Q
Josse de Pauw gefascineerd door Bukovski
Gewelddadig einde van
veelbelovende carrière
Texas Ranger neemt het op tegen smokkelaars
Verhoeven leidt jury Filmdagen
VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1987,
PAGINA 9
'Prick up your ears'; regie: Stephen Fre-
ars; hoofdrollen: Gary Oldman, Alfred
Molina en Vanessa Redgrave; theater:
Kijkhuis, Leiden
Op zijn staat van dienst staat mét
hoofdletters de film 'My beautiful
laundrette' genoteerd. Met deze ge-
voelig-komische film over een ho
moseksuele relatie tussen een
Pakistaan en een punk scoorde de
Engelse regisseur Stephen Frears
hoog bij het publiek in de filmhui-
Hoewei in 'Prick up you ears' de
mannenliefde opnieuw prominent
aan de orde is, zijn de overeenkom
sten tussen deze twee films niet zo
groot. 'Prick up you ears' herinnert
veeleer aan 'The Hit', een film die
Frears zo'n driejaar geleden maak
te. De scherpe toon en het macht-
spel in onderlinge relaties maken
de films verwant en brengen bo
vendien het talent van Fears het
best aan de oppervlakte.
'Prick up your ears' (letterlijk: de
oren spitsen; in figuurlijke zin zal
het wel een brutalere betekenis
hebben) vertelt het levensverhaal
van Joe Orton, de Engelse toneel
schrijver die in de jaren zestig even
plotseling aan het firmament ver
scheen als verdween. Hij werd, om
het verdwijnen maar meteen te
verklappen, vermoord door Ken
Halliwell, zijn jaloerse vriend.
Stephen Frears vertelt de ge
schiedenis van deze crime of pas
sion - toevallig ook een titel uit Or-
tons oeuvre - in terugblik. Hij in
troduceert een biograaf (Wallace
Shawn) die aan de hand van Ortons
agente Peggy (Vanessa Redgrave)
graaft naar de achtergronden van
Joe Orton. De nadruk ligt daarbij
niet zozeer op het belang van Orton
als toneelschrijver, maar hoe door
zijn succes de relatie met Ken in de
vernieling gaat.
wat oudere Ken maakt nogal wat
indruk op Joe, een broekje uit het
provinciale Leicester. Hun samen
wonen leidt alras tot samen slapen
en samen schrijven. Ken speelt
aanvankelijk in alletwee de domi
nerende rol, maar dat is snel afgelo
pen. De charmes van Joe blijven in
de homoseksuele wereld niet on
opgemerkt, terwijl kale Ken, door
verlegenheid geremd, achterblijft.
Ook met de pen is Ken minder
vaardig. Als Joe het een keer alleen
probeert, levert dat prompt succes
op. Terwijl hij vanaf dat moment
met zijn ironie voor een belangrijk
deel het toneelklimaat in Engeland
bepaalt, blijft Ken boos en vooral
verongelijkt thuis achter. Uit een
soort ereschuld laat Joe hem toch
niet in de steek. Ken heeft hem per
slot van rekening op dit spoor gezet
en met avontuurtjes in het urinoir
houdt hij de spanning erin.
Het scandaleuze van hun seksle
ven - in de jaren zestig behoorden
de Griekse beginselen nog tot ver
boden handelingen - is door Fre
ars voorzichtig en voornamelijk
met gedempt licht in beeld ge
bracht. Hij heeft zich gericht op het
emotionele aspect van hun scheve
verhouding en is in die opzet meer
dan geslaagd. Frears weet met de
tails boekdelen te spreken.
BIOSCOPEN
Gary Oldman (links) als Joe Orton en Alfred Molina als Ken Halliwell.
Met zulk boeiend, uit het leven
gegrepen materiaal kon het natuur
lijk bij voorbaat al moeilijk fout
gaan.
Zeker niet nadat de juiste ac
teurs waren gevonden: Alfred
Molina is prachtig als de tobberige
Ken en Gary Oldman speelt niet al
leen een gave rol, maar lijkt ook ui
terlijk op Joe Orton.
