Twee eeuwen Felix Meritis Cameralieden en Havinck hoogtepunten Dylan laat werk voor zich spreken Boek over cult uur teiripel van Amsterdam Complexe liefdesrelatie AMERIKA'S MOOISTE PAGINA 22 MAANDAG 21 SEPTEMBER 1987 UTRECHT (GPD) - Er zullen voor de Nederlandse Filmdagen grotere zalen beschikbaar moe ten komen en het kaartverkoop- en reserveringsysteem dient te worden versoepeld. De situatie werd tijdens het weekeinde lang zamerhand al te mal: voorstellin gen waren al uitverkocht nog voor er bekend was wat men zou gaan draaien. Leuk voor de orga nisatie natuurlijk die wel vaart bij het niet te onderschatten ge zelligheidsaspect dat onze natio nale jaarlijkse filmhappening aankleeft. Buitenlandse gasten raken niet uitgepraat over Utrechts pittoreske centrum en de zaterdagse bloemenmarkt waar ze overheen kwamen op weg van 't Hoogt naar het City- Movies-complex, zodat ze ook tot min of meer hun eigen verba zing in filmmarkt-voorstellingen terechtkwamen met onwaar schijnlijk grote bossen dahlia's onder de arm. Het filmfeestelijk karakter is op eminente wijze in de stad ge accentueerd door een uiterst smaakvolle aankleding: de rood blauwe banieren in de Voor straat. de witte draperieën in het Op Nederlandse Filmdagen Pollmanshuis etc. Directeur Hans de Wolf. zijn staf en zijn vrijwilligersleger hebben het fes tival dit jaar definitief naar vol wassenheid weten te tillen. De ingeving om via de in het buiten land werkzame cameralieden een internationale sectie aan het programma toe te voegen en al dus een afwisseling te bieden op het Nederlandse produkt, blijkt de sterkste zet van de huidige formule. Het festival-apparaat deugt kortom. Maar wel raakte je de afgelo pen dagen met stijgende onrust bekropen door de vraag in hoe verre de Nederlandse cinema zo'n professionele feestverpak- king rechtvaardigt. Attracties als Rien Hagens video-produktie New York-Batavia en Kees Hins De Laatste Reis vormden tot nog toe al te schaarse krenten in de pap van de recente jaarproduk- tie. De kwaliteit van de grote speelfilms is alles behalve den derend. Je mocht je zoetjesaan zelfs gaan afvragen of het aan staande prijzenbal niet zou uitlo pen op een alleen maar obligate schertsvertoning. Die angst is voor een deel weggenomen sinds zondagavond Havinck in pre mière is gebracht, een werkelijk superieur door Frans Weisz gere gisseerd psychodrama met Wil lem Nijholt in een hoofdrol die klinkt als een bronzen klok. De film wordt 15 oktober pas in rou latie gebracht en dientengevolge werd de pers verzocht de recen sies nog even op te zouten. Dat moet dan maar. Maar het is toch zeker gepast vast een kla roenstoot te geven voor Havinck, de hartverwarmende filmpresta tie van een acteursregisseur 'pur sang' en de uiterst lucide script bewerking die Ger Thijs leverde van Mar ja Brouwers roman Over een man die zich wanhopig probeert te verzetten tegen het besef door liefdeloosheid de dood te hebben veroorzaakt van de vrouw die hem als geen ander liefhad. door Pieter van Lierop Overweldigend was zaterdag avond de belangstelling voor de talkshow met de cameramannen en het eerste wat forumleider Cees van Ede ter sprake bracht was allicht hun massale exodus naar het buitenland. Wat eigen lijk maakt de Nederlandse came ralieden zo gewild? Volgens Ed dy van der Enden heeft het veel te maken met het feit dat ze meestal drie talen kunnen spre ken en het uit Nederlandse nood meegekregen vermogen bezitten om met relatief weinig geld een film er toch duur te laten uitzien. Volgens Douwe Fernhout is de Nederlandse cameraman in trek vanwege zijn flexibiliteit en aan passingsvermogen. Het is in elk geval niet zo dat men een speci fieke Nederlandse fotografie stijl verwacht, want de heren werken allemaal anders. Anton van Munster ziet zichzelf als ie mand die met een documentair oog heeft leren kijken. Eddy van der Enden pleegt tot esthetische afspraken te komen door een re gisseur eerst mee te nemen naar dan te laten kie- r de stijl van een bepaald schilderij. Voor Jan de Bont is de techniek heel belangrijk, ook