Rijk versierde couture Stijlvolle klassieke lijnen v'*k Cirkels zijn favoriet EXTRA op maandag nestor MAX HEYMANS IJzersterke show EDGAR VOS GEBENEDIJD FRANS MOLENAAR FRANK GOVERS In ban van de kazuifel 'Illustrations' is de naam die Max Heymans gaf aan dit cock- tail-eiisemble uit de najaarsen wintercollectie. (foto anpi In de actuele A-lijn biedt Hey mans jasjes vervaardigd van har- ris-tweed. In gloedvolle herfst kleuren. De fraai klokkende rug komt bij een enkele mantel te rug. Ter afwisseling toonde Hey mans een heel sterk getailleerd koket manteltje in een zwart/wit te ruit dat de naam 'very saks Fifth Avenue' meekreeg. Hey mans maakt het beeld vaak com pleet met bijpassende sjaals en omslagdoeken. Opvallend tussen de vele kor te, heel vrouwelijke avondtoilet ten is een klein jurkje met daar overheen een enorme wijde taf- trok, bestikt met stroken in zwart en marron-bruin. Pikant zijn de modelletjes met doorkijk- bloes van zwart kant en taftzijde ballonrok. Er horen enorme stola's bij meteen zoom van stro ken. CONNY HEIDA AMSTERDAM (GPD) - Vorige seizoenen mag het dan soms kwakkelen zijn geweest. Max Heymans maakte ditmaal onmis kenbaar duidelijk dat hij nog steeds in staat is op perfecte wij ze inhoud te geven aan het woord couture. Heymans' wintercollectie klonk als een klok met vooral prachtige tailleurs en opzienbare avondjurkjes met veel stroken en kant. Het trouwe publiek van de nestor reageerde veelvuldig met enthousiaste kreten en gul applaus. De rokken bij Heymans zijn kort tot zeer kort, waarmee hij aansluit bij het heersende mode beeld. De variatie zit niet in de lengte, wel in de breedte: van zeer smal tot wijd klokkend met de ballonrok als alternatief. Ook een andere modetrent, de terug keer van het bont deze winter, is bij Heymans terug te vinden. Heymans is een meester in het maken van fraaie tailleurs van het type Chanel, met kraagloze jasjes en goudkleurige knopen. De jasjes zijn kort en mooi aange sloten of recht en de taille wordt geaccentueerd door een brede lakceintuur. Daaronder een pit tig kort rokje of een zwierige dubbele klokrok. waarvan de zoom nergens lager zakt dan een handbreedte boven de knie. Juist die korte rok haalt het toch stijve karakter er helemaal uit. Max Heymans. AMSTERDAM (GPD) - De cou turier Edgar Vos heeft weinig op met het sobere, bijna strenge mo debeeld voor komende winter De Amsterdamse ontwerper, die maandag voor het eerst in zijn gloednieuwe modetheatertje de collectie voor herfst en winter '87/'88 liet zien, koos hooguit de zelfde kleuren als de confectio nairs. Maar van enige eenvoud was in zijn haute couture-show geen sprake. Integendeel, som mige van de ontwerpen van Vos waren zelfs zo gecompliceerd qua constructie, dat de oorspron kelijke belijning nauwelijks was te herkennen. Vooral de japonnen voor de namiddag-uurtjes, 'voor de cock tailparty's en officiële ontvang sten, waren uitbundig versierd met ruches, volants en draperie ën, met pailletten, satijnen strik ken en bontgarneringen. Vos liet onder meer een serie soepelval- lende jurkjes in cognac- en roest tinten zien met strak aansluiten de, gerimpelde bovenlijfjes, een verlaagde taille en een zwierige plissé-rok in één of twee lagen. De draperieën bij deze japonnen riepen soms het beeld op van de kleding uit de Griekse oudheid. Weelderig waren ook de jer sey-japonnen met een bontgar nering en de zijden japonnen met zwierige volants of een plissé- strook aan de zoom van de rok. Heel opvallend waren drie strak ke, zwartfluwelen japonnen, die aan de couture van lang vervlo gen jaren deden denken. De rok ken van de japonnen waren voor zien van een brede rand met veertjes, van zwarte satijnen strikken en van bloemen. De mantelpakjes hield Vos wat rustiger. Hij toonde zich een meester in het ontwerpen van al lerlei verschillende jasvormen. Bedekte het ene jasje nauwelijks de