Het enige dat Stephen Frears
kan worden verweten, is dat hij aan
de eigenlijke geschiedenis niet zo
veel toevoegt. Hij heeft wel een
echtgenote aan de biograaf gekop
peld, die als een veredelde typiste
ontevreden dienst doet. In feite
dus net zo'n verhouding als tussen
Ken en Joe, maar die overeen
komst blijft in de uitwerking ste
ken. Dat is jammer, maar doet aan
de positieve indruk van 'Prick up
your ears' verder weinig af.
BART JUNGMANN
'Extreme Prejudice'; hoofdrollen. Nick
Nolte, Powers Boothe en Maria Conchi-
ta Alo.nso; regie: Walter Hill; theater: Eu
ro, Alphen
De gezichten van Powers Boothe
en Nick Nolte bepalen het aanzien
van de films van Walter Hill. De on-
erzettelijkheid spreekt uit elke
spier. Vooral Nick Nolte - net als
Boothe een vaste kracht van deze
regisseur - blikt in 'Extreme Preju
dice' weer bijzonder onvervaard de
en Walter Hill stelt hem
uiteraard weer zwaar op de proef.
Nolte speelt een Texas Ranger
die in het grensgebied tussen de
Verenigde Staten en Mexico het
hoofd moet bieden aan drugs
smokkelaars. Er rollen vele kop
pen, maar het gezicht van Nolte
blijft geheel intact. Aan het hoofd
van de cocanïnelijn staat zijn
jeugdvriend Cash die met een Me
xicaans privé-legertje onaantast
baar lijkt. Behalve een oude
vriendschap staat er ook nog een
vrouw tussen deze twee.
Het is dus niet alleen het wette
lijk gezag dat moet worden her
steld. Het is een persoonlijk duel.
waarin bovendien nog eens wordt
ingegrepen door een groepje mili
tairen dat geheime operaties uit
voert. Buiten de politie om hebben
zij het ook gemunt op Cash Bailey.
Er is kortom alle reden voor ge
weld en zo is 'Extreme Prejudice'
een typische Walter Hill-film ge
worden. Hij is een regisseur die
zijn (Amerikaanse) klassieken kent
en gewapend met die kennis in de
loop der jaren verschillende genres
heeft verkend. Een altijd terugke
rend element is agressief gedrag,
waartoe zijn personages altijd ge
makkelijk zijn te verleiden.
'Extreme Prejudice' houdt het
midden tussen een moderne wes
tern en een actiefilm en maakt dui
delijk dat Hill enigzins uitverkend
is. De film is voor zijn doen nogal
gemiddeld en voorspelbaar. Het
nietsontziende geweld is eigenlijk
de enige attractie van de film en
daarmee zal slechts een beperkt
publiek tevreden worden gesteld.
BRUSSEL De Belgische acteur
Josse de Pauw kreeg filmbekend
heid als acteur in 'De Stille Oce
aan', 'Wildschut' en 'De Wissel
wachter'. Allemaal Nederlandse
films. Hij heeft inmiddels ook in ei
gen land voor de camera gestaan en
koestert regie-plannen. De Pauw
zal tijdens de Filmdagen te zien
zijn in twee Vlaamse bijdragen:
'Skin', van Guido Hendrickx en
'Crazy Love', het verrassend sterke
regiedebuut van Dominique De-
ruddere. Deze laatste film is al ver
kocht aan circa 18 landen, waaron
der Nederland.
door
Pieter van Lierop
Filmambities heeft Josse de
Pauw eigenlijk nooit gehad. „Het is
meer iets wat in me wakker ge
maakt is. Na acht jaar bij het toneel
meende ik te weten dat die bij film
zeker niet minder zou zijn. Het is
'De Stille Oceaan' geweest, die me
ervan overtuigd heeft dat film leuk
kan zijn. Heel.prettig gewerkt en
dat is sindsdien alleen maar beter
geworden".
Het zal vooralsnog niet eenvou
dig zijn voor Josse om een filmrol
te spelen die even indrukwekkend
zal zijn als in 'Crazy Love'. Onder
deze hoogst ongelukkige titel
wordt een drieluik gepresenteerd,
afgeleid van korte verhalen van
Charles Bukowski. Het eerste deel
gaat over de seksuele verkenning
van een 12-jarig jongetje tegen de
achtergrond van een Vlaamse
dorpskermis. Deel twee behandelt
de hopeloze jeugdliefde van een
door puisten geteisterde middelba
re scholier met dichterlijke aanleg.
