'Baby's zijn dus echt niet te regisseren' Een betoverende kracht Dilemma's van een journalist 'Rendez Vous' VRIJDAG 30 OKTOBER 1987 PAGINA 9 Le rayon vert; regie: Eric Rohmer; hoofdrol: Marie Rivière; theater: Kijk- huis. Leiden. Ik herinner me nog dat Rohmers 'Le rayon vert' werd verwacht op het filmfestival van Rotterdam in 1986. Helaas kon het feest niet doorgaan, omdat hij nog niet af was. Rohmer zat nota bene al maanden, met een camera in de aanslag, op een zeldzaam natuur verschijnsel te wachten (dat boven dien slechts een fractie van een se conde duurt) alvorens hij de laatste hand aan zijn film kon leggen. Het is hem uiteindelijk gelukt en de film kreeg prompt de hoogste on derscheiding op het festival van Venetië. Begin 1987 beleefden bij wijze van compensatie maar liefst twee films van Rohmer hun première in Rotterdam. Het bijzondere natuur verschijnsel waaraan 'Le rayon vert' zijn naam ontleent, betreft de felgroene flits die ontstaat als on der bepaalde omstandigheden de zon ondergaat. Volgens Jules Ver ne begrijpt een mens op het mo ment van de groene straal zijn ei gen gevoelens en die van anderen. Het twintigjarige kantoormeisje Delphine grijpt dit gegeven aan om te ontdekken of zij de ware Jacob gevonden heeft. Het is juli en va kantie, maar Delphine heeft nie mand om mee op reis te gaan. Zij is niet geïnteresseerd in het opper vlakkige geflirt van haar leeftijdge noten. Ze voelt zich onbegrepen, onbemind en eenzaam. Een vrien dinnetje neemt haar mee naar een vakantiehuisje in Cherbourg, maar Delphine weet zich niet bij het ge zelschap aan te passen. Iedereen probeert het haar zoveel mogelijk naar de zin te maken, Delphine zegt het uitstekend naar haar zin te hebben, maar barst steeds in snik ken uit. Teleurgesteld keert zij terug naar Parijs om vervolgens tevergeefs de bergen in te vluchten. Een derde poging tot een geslaagde vakantie brengt haar in Biarritz, waar een weinig geremd Zweeds meisje haar aan de man probeert te brengen. Wanhopig over haar eigen gedrag neemt Delphine ten slotte zelf het initiatief als zij vermoedt de echte sprookjesprins gevonden te heb ben. Het is niet bepaald een erg aan trekkelijk of origineel gegeven, maar Rohmer's film is van begin tot eind van een verfrissende een voud. Marie Rivière speelt op vol strekt natuurlijke wijze het soms irritante meisje. Wanneer ze in Cherbourg als gast aan tafel zit, be gint ze een even onzeker als hard nekkig betoog tegen het eten van vlees. Het zoeken naar de juiste woorden, het omzetten van de emotie in een logische redenering, het wordt op een ongebruikelijk vanzelfsprekende wijze in beeld gebracht. Rohmer's stijl is bovendien dank zij de 'slordige' cameravoering na drukkelijk documentair, wat de in druk versterkt dat je niet met film, maar met een stuk echt leven wordt geconfronteerd. Rohmer is de meester van de subtiele registra tie, onvergeeflijk is dan ook dat ziin BIOSCOPEN genuanceerde beelden door een beschadigingskabels zou eigenlijk waas van tralies bekeken moeten "ie* ver*oond mogen worden, maar worden. Een filmkopie met zoveel simpele vertellingen van Roh mer hebben zoveel kracht dat ze de toeschouwer toch kunnen raken. LEONARD ENGEL 'Salvador'; regie: Oliver Stone; hoofdrol len: James Woods en Jim Belushi; thea ter: City, Katwijk. Nog voordat Oliver Stone zijn suc cesvolle Vietnam-film 'Platoon' maakte, legde hij in El Salvador het oorlogsgeweld in Midden-Amerika onder het vergrootglas. Hij baseer de zich daarbij op de ervaringen van oorlogscorrespondent Jim Boyle, die ook meehielp aan het Boyle (James Woods) is een ver loederde fotojournalist die de we reld afstroopt naar oorlogsleed als decor voor zijn plaatjes. In