taille, het andere reikte tot op de bovenbenen. En sloot het ene model hoog met een kleine kraag, het andere was weer voor zien van een royale shawlkraag of van een capuchon met een bontvoering. Vooral met zijn le ren pakken met getailleerde jas jes legde Vos veel eer in bij zijn publiek. Hoezeer de modellen van de jasjes ook van elkaar verschil den, ze hadden met elkaar ge sebont boven een wollen crêpe tailleur met dubbel geplisseerd rok. (foto anpi Met zijn strak getailleerde leren pakjes, zoals dit ontwerp van le verkleurig nappaleer met over dwars geplisseerd schootje, legde Vos veel eer in bij zijn publiek. (foto gpdl meen dat de taille alle aandacht kreeg. Zelfs onder de bolero-vor- mige korte jasjes liet Vos deci meters brede ceintuurs dragen om de smalle middeltjes van de mannequins nog eens extra te ac centueren. Vos combineerde de jasjes met overwegend strakke rokken - slechts hier en daar was een cir- kelrok te zien - met een splitje middenachter. De zoom zakte nergens lager dan de knieën en bleef in diverse ontwerpen zelfs een handbreedte daarboven. Sommige rokken vielen vooral op door de ingenieuze construc tie van banen, waartussen stro ken leer zichtbaar werden. Ook de winteijassen van ruige tweedstoffen in de kleuren blauw, rood, smaragd, kerry en zwart, met brede shawlkragen die de schouders warm houden, bedekten nauwelijks de knieën De overslagjassen met rondge- sneden panden waren alle afge zet met een brede bies in een con trasterende kleur. Alleen voor zijn boutique-col- lectie, die sinds de opening van de jongste Edgar Vos boutique in Eindhoven thans op tien plaat sen in Nederland te koop is, heeft Vos voor een langer silhouet ge kozen. De boutique-collectie, die tussen de haute-couture-model- len werd geshowd, omvat onder meer fraai gesneden wollen jas sen met grote bontkragen en mantelpakjes met jasjes tot over de heupen op strakke rechte rok ken, eveneens voorzien van een bontkraag. Bovendien omvat de boutique-collectie zwart-wit blouses met zwierige overblou- ses. Bij het ontwerpen van de avondkleding in de haute-coutu- re-collectie moet Vos het beeld van „Eine Rauschende Ball- nacht" voor ogen hebben gehad. Hij toonde barokke avondgewa den met strakke, strapless bo venlijfjes en meterswijde rokken met stroken, alsmede japonnen met grote strikken en creaties met gerimpelde lijfjes en wijde, met pailletten opgeborduurde rokken. Omdat alle aandacht werd opgeëist door de modellen, koos Vos hoofdzakelijk uni-kleu- rige stoffen, met name zijde en fluweel in prachtige kleuren fuchsia, paars, koningsblauw, zwart en rood. KITTY VAN GERVEN 'Hoehoe, mooie benen!'. Ach, vroeger mocht ik die kreet nog wel eens vernemen. Vroeger, in de tijd dat er nog tenten in de straat stonden waarin mannen met blauw laslicht in de weer waren. Je moest als vrouw een kwaad gezicht trekken als ditje overkwam, maar mij lukte dat nooit. Ordinair misschien, maar ik liet het mijn man thuis meteen controleren. In die tijd was men in Nederland nog zeer preuts. Ik weet nog hoe onaangenaam getroffen ik was toen het Duitse liedje 'Oh, die Elisabeth, die so schone Beine hatt" hier werd vertaald met 'Oh, die Elisabeth, die zo lekker koffie zet. De tekst van deze schlager was kennelijk te wulps naar het oordeel van onze platenindustne. Zingen over benen, dat mocht niet. Koffie moest het zijn. Daar bleef je nuchter bij. Mooi - dat is een woord van elastiek. Wanneer mogen we een been, of liever gezegd: twee benen, 'mooi' noemen? Er zijn enkele groffc criteria. Ten eerste: er dient enig model in te zitten, de kuit mag niet zonder welving overgaan in het dijbeen, maar moet ook weer niet té bol zijn. Een te sterke beharing van het been is niet ideaal, al kan een dons van gouden haartjes uiterst opwindend werken. X-benen, benen waarvan de knieën onafscheidelijke vriendjes van elkaar zijn, vallen sowieso af. O-benen, die