In deel drie steelt de verloederde
en aan de drank geraakte dichter
voor de grap een lijk en ontdekt
dan dat hij ineens in zijn armen
staat met het ontzielde en nog
steeds bloedmooie lichaam van
een jonge vrouw. Na met haar ge
daan te hebben wat nimmer een le
vende vrouw hem had toegestaan,
loopt hij met lijk en al de nachtelij
ke zee in.
Korte film
Josse de Pauw: „Met die laatste
vertelling is het project begonnen.
Een paar jaar geleden had Domini
que Deruddere me al gevraagd of
ik dat personage zou willen spelen
in een korte film. Aanvankelijk
was het de bedoeling dat die korte
film zou passen in een internatio
nale opzet, waarvoor drie andere
episoden zouden worden geleverd
door regisseurs uit andere landen.
Ik herinner me dat Hector Baben-
co een Bukowski-verhaal zou ver
filmen. Dat is toen afgesprongen.
Maar de korte film van Dominique
was klaar en de producent drong
aan op een langere versie. Dat zag
Dominique niet zitten, maar hij is
samen met Mare Didden gaan
schrijven aan twee andere verhalen
die dus anderhalf jaar later zijn op
genomen".
„Bukowski heeft het eindresul
taat gezien en was er zeer over te
spreken, terwijl hij helemaal niet
enthousiast was geweest over wat
Ferreri gemaakt had van 'Tales of
Ordinary Madness'. Dat had hij
Josse de Pauw in 'Crazy Love'. Over zijn rol: "Ik heb er nooit tegen op gezien Bukovski te spelen".
ook tegen Dominique gezegd toen
die zijn eerst gemaakte vertelling
kwam laten zien. Dominique was
daarom heel nerveus en wilde er
niet bij blijven zitten, terwijl Bu
kowski die band ging bekijken. Hij
is gaan wandelen en toen hij terug
kwam, zei Bukowski tegen hem:
'Je hebt me beter gemaakt dan ik
ben. Waarom heb ik zelf nooit ge
dacht aan zo'n schitterende finale
als jouw film heeft?"
„Bij Bukowski laat die man dat
lijk wegdrijven, wordt zelf uit de
branding getrokken door zijn maat
en dan zuipen ze gewoon verder.
Maar in onze film verdwijnt de
hoofdpersoon mee in de golven.
Het geeft voor mij precies het ver
schil aan tussen Dominique en Bu
kowski. Je merkt dat, ook omdat
hij jonger is, Dominique niet dat to
tale cynisme heeft van een Bu
kowski".
„Het is ook zo dat de drie verfilm
de verhalen samen een soort le
venslijn schetsen die er bij Bu
kowski nooit is geweest. Alleen dat
slotverhaal is vrijwel letterlijk van
de schrijver afkomstig. De twee an
dere verhalen zijn meer geschre
ven met Bukowski als inspiratie
bron, ontleend aan diverse plaat
sen in zijn oeuvre".
„Het acne-trauma komt bijvoor
beeld ter sprake in zijn autobiogra
fie, waar hij schreef dat hij zich als
puber nooit beter voelde dan wan
neer hij op de terugweg uit het zie
kenhuis was met zijn hele kop on
der de bandages, enkel in staat om
de wereld te bekijken door een
spleetje. Dat leidde tot de vondst in
de film om hem naar dat school
feest te sturen met een wc-rol om
zijn hoofd gerold. Een ander karak
teristiek aandeel van Dominique is
geweest dat hij een Amerikaanse
sfeer heeft nagestreefd zonder naar
echt Amerikaanse decors te zoe
ken".
„Ik heb er nooit tegenop gezien
om Bukowski te gaan spelen. Nee,
ik ben niet gaan kijken hoe Ben
Gazzara het gedaan heeft in de Fer-
reri-film. Zoiets zou ik nooit doen.
