Wel of niet tegen
mannen knokken?
Positie vrouw in de kunst internationaal ook slecht
Nieuw ballet Kylian
absolute wereldldasse
Schrijvers uit Sovjetunie naar Amsterdam
KIJKUIT
KUNST
PAGINA 27
LEIDEN - Ook internationaal gezien hebben
vrouwelijke kunstenaars het moeilijk. In de
ons omringende landen Duitsland. Engeland.
Italië, en Oostenrijk is de sociaal-economische
positie van deze groep vrouwen slecht te noe
men. De Engelse vertegenwoordigster, Pauli
ne Barrie liet, gistermiddag op het internatio
nale gedeelt van het symposium, in een kleur
rijk verhaal weten hoe haar organisatie 'Wo
men Artists Slide Library* aan geld en profes
sionele krachten moet komen. Alle mogelijke
fondsen worden door de Engelse ladies aange
boord en zelfs een rijke jonge zakenvrouw (die
bestaan) is bereid gevonden de organisatie ge
durende twee jaar financieel te steunen.
Ook haar inventarisatie van vrouwen die
deelnemen aan grote belangrijke Engelse ten
toonstellingen was lachwekkend laag te noe
men. Hetzelfde gold voor prijzen in de beelden
de kunst. Sinds 1969 was daar geen dame meer
voor in aanmerking gekomen.
De anderen kwamen met dezelfde armoedi
ge verhalen. Karla Fohrbeck uit Duitsland ha
merde op de publiciteit. Vrouwelijke kunste
naars moeten volgens haar meer de publiciteit
opzoeken. Pas dan worden er namen onthou
den. Belangenorganisaties moeten daar beter
op inspringen.
De jubilerende Nederlandse organisatie.
Stichting Vrouwen in de Beeldende Kunst
(SVBK), kwam ook met schrijnende cijfers
over het aankoopbeleid van Nederlandse mu
sea. Gemiddeld blijkt er niet meer dan 1.5 pro
cent van het budget aan vrouwen te worden be
steed.
van het ministerie van Welzijn. Volksgezond
heid en Cultuur, had een heel rooskleurig ver
haal. Volgens hem is het Nederlandse beleid zo
ingericht, dat er voor vrouwen geen belemme
ringen voor subsidieaanvragen bestaan. Dat
wisten de symposiumgangers ook wel. "In
principe niet. Het gaat er alleen om: hoe word
je als vrouwelijk kunstenaar ontdekt? Als je
niet bekend bent. krijg je geen subsidie enz.
enz. Een open deur dus aldus Annemieke
Hagens van de SVBK. De SVBK bestaat uit
vrijwilligers en krijgt 25.000 gulden subsidie
van het ministerie van Sociale Zaken.
Internationaal gezien lijkt samenwerking
voor de hand te liggen. Behalve de eigen rege
ringen zullen nu ook commissies in EEG-ver-
band 'bewerkt* worden om de problemen van
kunstenaressen onder ieders aandacht te bren
gen.
In deze branche valt nog veel te
doen. Zo ergert Liesbeth Bax
(Stichting Vrouwen en Muziek)
zich al enige jaren aan raden en be
stuurders die volgens haar werke
lijk de ballen verstand hebben van
vrouwen in de muziek. "Ze weten
niet wat vrouwelijke componisten
aan muziek op tafel hebben ge
bracht. Ze weten niets van vrou
wenensembles, vrouwenorkesten
ga zo maar door. Hoe kan je dan
doordringen in tijden dat de mid
delen schaars zijn?" De aanbeve
ling van de gemeente Leiden om
jury's en commissies voor de helft
uit deskundige vrouwen te laten
bestaan, juichtte ze dan ook van
harte toe.
Phil van der Linden van Cine-
mien verklaarde dat er in de film
wereld heel veel goede produkten
door vrouwen worden afgeleverd.
"Dat wordt ook algemeen erkend.
