'Kwaliteit moet omvang kunstonderwijs bepalen AANTREKKELIJKE BANDS 'WERFPOP' Toneelsituatie is voor ie provincie zorgelijk' Eerst toneelnominaties, dan prijstoekenningen Vlamingen cultuurarm Onderkoelde speelstijl in 'Boom uit de tropen^ DONDERDAG 27 AUGUSTUS 1987 KUNST PAGINA 19 Schouwburgdirecties breken met traditie men gemaakt. Men heeft voor no minaties gekozen in navolging van het buitenland. Voor de Louis d'Or zijn genomi neerd: Eric van der Donk voor zijn rol van Ernst in 'Stilte' van Lars Noren (Publiek,stheater), Carol van Herwijnen voor zijn rol van Lam bert Le Roux in 'Prawda' van Da vid Hare en Howard Bretnon (RO- theater), Gees Linnebank voor zijn rol van Vito in 'Angelo en Rosanna' van Lode wijk de Boer (toneelgroep Theater) en Guido de Moor voor zijn rol van Friedrich Hofreiter in 'Het wijde land' van Arthur Schnit- zler (Publiekstheater). Als genomineerden voor de Theo d'Or zijn aangewezen: Anne-Marie Heyiigers voor haar rol van Helene Hanff in 'Charing Cross Road 84' van James Roose-Evans (Haagse Comedie), Yvonne van den Hurk voor haar rol van Nora in het 'Pop penhuis' van Henrik Ibsen (Globe) en Viviane de Muynck voor haar rol van Martha in 'Wie is bang voor Virginia Woolf van Edward Albee (gezelschap De witte kraai). Voor de Colombina komen in aanmerking: Trudy Labij, Anita Menist en Marie-Louise Stheins; voor de Arlecchino Porgy Frans- sen, Wim Meuwissen en Willem Wagter; voor de Prosceniumprijs de artistieke leiding van toneel groep Centrum, Sam Bogaerts en toneelgroep Hollandia; voor de Hans Snoekprijs De blauwe zebra, Kees van Loenen en NJT-Den Haag. Koningin bij opening theatercomplex in Den Haag DEN HAAG (ANP) - Koningin Beatrix zal op woensdag 9 septem ber voor het eerst sinds zij tijdens haar vakantie ziek werd weer in de openbaarheid treden. Zij zal dan samen met prins Claus aanwezig zijn bij de opening van het nieuwe Muziektheater en het Danstheater in Den Haag. Omdat de koningin zich op doktersadvies nog in acht moet nemen, zal zij het openings programma slechts voor een deel bijwonen. Dit heeft de Rijksvoor lichtingsdienst woensdag meege deeld. De koningin werd op dinsdag 4 augustus in het ziekenhuis van An tibes in Frankrijk opgenomen met verschijnselen van hersenvliesont steking. Een dag later werd ze ver voerd naar het Bronovoziekenhuis in Den Haag, waar ze enkele dagen verbleef. Na die tijd heeft ze op doktersadvies absolute rust gehou den. Toonkiuistenaarsbond Kmist belangrijk voor economie' AMSTERDAM (ANP) - De kun sten kunnen van grote betekenis zijn voor de economie van ons land. De bezuinigingen op de kun sten, in het bijzonder die op de orkesten en op het muziekonder wijs en het uitblijven van'substan tiële steun voor pop en jazz is dan ook zuinigheid die de wijsheid be dreigt. Dit betoogt het hoofdbe stuur van de Nederlandse Toon- kunstenaarsbond (NTB) dinsdag in een open brief aan regering en parlement. Aan de hand van enkele voor beelden uit het buitenland, voert de bond aan dat niet alleen de over heid subsidies aan onder meer orkesten, andere kunstinstellingen en festivals terugverdient, maar dat bovendien het bedrijfsleven er door die steun wel bij vaart. Dat laatste geldt ook voor de werkgele genheid, voegt de NTB er aan toe. De ongeveer 100.000 bezoekers van het festival in het Schotse Edinburgh geven in drie weken tijd zo'n 160 miljoen gulden uit, al dus één van de door de NTB aange voerde voorbeelden. Ook de nieu we opera in Parijs, twee keer zo duur als het Muziektheater in Am sterdam en de Salzburger Festspie- le worden door de NTB in het rijtje genoemd. ,,Als Nederland cultuurland wil blijven, zal het de afbraak van zijn cultuurinstellingen moeten sta ken". Investeren in cultuur is in vesteren in economie, stelt de bond in de open brief. Deze brief mondt uit in het voor stel töt overleg tussen de ministe ries van WVC en Economische Za ken, de lagere overheden, de verte