Ik wist wel meteen dat dit het
zwaarste zou worden dat ik ooit
heb gespeeld. Ik had Bukowski al
wel gelezen, vroeger. Ik denk ook
dat Dominique en ik elkaar daarin
gevonden hebben. We hadden de
zelfde schoonheid gezien in dingen
waar andere mensen het vaak
moeilijk mee hebben. Vandaar dat
het heel makkelijk was voor ons
om over de rol te praten".
„Dominique zette heel strak zijn
limieten uit en daarbinnen kon ik
woekeren, mocht alles. Maar hij,
wist heel goed wat hij ermee wilde
en dat strookte ook met wat ik er
zelf in zag. Wat ik heel verstandig
van hem vond, is dat hij van een
reeks sleutelscène's telkens twee
varianten heeft laten opnemen.
Een nogal geladen, emotionele ver
sie en eentje die lichter is, zodat hij
later in de montage kon bekijken
wat hij het best kon gebruiken in
het ritme van de film. Dat hielp mij
ook ontzettend. Achteraf valt het
me op dat hij meestal de lichtere
versie heeft genomen, omdat de
film op zich al aardig zwaar is van
thema en het personage al zo'n dra
matiek met zich mee-sleept".
„Wat mij zo fascineert in Bu
kowski, is dat hij vaak situaties,
sferen, onderwerpen beschrijft die
een rhaatschappij als de onze zwaar
op de maag liggen. Dingen waar
van iedereen wel weet dat ze be
staan, maar het liefst vergeet. En
hij gaat daarin zo diep graven dat
AMSTERDAM (GPD) - Paul Verhoeven zal tijdens de zevende editie van
de Nederlandse Filmdagen, die van volgende week woensdag tot en met
25 september worden gehouden in Utrecht, fungeren als voorzitter van de
jury.
De met 'Robocop' in Hollywood doorgebroken Verhoeven kondigde
deze week zelf in het Filmmuseum aan wie dit jaar verder nog zitting zul
len nemen in het college: Ellen Vogel (actrice), Piet Meerburg (voormalig
musicalproducent en bioscoopexploitant), Willeke van Ammelrooy (ac
trice en cineaste). Hoos Blotkamp (de recent benoemde nieuwe directrice
van het Filmmuseum), Pieter Verhoeff (regisseur) en Willum Thijssen
(filmproducent).
Eerder was er sprake van dat cineast Ate de Jong in de jury zou plaats
nemen, maar die heeft ter elfder ure moeten afzeggen, omdat hij na een
verblijf van twee jaar in Hollywood onlangs een werkvergunning heeft
gekregen en deze week mag starten met het regisseren van een aflevering
uit de serie 'Miami Vice'.
Op het programma staan in totaal 244 lange of korte films, waarvan er 90
meedraaien in competitie. Daaronder bevinden zich 36 wereldpremieres
en 20 films die wel al ooit eenmalig zijn vertoond maar nog niet in openba
re voorstellingen. Openingsfilm wordt 'Een Maand Later', van Nouchka
van Brakel, slotfilm 'Julia's Geheim', van Hans Hylkema. Tussendoor
worden nog twee andere grote speelfilms in wereldpremiere gebracht:
'Zoeken naar Eileen', van Rudolf van den Berg en 'Havinck', van Frans
Weisz.
hij toch weer met heel schone din
gen bovenkomt. Het leidt tot een
poëzie die ik boeiend vind"
„Dominique werkt nu aan een
script naar een boek van John Fan-
te. Die heeft gelijklopende onder
werpen en ik vind hem als schrij
ver, als stilist, zelfs beter, maar ik
houd toch minder van hem. Hij
heeft niet die brutaliteit, die inten
siteit".
Gunstig ontvangen
'Crazy Love' is in België heel gun
stig ontvangen: „Hij heeft voor een
Vlaamse film ook heel goed gelo
pen, waarbij het belangrijk was dat
hij ook in kleinere steden succes
heeft gekregen. Steden als Aalst en
Kortrijk. Want vaak doen de
Vlaamse films alleen iets in Brus
sel, Antwerpen, Leuven en Gent.
