Q 'Parodie op een rotfilm is te makkelijk' 'Crazy Love': een film vol mededogen en gevoel Skoop krijgt nieuwe kans, maar wie wacht daarop? DONDERDAG 24 DECEMBER 1987 PAGINA 15 BIOSCOPEN 'Crazy Love'; regie: Dominique Derud- dere: hoofdrollen Josse de Pauw en Amid Chakir: theater: Kijkhuis. Leiden De schrijver Charles Bukowski is bekend geworden door verhalen en gedichten waarin hij op ongepo lijste en directe wijze het leven be schrijft van de mensen die aan de onderkant van de samenleving zijn terechtgekomen. Marco Ferreri liet zich hierdoor al eens inspireren voor zijn film 'Tales of ordinary madness', een film waarover de schrijver zelf niet zo enthousiast was. Wel tevreden bleek hij over de manier waaropo de Belgische re gisseur Domninique Deruddere zijn verhalen verwerkte in 'Crazy Love', zijn eerste speelfilm. 'Crazy Love' draait uiteindelijk om het taboe-moment waarop de hoofdpersoon voor het eerst de liefde bedrijft met een dood meisje. Opvallend dat Deruddere dit zon der een spoor van sensatiezucht in beeld brengt. Hij maakt het zelfs tot een pijnlijk moment van de waarheid, een scene met een sprookjesachtige glans. Deruddere gebruikt de hele film om naar dat moment toe te werken. Harry Voss, de hoofdfiguur in de film, is een twaalfjarige jongen die nog gelooft dat het leven een sprookje is. Ademloos kijkt hij in bioscopen naar films waarin edele ridders schone prinsessen redden. In zijn onschuld wil hij ook nog graag geloven dat zijn vader zijn moeder ooit naar een hutje op een berg ontvoerde. Zijn broer neemt hem mee naar de kermis en leert Harry hoe het werkelijk toegaat tusen mannen en vrouwen. Harry wendt verschrikt het hoofd af. Dit eerste deel is nog treurig- grappig van toon, het tweede deel (Harry als 18-jarige) komt als een schok. Harry - nu mooi gespeeld door Josse de Pauw - is nog altijd een bedeesde jongen. Gekweld door een puistekop bovendien een regelrechte outcast. Dan blijkt ook hoe voortreffelijk Deruddere en scenarioschrijver Mare Didden hun film hebben opgebouwd. De figuur van Harry is al echt voor de bezoeker gaan leven en al leen al dat beschadigde gezicht roept een wereld van» emoties op. Daardoor blijft ook het derde deel, dat gemakkelijk had kunnen ont aarden in een wrange grap, goed overeind. Dertigjarige Harry is nog altijd eenzaam, heeft zijn troost in de drank gezocht. In een baldadige bui steelt hij een lijk dat onver wacht van een jong meisje blijkt te simpele beelden veel uitdrukt, zijn. Ze wordt de eerste en enige Zelfs de meest groteske scenes pakken intiem en ontroerend uit. De filmstijl lijkt aanvankelfik fors. liefde in het leven van Harry. 'Crazy Love' is een film die maar het blijkt al snel dat 'Crazy wreed en onrechtvaardig worden Love' heel gevoelig en vooral waar- behandeld. Een film waarvan je achtig is. Een film vol mededogen een beetje stil wordt, voor degenen die door het leven zo LEO BANKERSEN Vlak voor Kerstmis heeft uitgever Hans van Brussel zich opnieuw als reddende engel opgeworpen. Eerst redde hij de Haagse Post van een wisse dood en nu probeert hij het filmblad Skoop nieuw leven in te blazen. Van Brussel, die met zijn kan toortje van Leiden naar Leiderdorp is verhuisd, zal daarbij niet door vrome kerstgedachten zijn geleid (waarom zou hij ook?), maar com merciële mogelijkheden voor Skoop zien. HP heeft hij samen met hoofdredacteur John Jansen van Galen weer aardig op poten ge kregen, maar dat zal met het kreu pele Skoop een veel lastiger klus zijn. Eens was Skoop een inspirator voor nieuwe Nederlandse filmers en hèt blad voor filmliefhebbers. Maar daarvan was al jaren geen sprake meer. Voordat er definitief een einde aan het bestaan van Skoop kwam (zo leek het althans), verkeerde het blad al jaren in een situatie van schijn-dood. Skoop was saai en oninteressant. Opper