De pers en de geruchten in Suriname Reportage Centrum voor Zending en Diakonaaf in Leusden PAGINA 2 MAANDAG 2DVEMBER 1987 Correspondente Marie Annet van Grunsven reisde onder begeleiding van het Surinaamse nationaal leger mee naar het bosnegerdorp Pokigron Op de heenweg raakte ze verzeild in een schietpartij, in Pokigron sprak ze met veel bewoners en ze greep de kans aan om het leger van Bouterse te volgen tijdens een aanval op een verlaten dorp aan de overkant van de Sunnamenvier waar zich leden van het Jungle-commando ophielden. Nadat zij van haar belevenissen verslag deed in de dagbladen en het NOS-Journaal. barstte de kritiek los in Nederland. Onder aanvoering van verzetsleider Jozefzoon meldden zich een Kamerlid, een antropo loog. een patholoog-anatoom en een reeks van collega-journalisten met een eensluidend oordeel het driedaagse bezoek aan Pokigron was in scène gezet door het perfide regime Bouterse. Van Grunsven was niet beschoten door het Jungle-commando maar door man nen van Bouterse en de actie van het nationaal leger tegen het Jungle-commando was het zoveelste voorbeeld van moord op onschuldige burgers. Zelfs werd de mogelijkheid geopperd, dat de lijken van gesneuvelde Brunswijk-strijders speciaal voor de verslaggevers waren neergelegd en derhalve oude lijken waren. Nog steeds in Paramaribo, neemt Van Grunsven met stijgende verbazing kennis van het tumult dat over haar verslag en dat van haar collega's is ontstaan. Een poging om het vanuit. Suriname het allemaal nog eens uit te leggen. PARAMARIBO - Hoe dicht de Ne derlandse pers betrokken is ge raakt bij de uitzichtloze strijd ii het Surinaamse oerwoud blijkt ui de onthulling van journaliste Leo nie van Bladel in KRO's Brand punt. Ze zei daar al een week vóói de reis naar Pokigron op de hoogti gesteld te zijn van de plannen var het nationaal leger om de Neder landse journalisten te beschieten De verantwoordelijkheid hiervooi zou dan in de schoenen van Ronnii Brunswijk geschoven worden Ze vond het nieuws niet hard ge noeg om te publiceren, maar ver zuimde haar collega's in Paramari bo te waarschuwen. Die reisder niets vermoedend per taxi de le gercolonne achterna om een repor tage te maken. door Marie-Anne van Grunsven Of een waarschuwing van Leo nie van Bladel ons van dat plan af gehouden had. mag overigens be twijfeld worden, omdat „een week voor Pokigron" het leger zelf nog niet wist dat het er naartoe zou gaan. Het bezoek aan het geplaag de dorp werd geregeld onderweg van New York naar Paramaribo tussen de KRO-journalist Willi brord Frequin en Bouterse zelf Frequin kwam in Suriname aan. twee dagen voor de tocht naar het binnenland. Wij waren in de veronderstelling dat wij ons aan zouden sluiten bij een OAS-delegatie die de schen ding van de mensenrechten zou onderzoeken in en nabij het dorp Pokigron. Een eerdere tocht met VN-mensenrechtenwaarnemer Amos Wako had interessant feiten materiaal opgeleverd, zoals een anoniem graf op het kerkhof van Berg en Dal en resten van mense lijke skeletten op het oliepalmbe- drijf Victoria. Ook Wako reisde toen met bege leiding van het nationaal leger, wat hem er niet van weerhield om recht op zijn doel af te gaan. Omdat er naar aanleiding van het verslag over de reis van Wako geen storm van protest was opgegaan in Ne derland over de militaire bescher mmg die niet alleen Wako maar ook de journalisten ten deel was gevallen, zagen wij geen bezwaren om ook dit keer achter een pantser wagen aan te rijden. Bovendien zijn er voor journalis ten slechts twee mogelijkheden om het binnenland van Suriname te bezoeken. Aan de hand van Brunswijk, of aan de hand van het leger van Bouterse. Garanties Toen de legercolonne was inge haald, bleek dat de OAS-delegatie op het laatste moment had afge zien