'Kijkers worden de vervlakking straks moe 'Actualiteit is in tel' Minister Brinlonan ziet omroepbestel niet meteen gewijzigd, maar. Kunst in de krant Greetje Bijma: rasartieste WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1987 KUNST PAGINA 23 DEN HAAG - Het Nederlandse omroepbestel verloedert. Dat wordt niet alleen door verzuurde tele visierecensenten geroepen, of door (would-be) intellec tuelen die zweren bij de BBC-Shakespeare of de VPRO-programma's, zelfs de minister van cultuur, mr. drs. L.C. Brinkman, is te genwoordig geneigd een term als Verloedering' in de mond te nemen. 'Het systeem dat we de laatste ja ren kennen, waarbij men langs sluipwegen probeert de grenzen te verleggen, werkt op den duur prak tisch zowel als bestuurlijk niet.' zei de minister onlangs bij de opening Veronica-gebou- Brinkman: 'Dat vind ik te somber Laat ik beginnen met te stellen dat ik principieel voorstander ben van een omroepbestel waartoe allerlei verenigingen toegang hebben, on geacht de vraag of ze voldoende gelden weten te mobiliseren. Wat je nu ziet is dat er langzaam maar zeker een soort verloedering dreigt op te treden, ook bij omroepvereni gingen die altijd gezegd hebben de commercie uit te willen sluiten. Zo ontkom je er niet aan op een gege ven moment de vraag te stellen: weten jullie wel zeker dat jullie zul ke fans zijn van het publieke be stel?' Als omroepen nieuwe wegen wil len inslaan, moeten ze dat duidelijk aangeven, aldus Brinkman. 'Maar ik vind niet dat ik, bij het tot stand komen van een nieuw bestel, de rol van vroedvrouw op me moet ne- Angst Dat omroepen als de NCRV en de VARA te kennen hebben gege ven dat ze, als het er op aan komt, ook bereid zijn commerciële radio en televisie te maken, noemt Brinkman 'een beetje een bevesti ging van mijn' signalement dat er 1 1) I Just can't stop loving you - Michael Jackson 2 2) La Bamba - Los Lobos 3 (6) Wishing well - Terence Trent d'Arby 4(3) Let your sunshine - F. Ashton M. v. Kolck 5 (10) What have I done to de serve this - Pet Shop Boys 6(7) Jive talkin- Boogie Box High 7(51 love to love - Tina Char les 8 (14) Boys - Sabrina 9 (13) Bridge to your heart - Wax 10 (11) Roadblock - Stock/Ait- ken/Waterman 11(4) Right Next Door - Robert Cray Band 12 (18) Where the streets have no name - U2 13 (12) Don't look any further - Dennis Edwards 14 9) Under the boardwalk Bruce Willis 15 8) Who's that girl - Madon- 16 (35) Never gonna give you up - Rick Astley Animal - Def Leppard Let's work - Mick Jagger City lights - William Pitt U got the look - Prince Didn't we almost have it all - Whitney Houston 22 (27) Kissing with confidence - Will Powers 23 (15) Voyage voyage - Desire- less 24 Bad - Michael Jackson 25 (24) Easy lady - Spagna 26 (19) Balla balia - Francesco Napoli 27 (25) Songbird - Kenny G 28 (16) Papa Chico - Tony Espo- sito 29 (38) Don't save your love - Ri- chenel 30 (37) Hup voetbal hup - Nor maal 31 You win again-BeeGees 32 (22) Duudeljoo - De Duin- stappers 33 (30) Boys - Say When 34 (21) Een kopje koffie - VOF De Kunst 35 (33) Sweetest smile - Black 36 (39) Dinner with Gershwin - Donna Summer 37 Whenever you're ready - Five Star 38 Waterfall - Wendy and Lisa 39 Joe le Taxi - Vannessa 40 (34) I'm in it for love Donny Osmond 17 (23) 18 (32) 19 (29) 20 (17) 21 (20) een soort verloedering dreigt'. De angst van de NCRV, de VARA en de KRO dat hun bestaan in het ge ding komt bij het invoeren van een duaal bestel is volgens de minister ongegrond. 