Q Goede bedoelingen voldoen niet Geen twijfel over antwoord op vraag Who's that girl? Muziek voert de boventoon in 'Péril en la Demeure' Die pet past Eddie Murphy toch het best 'Een Maand later': huismus verandert in een vrije vogel VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1987 PAGINA 23 BIOSCOPEN Griffin Dunne en Madonna in 'Who's that girl'. 'Who's that girl'; regie: James Foley; hoofdrollen: Madonna en Griffin Dunne; theater: Luxor, Leiden De laatste weken is Nederland werkelijk overspoeld met alles wat maar enigszins met Madonna te maken heeft. Radio, televisie en kranten stonden er bol van. Optre dens in De Kuip en op tv, een nieu we elpee en dan nu ook de premiè re van haar nieuwste speelfilm, 'Who's that girl'. Geheel toevallig gaat deze rolprent in Leiden gelijk tijdig draaien met haar vorige film, 'Shanghai surprise'. Probeerde Madonna in 'Shang hai surprise' inhoud te geven aan een wat meer serieuze rol (dat mis- AP) lukte jammerlijk), in 'Who's that 'Péril en la Demeure'; Christophe Mala- voy, Michel Piccoli en Nicole Garcia; re gie: Micehl Deville; theater: Kijkhuis, Leiden (tot en met zondag) Muziek speelt een belangrijke rol in 'Péril en la Demeure'. De figuren in deze film zijn als noten keurig op een balkje gerangschikt en daaruit is een onwaarschijnlijk maar fraai klankbeeld ontstaan. Hoofdpersoon in 'Péril en la De meure' (dat betekent zoiets als: er schuilt gevaar in uitstel) is een gi taarleraar, die, als hij niet zelf speelt, zich vrijwel permanent om ringt met klassieke gitaarmuziek. Deze David wordt door de makers meteen vanaf het begin in een bi zar verhaal gestort, waarin erotiek en spanning de boventoon voeren. De rol wordt gespeeld door Christophe Malavoy, één van de jeune premiers van de Franse cine ma en die als zeer charmant acteur ongetwijfeld een mooie toekomst voor zich heeft. Los van zijn acteer prestatie - Malavoy werd ervoor in Frankrijk onderscheiden - is hij geknipt voor de rol. Al bij de eerste kennismaking brengt David de moeder van zijn nieuwste leerling op hol. Neemt de erotiek aanvankelijk de belangrijkste plaats in (Nicole Gar cia speelt zonder schroom de rol van verliefde moeder), later krijgt het verhaal meer en meer het ka rakter van een thriller. Een huur moordenaar schiet David te hulp als hij wordt aangevallen door een onbekende die mogelijk gestuurd is door de jaloerse echtgenoot. Een reeks van toevalligheden plaatst David midden in een dool hof, waaruit ontsnappen onmoge lijk lijkt en het gevaar van alle kan ten dreigt. De kijker tast evenzeer in het duister en de makers zijn er vrij goed in geslaagd de nieuwsgie righeid naar de oplossing van hun puzzel voldoende te prikkelen. Al valt een licht gevoel van irritatie over de kunstmatigheid van deze geschiedenis niet altijd te onder drukken. Maar het zichtbare ple zier waarmee de spelers hebben gewerkt, doet haast vanzelf een vonk overslaan. De meeste lol beleefde ik echter aan de manier waarop regisseur Michel Deville zijn verhaal vertelt. Hij maakt sprongetjes door een be paald object of lichaamsdeel in clo se up te tonen en zo direct van de ene scene naar de andere te sprin gen. Dat geeft 'Péril en la Demeu re' niet alleen vaart, maar het werkt ook heel verrassend. En, om een Franse uitdrukking iets te letterlijk te vertalen: is het niet de toon die de muziek bepaalt? girl' doet ze dat niet. Ze probeert het deze keer