Ik laat dingen zien die je nooit ziet9 w Opera naar Belcampo De uitersten van kunstenares Marie-Jo Lafontaine 9" Bonn eert Anne Frank téÊÊMtf '3%. :Vj" y v éf*" - PI 311» HjaNfidaEgsl pP ">v "~W Y jfejf 4 Hoogmoedige U2-Copie Onverdiende computerdood Adembenemende verkenningen Plaat onder schuilnaam Sceptische reacties 1 laags' Rietveld-huis ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1987 KUNST PAGINA 33 In het Arnhemse Gemeentemuseum is op dit moment een tentoonstelling van de Belgische kunstenares Marie-Jo Lafontaine (1950). Hoe verschillend er ook wordt gedacht over de grote tentoonstelling Documenta 87, bijna iedereen is het er over eens dat haar video-installatie 'Les larmes d'acier', de 'Stalen Tranen' zoals bommen in de Tweede Wereldoorlog wel werden genoemd, één van de belangrijkste werken is in het Westduitse Kassei. In Arnhem wordt geen video vertoond, maar in de koepel van het museum hangen vier beelden van Lafontaine, die bestaan uit platte, dikke monochrome (met één kleur) houten panelen en foto's die dicht tegen de muur zijn gehangen. Binnenkort volgt een tweede tentoonstelling van Lafontaine in De Brakke Grond in Amsterdam en er komt een boek uit over haar videowerk uit. Een gesprek met een kunstenares die voor het eerst sinds tien jaar weer wat verdient met haar kunst. ARNHEM (GPD) - „Het zou mooi zijn wanneer u in de krant eens duidelijk zou schrijven dat ik een Vlaamse kunstenaar ben, en niet een Belgische. Daar zouden ze heel blij mee zijn, want van hen krijg ik immers subsidies. Het zou ondenk baar zijn dat Wallonië mij geld zou geven". Marie-Jo Lafontaine be gint daarmee ons gesprek in de koepel van het Arnhemse Gemeen temuseum. Het klinkt wat vreemd uit de mond van een vrouw die zich veel gemakkelijker in het Frans dan in het Vlaams uitdrukt en al jaren in de overwegend Franstalige stad Brussel woont. Het is ook meer een wat verwijten de opmerking over de situatie in haar vaderland. Marie-Jo Lafontaine is in de ja ren zeventig bekend geworden met grote monochrome, vooral zwarte, doeken, die steeds groter werden. Zij studeerde aan de Brusselse Ecole Nationale La Cambre en won in 1977 een Belgische kunst prijs, gevolgd door nog enkele prij zen. Daarop volgde echter een ar tistieke crisis, waarin de conserva tor van een Antwerps cultureel centrum, Flor Bex, haar de sugges tie aan de hand deed om het eens met video te proberen. „Ik was gestopt met mijn mo nochromen. Groter betekent niet beter. Bex vroeg waarom ik geen video ging gebruiken, maar ik wist absoluut niet wat dat was. Hij heeft met gezegd dat ik dat doen 'moest', het was een advies. Hij had ook kunnen zeggen dat ik moest gaan beeldhouwen, misschien had ik dat dan geprobeerd. Maar het was een goede raad. van iemand die mijn werk goed kende. Met video ga ik een confrontatie aan met het beeld, met een realiteit". door Henk Meutgeert De 'Stalen Tranen', die in Kassei te zien is, was voorlopig de laatste videoproduktie, waaraan ze al ruim een jaar geleden de laatste hand heeft gelegd. Een nieuwe productie over een uitputtende tangowedstrijd met mannelijke pa ren staat op stapel. Zij zullen in een cirkel moeten dansen tot ze niet meer kunnen. Ook daarin zal Ma rie-Jo Lafontaine, net als in 'Stalen Tranen', het uiterste van de acteurs vragen. Geen ideologie De installatie in Kassei, bestaan de uit 27 zwart/wit monitoren in een architectoniche setting laat twee mannen zien die bezig zijn met power training aan fitness-ap- paratuur. Begeleid door klanken van onder andere Maria Callas BONN (DPA) - De tentoonstelling 'De wereld van Anne Frank 1929 - 1945' in Bonn is gisteren geopend. Als internationaal project van de Anne Frank Stichting in Amsterdam maken vier exemplaren van deze tentoon stelling gelijktijdig een toernee door Groot-Brittannië, Japan, West- Duitsland en de Verenigde