Beroemd voor een blauwe maandag Veel te vroeg gesignaleerd talent verdwijnt voortijdig in de schaduw ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1987 EXTRA PAGINA 25 Niet ieder bekend of onbekend talent was het gegeven zichzelf waar te maken als de vedette of superstar, die menigeen in hem of haar meende te herkennen. In hun geval bleef het bij een kortstondige flirt met het grote geld. Omhooggeschreven en omhooggepraat naar het brandpunt van de belangstelling, zijn ze inmiddels meedogenloos als eendagsvliegen teruggezet naar een plaats in het grote peloton van de naamlozen. Een waarschuwing voor onder meer Ajax' nieuwste talent Brian Roy. Vroegtijdig gesmoorde Eurovisie-roem. Boven: Linda Williams met de rechts de vermoorde Bart van Laar. Onder: Bernadette Kraakman die naar verluidt in het schnabbelcircuit is beland. (foto-s anp> Met elkaar hebben ze gemeen dat hun ooit een lucratieve toekomst in het vooruitzicht werd gesteld. Het publiek, zo voorspelden niet alleen de mensen in hun directe omge ving, zou binnen niet al te lange tijd aan hun voeten liggen. door Gerard van Putten Dat ze hun aangeboren aanleg voor een carrière te gelde zouden maken, daarover kon bijna geen twijfel bestaan, beweerden niet alleen de vaders, moe ders, ooms en tantes van het vermeende talent, maar ook zij die dachten het te kunnen weten. Het blijft merkwaardig dat dezelfde Nederlanders die zich laten voorstaan op hun nuchtere kijk op het leven bijna in extase kunnen raken zodra iemand zich weliswaar talentvol presenteert, maar nog volop moet aantonen van blij vende waarde te zijn. Kanjer Datzelfde gaat trouwens op voor jeug dige sporters. Heel wat onbekend talent is in het verre en recente verleden ont dekt als kanjer, als klasbak, ja zelfs als tweede Johan Cruijff of tweede Tom Ok- ker. Veel meer dan een goed genomen hoekschop of een cross geslagen fore hand was er dikwijls niet nodig om woidd be-talentenjagers te inspireren tot dergelijke misplaatste lyriek. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat sommige aan lager wal geraakte talenten inderdaad over de aanleg beschikten om in hun discipline of specialiteit de top te bereiken. Zij ontbeerden evenwel de ambitie, de wil of gedrevenheid om zich vele geneugten des levens te ontzeggen; om te leven voor hun vak. Er zijn er evenwel ook die hun falen wijten aan domme pech, terwijl weer anderen de stap van talent naar topper niet konden maken omdat ze daarvoor de mentale hardheid bleken te missen. In het jeugdelftal van Ajax liep eind jaren zestig ene Sjoerd Ruiter rond. Wie hem de bal zag beroeren, herkende in hem een virtuoos van minstens dezelfde klasse als Johan Cruijff. Met de gran deur en allure van de meester ontsteeg Ruiter wekelijks verre het niveau van medespelers en tegenstanders. Eenmaal toegelaten tot de rijen van contractspelers werd Ruiter door erken de grootheden als Cruijff, Keizer, Suur- bier, Swart en Vasovic benaderd als de leerling-prof die eerst maar eens moest laten zien of hij het harde profmilieu aankon. Ruiter werd gevoerd, afgekne pen en stijfgescholden. In het strenge re gime van coach Rinus Michels paste geen aai over de bol, voor hem was een speler geen naam maar letterlijk een nummer. Verwende kinderen kon Mi chels niet gebruiken. Kerels moest de 'Generaal' hebben, aangezien voetbal in zijn optiek ongeveer hetzelfde was als oorlog De gevoelige Sjoerd Ruiter bleek niet opgewassen tegen het hardmakings- prpces dat Michels voorstond. Een groot talent was verworden tot eeuwige voet balbelofte, zijn carrière stierf een langza me en roemloze dood bij de Amstelveen- se zaterdagmiddagclub Amstelveen. Jochie "Een jaar of wat geleden heb ik nog tegen Sjoerd gespeeld, maar ik ben hem nu uit het oog verloren", vertelt de in middels 49-jarige