'Ik vind angst een slechte raadgever Als VARA of NCRV zou ik de discussie niet star ten vanuit het standpunt dat de concurrentie met commerciële om roepen al bij voorbaat een verloren zaak is. Men kan zich toch ook af vragen: hoe kunnen we onze pro gramma's verbeteren?' Omroepen zijn te snel met de vraag om extra geld en te weinig bereid de eigen programmaformules eens kritisch onder de loep te nemen, zo vindt Brinkman. Misschien, zo sugge reert hij, zou men wat meer 'Neder lands produkt' moeten brengen, zou men programma's moeten be denken die wat rechtstreekser op de achterban gericht zijn. 'Men hoeft toch niet elke avond twee miljoen kijkers te halen? Vijfhon derdduizend kan toch ook mooi zijn?' Bovendien, zo voegt hij er aan toe, is er door de overheid, in het regeerakkoord, wel degelijk 'een bestaansgarantie afgegeven' voor de omroepen die niet het com merciële pad op gaan. 'Het is trou wens ondenkbaar dat een minister zou zeggen: het is nu wel mooi ge weest met die VARA en die NCRV. hun tijd is voorbij. Dergelijke vere nigingen zijn zo diep in ons cultu rele bestel geworteld, die worden niet zomaar door de weggevaagd.' door René t'Sas De tekenen van de tijd wijzen er volgens de minister ook op dat 'massaprogramma's die gedicteerd worden door commerciële overwe gingen hun langste tijd wel gehad hebben'. Kijkers worden de ver vlakking op den duur moe, zo schat hij in. 'Op een gegeven moment gaan mensen daar doorheen kijken eiizich de vraag stellen: worden we nou zoveel beter van al dat geschiet en gevrij op het scherm?' Riskante tournure - Als de VARA, de KRO en de NCRV commerciële tv zouden wil len maken, wordt het bestel dat niet automatisch opgeblazen? geving gaat, een proces van vele ja- De mening dat de Mediawet, die per 1 januari 1988 van kracht wordt, een kort leven beschoren is, deelt Brinkman niet. 'Mediawetge ving is een langer leven beschoren dan men vaak denkt. Het bestel wordt met van vandaag op morgen gewijzigd.' Wanneer niet alleen Ne derland 1 maar ook Nederland 2 een commercieel net zou moeten worden, zullen daar eerst de nodi ge discussies in het parlement aan vooraf moeten gaan, stelt Brink man, en hij wijst er nog eens op hij het een merkwaardige en riskante 'tournure' vindt wanneer omroe pen, die steeds gesteld hebben vierkant tegen commerciële televi sie te zijn. nu opeens gaan roepen 'als het moet, dan moet het.' Aan discussie over hoe het bestel er uit moet zien wanneer de Nederlandse omroep in meerderheid op de com merciële toer gaan wil hij zich ver der niet wagen 'Dat is nog lucht fietserij.' - Er heerst ook nog enige onduide lijkheid over de mediaparagraaf in het regeerakkoord waarin ge steld wordt dat wanneer drie om roepen te kennen geven commercië le televisie te willen maken, dat commericiële net er ook komt. Moe ten die drie omroepen dan ook daadwerkelijk samen werken 'Mij dunkt dat de mediaparagraaf wel duidelijk is, maar het antwoord op de vraag hoe die samenwerking er nu precies uit dient te zien, dat is nog een gesprekspunt. Aan het be grip 'samenwerking' zijn in het re geerakkoord geen specifieke voor waarden gesteld, dat is waar.' 'Er is. op dit punt. bij de kabinets formatie. heel nadrukkelijk ge steld: waarom zouden wij de kas tanjes uit het vuur halen terwijl men in Hilversum nog zo fors van mening verschilt? Men moet het in Hilversum eerst maar eens met el kaar eens zien te worden en dan be kijken wij wel of het resultaat in ons politieke en financiële straatje past.' Hilversum de kastanjes uit het i Daarvoor zou de wet eerst gewij- - Voorlopig staat u. bij de Hilver- zigd moeten worden en dat is in sumse discussies, als lachende der- Nederland, als het over mediawet- de aan de kant? 