Ganzen om aan te rukken en koeien om mee te racen Handboek moet gebruikers vals paspoort ontmaskeren Reportage Gesol met dieren ergert Dierenbescherming Faber rib ?t ontevreden over 20 jaar IKV f PAGINA 2 j DONDERDAG 27 AUGUSTUS 198 DOh er jacht gemaakt op varkens. Orga nisatoren die het spannend willen maken, smeren de varkens in met vet. - Paardtrekken. De sterkste man van de camping begint, waarna er steeds meer mannen bijkomen tot het paard het verliest. - Paling vangen in een zwembad. Een overblijfsel van het Amster damse palingoproer (1886). - Touwtrekwedstrijden tussen paard en ezel. - Kameelraces in winkelcentra. - Rodeo's op bokken en stieren. - Hanenkraai-wedstrijden in Drente waarbij jenever en brande wijn in de drinkbakken gaan om de prestatie te verhogen. En dan zijn er nog de imitaties van Fred Osters Wie Kent-Kwis met cavia's. „In dat televisie-pro gramma op zich niet erg", zegt Mr. Van Oers, „maar het is wel erg wanneer die dieren op een snikhe te dag tijdens een braderie meerde re malen moeten optreden en niet tot rust komen". Opgefokt Intussen heeft de koeienrace in Salland de gemoederen in het oos ten des lands danig beroerd. Dat minister Braks (landbouw) was uit genodigd om een wedstrijd aan te gaan met de zanger Bennie Jolink van popgroep Normaal noemt de organisatie achteraf een opgefokt bericht van de regionale media. Net zoals het feit dat het aanvanke lijk de bedoeling was de koeien te berijden (Braks tegen Jolink in een promintenrace). Maar uit de klu wen van verwarde mededelingen valt geen andere conclusie te trek ken dan dat men wel degelijk van plan was de koeien te bemannen. Dierenarts Van den Berg: „Ik heb gezegd: dan doe ik niet mee". Tegenover de Raad van State be toogde organisator Harry Booijink dat er slechts sprake was van 'aan gelijnd' lopen en op die toezegging werd de weigering voor een ver gunning van de gemeente onge daan gemaakt. En dus bonden 13 koeien met elkaar de strijd aan, ge holpen door een geleider voor en achter een drijver. Hulpmiddelen mochten niet gebruikt worden, aanmoedigingskreten waren ver boden, het pubüek werd verzocht tijdens de twee-aan-twee races rust te bewaren. De invloed toch van de dierenbescherming? „Volgens mij wel", zei een teleurgestelde toe schouwer. „Ik dacht dat het hier een beetje wild-west zou worden". Waarmee alleen de medewerking van dierenarts Van den Berg aan de race nog wat vraagtekens achter laat. Driftig in de weer met stetho scoop verklaart hij: „Voor mij hoeft dit niet zonodig. Ik zal niet zeggen dat ik er een voorstander van ben. Ik heb de zaak voorgelegd aan de regionale inspecteur van de veeartsenij kundige dienst en die beschikte niet afwijzend. Op dat moment deed mijn mening niet meer ter zake". Van den Berg had bij de inspec teur natuurlijk bezwaar kunnen aantekenen of de dierenbescher ming kunnen steunen, maar dat vond hij te ver gaan. Het feit dat alle aan de race deelnemende jkoeien tot zijn klantenkring beho ren zal daar niet vreemd aan zijn geweest. Zelf zegt hij: „Dan zou er een dierenarts elders uit de regio izijn ingeschakeld. En zo zwaarwe gend vond ik het niet, ondanks de bezwaren die ik had en die ik nog |heb, ook al is me deze race enorm meegevallen. De koeien hebben niet geleden. Maar het is wel zo dat ik er moeite mee blijf hebben. Het is tenslotte een oneigenlijk gebruik jvan het dier". Het 'gevecht' tegen de kernwa pens mag dan niet succesvol zijn geweest, ontevreden over 20 jaar Interkerkelijk Vredesberaad is secretaris Mient-Jan Faber toch niet. "Wij hebben de discussie over het bewapeningsvraagstuk beïnvloed. Mede dankzij ons heeft de Nederlandse