Sjaak Swart, tegen woordig vrije verdediger in het zaterdag- amateurelftal van Ajax. "Ik herinner me Sjoerd als een jochie dat dezelfde bewe gingen had als Johan. Maar je kunt wel dezelfde bewegingen in huis hebben als Cruijff, er komt toch meer voor kijken om als profvoetballer te slagen. Sjoerd was te week, hij had niet het karakter van de winnaar. Om het anders te zeg gen: hij had het in zich een groot voet baller te worden. Maar Sjoerd was te veel jochie en te weinig kerel om werkelijk een grote te worden. Helaas zie je vandaag de dag veel van die types Ze vallen af, omdat ze er niet alles voor over hebben". Zelf heeft Ruiter het overigens nooit betreurd dat hij geen gewild object voor handtekeningenjagers is geworden. Zelfs het grote geld dat in de jaren ze ventig bij Ajax werd verdiend schijnt Ruiter niet te hebben gemist. "Ik voelde me niet op mijn gemak in de sfeer die kennelijk hoort bij het betaalde voet bal", heeft Ruiter naderhand meer dan eens verklaard. "Ik wilde mezelf niet verloochenen ter wille van het geld. Met geld kun je weliswaar veel doen. maar gelukkig word je er niet van. En dat laat ste was voor mij belangrijker dan rijk dom". Ook de Tilburgse tennisser Eric Wil- borts is er al lang achter dat de status van jeugdtopper niet per definitie vooraf gaat aan die van tennismiljonair. In zijn jongensjaren had Wilborts zoveel slag van het spel dat een enkele pen op hol sloeg. Toen de inkt was opgedroogd stond er op papier; A star is born. De bewuste tennisjournalisl zal thans moeten toegeven dat hij Wilborts be hoorlijk heeft overschat. "Mijn doel was de absolute wereldtop", zegt Wilborts eerlijk. "Door een samenloop van om standigheden ben ik in mijn talent blij ven steken. Deels lag dat aan mijzelf, deels ook aan anderen. Ik heb geen zin daarover uit te weiden, maar kort sa mengevat zag ik op een gegeven mo ment in dat er geen vooruitgang in mijn spel zat". Gestopt In het profcircuit heeft Wilborts nog een tijdje geprobeerd zichzelf wijs te ma ken dat stilstand geen duurzame achter uitgang behoefde te betekenen. Maar na dat hij als prof z'n zoveelste verlies had geïncasseerd kwam de Tilburger - die in z'n jeugd zelden of nooit tegen nederla gen of tegenslagen was op gelopen - tot het inzicht dat een plaats in de wereld top er voor hem niet in zat. "Een jaar of twee, drie geleden ben ik met toptennis gestopt. Voor mij was het een moeilijke beslissing, omdat ik zo veel tijd en zoveel van mezelf in de sport had gestoken. Ik kan er nu mee leven, maar destijds moest ik aanhikken tegen een enorme desillusie. Ik heb inmiddels gekozen voor een maatschappelijke car rière omdat ik het niet zag zitten om als zoveelsterangs tennisser door het leven te moeten gaan. Ik werk nu bij een trans portbedrijf in de acquisitie. Een familie bedrijf is het. het ligt in de bedoeling dat ik in de toekomst de leiding hier over neem. Binnenkort laat ik ook het lande lijke tennis schieten, want dit werk laat zich heel moeilijk met tennis combine- Nog even terug naar de Amsterdamse Meer. in de voetballerij bekend als dé vergaarbak van talent. Vandaag de dag hoeft Johan Cruijff maar een zeventien jarige junior wat speeltijd te gunnen en de jongens van 'Studio Sport' raken over hun toeren. "Het reservoir lijkt hier on uitputtelijk", is dan nog een gematigde reactie op de entree van wéér een 'ta lent'. Enige terughoudendheid zou de heren commentatoren passen, omdat het verleden genoegzaam heeft geleerd dat lang niet alle veelbelovende jeugd spelers van Ajax het ver hebben ge schopt. Zo was en is Telstar bijvoor beeld volgepropt met miskende Ajax-ta- lenten, die zich zelfs in de marge van het semi-profvoetbal met moeite of hele maal niet kunnen handhaven. Roddels Rob Rijnink wil zichzelf en anderen bewijzen dat