VOORZETRAMEN
ISOLATIE-SHOW
MEUBELMODESHOW BIJ N00RT
MET LE0LUX EN GELDERLAND!
'Ik ga uit van eenvoud'
C Kperdist
KOERDISTAN,
I WONEN
071-1417 71
A.l,BARENDSE
ZOON B.V.
VAN DER KLUGT BED INTERIEUR
Prijs voor
jonge
ontwerpers
naar
ELKE DAG o,*eTOUWBAAN
Rob Hermes
Kwaliteit Nederlands
meubel steeds beter
TIBETANEN en
NEPALEZEN
PAGINA 11
WOENSDAG 21 OKTOBER 1987
De grote meubelmodeshow van Noort mag u niet missen als u iets nieuws overweegt of op de hoogte wil blijven.
kees noortimtenta
Rijnstraat 74, Katwijk, tel 01718-29576. Maandog gesloten, donderdagavond koopavond
Erkend gas-«n weterfltter erkend
Specialist In alle soorten IT JIlJCCL
dakbedekkingen VJyr installateur
Lood-en zinkwerken
10 |asr garantie met certificaat
Ontstopplngsservice r"7»aw*«S0i*T•ts*n
Sanitaire Installaties I bijvoor
Kortom voor al uw loodgieterswerk
belt u gewoon BARENDSE Et ZOON BV
Leliestraat 44 - Leiden
Privé: Beatrixstraat 24 Leiderdorp - 071 - 89 15 55
Gespecialiseerd in slaapkamers - Swedex kasten The Doors -
Rowl Parket bankjes - kasten en woontextlel.
Linnen shop - Auplng- en Lattoflex-dealer.
Haarlemmerstraat 256-258 Haarlemmerstraat 287-293
Tel. 071-122154 Tel. 071-122154-142003
150 mlr vanat parkeerplem Ir Driessenstraal-Kaasmarkl
WIJ VERZORGEN UW
33% SUBSIDIE
PERSPEX RAMEN
Pluspunten:
klikbevestiging of
magneetbevestiging
thermisch isolatie
eenvoudige bediening
wegneembare beglazing
geluidsisolatie
veiligheid, inbraakwerend
subsidie mogelijkheid 33%
licht in gewicht
geschikt voor elk kozijn hout,
metaal, kunststof
geen condens meer
verkleurt niet
optisch als glas
gratis op maat en
thuisbezorgd dezelfde dag
maten meenemen'
klaar terwijl u wacht
Perspex voorzetramen geven minstens zoveel energiebespa
ring (50%) als een "dure" dubbele beglazing.
Wacht niet tot de winter maar profiteer nu al, u Isoleert uw
ramen in 1 dag.
Levering uitsluitend door BAS NEON
Touwbaan 3 Leiderdorp. Tel. 071-412275
achter LOI (Industrieterrein).
De tafel waarmee Rob Hermes zijn prijs won. iroto gpd»
"Meubels spreken me aan qua
vormtaal en gebruikersaspect. Ik
zou ook best een mixer willen ma
ken maar daaraan valt minder te
beleven. Er zijn dan teveel prakti
sche aspecten die bepalen hoe zo'n
ding eruit moet gaan zien. Bij meu
belontwerpen heb je een veel gro
tere vrijheid, zowel wat betreft de
constructie als materiaalgebruik.
Ik moet er bij een fauteuil vanuit
gaan dat je er in moet kunnen zit
ten. Je hebt te maken met functies,
maar daarbuiten is een hoop moge
lijk".
door
Annemarie Zevenbergen
Hij wijst op een stoel in de krap
pe voorkamer. Een soort kuipstoel
van multiplex met berkenlami
naat. „Hier möet je echt in zitten.