regering als enige van een Navo-land de be slissing over plaatsing uitge steld. Ook de vele activiteiten, in Nederland en daarbuiten, heb ben het praten over het Oost- West-conflict en de bewapening versneld". Komende zaterdag viert het IKV in Amersfoort zijn 20-jarig bestaan. Het Beraad werd eind april 1967 opgericht "omdat de uiterst belangrijke zaak van oor log en vrede tot dusverre geens zins de dringend noodzakelijke aandacht heeft gekregen", zo meldde een persbericht. Bij de oprichting waren gereformeer den, hervormden en mensen van de rooms-katholieke vredesbe weging 'Pax Christi' betrokken. Zij constateerden in eigen kring 'nalatigheid en achterstand'. In de daaropvolgende jaren sloten Burgemeester en wethou ders van het Overijsselse Raalte waren tegen, de lan delijke dierenbescherming was tegen, maar niet de af deling rechtspraak van de Raad van State bij wie de organisatoren in beroep gingen, toen ze geen ver gunning kregen. Dus ging vorige week de koeienrace door. De Raad van State heeft - tot verdriet van de lande lijke dierenbescherming - wel eens meer zijn fiat ge geven aan volksvermaak met dieren. Zo mogen ze in het Limburgse Greven- bicht met carnaval 'ganze- trekken', als het aan de Raad van State ligt. door Peter Heerkens De dierenbescherming verloor m februari een proces tegen deze tra- ditie waarbij 13 ruiters een kans wordt gegeven de kop van een do de gans eraf te rukken. Voor dit doel maakt een dierenarts een ein de aan het leven van het dier. El ders in Limburg boekte de dieren bescherming meer succes. De af deling Maastricht protesteerde met succes tegen het 'gaashouwen' (ganshakken) in het gehucht Oost- Maarlant. Daar is het sinds 1985 af gelopen. In dit dorp verstevigden ze de nek van de gans met ijzer- draad teneinde de kans te verklei nen dat het feest al na één sabel slag was afgelopen. Extra garantie voor langdurige pret: het blinddoe ken der deelnemers. Dat er hier wel een einde kwam aan dit volksgebruik, was te dan ken aan diezelfde Raad van State, maar die steunde het gemeentebe stuur alleen maar in zijn weigering van een vergunning vanwege de 'kans op verstoring van de openba re orde'. Niet zo gek, gezien de con frontaties tussen de voor- en tegen standers in voorgaande jaren. De politie kon de dreiging van knok partijen nauwelijks meer de baas. Dood dier In die strijd wisten de voorstan ders van het 'gaashouwen' zich ge steund door mijnheer pastoor, die in 1979 dankbaar de eer aanvaard de die ze hem gaven: hij mocht als eerste naar de gans meppen. Nadat de geblinddoekte geestelijke reso luut had gemist, bond hij de strijd aan met de actievoerders. „Ik be grijp die opwinding niet", sprak toen de zeereerwaarde heer. „Want het betreft hier toch slechts een dood dier". Juridisch gezien draait het om artikel 1401 van het Burgerlijk Wetboek en met name de zinsnede: „strijdig met hetgeen in het maat schappelijk verkeer betaamt ten opzichte van dieren". Een rekbare tekst, maar zo ongeveer de enige die de Dierenbescherming houvast biedt als zij in actie wil komen te gen de vindingrijke organisatoren van vermaak ten koste van dieren. Volgens de directeur van de lande lijke inspectiedienst mr. D. Th. van Oers, is er ook nog „een ongeschre ven norm tegen een respectloze be handeling van dieren". Maar vol gens het oordeel van de Raad van State „geldt die norm niet ten aan zien van dode dieren". Bij de koeienrace in het Raaltese kerkdorp Broekland waren er slechts levende dieren in het ge ding. Toch mocht ook dit evene ment doorgaan van de raad van State, hoewel dierenarts M. van den Berg-toegaf dat er sprake was van „een oneigenlijk