Helaas, de vertoningen in filmhui
zen blijven uit". Het vermoeden be
staat bij haar dat er mannen selec
teren die vrouwen (bewust) over
het hoofd zien. Haar suggestie voor
de Leidse kunstnota luidde als
volgt: "Geef filmhuizen alleen sub
sidie als op het jaarprogramma ook
films van vrouwen staan".
September 1987 staat in Leiden wat de cultuur betreft
voor een belangrijk deel in het teken van vrouwen en
kunst. Maar liefst vijf Leidse galeries, het museum de
Lakenhal en de Pieterskerk exposeren op dit moment
werk van vrouwelijke kunstenaars. De Pieterskerk her
bergt beeldende kunst. Het is de grootste tentoonstel
ling ooit in Nederland door vrouwen gemaakt.
Jaap Boersma. voorzitter Voorzieningenfonds voor
Kunstenaarswas gisteravond speciaal naar Leidpn
jen om de expositie 'Ruimte voor Vrouwen' te ope-
"Uit respect en bewonderingliet hij de vele toe-
de met kunst gevulde Pieterskerk weten.
schouwers
Op de foto staat oud-minister Boersma bij het kunst
werk "t vliegtvan Herma van den Heuvel. Zij is één
van de 21 exposantendie door een speciale commissie
van deskundigen zijn geselecteerd. Uit Leiden doet de
kunsteno
LEIDEN - De gemeenten moeten
voor de schone kunsten recht
streeks geld krijgen van de over
heid. De provincie moet daar niet
als een log apparaat tussen zitten,
want dan kan er van een gemeente
lijk kunstbeleid geen sprake zijn.
Dat was de belangrijkste en meest
eensluidende conclusie op het gis
teren gehouden symposium over
de positie van vrouwen in de kunst.
door
Saskia Stoelinga
Deze aanbeveling van de onge
veer 150, veelal vrouwelijke, sym
posiumdeelnemers, stond ook in
de Leidse kunstnota 'Mogelijkhe
den voor een gemeentelijk beleid
voor vrouwen in de kunstsector'
die wethouder Kuijers (cultuur)
gisteren officieel presenteerde tij
dens een paneldiscussie over dit
onderwerp in het Leidse stadhuis.
Alle mogelijke loftuitingen kreeg
de gemeente Leiden daarvoor toe
gezwaaid. Volgens panelvoorzitter
Yvonne van Baerle, algemeen se
cretaris van de Raad voor de
Kunst, was nog nooit in de Neder
landse geschiedenis een dergelijke
nota verschenen.
In de Leidse kunstnota staan
suggesties en aanbevelingen voor
gemeenten in Nederland (inclusief
Leiden) om de positie van kunste
naressen (beeldende kunst, thea
ter, literatuur, muziek, fotografie,
film en video) te verbeteren. Want
ook daarover was het panel het
eens: "Er zijn hoe dan ook dwin
gende maatregelen nodig om vrou
wen in de kunstsector op gelijke
voet te kunnen behandelen als hun
mannelijke collega's. Nu zijn er
nog teveel barrières en obstakels
waardoor kunstenaressen niet
worden opgemerkt".
Echter, over de manier waarop
dat moet gebeuren verschilden de
vrouwen nogal. Een kloof werd
zichtbaar. Zo meende regisseuse
Agaath Witteman dat vrouwen de
hand in eigen boezem moeten ste
ken. "Ik ben het zat om crèches of
werkruimten in buurthuizen via
nota's aangereikt te krijgen. De tijd
van het patriarchaat is over. De tijd
is voorbij om mannen aan te vallen
of gemeenten de schuld te geven.
We zijn een stadium verder". De re
gisseuse van onder meer theater
Persona was van mening dat (thea-
ter)vrouwen hun werk moeten ana
lyseren om tot een juiste definitie
van (vrouwen)theater te komen en
vervolgens zelfinitiatieven moeten
nemen om zich verder te ontwikke
len.
Geen verstand
In de sectoren muziek en film wil
men nog wel tegen de mannen
knokken die de dienst uitmaken.