als komediante. Evenals in 'Desperately seeking Susan' is Madonna in 'Who's that girl' weer gewoon Madonna. Ze speelt de brutale en hoogst chaoti sche Nikki Finn. Het meisje wil na vier jaar onschuldig 'zitten' in de gevangenis wraak nemen op dege nen die haar de bak in hebben la ten draaien, de echte moordenaars van haar vriendje Johnny. Vrijwel direct na het verlaten van de cel ontmoet ze Loudon (Griffin Dun ne), een advocaat die werkelijk al les voor zijn baas over heeft. Afijn, het moge duidelijk zijn: het tweetal komt gedurende anderhalf uur speeltijd in allerlei gekke situaties terecht. 'Who's that girl' telt aardig wat liedjes die door Madonna zelf ge zongen worden. Het commerciële karakter van de film, die het aan zien best waard is, wordt hierdoor nog eens benadrukt. Madonna is een artikel dat uitstekend ver koopt. Gooi er dus nog maar wat vrolijke Madonna-deuntjes door heen (en zet dat gauw op een elpee) en de kassa rinkelt wel. De uitstraling die Madonna als zangeres heeft, moet ook de film tot een succes kunnen maken. Of Madonna ook echt kan acteren is nog steeds niet duidelijk. 'Who's that girl' laat zich vooral aanzien als een extraatje bij haar muziek en videoclips. Het resultaat is wat mij betreft een best aardige film, maar met een storende overdaad aan Madon na-elementen. Alleen de echte fans zullen er waarschijnlijk nooit ge noeg van krijgen. ERNA STRAATSMA 'Beverly Hills Cop II'; regie: Tony Scott; Eddie Murphy, Judge Reinhold en Bri gitte Nielsen; Lido, Leiden en Euro, Al- phen "Al neem je Eddie mee naar de Noordpool, je zult toch een hoop lol hebben", zegt de één. "Ik ken geen acteurs met zulke goede in stincten als Eddie" zegt de ander. Citaten uit de persmap van 'Bever ly Hills Cop II', de film waarin Ed die Murphy voor de tweede keer jacht maakt op het gespuis uit het sjiekste gedeelte van Los Angeles. "Dankzij Eddie Murphy is het eer ste deel zo'n succes geworden", zo vervolgt een derde betrokkene bij dit project de lofzang op de hoofd rolspeler. De superlatieven kennen geen grenzen en je zou haast den ken dat alleen al de aanwezigheid van Murphy succes verzekert. 'The Golden Child' gaf een paar maanden geleden al aan dat Eddie Murphy ook weieens niét leuk kan zijn, zoals dat eerder trouwens ook al bleek met 'Best Defense'. Maar nu is de tijd gekomen voor een kleine revanche: het vervolg op 'Beverly Hills Cop' is een zeer ac ceptabele komedie geworden en dat is voornamelijk op het conto van Murphy te schrijven. De pet van de brutale agent Alex Foley die Beverly Hills op stelten zet, past hem kennelijk best. Een reeks brutale bankovervallen en een aanslag op een collega doen Foley opnieuw Detroit de rug toe keren om in Los Angeles een hel pende hand toe te steken. Wat daarna volgt, zit handig in elkaar. Brigitte Nielsen legt aan, Eddie Murphy kijkt toe. Houdt er enerzijds de spanning in en plaatst Murphy anderzijds in ge noeg komische situaties. Zo von den de makers zelfs Hugh Hefner bereid de deuren van zijn villa voor langzaam maar zeker vereenzelvigt met de figuur van Alex Foley, maar op dit niveau mag de serie 'Beverly Hills Cop' best nog even voortdu- Zo lang de figuur van Jason de cameraploeg te openen en zijn goed is voor zes afleveringen Playboy-collectie ten toon te stel- 'Friday the 13th' is elk bezwaar len. daartegen ongegrond. Het is voor Eddie Murphy zelf mis schien niet zo plezierig dat hij zich