'Er is nog genoeg
om door te gaan'
'Het werd tijd voor een nieuwe plaat'
Televisie voor hond en poes
De jubileumtoer van de Dubliners brengt de Ierse groep in de volgende
plaatsen: woensdag 30 september Groningen (d'Oosterpoort), vrijdag 2
oktober Almere (sporthal Waterwijk), zaterdag 3 oktober Nijmegen
(Gofferthal), zondag 4 oktober Eindhoven (Karregat), maandag 5 okto
ber Rotterdam (Doelen), dinsdag 6 oktober Utrecht (Vredenburg),
woensdag 7 oktober Terschelling (Dellewal), donderdag 8 oktober
Drachten (De Lawei), vrijdag 9 oktober Apeldoorn (De Maten), zaterdag
10 oktober Slagharen (Bonte Wever), zondag 11 oktober Amsterdam (De
Hoeksteen), maandag 12 oktober Zaandam (De Speeldoos), dinsdag 13
oktober Almelo (sporthal Rembrandt).
Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de groep is deze maand
de dubbel-elpee Celebration verschenen. Voor het eerst sedert vier jaar
zijn The Dubliners daarop weer met nieuw materiaal te beluisteren.
Eveneens in het kader van de jubileumtournee is van de hand van au
teur Henk de Koning uit Bergen op Zoom een Nederlandstalige biografie
van de groep verschenen: The Dubliners and their music. Het boek bevat
de geschiedenis van het kwartet, de complete discografie (120 elpee's),
110 songteksten en de titels van alle Dubliners-songs.
Dubliners leven op in jubileumjaar
ge tour een aantal verrassingen in
petto heeft. „Elementen van vroe
gere optredens zullen opnieuw
worden gebruikt, zoals de fantasti
sche animatie van Gerald Scarfe.
Verder heeft vormgever Paul Stap
les (decorontwerper van de opera
'Faust' .die onlangs werd opge
voerd in het Amsterdamse Muziek
theater, red.) geslaagde resultaten
geboekt. We gebruiken veel film
materiaal en nieuwe laser- en licht-
technieken." De nieuwe show zal,
behalve de nieuwe plaat, muziek
bevatten van de elpees 'Meddle'.
Dark Side of the Moon". "Wish
You Were Here" en "The Wall".
De wat rasperige stem van Gil-
mour klinkt op 'A Momentary Lap
se of Reason' niet onverdienstelijk,
maar mist de intimiteit en de uitha
len van de stem van Waters. Toch is
Gilmours stem bij uitstek geschikt
voor stukken op de nieuwe plaat,
omdat die voor het merendeel be
staan uit rocknummers met kop en
staart. Dat bevalt Gilmour het
meest. Zijn soms prachtige en
vooral gedreven gitaarspel brengt
de nodige emotionele aspecten er
in. Ook met de compositorische
kwaliteiten van Gilmour zit het wel
goed, getuige het prachtige refrein
van 'Learning to fly'. Genoeg per
spectief dus voor de toekomst.
Het perfecte samenspel is er nog
steeds. Zo ook de belletjes, de fluit
jes, de tingeltangeltjes en andere
bijgeluidjes. Wie Pink Floyd anno
1987 ziet als een muzikaal achter
haalde groep die puur commercië
le belangen voor ogen heeft, zal
nooit echt gelijk krijgen. „Pink
Floyd is gewoon blijven klinken
als Pink Floyd en zal borg staan
voor weer een bijzondere show",
stelt Mason. Voor de fans zal dat
een geruststelling zijn.
maken, ook omdat we de mensen
na vier jaar wachten iets verplicht
waren. Zo ontstond het idee muzi
kanten uit te nodigen, met wie we
in de loop der jaren gespeeld heb
ben of een bijzóndere band onder
hielden'.
Voor de hand lagen in eerste in
stantie namen als die van Christy
Moore, Jim McCann, Paddy Reill.v,
Finbar Furey en die van Kevin
Conniffe (The Chieftains). 'Toen
kwam onze producer Eamonn
Campbell met het voorstel om ook
wat jongere muzikanten te benade
ren. jongens die in feite door onze
platen beinvloed zijn. Campbell
kwam met de naam van The Po-
gues aanzetten en die hebben we
toen spontaan gebeld. We hadden
ze al eens op een festival in Wenen
ontmoet en hun reactie was heel
eenvoudig, 'Let's do it'.