Voor de vrouw in de literatuur is
op gemeentelijk niveau weinig te
doen. Of het moet het stimuleren
en subsidiëren van schrijfwork-
shops. poëzielestivals en schrijf
wedstrijden zijn. Dat was tenmin
ste de mening van schrijfster Ankie
Peypers. Zij meende dat kinderop
vang niet in een kunstnota thuis
hoorde. "Kinderopvang moet er
voor alle vrouwen in alle beroepen
zijn. Dat is een randvoorwaarde"
Hoewel veel symposiumgangers
het met haar eens waren, vond
Yvonne Baarle het toch een dom
me zet om dat uit de nota te schrap
pen. "Kinderopvang is nog lang
met goed geregeld Zo blijft men
daar attent op", aldus haar advies.
Middelpunt
En wethouder Kuyers? Hij
straalde als mannelijk middelpunt
en zegde toe de nota na wat hij alle
maal had gehoord op sommige
punten te zullen bijstellen Bete
kent dit dat Leiden een ideale stad
wordt voor kunstenaressen? Nee,
want net zoals in andere gemeen
ten is er maar een klein budget
voor de kunst en zullen er volgens
Kuijers prioriteiten moeten wor
den gesteld. Betekent dit dat de
kunst van vrouwen voorrang
krijgt? Ook hierop liet de wethou
der een aarzelend 'nee' horen. De
nota zal eerst moeten worden be
sproken in diverse gemeentelijke
commissies voordat de gemeente
raad zich erover kan uitspreken.
En daar kunnen nog wel enige
maanden over heen gaan en dan
zou er weer een veel minder roos
kleurig beleid voor vrouwen uit te
voorschijn kunnen komen.
"Enfin, laten we het er maar op
houden dat de bedoelingen goed
zijn", aldus de laatste vragenstel-
ster, die hiermee gelijk de proble
matiek van de dag nog eens kern
achtig samenvatte.
Scène uit het ballet 'St. Joris rijdt uit' van Jiri Kyl
DEN HAAG - Met drie wereld
premières en één herhaling op
het programma opende het Ne
derlands Danstheater het Hol
land Dance Festival aan het
Haagse Spui. De lang gekoester
de wens van zakelijk leider Carel
Birnie gaat met de nieuwe behui
zing in vervulling. Architekt
Rem Koolhaas ontwierp een
theater speciaal voor dans en hij
is daar, dunkt me, goed in ge
slaagd. Al zal ik ei" wel even aan
moeten wennen dat ik mijn kof
fie voorlaan drink in de Nuts-
spaarbankfoyer. Sponsoring is
in, nietwaar?
Artistiek leider Jiri Kylian
nam twee van de drie wereldpre
mières voor zijn rekening: 'St.
Joris rijdt uit" en 'Evening
Songs" Beide choreografieën
zijn wezenlijk verschillend van
aard. 'Evening Songs' is een vrij
korte, nogal klassieke choreogra
fie, gedanst op een viertal koor
liederen van Antonin Dvorak,
waarin "een moment van eenvou
dige harmonie, dat voorbijgaat'
wordt getoond. Zo heb ik het ook
ervaren, als iets dat eenvoudig
en vloeiend voorbijging. Weinig
opzienbarend. Dit in tegenstel
ling tot 'St. Joris rijdt uit', een
fragmentarisch ballet van Kylian
dat zeer theatraal is en associa
ties oproept met het expressio
nistisch danstheater van Pina
Bausch, dat overigens zelf in ok
tober naar Het Holl. Dance Festi
val in Den Haag komt. De uit vier
onderdelen bestaande choreo
grafie wordt door een choreo
graaf aan elkaar 'gemimed'. Bij
alles wat deze choreograaf op dat
moment aan resultaat ziet. vraagt
hij zich peinzend af waar hij mee
bezig is en schudt hij zijn hoofd.