gooien we ook opzij. En benen met dijen vol 'putjes? Gek genoeg vinden sommige mannen die weer wel appetijtelijk. Vrouwenbenen. In zwarte, goudbespikkelde zijden kousen, in de heerlijke gevangenschap van jarretelles of gewoon bloot - vorsten hebben er koninkrijken voor verspeeld. Wanneer hovelingen een paar nieuwe, zijden kousen hadden gekocht, lieten zij die eerst een dag of acht dragen door vrouwen. Pas daarna trokken ze ze zelf aan. Van het idee dat een vrouw hun kousen had gedragen ging een sterke erotische prikkeling uit. Ik begrijp zoiets. Ik beklaag de mannen die nog nooit in het geheim even de nylons van hun vrouw hebben aangetrokken. Men vindt dat hier gek. Echte mannen dragen geen nylonkousen aan hun benen. Ze trekken ze hooguit over hun hoofd voor ze een bank binnengaan In de achttiende eeuw is er door een Franse edelman een essay over vrouwenbenen geschreven. Eén ding weet hij zeker: zelfs een middelmatig been kan nog zeer aantrekkelijk zijn, mits het is gestoken in charmant schoeisel. De hoge hak geniet zijn voorkeur. De zogenaamde 'ballonkuit' krijgt daardoor een langgerekter aanzien. De naaldhak geeft de vrouw iets hemels. De dame in kwestie maakt dan niet helemaal contact meer met de aarde, maar slechts met teen en hiel. De voet die bij het been hoort is natuurlijk uiterst belangrijk. Hij mag niet te klein zijn, niet te groot. De schrijver van het bovengenoemde essay maakt gewag van vrouwen die - om te voorkomen dat men hun lelijke voeten zou zien - lange, tot op de grond afhangende rokken gingen dragen. Wijde rokken, zodat zij niet met al te kleine pasjes hoefden te lopen. De schoonheid van het totale been wordt mede bepaald door de 'holling van de voet. Over de wijze waarop wij aan die holling zijn gekomen bestaat een aardige sage. Er wordt in verteld hoe de duivel een engel achternazit die hem zijn heerschappij over de aarde heeft ontstolen. Bij die achtervolging bijt satan hem een stuk uit de voet. Voor Gods troon aangekomen, beklaagt de engel zich over zijn verminkte lichaamsdeel: hij geneert zich dood tegenover de mensen. Gods antwoord: Niets aan de hand. Ik zal alle mensen zulke voeten geven als jij. Dan hoef je je niet meer te schamen.' 'Die beentjes lopen levenslang alleentjes, zo schrijft een dichter uit onze eeuw over een dametje met spillebenen. Een ontroerende versregel, waar veel waars in zit. Toch kijken mannen na verloop van tijd niet goed meer naar benen, naar de benen van hun eigen vrouw althans. Dat blijkt uit het verhaal van de man die speciaal een souterrain huurde om van daaruit een goed uitzicht te hebben op de benen van voorbijgangsters. Op een dag kwam er een prachtig stel benen voorbij. De man kon zich niet meer inhouden en stak zijn hand uit om ze even aan te raken. Een uur later belde de bezitster van het fraaie onderstel bij hem aan, met in haar kielzog de politie. Toen de man de deur had opengedaan stond hij oog in oog met zijn eigen vrouw. Goed dames, tot zover. Het beste met uw benen. ANGELA PINNEBERG AMSTERDAM (GPD) - Coutu rier Frans Molenaar heeft drukke maanden achter de rug. Hij ont wierp niet alleen zijn eigen nieu we wintermode, maar ook die van het wolmerk Scheepjeswol en had bovendien'zijn aandacht nodig voor de op handen zijnde manifestatie in het Duitse Mannheim. Van de kleding die straks aan het Duitse volk zal worden getoond, kregen zijn klanten gisteren alvast een voor proefje in eigen huis. Molenaar toonde zich daarbij van zijn beste kant met een slank silhouet en een roklengte die consequent bo ven de knie zit. Hij begon zijn modeshow met wol: lange jumpers met geome trische zwart/wit vlakken die zo wel voor dames als heren zijn be doeld. In zijn favoriete zwart maakte hij verder strakke tricot jurkjes met rimpelversiering in een verhoogde taille. Molenaars tailleurs zijn deze winter mooi aangesloten met een kort jasje en