vlakkige analyses die de sporen van grote haast droegen, zelden een boeiend interview en veel flau we recensies, kortom: nauwelijks een aanvulling op wat er in de film pagina's van de dagbladen staat. Een jaar geleden gooide Francois de Waal een steen in de vijver met stukken de trant van Lodewijk van Deyssel over pseudo-ingewikkelde films en recensies. Zijn talent bleek echter te beperkt en zijn au toriteit te gering. Na een paar maanden was De Waal alweer hoofdredacteur af. Het was dus niet verwonderlijk dat de lezers op de vlucht sloegen en het ministerie van WVC de sub sidie staakte. Zeker ook omdat an dere bladen wèl voor verbetering vatbaar bleken. De gratis versprei de Filmkrant werd een prettig lees blad zonder al te veel pretenties. Het analytisch ingestelde Skrien werd ook leesbaar voor mensen wier verstand eindigt bij begrippen als semiotiek (een woord dat zelfs aan de hand van de encyclopedie niet eenvoudig is uit te leggen). Skoop leek dus terecht van het toneel te verdwijnen. Maar het blad krijgt een nieuwe kans. Van Brus sel blijkt de gok, zonder een "tent van de overheid, aan te durven. Vo rige week verscheen de eerste afle vering in één wikkel met de HP. Daarmee herhaalde de geschiede nis zich enigszins. Jaren geleden was het inmiddels verdwenen Filmfan in de Haagse Post opgeno men (het is voor Skoop dus te ho pen dat de geschiedenis zich niet volledig herhaalt). Skoop is vooral qua uiterlijk ver anderd. Het heeft een beetje de al lure gekregen van Engelse (film- )bladen als The Face en is op mooi glanspapier gedrukt. Deze eerste nieuwe Skoop is opgehangen aan Amerika: een leuk stuk van Ate de Jong over zijn ervaringen als regis seur van Miami Vice en een verve- lend stuk van Theo van Gogh over een promotiereis door de VS. Som mige rubrieken zijn verdwenen, sommige zijn gekomen en geluk kig is Wim Verstappen weer terug met een beeldanalyse, ditmaal van 'Robocop'. Opzienbarend is het allemaal niet, maar in deze vorm en op dit peil kan Skoop zich wellicht net handhaven. Gezien de situatie in andere landen moet er zeker plaats zijn voor een wat sjiekerig tijd schrift voor niet al te ingevoerde filmliefhebbers. Maar Skoop heeft in het verleden al zoveel krediet Uitgever Hans verspeeld dat er heel wat aarzeling en weerzin zal moeten worden overwonnen. De adverteerders noch de lezers zullen het vernieuw de blad meteen omarmen. BART JUNGMANN Mel Brooks ('Spaceballs') over het maken van persiflages: LONDEN - „Een filmgenre moet echt rijp zijn, een beetje belegen ei genlijk, om door mij gepersifleerd te kunnen worden. Als ik vijf jaar geleden al was gaan dollen met de formule van Star Wars, dan was het onderwerp nog te vers geweest. Maar nu is dat type film precies rijp en valt het als vanzelf van de boom. Het publiek moet eerst een beetje zijn uitgekeken op zo'n genre en dan pas kun je er de gek mee ste ken". door Pieter van Lierop Regisseur-komiek Mel Brooks heeft het over zijn nieuwste film 'Spaceballs', dat een loopje neemt met George Lucas' Star Wars-trilo- gie. Eerder had Brooks 'de western gepersifleerd met 'Blazing Saddles', de horror-film ('Young Frankenstein') en de Hitchcock- thriller met 'High Anxiety. „Het zijn eerbiedige satires," legt Mei Brooks uit, „want je maakt alleen een persiflage van iets waarvan je houdt. Een parodie maken op een rotfilm, dat is veel te makkelijk; daar is geen lol aan". „Daarom heb ik zo lang gewacht met het maken van 'Blazing Saddles'. Ik heb altijd het grootste respect gehad voor westerns. Maar er komt een moment dat je dood moe bent geworden van de clichés. Dan maak je een parodie en dan blijkt het ook bij het publiek aan te slaan. Dat reageert met: Ja, eigen lijk had ik altijd al gedacht dat die cowboys met hun bruine bonen aan het kampvuur voortdurend scheten zaten te latenmaar