al moet hij tegenwoordig een 'ca mera operator' naar de wc sturen als hij zelf even een shotje zou willen draaien zonder last te krij gen met de Amerikaanse vak bonden. Mat van Hensbergen heeft juist een hekel aan de tech niek en laat die het liefst over aan zijn assistenten, voor hem is een camera "een doos met een gat". Voor Paul van den Bos is ca meravoering voor alles een kwestie van licht, voor Theo van de Sande een kwestie van ritme. Jan de Bont kiest in eerste in stantie voor een script en de daarin geboden mogelijkheden voor de cameraman. Theo Bier- kens kiest voor een regisseur. Van den Enden zegt vaak ge vraagd te worden op verzoek van actrices. Ook de redenen voor het ver trek naar het buitenland bleken uiteen te lopen. Voor Bert van Munster waren de betere betalin gen belangrijk, hij werkt veel voor de Amerikaanse televisie. Theo van de Sande zocht de uit daging van grotere technische mogelijkheden dan een Neder landse producent kan bieden, meer licht op de set. Licht is duur. Voor Jan de Bont is werken in Hollywood altijd het doel ge weest waar hij naar streefde en na jarenlang in Nederland te hebben gewerkt, wilde hij wel eens andere mensen zien: "En ik dacht misschien is het daar wel leuker. En het is er ook heel leuk. Wat me erg heeft verrast is dat er onder al die cameramensen in. Hollywood nauwelijks competi tie blijkt te bestaan, omdat een bepaalde producent altijd goede redenen heeft om voor een be paalde film een bepaalde came raman te kiezen. De cameralui in Hollywood vormen een vrien denclub. We vragen elkaar ook om advies als er zich tijdens op namen een specifiek probleem voordoet." ATLANTIC CITY - De emoties overmanden Kaye Rajko toen zij als de nieuwe miss Amerika werd aangekondigd. Kaye (zij was al miss Michi gan) deed het afgelopen weekeinde in Atlantic City een geslaagde greep naar de titel Amerika's mooiste'. (foto ap> Goed concert in Alioy ROTTERDAM - Laten we even teruggaan naar Live Aid, dat grandioze popfeest ten behoeve van de hongerenden in Afrika. In de finale van de marathon was Bob Dylan te zien, in een scha mel optreden met Keith Ri chards en Ron Woods van de Rolling Stones. De huidige tournee die Dylan onder de noemer Temples in Fla mes onderneemt met Tom Petty The Heartbreakers en Roger McQuinn- (ex-Byrds) aan zijn zijde, doet even aan Live Aid denken. Niet omdat het muzika le resultaat even schamel is, maar omdat daar het zaadje voor deze samenwerking werd gede poneerd. In een losse, associatieve op merking terzijde zei Dylan tij dens Live Aid tot verbijstering van velen dat een deel van het geld zou moeten worden besteed aan de verarmde Amerikaanse boeren. Een klein jaar later was het zo ver. Een aantal countrys- terren nam het voortouw en Farm Aid was het resultaat. Dy lan kon niet meer terug: hij moest ook aan deze benefiet ten behoeve van de Amerikaanse boerenstand meedoen. Via via kwam Dylan aan zijn begeleidingsband: Tom Petty The Heartbreakers behoren ze ker in de States tot de beste, en best betaalde bands van de afge lopen tien jaar, maar de legende die Dylan na 25 jaar nog altijd vertegenwoordigt, vermocht de samenwerking bewerkstelligen. De eerste concerten van de com binatie deed de herinnering aan Dylans samenwerking met The Band in de jaren zestig en zeven tig opleven. Zo warm, zo intens en vooral zo muzikaal had Bob lang niet geklonken. Een Austra lische video legde de band tus sen The Heartbreakers en Dylan op een prachtige manier vast. De concerten in Europa be loofden dus wat op voorhand. Maar de knorrige, oude man die Dylan inmiddels uithangt, heeft inmiddels wat roet in het eten ge gooid. Wie bij organisatoren en roadies zijn oor te luisteren legt hoort ongelofelijke staaltjes over mans gedrag - al zijn er diverse verhalen in omloop over zijn er varingen in Israël (waar hij kabi netsleden zou hebben beledigd) en Oost-Berlijn. In Ahoy geeft Dylan een kort, zakelijk, hurpeurig, maar desal niettemin goed concert - beter in elk geval dan de oppervlakkige sets van McQuinn en Petty zelf. Uiterlijk