Op deze manier levert hij com
mentaar op zijn balletten en zijn
situatie: 'It's always the same -
the same situation - the same ele
ments choosing-deciding -
when is it ready? It's about -
reflection - repetition -
Het relativerende commentaar
in deze intermezzi, komt terug in
de vier onderdelen van de 'eigen
lijke' choreografie: zo wordt bij
voorbeeld een weinig dansante
glamourshow van glamour ont
daan doordat de dansers ieder
hun in hun bilspleet opgekropen
pakjes naar beneden trekken, of
blijken drie aanvankelijk iden
tiek zwangere vrouwen ieder op
hun eigen manier zwanger: de
zelfde zwarte speelbal die onder
hun jurken zit. ontpopt zich bij
de één als een loodzware zwarte
bowlingbal, bij de ander als een
zwarte ballon en bij de laatste
stuitert de babybal. Kylian is in
'St. Joris rijdt uit' uit op humor
en theater, op spel en effekt. De
prachtige beelden, de veelheid
en de snelheid, kortom het spek
takel is van absolute klasse en
wat mij betreft mag Kylian m
van dit soort theaterstukken
gaan maken.
De première 'Wet Desert' van
Hans van Manen is helaas niet
van die wereldklasse. Al na enke
le minuten te hebben gedanst,
loopt één van de danseressen
weg, gevolgd door een videoca
mera. De video wordt in de zaal
op een groot doek geprojecteerd
zodat we de dansers volgen in
andere gedeeltes van het ge
bouw: de dansstudio, de gangen
en het zwembad. Daarin ligt de
danseres inmiddels te spartelen.
Wanneer de andere dansers haar
uit het water willen trekken, val
len ze er prompt om de beurt in
en ontstaat er iets als een water
ballet. Daarna kleden de dansers
zich in de sutdio uit en komen zij
weer op de dansvloer om in hun
ondergoed het laatste deel vane
choreografie af te dansen.
Op zich een aardig idee, maar
de uitwerking ervan is ongelofe
lijk knullig en voorspelbaar. Je
krijgt het gevoel of het even snel
in elkaar is geflanst: elk gevoel
voor verhouding en balans ont
breekt. Het duurt te lang en de
herhalingen maken het saai. Van
Manen slaat met 'Wet Desert' de
plank mis: het is aan het camera
werk van Henk van Dijk te dan
ken dat je niet in slaap valt bij
deze vertoning.
Kylian toont met 'St. Joris rijdt
uit' zijn meesterschap, al zal dit
voor de meeste toeschouwers
even wennen zijn: zij zagen giste
ren in ieder geval liever de klas
siekere stukken zo als de herha
ling van Kylians sinfonietta die
met veel bravogejuich werd ont
vangen. Maar ik vond 'St. Joris'
veel spannender.
AMSTERDAM (ANP) - Zes schrij
vers uit de Sovjetunie nemen eind
mei volgend jaar deel aan een inter
nationale conferentie over moder
ne Sovjet-literatuur aan de Univer
siteit van Amsterdam. Het zestal is
uitgenodigd door Dr. M. Broek-
meijer van het Oost-Europa Insti
tuut van de universiteit.
Broekmeijer toonde zich giste
ren erg enthousiast. Geen van de
schrijvers was voor zover bekend
eerder in Nederland. Het bezoek is
volgens Broekmeijer ook voor
West-Europa uniek, omdat nog
nooit - tegelijk - een dermate grote
groep Sovjet-schrijvers in hel bui
tenland optrad.
De zes auteurs, die naar Amster
dam komen zijn: Vladimir Karpov,
Grigori Baklanov, Valentin Raspu
tin. Viacheslav Kondralev, Boris
Mojaev en Anatoli Strelianyi. Tij
dens de conferentie komen drie
thema's aan de orde: Russische li
teratuur in relatie met de Tweede
Wereldoorlog (Baklanov en Kond
ratev) in relatie met het milieu
(Rasputin), alsmede het platteland
(Strelianyi en Mojaev). Karpov is
eerste secretaris van de Russische
schrijversbond.
De uitnodigingen aan de schrij
vers liepen via de Russische am
bassade in Den Haag. Broekmeijer
"De ambassade heeft ons niets m
de weg gelegd. Wc konden zelf kie
zen welke zes schrijvers we wilden
uitnodigen".
Exposities
Galerie Denise Stephan - monoprints
Onno de Graaf en beelden Jan de
Graaf, vr, za. en zo van 13.30-17.30 uur.
t/m okt.
