Boeiende toneelles Haagse Comedie Kleurrijk impressionisme in werken Debussy Mager spel Ivonne Lex in Amerikaanse Pausin Briljant orkestspel onder James Conlon Gouden Ganzeveer voor Armando Bibliotheken in de lift Herb Miller overleden Artiesten terug na ongeluk in VS DONDERDAG 1 OKTOBER 1987 PAGINA 2ï 'Elvire Jouvet 40' van Brigitte Ja- ques naar toneellessen van Louis Jouvet door de Haagse Comedie. Met o.a. Ton Lutz en Rick Nicolet. Regie: Eddy Habbema. Gezien op 30 sep tember in de Koninklijke Schouw burg, Den Haag. Op 4 november in de Leidse schouwburg te zien. DEN HAAG - "Wees niet ver rast. Don Jean, mij op dit uur en in dit kostuum te zien. Een drin gende reden brengt mij tot dit bezoek: ik heb u iets te zeggen dat geen uitstel verdraagt". Zo begint Dona Elvira te spreken in het vierde bedrijf, zesde toneel van 'Don Juan' van Molière. Een onvermoede zeggingskracht van dit citaat blijkt uit deze theater voorstelling. Deze scène staat na melijk centraal in de lessen van de Franse acteur en regisseur Louis Jouvet, die hij tussen fe bruari en september 1940 gaf aan 'Claudia', een leerlinge van de Parijse toneelschool. Regisseuse 'Brigitte Jaques heeft een paar van deze letterlij ke gestenografeerde lessen tot een theatervoorstelling bewerkt en tegelijkertijd in hun histori sche context geplaatst. Terwijl de Duitse troepen Parijs binnen trekken, wordt er in het theater door Jouvet en zijn leerlinge aan de tweede monoloog van Dona Elvira gewerkt. Dat illustreert maar weer eens de tweeslachtig heid van het theater: enerzijds de vlucht uit de werkelijkheid en anderzijds een creatief, artistiek tegenwicht tegenover een be dreigende buitenwereld. Toch ligt het belangrijkste ac cent van deze voorstelling op de zelfbespiegeling van het theater. Steeds opnieuw houdt Jouvet Claudia voor, wat zij in haar rol- benadenng heeft fout gedaan Hij hanteert daarbij een aantal ïnlevingsstrategieèn. want naast verstandelijk inzicht acht hij vooral een gevoelsmatige bena dering van het personage van es sentieel belang. "Techniek die niet gevoed wordt door emoties, is bluf vergelijkbare autoriteit uit straalt. De keuze voor Ton Lutz is daarom niet verwonderlijk. Lutz behoort in ons land tot de topacteurs en is sinds jaar en dag docent aan de Amsterdamse to neelschool. Lutz is dan ook per fect in staat om de behartens- waardige uitspraken van Jouvet het nodige gezag mee te geven. Rick Nicolet als zijn tegenspeel ster Claudia levert een prachtige acteerprestatie, doordat zij een reeks spelmogelijkheden en de geleidelijke ontwikkeling daar van geloofwaardig demonstreert - de lessen worden immers in dit De Haagse Camed toneelstuk nagespeeld. In de schouwburg heerst repe titiesfeer. het brandscherm is naar beneden, op het podium daarvoor staat één stoel en de zaalstoelen zijn met lakens be dekt. In deze uiterst sobere thea trale vorm geeft de Haagse Co medie een college toneelspelen, dat voor elke theaterliefhebbcr bijzonder boeiend is WIJNAND ZEILSTRA. Zo'n rol door een den, die hier in Jouvet kan alleen •teur gespeeld wor- Nederland een 'De Amerikaanse Pausin' door To neelgezelschap Ivonne Lex. Tekst: Esther Vilar, regie: Frans Maas. ge- burg. LEIDEN - 'De Amerikaanse Pausin' is een toneeltekst van de eigenzinnige en zeer polemisch ingestelde Esther Vilar, geboren in Argentinië en dochter van een Duitse immigrant. Haar werk is door politieke en maatschappe lijke 'issues' geïnspireerd. Ze heeft iets weg van onze Renate Rubinstein, maar is minder per soonlijk en lijkt ook iets ver- krampter in haar stellingnames. Zo verkondigde ze in "De ge dresseerde man" (1971) voor de verandering de stelling dat vrou wen mannen uitbuiten. Ook 'De Amerikaanse Pausin' is een pro vocatie. Een provocatie richting linkse, verlichte kringen met hun opvattingen over de fout heid van de paus en het katholie ke, kerkelijke gezag. Als provocatie is de Ameri kaanse Pausin niettemin