gebruik" van de koeien. Harry Booijink heeft een andere opvatting, maar hij was dan ook een van de organisatoren. „Dat koeien van nature snelle die ren zijn, kun je zien in het vooijaar als ze voor het eerst in de wei ko men. Dan gaan ze als gekken te keer". Rustend dierenarts A. van Doorn - ex-voorzitter van de dierenbe scherming afdeling Deventer - ful mineerde in het Overijssels Dag blad waarin de polemiek hoog op laaide: „Onzin. Dat doen die koeien dan in hun eigen tempo, volgens hun eigen gedragspatroon en dus op hun eigen wijze. Bij een race worden ze aangezet tot presta tie en dat is heel wat anders. Dat is misbruik en dat betekent risico van mishandeling". Rodeo Veel verder komt de discussie niet. Directeur Van Oers van de landelijke inspectiedienst dieren bescherming zegt: „Het is vreselijk moeilijk om grenzen aan te geven. Op zich hoeft een rodeo geen be zwaren op te roepen. Maar, zeggen wij dan: in Amerika. Daar waar dat is ingeburgerd. Hier heeft het niets eigens en wordt het een karika tuur. Wij vinden dat je daar dieren niet voor mag gebruiken. Het bela chelijk maken van dieren is fout. Net zoals het sollen. En een koeien race bijvoorbeeld, vinden wij sol len. Er mag dan in bepaalde geval len geen sprake zijn van pijn: we zijn tegen dat soort vermaak voor het volk omdat het ondermijnend werkt voor het respect van de men sen ten opzichte van het dier". Waar de dierenbescherming zich zorgen over maakt is de 'explosie' aan spelletjes met dieren, waar vol gens van Oers sprake van is. Ex ploitanten van uitspanningen, or ganisatoren van gelegenheidsfees ten en in-stand-houders van streektradities, jagen de dierenbe scherming bij voortduring in de oppositie. Van Oers: „Schaapsche ren bijvoorbeeld is op zich heel na tuurlijk. Maar tegenwoordig zijn er wedstrijden en dat betekent verru wing. De schapen worden vaak neergegooid en er ontstaan in de haast om te winnen verwondingen. Bovenal: van schapen is bekend dat ze erg stress-gevoelig zijn". Er is meer. Een korte opsom ming: - Zwijntjesjagen. 'Swientie-tik- ken' noemen ze dat in de oostelijke provincies waar het even populair is als het ganzemeppen in het zuiden. In een modderpoel wordt zich nog zes andere kerken bij het Beraad aan. Beslissend in de IKV-geschie- denis noemt Faber (sinds 1974 secretaris) de 'ombouw' naar de campagne tegen de kernwapens in 1977. "Van een beraad dat al leen nadacht over oorlog en vre de en brochures verspreidde, werden we een club, die dicht te gen de kerken aan heel gericht aan de slag ging. Van buiten staanders werden we medespe lers". Het besluit om de Europese defensie te moderniseren door kruiste de IKV-campagne en maakte de vredesbeweging töt een 'verzetsorganisatie'. Faber: "In zekere zin heeft het Navo- dubbelbesluit ons een dienst be wezen. Het heeft ons van een vrijblijvende positie afgeholpen. We kwamen midden in het vraagstuk terecht, en dat is veel beter voor je overlevingskansen. Het heeft ons ook bekend ge maakt en onze internationale mogelijkheden vergroot". Hard Ten tijde si i de vredesdemon stratie in Amsterdam (1981) was het IKV op zijn hoogtepunt. "In de hele samenleving werd de de monstratie positief onthaald. De discussie over de bewapening was toen door ons gewonnen. Maar dat resultaat hebben we geen politieke vorm kunnen ge ven. We hebben het wel gepro beerd, hebben veel gepraat met het CDA, maar niet altijd even doordacht, zeg ik nu. Vaak stel den we ons hard en moralistisch op". "Het lukte ons dan ook niet, het CDA twee jaar later voor de demonstratie in Den Haag te winnen. Er was een grote strijd ontbrand tussen links en rechts over de vraag of het CDA