genwoordigers van vakbonden van kunstenaars en werkgevers op dat gebied om te komen tot het oprich ten van een of meer instellingen, die zich met de belangen van de Nederlandse economie rond de kunsten zullen gaan bezig houden. RIJKSAANKOPEN - De Rijks dienst Beeldende Kunst (RBK) presenteert de keuze uit de jaarlijk se aankopen dit jaar in alle zalen van Het Prinsenhof rn Delft. Daar mee wordt een begin gemaakt om een deel van de jaarlijkse aanko pen elk jaar in een ander museum te laten zien. De volgende tentoon stelling, die van 1988, komt in het Stedelijk Museum in Schiedam, die van 1989 in het Rijksmuseum Twenthe in Enschede. LEIDEN - Het Werf popfestival heeft zaterdag voor de zesde keer plaats in het v.d. Werf pak. Aan de opzet van het festival is weinig veranderd. Tradi tioneel wordt het festival weer geopend (14.00 uur) door een Leidse groep. De organisatoren lieten dit keer de keuze vallen op T.T. Togs met Roy van SprangRuud Souhoka, Johan VeenbaasKarin Klebe en Glenda Hermans. Na Togs geeft Bum The Blankets acte de presence (15.30 uur). Nog niet doorgebroken, maar toch een van de veelbelovende Nederlandse gitaarbandsdie drie jaar geleden is ontstaan uit de Goudse formatie Titz. Om 17.00 uur een optreden van de band die vorig jaar in het Leids Vrijetijdscentrum zo'n beetje de verrassing van het seizoen was: de Rotterdamse groep Spasmodique. Theaterdirecteur Wim Bary: s Avonds (19.30 uur) wordt er weer begonnen met de uit Amsterdam afkomstige groep L'attentat. Hun muziek is een mengeling van rock ruil, cow- poge en rockabilly. De Engelse band The Weather Prophets (zie foto), die met hun debuut elpee 'May flower' binnen een paar weken op nummer 1 prijk ten, sluiten de rij met hun concert dat begint om 21.00 uur. Ook de single 'I almost prayed' stond we ken lang op de eerste plaats in de Britse hitparade en volgende maand komt hun nieuwe single 'Naked as the day you were born' uil. Gewoonte getrouw wordt het festival in de late uurtjes weer afgesloten met een film; dit keer Jab- berwalky van Monty Python. (p.r. foto AMSTELVEEN (ANP) - Het ziet er ïaar uit dat het toneel zich zal gaan :oncentreren in de drie grote ste len Amsterdam, Rotterdam en )en Haag nu de grote toneelgezel- ichappen als Toneelgroep Amster- lam, Haagse Comedie en het Rot- erdamse RO-theater hebben laten veten niet veel meer op reis te zul- en gaan. Daarmee ontstaat een ;orgelijke situatie voor wat toneel jetrefc in de theaters buiten de drie »rote steden. Dit zei directeur Wim Bary van iet Cultureel Amstelveen (CCA) leze week op een persconferentie vaar hij het programma voor het tomende seizoen in zijn centrum lekend maakte. Hij sprak daarbij tegelijkertijd de verwachting uit dat de door hem geschetste ont wikkeling aan Amstelveen voorbij sal gaan omdat deze plaats nog deel uitmaakt van de regio Amster dam. Voor wat het seizoen 1987/1988 betreft lijkt het deze dagen gepre senteerde CCA-programma hem gelijk te geven. Er zullen niet min der dan elf landelijke premières op het gebied van toneel, dans, musi cal en zang in Amstelveen plaats hebben. Voor dit dertiende seizoen van het Cultureel Centrum Amnstel- veen zijn bijna 200 voorstellingen BRUSSEL (ANP) - Een op de twee Vlamingen raakt nooit een boek aan en een op de drie Vlamingen weet desgevraagd geen enkele titel van een Vlaams boek te noemen. Dit blijkt uit een opinie-onderzoek dat is verricht in opdracht van de Vlaamse minister van cul tuur, Patrick Dewael. Als Vlamingen al een literaire voorkeur hebben valt het op dat de meestgenoemde schrij vers al jaren dood often minste bejaard zijn.'Een uitzondering is Hugo Claus, maar hij moet genoegen nemen met een twee de plaats achter Ernest Claes. De jongste lichting in de Vlaamse literatuur lijkt nog niet tot Vlaanderen zelf te zijn doorgedrongen. Ook met de cultuurbeleving op andere terreinen is het pover gesteld. Zo gaat 53 procent van de