daaronder een recht rokje met bandplooitjes die voor een ietwat bollend effect zorgen. Als afwisseling toonde hij op de rokjes een vrij lang getailleerd jasje met fluwelen kraagje en zakken. Om de lijn van de strakke jas jes te verlevendigen, verwerkte Molenaar er op ingenieuze wijze ronde lijnen en cirkels in. Een van de mooiste jasjes had een aangeknipt voorpand dat op ver schillende manieren kon worden opgeknoopt, omgeslagen of door een lus worden gestoken. Wijde jasjes ontbreken overigens niet in de wintercollectie. Typisch Molenaar zijn de ca pes, bestaande uit een incrusta tie van een cirkel in een cirkel met een verrassend nieuwe op lossing voor de armsgaten. Ron de vormen gebruikt hij ook voor simpele zwarte avondjurkjes met één blote schouder. Minder geslaagd zijn de korte avondjur ken met petticoat-achtige stro- kenrok waarbij Molenaar zich uitleefde in felle primaire kleu ren geel. rood, blauw en groen. CONNY HEIDA AMSTERDAM (GPD) - De korte rok viert triomfen in de vader landse couture. Na de couture- shows van Edgar Vos en Frans Molenaar eerder deze week, die beide een goede indruk achter lieten, toonde ook Rob Kroner bij de presentatie van zijn winter mode alleen korte rokken. De couture-klanten, dik of dun, zul len dus de lange rok moet afzwe ren willen ze enigszins bij de tijd blijven. De pantalon past eigen lijk ook niet meer in het nieuwe modebeeld, maar Kroner heeft met het oog op koude winterda gen en de beperkingen van zijn klanten toch gemeend de simpe le bandpooibroek met omslag in ere te moeten houden. Bij het ontwerpen van zijn col lectie gaat Kroner altijd uit van de mouwinzet. Ditmaal had hij de kazuifel, het rooms-katholie- ke misgewaad, voor ogen waar door hij een getailleerd 'klein' sil houet verkreeg. Die belijning kwam het beste tot uiting bij in verschillende kleuren geverfde regenjassen met capuchon en een voering van biberette-bont waarmee hij zijn show begon. Bij zijn dagpakken heeft Kro ner de kazuifel-belijning minder consequent doorgevoerd en zich uitgeleefd in allerlei verschillen de jasvormen. Reikt het ene jasje tot de taille, het andere is heup lang of bedekt de bovenbenen. Kroner combineert de jasjes met overwegend 'strakke rokjes of wijde rokjes met glad heupstuk. Bruin, okergeel, groen, kobalt en bordeaux koos hij naast felrood, grijs en zwart. De tailleurs zun het mooist als ze eenvoudig zijn gehouden. Helaas zijn een aantal creaties minder fraai uitgevallen omdat Kroner als uitstekend kleermaker, er wat te veel techni sche hoogstandjes in heeft ver werkt. De blouses van bedrukte zijde met hoge kol en losse heup ceintuur, zijn aanmerkelijk beter uit de verf gekomen. Het Franse tricot, Kroner han delsmerk, heeft terecht weer een belangrijk plaats in de wintercol lectie. Hij liet hiervan onder meer een serie soepelvallende jurkjes in grijs, olijfgroen en hard roze zien met blousende boven lijfjes, gladde heupstukken en zwierige cirkelrokken in een of twee lagen. Heel vrouwelijk laat hij er een grote omslagdoek in dezelfde kleur bij dragen of een brede ceintuur in de taille. Voor officiële gelegenheden zijn deze jurkjes gemaakt van bedrukte Zwitserse zijde. Wie heel piep of slank is, steekt Kroner in hoog gesloten, fraai gesneden mini- jurkjes of een gebreide trui met breed boord dat 'sec' of op een strak gebreid broekje kan wor den gedragen. Voor groot-gala wist Kroner zijn publiek te verrassen met een geslaagde serie barokke avond gewaden waarvoor hij vele me ters ruisende zwarte taftzijde en paillettenstof had verwerkt. Hij toonde daarbij strapless boven lijfjes versierd met waaier-plis- sé', diepe rugdecolleté's of mooie halsuitsnijdingen boven wijde enkellange zwarte rokken met een felgekleurde onderrok. CONNY HEIDA AMSTERDAM (GPD) - Nieuw klassiek', het modebeeld dat de confectie voor komend seizoen als grote lijn aanbeveelt, speelt couturier