dankzij Mei Brooks weten we het zeker. Die film is een van mijn grootste hits". Over zijn werkmethoden vertelt Mel Brooks dat hij met zijn mede werkers eerst een verhaal bedenkt. Dat leidt tot een script van een bladzijde of 300 dat wordt.toege stuurd aan circa 50 mensen die aan geven welke grappen ze leuk vin den en welke helemaal niet. Aan de hand van die informatie wordt het script tot meer dan de helft terug gebracht en gaat men opnemen. Het geschoten materiaal wordt ruw gemonteerd en nog zonder muziek en geluidseffecten vertoond aan opnieuw een publiek van relaties die niet ouder dan 30 jaar mogen zijn. Brooks zit in de zaal en peilt de reacties op potentiële lachmomen- ten, snijdt de blijkbaar mislukte momenten weg en pas dan zet hij zich aan de defintieve montage. Brooks: „Ja, dat klinkt mis schien overdreven democratisch en ik zal niet zeggen dat de in spraak volledig is. Bepaalde onder delen blijven voor mij natuurlijk tóch heilig. En het basisidee mag niet worden aangetast. Zoiets werkt natuurlijk alleen bij kome dies, omdat het lachen van mensen nu eenmaal de enige menselijke emotie is die objectief waarneem baar is. Maar het is goed voor een filmer te blijven beseffen datje een film niet maakt voor jezelf maar voor het publiek tenslotte". „Weet je wie voor 'Spaceballs' vrijwel alle geluidseffecten gere geld heeft: George Lucas, althans zijn maatschappij. Hij vond het enig. George is een gentleman... Ik had hem gezegd dat ik 'Spaceballs' wilde maken om me te wreken. Ik zei: 'Mijn zoon heeft die Star Wars- film van jou 5000 keer gezien en ik heb al dat Star Wars-speelgoed voor hem moeten kopen. Dat heeft me een fortuin gekost en dat wilde ik van je terugverdienen. Daarom heb ik 'Spaceballs' gemaakt". „Daar kon George Lucas best om grinniken. En het is niet eens zo erg overdreven. Max, mijn zoontje, is nu 15 jaar, hij zag zijn eerste Star Wars-film toen hij acht, negen jaar oud was. En hij wilde iedere keer opnieuw. En ik moest telkens mee. Daarom kon ik 'Spaceballs' ook maken. Ik ken de Star Wars-trilogie van buiten. Dus onbewust werkte ik al aan de behandeling van Star Wars voor een plaats in mijn serie genre-satires". „Ik hoefde maar te gaan zitten en de ideeën stroomden binnen. Ging gewoon vanzelf. Ik kan natuurlijk nooit het verhaal gebruiken van George Lucas zijn films, dat zou plagiaat zijn. Maar ik kan wel iets doen met de door Lucas ontwor pen karakters. Ik denk aan de fi guur van Darth Vader: een hele grote vent met een helm. Dat wordt dan bij mij een heel klein kereltje met een gigantische helm. Zo werd Yoda Yoghurt". "Het verhaal biedt allerlei moge lijkheden voor een vervolg: 'Space balls, the search for more money' of zoiets. Die zal ik niet zelf regisse ren. Ik vind dat niet zo leuk meer Het duurt zo lang. Een film hele maal opnemen, dat kost me een jaar. Ontwerpen, pre-produktie, opnemen, post-produktie. Een jaar! Alleen aan het schrijven en het acteren beleef ik puur genoe gen. Ik heb nu wel genoeg geregis seerd, vind ik". - Is er dan nu een eind gekomen aan de fameuze reeks genre-persif lages van Mel Brooks „Ik heb nog een idee voor een Mei Brooks-komedie. Maar niet zo zeer een genre-persiflage als wel een persiflage van een bepaald sys teem. Zoiets als Wall Street. Ja. ik weet dat Oliver Stone net een film over Wall Street af heeft, maar dat vind ik alleen maar plezierig. Want Stone maakt er een serieuze film over. Dat kan ik dan vervolgens weer aan reepjes scheuren. En hoe meer Stone uitlegt hoe het allemaal werkt met de makelaars en de ver kopers en de beleggers, des te min der hoef ik dat dan te doen". „Ik kan dan gewoon de draak steken met wat inmiddels bekend verondersteld mag worden. Ja, zo zou mijn Wall Street-film alsnog een genre-persiflage kunnen wor den. Punt is alleen dat er bij mijn weten nog