Glasnost zit Tsjechische bureaucraten niet lekker Het ondergrondse bestaan van de Jazz Section ZATERDAG 14 NOVEMBER 1987 PAGINA 35 Op een zaterdagmiddag vindt op een eiland in de Moldau, midden in Praag, een kleine tentoonstelling van niet-officiële Tsjechische kunstenaars plaats. Onder de 100 belangstellenden bevinden zich twee opstellers van Charta '77: Peter Uhl en de schrijver Vaclav Havel, vorig jaar nog bekroond met de Erasmusprijs. Het vertoonde werk is voornamelijk amateurwerk, maar dat heeft Uhl noch Havel ervan weerhouden de tentoonstelling te bezoeken. Rik van Boeckel en Wim Lamboo spraken met beiden over hun huidige activiteiten en over hun contacten met de Poolse vakbond Solidariteit. "Ik ben hier louter als bezoeker", zegt Vaclav Havel als we hem aan spreken. "Ik vind het goed dat dit soort tentoonstellingen worden georganiseerd. Ook al is het ama teurwerk, het geeft zin aan het leven van deze kunstenaars. In onze maat schappij is alles wat mensen uit brengen belangrijk". door Rik van Boekei en Wim Lamboo Samen met Havel werpen we een blik op een schilderij van een skelet. De titel 'Rehabilitation' verwijst naar de donke re jaren 50, de stalinistische processen en de inval van de Russen in 1968. Na de tentoonstelling praten we ver der in het atelier van een met Havel be vriend schilder. Havel, die buiten Praag woont, verblijft daar tijdelijk en helpt de schilder met het opknappen van zijn wo ning. Hij staat ons ontspannen te woord. Op zijn gezicht is niettemin duidelijk de spanning van de laatste jaren te lezen. "De situatie lijkt beter te worden", zegt hij. "De laatste confrontaties met de politie vonden plaats in januari, februari en maart. Na Gorbatsjovs bezoek stopte de politie met volgen. Ze willen geen schandaalverhalen in de westerse pers._ Maar ze houden wel alles in de gaten en" wachten op een situatie die ze tegen ons kunnen gebruiken". Havels enige mogelijkheid om in Tsje- choslowakije te publiceren is de 'Samiz- dat', de onofficiële uitgeverij van onaf hankelijke literatuur, muziek en kunst. "Mijn toestand is niet veranderd. Ik ben al 19 jaar verboden in dit land. Ik denk dat de situatie slechts langzaam zal ver anderen. Het belangrijkste voor mij is echter dat ik kan schrijven. Daarvoor hoef ik slechts een beroep te doen op mijn fantasie. Publiceren komt voor mij op de tweede plaats. Maar het is natuur lijk prima dat ik dat in het Westen kan". Havel vertelt sinds een paar dagen te werken aan een nieuw theaterstuk. Veel wil hij daarover nog niet kwijt. "Het gaat over de dood", zegt hij na enige aarze ling. "De dood in persoonlijke en sociale zin. Met dat laatste bedoel ik de onder drukking van de expressie van het men selijk leven, van kunst bijvoorbeeld. Verder is er onlangs in de Samizdat een essay van mij gepubliceerd over de ma nier waarop de totalitaire staat verhalen in het menselijk leven onderdrukt". Contact Als we Havel vragen naar het belang van Charta '77 voor Tsjechoslowakije zegt hij: "Charta's positie is dezelfde als die van een jaar geleden. Het is een be langrijk deel van deze maatschappij, maar het is niet in staat iets te verande ren. De mensen houden van Charta om dat ze het enige fenomeen is dat in staat is iets te laten zien. Het is een soort spie gel waarin mensen de andere kant van onze samenleving kunnen zien. Charta brengt ideeën naar buiten die anders niet naar buiten zouden komen". Havel benadrukt dat het voor Charta zeer belangrijk was dat hij de Erasmus prijs heeft gekregen. "Ik heb intensief contact met Holland na het verkrijgen van deze prijs, zowel met journalisten als politici. Ik heb het gevoel dat Charta veel sympathie geniet in de Nederlandse samenleving. We hebben goede contac ten met mensen van de Nederlandse am bassade en met het IKV. Charta is welis waar geen vredesbeweging, maar kan vredesproblemen