Frank Gover -n de kaart. Met onder meer p. .chtige tailleurs toonde hij zich tijdens zijn coutureshow onlangs in Ant werpen een meester op het ge bied van stijlvolle, klassieke lij- Govers laat de vrouw helemaal vrouw zijn. Of ze nu een hele strakke of hele wijde rok draagt (een tussenweg is er niet voor hem) De taille is heel duidelijk aanwezig en wordt vaak met bre de banden extra geaccentueerd. De rok blijft boven de knie, zelfs in de avondmode. Zwart, grijs, groen en bruin waren de hoofdkleuren in de pre sentatie. Maar de combinatie rood/zwart was eveneens van de partij en het paars heeft een op vallende bijrol. Operafragmenten en klassieke muziek begeleidden de show, waarmee het dramatische effect van de Govers collectie voor het komende seizoen vooral in zijn cocktail- en avondmode onder streept werd. De Govers-vrouw deze winter wordt zeer herkenbaar. Haar tail leurs springen er uit door stijl en vakmanschap, haar jurken heb ben een hoge taille, haar mantel is superwijd. De hand van de kleermaker zie je terug in de tail leurs, die allemaal getailleerde jasjes hebben. Ze zijn over de heup vallend, hebben speelse ac centen als glitterknoopjes en plooitjes in de rug. vaak een schootje. Rondgesneden in som mige gevallen en in een dubbele laag. De rok is altijd net boven de knie. heel strak, heel wijd. Er zit ten lagen petticoats onder de wij de modellen, waardoor een zwie rig en contrastrijk effect onder de toch wat strenge jasjes wordt verkregen. Bontafwerkingen ui teraard aan kragen, manchetten of langs de zoom van het jasje. En dat bont varieert van astrakan tot nerts of geverfde vos. Bij het ontwerpen van zijn jur ken heeft Govers zich duidelijk laten inspireren door het verle den. De empire-stijl zagen we in diverse modellen, gemaakt van zacht fluweel. De hoge taille werd daarbij door een zijden strik geaccentueerd. Heel geraf fineerd van lijn zijn de tuniek jurkjes. Rechtvallend vanaf de schouder, met eronder een strak ke rok tot soms in vier lagen op gebouwd. vaak in contrastkleur. Supervrouwelijk zijn de rechte, zijden jurken die halverwege de rok een wijde, pliss overrok had- Ook Rob Kroner toonde bij de presentatie van zijn wintercollectie louter en alleen korte rokken. Bij zijn ontwerpen had hij voor de kazuifel voor ogen. (foto anpi Stijlvolle eenvoud en speelse accenten bij Frank Govers. (foto gpdi den. Bijzonder draagbaar, opval lend door zijn eenvoud en raffi nement van stijl, dit alles in prachtige materialen als cashme re, zuiver wol, fluweel, wollen, crepes en flanels. De jassen van Govers vallen ook op. Niet door hun eenvoud, maar door hun omvang. Ook hier de hoge taille, met daaraan zo'n superwijde rok dat het leek of al le mannequins in verwachting waren. De superstrakke rokken eronder lieten echter het tegen deel zien. Meer aangepast aan de Nederlandse vrouw is de drie kwart coat in zwart/gele ruit. De uiteinden van de enorme capu chon van de jas vielen als schou derstukken over het voorpand. In de cocktail- en avondkle ding leeft Govers zijn creativiteit uitbundig uit. Barokke stoffen, rijke borduursels, meters zijde, kant. brocaat of satijn gecombi neerd in de meest verrassende kleuren. Jasjes - uiteraard getailleerd - in veelkleurige pailletjes worden gedragen op superwijde dubbele rokken in changeant satijn, het geen een letterlijk schitterend ef fect tot gevolg had. Dat geldt ook voor de zwart kanten avondja pon die met strass-steentjes leek bespreklend en in de cocktail sector waren er de geplisseerde zijden rokken die met fluwelen jasjes werden gecombineerd in de meest prachtige en gewaagde kleurcombinaties. Als geen ander weet Govers stijlvolle eenvoud met speelse accenten te combineren. Een col lectie die met recht de naam hau te couture mag dragen en die door het publiek enthousiast werd ontvangen. MIA MOL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 11