BART JUNGMANN 'Een Maand Later'; regie: Nouchka van Brakel; hoofdrollen: Renée Soutendijk, Monique van de Ven en Edwin de Vries; theater: Lido, Leiden en Euro, Alphen In Vrij Nederland van deze week vraagt Ab van Ieperen zich in het kader van de Filmdagen af waarom er eigenlijk Nederlandse films wor den gemaakt. Hij doet dat in navol ging van buitenlandse filmken ners, die hebben gezegd (onder meer bij Film International) dat er zo weinig Nederlands in Neder landse films zit. Volgens Van Iepe ren baseren Hollandse filmmakers zich alleen maar wat ze zelf in de bioscoop zien. Wat je ook verder van 'Een Maand Later' kunt vinden: het laat toch wel iets van het werkelijke le ven in eigen land zien: modern le ven volgens Hollands Viva-recept wordt uitgespeeld tegen sjiek le ven volgens Hollands Avenue-re cept. Nouchka van Brakel gaat daarmee verder, waar ze in 'Het Debuut en 'Een vrouw als Eva' op hield. Fietste Marina de Graaf tien jaar geleden als vrije vogel op een race fiets rond, Monique van de Ven doet het haar in 'Een Maand Later' na. Ontdekte Monique van de Ven acht jaar geleden dat het leven wel wat meer te bieden had dan een burgerlijk bestaan, Renée Souten dijk doet het haar in 'Een Maand Later' na. Er kan dus om te beginnen al meteen worden geconcludeerd dat met deze film niets nieuws wordt geboden en dat voor de zoveelste maal een beroep wordt gedaan op de gevestigde krachten Soutendijk en Van de Ven. 'Een Maand Later' op zichzelf staand beschouwd, is een redelijke, prettig pretentieloze komedie, waarvan de hoofdrolspe lers het beste hebben gemaakt. Renée Soutendijk speelt daarbij Liesbeth, echtgenote van psycho loge en moeder vn drie kinderen. Monique van de Ven speelt Moni ca, free lance-journaliste en vrijge zel uit principe. De één plaatst een advertentie in de krant waarop de ander reageert. Ze besluiten een maand lang eikaars rol te spelen om 'de grenzen van de eigen identi teit te verkennen', zoals Liesbeth het formuleert. Lachend maar met een ernstige onderoon en dat is ei genlijk precies waar het mis gaat. 'Een Maand Later' gaat steeds de richting uit van een persiflage op trendy en kakineus gedrag, maar voltooit die route niet en neemt via een afslag de twee hoofdrolspeel sters dan toch weer serieus. Het ellendigst daarbij is dat wat te verwachten valt, ook gebeurt. Het nieuwe leventje bevalt zowel de een als de ander. De vrije vogel wordt monogaam, de huismus ont dekt de geneugten van de grote wereld. Geen schijn van een ver rassing, zeker niet voor de kijker die eerder al 'Desperately seeking Susan'. 'Trading Places' of één van die andere filmische rollenspellen zag. Waarmee de eerder geopperde stelling bewezen lijkt: Nederland se filmmakers baseren zich op films. 'Novembermond'; regie: Alexandra von Grote; hoofdrollen: Gabriele Osburg, Christiane Millet en Daniële Delorme; theater: Kijkhuis, Leiden. Goede bedoelingen zijn heel wat waard. Maar dat het ook niet alles is, wordt bewezen door de tweede speelfilm van de Duitse regisseuse Alexandra von Grote. De lof in en kele buitenlandse bladen en de prijs voor de beste film op het Gay Filmfestival van New York, kun nen alleen worden verklaard op grond van de inzet en de intenties van de regisseuse. De kwaliteit van de film valt verder helaas op alle fronten tegen. November is een Duitse jodin die in 1933 met haar vader naar Frankrijk is gevlucht. Na de dood van haar