te niets zeggend en als toneeltekst is ze ronduit belabberd. Het stuk is een rationele, rechtlijnige uit werking van slechts één ideetje en wordt in de vorm van een mo noloog gebracht. Het ideetje is: mensen kunnen niet met vrij heid omgaan en hebben daarom een strenge paus nodig die dui delijke gedragslijnen voor schrijft. Het is het jaar 2014, in de hele wereld zijn er nog maar weinig katholieken over en Pausin Jo hanna de tweede vertelt de tele visiekijkers - in de middeleeu wen zou er een vrouwelijke paus Johanna I hebben bestaan - hoe het katholieke geloof in elkaar is gestort. Reden: de opeenvolgen de pausen hebben toegegeven aan democratisering en het hele kerkelijke en 'pauselijke circus afgeschaft, zodat er niets meer is overgebleven van de paus dan een gëwone homofiele of ge trouwde meneer, in een gewoon huis waar je jij tegen mag zeggen en die het ook met precies weet. Gevolg: nagenoeg iedereen heeft de kerk de rug toegekeerd. Jo hanna de tweede wil de autoriteit en luister van de paus weer in ere herstellen. De mensen hebben een illusie, een échte paus nodig. Het verhaal wordt met de nodi ge ironie gebracht, maar de bele rende toon is voortdurend in de voorstelling aanwezig. Wat de voorstelling daarnaast zo ver moeiend maakte was het einde loze, quasi-logische getheologi- seer en het zeer magere spel van Ivonne Lex. Tussen reclame boodschappen door werd de tekst aan ons medegedeeld. Ik kon er met de beste wil van de wereld mijn gedachten niet bij houden. RADBOUD ENGBERSEN Eerste concert in een Debussy-cy- clus door Else Krijgsman en Iet Wie- Lek piano, en Bep Pierik, sopraan. Gehoord op 30 september in de Ka pelzaal van K O. LEIDEN - De pianiste Else Krijgsman geniet bekendheid door het geven van concerten met toelichting o.a. in Diligentia in Den Haag. Ook in Leiden tij dens het eerste van de drie con certen gewijd aan Claude Debus sy, vertelde zij op onderhouden de wijze over de componist en over de stukken. Juist in de pia nomuziek en de liederen was De bussy het meest productief, zo dat zijn ontwikkeling hierin goed bestudeerd kan worden. Else Krijgsman speelde voor de pauze drie grotere solowerken voor piano uit diverse schep pingsperioden. Het driedelige 'Pour le piano' verraadt barokin- vloeden. ook door ae benaming van de stukken (prélude, sara bande en toccata), maar verder is de stijl van de componist hierin al duidelijk te horen. Vaak wordt deze impressionistische muziek zweverig gespeeld, maar Else Krijgsman wist bijvoorbeeld het toccata een pittige cadans te ge ven waarbij het zangerige karak ter bewaard bleef. Verschillende klankkleuren liet ze fraai horen in de subtiele 'Images' deel II. vooral in het tweede deel 'Et la lune descend sur le temple qui fut'. Hierin ligt de hoofdmelodie heel hoog in lange noten, omlijst door guirlandes over de hele pia no die heel licht gespeeld moeten worden. De samenklanken in dit stuk uit 1907 zijn al heel modern, maar de omfloerste klank ver zacht sommige schrille disso nanten. Veel klankeffecten heeft de laatste prelude die Debussy schreef, Feux d'artifice (vuur werk). Dit vormde het laatste stuk voor de pauze. Oorspronke lijk zou het eerste (en enige) strijkkwartet hierna worden uit gevoerd, maar de eerste violiste was door ziekte verhinderd. Ge lukkig werd de sopraan Bep Pie rik op het laatste moment bereid gevonden zes liederen van De bussy te zingen, de Ariectes Ou- bliées. zo genoemd omdat de componist deze liederen uit 1888 pas veel later liet uitgeven. De zangpartij ligt nogal laag voor een sopraan met hier en daar een paar hoge noten. Bep Pierik bleek over een soepele stem te beschikken en schilderde de ver schillende stemmingen zoals in het melancholieke "II pleure dans mon coeur' en het speelse 'Chevaux de bois', alle op gedich ten van de bekende Verlaine Sluitstuk van de avond was de eveneens op jonge leeftijd ge componeerde 'Petite suite' voor piano