En hoewel er gevreesd werd dat er
misschien nogal wat ergernis zou
ontstaan over die liefdesscène's
met het lijk, is ook dat enorm mee
gevallen. In elke zaal zullen best
wel brave katholieken zitten die bij
het laatste deel naar buiten lopen,
maar er is geen rumoer over ont
staan. Wat we wel vaak horen is dat
mensen zeggen het moreel oneens
te zijn met wat ze gezien hebben,
maar dat ze er toch niet onderuit
kunnen toe te geven dat de film
kwaliteit heeft".
Verschillen tussen werken in Ne
derland of Vlaanderen ziet Josse
de Pauw niet. Evenmin principiële
verschillen tussen de films uit Ne
derland of Vlaanderen. „Film blijft
toch het werk van individuen. Ik
heb met Digna Sinke gewerkt en
dat is me heel goed bevallen. Ik heb
met Jos Stelling gewerkt en dat is
me heel goed bevallen. En ik denk
dat het met Bobby Eerhart heel
goed had kunnen werken, maar
niet in die produktie Wildschut,
omdat die mij te groot was. Ik was
nog veel te onzeker op de set. Het
was een actie-film en werd ook als
zodanig gedraaid. Voor mij te veel
gerommel, te groot en te groot-doe-
nerig soms"
„Ik koppel films echt aan indivi
duen. Het enige waar ik verschillen
merk is dat ik bij Vlaamse regis
seurs sneller de kleine nuances be
grijp van wat ze bedoelen, omdat
het toch voortkomt uit een Vlaam
se aard dan en omdat ons taalge
bruik afwijkt. Nederlanders for
muleren anders en daar moetje aan
Beïnvloed
„Ik kan ook niet zeggen dat ik echt
verschillen zie tussen de Vlaamse
en Waalse cinema. Maar de Waalse
cinema is nog weer veel kleiner
dan de Vlaamse, al zal daar de ko
mende tijd iets verandering in gaan
komen. Want ik ken er wel wat jon
gere cineasten die goed aan het
werk zijn. Zeker is dat de Franstali
ge filmers sterk beïnvloed zijn door
de Franse cinema. De nieuwe Vla
mingen zijn veel meer benvloed
door Fassbinder, Wenders en som
mige Nederlanders".
„De Franstaligen zitten natuur
lijk ook op basis van de taal te lon
ken naar Frankrijk.. Wat heel vaak
slecht afloopt, omdat voor de Fran
sen een Franstalige Belg allereerst
een Belg is en die wordt nooit een
Fransman".
(OP)NIEUW
'Extreme Prejudice' - Euro, Alphen
'Pirates' - Roman Polanski's uit
bundige komedie met Walter Matt-
hau als dolle piraat, Greenway, Voor
schoten
'Rosa Luxemburg' - film van Mar-
garethe von Trotta over het leven van
Duits-Poolse revolutionaire, Green
way, Voorschoten
BLIJVERS
'Blind Date' - zeer gslaagde kome
die met Bruce Willis en Kim Basinger
als onverwacht koppel, Luxor, Lei
zien, Trianon, Leiden
'Room with a view' - stijlvol en in
getogen drama over Engelse bour
geoisie, Greenway, Voorschoten
'Crocodile Dundee' - Australische
woudloper verdwaald in New York,
City, Katwijk
'Predator' - Arnold Schwarzeneg
ger laat zijn vuisten weer eens zien,
Lido, Leiden
'The secret of my success' - het ge
heim van het succes in deze aardige
komedie is Michael J. Fox, Lido, Lei
den en Euro, Alphen.
'Outrageous Fortune' - Bette Mid
ler en Shelley Long vinden elkaar in
uitzinnige komedie, Lido, Leiden
'Lethal Weapon' - goed gemaakte
actiefilm met Mel Gibson in sterke
hoofdrol, Lido, Leiden en Euro, Al-
'Avontuur met een staartje' - Walt
Disney-achtige tekenfilm over mui
zenfamilie in Amerika, Lido. Leiden
en Euro, Alphen
'The Living Daylights' - de nieuwe
Bond neemt het op tegen Jeroen
Krabbé, Lido, Leiden, City, Katwijk
en Euro, Alphen
SEKSFILMS
'Tigresses' - Rex, Leiden
NACHTFILMS
'Passage thru Pamela' - Rex, Lei-
'Beverly Hills Cop 2' - Euro. Alphen
'Daisy Chain' - Euro, Alphen
'Extreme Prejudice' - Euro. Alphen
'Met sex meer mans' - Euro, Alphen
DEN HAAG
'Outrageous Fortune' - Asta
(463500), al.