De samenwerking met The Po-
gues hoefde slechts te resulteren in
twee nummers voor de jubileum
plaat, maar liep op een onverwach
te bestorming van de Britse Top
Tien uit. Sheahan, lachend 'We
troffen The Pogues in Londen,
waar ze zelf met een opname bezig
waren. Tijd om te repeteren was er
niet, dus werd spontaan The Irish
Rover gespeeld. Het nummer is
twee keer live opgenomen, zonder
overdubs en dat soort toestanden
Zowel Campbell als The Pogues
waren tot onze verbazing razen-
denthousiast en wilden meteen een
single uitbrengen, wat gebeurde en
ziedaar twintig jaar na onze eigen
wilde jeugdjaren stonden we weer
in Top of the Pops'.
Het was niet alleen het single
succes, dat The Dubliners weer in
aanzien deed stijgen bij de chauvi
nistische achterban. Miljoenen Ier
se televisiekijkers waren er in
maart van dit jaar getuige van dat
The Dubliners bij hun collega's
nog wel degelijk groot aanzien ge
nieten. In een ruim een uur duren
de special gaven tal van prominen
ten acte de presence en verscheen
zeker als verrassing voor de nieuwe
generatie muziekliefhebbers de
groep U2 ten tonele. De band ver
tolkte het Luke Kelly-numiner
'Springhill Disaster' en zanger Bo
no Vox verklaarde bij de aankondi
ging Kelly te beschouwen als de
beste folkzanger die Ierland ooit
heeft voortgebracht.
Het bleef niet bij een eenmalig
treffen van U2 met The Dubliners
'Afgelopen zomer' vervolgt Shea
han, 'hebben we twee keer met ze
gespeeld, in Dublin voor 70.000
mensen en in Cork voor nog eens
60.000 toeschouwers. Het was een
fantastische ervaring om voor het
U2-publiek te spelen en die tien
duizenden te zien meedeinen op
onze nummers. The Irish Rover'
kreeg een fantastisch koor mee van
het publiek en de jeugd bleek wer
kelijk geinteresseerd in onze num
mers. Ü2 zelf brengt trouwens ook
meer dan de doorsnee rockmuziek
die we om ons heen zien. Het is alle
maal wat vriendelijker, melodicu
zer en niet zo hard als bij andere
rockbands'.
Dat The Dubliners bij hun tour
nee door Nederland wel weer niet
zullen ontkomen aan het uit de
mottenballen halen van stokoude
traditionals als "Whiskey in the
Jar', 'The Wild Rover' en 'Seven
Drunken Nights' neemt Sheahan
gelaten op. De man die samen met
gitarist Michael Howard binnen
kort met een meer klassiek getinte
folk-elpee op de markt komt, be
schouwt het spelen van die tradi
tionals als een even vastgeroest als
geaccepteerd gegeven. 'Veel fans
zitten een paar jaar te wachten om
die nummers weer eens n avondje
te kunnen meezingen. Dat plezier
moetje ze gunnen en ach, heb je die
nummers eenmaal ingezet, dan
bgeleef je er als muzikant ook nog
wel lol aan. Het is niet louter een
kwestie van routine'.
Hans van Manen
Nijmeegs docent
NIJMEGEN (GPD) - Choreograaf
Hans van Manen wordt tijdelijk als
docent verbonden aan de Katholie
ke Universiteit in Nijmegen. Welke
functie hij daar precies gaat vervul
len wil de universiteit nog niet vrij
geven, omdat het formele besluit
over een .buitengewoon hoogle
raarschap' van Van Manen pas
donderdag genomen wordt.
Elpee-Top-100 op VPRO-radio
HILVERSUM (GPD) - De VPRO
gaat op 7 oktober bij het begin van
het nieuwe radio-seizoen in drie
uur tijd (14.00-17.00 uur) in het pro
gramma De Wilde Wereld een El
pee top 100 uitzenden. Deze lijst zal
door 50 programmamakers en pop
recensenten worden samenge
steld. Woordvoerder Fred Herm-
sen: "Het is een oud idee en wel
eens eerder door muziekbladen ge
organiseerd. Zo stelden de mede
werkers van Muziekkrant Oor bij
het tien-jarig bestaan van het blad
een lijst samen met de beste elpees
van de laatste tien jaar. Het Engelse
blad New Musical Express heeft
het ook eens gedaan en onlangs
had het Amerikaanse blad Rolling
Stone ook zo n lijst. 'Waarom wij
nu ook niet,' werd er bij ons ge
zegd.