hij geen eendagsvlieg is, maar voor geen prijs wil hij dat bij Ajax doen. Daarvoor schijnt zich rond zijn persoon te veel te hebben afgespeeld, daarvoor schijnt er binnen de club waar hij als rechterspits opgroeide ook te veel over hem te zijn gekletst. Dezelfde voet bal-insiders die zijn komst in de prof- voetballerij begroetten met de gevleu gelde kreet 'wat goed is komt snel' heb ben de pas 21-jarige Rijnink definitief af geschreven. In het weekblad 'Voetbal Internatio nal' deed hij onlangs uit de doeken waar om het tot dusver met hem misging na een veelbelovend debuut in Ajax-1, nu ruim twee jaar geleden. Kort samenge vat kwam zijn verhaal er op neer dat hij heeft geleden aan een variant van de ziekte van Pfeiffer en dat ook privépro- blemen de rechterspits ernstig zouden hebben belemmerd. Samenwonen met zijn vriendin ervoer hij bijvoorbeeld als "een regelrechte ramp", terwijl ook al lerlei "roddels" hem "down" hebben ge maakt. Ten onrechte voelt hij zich in ver band gebracht met hasjgebruik en hasj handel, met gokschulden, zoals hij zich ook ten onrechte beschuldigd acht van de diefstal van de portemonnee van een voetbalcollega. Rijnink, al geruime tijd in de ziektewet nadat een tijdelijk avon tuur bij Roda JC "door de pech van een spierscheuring" ook al op een fiasco was uitgedraaid, is thans naarstig op zoek naar een nieuwe werkgever. FC Den Haag, of liever voorzitter Dé Stoop heeft van enige belangstelling blijk gegeven. Rijnink: "Ik hoop dat het doorgaat, want ik moet verder. Met mijn 21 jaar heb ik immers nog een heel voetballeven voor mij". Doctorandus Genoeg gepraat over sport, want ook in andere geledingen van de samenle ving komt het niet zelden voor dat ver meende kopstukken even snel verdwij nen als ze waren verschenen. Als politi cus kreeg Charles Schwietert niet eens de tijd om zich als eendagsvlieg te profi leren. Door Ed Nijpels gepousseerd als staatssecretaris van defensie, hield de vroegere tv-journalist het welgeteld drie dagen vol als bewindsman. Toen lekte uit dat hij zich onrechtmatig de acade mische titel van doctorandus had toe geëigend. Of hij dat had gedaan omdat Wim Kan die titel in een van zijn legen darische oudejaarsconferences had uit geroepen tot een soort regering s-mid- denstandsdiploma, we zullen het ver moedelijk nooit te weten komen Schwietert hoeft niet meer zo nodig in het brandpunt van de belangstelling. Voor het grote publiek mag de in Lisse woonachtige acteur Cees van Oyen dan van het toneel verdwenen zijn, hij treedt nog wel degelijk op. Ooit genoot Van Oyen landelijke faam als tweede Pipo nadat de Vara geen financiële overeen stemming had kunnen bereiken met Cor Witschge, de echte Pipo. Van Oyen moest naderhand evenwel zijn rol van tv-clown weer afstaan aan diezelfde Witschge, toen de Vara en 'echte Pipo het eens konden worden over het hono rarium. De camera's richtten zich nadien nog zelden op Van Oyen. "Dat gebeurt nu eenmaal", zegt hij be rustend. "Als bepaalde regisseurs ver dwijnen, in de vut gaan, verdwijn je als acteur mee. En vandaag de dag is het zo dat onafhankelijke producers een mono poliepositie bekleden als het om televi siewerk gaat. Wat dat betreft is het mak kelijk om bijvoorbeeld een man als Joop van den Ende te kennen, maar ik ken de man niet. En ik heb geen zin om met me zelf te leuren, daar heb ik de mentaliteit niet voor". Hoorspel Niemand hoeft overigens medelijden met hem te hebben, zo verzekert Van Oyen, werk heeft hij zat. "Ik weet dat er mensen zijn die me zien als een eendags vlieg. Dat is je reinste onzin. Dergelijke flauwekul wordt alleen maar gebezigd omdat in dit land alles wordt opgehan gen aan de tv. Vraag hier een willekeuri ge voorbijganger wie Carol Linssen is, gegarandeerd dat de schouders worden opgehaald. Terwijl die