NEDERLAND MUSEUMLAND Met de niuseinngids in de hand door het hele land Jazz in focus mist eenvoud Leidsch/Alphens Dagblad biedt weer kerstconcert Duo Gottmer en Leemhuis winnaar Cameretten Trio Dante Kamermeerderheid wil wijziging kunstenplan Ongekunsteld spel van John Tchicai Tygers of Pan Tang maken tamme indruk ..pSt >N6® i PAGINA 22 KUNST MAANDAG 30 NOVEMBER ^A1 Met het koude en gure wintertij nog voor de boeg zult u het wel vreemd vinden om te horen dat er grote kans is dat u zich over een dag of veertien gaat afvragen of het leuk zou zijn eens naar het water leiding museum in Utrecht te gaan, of naar de Sallandse Oudheidka mer Boerderij Strunk in Raalte. U hebt de keuze tussen "Het muse um is gehuisvest in de oudste wa tertoren van Utrecht (1895), die ge deeltelijk nog in gebruik is. Het brengt de geschiedenis van de drinkwatervoorziening in Neder land in beeld: van Romeinse water leidingen tot 20e eeuwse stoom pomp. Vanuit de toren heeft men uitzicht over Utrecht" en "Salland se boerderij met stijlkamers uit de tijd van rond de eeuwwisseling. In de schuur bevindt zich een opstel ling van oude ambachten. In de zo mermaanden zijn er regelmatig op tredens van een Sallandse folklore- groep met klederdrachtenshows te door L.D. Couprie Als het laatste adres misschien uw voorkeur heeft: op hetzelfde moment vestigen ook het Geolo gisch Museum De IJsselvallei in Olst, de Oudheidkamer te Ommen, het Museum Het Los Hoes te Oot- marsum, het bezoekerscentrum De Weerribben in Ossenzijl en het be zoekerscentrum De Foeke in Sint Jansklooster de aandacht op zich. Waar hebben we het eigenlijk over? Over het zojuist uigekomen boekje "Nederland Museumland 1988. Gids langs 550 Nederlandse musea met 47 speciale museum routes". Vorige week is tijdens een bij eenkomst in het Rijksmuseum van Oudheden, aan het Rapenburg, het jaar 1988 alvast op voorhand be stempeld tot museum.jaar. "Neder land Museumland" luidt de slag zin, die we volgend jaar niet zullen kunnen ontlopen; daar zullen affi ches, vlaggen, tv-spots en muse umprogramma's op de radio wel voor zorgen. Die slagzin kunt u misschien al niet meer naast u neerleggen nog vóórdat 1988 goed en wel begon nen is - bijvoorbeeld doordat ie mand u, in zijn of haar functie van Sinterklaas, deze mooi uitgevoerde gids heeft toebedacht. Die totaal onbekende musea in Olst, Ommen, Ootmarsum, Ossen- zijl, Raalte, en Sint Jansklooster vinden we vermeld op de pagina's 98 en 99 van het boekje. En dat ge beurt op een fleurige manier, zoals deze hele publikatie, met haar 288 pagina's, fleurig en kleurig is ge maakt omdat het er om gaat alle 550 musea, die er in staan vermeld, ook echt onze aandacht te laten trekken. Daarbij krijgt het giganti sche Rijksmuseum in Amsterdam evenveel plaats aangewezen, op pag. 167, als het Stadsmuseum van Woerden (pag. 229) of De Vier Quartieren in Oirschot (pag. 256). U moet het me niet kwalijk ne men - al die kleine musea, die ik hierboven heb genoemd, ken ik net zo min als u. Maar het boekje maakt me nieuwsgierig hoe het er in al die plaatsen en plaatsjes uit ziet en of die "museale dwergen", waarvoor men onze aandacht vraagt, die aandacht ook echt waard zijn. Ik weet haast zeker dat u als u het boekje in handen hebt dezelfde gewaarwording zult heb ben. Bij het ontwerpen en vormgeven van het boekje is aan alles gedacht. Waar berg je het op? Het past qua formaat in jaszak of polstasje. Het is geplastificeerd zodat het niet al te snel beduimeld zal raken. Het staat vol met verwijstekens, en die zijn als frisse blauwe vierkantjes LEIDEN- Het vorig jaar in samen werking met het Leidsch/Alphens Dagblad georganiseerde kerstcon cert in de Pieterskerk is zo succes vol gebleken, dat een herhaling van dit evenement niet uit kan blij- Het gemengd koor Hagacantare uit Den Haag en het Toonkunst- koor Leiden werken ook dit jaar met deze krant samen om muziek liefhebbers uit Leiden en omge