wel in behandeling nemen. Er zijn ook mensen van Charta die menen dat de vredesbeweging door Moskou wordt betaald. Zij zijn wat dat betreft voorzichtiger. Met de PvdA en andere sociaal-democratische partijen als de SDP en Labour zijn de contacten minder, omdat zij de relaties met de offi ciële irfstanties niet willen verstoren". Havel schreef in de slotzin van de rede waarmee hij de Erasmusprijs aanvaard de, dat Europa politiek gezien verdeeld mag zijn, maar dat het qua geest niet te verdelen is. In de praktijk zetten hij en Charta deze visie om in de oprichting eind juni van de Kring van Vrienden van Pools-Tsjechische solidariteit, samen met de verboden Poolse vakbond Soli dariteit. Deze organisatie wil diverse in ternationale activiteiten ontplooien, on der andere op cultureel gebied, teneinde de samenwerking tussen onafhankelijke groeperingen in het Oostblok tot stand te brengen. Ontmoetingen Een paar dagen na het gesprek met Havel praten we met Peter Uhl in zijn huis in het centrum van Praag. Hij is lid van de groepering 'Pools-Tsjechoslo- waakse solidariteit', een organisatie die reeds bestond en geheime ontmoetingen aan de Pools-Tsjechische grens organi seerde. Peter Uhl is een vlotte prater aan wie niet is af te zien dat hij al negen jaar in de gevangenis heeft doorgebracht. Zijn ge voel voor humor is hij daar nog niet kwijtgeraakt. Sinds 1985 is hij weer ap vrije voeten. Van beroep is hij onderwijzer, maar dat kan hij vanwege zijn politieke denkbeel den niet meer uitoefenen. Momenteel werkt hij als stoker in een ketelhuis. Sa men met Havel was Uhl een van de tien opstellers van het Charta-manifest in 1977. Hij was een van degenen die in 1978 voor de oprichting van Solidariteit al contact had met Poolse dissidenten. "Onze ideeën zijn in feite hetzelfde", zegt hij. "Het verschil is dat Solidariteit een georganiseerde vakbond is met le den, en dat Charta meer een open bewe ging is zonder organisatie". Over de ontmoetingen tussen Charta en Solidariteit vertelt hij het volgende: "In het grensgebied tussen Silezië en Bohemen is er op 1600 meter hoogte een weg van 20 kilometer die deels door Tsjechoslowakije en deels door Polen loopt. Tsjechen en Polen kunnen elkaar daar zonder problemen ontmoeten. In augustus hebben we op die plek drie uur gediscussieerd. Het was een ontmoeting ter gelegenheid van de 19de herden kingsbijeenkomst van de militaire inter ventie van 1968. Na afloop van de discus sie is er een document opgesteld waarin we een verkorting eisen van de militaire dienst en meer mogelijkheden voor ge wetensbezwaarden, Verder eisen we de opheffing van bureaucratische belem- meringen die het vrij reizen in Oost-Eu- ropa onmogelijk maken. Een derde eis is dat er een totaal andere benadering moet komen van de ecologische proble- Niet gegaan Uiteraard vinden deze ontmoetingen altijd in het geheim plaats. Maar dat niet alles geheim kan blijven, blijkt uit het feit dat het plan voor een demonstratie tegen vernietiging door milieuvervui ling van het Reuzengebergte in het grensgebied van de DDR, Polen en Tsje choslowakije voortijdig uitlekte. Peter Uhl: "Toen we vernamen dat de politie op de hoogte was zijn we' niet ge gaan. Ik ben nog wezen kijken op het busstation vanwaar we zouden vertrek ken. Er stonden agenten van de geheime dienst te wachten. De demonstratie is uiteindelijk door zestien mensen gehou den. Ze zijn door de politie opgepakt en een paar uur voor verhoor vastgehou den". Peter Uhl redigeert overigens ook In- foch, een tijdschrift dat berichten over Charta en de mensenrechten publiceert. Peter Uhl: "Het is slechts een verbe tering van een ondemocratisch sys teem". Hij is actief op het gebied van de men senrechten in het comité voor de verde diging van de ten onrechte vervolgde mensen (VONS, opgericht in 1978). Het comité maakt geen deel uit van