man wel twee honderd keer per jaar op de planken staat. En dat gaat ook op voor mij. Ik sta elke maandag in een kinderprogramma Af en toe speel ik mee in een hoorspel en ik spreek geregeld commercials in. Dat wordt door het grote publiek niet opge merkt, vandaar dat mij geregeld de vraag wordt gesteld wat ik tegenwoor dig doe. Nou, ik werk nog steeds. En wat het televisiewerk betreft, ik ben ervan overtuigd dat er best nog wat komt. Er is een kans dat ik binnen afzienbare tijd in een kinderprogramma verschijn". Wat zegt u trouwens de naam Bernar- dette Kraakman nog? En roept de naam Linda Williams nog iets bij uw wakker? Inderdaad, ze verdedigden ooit de natio nale driekleur tijdens het Eurovisie Songfestival. Bernardette zegde in 1983 haar baan op als secretaresse, nadat ze met Sing me a song het nationale song festival op haar naam had geschreven En Linda Williams scoorde in 1981 het hoogst met Het is een Wonder. Beide zangeressen mochten even op de voorgrond treden, maar ze zijn al lang weer op de achtergrond geraakt. Linda Williams letterlijk, want tegenwoordig duikt ze vooral op in achtergrondkoor tjes. Naar verluidt draait Bernadette Kraakman nog mee in het schnabbelcir cuit, hetgeen niet meer gezegd kan wor den van Hepi en Hepi. Deze illustere da mes uit het Friese Twijzelerheide laten thans hun ontstemde stemmen in hoofd- Lissenaar Cees van Oyen was even Pipo. "Dat gebeurt nu eenmaal". (foto GPD) zaak nog horen aan het aanrecht, tijdens de afwas. Achtergrond "Ik leef nog steeds van de muziek", zegt Harriët Willems die zich alleen nog op verzoek uitgeeft voor Linda Williams. "Als de mensen dat willen treed ik op een feestavondje nog wel eens op onder die naam. Maar anders ben ik gewoon Harriët Willems en daör voel ik mij pri- ma bij" De Valkenwaardse vocaliste zegt nog steeds behoorlijk te kunnen leven van de muziek. Zeker drie keer per maand gaat ze op een feestavond, bruiloft of partij nog 'solo', bovenal doet Harriet studiowerk. Om haar woorden te gebrui ken: Harriët heeft de backing ground vo cals tot specialisatie verheven. Niet al leen verleent ze met haar stem artiesten steun bij platenopnamen. ze drijft met haar man ook een produktiebureau dat in opdracht van bedrijven commercials vervaardigt. Met andere zangers en zan geressen zingt ze met overgave reclame boodschappen en dat noemt Harriët Wil lems "fijn werk". Dat ze haar populariteit als songfesti- valzangeres uiteindelijk niet heeft weten te bestendigen wijt Harriët aan pech. "De tweede single heeft te lang op zich laten wachten, omdat producer Bart van der Laar en mijn manager Piet Roeien met elkaar botsten. Ik heb toen moeten kiezen en ik heb gekozen voor Van der Laar. Iedereen weet wat er daarna met die man is gebeurd. Van der Laar werd vermoord, zodat ik genoodzaakt was op eigen kracht verder te gaan". "Ik heb nog een tijdje wat gedaan voor de BRT en ook nog bij Ted de Braak in de show gestaan. Ik heb al met al heel veel ervaring opgedaan, maar het is waar dat ik niet meer dagelijks voor de came ra's sta. Dat vind ik niet erg, het grote succes heb ik nooit nagestreefd. Zelf heb ik nooit bandjes naar platenmaat schappijen opgestuurd, dat hebben des tijds andere mensen voor mij gedaan. Het is leuk geweest dat ik even heb mo gen proeven van het artiestenlever! maar voor mij is het veel belangrijk^ dat ik nog altijd mijn brood kan verdij nen. Daarom vind ik mezelf succesvol". Tassie Nu we met Linda Williams in Brabant terecht zijn gekomen, rijst ten slotte de brandende vraag: waar zou die platge- bekie zangeres met die zachte G zijn ge bleven, die Annie zo nadrukkelijk vroeg haar tassie vast te houden? Het zal toch niet waar zijn dat Annie er met haar tas sie vandoor is gegaan?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 25