van de reis naar Pokigron. Men vreesde dat het bezoek te veel tijd in beslag zou nemen en was niet overtuigd van de garanties die het nationaal leger kon geven voor de veiligheid van de delegatie Maar het leger ging toch naar Po kigron, nu uitsluitend voor de jour nalisten en een groep 'Nederlan ders van Surinaamse afkomst', die zich samen met de voorzitter van de Liga van Surinaamse Patriot ten, Ludwich van Muiier, van de aktuele situatie in Suriname op de hoogte wilden stellen. Ook zonder de OAS-delegatie bleef Pokigron immers interes sant. De naam van het dorp was ge noemd door de Franse artsenorga nisatie Aide Médicale Internatio nale als plaats waar in de directe omgeving een bloedbad had plaatsgevonden onder de burger bevolking. Het nationaal leger had Pokigron al eerder in het nieuws gebracht, door te melden dat er in de directe omgeving 'een groot deel van veer tig bendeleden' gesneuveld was bij een treffen met het leger. Uit het feit dat we door dalzelfde leger naar de plaats des onheils ge bracht werden, wisten we dat het nationaal leger zichzelf zou'behoe den voor onaangename verrassin gen. Maar was Wako niet in gezel schap van militairen op plaatsen gekomen waar wèl onaangenaam heden geconstateerd werden? We waren benieuwd in hoeverre de plaatselijke bevolking ons zou kunnen overtuigen „dat er niets gebeurd was in of bij Pokigron" Inmiddels was duidelijk geworden dat er alle tijd zou zijn voor ge sprekken. Want vanwege de lange reis moest er overnacht worden in het dorp Schietpartij Vlak voor Pokigron was er de schietpartij. Omdat de journalisten in het reisgezelschap onderweg mochten stoppen en dat ook ge daan hadden, was het konvooi ver uit elkaar getrokken. Niet de auto's van de journalisten werden be schoten. maar het busje met ..Ne derlandse burgers van Surinaamse afkomst" Chauffeur Twist, van taxibedrijf De Paarl, bestuurde het busje van Frequin en cameraman Colson dat achter de beschoten bus reed Twist en Frequin hoorden het schieten, maar zagen niets. De be schoten bus reed op bevel van de militairen die erin zaten snel door Stoppen in een hinderlaag is im mers dom Twist: „Frequin wilde direct stoppen. Dat heb ik toen heel even gedaan. Maar de militairen die bij mij in de wagen zaten vonden het te gevaarlijk. We hoorden nog steeds schieten. Iedereen moest plat liggen en ik moest snel wegrij den". Verderop kwam het konvooi tot stilstand. Twee wagens met journalisten en daar tussen in een personenbusje vol Nederlandse burgers van Surinaamse afkomst. De beschieting was beperkt en werd waarschijnlijk uitgevoerd met een jachtgeweer Op wat snij- wonden na, ten gevolge van rond vliegende aluminiumsplinters, was niemand gewond, behalve de mili tair die achter in de laadbak zat van de bestelwagen die weer achter Frequin reed. Hij had teruggescho ten tot hij zelf geraakt werd in zijn hand. Genoeg aanleiding overigens voor kritiek op de militaire begelei ders. Het konvooi reed, voor een weg door oorlogsgebied, veel te ver uit elkaar. De personenbusjes, ge reden door taxi-chauffeurs, had Archieffoto van het Jungle-» den elk hun eigen tempo en de pantserwagen was te ver vooruit gereden Frequin. die zijn chauffeur dus zelf de opdracht had gegeven te stoppen, verklaarde later: „We le ken wel een schietschijf. En wat raar dat de militairen niet terug schoten" Enkele dagen later meende hij dan ook dezelfde conclusie te moe ten trekken als het Surinaams ver zet in Nederland al een week voor de aanslag: Bouterse had als pro pagandastunt zijn eigen r ten beschieten. Verbrijzeld De militair met de verbrijzelde hand. die we zes dagen later op zochten in het militaire hospitaal, liet het verhaal over de in scène ge zette aanval gelaten over zich heen gaan. Hij had als militair gedaan