Het unieke van de lijst van 'De
Wilde Wereld' is dat deze niet al
leen is samengesteld door VPRO-
medewerkers. Ook recensenten
van landelijke en regionale bladen
en programmamakers van andere
omroepen zijn benaderd. Herm-
sen: "Een Nederlandse lijst dus,
maar geen gemiddelde. We hebben
bijvoorbeeld bladen als Muziek
Expres en Hitkrant laten vallen en
van de omroepen alleen naast de
VPRO. de KRO en de VARA ben.,
derd. Zeg maar: de bladen en de
omroepen die de popmuziek seri
eus benaderen."
Debussy bij K&O
LEIDEN - Het Verlaine Strijk
kwartet zal vanavond in verband
met een blessure van een van de le
den niet mee kunnen werken aan
het Debussy-recital in de Kapelzaal
van K&O. Behalve de pianistes El-
se Krijgsman en Iet Wielick treedt
op deze avond de sopraan Bep Pie-
nk naar voren.
Amerikaanse Pausin
LEIDEN- De voorstelling van 'De
Amerikaanse Pausin' door Ivonne
Lex in de Leidse Schouwburg is
vanavond. In de rubriek 'Podium-
blik' stond deze voorstelling abus
ievelijk voor gisteravond aange
kondigd. Onze excuses voor de ge
maakte fout.
door
Dolf Ruesink
teit overtroffen Dubliners kwamen
met onvoldoende nieuw materiaal
naar de achterban. Het kwartet Mc-
Kenna/Drew/Cannon/Sheahan
wist zich op grond van naamsbe
kendheid nog wel van enige in
komsten verzekerd, doch moest
het met vooral buitenlandse optre
dens hebben van het teren op oude
'Het werd tijd voor een nieuwe
plaat en algehele opleving' bekent
Sheahan in zijn woonplaats Du
blin, waar eind vorig jaar besloten
werd tot het samenstellen en opne
men van een dubbel-elpee met een
indrukwekkende serie gastmuzi
kanten. 'Gelet op het jubileum wil
den we er eens echt iets aparts van
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
5) Bad Michael Jackson
7) Never gonna give you
up Rick Astley
1) Wishing well Terence
Trent d'Arby
(2) What have I done to de
serve this - Pet Shop
Boys
6) Boys - Sabrina
(16) Causing a commotion
Madonna
4) La Bamba Los Lobos
(14) Let's work - Mick dag
ger
8) Bridge to your heart -
Wa.r
(10) Where the streets have
no name U2
3) I just can't stop loving
you Michael Jackson
(19) Amore - BZN
9) Jive Talkin' - Boogie
Box High
(12) Roadblock - Stock,
Aitken en Waterman
(15) City Lights William
Pitt
(22) You win again Bee
Gees
(11) Let your sun shine F.
Asliton en M. v. Kolck
(32) It's over Level 42
19 (26) Whenever you ready -
Five Star
20 (13) I love to love Tina
Charles
21 (29) Waterfall Wendy en
Lisa
22 (37) Wipeout Fat Boys
Beach Boys
23 (25) Don't save your love -
Richenel
Dierendag bij de VPRO:
De VPRO komt binnenkort met de
primeur om televisie te maken
voor dieren. Op 4 oktober (dieren
dag) is het zover. Blafmiauw is voor
het dier. Geen mens. maar de hond.
de poes, de kip en de stier op de ca
napé. Of dat wel zin heeft, werd
Burny Bos, hoofd jeugd en jonge
renafdeling van de VPRO, onlangs
tijdens een persconferentie ge
vraagd. "Mijn hond heeft geïnte
resseerd zitten kijken naar Going
to the dogs van Wim T. Schippers
en de andere hond die ik over een
dierenprogramma aansprak zei:
'Als het maar beweegt.' Ik denk dat
het wel goed zit," Een gemis aan
degelijk amusement voor huisdie
ren wordt hiermee opgeheven.