ving in de donkere dagen voor kerst een concert te bieden. Een concert onder leiding van René Verhoeff, waaraan tal van bekende instrumentale en vocale solisten medewerking zullen verlenen. Zo zal Louis van Dijk weer im proviseren en zal Folkert Gronds- ma het orgel bespelen. Voor verde re begeleiding tekent het Noord hollands Koperkwartet. Als vocale solisten treden naar voren: Ellen Schuring (sopraan), Kathinka Min- zinga (mezzo-sopraan), Joke Ro- mijnders (alt), Bernhard Loonen (tenor) en Bernhard Kruysen (bari ton). Het komende kerstconcert in de Pieterskerk is gevarieerd van op zet. In afwisseling met grotere wer ken als het Oratorio de Noël van Saint Saëns en composities van Mozart en Handel worden de be zoekers door samenzang van be kende kerstliederen bij de uitvoe ring betrokken. Driehonded bran dende kaarsen moeten bijdragen aan de kerstsfeer. Kaarten voor dit concert (aan vang 20.00 uur) zijn verkrijgbaar bij DELFT (ANP) - Het Amsterdamse duo Gottmer en Leemhuis heeft zaterdagavond in Delft het muziek theater- en cabaretfestival Came retten '87 gewonnen. In de Stads- 'doelen verklaarde de jury geen tweede en derde prijs toe te willen kennen wegens een te gering ver schil. De winnaars ontvingen van de stichting Conamus een cheque van 2000 gulden. Zij wonnen ook de publieksprijs. De prijs voor de meest opvallen de theaterpersoonlijkheid ging dit jaar naar Mark van de Veerdonk uit Utrecht. Paul Gotmer (27) en Harm- Jan Leemhuis (26) brachten een zelf ge schreven programma genaamd 'Henk en Clemens gaan op avon tuur'. Zij werden in Cameretten '84 al tweede. Na 22 jaar gaat het Cameretten- festival overigens van Delft naar Rotterdam verhuizen. Nu de Stadsdoelen op de nominatie staan om te worden gesloopt heeft de or- ganistatie besloten uit te wijken naar het Rotteramse Luxortheater, zo werd zaterdag na afloop van het festival bekend gemaakt. SCHILDERSPRIJS - De Jeanne- Oostingprijs voor de figuratieve schilderkunst gaat dit jaar naar Jan Sierhuis en Jef Diederen uit Am sterdam. Zij krijgen ieder 3.000 gulden. Sierhuis ontvangt de on derscheiding voor het beste olie verfschilderij en Diederen voor de beste aquarel. de kantoren van deze krant in Lei den, Alphen en Katwijk alsmede bij de VW. Adventsconcert De Leidse Cantorij onder leiding van de organist Joop Brons geeft dezelfde avond (20 decemer) een adventsconcert in de Hooglandse Kerk. Het programma vermeldt be halve Anglicaanse chants, hymns en Christmas carols, in bewerkin gen van Willcocks en Joubert, ook enkele oud-Nederlandse (Praetori- us en Messaus) en oud-Franse kers liederen. Ook worden composities uigevoerd van Byrd, Pearsall en Noble (Magnificat en Nunc Dimitis in B minor). Aan samenzang zal het niet ontbreken. De hoboist Han Kapaan zal aan dit concert mede werking verlenen. De toegang is vrij, maar er zal wel een collecte worden gehouden ter bestrijding van de kosten. Aanvang 20.15 uur. HILVERSUM (ANP) - Het jonge Nederlandse kamermuziekensem- ble Trio Dante heeft zondag op een groot internationaal concours voor kamermuziek in het Italiaanse Trapani een derde prijs in de wacht gesleept. De eerste prijs ging naar een duo uit de Sovjetunie en de tweede prijs naar een Frans strijk kwartet. uitgevoerd, waarin het cijfer in wit is uitgespaard. Er zijn reisroutes bedacht, 47 maar liefst, en elk mu seum of museumpje is minstens éénmaal in een categorieënlijst te vinden, zodat u - om één voorbeeld te noemen - als u geïnteresseerd bent in "Nederland onder dak" - naar het Huygensmuseum in Voor burg wordt verwezen (dat ligt voor de hand), maar ook naar het Busse- makershuis in Borne of de Heringa State in Marssum. Andere categorieën heten "Ne derland Waterland", "Nederland in Bedrijf', maar de tamelijk beknop te lijst is voor uitbreiding vatbaar: er ontbreekt bijvoorbeeld zoiets als "Koninklijk en Adellijk Neder land". In zo'n rubriek had men kunnen verwijzen naar Paleis