vader vindt ze werk in een bistro. Daar ontmoet ze een oud- Spanjestrijder, Laurent, die met een verliefd op haar wordt. No vember voelt echter meer voor zijn zuster Ferial. De inval van de Duit sers maakt snel een einde aan de relatie tussen beide vrouwen. No vember weet naar het zuiden van Frankrijk te vluchten, maar wan neer de Duitsers ook dat deel be zetten. wordt de onderduikster on middellijk verraden. Na marteling en verkrachting weet November uit een hoerenkast van de SS te ontsnappen. De hulp die ze hierbij van een SS-officier krijgt (omdat zij hem aan zijn moe der herinnert) is even onwaar schijnlijk als het feit dat zij lopend onopgemerkt de woning van Ferial in het hartje van bezet Parijs weet te bereiken. Om van alle verden king vrij te zijn gaat Ferial bij een oude bewonderaar werken op het kantoor van een collaboratiekran- tje. Deze figuurlijke prostitutie komt haar bij de bevrijding duur te staan. Zwaar geschonden komen de twee vrouwen de oorlog door, maar dat wordt niet als lichtpuntje gepresenteerd. Alexandra von Grote is het duidelijk te doen om op grond van uitvoerige research een geschiedenis te vertellen die exemplarisch is voor het lot van (lesbische) vrouwen onder fascisti sche regimes. Zo is November niet alleen slachtoffer omdat ze jodin is, maar ook omdat ze vrouw is. Daar om wordt ze niet alleen gefolterd, maar ook seksueel misbruikt en vernederd. Niet alleen fascisten zijn seksistisch, haast de regisseu se zich eraan te voegen. Zo wordt Ferial in haar vrouwelijkheid ver nederd door anti-fascisten na de bevrijding. Zeer zwak acteren en slecht in el kaar gezette scènes worden tever geefs overschreeuwd door patheti sche muziek en zelfs de beste be doelingen kunnen niet hullen dat 'Novembermond' een amateuristi sche film is, waarin echte gevoe lens ontbreken. LEONARD ENGEL In 1960 maakte Roger Corman 'The little shop of horrors', een film over een geflipt hulpje in een bloemenwinkel die zelf een plant kweekt. Die plant houdt van bloed en mensenvlees en dat leidt tot moord- en doodslag. Corman beweerde dat hij de film in twee dagen had opgenomen. Dat is onzin. Aan de film is af te zien dat er niet over elke scène lang gewikt en gewogen werd, maar een week ben je aan zo'n film wel bezig en dan moetje nog bijna dag en nacht werken ook. In 1960 deed de film niets, maar jaren later kwam er belang stelling voor. De snelle dialogen, de gekke humor en het schitte rende einde spraken veel bio scoopbezoekers aan. 'The little shop of horrors' werd een zoge naamde cultfilm, een film die je gezien moet hebben wil je als 'kenner' meetellen. Vorig jaar deed regisseur Frank Oz het ver haal van Corman dunnetje over. 'Hij kwam met een musical-ver sie van 'The little shop of horrors' en die was het aankijken zeer waard. Maar toch... geef mij de oude film maar, want die is, in al zijn simpelheid, veel doeltreffen der. Wat de video-uitgave betreft die nu op de markt is, is er een bijzonderheid. Al jaren wordt in Amerika gebakkeleid over het inkleuren van zwart/wit films. 'Mooi', zegt de een. 'Een schan de', beweert de ander. De discus sie is ook in ons land gevoerd, maar ze was vooral theoretisch, want ingekleurde films zijn hier nog niet voorhanden geweest. Ik had er in elk geval nog niet een gezien tot ik 'Little shop...' in handen kreeg. Corman draaide de film in zwart/wit, maar de computer bracht kleur aan. Het is even wennen, maar het beviel me wel: mooie pasteltinten, die niet eens zoveel verschillen van de kleuren van oude kleuren films die door de tijd zijn aange tast. 