Huisdieren zijn eigenlijk een beetje
kinderen. Blafmiauw werd gepre
senteerd als een onderdeel van de
vvinterprogrammering voor de
jeugd.
Ondanks de B-status en de gerin
ge zendtijd, heeft de omroep ook
dit jaar weer een veelvoud aan
jeugdprogramma's gemaakt en/of
aangekocht. Animatiefilms, komi
sche series, romantische verhalen,
poppenkast, seks en geweld, actua
liteiten, sprookjes en cabaret. Van
alles wat en allemaal op de zondag
morgen tussen negen een elf uur,
wanneer pa en ma nog even door
willen slapen.
Bos: "Kinderen blijven belang
rijk en daarom nemen ze voor ons
een belangrijke plaats in. We heb
ben bijvoorbeeld de Kid Screen
Award in het leven geroepen. Die is
dit jaar uitgereikt aan Marion
Bloem, omdat wij denken dat zij in
staat kan worden geacht een goed
kinderprodukt te maken. Het bud
get bedraagt f 40.000,-. Door andere
landen ook warm te maken, hopen
we dat bedrag op te voeren tot 4 a 5
ton. Zo krijg je een interessante
ontwikkeling in de kinderspeel-
filmcultuur."
"De'overheid neemt deze vorm
van tv nauwelijks serieus. Als we
subsidie voor kinderprogramma's
krijgen, is dat een schijntje, terwijl
er tonnen worden uitgegeven aan
festivals voor volwassenen." Het
idee van de VPRO om op de zon
dagochtend tv te gaan uitzenden
voor kinderen werd na aanvraag
meteen goedgekeurd. Bos: "We
hebben dat gedaan, omdat er al ja
ren op de zondagochtend een ge
heime afspraak leeft tussen media
en kind. Dat was vroeger op de ra
dio (Ko de Boswachter) en nu op de
tv."
De VPRO zag dat niet als enige.
Ook de VARA vroeg op het ander
net (Nederland 2) vanaf 10.00 uur
een aantal uren aan om jongeren
programma' s te kunnen uitzen
den. Bos: "Ik vind dat asociaal,
kindonvriendelijk en bijna kwaad
aardig. Een vorm van willen sco
ren. Meer niet, want als ze het echt
in het belang van de kinderen wil
len doen waarom vragen ze dan
niet de zaterdagmorgen aan? Nu
krijgen we de situatie dat zij een
bak Smurfen opentrekken terwijl
wij een cultureel jongerenpro
gramma uitzenden."
Met de trend van Smurf tot robo-
tachtigen wenst de VPRO niet mee
te doen. Bos: "Hamburgertenten
schieten ook overal uit de grond.
Schijnt een trend te zijn, maar dat
is voor mij nog geen reden om er te
gaan eten. Hamburger, tv werkt
hetzelfde. Als je je aanpast, krijg je
alleen nog maar hetzelfde voorge
schoteld. Daar passen wij voor. Wij
denken dat er een andere soort tv
mogelijk is. Tv, die gemaakt is met
meer liefde. Eigenlijk zijn we aan
het proberen om de tv te redden.
Als je dat niet probeert, dan kun je
beter ophouden. Je moet risico's
durven nemen anders verander je
geen fluit. Dan zal tv nooit in ont
wikkeling zijn."
Grote afwezigen zijn volgend sei
zoen Theo en Thea. Volgens Bos
zijn ze bezig met een ander pro-
dukt: "Ze willen ook van het image
van Theo en Thea af en ontwikke
len op dit moment andere dingen.
Ze willen niet straks als Swiebertje
of Ome Willem eindigen." Wel te
rug komt Achterwerk in de kast.
Onderzoek in de afgelopen jaren
heeft een aantal opmerkelijke kin
derverhalen opgeleverd die niet ge-
schik waren voor een "gordijntje
opentrekken, anderhalve minuut
babbelen en gordijntje weer
dicht". Om deze kinderverhalen
toch een kans te geven is voor een
tiental documentaires gekozen,
waarin telkens één kind centraal
staat.