Charta, maar wel hebben alle leden ervan Charta '77 ondertekend. "In VONS zitten de actiefste mensen", vertelt Peter Uhl. "De successen van Charta zijn niet zo zichtbaar, die van VONS wel. Degenen die vervolgd wor den krijgen minder straf door onze acti viteiten": Peter Uhl is van mening dat er in Tsje choslowakije nog geen werkelijke ver anderingen plaats vinden. Binnen Char ta zijn de meningen over de invloed van de glasnost nogal verdeeld. Er zijn Char- tisten die Gorbatsjov alle steun willen geven. Een andere groep meent dat her vormingen in de Sovjetunie valse hoop wekken met betrekking tot veranderin gen in Tsjechoslowakije. Er zijn verder ook Chartisten die overeenkomsten zien tussen de huidige hervormingen in de Sovjetunie en de hervormingen tijdens de Praagse lente van 19 jaar geleden. Zij eisen bijvoorbeeld dat de Tsjechoslo- waakse media beter de ontwikkelingen in de Sovjetunie, Polen en Hongarije weergeven zodat de Tsjechische bevol king meer op de hoogte raakt. Zij ver wachten dat er alleen iets zal verbeteren als er openlijk gediscussieerd kan wor den. Verdeeld Peter Uhl analyseert de huidige situa tie als volgt: "Vóór het bezoek van Gor batsjov was de regering verdeeld in een progressieve en een conservatieve vleu gel. Gorbatsjov heeft beide vleugels tot een compromis gedwongen: de repres sie op cultureel gebied moet minder worden en de regering dient met nieuwe economische voorstellen te komen. Het punt is echter dat de kleine communisti sche bureaucraten bang zijn dat de com munistische partij haar leidende rol zal verliezen. In de officiële media keren zij zich dan ook tegen compromissen die tot liberalisering kunnen leiden". Peter Uhl gelooft overigens niet in een liberalisering die van bovenaf wordt op gelegd, zoals in de Sovjetunie. "Het is slechts een verbetering van een onde mocratisch systeem. Echte democratise ring kan alleen plaatsvinden van onder af. De ontwikkelingen in Tsjechoslowa kije, maar ook in andere Oost-Europese landen, hangen af van de bevolking en niet van de leiders". De leiders in Tsjechoslowakije zijn duidelijk bang voor veranderingen. Zo zegt de secretaris van het Centrale Comi té van de Communistische Partij, Vasil Bilak, in een interview met de Rude Pra- vo de ontwikkelingen in de Sovjetunie te zien als een strijd voor orde en disci pline, voor de kwaliteit van de produktie en voor betere informatie. Hij kenmerkt de hervormingen daar als "een mobilisa tie van alle materiële en geestelijke krachten die het socialisme zullen doen overwinnen boven alles wat achterhaald en verouderd is". Vaclav Havel"Charta is niet in staat hier iets te veranderen" Bang In de Nederlandstalige versie van In foch (Info over Charta '77) wordt de visie van Bilak uitgelegd als een gebrek aan politieke moed. Bilak is eveneens bang voor een grotere interesse van de jeugd voor de gebeurtenissen van 1968. De jon geren die in 1968 nog te jong waren om zich de ontwikkelingen van die tijd te herinneren, kunnen zich wel eens gaan afvragen waarom zoveel verstandige plannen uit die tijd door de huidige lei ders niet verwezenlijkt zijn. Ook de werkende mensen in Tsjechoslowakije kunnen zich wel eens gaan afvragen waarom de zaken niet vooruitgaan. Zij wachten al lang op een antwoord van ie mand die voor deze zaken verantwoor delijk is. Volgens Infoch begrijpen een hoop mensen in Tsjechoslowakije de ontwik kelingen in de Sovjetunie beter en diep gaander dan iemand als Vasil Bilak. Zijn grootste angst is uiteraard dat als de mensen in Tsjechoslowakije beter op de hoogte raken van de ontwikkelingen in de Sovjetunie zij zulke hervormingen ook in hun eigen land gaan eisen. Zij zul len zich gesteund voelen door de 'libera le' wind die er uit Moskou waait. Bilak wil wel leren van de rijke ervaring van de Sovjetunie, maar die niet blindelings volgen, zo blijkt