Deze stoel is puur door vorm en
maat comfortabel. Zuiver door de
houding van mensen te bestuderen
kun je zitcomfort creëren. Ik had
bij deze stoel een bepaalde sfeer,
een bepaald beeld voor ogen. Iets
klassieks. Er moest een bepaalde
rust van uit gaan. Een fauteuil om
echt in te zitten lezen, of muziek te
luisteren. Niet zo één tussen tien
verschillende anderen. Die sfeer
heb ik vastgelegd door de vorm en
de kleur. Ik heb zeker zo'n veertig
of vijftig proefjes met waterbeits
geprobeerd voor ik de juiste kleur
had. En ik vind dat ik nu de juiste
sfeer heb getroffen. De stoel nodigt
uit om te zitten".
Eenvoud
„Ik heb geen bepaalde stijl. Maar
ik ga wel uit van eenvoudig ge
bruik van materiaal en construc
tie". Een tweede stoeltje wordt er
bij gehaald als voorbeeld. „Dit vi
sualiseert die eenvoud. Gewoon
een dom oerstoeltje. Zoals er zove-
len staan. Maar ik ben hier uitge
gaan van het principe buisjes. Heel
simpel. Ik heb de stoel wat meer
'smoel' gegeven met kleine dinge
tjes als schroefjes en buisjes". Het
stoelfje bestaat uit een metalen fra
me met schuimrubber-isolatierol-
len als rugleuning en zitting.
„Eenvoudig materiaalgebruik
houdt voor mij in dat ik nooit iets
bijvoorbeeld dekkend zal aflak
ken, waardoor de structuur van dat
materiaal verdwijnt. Op dit mo
ment verwerk ik veel metaal. Dat
heb ik met name voor mijn eind
examen gebruikt. De stoeltjes die
hier staan zijn ook examenwerk-
stukken. Het zijn in feite allemaal
proto-typen. Het nadeel van die
eindexamenstukken is dat je pas
naderhand ziet wat er moet veran
deren. Ik merk nu dat een fabri
kant de dingen heel anders ziet. En
daar ga ik in mee. Je kunt wel een
bepaalde filosofie hebben, maar
het moet wel uitvoerbaar zijn. Van
daar dat ik deze stoelen nu verder
ontwikkel, en ga proberen met de
ze modellen ingangen te vinden bij
fabrikanten"
"Je komt op een zeker moment
toch in een strijd met produktie-
mensen en de marketingafdeling.
Het is aan jou om hen ervan te over
tuigen dat het wél zo moet. Ik denk
dat ik in principe niet zou meegaan
met een fabrikant als hij iets aan
mijn ontwerp zou willen verande
ren. Maar dat heeft natuurlijk ook
te maken met hoe sterk je op dat
moment staat".
"Ik geloof er niet in dat ik alles
kan maken wat ik wil. Je moet bin
nen bepaalde aspecten werken. En
dat vind ik juist het spannende. Als
ik die grenzen niet prettig zou vin
den moet ik beeldhouwer wor
den"
Hoe stel jij je de toekomst voor.
Een tweede Jan des Bouvrie9
Hij lacht even en formuleert dan
zijn woorden voorzichtig. „Ik kan
me niet voorstellen dat ik zo zou
werken. Ik wil mijn eigen proto-ty
pen blijven maken. Die directheid,
dat uitproberen wil ik blijven doen.
Ik wil uit de materialen halen wat
er in zit. Als je twintig jaar in het
vak zit heb je natuurlijk een be
paalde kennis en routine. Maar ik
denk dat het risico er in zit dat je
nieuwe technieken en materialen
die dan aan de orde zijn niet mee
krijgt, als je niet in de werkplaats
bezig bent. Ik wil dat bijhouden".
„Ik heb vertrouwen in de toe
komst. Ik zit nu moeilijk. Naast
mijn studieschuld aan 'Groningen'
heb ik elders nog extra schulden
gemaakt om mijn examenwerk-
stukken te kunnen uitvoeren. Want
dat kost veel geld. Ik heb her en der
wat geleend en iets kunnen bijver
dienen maar financieel zit ik erg
slecht. Maar ik heb positieve reac
ties en zie zeker mogelijkheden
voor de toekomst".
