'Ontroering, geen sentimentaliteit' KINDERBOEKENWEE 'Monkie' ROEKEN 30 SEPTEMBER T/M 10 OKTOBER 1987 :-ü:^||p|||| Dieter Schubert Ik maak je beter, zei Beer Susan en de kwelgeest WfflÊÊÊÈBMm Interview met jeugddichter-schrijver Ted van Lieshout PAGINA 22 WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1987 door i poppendokter die het verfomfaaide c knapt en in z'n etalage een dag komt het kind t langs ende afloop laat zich daan: zelf vertellen, er van alles bij fantaseren, het kind zelf aan het woord laten. De tekeningen zijn ruim opgezet, kleurig, vol de tails maar heel overzichtelijk. En Schubert tekent allerinne mendst! Janosch Oram/Ross VïwvI toonzetting. De tekeningen zijn verukkelijk, vooral de kleine kik ker die op elke pagina zijn eigen verhaal vertelt. De tekst is helaas De produkties van /illustrator Janosch vallen regel matig in de prijzen. Dit keer krijgt de Zwitser een Zilveren 1 zijn bekroond. Het is :n hoogtepunt in Ross' oeu- Het met een griffel bekroon- 'Waar is mijn potje' is aardi- met de licht ver- 'je eigen moei- reuze mee als je i anderen kent' is speels en liehtvóeli'g uitgewerkt, 't Begint met een Kwelgeest wiens taak lijkheden die van anc Monkie uit Dieter Schuberts boek AMSTERDAM - Mensen vragen hem wel eens "waarom hij niet voor volwassenen schrijft". Dat vindt schrijver-dichter-illustrator Ted van Lieshout de meest onzinnige vraag die je kunt stellen. "Dat zou betekenen dat je jeugdliteratuur als iets minderwaardigs beschouwt. Voor mij bestaat er geen grens tussen schrijven voor kinderen of volwassenen. Mijn boeken kunnen door iedereen worden gelezen. Ouderen reageren enthousiast als ze toevallig een kinderboek lezen. 'Dat dat zo leuk kan zijn', hoor je dan". door Itlargot Klompmaker Vooral zijn dichtbundel 'Van ver driet kun je grappige hoedjes vou wen' beschouwt Van Lieshout als een verbindende schakel tussen li teratuur voor jongeren en ouderen. De dichter: "ik ben weliswaar een volwassene, maar gedeeltelijk ben ik ook kind gebleven". Van Lieshouts boekje was de enige dichtbundel die dit jaar hoge ogen gooide in de 'slag' om de grif fels. De bundel kreeg uiteindelijk 'slechts' een vlag en wimpel. De dichter bekent dat hij even moest slikken toen hij dit hoorde. Hij had meer verwacht. "Ik wil niet als de verongelijkte auteur overkomen, maar ik had van de jury meer er kenning voor de jeugdpoëzie ver wacht. Zeker gezien de hoeveel heid dichtbundels die de afgelopen tijd zijn gepubliceerd. Persoonlijk beschouw ik de vermelding op de Vlag en Wimpellijst -als vlees noch vis. Een net-niet-prijs". Illustrator Ted Van Lieshout is van oor sprong illustrator. Een hoekje van zijn bovenwoning in hartje Am sterdam is ingeruimd voor zijn te kentafel met bijbehorende attribu ten. Door het raam waait het geroe zemoes van de Reguliersbreestraat en Rembrandtplein. Na zijn studie aan de Rietveld academie ontwierp Van Lieshout boekomslagen, catalogi (De Arbei derspers) en maakte pentekenin gen voor het NRC-Handelsblad. "Op een gegeven moment was ik op mijn tekenstijl uitgekeken. Ik had genoeg van die in kleine streepjes uitgewerkte details. Er zat-geen ontwikkleing meer in" Van Lieshout ontwikkelde een nieuwe vignetachtige stijl met zo min mogelijk maar wel krachtige lijnen. Een soort chinees kalligra feren, noemt de illustrator het zelf. Karei Eykman, een van de stuwen de krachten achter de Blauw Ge- Tekening van