlijk - om me te vergissen." Hij erkent echter dat hij door zijn solistische optreden door de jaren heen ook wel kansen heeft gemist. Niet dat hij dat wezenlijk betreurt, zegt hij, maar toch: het heeft hem bij voorbeeld altijd een beetje dwars gezeten dat hij niet gevraagd werd voor televisieprodukties. "Ik heb wel eens gevraagd waarom dat was. Dan zeiden ze dat dat kwam omdat ik moeilijk ben om mee te werken, dat ik toch mijn eigen gang ga. Dat ontken ik ten stellig ste. Zeker, ik ben moeilijk voor me zelf, maar als iemand anders mij lastig vindt, dan ligt dat aan zijn ei gen niveau of aan zijn durf. En dat mag je met vette letters schrijven" Hoe weinig hij er in het verleden ook voor voelde zich te binden, nu is het tijdstip gekomen dat Van Ul sen "zeker geen nee meer zou zeg gen" tegen de mogelijkheid vaste speler te worden bij een gezel schap, maar dan niet in het westen des lands. Er gist volgens hem iets "rond Utrecht", maar dat proces gaat tot zijn spijt niet al te snel. Verder zou hij "best" nog een paar mooie rollen uit Molière wil len spelen. "En ik wil nog minstens met één monoloog komen die het Dagboek van een Gek bij wijze van spreken doet verbleken," lacht hij. Maar uiteindelijk laat hij zich toch leiden door de gebeurtenissen Zijn echtgenote, Leni Lintelo zorgde voor de poppen en de vormgeving, zijn dochter Anne- lene speelde de titelrol. Het is echter niet uitsluitend een Linte- lo-aangelegenheid geworden: Nicky Gradener tekent voor de kostuums in echte Dickens-stijl, Nick Mulder voor de muziek en er werken tevens drie acteurs mee, namelijk Arend van der Boom, Frenk Koenen en Theun Huisman. Dickens werk ademt een bepaalde sfeer, die deze voorstelling door het samenspel van acteurs en poppen raak weet te typeren. In het eerste deel ('Armoede') zien we hoe Amy Dorrit, haar va der, broer en zus in de gevange nis verblijven. Amy is er zelfs ge boren en opgegroeid. Haar vader wordt vanwege zijn schulden van een synthesizer, samplers en andere elektronische apparatuur een symphonieorkest nagebootst. "Villa-Lobos was een revolutio nair componist. Als hij nu nog had geleefd, weet ik zeker dat hij zelf ook digitale elektronica had ge bruikt." vertelt Mario de Aratanha, een producer uit Rio de Janeiro. De nieuwe, digitaal opgenomen, 'A Floresta do Amazonas' verschijnt in Brazilië eerst op een gewone LP. Later zal er een compact disc van worden gemaakt. en zijn intuïtie. "Dat heb ik heel mijn leven al gedaan. De dingen overkomen me en ik laat ze ook graag gebeuren." Onlustgevoelens probeert hij zo veel mogelijk uit te schakelen. Hij heeft in de loop der tijd geleerd zich niet te ergeren als hij ergens niet voor wordt gevraagd of als tweede keus wordt genomen. "Het toneelwereldje hangt van de toe valligheden aan elkaar. Ellen Vo gel, die in de toneeljury voor de fïlmkalveren zat, vertelde me dat het van hele kleine dingen afhangt of iemand een prijs krijgt of niet. vastgehouden. Door allerlei ver wikkelingen krijgt hij een grote erfenis, zodat het gezin de gevan genis kan verlaten. Het tweede deel ('Rijkdom') vertelt iets over de rijke tijd. Al gauw gaat het for tuin door het wanbeleid van ban kier Mr. Merdle verloren. Voor Amy komt daarvoor een ander soort rijkdom in de plaats, als ook Arthur Clennam, de 'redder' uit het eerste deel, zijn geld ver loren heeft, en beiden elkaar in de schuldengevangenis ontmoe ten. Om tot een overzichtelijke ver haallijn in het redelijk korte tijdsbestek van een voorstelling te komen, moest Peter Lintelo zich natuurlijk de nodige beper kingen opleggen. Gelukkig heeft hij kans gezien om het bureau cratische 'Circumlocution Offi ce', het Ministerie van Doorstu- Villa-Lobos werd in de jaren twintig beroemd met zijn vernieu wende muziek, die hij baseerde op Braziliaanse