er wel aan kon meedoen. Daar zijn de dingen toen niet goed gelopen. Als het CDA had meegedaan, waren we een stuk verder geko- Van die tijd af kwam het IKV uit een discussie over de kruisra ketten terecht in een partijpoli tieke discussie. "Dat heeft ons ook opgebroken bij het volkspet itionnement later. Omdat links tekende, wilde rechts er niet ach ter staan". Faber heeft ervan ge leerd. "Als vredesorganisatie moet je veel meer identiteit en zelfbewustzijn opbouwen". Ook de relatie met de kerken werd er door de partijpolitieke bindingen niet beter op. "Door de felle partijpolitieke duscussie werd de afstand steeds groter. Wij opereerden vrij ver van el-; kaar". Het IKV trekt het ook zichzelf aan, dat de kerken in die tijd wei nig van zich lieten horen. "Wij hebben onvoldoende doordacht hoe we de kerken - die toch het midden van de samenleving vor men - erbij konden betrekken. Wij zijn een beraad van de ker ken, dat de kerken gevraagd en ongevraagd van advies dient. Maar we hebben ze in die tijd al leen gevraagd een standpunt in te nemen, en verzuimden aan te geven hoe ze zich hadden kun nen opstellen". De kerken hebben nauwelijks eigen initiatieven ontplooid. "Dat kwam ook door de angst voor polarisatie. Inmiddels was het Icto opgericht, waardoor het voor de kerken bijna onmogelijk werd zich op een bepaalde ma nier op te stellen". (Icto is het In terkerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening). Het IKV, meent Faber nu, had moeten inzien dat, als je met een idee komt, er een partijpolitieke strijd losbarst. "Daar hadden we de kerken op moeten voorberei den. We hebben nog wel gepro beerd by de kerken terug te ko men, via Vredesweek en ge sprekken met de Raad van Ker ken, maar de maatschappelijke ontwikkelingen gingen zo snel, dat er geen houden meer aan Wat Faber steekt, is dat het IKV door de politiek nooit als deel van het maatschappelijk be stel is erkend. "We hadden ge hoopt dat we na het succes van 1981 als serieuze discussiepart ner zouden worden beschouwd, met wie regelmatig overleg zou worden gevoerd". Waarom die erkenning achterwege is geble ven, weet Faber niet. "Er is echt geen wederzijdse interesse. Zij hebben geen behoefte aan de deskundigheid die wy in huis hebben". Gefrustreerd door het verlies van die strijd is Faber niet. "Maar misschien praat ik het wel van me af door steeds de gebeurte nissen te analyseren en te zeggen dat ik ervan geleerd heb". Ontspanning Sinds een jaai licht het IKV zijn volle aandacht op de Oost- West-verhouding en de ontspan ning. Een van de fouten-die het Beraad daarbij probeert te voor komen betreft de relatie met de kerken. Veel meer dan de afgelo pen jaren wordt weer bij de ker ken aangeklopt. Echt van een lei en dakje is dat tot nu toe niet ge gaan. De kerken zijn niet helemaal gelukkig met de IKV-aandacht voor Oost-Europa, al spreekt het thema op zichzelf zeker aan. Veel plaatselijke kerken hebben rela ties gelegd met Oosteuropese kerken, en de Raad van Kerken onderhoudt ook contacten met de officiële vredesorganisaties. Het IKV richt zich voornamelijk op de onofficiële vredesbewegin gen. De kerken en de Raad van Kerken zijn bang dat door een te grote aandacht voor de mensen rechten de bestaande relaties in gevaar komen. De afgelopen tijd heeft het IKV daarom gesprekken ge voerd met alle kerkelijke orga nen die zich met Oost-Europa be zighouden. De resultaten zyn dit voorjaar in een besloten vergade ring met de Raad van Kerken be sproken. Volgende maand gaat het IKV met de negen lid-kerken om de tafel zitten om een aantal beleidspunten door te praten. Faber - veel geleerd - Leiden. Het kerkelijk