'Men kan zich niet meer schuldig voelen' :ATERDAG 29 AUGUSTUS 1987 EXTRA ^^^^^J^mj^G^AJ^JET^^IDSCH^ALPHEN^DAGB^D PAGINA 19 n zijn wekelijkse column 'Denkwijzer' manifesteert hij zich jeurtelings als alternatieve huisarts, seksuoloog, gedragstherapeut, maar natuurlijk ook als psycholoog die veel huttig onderzoek naar het innerlijk van de mens op een bevattelijke manier aan de man/vrouw brengt. En voorzover die tolumns belerend zijn, dan toch in die zin dat ze proberen pensen ervan te overtuigen dat ze hun gevoel van eigenwaarde lief te zeer laten afhangen van inkomen, maatschappelijke tatus of uiterlijkheden. Om het met René Diekstra's eigen voorden te zeggen: "Als je dan toch van plan bent om op deze ilaneet te blijven rondlopen, dan op een zo weinig mogelijk ieklagenswaardige manier". Gesprek met een professor die iraag praktische psychologie bedrijft. •egeven het feit dat het leven op dit ndermaanse geen spoorboekje is ïaar veeleer een kermistent met otswagentjes, wekt het geen verba- ing dat de reacties op de wekelijkse olumn 'Denkwijzer' niet uitblijven. door Willem Schrama Dertig brieven per week zijn geen uit- ondering. Sommige getuigen van her- :enning ("meneer, ik dank u voor de ko- iie u over mij hebt geschreven"), an- schreeuwen letterlijk om hulp, die ils het even kan daadwerkelijk door hem f zijn staf wordt geboden. Maar het kan ook nog anders uitpak- :en. Een column over verkrachte man- ien (naar aanleiding van studies daar- ver in de VS) deed een furieuze brief op ijn deurmat ploffen, afkomstig van een iministische groepering die hem voor m 'zichzelf bevredigende, fantaserende iezerik' uitmaakte. Het aangedragen materiaal in ~)enkwijzer' is soms zo verbluffend alle- aags, dat ik me de schok der herkenning vel kan voorstellen. "Ik ben in mijn opleiding opgevoed rolgens het principe dat informatie nooit chaadt. Als iets echt informeert, dus ii geeft aan bepaalde inzichten, dan dat wellicht een schok geven maar ladat die is weggeëbd zul je er als mens iaat bij hebben. Wat ik wel hoop is dat ommige mensen de inhoud van zo'n co- i niet tegen anderen gebruiken. Zo kijk, dit ben jij nou, die man zegt het iok al. Aan het slot van zo'n stukje pro- ik altijd zo veel mogelijk aan te ge- dat het aangereikte materiaal niet ïisbruikt wordt". 'En ik realiseer me ook dat ik mensen n zeker opzicht wel eens met iets opza- lel. Want de wegen die ik aangeef om be- >aalde problemen aan te pakken en vaar ik ook in mijn eigen praktijk dat allemaal uit te voeren, dat vergt logal wat. Vooral motivatie, maar vaak )ok langere tijd aan iets werken. Een van le dingen die ik betreur aan een krant is: ils je mensen bepaalde dingen wilt leren noeten ze de aangereikte stof kunnen ïerhalen. Ik zou dus eigenlijk willen dat lezelfde kolom tweemaal in de week ver scheen. Ik begrijp dat dat niet kan, maar jegeven mijn doelstelling zou ik dat het iefst willen. Daarom ben ik er wel tevre- ïee dat een aantal ervan binnenkort gebundeld wordt". Bewust maken Begrippen als jaloezie, achterdocht, landacht en doodsangst zijn trefwoor- ien in 'Denkwijzer'. "Zeg maar de hele kaleidoskoop van nenselijke gevoelens. Waar romans over jaan, waar toneelstukken over gaan, vaar schilderijen over gaan, waar mu- riek over gaat al die hele fundamentele Bmoties die in en tussen mensen spelen, lie raken natuurlijk heel sterk de psy chologie. En het is voor een deel de taak /an psychologen om mensen bewust te maken van de belangrijkste kenmerken /an het bestaan op deze planeet. En als te toch eenmaal besluiten