'Veel geleerd van eerdere fouten' Chaos zonder vorm bij Werkcentrum Dans Op een gewone zakeniekeningkrijgtuautomatisch een hogere rente bij een hoger saldo. PODIUMBLIK De Nutsspaarbank doet meer voor ondernemers. Klassiek en romantisch pianospel FaniaChapiro DINSDAG 8 DECEMBER 1987 Theo de Groot, Lineke Rijxman en Nettie Blanken in 'Dorothy Par ker', vrijdag- en zaterdagavond in het LAK (foto Hans Verhoeven) Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN- Een gevarieerd thea teraanbod van toneel, dans, ca baret en musical deze y week in Leiden. Dansgroep Reflex Wat de dans betreft, het LAK- theater haalt woensdag- en don derdagavond de uit het noorden van ons land afkomstige groep Reflex in huis. Geen slechte keus als men weet dat dit jonge gezel schap onder de energieke leiding van Yoka van Brummélen steeds sterker gaat meetellen in de Ne derlandse danswereld. Onder haar leiding is de groep uitge groeid tot een hecht ensemble dat wordt gekenmerkt door een be hoorlijk artistiek niveau. Haar prestaties trekken niet alleen in wjde kring de aandacht maar oogsten over het algemeen ook veel waardering. 'We hebben in korte tijd een zeer hechte groep van dansers en andere medewerkers ontwik keld', zo liet Yoka van Brumme- len enige tijd geleden in een in terview weten. 'Dat is gunstig voor de continuiteit en het bete kent dat het huidige repertoire kan worden uitgebreid met nieu we stukken'. Reflex heeft deze stelling intussen met kracht van overtuiging waar weten te ma ken. Yoka van Brummelen in het zelfde interview: 'Wat traditio neel is in de danswereld, is dat een gezelschap wordt gevormd rondom een dansopvatting en een bewegingsstijl van een cho reograaf, die aldus het gezicht van een groep bepaalt. Bij Reflex is dat niet het geval. Ik ben wel choreograaf, maar voor een hel der beleid heb ik mijn choreogra fische ambities opzij gezet. Reflex is een repertoiregezelschap dat eigentijdse choreografieën van de laatste twintig jaar wil laten zien en een platform wil zijn voor het tonen van internationale ont wikkelingen. Mijn artistieke taak bij Reflex is om die visies van dans die ik waardevol vind bij elkaar te nemen en op het re pertoire te zetten. Om de groep een eigen gezicht te geven leg k al le nadruk op de samenstelling van het tableau van dansers. We hebben nu een tableau dat dyna misch gezien enorm veel teweeg brengt op het toneel, de dansers zijn echter ook als individu één voor één heel karaktervol. Naast de repertoirekeuze vind ik de manier van uitvoere van het allergrootste belang. Ik wil dansers an vlees en bloed zien, die heel lichamelijk bezig zijn. Dans is per slot van rekening iets datje met je lichaam doet. Licha melijkheid is voor mij in theater essentieel, dit staat in tegenstel ling tot een intellectualistische benadering, die vaak afstande lijk overkomt'. Dat het goed gaat met Reflex blijkt o.m. uit het feit dat choreo grafen van naam als Nina Wie ner en Ton Simons zich met de groep bezig houden en uit het ge geven dat er een succesvolle voor stellingenreeks was, in samen werking met To Simos Dan cers, tijdens het afgelopen Hol land. Festival. Een deel uit deze festivalproduktie zal onder de ti tel 'Palace Variations' in het LAK op de vloer worden ge bracht. Het programma ver meldt voorts de bewegingsthea- ter-achtige choreografie 'Vedrai come si biforca la cantina' van de Italiaanse Laura Corradi en als reprise voor het LAK de cho reografie 'Place Six' van Bob Foltz. Het openingsstuk 'Regen makers' is gemaakt naar een uit 1967 daterende choreografie van Pauline de Groot. Dorothy Parker De toneelgroep Baal komt op vrijdag- en zaterdagavond naar het LAK-theater met 'Dorothy Parker, you might as well live'. Dit stuk. van Matin van Veldhui zen is gebaseerd op leven en werk van de schrijfster Dorothy Par ker, de 'koningin van de spiritue le lach' uit de jaren twintig. Eer der schreef Van veldhuizen o.m. 