uit zijn gesprek met de Rude Pravo. De mensen van Charta zullen zich ech ter niet door de visie van Bilak uit het veld laten slaan. "Zij hebben hun idea len ondanks alle vernederingen van de laatste jaren behouden", zo schrijft In foch. "En we weten dat er voor een op lossing van onze huidige problemen vooral politieke moed nodig is en een zelfkritische houding". Voor de Chartisten blijft een democra tisering van de Tsjechische samenleving als alternatief voor maatschappelijke on verschilligheid en conservatisme het einddoel. Maar iemand als Peter Uhl ge looft toch niet dat het huidige systeem te veranderen is. Zijn idee dat die verande ring van onderaf moet komen veronder stelt een sterke politieke macht, verge lijkbaar met die van Solidariteit in Po len. Die is er echter niet in Tsjechoslo wakije. Zoals Havel al zei, Charta is niet in staat iets te veranderen. "Maar dank zij het werk van de Chartisten bestaat er nog een kans dat de waarheid zal zege vieren", zo schrijft Infoch. Bij de Tsjechische bevolking heerst de stille hoop dat de glasnost de situatie in hun land zal veranderen, getuige de uit spraak van een oude dame die in Praag kranten verkoopt. "Nee, de Rude Pravo is uitverkocht. Er stond een toespraak in van meneer de secretaris van de Sovjet unie. De mensen lezen dat nu veel, ze verheugen zich erover dat het ook naar ons toe komt". Het organiseren van culturele activiteiten zonder officiële goedkeuring van de autoriteiten is in een land als Tsjechoslowakije nog altijd een hachelijke zaak. Wie zich wil inzetten voor een vrije, onafhankelijke ontwikkeling van de Tsjechische kunst en muziek riskeert een gevangenisstraf. Dat ondervond in september vorig jaar de zogeheten Jazz Section. De politie viel de winkel van de organisatie in Praag binnen, nam al het aangetroffen materiaal in beslag en arresteerde een aantal leidende figuren. De belangrijk ste, Karei Srp, komt in januari 1988 vrij. Ondanks het bezoek van Gorbatsjov aan Praag lijkt de glasnost nog niet echt te zijn doorgedrongen tot Tsjechoslowa kije, zeker niet op cultureel gebied. £o werd onlangs nog een galerie leegge plunderd door de politie omdat de ten toongestelde schilderijen te avantgardis- tisch waren. Vijandig Vernieuwende culturele tendensen worden door de Tsjechische autoriteiten niet geduld. De officiële cultuur wordt nog altijd gekenmerkt door een vijan digheid tegen alles wat avant-garde is of er maar op lijkt. De autoriteiten kan een pervers gevoel voor humor overigens niet ontzegd wor den. Op 2 september 1985 gaven ze voor het eerst bevel tot huiszoeking bij lei ders van de Jazz Section. De inval van vorig jaar vond op precies dezelfde da tum plaats: vorige maand kwam de poli tie weer op 2 september. Dit keer werd er niets meegenomen, maar wel werden de leden van het leidende comité drie dagen lang ondervraagd. De politie dreigde hen met gevangenisstraffen als ze hun activiteiten zouden voortzetten. Ooit begon de Jazz Section als een of ficiële organisatie. In 1972 verscheen ze voor het eerst ten tonele als mede-orga nisator van het negende Internationale Jazzfestival van Praag. In 1974 begint ze met het organiseren van de Praagse Jazzdagen. In 1977 vindt de eerste con frontatie met de autoriteiten plaats als het non-conformistische rockgroepen verboden wordt om op te treden. Na 1980 escaleren de relaties met de autoriteiten zodanig dat het.de Jazz Sec tion bijna onmogelijk wordt gemaakt om nog concerten te organiseren. Slechts sommige vormen van jazz, jazz- rock en ouderwetse jaren 50 rock roll vinden genade in de ogen van het gezag. De naam Jazz Section staat overigens al lang niet meer voor jazz alleen. "Jazz betekent voor ons veel meer", vertelt To- mas Krivanek, een van de vijf leden van het leidende comité. "Het is een manier van leven geworden. Jazz valt eronder. maar net zo