wat voorgeschreven is in het Hand boek voor de Soldaat: terugschie ten tot het' niet meer gaat. Dat het op die plek niet gemak kelijk was om iemand te raken was zelfs voor leken duidelijk: de weg op de plaats van de beschieting was uitgegraven in een heuvel. Dat bevordert de overzichtelijkheid van het terrein niet bepaald. Later kwam er een nadere ver klaring voor de geringe omvang van de aanval door het Jungle commando De gevangen geno men Ronald Adipie vertelde dat de mannen van Brunswijk pas ge hoord hadden over het naderende konvooi toen het al ruim halverwe ge de reis was. Verplaatsingen in het oerwoud kosten tijd. vandaar dat de aanval mislukt was. Met een beperkt uitzicht vanwe ge de stofwolken, werd de tocht door het dichte bos voortgezet. Op minstens een plaats was de weg opgeblazen met dynamiet. Daar werd gestopt. Dat gebeurde inderdaad niet bn kilometerpaal 10. 18 en 53. zoals ons later in Nederland verweten zou worden. Maar het probleem was dat we noch op de heenweg, noch op de terugweg op de hoogte waren van de verdenking dat op die plaats burgers vermoord zou den zijn. In Pokigron kregen we dezelfde ontvangst als eerder Bouterse ten deel was gevallen. Drie weken daarvoor, in een anderhall' uur du rende documentaire op de Suri naamse televisie, hadden we dat kunnen zien. De mensen waren af wachtend: niet onvriendelijk en absoluut niet bang voor de militai ren. Ons bezoek, dat om veilig heidsredenen tot twee nachten ver lengd zou worden, was begonnen Toneelstuk Volgens de woordvoerder van het Surinaams verzet in Neder land. Jozefzoon. werd het een to neelstuk vol acteurs en figuranten die uit alle uithoeken van Surina me opgetrommeld waren om de OAS-commissie, en bij gebrek daaraan de journalisten, voor de gek te houden. Zelfs het decor werd in twijfel getrokken Een delegatie van het Surinaams verzet bezocht op hoge poten de redactie van het NOS-journaal met de mededeling dat er sprake was van aantoonbaar bedrog. Men had op televisie een palmboom gezien die absoluut niet groeide in Poki gron. Triomfantelijk werd een ex-ca meraman van de Surinaamse tele visie meegevoerd. Hij moest bewe ren dat hij delen van de reportage zelf opgenomen had. Maar dan veel eerder en op een andere plaats in Suriname. Tijdens het gesprek hield de man overigens zijn mond dicht en de redacteuren van het NOS-journaal raakten niet onder de indruk van de argumenten In Pokigron. werd ons na de ge bruikelijke begroetingsceremonie te verstaan gegeven dat vrij> ge sproken kon worden met alle dorpsbewoners. Daar werd in de drie dagen die het bezoek duurde gretig gebruik van gemaakt Tij dens de maaltijden, op de bad plaats in de rivier, in de vele huizen en hutten van het grote dorp. Wij spraken, bij ons volle be wustzijn. met tientallen mannen, vrouwen en kinderen zonder direc te aanwezigheid van de militairen en nog onkundig van de woeste reacties in Nederland. We trokken op basis van die informatie de con clusie dat niemand in Pokigron wist van een bloedbad onder de burgers in Pokigron. Ook kende men geen verhalen van familie uil de nabijheid van Pokigron over een massaslachting. Mager nieuws voor zo'n hele on derneming, maar toch de moeite van het brengen waard, omdat nu juist dankzij de Franse artsenorga nisatie alle ogen in Nederland ge richt waren op 'in of nabij Poki gron' Het was verrassend dat het dorp geen moeite had met het nationaal leger van Bouterse en wel met Brunswijk. Sommige bewoners wilden dit niet voor de camera's vertellen omdat de elektricien van het dorp een dankwoord aan het le ger ('dat hij blij was met de door het leger verstrekte dieselolie voor het aggregaat') had moeten beko pen met twee blauwe ogen, inwen dige kneuzingen en losgeslagen tanden. Twee dagen voor onze aankomst, hadden