gezel schap van een gesjeesde disc-joc- key trekt hij in 1980 naar El Salva dor, waar het goed toeven moet zijn voor Amerikanen: goedkope drank en een lui leventje in de zon. Maar de schrijnende misstanden openen beiden de ogen en ze kun nen hun cynische onverschillig heid niet al te lang volhouden. Boy le kiest partij tegen de reactionaire machthebbers, die zichzelf met Amerikaanse steun en doodseska ders in het zadel houden. Het is gemakkelijk kritiek te hebben op 'Salvador', want het is verre van een vlekkeloze film. Waar Oliver Stonein 'Platoon' de beelden voor zichzelf liet spreken, ontkomt hij nu niet aan een bood- In Trianon draait deze week 'Ren dez Vous'. Van deze film, geregis seerd door André Techiné, kan geen recensie verschijnen omdat de voorstelling gisteren werd afge last (de kopie was nog niet gearri veerd). Overigens draait 'Rendez Vous' alleen in de middaguren (aanvang 14.30 uur). schapperig toontje. Uitleggerige dialogen vergezellende kortademi ge actiescènes. Collega-fotograaf John Savage krijgt uitgebreid de tijd de mechanismen van de macht te verklaren. Het was beter ge weest als de morele dilemma's, waarmee Boyle worstelt uitslui tend uit de dramatische context naar voren zouden zijn gekomen. Maar op andere momenten is 'Salvador' wel aangrijpend. Voor een deel is dat te danken aan het ac teren van Woods, die de rol van zijn leven speelt. Voor een ander deel schuilt de kracht van de film in de authentieke sfeertekening. Ze heb ben de handeling doorspekt met tal van tragedies die uit het werke lijke oorlogsgeweld van El Salva dor zijn gegrepen. ALBERT KOK Gebroeders Coen overhet maken van de komedie 'Raising Arizona': CANNES (GPD) - Binnenkort is de Nederlandse première te verwachten van 'Raising Ari zona'. Het is de tweede film van de gebroeders Ethan en Joel Coen. Niemand had enig idee wie zij waren, toen twee jaar geleden hun debuutfilm 'Blood Simple' de ware thriller-liefhebbers zeer charmeer de. Zonder dat er ster-acteurs, ma niakken met kettingzagen en hak bijlen of miljoenen kostende speci ale effecten aan te pas kwamen, verraste 'Blood Simple' allereerst op puur ambachtelijke basis. Et han en Joel Coen bleken te weten hoe met geijkte ingrediënten en een fikse dosis ironie een eigenlijk tot op de draad versleten genre nieuw leven in kan worden gebla- door Pieter van Lierop 'Blood Simple' werd geen we reldhit, daarvoor was de allure te bescheiden. Wel een thriller waar over de kenners met bewondering spraken en die zeer nieuwsgierig maakte naar de tweede film van de gebroeders Coen. Die tweede film werd 'Raising Arizona'. Joel en Et han kregen de kans om hem te lan ceren tijdens het filmfestival van Cannes, waar verslaggever Pieter van Lierop met het duo sprak. Eén ding is duidelijk: met 'Raising Ari zona' zal gegarandeerd een veel groter publiek worden bereikt. Een superieure komedie, met ook nogal wat actie- en suspense-momenten. Baby Het gaat over een kleine misda diger en een vrouwelijke politie functionaris, belast met de taak fo to's te maken van naar de gevange nis gestuurde delinquenten. Nog voor de filmtitels over het doek rol len, zijn die twee elkaar al zó vaak tegengekomen dat hun romance staat als een huis. Ze trouwen, maar het huwelijk blijft tot beider diepe droefenis kinderloos. Als men verneemt dat een plaatselijke meubelverkoper vader geworden is van een zeven- ling, besluit men van die veelheid een baby te kidnappen, gedachtig het principe: „Op een boom zö vol geladen Het begin van een spectaculaire en waanzinnige hoop ellende. Van enigerlei werkelijke invloed kan geen sprake geweest zijn, maar toch: als je de twee films van de ge broeders Coen ergens mee kunt