het Loo, en naar al die buitenplaatsen en kastelen, die te bezichtigen zijn. Door zo kriskras door het boekje heen te bladeren heb ik een indruk willen geven hoe je deze gids on willekeurig gaat gebruiken: naar voren bladerend, en weer terug, en dan helemaal naar achteren toe om een blik in één van de registers te kunnen slaan; dan weer naar voren toe om het gevondene op te zoe ken, kijken of er voor het museum in kwestie onderaan de bladzij soms een plaatje af kon; nagaan hoe je er kunt komen en of ze er een restaurant hebben of een koffie hoek; en wanneer het eigenlijk ge opend is - want daar valt geen peil op te trekken. Wat meer gerichte en gestructureerde informatie staat op de achterkant van het boek - en die heb ik maar even voor u overge schreven: Geen land telt zoveel musea als Nederland. Met één museum op ie dere veertig vierkante kilometer is Nederland het land met de grootste museumdichtheid ter wereld. Het is hét museumland. Door het Nederlandse Bureau voor Toerisme, de Stichting Muse umjaarkaart, de Nederlandse Mu seumvereniging en het landelijk Contact van Museumconsulenten is 1988 uitgeroepen tot museumjaar. Onder het motto Nederland Muse umland zetten de musea in 1988 hun deuren extra wijd open om te laten zien wat ze zijn: Spiegel van de Nederlandse cultuur in al haar facetten. De gids Nederland Museumland 1988 biedt een overzicht van alle aan het museumjaar deelnemende musea, hun vaste collecties en spe ciale tentoonstellingen, alsmede in formatie over de Vara radio- en te levisieprogramma's in het kader van het museumjaar en over de vele bijzondere activiteiten en manifes taties die in 1988 in en om de musea zullen plaatsvinden. Een béétje opgeblazen is het na tuurlijk wel, want veel van hier op gesomd wordt zou tóch wel heb ben plaatsgehad, maar toch: een dergelijke bundeling, met het oog op een van te voren vastgelegd ka lenderjaar, is nog niet eerder voor gekomen. Voor de organisatie ligt het zó voor de hand dat ze succes zullen boeken dat er van de gids maar liefst 100.000 exemplaren zijn ge drukt! Een kleine selectie uit de 550 musea is bijeengebracht in een gratis brochure, die in Nederland o.a. op de VW-kantoren kan wor den afgehaald, en in het buitenland bij de daar gevestigde Nederlandse bureaus voor toerisme. Honderdduizenden mensen zul len volgend jaar dus worden aange spoord Nederland eens te bekijken als een museumland bij uitstek. Het hele actieprogramma voor 1988 zit zo hecht in elkaar, zo bleek tijdens de presentatie van de gids, dat het mij niets zou verbazen als aan het eind van 1988 zal blijken dat zo'n 20 miljoen tocht naar één of ander Nederlands museum hebben ge maakt - dat wil dan zeggen 4 mil joen méér dan in 1986, toe het er zonder zo'n gedegen promotie al 16 miljoen waren. Het eerste "reclamefilmpje", dat de Vara, die ook meedoet, in het ka der van de actie gaat uitzenden, is een tijdje geleden in Leiden opge nomen. Bram Vermeulen, die in die film als "gids" optreedt mag bijvoorbeeld vertellen hoe hij over Egyptische mummies denkt ("ei genlijk liggen hier levenden") - en even later heeft hij het over een Ro meinse legerofficier, die ooit van zijn fiets is gevallen, in het moeras terechtgekomen en gestikt. De loopfiets, die dan getoond wordt, is een wat flauw grapje, maar door de overtuigende manier waarop Bram die onzin brengt wordt het toch nog leuk. De getoonde helm is trouwens écht en staat in het Muse um van Oudheden. Tot ziens dus bij die gouden helm. Of anders maar in het Kapu cijnermuseum in 's Hertogen bosch, op één van de zes dagen per jaar dat het voor de toevallige passant geopend is: 's middags tus sen 2 en 5 uur; of op andere dagen volgens afspraak. Zulke rare mu sea heb je dus ook: zie pag. 252... DEN HAAG (GPD) - De symfonische taak van het orkest van opera Forum in Enschede moet behouden blijven. Het Frysk Orkest en het Noordelijk Filharmonisch Orkest moeten afzonderlijk