in camouflagepakken ge stoken leden van het Jungle-com mando het dorp nog 'gerammeld' vanwege het bezoek van de leger leider aan Pokigron, zo vertelden de dorpelingen. Volgens sommi gen was Brunswijk daarbij gesig naleerd in gezelschap van blanke huurlingen en we werden meege troond naar de vernielde bakkerso ven en rijstpelmolen die het al eer der hadden moeten ontgelden. Aparte positie Later, terug in Paramaribo, lie ten we ons door de Nederlandse historicus en 'kenner van het bin nenland', Ben Scholtens, uitleggen dat Pokigron altijd al een aparte positie had ingenomen onder de bosnegerdorpen. Het is het laatste dorp over de weg bereikbaar voor reizigers naar de dorpen stroomop waarts aan de Surinamerivier Het werd daardoor knooppunt en handelscentrum, met betrekke lijk veel contacten met Paramaribo en de daar zittende regering. Scholtens vond het niet verbazend, dat het 'verwende' Pokigron na verloop van tijd de oorlog in het ge bied beu is geworden, al was het alleen maar vanwege de gestag neerde bevoorrading vanuit de stad. Daarnaast was Pokigron steeds afhankelijker geworden van Para- maribo. Het Jungle-commando had kostgrondjes vernield en jachtgeweren afgepakt, zoals vrou wen in Pokigron ons verzekerden De eerste avond en een deel van de nacht is feest gevierd met de dorpelingen; weinig alcohol, veel plezier, een gemoedelijke 'dansi dansi' van burgers en militairen, waarvan een deel op pad was om de omgeving van het dorp te zuive De volgende dag werden staven dynamiet getoond en een ketting zaag. volgens de militairen ge bruikt om bomen over de weg te laten vallen De dorpelingen had den verteld dat aan de overkant van de rivier een verlaten dorp was. waar zich leden van het Jungle-commando ophielden. Het leger besloot het dorp te zui veren en de journalisten die dat wilden mochten mee, als ze ten minste bereid waren zich te ca moufleren ten einde geen gemak kelijk doelwit te vormen Ik meldde me als enige Neder lander aan. werd zwart geschminkt en in militair pak gehesen. Uitge rust met een video-camera met bij na lege accu's werd ik samen met een televisieploeg van de Suri naamse STVS naar de overkant van de rivier gebracht. Daar werden de militairen opge splitst in kleine eenheden, met als gids dorpsbewoners van Pokigron die op blote voeten voor gingen. Er werd in een mars van acht kilome ter een omtrekkende beweging ge maakt. Niet het hele gebied was onbewoond. Zo nu en dan waren hoge stem men van vrouwen en kinderen hoorbaar. De gidsen wisten precies waar ze naartoe moesten Aange komen bij het verlaten dorp moest de 'tweede aanvalsgroep' waaraan de journalisten waren toegevoegd, wachten in de struiken. Opeens brak de hel los. Er werd geschoten met lichte en zware wa pens. De groep ging verder naar voren en vrijwel onmiddellijk za gen we een dode man liggen met een kogelwond boven zijn hart. Er bleken zeven mensen in het bijna verlaten dorp te zijn: de kok Adipie. die gewond raakte en ge vangen werd genomen, vier andere leden van het Jungle-commando, onder wie een kapitein Matheus of Matti - en twee bezoekers van de kapitein die zich bij Brunswijk had aangesloten. Na de aanval, die werd begonnen toen de omsingeling bijna was vol tooid, werden nog twee gesneuvel de Brunswijk-strijders gevonden Om te controleren of ze nog leef den en eventueel gewapend waren, werden de lijken met de voet om gekeerd. Een luguber gezicht, maar ge heel volgens de voorschriften, zo verzekerde de militaire arts Hazrad later in Pokigron. Bij de slachtof fers werden lichte jachtgeweren gevonden. Ondervraging De krijgsgevangene Ronald Adi pie werd ondervraagd op de plaats waar hij gevonden werd. Hij had een schotwond in zijn bil die erg pijnlijk was. Bijgebracht met vlug- zout legde hij voor