vergelijken dan zou dat het werk van Dick Maas zijn. De eerlijkheid gebied overigens te zeggen dat de Coen-broers toch een klasse beter zijn. Ook als praters hebben Joel en Ethan opmerkelijke verwantschap met Dick Maas: visies lijken be perkt tot zuiver formele, prakti sche kwesties. De heren willen uit sluitend amuseren. Hun meningen komen er uitsluitend uit met een hoop duwen en trekken. En dan valt te achterhalen dat 'Raising Ari zona' voornamelijk tot stand ge bracht kwam, om juist iets anders te maken dan 'Blood Simple'. Joel Coen: „Maar niet op de ma nier van, de vorige keer maakten we een thriller, dus nu maar eens Joel (links) en Ethan Coen: Wat we ons met die baby's hebben aangehaald, niet te geloven" een komedie. Want in 'Blood Sim ple' zat al humor, zoals er in 'Rai sing Arizona' ook spanning zit. Maar meer in het opzicht van tem po, visuele stijl en benaderingswij- „Eigenlijk was het nu allemaal begonnen om een film te maken waarin Holly Hunter de hoofdrol zou spelen, dus zijn we uitgegaan van een ontwerp voor een karakter dat Holly zou kunnen spelen. Waar dan weer de rol die Nicholas Cage speelt bij is aangepast. Dat is dus een procédé, dat het omgekeerde is van wat we bij 'Blood Simple' had den gedaan, want daarvoor waren we uitgegaan van situaties, een in trige. Pas daarna zijn de persona ges verzonnen en zijn we tot een casting gekomen". Obsessie Joel Coen: „Gek is dat iedereeen die 'Raising Arizona' heeft gezien, achteraf met stelligheid blijkt aan te nemen dat we ook nu met een si tuatie-idee moeten zijn begonnen: het idee om iets te willen doen met baby's. Baby's die men probeert te stelen. Maar zo is het dus niet aan gegaan. Ik mag zelfs zeggen dat we op de set menigmaal het feit heb ben vervloekt dat we voor Holly en Nick niet iets anders bedacht had den in de plaats van baby's stelen". „Die twee hoofpersonages had den een of andere obsessie nodig, het verhaal had een motor nodig. Wij hebben niks met baby's, maar ze dienden zich als vanzelf aan en leken de perfecte invulling te kun nen bieden van de intrige. Voor de plot was dat ook echt het geval, maar voor de film begonnen de moeilijkheden toen pas". Ethan Coen: „Wat we ons heb ben aangehaald, met te geloven. Regisseren is al moeilijk genoeg, maar als je op de set acteurs toelaat die jonger zijn dan één jaar, dan vraag je om ellende. En als het nog maar één baby was, maar we had den er zeven op set. En dat kroop maar rond, met al die handjes en knietjes en pootjes, dat wriemelde door elkaar. Je kreeg jeuk als je er naar keek. Maar altijd als alles was uitgelicht en de camera klaar stond om te draaien, dan wilde nou juist die ene baby niet r bleef dan glazig na ren, met zo'n blik v toch?" „Stel je eer bewegen en r de camera sta- n: wat willen ze cameraman die zijn vloeken ligt weg te slikken, loerend naar die ene onbeweeglijk baby, terwijl die ander zes kraai end en kwijlend over zijn rug krui pen. Baby's zijn dus niet te regisse ren. Het is meer een kwestie van een paar dagen naar die ukkepuk- ken kijken, bij jezelf registreren tot wat voor dingen ze in staat zijn, onthouden welke van die dingen je in de film zou kunnen gebruiken en dan, met de camera in de aan slag wachten tot het ze belieft die dingen nog eens te herhalen". Specialisten Ethan Coen: „Er blijken specia listen te bestaan in de omgang met baby's. Dat is heel raar, hoor, een filmset waar men met baby's in de weer is. Tussen alle gebruikelijke chaos die een set is, kruipen dan ook nog behalve baby's merkwaar- (OP)NIEUW 'Rendez Vous' - Trianon, Leiden 'Nine and a half weeks' - erotisch werkje gegoten in eén lange video clip. Tnanon. Leiden 'Vroeger is dood' - Jasperina de Jong 