Staten. Tot dusver hebben al meer dan 1 miljoen mensen de tentoonstelling bezocht. Het stadsbestuur en de joodse gemeente in Bonn zijn mede-organisator van de tentoonstelling in het Frauenmuseum die tot 29 september te zien is. Daarna gaat zij via Mannheim door naar Oostenrijk Via beelden uit het leven van de in het voorjaar van 1945 in het concen tratiekamp Bergen-Belsen omgekomen 15 jaar geworden Anne Frank en van haar familie orobeert de tentoonstelling een nauwkeurig beeld te geven van de ontwikkelingen van het nationaal-socialisme in Duitsland en het in 1940 bezette Nederland. Van de tentoonstelling maken deel uit niet eerder getoonde foto's, pagina's in het originele handschrift uit het dagboek van Anne Frank, een diaserie en het model van het 'achterhuis' deel uit. mondt hun gezwoeg uit in een apo theose van klanken en bewegin gen. Pijn, vreugde en seksualiteit komen daarin tot een climax. De architectuur, die in dit geval alleen al enkele tienduizenden guldens kostte, speelt voor Lafontaine een zeer belangrijke rol in haar presen tatie. ,,Ik laat geen enkel werk al leen maar op één monitor zien. Dat interesseert me niet. De manipula ties van de beelden en de architec tuur pakken mij aan". Verleiding, lichamelijkheid, het' gaan tot aan de grenzen van het fy siek mogelijke, het zijn elementen die steeds in het videowerk van La fontaine terugkomen en die ook een rol spelen in de Arnhemse ex positie. "Ik doe geen enkel statement met mijn werk. Wat ik heb gedaan is laten zien wat er op dit moment in de wereld gebeurt en waarvoor je op je hoede moet zijn. Die cultus rond het lichaam, die veel verder gaat dan het simpele body buil ding. Ik heb nooit voor een ideolo gie gekozen, er zit ook geen pathos in de eindmontage met de toege voegde muziek en de vatting in een architectuur. Ik laat mijn werk open, iedereen kan er uit nemen wat hij wil". Het werken met video is ontzet tend duur. Zo kostte de installatie voor Kassei bijna 130.00 gulden. Te duur voor verzamelaars en daarom is Lafontaine afhankelijk geweest van vertoningen in musea en sub sidies van overheden en particulie ren. Ze is dan ook blij dat ze voor het eerst sinds tien jaar weer echt wat heeft verdiend. De vier werken in het Gemeentemuseum in Arn hem zijn verkocht. De belangstel ling voor haar werk groeit. Musea en galeries benaderen haar en een Amerikaanse televisiestation komt binnenkort langs voor een inter- Voyeur Zowel in de 'Stalen Tranen' als in andere installaties als 'A las eincos de la tarde' ('Om vijf Uur in de Mid dag', waarin een Stierengevecht en een flamencodans wordt getoond) spelen leven, dood, erotiek, vreug de, genot en smart hoofdrollen. Vanwaar die thematiek? Lafontaine. de verrassing op de Documenta '87 in Kassei, exposeert in he Lafontaine: „Ik werk met the ma's die voortkomen uit mijn ei gen fascinaties. Ik ben gefasci neerd door flamencodansen en stierengevechten. In de Verenigde Staten, in Boston en New York, raakte ik gefascineerd door de cul tus rond het lichaam toen ik in sportscholen kwam. Wat ik daar zag had ik nog nooit in Europa ge zien. Het is geen cultus van spie ren, maar power training, het jezelf bewijzen. Grote en sterke spieren interesseren me niet, maar wel de geestelijke kant". „Video is voor mij een medium, daarin ben ik de voyeur van mijn eigen fascinaties. In mijn beeld houwwerk en schilderijen gaat het om het oog in oog staan mèt het de materie. Ik werk heel klassiek. Ik gebruik olieverf en zware houten panelen, omdat daar voor mij een bepaalde energie in zit. Ik gebruik zwart, een kleur rood die op ge droogd runderbloed lijkt en die erg dicht bij mezelf staat en grijs. Dat laatste heeft te maken met de foto's die ik gebruik. Daarin zijn extre men te zien, zoals nu in Arnhem. De mens die een grimas maakt van plezier of van pijn. De top van een berg. Als