24 (27) Joe le Taxi - Vanessa
Pa radis
25 (17) Animal Def Leppard
26 (20) Kissing with confiden
ce Will Powers
27 (18) Right next door - Ro
bert Cray Band
28 Pump up the volume
Marrs
29 Brilliant disguise -
Bruce Springsteen
30 (21) Don't look any further
- Dennis Edwards
31 Smoking gun The Ro
bert Cray Band
32 (23) Under the boardwalk
- Bruce Willis
33 (38) Let me in Colinda
34 Welkom in Utopia 2 -
Frank Boeijen Groep
.35 (39) Heart and Soul -
T'Pau
36 (40) Girlfriend in a coma
The Smiths
37 Some people - Cliff Ri
chard
38 (24) Who's that girl - Ma
donna
39 All out of love San
dra Reemer
40 Tomorrow The Com
munards.
Uitgedunde Pink Floyd voor nieuwe generatie
DUBLIN (GPD) - Leek het er
drie jaar geleden na de dood
van zanger/gitarist Luke Kelly
aanvankelijk op. dat The Du
bliners sterk aan zeggings
kracht en populariteit moesten
inboeten, aan de vooravond
van hun jubileumtournee '25
Years On' is Ierland weer volle
dig in de ban van het tijdelijk
met gitarist, vriend en produ
cer Eamonn Campbell aange
vulde kwartet. 'Die opleving
kwam precies op tijd' meent
John 'Sebastian' Sheahan,
spreekbuis van het gezelschap
veertigers, dat zich al half ver
zoend had met een meer huise
lijk bestaan dan in de afgelo
pen kwart eeuw.
Eigenlijk, zo moet violist Sheahan
als eerste toegeven, was er best eni
ge reden tot zorg. Ierland zag z'n
ooit tot ambassadeurs van de folk
muziek uitgeroepen lievelingen
veel te weinig optreden, de door
Furey's, Dé Dannon, Woolf Tones
en menig andere band in populari-
LONDEN (QPD) - Pink
F loyd is een van de laatste
supergroepen uit de jaren
zestig. De Britse band
heeft het flink te verduren
gehad. Allereerst verloor
Pink Floyd in haar prille
bestaan haar creatiefste
kracht: Syd Barrett. Me
nigeen beweerde dat de
band er nooit meer boven
op zou komen, maar dat
verliep geheel tegenge
steld. Pink Floyd werd een
synoniem voor platenver-
kooprecords.
door
Piet Karsten
De geschiedenis lijkt zich te herha
len. Vier jaar geleden verliet bassis
t/zanger Roger Waters de band. Hij
j werd de afgelopen tien jaar gezien
i als de belangrijkste man, die zorg
droeg voor de teksten en een be-
t langrijk deel van de muziek. De
laatste drie groepselpees - 'Ani
mals' ('77), 'The Wall' ('79) en 'The
Final Cut' ('83) - kunnen op zijn
conto worden geschreven. Zijn
vertrek heeft niet het einde bete
kend van Pink Floyd. David Gil
mour en Nick Mason zijn met Rick
Wright doorgegaan en lieten on
langs de (veertiende) elpee 'A Mo
mentary Lapse of Reason' het dag
licht zien.
„Die plaat is voor ons drieën een
frisse,'nieuwe stap. De groep heeft
nog genoeg muzikale potentie om
door te gaan. Zo zullen we in de
maanden mei en juni door Europa
toeren, waarbij ook in Nederland
zal worden opgetreden. Het pu
bliek zal opnieuw waar voor zijn
geld' krijgen", vertelt een strijd
vaardige Nick Mason, de drummer
van de band.
Pink Floyd heeft met de nieuwe
plaat inderdaad meer dan degelijk
werk afgeleverd, ofschoon de mu
ziek allesbehalve verrassend revo
lutionair is. Er is eerder sprake van
een een behoudend, risicoloos ge
luid. Toch zal de elpee voor de (ve
le) liefhebbers een welkome aan
vulling vormen voor de verzame
ling. Dat geldt ook voor de cd-ver-
sie. want deze muziek is daar bij
uitstek geschikt voor.
Concerten van Pink Floyd zijn
door de jaren heen een belevenis
geweest. De aanvankelijke vloei
stofdia'^ die het psychedelische
geluid in de beginperiode begeleid
den, werden in de jaren zeventig
vervangen door indrukwekkende
decors, videofilms en zelfs enorme
opblaasbare varkens. Mason over
de tournee, die net in de VS is be
gonnen: „Het zwaartepunt van de
show ligt nu veel meer op het muzi
kale dan op het theatrale gedeelte.