'Salvador' City. Katwijk Children of a lesser God' - William Hurt wordt verliefd op doofstomme Marlee Matlin, Lido, Noordwijk BLIJVERS 'Crocodile Dundee' Australische woudloper zet New York op stelten, Greenway, Voorschoten 'Firewalker' - verfilming van thriller Stephen King, City, Katwijk 'Hector' - leuke Urbanus redt nogal knullig filmpje, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Robocop' - robot-agent maakt Det roit weer veilig in eerste Amerikaanse film van Paul Verhoeven, Lido, Lei den en Euro, Alphen 'The Untouchables' - spannende, goed gespeelde en fraai ogende mis daadfilm, gebaseerd op oude tv-serie, Lido, Leiden 'Predator' - Arnold Schwarzenegger veegt de straten schoon, Lido, Noord- 'Who's that girl' - vraag waarop maar éen antwoord mogelijk is: Madonna, Lido, Leiden 'Een maand later' - Monique van de Ven en Renee Soutendijk spelen rol lenspel. Lido. Leiden en Euro, Aphen 'Beverly Hills Cop 2' - de politiepet past Eddie Murphy best. Lido, Lei den en Euro, Alphen 'The secret of my success' - het ge heim van het succes in dezt aardige komedie is Michael J. Fox, Lido, Lei den. 'The Living Daylights' - de nieuwe Bond neemt het op tegen Jeroen Krabbé, Greenway, Voorschoten SEKSFILMS 'The erotic world of Angel Cash' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'Hypersexuals' - Rex, Leiden 'Hector' - Euro, Alphen 'Kamers voor vrienden' - Euro, Al phen 'Taxi Girls 2' - Euro. Alphen 'Robocop' - Euro, Alphen DEN HAAG 'The Untouchables' - Asta (463500), 16 jr. 'Hector', Asta, al. 'Secret of my success, Asta. al. 'Havinck' - Babylon (471656), al 'Full Metal Jacket' - Babylon, 16 jr. 'Robocop' - Cineac. 16 jr. Some kind of wonderful' - Cineac, al 'Amadeus' - Euro (667066), al 'Beverly Hills Cop 2' - Metropole (456756), al 'Radio Days' - Metropole. al. 'Crimes of the heart' - Metropole, 12 jr 'Naam van de roos' - Metropole. 16 jr 'Zoeken naar Eileen' - Metropole, 12 jr- Beverly Hills Cop 2' - Odeon (462400), al 'The Living Daylights' - Odeon. al. 'Blind Date' - Studio 656402), al 'Outrageous Fortune' - Studio, 16 jr. 'Extremities' - Studio, 16 jr. AMSTERDAM 'Hector' - Alfa (278806), al. 'Een maand later' - Alfa, al. 'Outrageous Fortune' - Alfa, al. 'La Bamba' - Alfa, 16 jr. 'Radio Days' - Alhambra (233192), al. 'Crimes of the heart' - Alhambra, 12 jr. 'The Untouchables' - Bellevue Cine rama (234876), 16 jr. 'The secret of my success' - Cinerama, al. 'Full Metal Jacket' - Calypso (234876). 16 jr. 'Blind Date' - Calypso, al. Tin Men' - Cinecenter (236615), al 'Blue Velvet' - Cinecenter, 16 jr 'Working Girls' - Cinecenter, 16 jr 'Radio Days' - Cinecenter, al. 'Beverly Hills Cop 2' - Cinema Int (15124), al. 'Robocop' - Cinema Int.. 16 jr 'Mannequin' - City (234579), al. 'The Barbarians' - City, 12 jr. 'Robocop' - City, 16 jr. 'Lethal Weapon' - City, 16 jr. 'Who's that girl' - City, al. 'Zoeken naar Eileen' - City, 12 jr. 'Living Daylights' - City, al. 'Lawrence of Arabia' - Kriterion (2317080, 16 jr. 'Medea' - Kriterion, 16 jr. 'Sister Dearest' Parisien (246540), 18 jr. 'La Secretaire' - Parisien, 18 jr. 'La Famiglia' - The Movies (245790), 16 jr. 'Prick up your ears' - The Movies, 16 jr. La Mitad del Cielo' - The Movies, 16 jr. Living Daylights' - Tuschinski, al 'Naam van de roos' - Tuschinski (262633), al. 'Cnmes of the heart' - Tuschinski. 12 'Extremities' - Tuschinski Cineac (243639), 16 jr. 