'Nou...dat zou een soort bcnaaen- freude zijn waar niemand bij ge baat is. Maar ik voel me ook niet ge dwongen midden in het strijdge woel te gaan staan en de ene dag de KRO, de andere dag de VARA en de volgende dag de NCRV tegen over mij te vinden. Ik vind het wel rustig dat ik me ook eens met ande re onderwerpen bezig kan houden.' Sky Channel Dat de Europese rechter de maatregelen, die Brinkman heeft getroffen om buitenlandse satel lietzenders de voet dwars te zetten in hun concurrentie tegen de Ne derlandse omroepen, wel eens naar de prullenmand zou kunnen ver wijzen, houdt de bewindsman niet wakker Hem zal. zo zegt hij. niet het verwijt kunnen treffen te wei nig gedaan te hebben ter bescher ming van het vaderlands omroep bestel. 'Wanneer de Sky Channels op oneerlijke gronden de Neder landse omroepen beconcurreren is dat. los van alle juristerij, niet fair. Ik geef u op een briefje dat wan neer we Sky Channel ongelimiteer de toegang tot de Nederlandse ka bel zouden verlenen, er meteen vragen vanuit de Kamer zouden komen over de zielige positie waar in de Nederlandse omroepen dan terecht zouden komen.' Als buiten landse zenders zonder enige re strictie in Nederland mogen uit zenden (met ondertitelde program ma's en op Nederland gerichte re clame) dan moeten, volgens Brink man, de Nederlandse omroepen de middelen krijgen om zich daarte gen te weer te stellen. Met andere woorden: dan zouden ze ook als commerciële zenders moeten kun nen opereren. 'En daar is in het par lement nog geen meerderheid Ook over het feit dat de Stichting voor een Richtig Mediabeleid de minister voor de afdeling recht spraak van de Raad van State heeft gedaagd omwille van het feit dat hij 210 miljoen gulden uit de om roepreserve wil putten om de be zuinigingen op WVC rond te krij gen, maakt Brinkman zich niet al te veel zorgen. 'Ik heb me. in deze. van juridisch advies laten voorzien en dat stemt me hoopvol.' Verwij ten dat hij, nu het nog even kan. een graai in de omroepgelden doet om ze voor 'oneigenlijke' middelen aan te wenden deren hem niet. 'In het kader van de bezuinigingen ge beurt het wel vaker dat gelden van het ene naar het andere potje over geheveld worden.' - In het akkoord dat de Nederlandse dagbladuitgevers met de omrbepen gesloten hebben, betreffende de ver deling van extra Ster-opbrengsten, staal, onder andere, dat de omroep bijdrage met een tientje verhoogd zou moeten worden. U bent daar niet zo happig op. Wordt dat voor u een halszaak? 'Ik heb altijd geleerd dat je princi pes bij principiële zaken moet han teren, maar ik heb er wel een paar overwegingen bij. Ten eerste: het beleid van het kabinet is er al een aantal jaren op gericht de lasten druk te verlagen. Ten tweede: in een tijd waarin we allerlei collectie ve lasten, door middel van bezuini gingen. proberen terug te dringen, lijkt het me niet zo verstandig om de omroep, een sector die toch niet zonder geld zit, alsmaar te laten groeien. En ten derde: als de STER-zendtijd uitgebreid wordt, krijgen de omroepen sowieso meer geld ter beschikking. In de loop der jaren hebben de omroepen wel va ker extra geld gekregen, hetzij via incidentele beschikkingen, hetzij via meer structurele wegen. Zo zijn er kort geleden ook nog afspraken gemaakt over een 'cultuurfonds' voor de omroepen. Je kunt moei lijk volhouden dat het voor de om roepen alleen maar kommer en kwel is.' 