op deze pla neet te blijven rondlopen, dat iemand ze 3e weg wijst hoe ze dat dan op een zo wei nig mogelijk beklagenswaardige manier kunnen doen". Hoe ongeschonden is die mens bij lijn geboorte eigenlijk? Of anders ge legd: waar begint de beschadiging? "Ik denk dat een dergelijke vraag ver keerd gesteld is. Zo'n vraag betekent dat Br één bepaalde plaats is waar iets begint. Nou, dat is niet zo. Mijn ervaring is dat er bij mensen die problemen hebben altijd meerdere dingen hebben gespeeld die in elkaar hebben gegrepen, en die voor de ze uitkomst hebben gezorgd. En dat is meestal heel complex. De mens is bij zijn geboorte geen onbeschreven blad, dat iveten we al lang. Hij is vóór zijn geboor te al in belangrijke mate erfelijk bepaald. Er is zelfs sprake van contact vóór de ge boorte tussen moeder en kind. De stof fen die de moeder in het lichaam heeft, de mate waarin ze onder stress staat en zovoort, dat alles zal van invloed zijn op de wijze waarop het kind later zal func tioneren. Denk maar aan verslaafde moe ders, die brengen baby's ter wereld die moeten afkicken. Dat is een extreem voorbeeld van iets wat natuurlijk op veel minder ingrijpende wijze met 'normale' kinderen gebeurt. We hebben onze erfe lijke uitrusting en we zijn deel van een cultuur. Dus de vraag stellen: wie was er nou de schuld van dat-ie erbuiten is ge vallen, de omgeving, de ouders, dat is een valse vraag en die levert altijd een be schuldigend, dus vals antwoord op". "Natuurlijk is het zo dat een kind, dat in z'n vroegste levensfase aan ongunsti ge invloeden blootstaat en dan doet bet er even niet toe welke dat zijn: ou ders, oorlogsdreiging of wat dan ook zo'n kind heeft heel simpel slechtere pa pieren voor de rest van z'n leven dan kin deren voor wie dat niet geldt. Maar het is onterecht om te geloven en daar is heel wat onderzoek over dat een vroege jeugd of de puberteit een heel leven moet bepalen. Je ziet genoeg mensen die daar beschadigd uit komen en het uiteinde lijk als volwassenen toch nog heel goed doen. Met andere woorden: er is méér dan alleen kind zijn of puberteit dat be palend is voor het verdere verloop van het leven. Ook al hebben die mensen dan soms bepaalde eigenaardigheden, ze kunnen goed functionerende volwasse nen zijn die wel degelijk van belang zijn voor de samenleving". In een van uw columns heeft u ooit gepleit voor de oprichting van psycholo gische consultatiebureaus. Hoe moeten we ons dat voorstellen? "Sommige kinderen hebben een moei lijk temperament. Ze zijn bijvoorbeeld hyperactief, of heel vlug ontstemd bij een frustratie. Ze worden apathisch, trekken zich terug en er valt niks meer mee te beginnen. Dat is een vorm van biologisch bepaalde temperamentsuit rusting. En sommige kinderen met een moeilijk temperament vergen van hun ouders een uitermate subtiele, psycholo gische manier van met ze omgaan. Maar dat lukt niet altijd natuurlijk. Als ouder weetje dat niet, en je kunt daarmee vaak zelfs op zeer ongelukkige wijze omgaan zonder datje dat beseft. Wat gebeurt er? Nogal wat ouders komen uiteindelijk ernstig in de problemen met die kinde ren. Dat kan je hun schuld niet noemen, maar het is dan toch gebeurd. En één van de dingen die je dus heel vroeg in een le venswijze kunt doen is bijvoorbeeld een fatsoenlijke temperamentsbepaling ma ken, daardoor de moeilijke kinderen er uit pikken en hun ouders beter en inten siever begeleiden". Nergens naartoe "Het is maar één voorbeeld. Er zijn veel kinderen die in hun intellectuele ontwikkeling achterblijven terwijl dat