Perspectief
Rob is nu bezig om samen met
een aantal andere afgestudeerden
van de Arnhemse academie een
soort ontwerperscollectief op te
zetten. „Als je op de academie zit
heb je dagelijks contact met ande
ren en hou je automatisch voeling
met wat anderen doen. Als je alleen
werkt wordt je perspectief te nauw.
Het is heel belangrijk om contact
met andere ontwerpers te houden.
Niet alleen op je eigen terrein. Wat
ons voor ogen staat is samen be
paalde faciliteiten te delen, zoals
bijvoorbeeld een werkplaats, maar
wel onafhankelijk van elkaar te
werken. Je kunt dan onderling er
varingen uitwisselen. Dan blijf je
flexibel".
Tijdens de Internationale
Meubelbeurs in Utrecht
vorige maand, kende de jury
unaniem de 'Prijs voor jonge
ontwerpers' toe aan Rob
Hermes (28). Deze Arnhemse
ontwerper studeerde in juni
dit jaar af aan de Arnhemse
Kunstacademie, richting
Drie-D-Design
(Produktontwerpen). Zijn
specialisatie:
meubelontwerpen. Zijn
bekroonde ontwerp, een tafel
met half-transparant glazen
blad, was één van zijn
eindexamenwerkstukken.
Rob Hermes begon zijn
opleiding aan de MTS, waar
hij werktuigbouwkunde
studeerde. Na afronding
hiervan begon hij aan de
opleiding Industrieel
Ontwerpen in Eindhoven,
maar stapte na enige tijd over
naar de Arnhemse
Kunstacademie.
De fauteuil Gina. die de Stijlprijs kreeg
je weer in een soort beschermd mil
ieu terecht komt. En het moet op
een gegeven moment toch door je
zelf gebeuren. Ik probeer daarom
zo zelfstandig mogelijk aan de gang
te gaan. Ik ben nu dan ook bezig
aan de verdere ontwikkeling van
de stoeltjes die ik voor mijn eind
examen gemaakt heb en ik heb wat
opdrachten daarnaast. Maar als ie
mand mij zou vragen om een beeld
te maken zou ik dat ook doen. Mis
schien sta ik over een jaar wel fana
tiek keramiek te maken. Ik heb nu
nog geen keuze. Ik ben nog nie
mand. Straks misschien wel
MTS-werktuigbouwkunde, in
dustrieel ontwerpen in Eindhoven,
produktontwerpen in Arnhem en
meubels ontwerpen. Hoe zit dat?
„Ik ben tijdens mijn opleiding
aan de MTS in aanraking gekomen
met vormgeving. Ik liep stage bij
een fabriek die een beetje bezig
was met vormgeving en daar werd
mijn interesse gewekt. Ik ben toen
na afloop van die opleiding naar
Eindhoven gegaan maar daar ging
het niet. Er werd echt gedicteerd
'dit is vormgeven en dat kun je
doen of niet'. In Arnhem gaan ze
veel meer uit van het individu en
bekijken ze wat daarmee te doen
valt. Ik heb toen voor mijn eind
examen voor de meubelontwerp-
richting omdat ik een bepaalde af
finiteit heb met interieur"
Interieurverzorging - Leiden bv
Lange Mare 98 Tel. 071-123913
Het jury-rapport het er geen twijfel
over bestaan: „Wij mogen spreken
van een zeer talentvolle jonge ont
werper". De door Rob Hermes in
gezonden tafel werd tijdens de In
ternationale Meubelbeurs una
niem uitgekozen, waarbij in de be
oordeling werd gesproken van 'een
perfecte constructie', 'mooi en zeer
goed materiaalgebruik' en 'zeer
bruikbaar'.