'Kijk, ik heb me altijd verzet tegen de invoering van een derde net om dat ik van mening was dat Neder land daar geen behoefte aan had. Nu dat derde net er wel komt ben ik niet diegene die daar steeds over blijft doorzeuren, voorlopig is het kabinet er niet voor de omroepbij drage te verhogen. Wat ik op dit moment belangrijk vind, is dat de lopende veranderingen in Hilver sum op een goeie wijze doorge voerd worden. Die zullen vast een grotere doelmatigheid tot gevolg hebben. Laten we op deze i eerst de jaren tachtig door zien te komen.' ROTTERDAM (ANP) - Zes Neder landse kunstenaars maken een gra fisch werk in twee kleuren, spe ciaal om in het dagblad Het Vrije Volk te worden afgedrukt. Het wordt in de volledige oplage mee gedraaid als pagina met blanco achterkant. In de periode van 19 september tot en met eind decem ber zullen ze de 100.000 abonnees van het dagblad bereiken en de 40.000 van de weekeditie. Het pro ject kost ongeveer 130.000 gulden. De helft van dit bedrag komt van sponsors, de rest draagt de krant bij. Het is volgens Wim de Jong, chef van de kunstredactie van de Rot terdamse krant, een unieke gra fiekcollectie die de lezers cadeau krijgen. Initiatiefnemer is de Rot terdamse beeldende kunstenaar Hans Citroen. Bijna twee jaar is er aan de voorbereiding en uitvoering gewerkt. Eerder drukte het dag blad De Stem in Breda al een serie litho's af, maar dat waren bestaan de werken, die niet speciaal voor de krant waren gemaakt, zoals nu het geval is, aldus De Jone. De kunstenaars die de kunstwer ken voor Het Vrije Volk maken, zijn: Woody van Amen, Hans Ver- weij en Gerrit Lakmaaker, allen uit Rotterdam, Rob van Koningsbrug- gen uit Den Haag. Rob Scholte uit Amsterdam en Daan van Golden uit Schiedam. Zij willen op de za terdag nadat hun kunstwerk is ver schenen, de grafiekpagina r ren en signeren Belgische Panorama -presentator Paul Muys: Composities van hedendaagse Ne derlandse vrouwelijke componisten, uitgevoerd door Elena Vink (so praan), Helen Metzelaar (dwars fluit), Peppie Wiersma (slagwerk), Monique Copper (piano), Trees Hoogwegt (blokfluit) en Jannie Pranger (stem). Een film: 'De Spie- dos. Vocale improvisaties Greetje Bijma en haar Kwintet. Ge hoord en gezien op 15 september in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Bezoeksters die gis teravond voor de pauze naar huis waren gegaan of die (veel erger nog) helemaal niet waren geko men, kunnen dat ten zeerste be treuren. Het optreden van Greetje Bijma maakte de hele avond goed. Een dertigtal vrou wen, al dan niet afkomstig van het symposium 'Vrouwen en Kunst', en een enkele man wer den voor hun welwillend en ge duldig gehoor eerder op de avond beloond met een daveren de performance tot slot. Van de Nederlandse vrouwelij ke componisten was Marjo Tal (1915) een ontdekking. Vooral haar humoristische 'Alter' uit 1978 viel op door zijn sfeervolle en humoristische behandeling van de gedichten van Robert Brooke en door de boeiende ver tolking ervan door Elena Vink en Monique Copper. Zowel 'Gaps' uit 1986 van Trees Hoogwegt als de film 'De Spiegelzaal' van Jochems/Hoen- derdos deden een beroep op het uithoudingsvermogen van het publiek. Menigmaal dacht ik aan het gezegde van 'de beperking en de meester': teveel van het goede schaadt. Hoewel de film - zeker in het begin - alle aandacht voor zich opeiste door de prachtige. ritmisch bewegende beelden van de spiegelzaal, duurden twintig minuten daarvan voor mij te lang en te