blijven voortbe staan maar doelmatiger en nauwer gaan samenwerken. Het repertoireto neel in Gelderland en Brabant mag niet verdwijnen. Een breed samenge stelde commissie van deskundigen op cultuurgebied zal zich moeten gaan buigen over een nieuwe, definitieve herschikking van financiële, middelen in de kunstensector. Een grote meerderheid van de Tweede Kamer stelt zich op dit stand punt en gaat zich in deze zin vandaag uitspieken tijdens de behandeling van het omstreden Kunstenplan 1988-'92 van minister Brinkman van cul tuur. De fracties van CDA. WD. PvdA en D'66 gaan zich vandaag tegen de voornaamste en meest ingrijpende voorstellen van minister Brinkman verzetten. Mevrouw Van Heemskerck (WD) dient een motie in waarin het voorstel van minister Brinkman om de symfonische taak van Forum Filharmonisch vrijwel geheel af te schaffen, wordt teruggedraaid. Beine- ma (CDA) komt met een motie waarin het repertoiretoneel in Arnhem en" Eindhoven door een geringe verschuiving van de financiële middelen gehandhaafd blijft. Daarnaast zal Beinema een motie indienen om de noordelijke orkesten te laten voortbestaan; hij wil 2 miljoen uit de pot Letteren en Film overhe velen naar de sector muziek. Omslag van de pas verschenen Museumgids. Martinus Nijhoff op Duitse markt VLISSINGEN (GPD) - De Duitse uitgever Suhrkamp brengt januari 1989 een tweetalige editie van het werk van de dichter Martinus Nij hoff op de markt. Het betreft de twee grote werken 'Awater' en 'Het uur U', aangevuld met enkele ver spreide gedichten. De bundel verschijnt in de reeks 'Die Klassiker der Moderne' in een oplage van tweeduizend exempla ren. Suhrkamp heeft geen andere Nederlandse dichters op het pro gramma. Uitgever Bert Bakker be reidt in Nederland een nieuwe leeseditie van het verzameld dicht werk van Nijhoff voor. De weten schappelijke uitgave, samenge steld door de Koninklijke Neder landse Akademie van Wetenschap pen en bezorgd door de hooglera ren G. Dorleyn en W. J. van den Akker, verschijnt volgend jaar. Vertaler van de Suhrkamp-editie is de Groningse germanist S. J. Pos- thuma. Voorstelling: Jazz in focus. Jubile umprogramma van Modern Jazz Dance Company Djazzex, 'Again' van Warren Spears/Peter Gabriel, 'Luna' van Leslie Watanabe/Steve Reich, 'V Male' van Glenn van dcr Hoff/Duke Ellington, 'Switching Gears' van Alvin Mc Duffie/Brian Eno en Herbie Hancock. Gezien op 28 november, Circustheater Schc- veningen. DEN HAAG - Djazzex viert dit seizoen haar vijfjarig bestaan met het jubileumprogramma 'Jazz in focus'. Bedoeling is de verschillende stromingen bin nen de moderne jazz-dans in een viertal choreografieën aan bod te laten komen. Daarin is Djazzex zeker geslaagd: de vier balletten zijn onderling zo anders van aard dat er voor iedereen wel iets bij zit. Het programma opende met 'Again' van Warren Spears, co-ar tistiek leider van The New Da nish Dance Theatra, op muziek van Peter Gabriël en een zelf ver vaardigde 'beat-track'. Hij liet zich inspireren door de minimal dance die hij in een jazz-jasje stak. De kombinatie lijkt aanvan kelijk niet erg gelukkig daar jazz- dans eigenlijk allesbehalve een minimaal bewegingsarsenaal kent. Toch werkte de kombinatie uitstekend. Een flink aantal jazzy bewegingen keerden als motie ven in de choreografie terug. Daardoor kreeg 'Again' struk- tuur, wel niet een echt minimale struktuur maar toch een krachtig keurslijf dat paste en de veelheid aan bewegingen, kleuren, licht en tempowisselingen in balans bracht. Minimal dance heeft op 'Again' een goede uitwerking. In 'Luna' van Leslie Watanabe wordt gebruik gemaakt van de minimale muziek van Steve Reich. Op theatrale wijze ver beeldt 'Luna' de 'voelbare demo nische krachten van de volle maan' in een 'surrealistische nachtmerrie'. De dansers richten hun blik naar boven en lijken te zijn betoverd door de maan. De formalistische muziek van Reich kontrasteert mijns inziens teveel met het pathetische en rituele karakter van de choreografie. De krekelgeluiden op de band kunnn dat niet goedmaken. 