'Begrip cabaret moet weer worden ingevoerd' 'Ruimte voor vrouwen' terecht opgeëist Haye (ex-Purper) van der Heyden: PODIUMBUK Gedicht op autobussen Filmspeler John Qualen overleden 'Oude muziek ook op moderne instrumenten' DINSDAG 15 SEPTEMBER 1987 KUNST PAGINA 25 Redactie Pieter C Rosier LEIDEN - Veel herhalingen deze week in de Leidse theaters. Zo worden op donderdag-, vrijdag en zaterdagavond weer voorstel lingen gegeven van Elektraeen LAK-produktie onder regie van Gijs de Lange. Met deze eigen produktie sloot het LAK eind mei zijn seizoen af: het succes was toen zo groot dat tot een reeks herhalingen moest worden beslo ten. 'Elektra' is een Griekse trage die van Soflocesdie door de re gisseur op een eigenzinnige ma nier werd aangepakt. 'De wegla tingen en aanpassingen, door De Lange aangebracht, bleken func tioneel', schreef één van onze re censenten in deze krant. Klas siek toneel dat ook nog leuk is om te zien'. Uit de destijds in deze ko- lommen afgedrukte beschouwing valt ook af te leiden, dat de regis seur de essentie uit het op deze Lijd toegesneden drama heeft we ten te halen en dat de spelers het stuk met veel inlevingsvermogen en uiterst beweeglijk opvoerden. Een dikke voldoende dus voor de ze bijzondere 'Elektra'. Kindermoordenaar Als kindervoorstelling gaat zondagmiddag 'Karei en de kin dermoordenaar' door Peter Pan Produkties in het LAK in premiè re. Hel stuk. omschreven als een absurdistisch theateravontuur over de dood. is geschreven door Dolf Verroen. Het is het verhaal van de wees jongen Karei, die bezoek krijgt van de kindermoordenaar die als knechtje van de dood Kareis buurjongen moet komen ophalen Maar hij vindt Karei veel leuker dan de buurjongen, dus moet Ka- rel er aan geloven. Langzaam maar zeker maken Karei en zijn omgeving de overgang mee van leven naar dood. Wat er nu van Kareis dood waar is en wat niet. blijft tot het laatste moment onze ker. aldus de programmatoelich ting. De voorstelling is bedoeld voor kinderen vanaf acht jaar Aanvang 15.00 uur. Moderne muziek Hedendaagse muziek van vrouwelijke componisten is. zoals al eerder aangekondigd, van avond te beluisteren in de Leidse Schouwburg. Er zal werk worden uitgevoerd van o.a. Tera de Ma- rez Oyens, Marjo Tal en Trees Hoogwegt. Uitvoerenden zijn Elena Vink sopraan), Helen Met- zelaar (fluit), Peppie Wiersma (slagwerk), Monique Copper (piano). Trees Hoogwegt e.a. Na de pauze treedt Greetje Bijma, winnares van de Holland Jazz Award 1982, op Vijfde van Purper Het cabaretprogramma 'De Vijfde van Purper' is morgen avond nog een keer in het theater aan de Oude Vest te zien. Van de groep Purper maken o.a. deel uit Adelheid Roosen en Karin Bloe men, beiden bekend van de tele- visiefreclame). Een tweede her haling volgt op dinsdagavond 22 september. Agnes van God Linda van Dyck, Henny Orri en Marie-Louise Stheins zijn de drie actrices, die nog steeds het land rondtrekken met 'Agnes van God', welk stuk tot de categorie kassuccessen mag worden gere kend. Zij die het stuk destijds hebben gemist, kunnen het alsnog gaan zien op zaterdagavond in de Leidse Schouwburg. MacBeth Shakespeare. Hoeveel eigen tijdse groepen zouden zich al niet op de stukken van deze bard van het klassieke Engelse toneel heb ben gestort? Nu is het de toneel groep De Tijd die er voor gekozen heeft om haar visie te geven op het drama van MacBeth. De nieuwe toneelgroep, met Ivo van Hove en Lucas Vandervorst als artistiek leidersis ontstaan uit een fusie tussen twee Vlaamse