LAK-galerie - Clemens Zalm (fotogra
fie) en Willemijn Bouman (schilderin
gen op papier), tot 3 okt.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, Moderne Japanse Kera
miek van Keiko Hasegawa, 'De jaar
getijden van de mens', tot 27/9: di. t/m
za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur
Stedelijk Museum De Lakenhal - Ou
de Singel 28-32, werk van 10 vrouwe
lijke kunstenaars uit de periode van
1600 tot heden, tot 18/10.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma
nente tentoonstelling van werk van
Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo.
van 12-16 uur.
Piggelmee - Jan Vossensteeg 59, pas
teltekeningen van Ineke Doove, t'm
24/9; ma. t/m za. 9-18 uur
Waaggebouw - Aalmarkt 21, schilde
rijen van Peter van Emmerik, Bert Ju
en Bert Kienjet, tot 19/9; di. t/m za. 12-
grafe Alice Odilon. tot 2/10
Pand Caecilia - Caeciliastraat 18, werk
van 12 vrouwelijke kunstenaars met
diverse technieken, tot eind sept. ma.
en di. van 14-16.30 uur
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9.
werk van 7 vrouwelijke kunstenaars,
met diverse technieken, t/m 27/9; do.
t/m zo. 13-16 uur, wo. 10-12 uur
Pieterskerk - expositie onder de titel-
'Women Art Room', Ruimte voor
tot 25/9.
di. t/m za. 10-16 u
ArtTheahouse 'Oude Rijn' - Stille Ma
re 4. schilderijen van Stephine van
Gennip, t/m 1/11; ma. van 12-18 uur.
di. t/m za. 10-18 uur. do. tot 21 uur, zo.
11-18 uur.
Holiday Inn (blauwe gang) - Haagse
Schouwweg 10. Gerrit van Elteren.
bloemen en landschappen, technie
ken met het paletmes; t/m 7/10.
Beuys, Anton Heijboer. Aad van Hou-
welingen en Bert Ju. t/m 19/9; wo. t/m
za. van 14-17 uur, do.avond van 19-21
Verboket uit Roelofarenclsveen t/m
sept.; di. en vr. 10-18 uur, wo.
do. 10-21.30 uur, za. 7.30-18 i
Alphen
Rhijnkade elf - Rijnkade 11, bodem
vondsten uit Alphen en Aarlander-
veen, t/m sept.; di. t/m za. 10-17.30 uur.
vr. van 10-21 uur.
Etsen van Lucie Meulendijks; aqua
rel-zeefdruk op linnen 'Vogels langs
de waterkant' van Nell Heins; di t/m
za van 10-17.30 uur. vr. van 10- 21 uur
Katwijk aan Zee
Katwijks Museum - Voorstraat 46,
Hans von Bartels met olieverfschilde
rijen en gouaches, t/m 26/9; di. t/m za.
10-12 uur en 14-17 uur
Noordwijk
Petit Royal - Voorstraat 76, Tiny van
der Sar met kleuretsen 'Bloemen en
planten in de Orangerie', geopend'
dag. behalve wo. na 14 uur
Noordwijkerhout
Openbare bibliotheek - Herenweg 2,
schilderijen van G. van Loon en werk
stukken van enkele klassen van Col
lege Leeuwenhorst met als thema 'de
fiets', tot 30 sept.; ma. wo. vr. 14-17 uur
en 19-21 uur. do en za. 10-12.30 uur
Warmond
Galerie de Pomp - Dorpsstraat, etsen
van Alice de Brabander en tekenin
gen van Ton Hendriks, tot 1/10; di. en
vr. 19-21 uur, wo. 10-12 en 14-16 uur-
,do. 14-16 uur, za. en zo. 14-16 uur
Vereniging Het Oude Raadhuis
Dorpsstraat 36, aquarellen van Ben
Haver, t/m 30/9; di. 19-21 uur. wo. do
zo. 14-16 uur, za. 11-16 uur
Wassenaar
Cultureel Centrum 'De Warenar'
Kerkstraat 75, keramiek van Marcel
B. Keezer, t/m 12/9.
Spiegel-Kramer, keramische land
schappen, t/m 20/9; dag. 11-17 uur. do.
en vr. ook van 19-21 uur.