volksmuziek. Zijn werk werd gespeeld door de pia nist Arthur Rubinstein en de diri gent Leopold Stokowsky, die hem 'een van de grootste componisten van de 20ste eeuw' noemde. Villa- Lobos' werk werd aanvankelijk door de recensenten afgekraakt, maar tegenwoordig staat hij samen met Debussy, Hindemith, Ravel, Schonberg en Stravinsky op het lijstje van geniale, moderne com ponisten. Villa-Lobos dirigeerde een or kestrale versie van 'A Floresta dos Amazones' in de Verenigde Staten voor de soundtrack van de film 'Green Mansions', gebaseerd op het jungleverhaal van W.H. Hud son, met Audrey Hepburn, Antho ny Perkins en Lee J. Cobb in de hoofdrollen. Regisseur Mel Ferrer schrapte de muziek echter op het Als ik zoiets hoor, realiseer ik me dat we onze beloningen zeer rela tief moeten bekijken en de belonin gen die we nooit hebben gekregen nog veel meer," zegt hij. En dan, na een korte stilte, stelt hij met pret lichtjes in zijn ogen vast: „Kijk, déér moet je nou zestig voor wor den, om dat in te zien". 'No Exit' gaat 2 januari in het Cultureel Centrum in Amstelveen in première. Vanaf 4 januari is het stuk een week te zien in De Kleine Komedie in Amsterdam en daarna worden tachtig voorstellingen in het hele land gegeven. ren, in de voorstelling op te ne men. Het maatschappijkritisch element van Dickens werk wordt aldus niet uit het oog verloren, en het levert een erg leuke scène op in de confrontatie van pop en ac teur. Ook het bankiersechtpaar Merdle krijgt er van langs. Hier krijgt Annelene Lintelo, die als Amy vooral een lief, braaf meisje dient te zijn, de kans om even een krengig mens te spelen. Er wordt gespeeld vanuit een kleine kubusachtige ruimte, die op fantasierijke wijze steeds de locatie aangeeft. Gezien deze be perkte speelruimte, de talrijke rolwisselingen en het samenspel met de poppen heeft de voorstel ling een behoorlijk hoog tempo. Dat alles maakt dat de sfeervolle beelden uit Dickens wereld voor veel kijkplezier zorgen. WIJNAND ZEILSTRA laatste moment om onbekende re denen. Vorig jaar werd een onbekende partituur voor piano van het werk ontdekt door de Braziliaanse klas sieke gitarist Turibio Santos in het Villa-Lobos Museum in Rio de Ja neiro. "Niemand weet of het een oorspronkelijke opzet was voor de orkestrale versie, of dat het een be werking voor piano was van de or kestratie", vertelt Aratanha. "Maar het is zonder twijfel een van de be langrijkste composities in de laatste fase van Villa-Lobos, toen hij al een gerijpt musicus was. Het is verfijnd en woest tegelijk". In de nieuwe versie van 'A Flo resta do Amazonas' zijn de delen voor piano onveranderd gelaten en worden ze gespeeld door de klas sieke pianist Joao Carlos Assis Brasil en de Braziliaanse expert in elektronische muziek Wagner Tiso, die in dit geval echter op een gewo ne vleugel speelt. De rest is door Aratanha en Brasil bewerkt. In plaats van de sopraan heeft Aratanha voor de Braziliaanse pop zanger Ney Matogrosso gekozen, die bekend staat om zijn falsetstem en zijn buitenissige, bisexuele con certuitdossing. De nieuwe versie begint met een combinatie van piano, stem, cello en slagwerk. Dan volgt een deel voor twee piano's, waarna het werk uitbarst in een fantastische suite, door Aratanha 'Voorby de Jungle' genaamd en vol elektronische ge luiden. Gysbreght van Aemstel jubileert AMSTERDAM (ANP) - De stads schouwburg Amsterdam verzorgt op 3 januari een herdenkingspro gramma ter gelegenheid van het feit dat het op die dag 350 jaar gele den is dat de Gysbreght van Aem stel voor het eerst werd opgevoerd. Het middagprogramma heet 'Hom mage aan de Gysbreght van Aem stel' en bevat zang, dans, voor drachten en lezingen door acteurs en regisseurs. Hans Croiset presen teert de middag, die om twee uur begint. Amsterdam en de stadsschouw burg hebben een