monotoon. Perfect van lengte, van samen spel en van afwisseling was ech ter de show van Greetje Bijma. Stemkunstenares zou ze ge noemd kunnen worden; gelui den van scheurende saxofoons, van geknepen-neuzerig Javaans gezang, van een Mariene Die- trich-alt, je kunt het niet verzin nen of Bijma kan het produce ren. Met haar fladderende han den en haar blonde gemillimeter de hoofd trekt ze de aandacht van het publiek naar zich toe. De overige leden van het kwintet zijn nauw op haar ingespeeld en swingen met haar mee dat het een lieve lust is. Het handjevol toeschouwsters wist door haar enthousiasme nog enkele toegif ten af te bedelen. Een volgend optreden van deze rasartieste zal hopelijk met meer tam-tam aan gekondigd worden. MONICA SCHIKS BRUSSEL - Samen met William van Laeken vormt Paul Muys het vaste presentatieduo van de BRT-actualiteitenrubriek 'Pa norama'. De kwaliteit van het pro gramma, en het feit dat het is inge klemd tussen een spelletjespro gramma en een populaire buiten landse serie, bezorgen 'Panorama' al sinds jaar en dag vrij hoge kijk cijfers. door Carlos Alleene Reportages over binnenlandse onderwerpen scoren bij het pu bliek nog altijd het hoogst, vertelt Muys die zijn meningen vaak met een stevige dosis ironie relativeert. 'Het is een koud kunstje de kijkers warm te maken voor onderwerpen die als het ware op de stoep liggen. Binnenlandse reportages lokken ook altijd heel wat reacties uit. Re portages over buitenlandse onder werpen kopen we meestal. Het feit dat ze door Britten of Amerikanen gemaakt zijn maakt ze soms mis schien wat minder aantrekkelijk. Uiteindelijk komt het er bij een nieuwsmagazine op aan zoveel mo gelijk aansluiting te vinden bij de ervaringswereld van de kijker.' Maar, zo voegt hij eraan toe, 'dat wil niet zeggen dat je een slaaf van de kijkcijfers moet worden.' Het aankopen van buitenlandse reportages is, met name in de zo mermaanden, een noodoplossing? Muys knikt bevestigend. 'Alle omroepen hebben tegenwoordig met een gebrek aan werkinsmidde- len te kampen. Als de Nederlan ders in het buitenland een bepaald onderwerp coveren, hebben ze met nog grotere moeilijkheden af te re kenen dan wij. Zij krijgen soms amper drie dagen de tijd om een reportage te draaien, terwijl wij meestal over een week en in het beste geval over tien dagen be schikken. Het gevolg is dat de kwa liteit van de Nederlandse reporta ges gevoelig gedaald is. Vijftien jaar geleden kijken wij nog op naar 'Achter het Nieuws'. Dat was een rubriek waarvan we wat konden le ren. Dat gevoel is nu volledig ver dwenen. Het Nederlandse omroep bestel brengt met zich mee dat het accent in de programmering vooral bij het amusement wordt gelegd. Men wil vooral geen kijkers verlie zen. En dat is iets waar de BRT zich nu bepaald aan moet spiege len.' Zelfcensuur - Nogal wat dingen wijzen er op dat de BRT-leiding de laatste tijd minder tolerant is geworden. Heb je daar een verklaring voor"7 'Ik heb niet de indruk dat er nu ineens minder kan dan vroeger. Bij de BRT zijn er altijd periodes van grote spanningen rondom verkie zingen en partijcongressen. Wat dat betreft is er nauwelijks iets ver anderd. BRT-journalisten doen permanent aan een soort zelfcen suur. Tenminste, dat is mijn in druk. Het is toch opmerkelijk dat de BRT nauwlettend de buiten landse verkiezingscampagnes volgt, maar over de Belgische met geen woord rept?' Gevraagd naar zijn standpunt omtrent commerciële televisie ant woordt Paul Muys dat hij er weinig heil van verwacht. „Ik denk niet