vierhandig, onbekommer de muziek waarin de eenvoud bedrieglijk is. Het samenspel stelt hoge eisen en hierin werd Else Krijgsman betrouwbaar ter zijde gestaan door haar ex-leer linge Iet Wielick. Het tweede concert in deze cy clus op 18 november bevat 12 preludes en 'La boite a joujoux' (De speeldoos) met geprojecteer de tekeningen van André Hellé en Taetske Kleijn als vertelster. Op 9 december tenslotte treden op behalve de genoemde pianis ten; Roel Stern (fluit). Marieke Blankenstein (viool), Fred Pot (cello), Mathys van Bunschoten (altviool) en Taetske Kleijn (harp). FRANK DEN HERDER Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. James Conlon. Werken van Bo- huslav Martinu en Sergej Rachma ninoff. Soliste Isabelle van Keulen viool, in het Concert in Bes K.V. 207 van Mozart. Gehoord in de Stadsge hoorzaal op woensdag 30 september. LEIDEN - Er zijn in de muziek geschiedenis vele voorbeelden te vinden van werken die geïnspi reerd zijn door literatuur of schil derkunst. Een overbekend voor beeld is de Schilderijententoon stelling van Moussorgski. Ook Bohuslav Martinu vond inspira tie in de schilderkunst onder de indruk van de fresco's van Piero della Francesca in een kerk in het Italiaanse Arezzo, met als on derwerp de Legende van het Hei lige Kruis ontstond een drie-de- lig symfonisch werk. Wie dit werk beluistert zonder kennis van deze achtergrond zal door de muziek zelf niet gauw op dit spoor gezet worden. Omge keerd werd ik bij het luisteren steeds nieuwsgieriger naar de fresco's zelf. De inspiratiebron en de muzikale expressie ervan leken mij mijlen ver van elkaar verwijderd. Martinu schreef een uitbundig soort muziek met en kele extatische momenten, waar in maar weinig plaats is voor het meditatieve, waar de program ma-toelichting over sprak. De rust, kleur en eenvoud van de fresco's, waardoor Martinu getroffen werd. zijn in zijn mu ziek niet te vinden. Of men zou tot de buitengewoon onwaar schijnlijke veronderstelling moe ten komen dat James Conlon het werk opgeschroefd heeft tot een bij tijd en wijle zeker niet onaar dig spektakelstuk. Onder de laatste noemer vallen ook de Symfonische dansen op 45 van Rachmaninoff, het laatste werk van zijn hand. Rachmani noff legde zich geen enkele be perking op: omvangrijke delen, een grote orkestbezetting met uitgebreid slagwerk en piano, breed uitgesponnen melodieen waarin nogal wat herhalingen voorkomen, een breedsprakig heid die de waardevolle momen ten (de wals) overspoelt en de zwakke plakken accentueert (het eindeloze einde van het derde deel). Zowel in Martinu als in Rachmaninoff liet het R.Ph.O. briljant orkestspel horen, dat grote weerklank bij het publiek vond. Ingeklemd tussen deze twee overheersende werken was het Vioolconcert in Bes, dat de 19-jarige Mozart voor eigen ge bruik schreef. Het wordt ten on rechte weinig gespeeld, waar schijnlijk omdat het 'te eenvou dig' gevonden wordt. Inderdaad mist het concert de diepgang van de latere concerten, maar een voud is toch het kenmerk van het ware, en dat heeft Isabelle van Keulen zeer 'goed begrepen. Haar spel was fris en onbevan gen. In het langzame tweede deel maakte ze duidelijk dat haar ta lent inderdaad verwachtingen voor de toekomst wettigt. Een wat meer kamermuziekachtige begeleiding door het orkest had beter bij haar spel en interpreta tie gepast. MIES ALBARDA. DEN HAAG (GPD) - De Gouden Ganzeveer-1987, de culturele prijs van de Nederlandse Uitgevers bond (KNUB), is toegekend aan schrijver/beeldend kunstenaar Ar mando. De prijs, die 9 december in Amsterdam wordt uitgereikt, is hem verleend voor zijn bijdrage aan het Nederlandse cultuurbezit en de verspreiding daarvan over Europa. De plechtigheid wordt gehouden in het kader van de manifestatie 'Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa 1987'. De Europese commissaris voor culturele aange legenheden. C. Ripa di Meana. reikt de onderscheiding uit. Ka- thinka