Vlamingen nooit of bijna nooit naar een toneelstuk, 61 procent nooit of bijna nooit naar een museum en 66 procent nooit naar een bibliotheek. Aan muziek hebben de Vlamingen nog meer hekel. Rond de ne gentig procent bezoekt nimmer een (pop)concert of operavoor stelling, zo blijkt uit het onder zoek. De onderzoekers hebben geen vergelijkingsmateriaal en weten bijvoorbeeld niet of de Vlaming een grotere cultuur barbaar kan worden genoemd dan inwoners van andere lan den. Desondanks zijn de eerste reacties op het onderzoek tame lijk onthutst en ook wel een beetje beschaamd. „Leest u een boek en gaat u naar theater? Dan bent u geen Vlaming," zo opende het dagblad de Morgen woensdag. Volgens de meeste commen taren schiet vooral het onder wijs tekort. Die mening wordt gedeeld dooi Dewael. De (liberale) mi nister Dewael ziet in de resulta ten van de enquete verder een bewijs van zijn stelling dat de cultuur „dichter bij de mensen- "moet worden gebracht. en concerten geboekt: toneel, ca baret, ballet, folklore, operette, musical en dergelijke. De dit jaar opgerichte Toneelgroep Amster dam, de Haagse Comedie, Toneel groep Globe, Theater, het Neder lands Volkstoneel zullen een aan tal van hun belangrijkste stukken op de planken van het CCA bren gen naast een hele reeks vrije thea- terprodukties. In het kader van ca baret zullen onder meer Seth Gaai- kema, Jasperine de Jong, Ivo de Wijs, Gerard Cox en Rients Grate- ma, Youp van 't Hek, Paul van Vliet, Jenny Arean en Henk Elsink met een nieuwe one-man-show voor het Amstelveense voetlicht treden. De dans is ook ruim vertegen woordigd in het komende seizoen in Amstelveen. Het Nationale Bal let zal de landelijke première bren gen van een speciaal Hans van Ma- nen-programma. Maar ook andere dansgezelschappen zullen in Am stelveen niet ontbreken. De koffieconcerten op zondag morgen en de kindervoorstellin gen en 'Sherrycabarets' op zondag middag zullen worden voortgezet. Veel moeite zal dit seizoen wor den gedaan jongeren naar het CCA te trekken. Er zijn voor deze groep speciale produkties gecontrac teerd en in de abonnementengids zijn veertig voorstellingen en con certen met een J' gemerkt, waaruit jongeren een keuze-abonnement kunnen samenstellen. Voor jonge ren geldt tevens een sterk geredu ceerde toegangsprijs. Voorwaarde is wel dat men in het bezit is van een Cultureel Jongeren Paspoort (CJP). Het afgelopen seizoen bezochten in totaal ruim 111.000 liefhebbers de voorstellingen en concerten in het CCA (het jaar daarvoor 109.000). Sinds de opening van het Cultureel Centrum Amstelveen in januari 1975 tot het einde van het afgelopen seizoen in augustus van dit jaar waren er meer dan 1.400.000 (betalende) bezoekers. Uitgestelde Metamorfose zondag in Leidse Hout LEIDEN- De voorstelling 'Me tamorfose' die eerder deze zomer in verband met het slechte weel moest worden afgelast is verscho ven naar zondagavond 30 augus tus. Dit meldt de werkgroep Leid- se-Houttheater, dat het evenement in het openluchttheater organi seert. De voorstelling wordt verzorgd door het Flup Ju Bedrijf, een the atergroep uit Zeeland. 'Metamorfo se' is volgens deze groep het ver haal over de gedaanteverwisseling van een planeet in een geketende vrouw, die er in slaagt met behulp van twee reusachtige vogelachti- gen te ontsnappen aan een babylo- nisch bouwwerk van ladders en planeten. Basis voor deze voorstel ling vormen oude en nieuwe ijze ren verbeeldingen van de kunste naar Pierre Schwartz. 