nooit eerder een film is gemaakt over Wall Street en de film van Stone nog door niemand is gezien. Als hij te lang wacht met hem uit te brengen, ben ik hem nog te vlug af ook. Dan is de genre-per siflage in de bioscopen nog voor het genre is uitgevonden". Behalve grossier in genre-kome dies is Mel Brooks ook producent van meer riskante kunstzinnige films waarmee hij nieuwe regis- r te gaan zitten en de ideeën seurs de kans wil geven zich te on derscheiden. Zijn maatschappij Brooksfilms leverde met presti gieuze onderscheidingen bekroon de films op als 'The Elephant Man', 'Frances' en meest recent '84 Cha ring Cross Road'. Die laatste film werd dit jaar onderscheiden op de festivals van Moskou en Rimini en draait sinds kort in Nederland. Ann Bancroft (mevrouw Brooks) speelt de hoofdrol van een Newvorkse bi bliofiel die in een platonisch-amou- reuze correspondentie belandt met een Londense antiquair. Mel Brooks: „Mijn vriend Joe Lastick is Amerikaan en hij trouw de een Engels meisje. Hij heeft dat dubbele gevoel voor Engeland en Amerika. En Joe en zijn vrouw hadden dat herkend in het boek (OP)NIEUW 'Who's that girl' - Madonna en Grif fin Dunne in flinderdunne komedie. City, Katwijk 'Full Metal Jacket' - Stanley Kubricks soms ijzingwekkende visie op de (Vietnam-)oorlog, Citv, Katwijk BLIJVERS 'Donna Donna' - jongen zoekt meis je. Leiden en Euro. .Alphen 'Big Foot and the Hendersons' - fami lie neemt een sneeuwman in huis. Li- do Leiden Masters of the universe' - speelgoed komt tot filmleven. Trianon. Leiden en City, Katwijk 'De reddertjes' - Disney-film uit 1977. waarin in de gewelven van het ge bouw van de Verenigde Naties een commissie van muizen besluit hulp te bieden aan een hulpbehoevend meis je. Nederlandse gesproken door on der andere Aart Staartjes en Tineke Schouten, Euro Alphen en Lido, Lei- 'Beverly Hills Cop 2' - Eddie Murphy maakt de straten van Los Angeles weer veilig, City. Katwijk en Lido, Noordwijk 'Een maand later' - rollenspel tussen Monique van de Ven en Renée Sou- tendijk, Lido, Noordwijk 'Dirty Dancing' - eenvoudige maar charmante dansfilm, Luxor, Leiden en Euro Alphen 'The Last Emperor' - groots epos die wellicht niet helemaal oplevert wat de Bertolucci-liefhebber verwacht, Lido, Leiden 'Innerspace' ruimtescheepje jaagt door een lichaam, Euro. Alpen 'Van geluk gesproken' - Aanstekelij ke film waarin plaats voor een lach en een traan, Trianon. Leiden 'Witches of Eastwick' - Jack Nichol son als de duivel die de hoofden van de vrouwen in Eastwick op hol brengt, Lido. Leiden 'Hector' - leuke Urbanus redt nogal knullig filmpje, Lido. Leiden. Green- way, Voorschoten en Euro. Alphen SEKSFILMS 'Devil in Mrs. Jones III' - Rex, Lei- DEN HAAG 'A night on the town' - Asta (463500), al. 'Donna, Donna' - Asta, al. 'Hector', Asta, al. 'Big Foot and the Hendersons' - Baby lon (471656), al Full Metal Jacket' - Babylon, 16 jr. 'Angel Heart' - Babylon, 16 jr. 'Masters of the universe' - Cineac (630637), al. 'Inerspace' - Cineac, al. 'Dirty Dancing' - Cineac, al. Witches of Eastwick' - Metropole (456756), al. 'The Last Emperor' - Metropole. al. 'Van geluk gesproken' - Metropole, al. 'Innerspace' - Metropole. al 'Beverly Hills Cop 2' - Metropole. al Spaceballs' - Odeon (462400). al Dirty Dancing' - Odeon. al. 'American Ninja' - Odeon. 16 jr. 'Luchtmacht Academie' - Odeon. al. 'De reddertjes' - Odeon. al. 'Oci Ciornie' - Studio 656402), 16 jr. The Untouchables' - Studio. 16 jr Secret of my success' - Studio, al. AMSTERDAM Hector' - Alfa (278806). al. A night on the town' - Alfa. al. Full Metal Jacket' - Alfa. 16 jr. 'Raising Arizona' - Alfa, al 'Havinck' - Alfa, al. Witches of Eastwick' - Alhambra (233192). 12 jr 'Spaceballs' - Alhambra, al 'Donna, Donna' - Bellevue Cinerama (234876), al. The Untouchables' - Cinerama, 16 jr. 