'The little shop of horrors' is uitgebracht door Video Vestron. Voor alle duidelijk zeg ik maar dat de tekst op de hoes niet deugt. Jack Nicholson speelt wel mee in de film, maar hij heeft niet de hoofdrol. Hij speelt het korte, maar mooie rolletje van een man wiens hoogtepunt van genot een bezoek aan de tandarts is. Warm aanbevolen, deze film. In een eerdere rubriek maakte ik een aantal nijdige opmerkin gen over de kwaliteit van 'Storia d'Amore', de film van Francesco Maselli die getoond werd op de openingsavond van het Festival Rotterdam. Het eerste kwartier was het beeld vrijwel donker en dat is geen pretje. Distributeur Cor Koppies heeft zich de kritiek aangetrok ken. Hij heeft de kopieën die te donker waren uit roulatie geno men en vervangen door heldere cassettes. Kwalitatief zijn de nieuwe cassettes nu goed. Mocht u een donkere film in handen krijgen, wijs de videoverhuurder dan op de maatregelen van Kop pies. Zijn actie verdient overi gens navolging. Te vaak kijk je naar een film die kwalitatief ver beneden de maat is. Een paar weken geleden was Madonna in Rotterdam en recen telijk is haar nieuwste film 'Who's that girl' in bioscooprou- latie gegaan. Een beetje fan wil alles horen en zien van de popu laire zangeres, dus ook, mag je n, 'Shanghai Surprise', een film van Jim Godard. Wat mij betreft is 'Shanghai Surprise' met Madonna als opiumzoeken- de zendelinge volkomen mis lukt, maar ik ben geen fan. Voor de liefhebbers: CNR heeft de film op video uitgebracht. De film is nu overigens ook weer in Leiden en Noordwijk op het doek te zien. Twee kortjes om deze rubriek af te ronden. Van Video Excel lent is 'Love among thieves' on der regie van Robert Young, een niemandalletje met Audrey Hep burn en Robert Wagner als dief en diefjesmaat die verliefd op el kaar worden. Goed is 'The Culpepper Cattle Co.' van Dick Richards, een film waarin een 16-jarige jongen een opleiding cowboy annex bandiet krijgt. Van CBS/Fox. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Blind Date' - Luxor, Leiden 'Soul Man' - City, Katwijk 'Firewalker' - Chuck Norris laat zich weer van zijn vechtlustigste kant zien. In zijn bijzijn treffen we onder andere Lou Gossett, de zwarte acteur die on der andere in 'An officer and a gentle man' van zich deed spreken, Trianon, Leiden 'Wanted Dead or Alive' - Rutger Hau- er in bikkelharde actiefilm. Euro, Al phen 'The Mosquito Coast' - Harrison Ford als gekke professor die zich in de jun gle vestigt, Greenway. Voorschoten 'Room with a view' - stijlvol en ingeto gen drama over Engelse bourgeoisie, Greenway, Voorschoten 'Crocodile Dundee' - Australische woudloper verdwaald in New York, City, Katwfjk BLIJVERS 'Predator' - Arnold Schwarzeneg ger laat zijn vuisten weer eens zien, Lido, Leiden 'Superman IV' - in aflevering 4 brengt Superman de wereldmachten nader tot elkaar, City, Katwijk 'The secret of my success' - het ge heim van het succes in deze aardige komedie is Michael J. Fox, Lido, Lei den en Euro, Alphen. 'Outrageous Fortune' - Bette Midler en Shelley Long vinden elkaar in uit zinnige komedie, Lido. Leiden 'Lethal Weapon' - goed gemaakte ac tiefilm met Mel Gibson in sterke hoofdrol, Lido, Leiden en Euro, Al- 'Avontuur met een staartje' - Walt Dis- ney-achtige tekenfilm over muizenfa milie in Amerika, Lido, Leiden en Eu ro, Alphen 'The Living Daylights' - de nieuwe Bond neemt het op tegen Jeroen Krabbé, Lido, Leiden en Euro, Al- SEKSFILMS NACHTFILMS al. Three Amigos' - Cineac (630637). al. 