dat de kijker er beter van zal wor den. Een commerciële omroep moet het hebben van goedkope spelprogramma's, soap opera's en zovoort. Er wordt gezocht naar programma die een alibi vormen om ergens reclame voor te ma ken". Maar. zo vertelt Muys, ook de BRT doet mee aan de 'vercommer cialisering' van de omroepen. „Waarom wordt 'Dallas' gepro grammeerd? Om te verhinderen dat kijkers op een andere zender overschakelen. Wat ik erg vind is dat kinderen hele dagen voor dat scherm gespijkerd zitten. Waarom grijpen jongeren niet naar een boek? Iemand die alleen maar vi deoclips bekijkt zal daar niet zo veel wijzer van worden. Je kan be ter naar een aquarium kijken. Maar wie ben ik dat ik videoclips zou verbieden? De BRT zou, vind ik. meer aandacht aan het boek moe ten besteden. Het moet als normaal en normgevend voorgesteld wor den dat iemand leest. Helaas be steed ik weinig tijd aan het lezen van boeken. De meeste tijd gaat nog altijd zitten in het lezen van kranten en tijdschriften" Deprimerend Van België heeft Paul Muys, over het algemeen, niet zo'n hoge pet op. Er wonen teveel mensen in liet kleine land, maar, je kan er wel lekker eten. 'Er heerst in België zonder meer een gebrek aan goeie kranten. Maar dat kan de Belgen weinig schelen. Ik vind zoiets de primerend. Voorts ontbreekt in dit land een fundamentele kritiek. Al les is zo voorspelbaar. Ik kan met een aan zekerheid grenzende waar schijnlijkheid de reacties op een Panorama-uitzending voorspel len.' - Hoe ben je aan je burgerlijke 'Ben ik burgerlijk omdat ik af en toe een das draag? Ik vind het veel burgerlijker om als veertigjarige in een doorgezakte jeans rond te lo pen. Misschien waardeer ik nog al lerlei deugden die langzamerhand dreigen te verdwijnen.' Het 'mo dieuze gescharrel' met computers noemt hij 'een van de grootste1 dwalingen van deze tijd.' Muys 'Nu ja, we leven in een oppervlak kige tijd. Tot op zekere hoogte ben ik ook een produkt van die tijd. Ik neem me wel voor af en toe een dichtbundel te kopen, maar het komt er niet van. Ik probeer dat dan maar goed te maken door zo veel mogelijk tijdens mijn vakantie te lezen.' Van Dalsumprijs toegekend aan Frans Strijards AMSTERDAM (ANP) - Frans Strij ards heeft met zijn produktie 'Hensbergen' de Albert van Dal sumprijs van 10.000 gulden voor het toneelseizoen 1986/87 gewon nen. De Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst maakte dit vandaag bekend. Het stuk 'Hensbergen' lijkt vol gens het bestuur van de stichting „ontsnapt te zijn uit de weerbarsti ge ziel van Strijards en geeft schaamteloos vorm aan zijn gent ratie-conflict met het toneel, to neelspelers en toneelpubliek en impliciet het conflict van individu en samenleving". „Strijards is niet het 'enfant terri ble' van het Nederlands toneel", zo vervolgt de stichting. „Hij is veel eer een buitengewoon eigenzinnig toneelmaker die hoge eisen stelt aan zichzelf en voor het publiek ze ker geen verzorgde reis organi seert". The young A huk l eu s in Leiden LEIDEN - De directie van de Groenoordhallen hoopt de con tractbesprekingen voor de The Young Messiah' en 'The Young Amadeus' deze week succesvol af ronden. "Het is de bedoeling dat deze grootse muzikale uitvoering met beroemdheden als Vicky Brown, Madeleine Bell, Gordon Nevill en Tom Parker eind oktober op het podium van de Groenoord hallen komt", aldus directeur And- rë de Jong, die volgende week pas de definitieve datum voor de kaart verkoop kan bekendmaken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23