de televisieca mera dezelfde verklaring af die hij later zou herhalen in het militair hospitaal tijdens een lang inter view zonder bijzijn van militairen of verplegers. Bij het begin van de aanval had den de militairen iets geroepen als 'sta of ik schiet' maar de Jungle commando 's hadden teruggescho ten 'omdat ze dapper moesten zijn'. Adipie verklaarde zelf niet aan het gevecht te hebben deelgenomen, maar 'kok' te zijn. In het allereerste verhoorgaf Adipie bijzonderheden over de be wapening en zei dat er een groep van dertig Jungle-commando 's op weg was naar Pokigron. Ook noemde hij toen al de naam 'Van Tussenbroek', volgens Adipie een lange blanke man met een snor die zich bij Brunswijk gevoegd zou hebben als adviseur. De groep in het verlaten dorp was volgens Adipie aan het rusten. Dat Adipie en zijn medestrijders niet gekleed waren in camouflage pakken maar in sportkleding, be wees niet dat het hier om 'onschul dige burgers' ging, maar dat de achtergeblevenjngle-commando "s zich in hun ve tijd waanden. De verslaggers zijn bij Adipie gebleven, terwijr verderop in het dorp nog geschen werd. Adipie „Toen er op n werd geschoten heb ik mijn bom (magische arm banden) afgegcd omdat ik bang was dat ik doodschoten zou wor den". De verklaringin Ronald Adipie direct na zijn nhouding en vijf dagen later herbld. dient serieus genomen te woen. Tenzij de be wering van veraleider Eddie Jo zefzoon in Nedland juist is. dat ook de schietpaj aan de overkant van de Surinarrivier in scène is gezet, en Adipidie inmiddels aan infecties is oveden. de rol van zwaargewonde espeeld heeft in een bizar tonstuk. Bovendien werd Adipie di dagen later, op basis van de S/S-beelden. door in Paramaribo mende bosnegers herkend als Bnswijk-aanhanger Het verzet iNederland heeft ook gezegd datdipie lid zou zijn van een groepjtnschuldige rasta- fari's. getuige zi kapsel. Uit eigen waarneming ki ik zeggen dat geen van de arere gesneuvelden 'dreadlocks' ha Verder waren ze wel degelijk gmnd. kort tevoren gesneuveld en et stijf, zoals een patholoog-anatm meende te moeten opmak uit het in Neder land getponde tevisiebeeld dat in mij«n bijzijn geiakt werd. Adipie werd op eer geïmproviseerde brancard meegomen naar Poki gron en de geeuvelden werden ter plekke begren Terugtoc) Na een tweé< nacht in het dorp. die vooral dorde 'Nederlanders van Surinaam afkomst' angstig werd doorgebcht omdat de oor log nu wel erg chtbij kwam. werd begonnen aane terugtocht naar Paramaribo. E werd voorzichtig gereden, omdaiit het verhoor van Adipie gebleki was dat men van plan was gewöt hinderlagen aan te leggen met mamiet. Op de terug\g werd een bezoek gebracht aan ?t laatste reisdoel dat later omstden zou worden, het kamp van lt Jungle-comman do waarvan helationaal leger zegt er bijna 40 Briswijk-strijders ge dood te hebbei Het kamp as verlaten, niet klein en stond jl met ziekenhuis bedden, afkomig uit het verniel de ziekenhuisjin Brownsweg. In tegenstelling t 'gewone' bosne gerdorpen wari de hutten niet ge bouwd op een «engekapte plek in het bos maar jut goed verscholen Een zendmast vam boven de bo men uit. De eerste veilaring van het na tionaal leger daer een grote groep Jungle-commaio 's gesneuveld zou zijn, mag twijfel getrokken worden. Terlocs werd later in een persbericht vi het Surinaams Nieuwsagentsiap gesproken van 'enkele terrorien' die gesneuveld zouden zijp. Ook in bosn(erkringen in Para maribo zei medat het er niet meer dan zeven gevast kunnen zijn. De KRO-journalis Willebrord Fre quin vroeg zicüus op goede gron den af of de ojave van het natio naal leger welorrect geweest is. Ook verklaale Frequin, terug m Nederland. Vc 'iemand' gehoord te hebben datr 'best vrouwen bij geweest hebbi kunnen zijn'. Dat zal Frequin b.t gehoord hebben. Er