bijzondere band met het stuk, omdat Gysbreght de strijdbare held is die zijn geliefde stad Amsterdam tot het uiterste wil verdedigen. De Gysbreght van Aemstel werd tot 1969 ieder jaar opgevoerd in de Amsterdamse stadsschouwburg. Gaby Depeyere, de BASEL (AP) - In het Kunstmuseum in de Zwitserse stad Basel loopt een tentoonstelling die veel belangstelling trekt; zij bevat een verzameling brieven, tekeningen en aquarellen van de schilder Pablo Picasso. Onder werp van de tot nu toe bijna onbekende verzameling is Picasso's harts tochtelijke liefde voor het Parijse model Gaby Depeyre. De Amerikaanse kunsthistoricus John Richardson noemt de collectie "een klein maar belangrijk stukje van de Picasso-puzzel." De stukken zijn onderdeel van een collectie van 81 stukken, die eigendom was van de Britse schrijver en historicus Douglas Cooper, die in 1984 in Monte Carlo overleed. Behalve het werk van Picasso omvat de collectie ook werk van de kubisten Juan Gris, Fernand Léger en Georges Braque. door Hans Neuerbourg De affaire speelde in 1915 en 1916, toen Gaby Depeyre 27 was en Picasso 33; de 'officiële' minnares van de schilder, Eva Gouel, was toen stervende aan tuberculose. Opmerkelijk is dat Picasso blijkbaar zo bezeten was van het model, dat hij zijn toevlucht nam tot een naïeve en dweperige stijl die helemaal niet paste bij het toen door hem en Gris ontwikkelde synthe tisch kubisme. De schilder meende kennelijk dat het voorwerp van zijn liefde niet ge voelig zou blijken voor deze ongewone stijl. Deze door hartstocht ingege ven huichelarij mocht echter niet baten, want Gaby Depeyre weigerde met Picasso te trouwen, en schonk haar hand aan de onbekende Ameri kaanse schilder Herbert Lespinasse uit Stamford in de staat Connecticut. Richardson heeft de affaire uitgebreid onderzocht en meent op grond van zijn naspeuringen dat Picasso en zijn geliefde elkaar ontmoetten in het huis van Lespinasse in het toen nog onbekende vissersdorp Saint Tro- pez, dat alleen bekend was bij een handvol bohémiens. De aquarellen ondersteunen die theorie: het zijn bijna allemaal afbeel dingen van interieuren, die zijn ingericht met eenvoudig boerenmeubilair uit de Provence. Onder een aquarel van een slaapkamer zijn nog de spo ren te zien van een - kennelijk erotisch getinte - hartekreet van de schil der. Gaby Depeyre heeft het meeste ervan later uitgewist, zodat nu alleen nog vage inktstrepen te zien zijn. Onderaan zijn de namen van Picasso en zijn geliefde op een bijna kinderlijke manier in elkaar geschreven. Andere bewijzen van de passie van de schilder voor zijn model zijn twee brieven, waarop in verschillende kleuren 'ik hou van je' is geschre ven. Het meest opvallende stuk van de collectie is een ingelijste verzame ling amuletjes, waaronder kubistische stillevens, een portret van Gaby, en foto's van het paar, alles gegroepeerd rond een ander 'Ik hou van je'. Onderaan dit kunstwerk is een papiertje geplakt met de tekst:"Ik heb de goede God je hand gevraagd." Geschreven door een erkend atheïst is dit een opmerkelijk bewijs van liefde. De verhouding bleef geheim totdat in de jaren vijftig een aantal schilde rijen van Picasso op de internationale kunstmarkt kwam. De meer intie me afbeeldingen en teksten werden echter achtergehouden tot na de dood van Gaby, rond 1970, waarna ze hun weg vonden naar de collectie van Cooper die ze, wellicht uit piëteit, niet aan de openbaarheid prijs gaf. Picasso overleed in 1973. De Amerikaanse schilder Robert Heindel opende afgelopen vrijdag in het Hotel de Monaco een expositie van te keningen en schilderijen waarop hij de vele balletten die in Monte Carlo zijn gedanst heeft trachten te vereeuwi gen. Naast hem op de foto Prinses Caroline van Monaco. (foto apï

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 29