'Jane', 'Affaire B.' en 'Duitse let ters', naar aanleiding van werk en leven van resp. Jane Bowles, Anna Blaman en Von Kleist. Nu dus Dorothy Parker, wier scher pe tong- 'de duivel heeft mijn tong gekust'- destijds werd gepre zen en gevreesd. Iedereen kende haar gedichtregels 'men seldom make passes, at girls who wear glasses'. In haar werk, veelal kor te verhalen, was haar humor boosaardiger maar ook fijnge voeliger dan haar reputatie deed vermoeden. De pose van lucht hartigheid, waaraan ze haar be kendheid dankte, maakte vaak plaats voor een zwaarmoedige minachting voor het leven. Een houding, die ook haar visie op haar eigen werk altijd heeft be paald. Zo weigerde ze bijvoor beeld te spreken over haar ge dichten; voor haar waren het versjes. In deze Baal-produktie spelen Lineke Rijxman en Nettie Blan ken Dorohty Parker, als twee ge zichten van één persoon. Theo de Groot vertolkt alle echtgenoten en minnaars. In een slapstick-ach- tig stripverhaal trachten de spe lers er in een genuanceerd beeld te geven van een ingewikkeld ka rakter. De Fantast In de Leidse Schouwburg, waar vanavond een (uitverkoch te) herhalingsvoorstelling wordt gegeven van Jos Brinks musical 'Max Havelaar', verschijnt don derdag- en vrijdagavond 'De Fantast' ten tonele. Als bijzon derheid mag gelden dat de hoofd- Johnny Kraaykamp en Donald Jones in 'De Fantast', donder dag- en vrijdagavond in de Leid se Schouwburg (foto Jutka Rona) rollen in dit door Josephine Soer uit het Amerikaans vertaalde stuk worden gespeeld door John ny Kraaykamp en Donald Jones. Kraaykamp vertolkt de rol van een oude man, die dagelijks op een bank in het Newyorkse Cen tral Park een, eveneens bejaarde, neger (Donald Jones) ontmoet. Hun gesprekken en monologen heten een mengeling te zijn van wereldwijsheid, humor en berus ting. Kraaykamp kreeg voor zijn aandeel in de voorstelling in een aantal kranten lovende kritieken te lezen. De kracht van het stuk ligt volgens een recensie in het Parool hierin, dat de humoristi sche bovenlaag wordt gevoed door een serieuzere onderstroom. Zo komen bijvoorbeeld het ver zorgingstehuis en de angst op straat te worden beroofd aan de orde. Deze vrije produktie, waar in ook Frederik de Groot, Marti- ne Crefcoeur e.a. zijn te zien, is geregiseerd door John van de Rest. Paul de Leeuw Met Paul de Leeuw is het als met zovele andere modieuze grappenmakers, men lacht zich een deuk om deze vooral ook dank zij de televisie in brede kring bekend geworden kome diant ('bent U er klaar voor') of men verkettert hem. Hoe het ook zij, het is deze cabaretier die zon dagavond, na een voorpremière de avond tevoren, in de Leidse Schouwburg de eerste voorstel ling geeft van zijn tweede pro gramma, 'De rozebotteltijd'. Ook nu weer wordt een verhaal ver teld. Het verhaal van de leraar geschiedenis en maatschappij leer Jaap Cuiper, die het toneel spelen als liefhebberij heeft en zijn leven deelt met een wethoud- ster. Paul de Leeuw wordt in dit geval bijgestaan door de pianiste Elaine Baanders. Benny Neyman Liedjeszanger Benny Neyman komt volgende week dinsdag avond naar het theater aan de Oude Vest met een avondvullend programma. 'Vanavond is van ons' is de toepasselijke titel van dit programma, waarmee Ney man zijn publiek wil amuseren. Hij weet zich gesteund door een zevenmansformatie en een speci aal voor hem ontworpen licht show. Het programma bevat een selectie uit zijn langspeelplaten. Hieronder een interview met de zanger. Vincent Wensing 'Doe de gordijnen maar weer dicht' is de titel van een cabaret programma, dat wordt verzorgd door Vincent Wensing. Deze veer tiger sch reef hiervoor alle teksten en maakte samen met de pianiste Anke Wolffes de muziek en de ar rangementen. Bovendien ont wierp hij het decor en de kos tuums. Vincent Wensing geeft van dit cabaretprogramma vrij dagavond een proefvoorstélling in de Leidse Waag. Aanvang 20.30 uur. Gelaarsde kat De Wassenaarse toneelcombi natie 'Dialoog' geeft vrijdag avond, zaterdagavond en zon dagmiddag a.s. in het cultureel centrum 'Warenar' voorstellin