is Dylan onaangedaan door de omstandigheid: hij com- AMSTERDAM (GPD) - Het uitzicht vanaf het dakterras op gebouw 'Felix Meritis' is onverwacht ver. Vierendertig meter boven de straat verheven blijkt het dan ook het hoogste punt aan de Amsterdamse grachten. Rondom zijn Stadsschouwburg, Rijksmuseum, Muziektheater en het Paleis op de Dam te bewonderen. Tweehonderd jaar geleden werd dit gebouw met uniek panorama aan de Keizersgracht in Amsterdam geopend. Begonnen als domicili voor het Genootschap voor Kunsten en Wetenschappen, is het na die twee eeuwen nog steeds een cultuurtempel. Die verjaardag wordt gevierd met een manifestatie die een maand lang zal duren. i-'elix Meritis (gelukkig door ver- diensten) werd gebouwd naar het ontwerp van architect Jacob Otten Husly. Opdrachtgever was het het in 1777 opgerichte genootschap Fe lix Meritis. Op 7 juli 1787 werd de eerste steen voor het nieuwe ge bouw gelegd door C. S. Roos, later de eerste geschiedschrijver van Fe lix. Een jaar later kon het gebouw in gebruik worden genomen. Het genootschap stelde zich tot doel de Kunst en Wetenschap te bevorderen. Het genootschap be stond uit bemiddelde Amsterdam mers, die behalve met het verdie nen van geld in handel en nijver heid, zich ook met cultuur wilden Baal speelt 'De Rondleidster' 'De Rondleidster' van Botho Strauss door toneelgroep Baal. Met: Rudolf Lucieer, Renee Fokker en Johan Tim- mers. Regie: Edwin de Vries. Gezien op 19 september in Frascati, Amster dam. Op 4 november te zien in het LAKtheater in Leiden. AMSTERDAM - Het pleit voor toneelgroep Baal. dat zij haar laatste seizoen met het meest re cente toneelstuk van Botho Strauss opent. Toneelgroep Baal, die zich aan het einde van dit sei zoen opheft, heeft immers in het verleden naam gemaakt met het uitbrengen van dit soort eigen tijds werk. Ook van Strauss, één van de toonaangevende Duitse toneelschrijvers van dit moment, heeft Baal al eerder toneelstuk ken op het repertoire genomen. Voor wie het werk van Botho Strauss enigszins kent begint de eerste acte van 'De Rondleidster' (afschuwelijke omschrijving voor het moeilijk te vertalen 'Die Fremdenführèrin') verbazing wekkend overzichtelijk. De on geveer 45 jaar oude Martin is le raar Frans en geschiedenis. Om dat hij twijfelt aan de zin van zijn bestaan als leraar, heeft hij verlof genomen en is vertrokken naar Griekenland, de bakermat van onze beschaving. Daar ontmoet hij de ongeveer twintigjarige Kristine, die als vervangster voor haar zieke vriend Vassili rondlei dingen door het opgravingsge- bied van Olympia verzorgt. Natuurlijk ontstaat er een lief desaffaire. Het verloop hiervan en het onvermijdelijke afscheid vormen het verhaalgegeven. Tussen het verhaalgegeven en de diepzinnigheden staat de con crete uitvoering. Daaruit blijkt dat regisseur Edwin de Vries er niet volledig in is geslaagd om een bevredigend regieconcept te ontwikkelen. Gemakkelijk is an ders - dat moet tot zijn verdedi ging gezegd. De scènewisselingen bijvoor beeld verlopen aanvankelijk on duidelijker dan strikt noodzake lijk lijkt. Sommige regie-aanwij- zingen in de tekst worden niet opgevolgd en door minder over tuigende oplossingen vervangen. Met name de tweede acte, als het verhaal zich op een minder direct herkenbaar niveau af speelt, levert problemen op. Mar tin en Kristine leven afgesloten van de buitenwereld in een scha mele bergwoning. Op een gege ven moment verschijnt er een Pan-gestalte (een mythologische godheid). Bij Baal voltrekt zich dat alles bliksemsnel, zodat je tij dens de voorstelling niet weet. wat je overkomt. Als je die scène (blijkens het affiche waarop Kristine in de armen van Pan staat afgebeeld) belangrijk vindt, moet je de toeschouwers meer kans geven om te beseffen, wat er aan de hand zou kunnen zijn. Hier trapt de regisseur in zijn ei gen valkuil in plaats van een my thologisch aspect aan het geheel toe te voegen. Nog beter zou het waarschijnlijk geweest zijn om dit elitair soort effectbejag, waar Strauss met zijn boosaardige re gie-opmerking op uit lijkt te