theatergroepen, t.w. Art-Verti- kaal en Het Gezelschap van de Witte Kraai. De vertaling van deze Shakespeare is van Hugo Claus. In handen van regisseur Ivo van Hove krijgt MacBeth vol gens de programmatoelichting 'een nieuw en bitter aanzien'. De titelrol wordt gespeeld door Lu cas Vandervorst. Theatergezelschappen opgehcht „Toen ik zei dat ik met Purper wilde stoppen, zei iedereen 'Dat moetje niet doen, zoiets als Purper krijg je maar één keer'. Dat gaf voor mij de doorslag. Ik dacht: mij zal het nóg een paar keer lukken". En terwijl Purper voortging met het oogsten van wat Haye van der Heyden had helpen zaaien, verliet hij de groep. Hij regisseerde onder meer de shows van Adèle Bloemendaal en Ramses en Liesbeth. Vorig jaar was zijn Babysitrevue in de theaters te zien. Een prachtige musical met dito muziek van Henny Vrienten, maar zonder 'bekende namen' en dus niet opgemerkt door het grote publiek. Het komende seizoen is Haye van der Heyden (30) voor het eerst weer zelf op de planken te zien. In een soloprogramma. „Voor dje vakantie heb ik het tien keer uitgeprobeerd. Voor het eerst heb ik meegemaakt wat het is voor acht mensen te moeten spelen. Vreselijk. Zo'n ervaring is alleen maar mooi als je later in Carré staat en je kunt zeggen: Ik ben ooit nog eens begonnen met acht man publiek in Vlissingen. Maar dan moetje wel Carré halen." Haye v.d. Heyden door Pieter Paul Schmaal Haye van der Heyden is terug bij af. Verwisselde vrijwillig het zeke re roemrijke pad binnen de Pur per-gelederen voor een ongewis avontuur. En merkte dat de naam Haye van der Heyden het grote pu bliek eigenlijk niets zegt. „Dat on dervond ik pas goed toen ik met George Groot iets ging doen. We deden samen een programma, maar het publiek bleef weg. Dat heeft me aan het denken gezet. Ik bedoel, ik was toch jaren deel ge weest van het succesvolle Purper en George kwam uit het ook niet echt onbekende Don Quishocking. maar met ons tweeën kregen we toch geen publiek". En dat is waar. Wie aan minder- ingewijden wil duidelijk maken wie Haye van der Heyden is, kan het beste refereren aan de STER- reclame die hij doet voor boter. Voor velen zal Van der Heyden niet veel meer zijn dan 'weer ie mand die het solistisch gaat probe ren'. Misschien leuk om bij wijze van gok de nog net niet volledige abonnementenserie mee vol te ma ken. Betrouwbaar Hij weet het, maar zit er niet mee. „Ik wil nu investeren in iets van mezelf. Bezig gaan met het opbou wen van een eigen publiek. Dat gaat langzaam, maar in het theater heb je wèl te maken met een be trouwbaar publiek. Als je het lang zaam opbouwt, blijft het komen. Dat zagen we bij Purper. Het eerste programma trok vijftig man pu bliek per avond, bij Purper III had den we driehonderd mensen in de zaal. En Purper IV konden we spe len in het Nieuwe de la Mar. Dat was een jongensdroom die in ver vulling ging. Nee, dat gaat niet zo maar. Het heeft me wel mijn vrien din en een beste vriend gekost." Naast de laatste voorbereidingen van zijn solo-programma, vraagt een nieuwe comedy-serie voor tele visie veel van zijn tijd. Samen met Annie M.G. Schmidt en haar zoon Flip schrijft hij dertien afleverin gen. waarin Adèle Bloemendaal. Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooyer de hoofdrollen zullen spe len. „Het schrijven met een ouwe rot als Annie is heel leuk. Zij heeft van die diepe verworvenheden die je pas krijgt als je al heel lang ge schreven hebt. En die legt ze dan patsboem op tafel. Als ik een stuk voorlees, dan zegt ze 'die en die scène zijn goed en dat zou ik an ders doen'. En dan denk ik. verrek ze heeft gelijk." Televisie De haat-liefde verhouding die Haye met het medium televisie heeft, duikt steeds weer op tijdens het gesprek. Hij loopt lang genoeg mee om te weten dat het een niet onbelangrijk uithangbord kan zijn voor meer naamsbekendheid, maar heeft aan de andere kant te vaak het hoofd gestoten om zich er nog vol kinderlijk vertrouwen aan over te leveren. „Als iemand van de televisie mij zou aanbieden om op een heel integere en chique ma nier beroemd te worden, deed ik het zo", zegt hij. maar hij voegt er direct aan toe dat integriteit nou eenmaal geen gemeengoed is in 'Hilversum'. En daarnaast: „Ik vind liet heel moeilijk om iets voor tv te doen. Televisie is eigenlijk niets voor mij. Wat zou ik kunnen doen? Een erg mooi of leuk num mer? Dat doe ik niet, want dat hoort in mijn theaterprogramma thuis. Een liedje? De kijker zou vermoedelijk zeggen: goh het lijkt Benny Neyman wel." Schrijven voor televisie is wat anders. Hoewel ook daaraan be zwaren kleven: ..Wat me opvalt bij de televisie is dal er in Hilversum niemand zit, die kan lezen. Ze le zen daar dan ook niks. Ze horen van elkaar of iemand mode is en die nemen ze dan. Bij het theater zitten intelligentere mensen dan bij tv. Ik vind theater ook iets mooiere kunst. In het theater leer je. Je groeit in die 120 voorstellin gen, je timing wordt beter en zo. Op televisie zuigen ze je uil.'' Klankbord Voor zijn eerste solo-programma heeft Haye van der Heyden zich verzekerd van steun. George Grool begeleidde hem bij het tekstschrij ven ('daar heb ik hem ook voor be taald, hij krijgt een fiets van me') on Werkteater-acteur Maarten Wansink regisseert hem. „Maarten is nog een vriendje van vroeger. Ik mag alles van hem Ik kan elke keer met wat nieuws komen, zon der dat hij het erg vindt dat er weer hele gerepeteerde stukken ver dwijnen. De inbreng van een regis seur is trouwens niet zo erg groot bij een cabaretprogramma. Ik vind het fijn om te kunnen werken met iemand die zes weken als klank bord wil dienen. En met Maarten gaat dat extra goed, omdat hij zelf zo'n slapstick-achtige figuur is." Eigen aan het fenomeen cabaret programma ('Het is echt cabaret. Ik ben erg voor het herinvoeren van het begrip cabaret, vooral nu iedereen om het hardst aan het roe pen is dat ze eigenlijk muziekthea ter brengen') is de onmogelijkheid om veel samenhangende informa tie te geven over de inhoud er van. „Tja, ik doe een heel mooi close- harmonynummer met een buik- spreekpop en het clownsnummer moet een echte hit kunnen wor den. Dat gaat over een Duitse clown die een zaal kinderen ver wacht en zich plotseling geplaatst ziet voor een volwassen publiek. Ik heb het een paar keer gedaan en het blijkt te werken. Het publiek doet als kinderen mee en heeft een leuke tijd." En daar gaat het om voor Haye van der Heyden. Mooiste avond „Ik vergeet nooit die keer dat we met Purper in de Alkrnaarse Vest speelden. Ik zit daar in mijn kleed kamer en zie hoe op het parkeerter rein een vader, moeder en twee kinderen uitstappen. Mooie kleren aan en vol verwachtingen over hét avondje-uit. Toen fantaseerde ik hoe zo'n gezin besluit een avond naar het theater te gaan, hoe er aan tafel nog wat gehaast wordt en nam mezelf voor: Ik wil vanavond maar één ding. namelijk dat die mensen de mooiste avond heb ben." GRONINGEN (GPD) - De finan cieel administrateur van de Stich ting Noordelijk Theater De Voor ziening heeft