Concerten
Klassiek
De reeks lunchpauzeconcerten in de
Hooglandse Kerk wordt woensdag
middag 16 september besloten met
een bespeling van het orgel door de
Ann Page uit Cambridge. Aanvang
12.30 uur
De concertserie 'Oude Muziek in
Oudheden' begint vrijdagavond 18
september met een optreden van het
Nederlands Kamerkoor in de Taffeh-
zaal. Onder leiding van de dirigent
Paul Nevel zal een programma wor
den uitgevoerd, dat is gewijd aan Ita
liaanse meesterwerken uit de Renais
sance. Aanvang 20.15 uur.
POP
Vanavond is er in het Leids Vrijetijds
centrum een swingavond in de grote
zaal en speelt de band Tobi Dammit
in het zoldercafé. Deze driemansfor
matie maakt moderne wave. Aanvang
22.00 uur; Breestraat 66, Leiden
In het Leids Vrijetijdscentrum is za
terdag een optreden te verwachten
van de groep I've Got The Bullets. Be
kend van hun hit 'It should have been
me'. De band behaalde een finale
plaats in de Grote prijs van Neder
land '85 en heeft inmiddels een reeks
indrukwekkende optredens op Ne
derlandse podia achter de rug. De
centrale figuur in de groep is Fréderi-
que Spigt, door haar inbreng als com
poniste, maar zeker ook door haar
stem drukt zij een belangrijke stem
pel op de groep. Aanvang 22.00 uur;
Breestraat 66, Leiden.
In het jongerencentrum de boerderij
vanavond een optreden van the Key-
tones. The Keytones is een op Ameri
kaanse stijl geïnspireerde rock- en
rollgroep met doowop, close harmo
ny, rockabilly en jive. Aanvang 22.00;
Voorweg 146, Zoetermeer
Lezing
Een bijzondere lezing met filmverto
ning wordt donderdagavond 17 sep
tember in de Kapelzaal van K&O ver
zorgd door het Instituut van Culture
le Antropologie. Een en ander betreft
een onderzoek dat een groep Leidse
antropologen twee jaar geleden heeft
verricht in het Spaanse bergdorp San
Juan naar de oorzaken en de volgen
van het verschijnsel dat veel meisjes
uit het dorp vertrokken om elders
werk te vinden. Toen er in het gebied,
dat bekend staat als de Vallei van
Plan. advertenties in de Spaanse
kranten verschenen, waarin vrouwen
werden opgeroepen om de streek
weer te bevolken, en er in de vallei-
dorpen vrijgezellenfeesten werden
gehouden, kreeg deze kwestie veel
publiciteit.
De filmlezing, waarvoor bij K&O
kaarten verkrijgbaar zijn, begint om
20.15 uur
Leiden
l, do 17, 20.15 uur; Residentie
Orkest olv Hans Vonk, werk van (vr-
)Loevendie, Keuris en Wagemans;
(zo)Haydn en Stravinski; (ma. di)Ts-
jaikovski; (do)Haydn. Dvorak en
Schumann.
vr 11, za 12, di 15. wo 16. do 17. 20.15
uur. optreden van Nederlands Dans
Theater.
zo 13, ma 14. 20.15 uur; optreden van
José Limón Dance Company.
Circustheater
za 12, 20.15 uur; Japanse Theater
groep Super Ichiza met 'King Lear'.
Zweden (viool), mmv Aldert Vermeu
len (piano), werk van Beethoven, Pro-
kofjev en Wieniawski
Appeltheater
wo 16, do 17, 20.15 uur; Toneelgroep
'De Appel' met 'Niemandsland' van
Harold Pinter, met Willem Wagter,
Cor van Rijn c a.
Nederlands Congresgebouw
briks, Marco Bakker en het Brabants
Orkest.