'Tin Men', Asta, al.
'Predator' - Asta, al.
'Secret of my success' - Babylon
(471656), al
'Blind Date' - Babylon, al.
'Children of a lesser God' - Baby-
'Police Academy 4' - Cineac
(630637), al.
'Extreme Prejudice' - Cineac, 16 jr.
'Lethal Weapon' - Cineac. 16 jr.
'Top Gun' - Euro (667066), al
'Naam van de roos' - Metropole
(456756), 16 jr.
'The Living Daylights' - Metropole.
al.
'Extremities' - Metropole, 16 jr.
'Peril en la demeure' - Metropole.
16 jr
'Home of the brave' - Metropole, 16
jr.
'Prizzi's Honor' - Odeon (462400), al.
'The Living Daylights' - Odeon, al.
'Mannequin' - Odeon, 16 jr.
'Friday the 13th deel 6' - Odeon, 16
William Hurti-week - Studio.
AMSTERDAM
'Burglar' - Alfa (278806), 16 jr..
'The secret of my success' - Alfa, al.
'Outrageous fortune^ - Alfa, al.
'Prick up your ears' - Alfa, 16 jr
'Extremities' - Alhambra (233192),
16 jr.
'Blue Velvet' - Alhambra, 16 jr.
'Predator' - Bellevue Cinerama
(234876), 16 jr.
'Malcolm' - Cinerama, al.
'Blind Date' - Calypso (234876), al.
'Project X' - Calypso, al.
'De Orionnevel' - Cinecenter
(236615), 16 jr.
'Ruthless people' - Cinecenter, al.
'Working Girls' - Cinecenter, 16 jr.
'Room with a view' - Cinecenter, 16
jr.
'Blue Velvet' - Cinema Int. (15124),
16 jr.
'The Living Daylights' - Cinema
'Platoon' - City, 16 jr.
'Extreme Prejudice' - City, 16 jr.
'Lethal Weapon' - City, 16 jr.
'The morning after' - City, 16 jr.
Friday the 13th deel 6' - City, 16 jr.
'Police Academy IV' - City. al.
'Sophie's Choice' - Kriterion
(2317080, 16 jr.
'Home of the brave' - Kriterion, 16
jr.
'Sex in het westen' - Parisien
(246540), 18 jr.
'Oriental Jade' - Parisien, 18 jr.
'Noir et Blanc' - The Movies
(245790), 16 jr.
'Prick up your ears' - The Movies,
16 jr.
'La Mitad del Cielo' - The Movies,
16 jr.
'Living Daylights' - Tuschinski, al.
'Top Gun' - Tuschinski (262633), al.
'Extremities' - Tuschinski, 16 jr.
'Naam van de roos' - Tuschinski, 16
jr
'Superman 4' - Tuschinski, 12 j.
'Three Amigos' - Tuschinski, al.
'Flodder' Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Tin Men' - De Uitkijk (237460), 16
jr.
TELEVISIE
Met het naderen van het winters
eizoen is de ruimte voor film op
televisie eeen stuk beperkter ge
worden. Volgende week vrijdag
drie interessante films. Op Bel
gië 1 'The Osterman Weekend'.
Het is de recentste film van Sam
Peckinpah (1983) en en één van
de eerste grote Amerikaanse pro-
dukties, waarin Rutger Hauer
een prominente rol had. Uiter
aard is het geweld weer volop
aanwezig in het cynische, warri
ge verhaal over de wereld van ge
heime diensten. Hauer speelt een
tv-presentator die door de CIA
wordt benaderd om KGB-agen-
ten te ontmaskeren. In een huis
vol met verborgen camera's
komt het tot een ontknoping
(20.50 uur).