'Big Foot and the Hendersons' - Ca lypso (234876), al. 'Een maand later' - Calypso, al. 'Kroniek van een aangekondigde dood' - Cinecenter (236615), 16 jr. l the r '-Ci necenter, 16 jr. 'Hector' - Cinecenter, 16 jr. 'Radio Days' - Cinecenter, al. 'Dirty Dancing' - Cinema Int. (15124), al. 'The Last Emperor' - Cinema Int., al. 'Spaceballs' - City (234579). al 'American Ninja' - City, 16 jr. 'Robocop' - City. 16 jr 'Luchtmacht Academie' - City, al 'Masters of the universe' - City, al 'Innerspace' - City, al. 'Zoeken naar Eileen' - City, 12 jr Crazy Love' - Kritenon (2317080). 16 jr. 'Wish you were here' - The Movies. 16 jr. 'La Famiglia' - The Movies, 16 jr ^Witches of Eastwick' - Tuschinski. al. 'Naam van de roos' - Tuschinski (262633). al. The Last Emperor' - Tuschinski. al. 'Dirty Dancing' - Tuschinski, a I 'Van geluk gesproken' - Tuschinski. al. 'Beverly Hills Cop 2' - Tuschinski, al. 'Living Daylights' - Tuschinski Cine ac (243639). al. Angel Heart' - De Uitkijk (237460), 16 TELEVISIE dat Helene Hanff geschreven had: '84 Charing Cross Road'. Ik vond die stof meteen verrukkelijk, maar ik kon er geen grote commerciële film in zien. Maar wel een kleintje. Joe had gedacht dat er een rol in zat die geknipt zou zijn voor mijn vrouw Ann. Een vrouw die gek is op letterkunde". „En aan de andere kant van de oceaan die innemende Engelse gentleman, gespeeld door Anthony Hopkins, die heel introvert is en verlegen en die ook liefde heeft voor boeken. En ze hebben die lief desrelatie die absoluut geestelijk is en die gemeenschappelijke affectie voor ook de boeken zelf; mooi ge bonden, de esthetiek van een be drukte pagina, de geur, zoals een boek in de hand kan liggen. En ik dacht: Ik hou van dit gegeven, maar hoeveel mensen delen die in teresse?" Nabouwen „Ik wist het niet. Toen ben ik ge attendeerd op David Jones, de man die 'Betrayal' had gemaakt en die bleek zeer geïnteresseerd. Ik vroeg voor hoeveel geld hij 'Betrayal' had gemaakt en voor hoeveel hij '84 Charing Cross Road' zou kunnen verfilmen. En hij zei: vijf miljoen. En ik zei: dat kan toch niet? Als je in New York moet filmen en dan ook nog een keer in Londen, waar je nota bene Charing Cross Road opnieuw moet laten bouwen, want die straat bestaat niet meer". „David zei dat hij het kon en toen heb ik beloofd dat ik het geld zou fourneren. Maar dat bleek nog ver duveld moeilijk. Want ik werd bij de ene studio na de andere naar buiten gelachen. Die mensen zei den tegen me: waar is de sex? Wat moeten we met een love story tus sen twee mensen die elkaar niet eens te zien krijgen? Net zoiets als indertijd met 'The Elephant Man': wat moeten we met een zielig ver haal over een vent met een raar verfrommeld hoofd? Ja, ik wist óók wel dat ik niet probeerde om ze Rocky te verkopen. Maar uiteinde lijk vroeg men bij Columbia toch wat die film dan kosten moest en ik zei: vier miljoen". „Ik was al zo vaak met dit project weggehoond dat ik een miljoen loog. Maar toen kreeg ik permissie en ik moet zeggen dat tot zelfs mijn verbazing David Jones hem voor minder dan vijf miljoen heeft we ten te maken. En nu draait die film al driekwart jaar continu in Ameri ka. In de kleine theaters weliswaar, maar toch: er blijkt nog steeds een publiek te bestaan voor zo'n fijn zinnig juweel van een film als '84 Charing Cross Road' is. Die ont dekking heeft me diep gelukkig ge maakt. Misschien nog wel meer dan het gigantische succes van 'Spaceballs' in Amerika". Uiteraard films te over dezer da gen, maar tussen het kaf zit niet zoveel koren, in elk geval weinig echt opvallende produkties. La ten we de week maar van dag tot dag doornemen. Vanavond op BBC 2 'The Bostonians'. Regis seur is James Ivory, de man die vorig jaar zo'n succes had met 'A room with a view'. De Ameri kaan Ivory heeft zich vooral la ten kennen als verfilmer van Britse kostuumstukken. 