Diligentia
vr 11, za 12, 20 15 uur; Frisse Jongens
met 'Ons Lowietje heeft een engel ge-
Lcidse Schouwburg
ma 14, 20.15 uur; Barbara Duyfjes en
Lisa Marcus met 'The Perfect
Portrait'.
di 15, 20.15 uur; Hedendaagse muziek
van vrouwelijke componisten, mmv
Elena Vink, Helen Metzelaar, Peppie
Wiersma, Monique Copper. Trees
Hoogwegt e.a.
wo 16, 20 15 uur; Adelheid Roosen.
Karin Bloemen, Frans Mulder e.a in
'De Vijfde van Purper'.
Laktheater
do 17, 20.30 uur; LAK-productie
'Elektra', regie: Gijs de Lange
Den Haag
Koninklijke Schouwburg
dag., 20.15 uur; Haagse Comedie met
'Een bijzondere dag' van Ettore Scola.
met Trins Snijders. Willem Nijholt
Haalt Nederland 1984?'
Amsterdam
Carre
dag. (beh ma) 20.15 uur, za en zo ook
13.00 uur; Misical 'Cats' van Andrew
Lloyd Webber, Trevor Nunn, Gillian
Lynn.
Concertgebouw
za 12 t/m di 15, 20.15 uur (zo alleen
14.15 uur); NedPho symfonie-orkest
olv David Willcocks mmv The
London Bach Choir, Kinderkoor van
de Geert Groote School, werk van
Holst, Britten en Walton
wo 16, 20.15 uur; Concertgebouwor
kest olv Jan Krenz, mmv Guarneri
Trio, werk van Stravinsky, Weber.
Van Beethoven en Sibelius
C.C. Amstelveen
wo 16.20.15 uur; Ivonne Lex en Anne-
Marie Picard met 'De Amenkaanst
pausin' van Esther Vilar.
do 17. 20.15 uur; 'De klusjesman' var
Muziektheater
za 12, di 15,20.15 uur; De Nederlandse
Opera met 'Tristan und Isolde' van
Wagner, mmv Concertgebouworkest
olv Helmut Haenchen.
vr 11. ma 14. wo 16. do 17. 20.15 uur.
Het Nationale Ballet met 'Buigen of
barsten' Van Dantzig; 'Symphonien
de Nederlanden' Van Manen; 'Adagio
Hammerklavier' Van Manen, mmv
Noordhollands Philharmonisch Or
kest olv Adam Gatehouse.
Nieuwe de la Martheater
vr 11za 12,20.15 uur;Agnes van God'
met Linda van Dijk, Henny Orn, Ma
rie-Louise Stheins.
di 15, wo 16, do 17, 20.15 uur; 'Helder
als Glas' van Phil Young, met Hans
Cornelissen, Dorijn Curvers, Ellissig-
ne Kraaykamp.
Stadsschouwburg
vr 11, zo 13. 14.00 uur.za 12.20.15 uur
Hoofdstad Operette met 'Wiener Blut'
van Johan Strauss, met Marga de
Boer, Jacco van Renesse e.a.
ma 14, 20.15 uur; Japanse Theater
groep Super Ichiza met 'King Lear',
een Rock Kabuki voorstelling.
Rotterdam
De Doelen
vr 11. di 15, wo 16. do 17. 20.15 uur;
Rotterdams Philharmonisch Orkest
olv James Colon, mmv (vr)Susan
Dunn, sopraan, werken van Dvorak
en Verdi; (di. wo en do) Michi Kuya-
ma. piano, werk van Mozart en Ma
hler.
za 12, 20.15 uur; 'Ein Abend in Wien'
met Marjon Lambriks, Peter Minich,
Marco Bakker, mmv Brabants Orkest
olv Jan Stulen, werken van Strauss.
Lehar, Stoltz e.a
Theater Zuidplein
vr 11, 20.15 uur, Japans Theatergroep
Super Ichiza met 'King Lear', een
Rock Kabuki voorstelling.
Luxor Theater
di 15, wo 16, do 17,20.15 uur. Paul van
Vliet met zij one-man-show 'Over Le-