Omdat er weinig grote decorstuk
ken aan te pas komen, kan nu ook
Nederland (waar weinig echt grote
concertzalen zijn) worden be
zocht."
Pink Floyd maakte in 1973 de
grote klapper met de elpee 'The
Dark Side of the Moon', die kan
worden gerekend tot de best ver
kochte platen ooit. Mason ziet
'Dark Side..." als het produkt dat
Pink Floyd in financieel opzicht in
staat stelde de aanwezige ideeen i-
sueel en muzikaal te verwezenlij
ken. Dat leverde geldverslindende
shows op, die niet overal konden
worden opgevoerd.
„'The Wall' kon onmogelijk in
Nederland worden gespeeld. Door
de vele attributen waren we ge
noodzaakt de optredens zo veel
mogelijk op eéri plaats te houden."
Veel Nederlandse Floyd-fans
maakten indertijd de overtocht
naar Londen om 'The Wall' live te
zien en kwamen terug met enthou
siaste verhalen'bver de imponeren
de show. De groep gebruikte onder
meer een kunststof stenen muur
van veertig bij tien meter.
Roger Waters droeg in die perio
de zorg voor de meeste, composi
ties, waarvan de teksten zijn pessi
mistische en soms zelfs fatalisti
sche kijk op de wereld weergaven.
Na 'The Final Cut' stapte Waters
op. Pink Floyd leek verleden tijd.
„Roger werd geheel opgeslokt
door zijn soloproject en kon geen
ruimte meer vinden voor Pink
Floyd. Zijn beslissing was welover
wogen en ik respecteer die stap
ook", aldus Mason, die toegeeft dat
er nog een reden was voor de
breuk: „Roger wilde absolute zeg
genschap over al het songmateri
aal." De drummer voegt daar
haastig aan toe dat er geen per
soonlijke wrijvingen zijn geweest.
Inmiddels heeft Waters onder ei
gen naam twee albums uitge
bracht, 'The Pros and Cons of
Hitch-Hiking' en het recente 'Ra
dio KAOS'. Hij ging enkele jaren
geleden op tournee met onder
Pink Floyd (v.l.n.r. Nick Mason, David Gilmour en Rick Wright
meer Eric Clapton. Bij het optre
den in Ahoy in Rotterdam bestond
de helft van het optreden uit oude
re Pink-Floydstukken. Toen bleek
des te meer hoe groot de inbreng
van de bassist in de band was. Vol
gens Mason kan Pink Floyd toch
verder zonder hem. David Gil
mour is de nieuwe frontman ge
worden. Hij heeft de grootste ver
antwoordelijkheid voor de teksten
en de muziek. Met elkaar hebben
we genoeg creativiteit over om
door te gaan. Pink Floyd stapt een
nieuwe generatie in."
In elk geval heeft de band zich er
op "A Momentary Lapse of Rea
son" niet makkelijk van afge
maakt. Bijna 30 muzikanten werk
ten mee aan de plaat, waarbij niet
op een dollar werd gekeken. Zo
zijn bassist Tony Levin (King
Crimson, Peter Gabriel), drummer
Jim Keltner (John Hiatt, Elvis
Costello). Bill Payne (Little Feat)
en John Helliwell (saxofonist van
Supertramp) beroemde namen.
Mason: „Het is prettig werken met
zo veel en zulke uiteenlopende mu
zikanten. Daarnaast hebben we ge
probeerd zo de meeste nummers
anders te laten klinken dan men
gewend is van ons. Tien van de
mensen die op de plaat hebben
meegewerkt, treden ook met ons
op."
Het publiek dat naar een concert
van Pink Floyd gaat, heeft altijd
een hoog verwachtingspatroon,
vooral wat betreft het visuele ge
deelte. Mason verklaart dat optre
dens nooit de voorkeur van de
band hebben gehad. „We hebben
het studiowerk altijd voorop ge
steld. De concerten deden we
graag, maar toch meer voor het pu
bliek dan voor onszelf."
De drummer vertelt dat de huidi-