zijn gezelschap voor ongeveer twee ton opgelicht. Het stichtingsbestuur heeft aangifte gedaan. De administrateur heeft inmiddels bekend. Hij is op non- actief gesteld en zal worden ontsla gen. Naar verluidt is de administra teur onder dwang tot de frauduleu ze handelingen gekomen. Hii zou gechanteerd en bedreigd zijn. Vooral om die reden is men bij het gezelschap erg aangeslagen. De ad ministrateur. al jaren in dienst, was uiterst deskundig en genoot ieders vertrouwen. De fraude heeft zich binnen een betrekkelijk korte periode afge speeld. Naast bedragen van de re kening-courant zijn er kasgelden verdwenen. De oplichting kwam kort voor de zomervakantie aan het licht. Kinderboekenweek: AMSTERDAM (ANP) Een ge dicht van ruim 400 meter van Wil lem Wilmink, winnaar van de Gou den Griffel 1986. zal op 30 septem ber worden onthuld in Amster dam. Dat gebeurt ter gelegenheid van de opening van de Kinderboe kenweek 1987. Dit grootste gedicht ter wereld is geschreven op 30 au tobussen die vanuit het gehele land naar de Bosbaan in Amster dam komen. In de bussen zitten kinderen die hebben meegedaan aan een verhalenwedstrijd van de VARA in samenwerking met de Collectie Propaganda van het Ne derlandse Boek (CPNB), organisa tor van de Kinderboekenweek. Dit is een van de vele activiteiten van de Kinderboekenweek die van 30 september tot en met 10 oktober in het kader van de manifestatie Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa in het gehele land wordt gehouden onder het motto: 'Die van hiernaast en van de over kant. Kinderen en boeken in Euro pa'. Veel boekhandels en bibliothe ken organiseren puzzeltochten, prijsvragen, kleurwedstrijden met als uitgangspunt het thema van de Kinderboekenweek. In diverse plaatsen worden ook kinderboe kenmarkten gehouden, waarbij kinderboekenschrijvers aanwezig zullen zijn om te signeren of om met kinderen een speciaal project uit te voeren. De officiële opening van de Kin derboekenweek is woensdagmid dag 30 september in de Stads schouwburg in Amsterdam, waar een kinderboekenbal wordt gehou den. Er verschijnen twee eenmalige uitgaven ter gelegenheid van dit evenement. Het boek 'Die van hier naast en van de overkant' van de auteurs Paul Arnoldussen en Mar- ja Baeten met illustraties van Joep Bertrams. 'Florrie' van Burny Bos met illustraties van Hans de Beer. LOS ANGELES (AP) - De Ameri kaanse acteur John Qualen, die vooral bekendheid verwierf met zijn rol van vader in drie speelfilms over de Dionne vijfling, is in een ziekenhuis in Los Angeles overle den. Qualen was 87 jaar. Qualen speelde de vader van een vijfling in drie films van 20th Cen tury Fox: 'The Country Doctor', 'Reunion' en 'Five of A Kind'. Ver der vertolkte hij de rol van Muley in 'The Grapes of Wrath', van de zeeman Axel Swanson in 'The Long Voyage Home' en van arts in 'The Fugitive'. In zijn 42-jarige loopbaan als ac teur speelde Qualen in ruim 120 films. De eerste was Street Scene in 1931, de laatste Frasier, the Sen suous Lion in 1973. HUSTINXPRIJS - De Edmond Hustinxprijs van 50.000 gulden is toegekend aan de beeldend kun stenaar Michel Huisman (30). De jury onderscheidt hem ermee om dat Huisman in een korte periode van zelfstandig en professioneel werken een eigen herkenbare stijl heeft ontwikkeld en werk vervaar digt van hoge kwaliteit. Huisman combineert m zijn werk als beeldend kunstenaar aspecten van de schilderkunst, de beeldhouwkunst, de muziek en de choreografie. De prijs wordt 9 oktober in Maas tricht uitgereikt. Amsterdamse