je daar aankomt kun je bijna niet meer ademhalen vanwe ge de geringe hoeveelheid zuur stof. De gletsjer laat de onbeweeg lijkheid van water zien, de vul kaanuitbarsting heeft met een li miet aan energie te maken. Als je niet verder kunt barst je uit el kaar". POP Cry before dawn 'Crimes of conscience' - (Epic) Cry before dawn is net zoals U2 een Ierse band en zanger/gitarist Brendan Wade meldde onlangs in de Melody Maker dat dat te horen was ook: "Er is een ver schil tussen Ierse en Engelse mu ziek en dat is voornamelijk een ziel. Nu U2 daarmee wat heeft bereikt, sterkt dat ons ook in de gedachte die ziel te laten horen" Cry before dawn mag dan nog wel niet zo lang aan de weg tim meren, 'Crimes of conscience' is de eerste lp, een vergelijking met Bono en de zijnen kan natuurlijk niet uitblijven. Die opgeklopte hysterie rond U2 heb ik overigens nooit begre pen. Bono is een fantastische zanger omringd door redelijke muzikanten. Van de nummers is hooguit een kwart echt goed, de rest slecht tot matig. Cry before dawn doet inderdaad aan U2 denken. De zanger Wade is rede lijk, maar niet fantastisch. Het re- petoire overstijgt nimmer de middelmaat. Meer ziel dan in de gemiddelde Engels popgroep kan ik er niet in ontdekken, een af en toe overslaande stem is daarvoor niet genoeg. Een mati ge U2-copie en niets meer. HJ Hot chocolate '2001' (EMI) Als je een paar jaar geleden aan Herman Schueremans, de orga nisator van het Belgische dub belfestival in Torhout en Werch- ter, vroeg welke band hij nog eens wilde laten optreden, dan gaf hij een onverwacht ant woord. Want ook in 1984 was Hot Chocolate niet zo'n voor de hand liggende keus. De Britse disco- funk werd wel geschikt geacht voor de hitlijsten, maar niet voor de grote podia. De glorietijd van Hot Chocolate was toen boven- XTC alias The Dukes of Stratosphea dien al voorbij, de groep was het meest populair in de tweede helf van de jaren zeventig. Geen won der dus dat Schueremans zijn ei gen wens nooit in vervulling heeft laten gaan. Toch was het helemaal niet zo'n raar idee. Want de groep van de kaalhoofdige zanger Errol Brown heeft een paar mooie se- mi-klassiekers op zijn naam. Zo als 'You sexy thing', 'Every one's a winner' en 'So you win again', dat laatste bovendien nog voor zien van de krachtigste gitaarlick die je je maar kan wensen. Hot Chocolate bestaat niet meer, maar die hits zijn, aangevuld met ander - en minder - repertoire, op de lp '2001' te vinden. Maar niet in de oorspronkelij ke versie. Het Duitse onverstand Frank Mono is er met zijn vin gers aangeweest. Hij heeft alle nummers duchtig opgerekt en van mechanische percussie voor zien en wat met koortjes, synthe sizers en emulators gerommeld. Alleen de drie genoemde hits zijn sterk genoeg om zo'n labora torium-experiment te doorstaan. De rest is slaapverwekkend. Maar goed dat het prachtig 'Em ma' aan deze computerdood is ontsnapt AK R.E.M. Met deze plaat probeert R.E.M. de status van 'troetelkindje van de platenbesprekers' te ont groeien cn de platenkoper te be reiken. Vermoedelijk lukt dat. Meestal resulteren dergelijke po gingen in beschamende knieval len voor de smaak van het grote publiek en geven groepen al hun identiteit op maar R.E.M. pres teert het bijna onmogelijke. R.E.M. is nog altijd die myste rieuze gitaarband uit de State met de meestentijds onverstaan bare zang van Michael Stipe. Maar de veelal korte elf songs op deze plaat zijn lichtvoetiger dan alle andere stukken die de groep ooit heeft gemaakt. Lichtvoetig maar zeker niet oppervlakkig. Er valt ook meer humor te bespeu ren, zoals op de afsluiter van kantje één. Stipe bezingt het ein de van de wereld, voelt zich daar fijn bij en vraagt ons met hem mee te zingen. De groep geeft zich ook wat meer bloot. Stipe is soms wel drie regels lang te ver staan. De uithalen van zijn stem zijn daardoor