Dittrich, voormalig direc teur van het Goethe-instituut in Amsterdam, spreekt een feestrede uit. Vorig jaar ontving de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumen ten de Ganzeveer. Armando debuteerde in 1954 in Podium als dichter. Hij werkte eni ge jaren bij de Haagse Post. Met H.Sleutelaar, C.B.Vaandrager en H.Verhagen lanceerde hij eerst in Gard Sivik, later in De Nieuwe Stijl de 'totale poësie' en een nieuwe za kelijkheid. Een soortgelijke ont wikkeling maakte hij als beeldend kunstenaar door. Uit zijn schilde rijen, maar ook zijn literaire werk blijkt zijn grote betrokkenheid mot de Tweede Wereldoorlog. In tegen stelling tot zijn poëzie, die een steeds fragmentarischer karakter krijgt, werd zijn proza lang zaamaan traditioneler. Armando heeft columns ge schreven voor NRC Handelsblad, meestal vanuit Berlijn. 'Uit Berlijn ('82) en 'Machthebbers' ('83) bevat ten verzamelingen van deze stuk ken. Voor zijn poëziebundel 'Het Gevecht' ('76) werd hem de Her man Gorterprijs 1977 toegekend, voor 'Machthebbers' de Borde- wijk- en de Multatuliprijs 1984. DEN HAAG (ANP) - De belangstel ling voor de openbare bibliotheek is vorig jaar nog wel iets gestegen, maar minder dan voorgaande ja ren. Het peil van 1982, vóór de grote bezuinigingsklap, is nog niet op nieuw bereikt. Per duizend inwo ners is het aantal mensen dat in 1986 een boek leende, evenwel iets gedaald: van 288 tot 287. Het totale aantal uitleningen passeerde in 1986 de grens van 175 miljoen. Een ingeschreven lid leende vorig jaar 42 keer iets van de bibliotheek te gen 41,5 in 1985. Dit blijkt uit de gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek die het Nederlands Bibliotheek- en Lektuur Centrum deze week heeft gepubliceerd. De bibliotheek zag het aantal jeugdleden vorig jaar teruglopen met dertigduizend of wel i,4 pro cent. Relatief steeg het aandeel van de lenende jongeren, want het aan tal van alle jongeren daalde sterker, namelijk drie procent. Van elke duizend jongeren waren ei vorig jaar 627 lid van de bibliotheek, tien meer dan in 1985. Onder de volwassenen steeg het ledental van de bibliotheken in 1986 met ruim 46.000, wat neer komt op 2,4 procent. Dit stijgt uit boven de 1,7 procent waarmee hét totale aantal volwassennen dat jaar in ons land toenam. Van elke dui zend volwassenen bleken er 180 lid van een bibliotheek, één meer dan in het voorafgaande jaar. Dit gun stige beeld werd mede bereikt door de ledenwerfacties die vorig jaar werden gevoerd. Behalve boeken lenen bibliothe ken tegenwoordig ook audio-visu- ele middelen uit. Ze maken nog niet zo'n groot deel uit van de acti viteiten van bibliotheken, maar ne men wel hand over hand toe. Hier onder vallen grammofoonplaten, cassettes en videobanden. Voor 1986 is een toename berekend van 22,5 procent bij een totaal van bijna vijf miljoen uitleningen. Spectacu lair. namelijk met 135 procent, steeg het aantal uitleningen van vi deobanden. Deze betreffen de 'be tere' speel- en muziekfilms en do cumentaires, aldus het NBLC. LONDEN (AP) - De Amerikaanse big-band-leider Herb Miller, die tientallen jaren lang de muziek van zijn verdwenen broer Glenn levend hield, is gisterochtend in zijn wo ning in Londen overleden. Hij was 74 jaar oud. Miller en zijn 16 man tellende band hadden zondag hun laatste concert gespeeld in Paignton en er was net een nieuwe elpee versche nen onder de titel .Remember Glenn Miller'. De band zal worden overgeno men door John Miller, de 46-jarige zoon van Herb. Het orkest vertrekt maandag voor een tournee van drie weken naar Zweden en Noorwe gen. Merb Miller was de jongste van de drie muzikale broers Miller. Hij werd op 21 februari 1913 geboren in North Platte, in Nebraska Herb was 12 jaar oud toen hij zijn eerste, oude trompet kreeg. Hij speelde zo vaak mogelijk samen met zijn oudere broers Deane en Glenn. AMSTERDAM - Oud-schaker Jan Hein Donner (rechts) heeft gisteren in het Stedelijk Museum