zijn, gewoon weg te laten. Wie niet naar diepere mytholo gische achtergronden op zoek wil gaan, kan aan de tekst van 'De rondleidster' toch nog heel wat genoegen beleven. Het con versatieniveau van deze "folie a deux" maakt de relatie tussen deze man én vrouw interessant genoeg. Het spel van Rudolf Lucieer en Renee Fokker draagt daartoe ruimschoots bij. Lucieer is uiter mate geloofwaardig als leraar. Zijn manier van spreken bezit precies het doceertoontje, dat ie dere leraar als beroepsdeforma tie typeert. Het leraarschap is per slot van rekening behalve een beroep vooral een roeping. Van uit die houding benadert hij Kristine. Renee Fokker speelt aanvankelijk te nadrukkelijk het zorgeloze toonbeeld van aantrek kelijke jonkheid. Als zijn minna res komt zij echter veel even wichtiger over en biedt goed te genwicht tegen de pedagogische redeneertrant van Martin. Het slotbeeld toont leraar Mar tin, die voorleest uit de 'Meta morphoses' van Ovidius. We ho ren, hoe Pan dacht, een nimf in zijn armen te houden en in plaats daarvan slechts een bos rietsten gels vasthield. Zou Martin dus teruggekeerd zijn in wat wij de werkelijkheid noemen? WIJNAND ZEILSTRA Bob Dylan (fotoANPi bezighouden. Ze bestudeerden de natuurwetenschappen, luisterden naar concerten en literaire voor drachten of debatteerden over kunst, filosofie en handel. In het nieuwe gebouw werden vijf depar tementen gehuisvest: die van de fysica, tekenkunde, letterkunde, koophandel en muziek. Speciaal voor dé muziekuitvoeringen kwam er een ovale concertzaal, welke was gebaseerd op de akoestische prin cipes van Mozart. Het was de eer ste concertzaal in Amsterdam. De latere Kleine Zaal van het Amster damse Concertgebouw zou een ko pie van deze concertzaal worden. Felix Meritis werd zo een bloeiend centrum van het culturele leven in Amsterdam. Overname Een eeuw later verloor het ge nootschap met Felix Meritis aan betekenis. De functies van de af zonderlijke departementen wer den overgenomen door de komst van het Concertgebouw, het Rijks museum, de universiteit en de openbare bibliotheken. In 1889 werd het genootschap ontbonden. Het gebouw kwam in handen van het Amsterdamse krantenbedrijf Holdert, dat er een stoomgedreven drukkerij vestigde. Ook in de con certzaal stonden de drukpersen te ratelen. Vier decennia later vestig de zich ook een lampenkappenbe- drijfje op de bovenverdiepingen. Dat was er oorzaak van dat Felix in 1932 werd getroffen door een grote brand. De kap van het gebouw, zol derverdieping en tweede etage van het voorgebouw brandden geheel uit. Het is 1947 als de CPN Felix Me ritis koopt. Het partijkantoor wordt er gehuisvest en de redactie en drukkerij van het dagblad De Waarheid. Felix kreeg al snel de naam van het 'rode bolwerk'. Een grote verdienste van de CPN was dat de oude en akoestisch zo be roemde concertzaal weer in ere werd hersteld door een grondige restauratie. De zaal kreeg weer haar oorspronkelijke functie terug en jarenlang repeteerde er ook het Amsterdams Philharmonisch Or kest van Anton Kerstjes. Belegering Dieptepunt in de recente ge schiedenis van Felix Meritis vorm de ongetwijfeld november 1956. Sovjettroepen maakten toen een einde aan de Hongaarse opstand. Een woedende menigte anti-com munisten gezinde Amsterdam mers trok uit protest naar Felix Meritis. Stenen gingen door de rui ten, mensen raakten gewond. De mensen in Felix Meritis probeer den het gebouw met man en macht te verdedigen. De affaire zou nog lang nagalmen in de geschiedenis van het bouwwerk en de CPN. Aan het eind van de jaren zestig doet opnieuw de cultuur haar in trede in Felix Meritis. Steve Aus ten huurde van de CPN een zaaltje om er een programma van Ramses Shaffy te brengen. Dit initiatief vormde de basis van het huidige Shaffy Theater. Toen in 1981 de CPN en De Waarheid naar de Hoogte Kadijk verhuisden, kwam Felix Meritis geheel in handen van het Shaffy Theater. Het theater kreeg zo'n naam op het gebied van grensverleggend theater, dat de naam Felix Meritis wat op de ach tergrond raakte. 