helemaal niet nodig is. Ook zijn er ouders die op een bepaald moment met hele reeksen vragen zitten met betrekking tot die kinderen, en waarmee ze nergens naartoe kunnen. En bovendien is het vaak zo dat ouders zelf psychologische problemen hebben die ze overdragen op hun kinderen en vervolgens meemaken dat hun kinderen daarin vastlopen. Die zou je al vroeg in het ouderschap daarop moeten screenen en ze mogelijkheden aanreiken om die problemen op te hef fen. Kortom: heel vroeg psychologische kennis aan iemand overdragen". "Kijk naar het effect van een slaapcur- sus in de bollenstreek. Wat je ziet is dat mensen die zo'n cursus volgen a) vrij spoedig kunnen stoppen met slaapmid delen die weer allerlei andere nadelige gevolgen hebben als sufheid, verslaving, steeds meer nemen van die handel, en b) ook niet terugvallen in hun oude ge woonte. De mogelijkheid tot inslapen en doorslapen wordt er blijvend door verbe terd, zonder pillen". De dokter zou pillen geven. "Het gekke is, als je nou kijkt naar het woord dokter, dat betekent eigenlijk on derwijzer. De dokter is dus eigenlijk de gene die je bepaalde vaardigheden zou moeten leren teneinde je beter in het le ven te kunnen redden. Nou, die functie heeft de dokter in onze samenleving ab soluut niet. Die onderwijst niet iets, die gééft iets, en zo willen we het ook. En waar het natuurlijk om gaat is dat die ge zondheidszorg uiteindelijk weer terug moet naar het herstel van dokters in hun feitelijke functie. Dat ze mensen die bij hen komen en die zijn vastgelopen in de zorg voor hun eigen gezondheid, dat ze die laten zien waarom ze zijn vastgelopen en ze onderwijzen in het verwerven van vaardigheden om die gezondheid weer te verbeteren. En dat betekent ook bij de patiënt zelf een mentaliteitsverandering. Niet: dokter, wilt u mij er even van afhel pen. Maar: dokter, vertelt u mij hoe ik mezelf daarvan afkan helpen. Het verve lende is alleen dat zo'n proces eigenlijk bij de dokter zou moeten beginnen, om dat mensen van nature lui zijn in dit op zicht". Of wellicht al te verstrikt in hun ei gen problemen. Huwelijksomstandighe den bijvoorbeeld. "Huwelijksproblemen is een goed voorbeeld. Nogal wat mensen hebben huwelijksproblemen omdat ze simpele, fundamentele regels voor hoe je met een relatie moet omgaan niet vólgen. Als ik mensen die bij mij komen met huwe lijksproblemen vraag: hoeveel tijd bren-. gen jullie samen per week door met 'ou wehoeren'? Gewoon, met elkaar, zitten, verder niks doen, geen tv aan, maar ge woon praten over allerlei dingen die zich die week hebben voorgedaan of waar je mee zit. Als ze gemiddeld over een jaar bezien vijf minuten in de week zo met el kaar doorbrengen is het al veel. Meestal helemaal niet. Wat bedoelt u met ouwe hoeren, zeggen ze dan. Nou, in een be drijf is het een van de gouden regels, als je de zaak lopende wilt houden, datje re gelmatig met je medewerkers en colle ga's moet ouwehoeren, en liefst zoveel mogelijk. In het begin is dat misschien moeilijk, maar het is een vaardigheid die men kan leren". "Of ik vraag mensen wel eens: op hoe veel gebieden hebben jullie gemeen schappelijke interessen? Hoeveel activi teiten buiten de geijkte verantwoorde lijkheden als kinderen opvoeden en boodschappen doen ondernemen jul lie samen? En dan kom ik heel wat men sen tegen die zeggen: geen enkele. Maar luister even, dan neem je een van de meest fundamentele gedragsregels om een relatie in stand te houden niet in acht. Als je een relatie in stand wilt hou den, dan zul je die gezamenlijke dingen