gen van 'De gelaarsde kat' naar het sprookje van Ludwig Tieck in een bewerking van Guido de Moor en Watze Tiesema. Aan de ze produktie werkt ongeveer der tig man mee. Dit 'ongewone' to neelstuk - 'te gek voor blijspel, te goed voor klucht'- wordt geregis seerd door Ja Nonhof. Benny Neyman: 'Geleerd van eerdere fouten' (foto pr) Benny Neyman, zanger van het Nederlandstalige lied HILVERSUM (GPD) - Ben ny Neyman ziet er niet al te patent uit. Dik een kwartier later dan afgesproken, schuift hij aan. „Ik heb maar drie uurtjes geslapen," ver ontschuldigt de zanger van het 'betere' Nederlandstalige lied zich. Van te voren had de platenmaatschappij al ge waarschuwd, dat Benny waarschijnlijk niet op de foto wil. „Hij voelt zich grieperig. door Peter Contant En er is geen enkele afspraak over een foto gemaakt." Er blijkt met Benny inderdaad geen compromis mbgelijk. „Neem maar een foto van de platenmaatschappij mee," raadt hij aan. There's no business like show business. Gaat de zanger gebukt onder sterallures? Dat valt mee. Neyman is eerder bedeesd en verlegen. Maar hij weet wat hij wil. Toen de zanger in Emmen, tijdens zijn theaterconcert, voortdurend bossen bloemen ontving van enthousiaste vrou wen maakte hij daarover dan ook een opmerking. Is het tijdens een Schlagerfestival normaal, dat het idool 'lastig' wordt gevallen voor een bloemenhulde, Neyman voelde er zich door geïrriteerd. Z'n concentratie verslapte zelfs. Vandaar, dat hij een dringend beroep deed op de fans om de ruikers na afloop aan te bieden. En dat mag op z'n minst opmer kelijk genoemd worden. 'Vanavond is van ons' is de naam van zijn derde 'tour de chant'. Voor het eerst zijn de kri tieken goed; het publiek is ver rukt; er zijn uitverkochte thea ters en zelf is Neyman ook tevre den. „Tijdens m'n eerste theater- produktie sprong ik duidelijk in het diepe. En door te leren van eerdere fouten, heb ik nu een ei gen stijl weten te ontwikkelen. Ik weet hoe het werkt; ik heb een kleinkunstopleiding gevolgd en daarvan pluk ik nu de vruchten. De communicatie met het pu bliek is nu optimaal. Ik heb ge tracht een formule te vinden, waarin ik van het ene uiterste naar het andere uiterste schiet. Het is zoeken geweest naar een evenwicht; het populaire reper toire komt aan bod, maar ook de wat zwaardere liedjes." Zo zingt Neyman tijdens z'n concert luchtige hitsuccessen als 'Vrijgezel', 'Lotje' 'Je moet niet bang zijn voor het leven' en 'Waarom fluister ik je naam'. Op merkelijke tegenhangers zijn 'Anne Frank' en 'Steven', een track van zijn nog uit te brengen langspeelplaat 'Genesis', waarin een jongen die aids heeft bemoe digend wordt toegezongen door Neyman. Is dat toeval? Neyman: 'Absoluut niet. Ik zing de num mers 'Anne Frank' en 'Steven' bewust achter elkaar. Er zit een duidelijke link tussen Anne Frank, die in een tijd van fascis me leefde en de ziekte aids. Het is vaak zo, dat homofielen de schuld krijgen van aids. En dat is •voor mij ook een vorm van fas cisme. Het heeft te maken met het onbegrip rond aids. Ook om een taboe te doorbreken, heb ik er over gezongen. Als ik het toe licht, wordt het altijd doodstil in de zaal. De mensen weten niet zo goed wat ze er mee aan moeten'. Neyman is er zich terdege van bewust, dat zijn publiek voor 99 procent uit vrouwen bestaat. 'Maar, ik hoop dat mijn vrouwe lijke fans mij vanwege m'n mu ziek en teksten een warm hart toedragen. Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk te zijn in m'n muziek. Niet alleen in m'n tek sten, maar ook in de muzikale be geleiding er van. De Neyman- band, onder leiding van Freek Dicke, maakt ook pure muziek, met eerlijke instrumenten als een gitaar, een sax, een /luit en piano'. Neyman maakt er geen geheim van 'te genieten' van zijn con- cert-töur. 