is zoveel thoren in Suriname en NederlandMaar het was voor de antropolooThoden van Velzen voldoende or te verklaren dat Brunswijk not ten strijde trekt in het gezelscha van vrouwen, en dat dit dus „h beste bewijs is van het feit dat h hier ging om bur gers die kostjondjes aanlegden". De wetensch) op het drijfzand van de Sunaamse geruchten stroom. Thoden vë Velzen. Jozefzoon en andere tevisiekijkende des kundigen h»ben# voornamelijk bewezen d; dé Surinaamse werkelijkheioiet altijd welkom is in Nederlam En het kamerlid Henk Knol tcnde aan, dat de Suri naamse gewante om onverwijld de boodsclpper van slecht nieuws om eep te helpen, ge schikt is vooexport naar Drente. Het Algemeen Diakonaal Bu reau en het Zendingscentrum van de Gereformeerde Kerken zijn met ingang van vandaag sa mengevoegd tot 'Centrum voor Zending en Diakonaat'. De nieu we instantie is - evenals de beide bureaus dat waren - onderge bracht in het gereformeerde Dienstencentrum in Leusden. Zij zal zich bezighouden met alle zaken betreffende zending, we- relddiakonaat en binnenlands diakonaat. De directeur van het Zen dingscentrum, ds. A. Vos, trad vrijdag terug uit zijn functie. Hij maakte gebruik van de vut-rege- ling voor predikanten, De leiding van het werk berust nu bij een duo. Opvolger van ds. Vos is K. Berends als algemeen secretaris voor zending en diakonaat. Ds H. Bijlsma, tot nu toe directeur van het Algemeen Diakonaal Bu reau, is directeur van het nieuwe centrum. Voornaamste motief voor de fusie was, dat 'getuigenis' en 'dienst' van de kerk bij elkaar ho ren. Ook hadden de overzeese partners van de bureaus sterk op samenvoeging aangedrongen. Baptisten Ds. A. de Vries (38) in Em men is de nieuwe voorzitter ge worden van de Unie van Baptis tengemeenten in Nederland, als opvolger van ds. Jac. Schouten. Lid van het landelijk bestuur (Unie-commissie) werden W. J. Blanken (57), ouderling in IJmui- den, G. Bosveld (43), predikant in Musselkanaal (daarvóór in Lei den), O. Oldenburger (55), predi kant in Hengelo, en J. Kruizinga (39), secretaris van de Nederland se Baptisten-jeugdbeweging. Eerste taak van ds. De Vries is het leiden van een buitengewone zitting van de algemene vergade ring binnen zes weken. Die is no dig omdat van de 73 agendapun ten er de afgelopen dagen maar 48 konden worden afgewerkt. De Vries ziet het als zijn be langrijkste taak, de eenheid bin nen de veelkleurige Unie-ge meenschap te bewaren. Hij noemde zichzelf - in een vraag gesprek na zijn verkiezing - een 'middenfiguur'. Ook de voorge dragen kandidaat voor de vaca ture 'praktische theologie' aan het seminarium, ds. Y. Hoijus (37) uit Harlingen, typeert zich zelf als iemand van het 'theolo gisch midden'. De Apeldoornse predikant H. Bijleveld werd ge kozen tot voorzitter van de com missie voor de opleiding. - In Sneek is P. H. Stellinga uit Oppenhuizen, een van de twee consulenten van de Nederlandse Baptisten-jeugdbeweging, plot seling overleden. Hij werd 38 jaar. Stellinga was afgevaardigde van de baptisten in de Federatie van Jeugd- en Jongerenwerk en tweede voorzitter van de jeugd afdeling van de Europese Baptis tenfederatie. Voorzitter. De rooms-katho- lieke bisschoppen hebben pro fessor dr. E. P de Jong (42) uit Nieuwegein benoemd tot voor zitter van het bestuur van de Stichting Katholieke Universi teit Nijmegen, als opvolger van mevrouw mr. J. Leyten-de Wij- kerslooth de Weerdesteyn, die lid werd van de Raad van State. Van 1980 tot 1985 was dr. De Jong hoogleraar sociaal recht aan de Vrije Universiteit in Am sterdam. In dat laatste jaar werd hij voorzitter van de Sociale Ver zekeringsraad, al bleef hij als buitegewoon hoogleraar verbon den aan de Vrije Universiteit. Per 1 december wordt De Jong presi dent-directeifr van het Gemeen schappelijk Administratiekan toor (GAK) in Amsterdam. 