ook wat beter te plaatsen. R.E.M. zou eigenlijk verplicht moeten worden gesteld alle teksten te publiceren. Met te rugwerkende kracht. Het sombere 'The one I love' (een verhaal over waarom liefde pijn doet) zonder meer de fraai ste lovesong van de jaren tachtig. De groep is al sinds 1982 bezig met adembenemende verken ningen van het door de wijlen Byrds nog onontgonnen land schap. The Byrds moeten het ge bied in die jaren zestig zeker heb ben zien liggen maar ze zijn er niet in getrokken. Daarvoor was hun muziek net iets te liefelijk. Prachtplaten zijn het resultaat van de R.E.M.-verkenningen. Li- fes Rich Pageant was al een van de betere platen van vorig jaar, Document staat bij mij bij de bo venste drie van 1987. WK Bijdragen: Herman Joustra Wim Koevoet Ariejan Korteweg Dukes of Stratosphear 'Psonic Psunspot' (Virgin) Twee jaar geleden bracht het Britse XTC onder de schuilnaam The Dukes of Stratosphear een mini-elpee uit met de geinige ti tel '25 'o clock'. Dit album was het tussendoortje tussen XTC's 'Big Express' (1984) en het tame lijk recente 'Skylarking'. Hoewel XTC-leider Partridge heeft ge meend dat een deel van zijn com posities onder een andere groepsnaam moesten worden uitgebracht, zijn er wel degelijk veel overeenkomsten tussen XTC en The Dukes te bespeuren. Bij The Dukes gaan Partridge en de zijnen, die daar ineens Sir John Johns, Lord Cornelius Plum, The Red Curtain en E.I.E.I. Gwen heten, net even verder dan ze bij XTC kunnen gaan. Zeg maar: iets gekker. Prettige gekte, dat wel. De verschillen tussen XTC en The Dukes slinken echter aan zienlijk op 'Skylarking'. Hier gaan in produktioneel en compo sitorisch opzicht ook al veel rem men los. Todd Rundgren stond bij Skylarking aphter de produ cersknoppen en dat is in clit ver band veelzeggend. XTC klonk op het wonderschone Skylar king niet voor niets als The Beat les ten tijde van die dubbelelpee in witte klaphoes. In popmuzika- le termen heet hetgeen The Beat les toen deden en XTC nu doet "psychedelica" maar tegenwoor dig wordt daar alles onder ge schaard wat niet op George Mi chael en Madonna lijkt. Die term wekt ook te veel de indruk dat als je maar aan klooit je nog altijd kunt zeggen datje aan psychede lica doet. En laat aan 'Psonic Psunspot' nu een geniaal con cept ten grondslag liggen dat tot op het bot is uitgedokterd. Er ge beurt te veel om het allemaal te kunnen vertellen op deze plaat. In feite is het één groot feest der herkenningen, vooral als je de ja ren zestig en zeventig bewust hebt meegemaakt. Maar precies aanwijzen waar het op lijkt, lukt zelden. Razendknap. The Rolling Stones, The Beatles, Pink Floyd anno Syd Barrett en Jimi Hen- drix zijn één groot huwelijk aan gegaan Andy Patridge is het brein en een uitmuntend cere moniemeester. WK Het zijn grenzen die Lafontaine aangeeft in haar werk in Arnhem Daarmee komt het overeen met het videowerk, waarin door middel van vertraagde beelden, „mijn eni ge special effect", zegt ze, "is dat die grenzen ook worden verkend". Zo heeft de doodsteek van de stier in 'A las cinco de la tarde' ver traagd plaats. Een steek die niet al leen de dood brengt, maar ook een vorm van verlossing „Door die ver tragingen kun je aan een beeld trekken, als een elastiek. De dood van een stier zie je normaal niet. Ik laat dingen zien die je nooit ziet. De filmmaker Godard heeft eens ge zegd: door vertraging wordt éen vuistslag een liefkozing". In een vi deopresentatie met twee boksers heeft Lafontaine dat uitgangspunt letterlijk weergegeven. De laatste tien jaar hebben twee critici het werk van Lafontaine vooral gevolgd, Jean-Pierre van Tieghem en Loïc Malle. De laatste verzorgt ook de tekst van het nieu we boek over het videowerk van Lafontaine. „Het is belangrijk als kunstenaar om mensen te hebben die bij je staan. Ik praat maar met drie men sen over mijn werk. Ze