bu reau van de hervormde gemeen te wordt volgende maand ver plaatst naar het gerenoveerde 'Huiszittenhuis' aan de Oude Rijn 44c. Voor de ruimten bij de Hooglandse kerk - waar het bu reau nu was ondergebracht - wordt een andere bestemming gezocht. Hervormde Kerk: beroepen te Lunteren A. Beens Krimpen aan de IJssel, te Akkerwoude- Murmerwoude (Fr.) A. Naijen Goudriaan-Ottoland Remonstrantse Broeder schap: aangenomen naar Den Haag F. Knoppers Alkmaar- Hoorn. Koeienrace in het Overijsselse Broekland. Dat koeien van nature snelle dieren zijn zie jein het voorjaar. Dar gaan ze als gekken tekeer". «fotoGPE Jaarlijks worden er in Nederland 30.000 valse paspoorten ontdekt, vermoedelijk maar 10 procent van het werkelijke aantal. Bedrijven worden ermee voor miljoenen opgelicht. (archieffoto» DEN HAAG - Waar zitten de ron de nietjes waarmee de foto in het paspoort wordt bevestigd? Bo venaan in de linker en rechter hoek, diagonaal van linksboven naar rechtsonder of misschien wel van rechtsboven naar links onder? Een kleine proef op de som leert dat vier van de vijf Ne derlanders het verkeerde ant woord geven. Nee, de nietjes zijn niet, zoals de meesten denken, diagonaal bevestigd maar zitten keurig naast elkaar bovenaan de foto. door Jos Heymans De marechaussee, belast met de controle van paspoorten, zal op deze eenvoudige vraag on middellijk het juiste antwoord geven. Maar dat geldt niet voor de mensen die werkzaam zijn bij banken, verhuurbedrijven en ho tels, ook al vragen zij tientallen malen per dag om het paspoort van de cliënt. Zij zijn niet in staat een vals paspoort van een echt te onderscheiden, zeker niet als het om een buitenlands identiteits bewijs gaat. Het bedrijfsleven lijdt dan ook miljoenen guldens verlies dóór het gebruik van val se paspoorten. •Hoeveel valse paspoorten in omloop zijn, is slechts bij bena dering te zeggen. Jaarlijks wor den ongeveer 30.000 vervalste exemplaren ontdekt, maar dat is vermoedelijk niet meer dan tien procent van het werkelijke aan tal. Hoewel Nederland te boek staat als het land met het meest fraudegevoelige paspoort, is de situatie in het buitenland niet veel beter. In de Verenigde Sta ten werden in 1984 meer dan één miljoen valse paspoorten onder schept, in Frankrijk waar even als in België elke inwoner een persoonsbewijs heeft, is één op de twee identiteitskaarten gesto len of vervalst. En in Italië wordt het aantal valse paspoorten niet is meer geteld; er zijn daar er valse dan echte in omloop. Sterke staaltjes Er zijn sterke staaltjès van ver valsingen bekend, die door hun eenvoud lange tijd onopgemerkt bleven. In België boekte een n op vertoon van zijn diplo matiek paspoort van de repu bliek Koneuwe een hotelkamer. Uit angst om voor dom te wor den aangezien, durfde niemand te vragen waar Koneuwe lag. Daar kwam men pas achter toen man zonder te betalen ver trokken was. Koneuwe bleek te staan voor Kommunistische Neue Welt, een door de oplichter verzonnen republiek. Er zijn ook paspoorten in omloop van de niet bestaande republiek Texas. Maar omdat de naam vanwege de gelijknamige Amerikaanse staat bekend in de oren klinkt, kon de vervalsing lange tijd wor den gebruikt. Paspoorten worden door terro risten om politieke, door vluch telingen om economische en door misdadigers om criminele motieven vervalst. Falsificaten worden niet zozeer gebruikt om een land binnen te komen, maar veeleer om anoniem te blijven (terroristen), een nieuw bestaan op te bouwen (vluchtelingen) of misdaden te begaan (crimine len). De schade die met een ver valsing Wordt aangericht, ont staat pas na binnenkomst van een ander land en moet vermoe delijk