'Havinck' - De Uitkijk (237460), 16 jr. TELEVISIE dige personen tussen de kabels door, met gekke hoeden op en zwaaiend met de handjes, rare ge luidjes producerend'. „Die specialisten hebben bij voorbeeld uitgevonden hoe je ze kunt laten bewegen in een richting die je nodig hebt. Het gebruik van een spiegel is een zo'n vondst. Ba by's hebben een fascinatie voor hun spiegelbeeld. Wil je dat een ba by op de camera af komt kruipen, dan moet je naast de camera een spiegel opstellen en zien dat je de aandacht trekt. Een andere truc is een baby wat pap in zijn mondje wurmen en met de rest van het bordje naar links lopen bij voor beeld, dan is er alle kans dat die ba by achter het bordje aan ook naar links zal hobbelen'. „We hebben een scène, waarin een baby pijlsnel afstevent op de trap naar een lagere etage. Dat is een kwestie van een vertrouwd persoon onder aan de trap laten roepen en op tijd zorgen dat die persoon op tijd weer zijn mond houdt, waarna een ander eveneens bekend iemand op de bovenverdie ping de baby weer terug moet roe pen. En natuurlijk zorgen dat er gens halverwege de trap er toch een vangzeil klaar ligt natuurlijk. En de allerbelangrijkste wet bij het regisseren van baby's voor een film is: Zorgen dat de ouders niet in de buurt zijn. Anders kun je het wel vergeten." De manier waarop Joel en Ethan Coen filmmakers werden, was nog al vanzelfsprekend. Als broers wa ren ze vroeger al samen creatief ge weest, maar Joel was ergens op een kantoor werkzaam geraakt, terwijl Ethan als 'filmcutter' werkte. Rotzooi Ethan Coen: „Dan zat ik in de montage-kamer zo te kijken naar dat materiaal en vroeg me af hoe dat tot een film in elkaar te plakken was en dan dacht ik wel eens: rot zooi wil ik dit niet meteen noemen, maar slechter zou ik het er zelf als regisseur niet hebben afgebracht. Dus lag het voor de hand dat ik het zelf dan maar eens ging proberen". „En zo zijn Joel en ik aan het ont werpen geslagen. Geld bij elkaar krijgen voor die eerste film, was al licht veel moeilijker dan voor de tweede. Voor 'Blood Simple' was uit de normale filmbusiness geen geld te krijgen, want we hadden nog geen enkele 'referentie. We hebben die financiering zelf bij el kaar moeten scharrelen bij enige privé-ondernemingen die wel iets met film deden, maar toch geen connecties hadden met de stu dio's". Wat de filmtitels van 'Blood Sim ple' en 'Raising Arizona' ook mo gen aangeven over taakverdeling, feitelijk doen de gebroeders Coen alles samen. Joel Coen: „We verdelen nauwe- lijk de taken. De film is werkelijk door ons samen geregisseerd én ge produceerd. Alle fundamentele creatieve beslissingen die de rich ting en de stijl van de film bepalen, hebben we in nauw overleg geno men. Het gaat alleen zo dat ik op de set wat vaker onze beslissingen on der woorden breng dan Ethan. In het belang van de efficiency en ten einde verwarringen te vermijden. Maar een onderscheid willen ma ken tussen produceren en regisse ren is in ons geval totaal kunstma tig". Twee films van Alan Rudolph deze week op televisie. De voor malige protegée van Robert Alt man maakt films die visueel heel apart zijn, hij is duidelijk geïn spireerd door de schilder Ed ward Hopper. Zaterdagavond (eigenlijk zondagochtend vroeg) zendt Duitsland 1 'Endangered Species' uit. Een waar gebeurde gebeurtenis is door Rudolph in een pakkende thriller gegoten. Een New Yorkse rechercheur gaat naar het westen om vermin kingen bij vee te onderzoeken (00.05 uur). Maandag staat het bekendere 'Welcome to LA' op het pro gramma van Duitsland 1. Een clubje excentriekelingen leidt een loom bestaan in Los Ange les. Dank zij de inbreng van Ro bert Altman (hij produceerde de film) verwierf Rudolph met 'Wel come to LA' enige vermaard heid. Of je er nu van houdt of niet, Alan Rudolph is in elk geval wel een apart filmer (23.00 uur). Ook de Marx Brothers geven tweemaal acte de presence, aan het begin en aan het eind van de week. In 'A day at the races' speelt Grouco een pychiater die op geheel