Duitsland 1 vertoont 'La fem
me infidèle' van Claude Chab-
rol. Hij gaat daarin weer op zoek
naar de heimelijke gevoelens
achter de facades van bourgeoi
sie. Stephane Audran, een vaste
kracht van Chabrol, speelt de
ontrouwe vrouw. Haar man
komt daar snel achter, laat de
zaak aanvankelijk op zijn beloop,
maar gaat dan de minnaar opzoe
ken. Ze blijken veel gemeen
schappelijk te heben (23.45 uur).
's Middags op Nederland 1 een
interessant voorbeeld van film
noir: 'Force of Evil'. Het is een
sombere film, waarin de Maffia
probeert de illegale gokwereld in
New York een legaal sausje te ge
ven. Twee broers komen daarbij
tegenover elkaar te staan. John
Garfield is één van hen (16.00
uur).
Het middagprogramma van de
Nederlandse tv heeft nog een
verrassing in petto: 'Look back
in anger'. Richard Burton speelt
één van zijn mooiste rollen in de
ze Engelse film uit 1959. Het is de
verfilming van een toneelstuk
van John Osborne die daarmee
de gevoelens van een generatie
verwoordde. Richard Burton
Richard Burton speelt de
hoofdrol in 'Look back in anger'
(archieffoto)
speelt een marktkoopman die als
een angry young man de hele
dag klaagt over alle soorten on
rechtvaardigheid. De film werd
door Tony Richard-
is dinsdag op Nederland 1
te zien (15.17 uur).
Morgenavond op BBC 2 de in
teressante mislukking, 'The
Magnificent Ambersons'. Orson
Welles maakte deze film na 'Citi
zen Kane'. Met het verhaal over
de ondergang van een aristocra
tische familie had hij zijn be
roemde werkstuk willen evena
ren. Hij liet de afwerking echter
over aan de studio, waar zonder
overleg drie kwartier werd ge
schrapt. Tot onsteltenis van de
maker (18.25 uur).
FILMHUIZEN
LAK-Cinema begint het nieuwe
seizoen komende dinsdag met
'Ginger e Fred', een film van Fe-
derico Fellini. In deze film opent
de Italiaanse regisseur de aanval
op de commerciële televisie in ei
gen land. Guillietta Massina en
Marcello Mastroianni spelen een
duo dat in de jaren vijftig een
succesvolle imitatie gaven van
Ginger Rodgers en Fred Astaire.
Voor een grote show worden ze
nog een keer bij elkaar gebracht.
Het wordt een vernederende re
ünie (20.00 uur).
In het Kijkhuis twee groots op
gezette films: allereerst 'The Co-
lor Purple', Steven Spielbergs
gelijknamige verfiming van het
boek van Alice Walker. Whoopi
Goldberg speelt de hoofdrol in
dit zwarte drama als het meisje
dat wordt uitgehuwelijkt en na
vele jaren van echtelijke onder
drukking in opstand komt (tot en
met zondag'om 20.00 uur).
Met 'A Passage to India' was
David Lean de zoveelste Engels
man die zich stortte in het tijd
perk van het Engelse bewind in
India. Hij verfilmde daarvoor
een boek van E.M. Boorster, waar
in een Engelse vrouw op zoek
gaat naar het 'echte' India en niet
schroomt om met de inheemse
bevolking een gesprek aan te
knopen (maandag 20. 00 uur).
Dinsdag draait hier 'The
French Luitenant's Woman'.
een film van Karei Reisz en ge
schreven door Harold Pinter.
Meryl Streep en Jeremy Irons
spelen een stel dat zowel in de
film als privé een verhouding
met elkaar hebben (dinsdag
20.00 en 22.15 uur). In de kome
die 'Manner' van Doris Dorrie
wordt het verschijnsel man op de
hak genomen. Twee heren vech
ten om éen vrouw (woensdag
zelfde tijden).
Donderdag beleeft 'Peril en la
Demeure' zijn Leidse première.
Michel Piccoli raakt verstrikt in
een web dat door een vrouw is
opgezet (20.00 en 22.15 uur). De
zelfde dag nog een tweede pre
mière: 'Novembermond' van
Alexandra von Grote. Een Frans
meisje beschermt haar joodse
vriendin (19.30 uur).