'Willen weten wat wij niet weten kunnen', naar een Uitspraak van Goethe, is de titel van de manifes tatie die ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van Felix Meritis wordt gehouden. De manifestatie duurt tot 12 oktober. In alle zalen en ook in de ruimten waar het pu bliek normaal niet komt, zijn cultu rele uitingen te vinden. Muziek, dans, film, toneel, een diaklank beeld over de geschiedenis van het gebouw en een route van kunst werken. Op de bovenverdieping van Fe lix Meritis beschikt de Maatschap pij Discordia over een eigen repeti tieruimte. 'Het Kremlin' is deze studio gedoopt, omdat hier de hoofdredactie van De Waarheid ze telde. Discordia neemt de geschie denis onder de loep. Daarbij werd een keuze gemaakt uit de 365 na men van schrijvers, filosofen en componisten die de toneelgeschie denis van de afgelopen 200 jaar be paalden. Het oude Departement voor Na tuurkunde, de huidige Shaffyzaal, krijgt tijdens de manifestatie weer haar oorspronkelijke bestemming terug. Het departement is ingericht als historisch-natuurkundig mu seum en theatermaker Rieks Swar- te maakt als architect van Felix Meritis, samen met acteur Danny Vercauteren, het bouwwerk aan schouwelijk Stoel Het Departement Letterkunde wordt eveneens nieuw leven inge blazen. Het spreekgestoelte dat hier ooit stond en bekend stond als de 'Stoel van Taddel', heeft er weer een tijdelijke plek gekregen. Het spreekgestoelte werd door het Rijksmuseum in bruikleen gege ven en zal er opnieuw dienst doen. Onder de naam Het Genootschap zal elke avond een andere gast ko men spreken. De sprekers verte genwoordigen de verschillende vakgebieden die Felix Meritis twee eeuwen eerder herbergde. Verle den, heden en toekomst zullen als een rode draad door de voordrach ten lopen. Onder de sprekers beho ren onder meer Marcus Bakker, Martin van Amerongen, Hans Dor- restijn, Ramses Shaffy en Steve Austen. Tijdens de manifestatie zal de buitengevel van Felix Meritis zijn opgesierd met een monumentaal licht- en geluidsculptuur van Jef frey Shaw en Harry de Wit. 's Avonds, na het invallen van de duisternis, kunnen voorbijgangers deze 'Sonus Lux' in werking stel len. Het licht reageert op de toe schouwer, die zelf bepaald hoe de gevel oplicht. Wie het oor aan de wand te luisteren legt, hoort de in terpretatie van 200 jaar muziekge schiedenis door Harry de Wit. Over de geschiedenis van Felix Meritis verschijnt deze week een gedenkboek onder de titel 'Felix Meritis 1787-1987'. Daarin be schrijft de historicus Chris van der Heyden de geschiedenis van het gebouw en de bewoners. En boven op het dakterras van Felix maakte John Ko"rmeling een installatie, waarbij de lijn van de horizon wordt gemanipuleerd. Rondom verschijnen de woorden: 'Zo hoog het gezicht zo breed als het complete'. Wie deze wil lezen zal 34 meter lager een brede cirkel rond Felix Meritis moeten be schrijven en het panorama van on deraf moeten aanschouwen. Het twee eeuwen oude gebouw Fe lix Meritis. (foto GPD) municeert gene moment meer met zijn publiek en hij lijkt weg gedoken in een uiterlijk dat spre kend lijkt op zijn zigeunertijd ten tijde van Renaldo Clara. Maar muzikaal klopt het van begin tot het eind. Dylan laat zich door de band inspireren tot warmbloedige versies van reper toire dat voor een belangrijk deel afkomstig is uit zijn eerste jaren: Highway 61 en Queen Jane Ap proximately. Een deel van de songs is behoorlijk opgekalefa terd: met name door de rol die toetsenman Benmont Tench be kleedt. Zijn kleverige legatospel vormt de juiste tegenmelodie voor Dylans ruige en soms hape rende stem in Dead Man (een prachtig reggaeritme) en Wat ching the River flow. De mooiste uitschieter vormt eigenlijk A Shot of Love, dat ik zelden zo mooi en zo gospelachtig hoorde. Dylan inspireert zijn publiek niet; hij laat zijn werk voor zich spreken. Ik kan me de teleurstel ling van menigeen wel voorstel len, maar misschien is dit een nuttige fase van persoonlijk iso lement. JOHN OOMKES Scene uit 'De Rondleidster'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 22