moeten zoeken of maken". "Wat ik dus wil zeggen is dat het van belang zou zijn om mensen die in de sa menleving relaties met elkaar aangaan, die voor weer andere mensen kinde ren bijvoorbeeld heel belangrijk zul len zijn, datje die mensen, de opvoeders van straks, al heel vroeg in hun leven, bij voorbeeld op school, moet leren wat de fundamentele vaardigheden zijn om een relatie in stand te houden, zodat ze die la ter kunnen toepassen. En als wij veron derstellen dat iedereen dat zomaar kan, omdat hij of zij toevallig op aarde rond loopt en een man of een vrouw is, dan maken we een misrekening. Een misre kening op grond van het zotte idee dat als je een fatsoenlijk dak boven je hoofd hebt, een fatsoenlijke baan, een inko men, dat het dan wel loopt. En deze sa menleving is er het levende bewijs van dat welvaart bepaald niet hetzelfde is als welzijn". Kiezen U bent een pleitbezorger van toene mende samenwerking tussen psycholoog en huisarts. Met name in die gevallen waarin patiënten kampen met klachten die het gevolg zijn van sociale problemen. Het inschakelen van psychologische hulp in die z.g. eerste lijn van de gezondheids zorg zou leiden tot aanzienlijke bespa ringen op kosten die nu aan medicijnen en specialistenhulp worden gespendeerd. "Het probleem in onze gezondheids zorg is dat iedere technische sprong voorwaarts almaar duurdere voorzienin gen oplevert voor een steeds kleinere groep mensen. Noch het parlement, noch de regering of andere betrokken in stanties als ziektekostenverzekeraars en dergelijke, wensen te kiezen voor pro gramma's die zo veel mogelijk mensen bereiken en die het algemene niveau van onze ook geestelijke gezondheid zo veel mogelijk opkrikken. Wat men wel doet is vooral kiezen voor het financieren van technische voorzieningen". "Neem nou de negentien herstellings oorden. Daar heb je een goede opname voorziening voor mensen die het niet al te breed hebben, die in psychische moei lijkheden zijn komen te verkeren, die na- tüürlijk niet naar een psychiatrische in richting moeten maar die ook niet naar die dure, deftige therapeutische werk plaatsen kunnen. Nou, zo'n voorziening kost alles bij elkaar 26 miljoen gulden. Op het totale budget van onze gezond heidszorg is dat een te verwaarlozen be drag. Dat is net zo duur als enkele appa raten die op verschillende plaatsen in ziekenhuizen worden gebruikt. Met die herstellingsoorden bedien je honderden mensen per jaar, en toch is het zo dat on ze minister door zo'n algemene voorzie ning een streep zet. In z'n brieg ont breekt de motivering zelfs, het is alleen maar een maatregel. Dat is het denken in de gezondheidszorg". "Je kunt in zekere zin zeggen dat iede re samenleving de gezondheidszorg heeft die ze verdient. Een samenleving die een ontzettend dure gezondheids zorg heeft verdient die ook, want die kan het blijkbaar weinig schelen of mensen zelf voor hun gezondheid kunnen zorgen in plaats van die verantwoordelijkheid af te schuiven naar een systeem daarbui ten. Maar het uitbesteden van die zorg kost natuurlijk veel meer geld dan een stuk zelfhulp. En dat is een keuze die mensen in het algemeen maken. Dat komt nog het meest tot uiting in wat ik altijd noem: onze chemische cultuur. Kort gezegd, als mensen zich gespannen Prof. dr. René F.W. Diekstra (41) is geboren in Sneek. Na zijn promotie tot doctor in de sociale wetenschappen (1973) verrichtte hij o.a. onderzoek bij de Medical Research Council in Engeland, was hij respectievelijk wetenschappelijk (hoofd)medewerker en docent klinische