'V Male' van Djazzex artistiek leider Glenn van der Hoff is een choreografie die vier danseres sen in al hun vrouwelijkheid toont. In Van der Hoffs ogen houden vrouwen zich nog steeds alleen maar bezig met spiegels en concurrerende schonen. Alsof ze niets anders aan hun hoofd hebben: ik bedoel, het is alle maal wel heel clichématig die ko ketterende vrouwen en de afgun stige blikken die zij werpen aan elkaar. Maar de muziek van Du- hoop ke Ellington maakt goed. 'Switching Gears' van Alvin Mc Duffie tenslotte lijkt een tele visie-opname voor een poppro gramma door gebruikmaking van lampen en snoeren en het de- kor van het Circustheater zelf. Op de (wel wat voor de hand lig gende) opzwepende muziek van Eno en Hancock dansen de dan sers alsof hun leven ervan af hangt in een flitsende show. Vooral het ensemblewerk spet tert. Djazzex heeft met Jazz in fo cus laten zien dat er grote ver scheidenheid binnen de jazz- dans bestaat. Ik ben blijkbaar niet zo jazz-minded dat ik alles even onderhoudend en goed vond. Jazz in focus is dynamisch en wervelend, maar blijft een beetje aan de oppervlakte. Wat niet wil zeggen dat er niet goed gedanst wordt. Integendeel, zel den zie je een ensemble zo syn- chroom en gedreven dansen. Technisch is iedereen zeer goed onderlegd en de theaterpersoon lijkheid van een Conny Janssen werkt aanstekelijk. Maar ik ver drink in de show, de veelheid (van licht, kleur, bewegingen, tempo, kleding, muziek, theater etc. Ik verlang naar struktuur, naar eenvoud. INGRID VAN FRANKENHU- YZEN. LEIDEN - Een van de kenfner- ken van de werkelijke grote jazz musici is dat onder goede om standigheden alles klinkt of het weinig moeite kost, terwijl er nooit sprake is van vlakheid of verveling. Bij de Deense saxofo nist, op zijn instrument verreweg de bekendste muzikant uit zijn land, was dat zeker het geval. Hij had bovendien het voordeel een uitstekend ingespeelde groep met zich mee te hebben geno men. Vooral ritmisch was alles dik voor elkaar. Op het gehoor eenvoudige en overzichtelijke- thema's met veel Afrikaanse en Caraïbische elementen werden moeiteloos uitgebouwd met on- derwachte fraseringen en ritmi sche omspelingen. Tchicai maakte daarbij heel duidelijk ge bruik van zijn meer dan een kwart eeuw ervaring in alle soor ten jazz en geïmproviseerde mu ziek. Nu eens was zijn toon licht en dansend, dan weer lekker breed en smeuïg op de tenorsax. In enkel nummers waagde hij zich ook aan woordloze zang en de sopraansax, overigens met minder succes. Het was wel jam mer dat hij zijn alt niet had mee genomen, toch het instrument waarop hij de meeste bekend heid geniet Het repertoire was over het al gemeen zeer ontspannen van ka rakter, hetgeen rpogelijk ge maakt werd door de haast on-Eu- ropees soepel werkende begelei ders. De drie anderen zijn van een andere generatie, maar klon ken even volwassen. De vibrafo- nist Bent Clausen zou op grond van zijn verrichtingen bijvoor beeld veel bekender moeten zijn buiten zijn land. Op een enkele uitzondering na waren zijn im provisaties altijd even fris en beOC heerst; zij ontaardden niet in oe-eó verloos op-en-neer gefiets dooiS de toonladders, iets waar Neder-3C landse vibrafonisten zich maar aBC te vaak aan bezondigen. Drum-4É mer Ole Romer is ook een inte-Ot ressant geval. Hij speelt zeer los,-E meer als een Paul Motian dié de3C ritmische patronen in het melo disch materiaal parafraseert daiflC als droge metronoom. Dat werköO te tijdens het optreden erg goedde in samenwerking met de flegma-e: tiek op de basgitaar plukkende25 Peter Danstrup. Met wisselendre: succë's liet hij het signaal dooiS een synthesizer vervormen, zo-DO dat hij af en toe gitaar-achtige ef-3C fecten bereikte. 