goed popmuziek, van rock tot punk en new wave. We kunnen ech ter ook over jazz spreken als we het over beeldende kunst, theater of literatuur hebben. We organiseerden bijvoorbeeld exposities. Verder hebben wij als enigen in Tsjechoslowakije de speech van No belprijswinnaar Jaroslav Seifert gepu bliceerd". Een andere activiteit in het verleden was de uitgave van het tijdschrift Jazz. De publikaties van de Jazz Section zijn altijd van grote waarde geweest voor de leden. De memoires van Jaroslav Seifert zijn bijvoorbeeld zeer populair. Ondergronds Op het ogenblik leidt de Jazz Section een ondergronds bestaan. Pop- en jazz concerten c.q. tentoonstellingeri worden wel georganiseerd, maar niet door de or ganisatie zelf. "De huidige organisatoren van concer ten zijn symphatisanten die wij onder richt geven in de ideeën van de Jazz Section", vertelt Krivanek. "Wat wij nu proberen te doen is het gezag duidelijk maken dat het een fout idee is dat alles onder controle moeten blijven. Artiesten willen de regering niet omverwerpen maar gewoon hun gang kunnen gaan". Tomas Krivanek bracht zelf na sep tember 1986 vijf maanden in de gevange nis door. Maar niet alleen organisatoren riskeren gevangenisstraffen, ook muzi kanten lopen gevaar. Zo werd een van de leden van de undergroundgroep Plas tic People (genoemd naar een nummer van Zappa) in een cel geplaatst met zwa re criminelen die hem als een paria be handelden. Popconcerten worden met de regel maat van een klok door de politie afge broken omdat ze niet officieel zijn goed gekeurd en dus illegaal zijn. "In Tsjecho slowakije heb je twee soorten cultuur, de officiële en de onafhankelijke. Deze verdeling hebben niet wij gemaakt, maar de staat", aldus Krivanek. "De au toriteiten vinden dat alles wat niet onder directe controle staat gericht is tegen het establishment. Het feit dat de Jazz Sec tion onafhankelijk wil zyn van het gezag leidde tot de problemen in de jaren tach tig en tot de arrestaties van september 1986". Niet monddood Omdat de organisatie over een brede achterban beschikt is het echter voor de autoriteiten bijzonder moeilijk om de Jazz Section helemaal monddood te ma ken. Krivanek: "Wanneer het leidende comité de gevangenis in gaat zoals in 1986, wordt er vanuit de zogenaamde ac tivisten een nieuw intercomité gevormd zodat de activiteiten kunnen worden voortgezet. Het concert is door de autoriteiten afgelast. Een teleurgestelde popmu zikant pakt zijn gitaar in. Deze activisten staan dicht bij het lei dende comité. Zij adviseren en helpen het comité. Na 2 september 1986 zijn ze meteen in actie gekomen om brieven te schrijven naar internationale organisa ties zoals de Internationale Jazz Federa tie. De president van het IJF, Charles Alexander, schreef een brief aan presi dent Husak waarin hij wees op het be lang van de Jazz Section. Amerikaanse schrijvers en Britse musici schreven eveneens brieven naar Husak. De inter nationale druk, maar ook de solidariteit in Tsjechoslowakije zelf had tot gevolg dat de vonnissen lager werden". Leeggeplunderd De toekomst van de Jazz Section is op het ogenblik nog vrij onzeker. Er zijn on derhandelingen gaande met het ministe rie van cultuur. De Jazz Section wil haar activiteiten graag binnen de officiële structuur voortzetten. Van de onderhan delingen zal afhangen of dit daadwerke lijk zal gebeuren. Krivanek: "Het lijkt er op of het ministerie van cultuur erkent dat er een andere wijze van cultuur no dig is, maar of de Jazz Section daar in betrokken wordt, dat weten we niet. Ze ker niet na de huiszoeking van vorige maand". Duidelijk is wel dat de glasnost nog niet echt tot Tsjechoslowakije is doorge drongen. "Nee, er is by ons geen sprake Verbazing ook bij de bezoekers van het afgelaste illegale popconcert. (foto's Wim Lamboo) van glasnost", meent hij. "Er bestaan wel plannen om