Bachsolisten: DEN HAAG (GPD) - Het ensemble Amsterdamse Bachsolisten is het oneens met de visie van de Raad voor de Kunst dat alleen oude muziek, uitgevoerd op oude instrumenten, gesubsidieerd moet worden. Oude muziek kan ook uitstekend met nieuwe instrumenten worden gespeeld. Dit schrijft het bestuur v.an de Stichting Amsterdamse Bachsolisten in een brief aan minister Brinkman van cultuur. Dat er ook plaats moet zijn voor een authentieke benaderingswijze van oude muziek met moderne instrumenten, wordt volgens de brief door deskundigen van naam in binnen- en buitenland onderschreven. Ook de vele concertaanbiedingen die het ensemble in eigen land maar ook in het buitenland krijgt, bekrachtigen dit. Vorig jaar nog werd het orkest door het ministerie van WVC uitgenodigd op tournee door China te gaan. Voor de Amsterdamse Bachsolisten is overheidssubsidie onontbeer lijk. Een aanvraag voor subsidie is overigens eerder dit jaar. nog voordat het advies van de Raad voor de Kunst er was, door het ministerie van cultuur afgewezen. Het orkest vreest dat als het departement het advies van de Raad voor de Kunst overneemt structurele subsidiering aan zijn neus voorbij zal gaan en dat er dan een ongewenste concentratie van ensembles met een zelfde uitvoeringspraktijk zal ontstaan. Daardoor zou een brede afspiege ling van wat in Nederland op het gebied van de oude muziek gebeurt, verloren gaan. Het ensemble neemt de Raad voor de Kunst kwalijk dat het zijn zienswijze en artistieke beleid nimmer heeft kunnen toelichten. Het spiegelproject van kunstenares Moira Whyte in de Pieterskerk. Tentoonstelling Pieterskerk Tentoonstelling 'Women Art Room/ Ruimte voor Vrouwen', ruimtelijk werk van 21 Nederlandse kunstena ressen, t/m 25 september in de Pie terskerk. Openingstijden dagelijks van 10-17 uur, zo. van 13-17 uur. LEIDEN - Leiden kan moeilijk om de vrouwen heen met maar liefst zes exposities, waar vrou wen en hun activiteiten op ver schillende terreinen van de beel dende kunst het middelpunt vor men. Zo is er momenteel in de Lakenhal de tentoonstelling 'Kunst door Vrouwen', terwijl galerie Fotomania werk van Fo tografes en videokunstenaressen presenteert. Aanleiding tot deze en andere initiatieven, is het tien jarig bestaan van de SVBK (Stichting Vrouwen in de Beel dende Kunst). De jubilerende stichting is zelf verantwoordelijk geweest voor de organisatie van een grote expositie met monu mentaal werk in de Pieterskerk, die als titel heeft 'Women Art Room/Ruimte voor Vrouwen Na een zorgvuldig gevolgde procedure werden 21 kunstena ressen in de gelegenheid gesteld om met ruimtelijk werk in de Pieterskerk te exposeren. Uit ruim tweehonderd werkdocu- mentatiemappen die de SVBK op een advertentie kreeg, aange vuld met een paar speciaal uitge nodigde kunstenaressen, werd een voorselectie gemaakt, die ter verdere beoordeling werd voor gelegd aan een adviescommissie waarin onder andere Doris Wint- ges, Luce van Rooy en Carel Blötkamp zitting hadden. De sa menstelling van de commissie toont dat de SVBK gewicht heeft willen geven aan deze onderne ming, om te voorkomen dat men het verwijt te horen zou krijgen dat 'het vrouw zijn' zwaarder telt dan de kwaliteit van het werk. In de hele discussie over vrou wen en de beeldende kunst, is 'kwaliteit' een veelgehoorde kreet. Bij de opening van de ten toonstelling sprak Antje von Graevenitz over dit hooggewaar deerde criterium. Zij hield een pleidooi om 'kwaliteit' te vervan gen door 'overtuigingskracht' en