eigen wijze een vrouw afhelpt van een ingebeelde ziek te (zaterdag, België 1, 16.00 uur) Volgende week vrijdag om 23.45 uur op Duitsland 2 'A night in Casablanca'. In deze film, ge maakt aan het eind van hun car rière, nemen de drie broers het op tegen spionnen in een hotel te Casablanca. De Belgen hebben het interes santste aanbod van deze week. Donderdag zenden ze om 20.15 uur 'Dust' uit. Indringende film van de Belgische Marion Hansel, gebaseerd op een boek van de Zuidafrikaanse schrijver J.M. Coetzee. Hoofdrollen van Jane Birkin en Trevor Howard. Een dag later staat om 21.00 uur het sf-epos 'Dune' op het program ma. David Lynch baseerde zich hiervoor op één van de bekend ste boeken op het gebied van science-fiction, geschreven door Frank Herbert. FILMHUIZEN Filmhuis LVC en LAK-Cinema doen mee aan een landelijk festi val onder de titel 'Film en archi tectuur'. Dit festival is onderver deeld in vier thema's: visionaire architectuur, de stad, gebouwen en en binnenhuisarchitectuur. Daarnaast zullen beide filmhui zen aandacht besteden aan korte Nederlandse films. En alsof dat allemaal nog niet mooi genoeg is, zet LAK-Cinema deze week ook nog eens Rainer Werner Fassbin- der in het zonnetje. Overwerk dus voor de filmliefhebber. Filmhuis LVC begint woens dag met drie stedenfilmpjes. 'A propos de Nice' is een satirisch filmpje van Jean Vigo over deze mondaine badplaats. 'San Fran cisco' is een flitsend portret van Anthony Stern over het hippie tijdperk in deze Amerikaanse stad. 'Rhythm of a city' geeft een beeld van Stockholm. Aanvang is 20.00 en 22.15 uur. Donderdag is de beurt aan de Nederlandse film in het filmhuis. 'La Seine a rencontré Paris' is een film van Joris Ivens, Louis van Gasteren maakte 'Het Huis' en Charles Huguenot van der Linden is verantwoordelijk voor 'Big City Blues'. Aanvang 21.15 uur. Om dezelfde tijd begint vrij dag 'The Trial' van Orson Wel les. De regisseur reisde half Eu ropa af om de passende decors te vinden voor deze verfilming van Franz Kafka's beroemde boek 'Het Proces' 'Don Giovanni' is zaterdag op dat tijdstip in het Filmhuis te zien. Voor de verfil ming van Mozarts opera trok Jo seph Losey naar Venetië. Zon dag wordt om 21.15 uur 'Dead End' van William Wyler ver toond. Hiervoor diende de New Yorkse woonkazernes als achter grond. In het mini-festival over Fass- binder zijn maandag twee films te zien, waarin zijn lijfacfrice Hannah Schygulla een hoofdrol heeft. 'Die dritte generation' is een grimmig portret van de ter reurbeweging in Duitsland (19.30 Aandacht voor Rainer Fassbin- der bij LAK-Cinema. (foto anpi uur). In 'Lilli Marleen' speelt Schygulla een zangeres die tij dens de oorlog bij beide partijen de gevoelige snaar raakt (22.00 uur). Dinsdag om 19.30 uur 'Des pair' met hoofdrollen van Dirk Bogarde en Andrea Ferreol. Om 22.00 uur Fassbinders filmtesta ment 'Querelle', waarin een hoofdrol voor Brad Davis Tot en met zondag in het Kijk- huis 'Crocodile Dundee' met de komiek Paul Hogan, die New York op stelten zet (20.00 en 22.15 uur). Maandag tot en met woensdag 'Birdy' van Alan Par ker, een film die twee vrienden gewond uit Vietnam laat terug keren (19.30 en 21.45 uur). Verder in het Kijkhuis: maan dag om 20.00 en 22.15 uur 'Stori di Piera' van Marco Ferren, dins dag op dezelfde tijden 'Mona Li sa' van Neil Jordan en woensdag 'Solaris' van Andrej Tarkovski (alleen 20.00 uur). In filmhuis Lisse (cultureel centrum Artopa) ten slotte 'Te rug naar Oegstgeest'. Theo van Gogh verfilmde daarmee een ro man van Jan Wolkers en liet Cas Enklaar als de schrijver terugke ren naar het dorp waaraan hij zo veel herinneringen heeft (20.30 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 9