de economische situatie te verbeteren. Wat de mensenrechten betreft kun je zeggen dat de vonnissen minder streng worden. Maar een demo cratisering of liberalisering voelen we niet, zeker niet op cultureel gebied. Het begin van het nieuwe seizoen laat dat goed zien. De officiële theaters en gale ries gaan weer open, maar in de onafhan kelijke sector gebeuren minder leuke dingen. Zo is onlangs een pas geopende kleine onafhankelijke galerie door de politie leeggeplunderd omdat ze te avant-gardistisch waren. Verder wilden we pas geleden in een plaatsje in Oost- Bohemen een Tsjechisch Woodstock or ganiseren. Het festival is nooit doorge gaan omdat de politie van tevoren de or ganisatoren had gearresteerd en het hele terrein had afgegrendeld. Nee, geen glasnost dus. We weten hier ook hele maal niets over de situatie in de Sovjetu nie. Maar we moeten echter niet wach ten op wat er uit de Sovjetunie komt, we moeten het zelf oplossen". Die oplossing ligt echter niet voor het oprapen. Uit een door de Jazz Section georganiseerde enquête onder leden (zo'n 700 in heel Tsjechoslowakije) blijkt dat er onder hen weinig hoop is op ver andering. "De cultuur in onze samenle ving neemt af', schrijft een Tsjech mis moedig. "Echte kwaliteit krijgt geen kans. Die wordt gegeven aan kitsch. Het resultaat is een verval in publieke smaak. Filmclubs tonen dezelfde oude films, kunsttentoonstellingen laten de zelfde oude academische routine zien. Wat men laat zien in de kunst is verve ling en vals optimisme. Waarom in gods naam moet Praag de stomste plek zijn op de culturele kaart van Europa, terwijl zelfs in naburige socialistische landen als Polen, Hongarije en de Sovjetunie rockmuziek niet alleen wordt toege staan, maar zelfs materieel wordt onder steund". Een popmuzikant van een Tsjechische new wavegroep vertelt dat zijn groep, na jarenlang door de autoriteiten te zijn ge negeerd, opeens gevraagd werd voor de officiële status. Maar om die officiële sta tus te bereiken, moesten ze eerst examen doen. "Dat hebben we geweigerd, omdat we het zagen als verraad aan de andere niet-officiële bands. De regering pro beert op deze wijze verdeeldheid te zaai en onder de groepen". Josef Broucek is tenorsaxofonist en ook lid van de Jazz Section. Hij draait al sinds het eind van de jaren zestig mee in de Praagse muziekscene, voornamelijk in avant-garde jazzgroepen. Hij heeft twee keer examen gedaan. "Je moet voorspelen voor een soort gerecht", ver telt hij. "Je wordt niet alleen beoordeeld op muzikale talenten, maar ook op poli tieke betrouwbaarheid. Iedere kunste naar moet de partij dienen, zegt de com munistische party. Het is dan ook onmo gelijk dat een oppositioneel muzikant als professioneel muzikant werken kan. Omdat iedereen in Tsjechoslowakije ver plicht is te werken, moet ik dus in de avonduren oefenen, na mijn dagelijks werk in de staatsdrukkerij". Oude machine De situatie ligt wat dat betreft voor al le niet-officiële kunstenaars gelijk. Over dag werken ze in een fabriek of op kan toor. 's Avonds en in het weekend zijn ze als muzikant, schilder of beeldhouwer actief. Dat geldt uiteraard ook voor de leiders en activisten van de Jazz Section. Zo repareert Tomas Krivanek overdag telefoons. Desondanks gaan de meesten wel door met hun activiteiten. Degenen die het niet meer kunnen opbrengen stop pen of blyven na een optreden in het buitenland achter. Broucek: "Van de muzikanten met wie ik gespeeld heb op de Praagse Jazzdagen, zitten de meeste in het buitenland". Ook hy is over de invloed van de glas nost niet zo optimistisch. "Het systeem in de Sovjetunie geeft misschien iets meer speelruimte. Maar wezenlijk ver andert er niets. Het is gewoon een oude machine die verroest is en gerepareerd moet worden. Maar de machine zelf wordt niet vervangen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 35