Ted. van Lieshout uit 'Luitje en de limonademoeder ruite Kiel, de kinderkrant van Vrij hout ergens een hekel aan heeft is Nederland, zag wel wat in zijn het drijven op routine. "Elke stijl werk en bood Van Lieshout de heeft zijn beperkingen en dwang- kans om te experimenteren met te- matigheden. Zodra ik iets beheers, kenen en schrijven. Precies wat de zoek ik een nieuwe uitdaging. Vol de illustrator zocht. Als Van Lies- maakt is saai". In de Blauw Geruite Kiel ver scheen een aantal verhalen op rijm en gedichten met illustraties van zijn hand. Vorig jaar publiceerde hij de jeugdroman 'Raafs Reikend Theater' en de al eerder genoemde dichtbundel 'Van verdriet kun je grappige hoedjes vouwen'. Hij schrijft graag verhalen, maar zijn voorkeur gaat toch uit naar de poé- zie. "Dat vind ik boeiender, moei lijker ook. Het is een genre waarin je veel dichter bij je tekst staat dan als een proza-schrijver". Naast zijn bezigheden thuis als schrijver, dichter en illustrator is Van Lies hout docent illustreren en tekenen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Persoonlijk In 'Van verdriet kun je grappige den en het beleven van de dood. - Hoe ga ik open ais een boek?/ Ik wil mezelf eens lezen,/ bladeren en kijken/ hoeveel pagina's ik tel./ Of ik een sprookje ben/ of meer een studieboek./ Zou ik mij kopen?/ Lenen bij de bieb?/ Alleen stiekem lezen/ hoe ik alloop en zachtjes/ te rugzetten in de kast? ('Boekje open') - persoonlijk. In dit laatste gedeelte beschrijft Van Lieshout zijn erva- ringe rond het overlijden van zijn vader en broer. Met name deze ge- zo afstandelijk. De beleving van de dood van mijn broer was heel an ders. Daarbij overheerste verdriet - Aan de randjes ging hij lang zaam dood./ Ik zag het door de la kens heen en wilde vragen/ of hij pijn had, maar ik durlde niet. uit 'De laatste dag met mij n "Mijn broer is overleden toen hij 22 was. Ik was 23. Dat haal je mis schien niet uit het gedicht zelf. Het is ook niet van belang. Maar het verklaart waarom mijn reactie op zijn overlijden anders was dan toen mijn vader stierf'. "Het zijn sobere, afstandelijke gedichten die hopelijk toch ontroe ren. Ik heb geprobeerd sentimen taliteit te vermijden. Vandaar ook de forse tekeningen. De krachtige illustraties compenseren de subtie le tekst". Dappere jongen Over zijn proza-debuut met 'Raafs Reizend Theater' (voor 10 jaar en ouder) is Van Lieshout niet ontevreden. "De reacties waren wisselend, de kritiek voor een deel terecht. Maar voor een debuut is het bock redelijk verkocht". Het op de volgens de wijde wereld in trekt, de kip en een hoeft. Op een dag moet dat dan blijkt datLuitje krimp gens spoelt ze door het afvoergat, tot ontsteltenis van haar moeder. 14 jaar en ouder, getiteld 'Als ik geen naam had kwam ik in de - Een rivier dankt haar naam/ aan de oevers, want het water/ stroomt anoniem voorbij./ Zoals ook ik beweeg binnen/ de uiter waarden van wetten,/ aangeduid word en bepaald./ Als ik geen naam had kwam ik/ in de Noordzee uit, maarde regel houdt mij bij el kaar./ En als ik overstroom staan dijken/ mij terecht te wijzen. Toch laat/ ik schepen dooi en soms ver gaan - ('Een rivier dankt haar naam') "Ik ben een creatieve knutse laar", meent Van Lieshout. "Ik ben nog steeds het jongetje dat stil op zijn kamer zit uit te pluizen hoe hi) de toekomst naar zijn hand kan zetten".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 22