'Het is leuker en dank baarder dan een optreden tijdens een personeelsfeestje. Daar word je vaak geconfronteerd met men sen, die je niet zo zien zitten. Het ene jaar hebben ze Rob de Nijs en dan.sta ik er ineens. Op zich vind ik dat wel een uitdaging, omdat ik het altijd een kunst vind om sceptici plat te krijgen. Ik ben daardoor ook heel sterk geworden. Maar waar is waar, tij dens deze toer zitten er alleen maar fans in de zaal. We zijn echt onder ons'. Godsdienstig Neymans nieuwste elpee heet 'Genesis'. Een speciaal voor de donkere dagen gemaakt stuk luistermuziek. Opvallend zijn de eigentijds religieus getinte tek sten, die Neyman zingt met de statige begeleiding van de Maas trechter Staar. Neyman: 'Het is eerlijk bedoeld. Qua godsdiensti ge opvatting ben ik moeilijk in een hoekje te duwen; ik heb er zo mijn eigen gedachten over'. Niet alleen heeft Neyman dankbaar gebruik gemaakt van hitcomposities van Michel Sar- dou, Dolly Parton, David Gates en Gérard Lenorman, ook de be kende Griekse componist Ignati- adis Nikrage heeft bijdragen ge leverd. Ignatiadis, die ook in de Neyman-band speelt en speciaal voor Benny met vrouw en kinde ren negen maanden naar Neder land is overgekomen, wordt door de zanger omschreven als zijn 'muzikale apostel'. 'Ignatiadis heeft een koffer met muziek voor me meegenomen uit Grieken land; daar is hij een echte ster. Eerder heb ik al een aantal lied jes van hem opgenomen, dat vond hij zo leuk dat hij besloot naar Nederland te komen. Muzi kaal kan dat nog tot interessante dingen leiden', aldus Neyman. Voorstelling: Werkcentrum Dans (De Rotterdamse Dansgroep) met Dutch Courage/Jenevermoed. Choreogra fie Yoshiko Chuma. Muziekcollage Jacob Burckhardt. Gezien 7 decem ber. Theater Zuidplein Rotterdam. ROTTERDAM - Werkcentrum Dans ruilt volgend seizoen zijn naam in voor die van De Rotter damse Dansgroep. De artistieke lijn van het gezelschap zal vol gens huischoreografe Kathy Gosschalk voortgezet worden, wat wil zeggen dat de groep een beroep zal blijven doen op bui tenlandse choreografen en dat de persoonlijkheid van de danser centraal staat. Deze keer werd de van oor sprong Japanse maar al jaren in - New York wonende choreografe Yoshiko Chuma gevraagd een voorstelling te maken. Met ze ventien dansers maakte zij de avondvullende produktie Dutch Courage/Jenevermoed die op ba sis van improvisaties op thema's als emoties, liefde, dromen etc. tot stand kwam. Dat laatste is goed merkbaar en tegelijk ook mijn kritiek op de choreografie. Chuma haalde waarschijnlijk het onderste uit de kan aan ideeën tijdens de re petities, maar op een of andere manier is ze niet aan het structu reren ervan toegekomen. Het lijkt net alsof ze de enorme hoe veelheid beelden aan elkaar heeft geplakt omdat elk plaatje afzonderlijk wel iets had. In zijn totaliteit echter heeft het kop noch staart, hoewel de dansers eikaars laatste beweging vaak overnemen om vervolgens een eigen beweging te maken. De opeenvolginjg verveelt snel omdat het bij die opeenvolging blijft. Geen theatraal paardenmid del als travestie, dronkenschap of een cabarettesk liedje kan het gebrek aan spanning en origina liteit camoufleren. Zonnebrillen, hoede, kolbertjes, bruidsjurken en aanverwante artikelen: het is te ge ij.kt en te voor de hand lig gend om leuk te zijn. Nu heeft het iets weg van een betere mid- delbareschool-musical waarin iedere leerling zijn of haar talen ten ten toon spreidt. Voorspel baar en toch schattig. De dansers zijn weliswaar zeer jong en mis sen nog die bepaalde uitstraling, ze zijn technisch ook niet alle maal even goed onderlegd, maar dat mag geen excuus zijn voor slordigheid. In de schaarse ge deelten die synchroon gedanst worden, breekt de individualiteit van de dansers wel heel erg op: geen beweging gaat gelijk. Na de pauze wordt het geluk kig iets beter: de choreografie is abstrakter en lijkt gedoseerd. En eindelijk doorbreekt Jacob Burckhardt de cliché's van zijn muziekcollage. Het scratch- nummer heeft hij in korte (op zich al herhalende) fragmenten geknipt, zodat ik voor het eerst van de avond het gevoel heb dat er iets gedaén is met een gege ven, in plaats van getoond zoals het al was. Chuma en Burckhardt