miljarden bedragen. Met een vals paspoort kun je door gaans ongestraft tal van misdrij ven plegen, zoals eenvoudige op lichting, het onterecht aanvragen van o verheidsuitkeringen, in ning van gestolen cheques, dief stal van (huur)auto's, bankover vallen, terreuraanslagen en moord. Kenmerken Het bedrijfsleven is om begrij pelijke redenen niet bereid te vertellen hoe groot de schade is die door het gebruik van valse documenten wordt geleden. Het grote probleem is dat het balie- personeel de valsheid niet kan ontdekken, omdat men niet weet aan welke kenmerken een pas poort moet voldoen. Wie weet bijvoorbeeld dat de pasfoto op een Filippijns paspoort moet zijn voorzien van een handtekening van de houder? En dat er ook nog een handtekening op de bin nenzijde van de kaft móet staan? De Voorburgse zakenman jonkheer Fred van Bunge ver baast zich al jaren over de stort vloed van kranteberichten, waar in melding wordt gemaakt van paspoortvervalsingen. Hij be dacht zich dat uitbanning van deze vorm van criminaliteit al leen mogelijk zou zijn als men sen een vals paspoort van een echt kunnen onderscheiden. Zo ontstond het idee voor een boek, het 'handboek om de echtheid van paspoorten te bepalen'. Zes jaar lang heeft Van Bunge met medewerking van de minis teries van buitenlandse zaken en justitie de ambassades in ons land bestookt met het verzoek hun verschillende paspoorten voor dit doel af te staan. In totaal hebben ruim honderd van de 155 landen hun medewerking ver leend. In het handboek, dat in oktober in het Nederlands en En gels op de markt verschijnt, staan 240 verschillende paspoor ten uit 103 landen afgebeeld en beschreven. Het zijn niet alleen de gewone documenten, maar ook diplomatieke, zakelijke en zeemanspaspoorten. de Het handboek, een losbladige kaï uitgave zodat aanvullingen mo- Ide gelijk zijn, is bedoeld voor balie- personeel van tal van instellin gen als banken, gemeenten, luchtvaartmaatschappijen zodat in één oogopslag kan den gezien of het getoonde pas poort voldoet aan de beschrij ving. Van elk paspoort zijn vier foto's afgedrukt in de exact juis te kleuren. De Haarlemse bank- biljettendrukker Joh. Enschedé Zn. heeft de litho's van de pas poorten gemaakt. Van Bunge: „Het is uiterst precies werk. We hebben meer dan 150 litho's weg moeten gooien omdat de kleur net iets afweek van die van het paspoort". Vluchtelingen De belangstelling voor dit unieke boekwerk, dat 600 gulden gaat kosten en niet voor particu lieren is bestemd, is groot. Naast een reeks bedrijven en het minis terie van binnenlandse zaken hebben nu al 50 politiekorpsen het handboek besteld. Voor vreemdelingendiensten, die da gelijks met tientallen verschil lende paspoorten van vluchtelin gen worden geconfronteerd, is het boek een uitkomst. Ook het buitenland is geinteresseerd. De Belgische rijkswacht en de En gelse immigratiedienst hebben bestellingen gedaan en Bulgarije en Saoedi-Arabië hebben ge vraagd of de uitgave in het Bul gaars en Arabisch kan worden vertaald. Een deel van de falsificaten is vaak zo onbenullig, dat ontdek king niet lang kan uitblijven. Een oplichter had eens in een vervalst Nederlands paspoort onder het kopje 'ogen/yeux/eyes' geschreven: 'black'. Dat had 'zwart' moeten zijn, omdat het paspoort in de Nederlandse taal moet worden ingevuld. Een an der had de stempel van de ge meente Tilburg niet al te best na gemaakt. In plaats van 'gemeen te' gaf de opdruk 'gmeente' te zien. En in een buitenlands pas poort stond onder de vermelding 'sex' in hoofdletters 'yes', terwijl daar een M of een F had moeten worden ingevuld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2