stelde voor om in het vervolg na te gaan in hoeverre een expositie werkelijk kan overtuigen. Bij een rondgang langs deze ui terst gevarieerde tentoonstelling, valt direct op hoe mooi de kunst werken in de ruimte van de Pie terskerk uitkomen. Gelukkig is er bij de opstelling geen gebruik gemaakt van schotten, waardoor de ruimte geweld aangedaan zou worden. Het gevolg is wel dat vrijwel elk onderdeel moeilijk los te zien is van het overige werk Overi gens is dit nergens storend, maar wel verwarrend in het geval van Sonja Oudendijk en de 'Drie wachters' van Herma van den Heuvel. Afgezien van het ver schil in maat. zou men kunnen denken dat de aan de muur be vestigde vormen tot het werk van dezelfde kunstenares beho- Ongeveer de helft van de kun stenaressen heeft, geïnspireerd door de omgeving of de hen ge kozen locatie, speciaal voor deze gelegenheid werk gemaakt. An dere deelneemsters exposeren monumentaal werk dat paste in de opzet om vooral het ruimtelij ke aspect aandacht te geven. Het is opvallend dat een deel van de kunstenaressen aansluiting heb ben gezocht bij de oorspronkelij ke functie van het gebouw. Nina Goerres, Marije Romme, Lenny Schroder en Maryan Ge luk gingen uit vah de grafstenen en monumenten in de Pieters kerk. Een goed voorbeeld van een perfect samengaan van werk en omgeving, is de serie van twaalf schilderijen 'The Wheel of Existence' van Irini Schrijer die nergens beter op zijn plaats lijkt te zijn dan in het koor van de Pie terskerk. Doorwerking van de ar chitectuur is te zien in het werk van Christa van Santen dat de spitsboogvorm van de ramen herhaalt. In het middenschip valt een sculptuur van Moira Whyte op. De verwachtingen hierover wa ren bij dc voorbereidingen hoog gespannen en, naar mijn idee, beantwoordt het resultaat zeker hieraan. Het werk bestaat uit vier delen, die aan de buitenkant staalplaat en van binnen spiegels hebben. De vorm hierinnert door de smalle spiegelvlakken aan de facetten van een geslepen edel steen. De weerkaatsing van de ruimte in opgebroken beelden levert een boeiende ervaring op. Op 'Women Art Room/Ruimte voor Vrouwen' zijn verschillende benaderingen en disciplines bij eengebracht. Elementen uit an dere culturen, die betrekking hebben op de dood, zoals in het werk van Lenny Schroder of de kunstig gemaakte lauwerkran sen op enkele graven van Ma ryan Geluk, zijn slechts een paar aspecten, die uit het tentoonge stelde naar voren komen. Ania Bien, Marije Romme en Aafke van Veen maken alle drie, zij het ieder op eigen wijze, gebruik van de fotografie. In keramiek en textiel, doorgaans beschouwd als typisch vrouwelijke vormen van kunst, bewijzen Vilma Hen- kelman en Sibyl Heijen, dat deze materialen op monumentale schaal toegepast, tot onverwach te resultaten kunnen leiden. De expositie geeft aan de hand van het werk van deze 21 kunste naressen een gunstig beeld van wat vrouwen in de beeldende kunst te bieden hebben. De pre sentatie in de Pieterskerk komt het best tot zijn recht op rustige momenten, bij voorkeur rnet zonnig weer, zodat de ruimte en het licht, in combinatie met de kunstwerken, een gevoel opwek ken dat in deze omgeving kunst op haar plaats is, beter dan de rommelmarkten die geregeld ge houden worden. Deze tentoonstelling bewijst dat ruimte voor vrouwen in de kunst terecht wordt opgeëist, met alleen waar het gaat om ge lijkstelling, maar ook om een werkelijk aandeel in de kunstwe reld. NANCY STOOP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 25