hebben er geen invloed op. Wanneer ik een onderwerp heb gevonden, dan be kijk ik eerst waarom ik zo gefasci neerd door iets ben. Dan begin ik te lezen, Baudrillard, Foucault en Nietsche beinvloeden mijn werk. De drie geven me enkel adviezen. Er bestaat geen enkele criticus die invloed heeft op het werk van een echte kunstenaar. Als ik dat wel i hebben, dan was ik nu rijk als Julian Schnabel. Dan was ik enkele jaren geleden ook expressionistisch met de nieuwe wilden gaan schilderen. Ik zou het na drie maanden oefenen gemak kelijk hebben gekund, maar zoiets zal ik nooit doen. Ik ben een kun stenaar die tien jaar lang geen cent heeft verdiend omdat ik geloof dat je verantwoorde keuzes moet ma ken in je Henk Angenent overleden GORINCHEM (ANP) - De bekende j Nederlandse bariton en zangpeda goog Henk Angenent is deze week in zijn woonplaats Gonnchem op 95-jarige leeftijd overleden. Hij wordt maandag in Rotterdamn ge cremeerd. Angenent nam in 1961 op 70-jari ge leeftijd afscheid van de Neder landse Opera waar hij vele rollen heeft gezongen. Zijn afscheid ge schiedde in de rol van dr. G ren vil in La Traviata. Zijn eerste toreadoi uit Carmen zong Angenent in 1919 in Carré in Amsterdam bij de ope- ragroep van Chris de Vos en Desi- ree Pauwels. Later speelde hij met de Nederlandse Opera in de Am sterdamse Stadsschouwburg en het Paleis voor Volksvlijt, overwe gend met komisch baritonwerk. Angenent heeft ook als zangpe dagoog zijn sporen verdiend. Leer lingen van hem waren onder meer Greet Koeman, Nel Duval, Johan van der Zalm. Siemen Jongsma en Chris Scheffer. Henk Angenent heeft ook vaak in het buitenland opgetreden. Hij zong onder meer in Trier, Saarbrücken. en Maagden burg. Tot op hoge leeftijd is Angenent actief geweest. In 1964 vestigde hij zich in Gorinchem in de Alblas- - serwaard, waar hij tot zijn 84-ste1 jaar vele concerten organiseerde in de Nieuwe Doelen, waar hij zelf ook nog wel eens optrad. W ereldpremière iii Amsterdam AMSTERDAM (ANP) - De wereld première van het stuk 'De laatste, dagen van Clover Fields' van de. schrijver Tone Brulin wordt 4 no vember in de Stadsschouwburg in Amsterdam gehouden. Dit stuk dat over Zuid-Afrika gaat, is een co- produktie van De Nieuw Amster dam en de Stadsschouwburg. Aan het stuk werken 45 acteurs en actrices uit Nederland, Belgie. Amerika en Zuid-Afrika mee. De. regisseurs zijn Rufus Collins en Henk Tjon. 'De laatste dagen van Clover Fields' gaat over een blank en een zwart circus in Zuid-Afrika die „op leven en dood" met elkaar concurreren. De clown Boetie is een halfbloed. Hij weet niet in welk circus hij thuishoort, het blanke of het zwarte. Deze familievoorstel ling met veel muziek, dans en cir cusacts toont niet alleen de clown in de mens, maar ook de mens in de clown. Tournee langs Nederlandse theaters GRONINGEN (GPD) - Tussen alle koor-, kamer- en orkestmu ziek waarmee de Stichting Noordelijke Componisten in 1983 de eerste Noordelijke Componistenmarkt vulde, zat een stukje opera: een duet uit Salto Mortale van de Drentse componist Wim Stoppelen burg. Het komende seizoen komt eindelijk de kans om het stuk in zijn geheel mee te ma ken. Salto Mortale gaat op tournee langs tien Nederlandse theaters. De opera is gecompo neerd op een libretto van Bel campo dat, zo zegt Stoppelen burg, „uit de jaren vijftig da teert; Badings heeft er wel eens naar gekeken". Stoppelenburg kwam met het li bretto van de schrijver in contact via vormgever Jaap Drupsteen, wiens visualisatie van het Belcam- po-verhaal Het grote gebeuren een aantal jaren geleden een (VPRO)tv- gebeurtenis was. Stoppelenburg had wel eens muziek voor de VPRO gemaakt en Drupsteen op perde het idee, van Salto Mortale een tv-opera te maken. Dat ging niet door, maar de componist had inmiddels zoveel energie in het idee gestopt, dat hij zijn materiaal omwerkte tot een