28 rtii Tchicai maakte het de anderen dan ook niet makkelijk. Op vooi| het publiek volkomen onver-I wachte momenten en daarmeel de spanning opvoerend, veran- derde hij van attaque en frase-:-':-: ring zonder ooit het melodische-:-:- uit het oog te verliezen. Het was de taak van ritmesectie om de^j zaak niet uit de hand te laten lo-^* pen. De invloed van de vorig jaar®^ overleden Zuidafrikaanse bas-^p sist Johnny Dyani was onmis-1' kenbaar in de spelopvattingen^ van Tchicai. L 3( Uit zijn spel sprak voortdu-^! rend de speelse en optimistische^ benadering van dit fenomeen,' waarmee hij vele jaren regelma-1' tig een bijzondre muzikale ver-™ houding heeft gehad. Tchicai's2' lyrische spelopvatting, tegelijk'®J ongekunsteld en geraffineerd, doet in positieve zin denken aan®r de tweede helft van de jaren zes- tig, toen politieke bewustwor-®1 ding van jazzmusici hand in®* hand ging met een drang tot we-1 reldverbetering. Niet bepaald'9 post-modern, deze wat naïevear opstelling, maar mooie muziek>Vk hoeft zeker niet te relativeren. KEN VOS_ Gezien op zaterdag 28 november in Scum, Katwijk: Tygers of Pan Tang. Met In bet voorprogramma: Sornchild en Fandango. KATWIJK - Michael Feier, zan ger van de Duitse hard-rock band Fandango, stond tijdens het optreden van zijn groep dui delijk te balen op het podium. "Is there any audience?", vroeg hij zich af. Een retorische vraag, want hij had natuurlijk al lang gemerkt dat de opkomst gering was. Tijdens het voorprogram ma, zowel bij Bornchild als bij Fandango, stond niet meer d^n de helft van de bezoekers, hoog uit een man of honderd, te luiste ren. De rest vertoefde in de buurt van de bar en doodde de tijd met het kijken naar video-opnames van de wat meer bekende bands uit het beton-genre. Bovendien heerste er een bele gen sfeertje; er was nauwelijks enige beweging bij het publiek te bespeuren. "Misschien komen ze alleen voor de Tygers", verzucht te Feier na afloop van het voor hem zo teleurstellende optreden. Maar ook dat bleek niet echt het geval te zijn. De Tygers of Pan- tang slaagden er evenmin in de bezoekers in beweging te krij gen, al stond er bijna niemand meer aan de bar. Dit keer weinig 'headbangen' en helemaal geen 'stage-diven', maar dat laatste was ook niet zo raadzaam. Er zou immers te weinig publiek zijn ge weest om van het podium dui kende enthousiastelingen op te vangen en het alternatieve vang net bestond uit keiharde tegels. De Engelse Tygers legden in elk geval een flinke portie ener gie aan de dag, zij gingen als roofdieren te keer. Aan de in een tijgeijasje gestoken zanger Jon Deverill (de overige bandleden droegen de al even traditionele glimmende en strakke pakken, want bij hard-rock concerten is het bijna altijd pakjesavond) was niet te merken dat het zijn laatste optreden met de groep was. On danks zijn vertrek naar Waysted gaf hij zich volledig, evenals zijn metgezellen. Maar af en toe werden er in het enthousiasme nog wel eens wat foutjes gemaakt. Gitarist Steve Lamb miste hier en daar tijdens zijn soli een nootje en drummer Brian Dick roffelde niet altijd even zorgvuldig. Bovendien was het repertoire iets te eenzijdig: te veel nummers in hetzelfde tem po en teveel op elkaar lijkende melodielijnen. V/at meer balla des zouden voor de afwisselingo geen kwaad hebben gekund. 15 Maar al was er dan geen sprakdO van een schitterend optreden, a)y) met al viel het toch wel te prui-15 men, hoewel het publiek er bij-^ stond als een stelletje zoutzak: 0 ken, op een enkeling na. "Tocher gaan we hiermee door, we willens meer hard-rock bands", melddeo een medewerkster van Scum '5 "We hebben de laatste tijd bijn£&( alleen maar thrash- en speed-melg tal bands gehad, daar komeq0 veel mensen op af. Maar het 'an3e dere' publiek moet ook aan z'nei trekken kunnen komen". Jé5 vraagt je af hoe. Misschien dat een echte top-act het zaakje iqjl beweging kan krijgen. HERMAN JOUSTRA ,pc Djazzex in 'Again' van Warren Spears. .pn&SE^oUTES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 22