psychologie en inleiding in de psychotherapie en gedragsverandering aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen en volgde hij aanvullende opleidingen aan Amerikaanse universiteiten. Naast het leiden van vele cursussen, seminars en trainingen heeft prof. Diekstra zich in de loop der jaren sterk bezig gehouden met onderzoek op het gebied van suïcidaal gedrag (zelfmoord en poging daartoe) en schreef daarover verschillende boeken. Ook is hij lid van een internationale onderzoekcommissie die met deze problematiek bezigis. Prof. Diekstra is sinds 1979 hoogleraar in de klinische psychologie te Leiden. Per 1 september vertrekt hij in opdracht van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) voor een jaar naar Genève om in het kader van het wereldomspannende programma 'Gezondheid voor allen in het jaar 2000' een aantal projecten van psycho-sociale aard te ontwikkelen. Zijn wekelijkse column 'Denkwijzer' zal gewoon blijven verschijnen. Het is Diekstra's stellige overtuiging dat alles wat er in de psychologie aan kennis voorhanden is voor een groot publiek toegankelijk moet zijn. "Het is voor mij een kanaal om dingen te verkondigen waarvan ik zelf geloof dat ze van belang zijn voor mensen om te weten. En ik vind dat die kennis overal veel te gering aanwezig is". Een selectie van zijn tot nu toe verschenen columns zal in januari onder de titel 'Denkwijzer' bij uitgeverij Ambo in boekvorm verschijnen. voelen of vage stressklachten hebben, hoofdpijn bijvoorbeeld, dan zijn ze er meestal als de kippen bij om een of ander medicament te gebruiken. Of om alcohol te drinken. Dat is dè manier om dat ge voel zo spoedig mogelijk weg te nemen of zich weer wat rozie te voelen. Het werkt snel, en het gaat gemakkelijk. En het betekent ook: je hoeft er geen verant woordelijkheid voor te nemen, je kunt het uitbesteden aan een vreemde stof'. "Dat is heel typerend, denk ik, voor de houding van veel mensen ten opzichte van hun eigen problemen. Maar li- chaamsvreemde stoffen die ook allerlei neveneffecten hebben creëren vaak weer nieuwe problemen. En ze zijn duur. Veel duurder dan wat wij dan noemen: een psychologische manier om met allerlei negatieve gevoelens als stress en derge lijke om te gaan. Helaas vraagt het pu bliek zelf naar snelle, chemische midde len waaraan men de zorg voor de eigen gezondheid kan uitbesteden. Dat is dus blijkbaar onze levensstijl. En die levens stijl is ongelukkig, slecht voor de ge zondheid, en ook heel duur. En het is te hopen dat er ooit aan die houding iets verandert". Beroerder Is die hoop niet ijdel? "Ik denk dat het nog beroerder zal worden. Vroeger hadden we het idee dat we met de manier waarop we toen leef den een zekere invloed konden uitoefe nen op een tweede leven daarna. Toen voelden we ons schuldig over het heden vanwege de gevolgen in het hiernamaals. Dat is er nu niet meer. Het enige waar over men controle heeft is het leven nu, en als we dat verliezen is ook alles weg. Eén van de problemen waar wij mee zit ten in de samenleving vandaag de dag, is dus dat mensen zich moeilijk nog schul dig kunnen voelen. Het blijkt zeer moei lijk om verantwoordelijkheid voor din gen te nemen. Iedereen jat en bedriegt, en niemand heeft het gedaan. Onze cul tuur vertoont de neiging mensen te ont wikkelen die psychologisch gezien blij ven steken in het stadium van de late kindertijd, of de vroege adolescentie. Dat stadium wordt gekenmerkt door een heel snel consumptiepatroon, het voort durend wisselen van activiteit, altijd on rustig zijn, voortdurend