'Gideons' Steeds meer hotels en zie kenhuizen vragen zelf om plaat sing van bijbels in hun kamers. Dat deelt de vereniging 'Neder landse Gideons' mee in haar jaar verslag. De vereniging houdt zich al veertig jaar bezig met het beschikbaar stellen van bijbels aan ziekenhuizen, hotels, vakan tiebungalows, schepen en gevan genissen. Zij is geen kerkelijke instelling, al zitten in het bestuur wel mensen uit verschillende protestantse kerken. Vorig jaar werden bijna 17.000 bijbels geplaatst. Sinds de op richting van de 'Gideons' in 1947 vonden zo'n 600.000 bijbels hun weg naar hotels en ziekenhuizen. Tot nu toe zijn 2100 instellingen met bijbels bevoorraad. Maar 3,6 procent van de gecontroleerde hotels weigerde vervanging of herplaatsing van bijbels. Van 270 voor het eerst bezochte hotels ga ven er 47 geen medewerking om dat ze hun neutraliteit wilden be- Evangelisatie. Drs. B. Geffen, die in opdracht van de Sint Willibrord-vereniging een rapport maakte over 'evangelisa tie', heeft geen goed woord over voor de activiteiten op dit gebied in het bisdom Roermond. "De heisa-campagne in Limburg heeft de vooroordelen tegen evangelisatie nieuw leven inge blazen". Van Geffen noemt de Limburgse campagne ook 'ui terst on-oecumenisch'. "Het ergst is", zegt de opsteller van het rapport, "dat wordt te ruggevallen op een achterhaalde vorm van evangelisatie. Met dit soort propaganda (zoals borden langs de autowegen - red.) schiet je niets op. Het is gedoemd tot mislukkken". Een aanbeveling in het rapport is dat de Willibrord-vereniging moet waken tegen evangelisatie; campagnes binnen de Rooms- Katholieke Kerk die door andere kerken als 'on-oecumenisch' worden ervaren. Van Geffen pleit voor vormen van evangeli satie met nadruk op gesprek en gemeenschap. De maatschappij is dan geen 'bedreigende vijand', al blijft er wel een spanning tus sen maatschappij en geloof Waarnemend voorzitter dr. Th van Montfoort van de Willibrord- vereniging wilde zaterdag op de jaarvergadering in Driebergen geen oordeel geven over de Lim burgse campagne. Wel zou hij niet-oecumenische evangelisatie willen tegengaan. Opgeheven. De Katholieke Schoolraad Limburg heeft zich na een bestaan van precies twin tig jaar opgeheven. De besturen bonden van de scholen waren niet meer bereid de raad finan cieel voldoende te steunen. In het verleden droegen deze bonden f2,50 per leerling bij. Dat betekende bijna f600.000 per jaar. Vooral het voortgezet on derwijs in Limburg twijfelde aan het nut van de raad. Men heeft vaak zelf beroepsmensen in dienst. De overgebleven vier me dewerkers van de raad worden nu werkloos. Leiden. Woensdagavond om 8 uur is er in de Marekerk in Lei den een koor- en samenzang- avond met medewerking van het Scheveningse Vissersvrouwen- koor, de organist Joop de Vries en Teun Schuppers, cornet. De heer J. Goedhart uit Nieuwkoop verzorgt de verbindende tekst. Hervormde Kerk: aangeno men naar Oqd-Beijerland G. Schaap Poederoyen. Gerefor meerde Kerken: beroepen te An jum. Herwijnen en Yerseke J. Staat Munnekezijl, te Gorin- chem J. L. Withuis Heemstede; aangenomerde benoeming tot predikant i deelwerk bij de Stichting Ezabethbode te Lo- chem mevraw T. Bergsma Den Haag-Oost, ce haar deeltijdbaan in Den Haajblijft voortzetten. Gereformerde Kerken Vrij gemaakt: béankt voor Assen en voor Hardeberg A. de Snoo Harderwijk.Christelijke Gere formeerde Kerken: bedankt voor Spfjkeisse T. M. Hofman Ouderkerk an de Amstel. Gere formeerde (emeenten: bedankt voor Middtburg P. Honkoop Kampen, vor Dirksland J. Mijn- ders Veenedaal, voor Lelystad C. Harinck (ostkapelle. Baptis- tengemeentn: bedankt voor Groningen 0. Oldenburger Hen gelo (CJv.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2