'Extreme Prejudice' - Cineac. 16 jr. 'Lethal Weapon' - Cineac. 16 jr. 'Out of Africa' - Euro (667066). al. 'Naam van de roos' - Metropole (456756), 16 jr. 'The Living Daylights' - Metropole, al. 'Extremities' - Metropole, 16 jr. 'Blue Velvet' - Metropole. 16 jr 'Just between friends' - Metropole. al. 'Police Academy 4' - Odeon (462400), al. 'The Living Daylights' - Odeon. al. 'Mannequin' - Odeon, 16 jr. 'Platoon' - Odeon. 16 jr. 'Rouge Baiser' - Studio 656402), 16 jr. 'Room with a view' - Studio, 16 jr. Marcel Mastroianni-week - Studio. AMSTERDAM 'Burglar' - Alfa (278806), 16 jr.. 'The secret of my success' - Alfa, al. 'Outrageous fortune' - Alfa. al 'Prick up your ears' - Alfa. 16 jr. 'Extremities' - Alhambra (233192), 16 jr. 'Blue Velvet' - Alhambra, 16 jr. 'Predator' - Bellevue Cinerama (234876), 16 jr. 'Malcolm' - Cinerama, al. 'Blind Date' - Calypso (234876), al. 'Project X' - Calypso, al. 'Room with a view' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'La Donna del Traghetto' - Cinecen ter, 16 jr. 'Working Girls' - Cinecenter, 16 jr. 'Les uns et les autres' - Cinecenter, al. 'Blue Velvet' - Cinema Int. (15124), 16 jr. 'The Living Daylights' - Cinema Int., al. 'Mannequin' - City (234579), al.. 'Platoon' - City, 16 jr. 'Extreme Prejudice' - City. 16 jr. 'Lethal Weapon' - City, 16 jr. 'The morning after' - City, 16 jr. 'Superman 4' - City, 12 jr. 'Police Academy IV' - City, al. 'Sophie's Choice' - Kriterion (2317080, 16 jr. 'Home of the brave' - Kriterion, 16 jr. 'Sexcapades' - Parisien (246540), 18 jr. 'Inside little oral Annie' - Parisien, 18 jr. 'Daisy Chain' - Euro, Alphen 'Wanted dead or alive' - Euro, Alphen 'Ecstacy girls' - Euro. Alphen DEN HAAG 'Outrageous Fortune' - Ast (463500), al. 'Burglar', Asta, 16 jr. 'Predator' - Asta, al. 'Secret of my success' - Babylo: (471656), al 'La Mitad del Cielo' - The Movies, 16 jr. 'Just between friends' - Tuschinski (262633), al. 'Extremities' - Tuschinski, 16 jr. 'Naam van de roos' - Tuschinski, 16 jr. 'Golden Chid - Tuschinski, 12 j. 'Three Amigos' - Tuschinski, al. 'Flodder' Tuschinski Cineac (243639), al. 'Noir et blanc' - De Uitkijk (237460), 16 jr. De Belgische televisie zal onge twijfeld een hoop mensen plezie ren met de uitzending van een Sissi-drieluik. Onverwoestbare kasteelromantiek met Romy Schneider als hoofdrolspeelster. Woensdag de eerste, eenvoudig 'Sissi' geheten. De Oostenrijkse keizer Franz-Joseph zoekt een echtgenote en zijn moeder op pert Hélène van Beieren. Maar de keizer kiest Sissi, haar jongere zusje (20.15 uur, België 2). Twee dagen later 'Het noodlot van een keizerin'. Sissi en Franz- Joseph zijn inmiddels de ouders van een vierjarige dochter. Sissi wordt naar het Hongaarse deel van het rijk gestuurd om roerig volk voor zich te winnen en blijkt bij terugkeer ernstig ziek. Ze reist vervolgens naar Italië voor de heilzame werking van een warmer klimaat. Haar schoon moeder zit haar ondertussen be hoorlijk dwars (België 1, 20.50 uur). Dezelfde avond op Duitsland 1 'Broadway Danny Rose'. Woody Allen speelt weer eens de hoofd rol in zijn eigen film als de agent van artiesten. Hij is geen hoog vlieger en zijn artiesten zijn het evenmin. Een dikke Italiaanse zanger van smartlappen is één van zijn kneusjes. Hij probeert met Danny's hulp een come back te maken en dat leidt tot al lerlei spannend-komische ont wikkelingen (23.25 uur). BBC 2 zendt morgenavond (00.35 uur) weer een film van Orson Welles uit. 