avondvullende opera voor middelgrote theaters. „Het is een doorgecomponeerde opera geworden, een echte opera en geen muziektheater", aldus Stoppelenburg. Hij wilde vooral de surreële fantasieën van de schrij ver. „Hij vond het prima dat ik met zijn tekst bezig was". „In het verhaal zitten allerlei alle daagse dingen die geleidelijk aan steeds vreemder worden. Het is overigens een heel actueel libretto, het past thematisch goed bij de huidige discussies over euthana sie". Het componeren ging intuï tief: „Ik heb vrijmoedig gebruik gemaakt van allerlei stijlen. Er zit erg filmische muziek in, maar ook een soort 'Liebestod' die klinkt als een kruising tussen een song en een Bach-aria". Na hèt 'voorproefje' in 1983 is er van alles gedaan om de opera op de planken te krijgen. WVC steunt nu het projekt en het Nederlands Im presariaat organiseert de tournee. Werd in 1983 het voorproefje uit het stuk uitgevoerd met het Noor delijk Filharmonisch Orkest, bij de de komende uitvoeringen doet geen compleet symfonieorkest mee. Het Amsterdams Nonet zit, versterkt tot 15 musici, in de bak. „De muziek kan best worden ge speeld met een solistische strij kersbezetting", vindt de compo nist, „maar dan moetje heel goede hebben, en die hebben we nu". Hij is ook zeer te spreken over de zan gers; bijna allemaal talentvolle jon ge Nederlanders, die al ervaring met het opera-podium bij Forum en de Nederlandse Opera hebben opgedaan. De 86-jarige schrij ver Belcampo pseud, van H. P. Schönfeld Wiclh UTRECHT (GPD) - Kenners geren sceptisch op het van Den Haag een .tweede' Riet veld-huis te bouwen. Ze vinden dat de Utrechtse architect Gerrit Riet veld meer in zijn waarde blijft als de voorgenomen bouw niet door gaat. Het huis is niet voor die plek ontworpen en bovendien kan de overleden architect er niet zijn ei gen signatuur aan geven. Dat zijn vooral de argumenten om het na te laten. De Utrechtse architect Bertus Mulder die het in 1924 gebouwde Rietveld Schröderhuis in Utrecht restaureerde, denkt dat beter de bestaande huizen van Rietveld in de oorspronkelijke staat kunnen worden gebracht. „Nu lijkt Den Haag op de valreep ook een Riet veld-huisje te willen", zegt hij iro nisch. Het uit 1927 stammende ontwerp van Rietveld is bij toeval ontdekt in het archief van de gemeente Loenen aan de Vecht. Josefine Boers, leerlinge van de Reinwardt- academie uit Leiden, vond het toen ze voor haar afstudeerproject mo numenten uit Loenen inventari seerde. Architect Mulder denkt dat nie mand in staat is het huis van Riet veld in diens geest te bouwen. Rietveld was zeer betrokken. Tij dens de bouw van het Schröder huis bracht hij diverse veranderin gen aan, onder andere in de kleur stelling. Ida van Zeil van het Cen traal Museum daarover: „Als je een voortekening van de Nachtwacht vindt laat je die later toch niet schilderen?" Architect Mart Ros uit Nieuw Beijerland die aan de hand van het gevonden ontwerp een onderzoek naar de (inmiddels bebouwde) lo- katie van destijds heeft ingesteld zegt: „Het is helemaal gemaakt voor die plek aan het water in Nieuwersluis. Het was daar toen heel eigenwijs komen te staan. De wijze waarop Rietveld de ramen geconstrueerd wilde zien. heel ge raffineerd, zo volledig eigen ook Nee, dat huis hoort niet in een woonwijk. Ik vind dat het gewoon niet kan". Ros heeft tevergeefs ge probeerd te weten te komen wie mejuffrouw J. A. van der Y voor wie het huisje bestemd was „Het enige dat ik weet is dat ze een vriendin was van mevrouw Benja min die getrouwd was met dokter Hartog uit Maarssen voor wie Hiet veld een studeerkamer ontwierp Mevrouw Bep Eskes-Rietveld uit Amsterdam, dochter van de archi tect, stoort zich er aan dat ze nog niets van de gemeente Den Haag heeft gehoord. „Ik weet niet of dit allemaal maar zo kan", zegt ze.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 33