De gecommitteerde Gijs Bakker
zag in juni bij de beoordeling van
Rob Hermes' eindexamenwerk
niet zo veel in de bekroonde tafel.
Zowel qua vormgeving als qua ma
teriaalgebruik niet. De docenten
van de Arnhemse Academie rea
geerden met 'redelijk'.
Rob Hermes relativerend: „Die
wisselende reacties verbazen me
niet. Er zijn tegenwoordig zoveel
stromingen naast elkaar. En niet al
les spreekt iedereen aan".
Achterovergeleund in een zwart
tweezitsbankje draait hij een siga
ret. „Zo'n prijsvraag brengt je spul
len onder de aandacht. En daarbij
gaat het er niet eens zo zeer om dat
die spullen ergens een ingang vin
den. Het gaat erom dat je jezelf pre
senteert. Er komt echt niemand
naar je toe. Je moet het zelf doen.
Als je van zo'n academie afkomt is
er niets en niemand. Op die acade
mie verkeer je in een beschermd
milieu maar daarna is er niemand
meer. Ik moet nu van een uitkering
leven en dat is moeilijk rondko-
Het gaat beter met de Nederlandse meubelbranche. Moest vorig jaar de
jury enigszins bedrukt meedelen dat er geen meubel was te vinden dat in
aanmerking kwam om gelauwerd te worden als het Beste Nederlandse
Meubelontwerp, dit jaar was er wel een ontwerp te bekronen. De Vereni
ging Vakbeurs Meubelen en de Koninklijke Jaarbeurs reiken deze prij
zen sinds drie jaar uit aan de vooravond van de Internationale Meubel
beurs in Utrecht.
Dit jaar dongen 115 ontwerpen mee naar de drie Nederlandse Meubel-
prijzen die te vergeven waren. Niet alleen steeg het aantal inzendingen, de
kwaliteit lag hoger en het aanbod was gevarieerder.
Eenstemmig was de jury, bestaande uit de architecten Sem Aardewerk
en Thijs Asselbergs en meubelontwerper Gerard van den Berg. van me
ning dat Ums-Pastoe met de inzending Pouffe Garni het predikaat Beste
Nederlandse Meubelontwerp 1987 verdiende. „Op basis van de inzendin
gen springt het ontwerp van Eckhardt in het oog vanwege de originele
vorm. Veel waardering heeft de jury voor de vernieuwende aanpak van
dit meubelontwerp, dat geheel nieuwe invalshoeken op het zitten ople
vert," meldt het jury-rapport.
De Stijlprijs, waarvoor 18 inzendingen waren, ging naar het ontwer
pers- en fabrikanten echtpaar Van Mourik in Culemborg voor de fauteuil
Gina. Het ontwerp laat zien dat klasse tijdloos is. „In aanmerking is geno
men dat de feuteuil klein, elegant en comfortabel is; het is eigenlijk een
klassiek model, ontdaan van massiviteit door de mooie toepassing van de
materialen," stelt de jury bestaande meubelfabrikant ir. B.G.J.M. Ben
ders, wetenschappelijk medewerker Harmen de Jong van Technische
Universiteit Delft en publiciste Elisabèth de Lestrieux.
De Prijs voor jonge ontwerpers kende de jury, bestaande uit meubel
ontwerper Jan des Bouvrie, voorzitter drs. J.K.M. Gevers van de HBO-
raad en Artifortdirecteur H. Wagemans jr, toe aan naar de Arnhemmer
Rob Hermes voor zijn ronde tafel.
Zelfstandig
"Er bestaat een startersstipendi-
um en ik denk erover dat aan te vra
gen maar het nadeel daarvan is dat
oosters-X-» tapijthuis
Tel. 071-131178
Korevaarstr
Leiden
Tapijten voor hen die houden van rust,
ruimtewerking en de subtiele pastelkleuren van de
Hymalaya, "het dak van de wereld", gebracht voor
moderne en klassieke interieurs, door
het huis van vertrouwen.