in Amsterdam het eerste exemplaar van het door hemzelf geschreven boek 'De Koning' ontvangen. Hij kreeg het boek uit handen van auteur Harry Mulisch. (foto anpi Gedicht van 400 meter AMSTERDAM - De Kinderboeken week is begonnen De schrijfster Har riet van Reek rechts op de rechter fo to) kreeg gisteravond de Gouden Grif fel voor het best geschreven kinder boek van dit jaar. Haar bekroonde boek heel 'De avonturen-van Lena Le na' en is bestemd voor kinderen tot zes jaar. De beste illustrator van kinder boeken is Dieter Schubert (links). Hij ontving de Gouden Penseel voor zijn tekeningen in het boek 'Monkie' ln de middag waren al 850 kinde ren uit het hele land met autobussen naar Amsterdam getogen om daar de opening van de 33ste Kinderboeken week in de Stadsschouwburg bij te wonen. Met de 30 bij elkaar gekomen bussen konden ze een gedicht van Wil lem Wilmink maken. Op elke bus stond een regel. Bij elkaar had het ge dicht zodoende een lengte van 400 me ter. Op de foto de stoet tijdens een pau ze bij de Bosbaan. SCHIPHOL (ANP) „Het was ver schrikkelijk. De grootste ramp die sinds vijfentwintig jaar op die weg was gebeurd." Nog zichtbaar aan geslagen over de catastrofale ge beurtenissen is woensdagmiddag Tom Leeflang, tourleider van de groep Nederlandse artiesten die deze week bij het auto-ongeluk op de snelweg bij San Diego in Cali- fornië betrokken was. op Schiphol teruggekeerd Het ongeluk kostte het leven aan drie leden van het 21 personen tel lende gezelschap: de 32-jarige zan ger Will Jones en de 28-jarige Won- ny Ooft, die pp slag dood waren en Jos Richaers, die later in het zie kenhuis overleed. Hun stoffelijke overschotten worden deze week naar Nederland teruggevlogen, al dus Leeflang. Hij keerde woensdag terug met zes leden van de groep onder wie Eddy Christians die slechts lichte verwondingen oplie pen. Dertien Nederlanders zijn nog in Amerika, waarvan sommigen nog met meer of minder ernstige ver wondingen in het ziekenhuis lig gen. Iedereen is nu echter buiten levensgevaar, aldus Leeflang. Hij zegt door het ongeluk de Amerikanen wel op een heel ande re manier te hebben leren kennen dan de bikkelharde mensen zoals ze altijd worden voorgesteld. ,,Het was onvoorstelbaar hoe die men sen urenlang op de snelweg in de weer zijn geweest. De bussen waar mee we reisden zaten door de klap potdicht. Ik ben nog nooit zo bang geweest. Als de boel in brand zou zijn gevlogen, zouden de gevolgen helemaal niet te overzien zijn ge weest. Maar dat hebben ze geluk kig weten te voorkomen". Ook Nederlanders die in de Vere nigde Staten wonen hebben vol gens Leeflang fantastisch hulp ge boden. „Ook kregen we van alle kanten bloemen en telegrammen. Dat was een geweldige steun in de ontzettende moeilijke tijd die wé doormaakten". - Deze hulp is volgens hem dan ook de reden dat de artiesten, on danks de catastrofale afloop van deze tournee, misschien volgend jaar toch teruggaan naar de Vere nigde Staten. „Die mensen zijn zo goed voor ons geweest. Als ze dan vragen of we nog terugkomen, kun je haast niet anders dan ja zeggen", zegt Leeflang. Volgens Leeflang was de veroor zaker van het ongeluk onder in vloed van alcohol en cocaïne. Bo vendien was hij niet in het bezit van een ij bewijs. De man zou sinds 1983 al acht aanrijdingen hebben veroorzaakt. Kindertheater 'Klapsigaar' op pad LEIDEN - Kindertheater Klapsigaar geeft zondagmiddag in het LAK de eerste voorstelling van 'Meneer Flakkee en Overgoeree'. Klapsigaar, on derdeel van de Leidse Stichting Tóch Theater, geeft er op de ochtend van 3 oktober al een voorproefje van op de Breestraat voor het stadhuis. Dan wordt een verkorte straatversie van dit voor kinderen tot twaalf jaar be doelde stuk gespeeld. {Aanvang 10.00 uur) Een uur later voert Tóch Theater op dezelfde plaats een kort straatstuk op, dat speciaal ter gelegenheid van Leidens ontzet is gemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 25