afleiding zoeken in spelletjes, tv, radio, surfplanken en dergelijke. De dood zo ver mogelijk weg drukken, ook typerend voor dat leef tijdsstadium, en voortdurend gericht zijn op het uiterlijk. Geen verantwoorde lijkheid willen nemen. Heel moeilijk te gen frustratie kunnen, dat wil zeggen: de bevrediging moet ontzettend snel ko men. En zich niet meer schuldig kunnen voelen". "De moeilijkheid wordt dan dat die mens ook als ouder/opvoeder voor z'n ei gen kinderen als volwassene niet goed kan fungeren. En dus zie je in die opvoe dingssituatie steeds meer problemen ontstaan. Er zijn daarom ook al vaak ster ke belangenconflicten tussen ouders en kinderen. Moet ik me helemaal voor jou opofferen, of omgekeerd? En het gezag van ouders over kinderen neemt natuur- ijk dienovereenkomstig af, want zeg maar oudere kinderen die jongere kin deren moeten opvoeden, dat werkt niet goed. Dat brengt me ook bij de vrij sterke neiging in de westerse samenleving al thans veel sterker dan vroeger het geval was dat veel mensen geen kinderen meer willen hebben. Da's een heel lo gisch patroon, want kinderen willen geen kinderen hebben. Ze willen die ver antwoordelijkheid niet, en kunnen die ook vaak niet aan". Strijkijzer "En ik denk dat dat een heel ernstig verschijnsel is. In die zin: als mensen psychologisch in een kinderstadium blij ven hangen zijn ze veel meer manipu leerbaar dan mensen die min of meer vol wassen, uitgerijpt en kritisch zijn. Je ziet dat bijvoorbeeld aan allerlei quizzen op de tv. Als ik zo'n zaal vol met mensen zie die allemaal zitten te juichen en heel ge spannen zitten te kijken als iemand een strijkijzer wint, dan denk ik echt: hoe is het in godsnaam mogelijk. Dan krijg ik zo'n vervreemdingseffect. Dat kunnen alleen maar kinderen zo beleven. En toch is er niemand die dat verschijnsel vreemd vindt. Absoluut onbegrijpelijk". "De menselijke geschiedenis heeft een tijd gekend waarin het heel gewoon was om je leven ergens voor te geven. Een dergelijk ideaal of een bepaalde levens vorm kennen we absoluut niet meer. Let wel, ik juich niet allerlei zaken als mos- lim-fanatisme toe, maar het geeft in om gekeerde zin aan dat het voor mensen, net als voor kinderen dus, ontzettend moeilijk is om directe bevrediging van bepaalde behoeften achter te stellen bij het op langere termijn realiseren van ide alen. En dat laatste is hèt psychologische verschil tussen kindertijd en volwassen heid. En dat is iets wat mij psychologisch gezien zorgen baart, en waarvan ik geloof dat er in dat opzicht niet veel verbetering zal komen omdat het voorprogramme ren van het menselijk denken het voortdurend méér en sneller bedienen van allerlei behoeften alleen maar toe neemt. Er zijn een heleboel mensen die het een belangrijk politiek issue vinden of er nou 24 uur per dag tv is of niet. Maar er is geen hond die zich afvraagt wat het psychologische effect van die continue prikkeling is". "Je kunt je afvragen: stel je voor dat we naar een samenleving toe groeien die inderdaad een grote kinderspeelplaats is, waar computers ervoor zorgen dat er goed gedacht wordt - kunstmatige in telligentie bestaat al en waar de tech niek voor allerlei voorzieningen zorgt. Een samenleving waarin mensen zelf 'geen verantwoordelijkheid meer dragen. Misschien is het dan inderdaad zo dat al lerlei menselijke falen en fouten worden uitgebannen, en dat we met z'n allen een plezierige tijd hebben. Het is alleen het type wereld waarin ik niet meer hoef te leven".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 19