'Touch of Evil' is een heel spannende film, waar in Welles zelf een corrupte sheriff speelt die het een politieman en zijn vrouw (Charlton Heston en Janet Leigh) lastig maakt. Mooie gastrol van Marlène Dietrich. Met 'Excalibur' stort John Boorman zich op de geschiede nis van koning Arthur en de rid ders van de ronde tafel. Excali bur is het betoverde zwaard waarmee Arthur vrede sticht. Die is na een paar jaar weer voor bij wanneer ridder Lancelot een verhouding krijgt met Gueneve- re, de vrouw van Arthur. De wreedheid is in fraaie beelden verpakt (woensdag, Nederland 1. 22.02 uur). FILMHUIZEN 'Letter to Brezhnev' is een film waaraan de tand des tijds al heeft geknaagd (getuige de titel), maar leuk en ontroerend genoeg blijft om te bekijken. Chris Bernard vertelt het verhaal van twee Li- verpoolse meisjes die een lollige avond hebben met twee Russi sche matrozen. Eén meisje kan haar varensgezel niet uit het hoofd zetten en wil tot ontzetting van haar omgeving emigreren. Ze schrijft een brief aan de par tijleider van toen (dinsdag, 20.00 en 22.15 uur, Kijkhuis). In het Kijkhuis wordt 'Prick up your ears', ook een Engelse film, nog een weekje vertoond. Stephen Frears schetst hierin op licht-komische wijze de levens loop van de toneelschrijver Joe Orton (21.45 uur). 'The Servant' (ook al Brits!) is de verfilming van een verhaal van Harold Pint- er door Joseph Losey. Dirk Bo- garde als een gemene butler die langzaam maar zeker de macht grijpt (maandag 20.00 en 22.15 uur). 'Belle de Jour' is evenzeer een filmklassieker. Catherine De- neuve is mooi ongenaakbaar als doktersvrouw die uit verveling en in het geniep in een bordeel gaat werken. Als een klant ver liefd wordt, dreigen haar gehei me escapades uit te komen. Ge maakt door Luis Bunuel (20.00 en 22.15 uur, woensdag). Tot en met zondag draait in het Filmhuis LVC 'Tiempo de mo- rir\ een film waarvoor Gabriel Garcia Marquez het scenario schreef. Twee broers hebben achttien jaar gewacht op de vrij lating van de moordenaar van hun vader. Een noodlottige ont wikkeling tekent zich af, die op tragi-komische wijze wordt ver teld (21.15 uur). Woensdag is in het filmhuis de Chinese produktie 'In the wild mountains' te zien. Het vrijere culturele klimaat in China is dui delijk merkbaar in deze film, waarin het verhaal van een boe renzoon wordt verteld (20.00 en 22.15 uur). Donderdag draait 'Ginger Fred' hier. Fellini maakt zich daarin boos over de harteloosheid van de commer ciële tv. Met Marcello Mastroian- ni (21.15 uur). 'Gangs' luidt het thema van de dubbele voorstelling dinsdag bij LAK-Cinema. Bendes dus. In 'Mean Streets' vormen een aan tal vrienden in Little Italy een crimineel clubje. Martin Scorse se vestigde daarmee in 1972 de aandacht op zich, evenals de ac teurs Robert de Niro en Harvey Keitel (20.00 uur). In 'Rumble Fish' waagt Fran cis Coppola zich op het terrein van de jongerenfilms. Het is een heel bijzonder, hallucinerend werkstuk, waarin Matt Dillon in de voetsporen wil treden van zijn beroemde broer, 'The Motorcy cle Boy'. Een rol van Mickey Rourke (22.00 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23