maken teveel gebruik van teveel thea trale middelen die we al te vaak Dutch Courage!Jenevermoed bij Werkcentrum Dans. gezien hebben. Dutch Courage- /Jenevermoed is nu potpourri zonder structuur of spannings opbouw. Chaos is leuk, maar chaos op toneel is pas leuk als er vorm aan gegeven wordt. INGRID VAN FRANKENHU- YZEN. ADVERTENTIE Goed nieuws voor bedrijven, verenigin- op de rekening hoger is, kan een hogere trap in de gen, stichtingen en vrije beroepsbeoefenaren.Tot tariefstelling worden bereikt. Hiermee wordt uw dusver moest u steeds weer met uw bank afspra- Zakenrekening tevens Beleggingsrekening, ken maken over de belegging van De rente wordt maande- overtollige middelen op een apar te rekening. Dat is niet meer nodig. De Zakenrekening van de Nutsspaarbank kombineert het Vrije beschikkingsmogelijkheid. Alle betalingsverkeerdiensten. t Rente over de l 3/ Q hoogste trap A yU maar liefst B U lijks aangepast aan de ontwikke ling op de geldmarkt. De Zakenrekening van de Nutsspaarbank kent geen opzeg vrijheid, veel gemak en een hoog rendement. Automatisch, zonder dat u daar iets voor hoeft te doen. Wilt u meer weten over deze nieuwe service? Een afspraak bij één van onze kantoren is zo gemaakt. Daar zijn wij u gemak van betalingsverkeer en de voordelen van termijnen, boetes of andere beperkingen. eengetrapterentevergoeding:naarmatehetsaldo De Zakenrekening biedt daarmee grote graag van dienst. Pianorecital door Fania Chapiro met werken van Mozart, Beethoven, Liszt en Thalberg. Gehoord op 7 december - in de kapelzaal van K O. LEIDEN - De Russisch-Neder- landse pianiste Fania Chapiro is al in Leiden bekend als bespeel- ster van kopieën van 18de eeuw- se pianofortes. Daarom was het interessant om haar eens op een moderne vleugel te horen spelen, niet alleen in het klassieke maar ook in het romantische repertoi re. Dat ook een flinke concert vleugel subtiel kan klinken liet ze horen in twee verschillende werken van Mozart. De sonate in D K.V. 284 die Mozart op 19-jari- ge leeftijd schreef, is een onbe kommerd werk, waarvan het eer ste deel doet denken aan de strij kerssymfonieën van Johann Christian Bach, die Mozart in Londen had leren kennen. Fania Chapiro combineerde een helde re frasering met een goede 'ti- Fania Chapiro. ming', die zo belangrijk is voor deze muziek. Het hoofse polonai se-middendeel en het vindingrij ke thema met variaties tot slot kregen de vereiste lichtvoetig heid en zangerigheid. 'Somberder is de fantasie K.V. 475 in c, die Mozart tien jaar later componeerde en die^als eerste op het programma stond. Het intro verte karakter wordt slechts hier en daar onderbroken door korte uitbarstingen. Op gedreven wij ze werd deze fantasie vertolkt, evenals de sonate in f op. 57 van Beethoven (de Appassionato), waarin motieven uit de genoem de fantasie voorkomen, maar die motorisch weer energieker is. De hoekdelen hebben het gevaar in zich van 'hak- en breekwerk', maar ondanks de dynamische accenten wist Fania Chapiro een zangerige toon uit de vleugel te halen. Echte romantiek was er na de pauze in composities van twee pianisten-concurrenten van de 19de eeuw, Thalberg en Liszt. Laatstgenoemde beklaagde de slachtoffers van de Hongaarse onafhankelijkheidsoorlog in een soort ballade 'Sunt Lacrymae Rerum', die opvalt door zijn qua- si-zigeunertoonladders met on gelijke intervallen en door zijn onbestemde slot. Zorgelozer is de fantasie van Thalberg over de schlagers van die tijd, te weten thema's uit de opera 'Mozes in Egypte' van Rossini. De bel-can- tostijl wordt pianistisch vertaald in sentiment en virtuositeit, een toentertijd heel geliefde vorm. Fania Chapiro liet horen ook in dit repertoire thuis te zijn en te gen het einde suggereerde de vleugel een groot orkest met har pen en koperfanfares. Zulke concerten, ook met toe lichting van de pianiste, zijn waard volle zalen te trekken en niet 25 man zoals gisteravond. FRANK DEN HERDER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 22