'The Bostonians' is weliswaar gesitu eerd in Amerika, maar deze be werking van een boek van Henry James draagt in alles de sporen van het perfide Albion (23.25 uur). Morgen kan de filmliefhebber het best bij de Belgen terecht, 's Middags om 16.00 uur 'I wanna hold your hand'. Een leuke film van Robert Zemeckis (tevens maker van 'Back to the future'), waarin vier meisjes hun uiterste best doen om het legendarische optreden van The Beatles in de tv-show van Ed Sullivan bij te wonen, 's Avonds om 21.00 uur 'Max Havelaar' van Fons Rade makers. Deze Multatuli-verfil- ming leverde één van de beste Nederlandse produkties op. Pe ter Faber speelt de Nederlandse ambtenaar die de Indonesiërs met open vizier tegemoet treedt. Zaterdag om 18.20 uur op BBC 2 de onverslijtbare musical 'Oli ver', waarin een klein jongetje op het dievenpad gaat. Op Super Channel in de reeks rond Kather- ine Hepburn 'Mary of Scotland'. Hepburn speelt de ter dood ver oordeelde koningin in dit fraaie historische drama (21.15 uur). Zondag bij de VPRO 'My beautiful laundrettc'. Stephen Frears heeft zich ontwikkeld tot één van de belangrijkste cineas ten. Deze film gaat over de vriendschap tussen een Pakis taanse jongen en een punk. Te gen de achtergrond van raciale ty "oto ANP) tegenstellingen zetten ze samen een wasserette en een liefdesre latie op (Nederland 2, 21.02 uur). Maandag op Belgie 2 'The Shooting Party' van Alan Brid ges. Een Engels drama dat slechts een kort leven in de bio scopen beschoren was, maar voor liefhebbers van Engelse werk zeker interessant is. Landa del komt bijeen voor een jacht- weekend, een drijver legt het loodje. James Mason speelde hierin zijn laatste rol (21.15 uur). Op Super Channel 'Abe Lincoln in Illinois'. De verfilming van een bekroond toneelstuk over het leven van president Abra ham Lincoln (22.15 uur). Dinsdag kan worden vergeten, voor woensdag valt het oog het eerst op 'Killing .Fields'. Aan grijpend drama van Roland Joffé over de strijd in Cambodja. Een Amerikaans journalist raakt be vriend met zijn Cambodjaanse assistent. Door de komst van de Rode Khmer worden ze geschei den en Dith Pran (Haing Ngor) heeft de grootste moeite om te overleven. Prachtige film (BBC 2,22.00 uur). 'On the waterfront' is de beroemdste film van deze week met Marlon Brando als Terry Malloy, de havenarbeider die als eerste in opstand durft tq komen tegen de vakbondster- reur (BBC 1, 00.30 uur). FILMHUIZEN Filmhuis LVC is beide kerstda gen geopend. Om 21.15 uur draait 'Passage to India'. De film kreeg een paar jaar geleden een aantal Oscar-nominaties. David Lean is de regisseur die dit vér- haal, (gebaseerd op een boek van E.M. Forster), laat afspelen in het weidse landschap van India, waar twee culturen met elkaar in botsing komen. Aan de ene kant staat Aziz, een Indiër die veran dert van een bewonderaar van de Britse waarden in een vurig na tionalist. Aan de andere kant Ju dy Davis, een vrouw die de te loorgang van de Britse kolonie moeilijk kan verwerken. Opval lende bijrol van Peggy Ashcroft. Het Kijkhuis is eerste kerstdag gesloten. Naast de première van 'Crazy Love' (20.00 en 22.15 uur) wordt verder gegaan met de ver toning van 'Oci Ciornie', een film van de Russische regisseur Nikita Michalkov. Marcello Ma- stroianni speelt een architect die liever lui dan moe is. Dank zij zijn huwelijk met een rijke vrouw (Silvana Mangano) hoeft hij zich ook niet echt in te span nen. Zijn hart ontvlamt in een kuuroord waar hij kennis krijgt aan een Russische vrouw die hij ook prompt achterna reist. Net als in Michalkov's vorige film 'Oblomov' is 'Oci Ciornie' zowel humoristisch als weemoedig van toon (19.30 en 21.45 uur). De puistekop keurig ingepakt voert Harry Voss een dansje

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 15