'De objecten, de indringende beelden, de bewe ging en de originele muziek geven de voorstelling een zeer eigen, ner gens mee te vergelijken karakter', aldus de organiserende werkgroep. Hoewel de aanpak in- hoofdzaal absurdistisch is, zijn de gebruikte thema's als groei, dood, geweld en vrijheid gemakkelijk herkenbaar in het kijkspel. De voorstelling wordt ondersteund door veel eigen muziek op saxofoons, drums en ijzeren slagwerkinstrumenten. Voor de objecten en de kostuums zijn Pierre en Hennie Schwartz verantwoordelijk. De voorstelling in het Leidse- Houttheater begint om half acht en duurt ongeveer een uur. Margo Dames, Kitty Courbois en Alexandra van Marken in 'Boom uit de tropen', de eerste produktie van de Toneelgroep Am sterdam. (foto Kees de Graal!) Toneelgroep Amsterdam presenteert zich overtuigend AMSTERDAM - De langverwachte eerste produktie van de nieuwe Toneelgroep Am sterdam is een feit: 'Boom uit de tropen' van de Japanse schrijver Yukio Mishima ging deze week in première. Regisseur is Jan Rit- sema, die samen met Gerardjan Rijnders de artistieke leiding vormt van het nieuwe to neelgezelschap, dat (na opheffing van Cen trum en het Publiektheater ontstaan) nu eerste seizoen in gaat. Toneelgroep Amsterdam is de vaste be speler van de Stadsschouwburg en Belle- vue; in laatstgenoemd theater staat 'Boom uit de tropen', waarvoor de Belg Charles Vandenhove een speciaal decor heeft ont worpen. Deze zestigjarige architect heeft hiermee zijn debuut gemaakt als decoront werper. Het is de grootste verrassing van de ze produktie: een hel witte ruimte met enke le fel rode accenten - een esthetisch fraai vormgegeven bouwwerk, dat vooral een raadselachtige en dreigende sfeer ademt, hetgeen wonderlijk genoeg door de uitbun dige belichting wordt versterkt. Witte wanden, die bestaan uit tal van klei ne transparante vierkanten, lopen trapsge wijs verspringend naar achteren. Achter in het midden bevindt zich een grote grijze wenteltrap. Verder wordt de ruimte gevuld met een stenen bed, een kleine zuil en enke le witte of hardrode, spits-pyramidevormi- ge torens. Het is een geprononceerd aanwe zig decor, waarmee eigenlijk een niet nader bepaalde ruimte wordt gecreëerd. Het ge heel heeft iets 'cleans', dat past bij de onder koelde, afstandelijke spelstijl in dit drama vol haat. Teksten van de omstreden schrijver Mis hima zijn niet gemakkelijk toegankelijk. Dat kan door zweverig of sterk aangezet ac teren nog eens extra nadruk krijgen. Geluk kig heeft de regisseur voor een nuchtere goed geanalyseerde tekstbehandeling geko zen. De personages in 'Boom uit de tropen' slingeren hun opvattingen keihard in el- kaars gezicht. Dat heeft baat bij terughou dendheid, overdrijving zou alleen maar na delig zijn. De zoon en dochter van Ritsuko verden ken hun moeder ervan, dat zij haar veel ou dere echtgenoot Keisaburo om het leven wil brengen. Ritsuko ontkent dat lange tijd. maar in een nachtelijk gesprek vraagt zij uit eindelijk aan haar zoon Isamu om Kei saburo te doden. Isamu vertelt dat zijn zie kelijke zuster Ikuko, met wie hij een innige, waarschijnlijk incestueuze, relatie heeft. Ikuko verlangt van Isamu, dat hij hun moe der doodt. Een poging daartoe wordt verij deld omdat zijn moeder hem verleidt. Twee, eigenlijk op elkaar gelijkende, vrouwen staan hier onverzoenlijk tegenover elkaar: over Keisaburo wordt gesproken, maar de confrontatie tussen moeder en dochter geldt in eerste instantie Isamu. Isamu kiest voor zijn zus; beiden gaan op de vlucht en storten zich in zee. Tot slot vertelt Ritsuko aan Keisaburo een "boom uit de tropen" te zullen planten. Daarmee keert het symbool terug dat dan al enkele keren is gebruikt: steeds als teken van naderend onheil, dat met de dood van Keisaburo samenhangt. Blijft dus de diep gewortelde haat, waarvan dit stuk doortrok ken is. De onderkoelde speelstijl, vooral van Alexandra van Marken als Ritsuko en Mar go Dames als Ikuko, en de opvallende vorm geving maken en netwerk van onderhuidse spanningen voelbaar: hier heerst haat. doodsverlangen en lust tot doden. Extrava gante buitenissigheden in de speelstijl ont breken. Wat op toneel aan handeling zich af speelt, heeft betekenis binnen het geheel. Hoogstens doen sommige poses, die de ac teurs een enkele keer aannemen, enigszins modernistisch en weinig zinvol aan. 'Boom uit de tropen' komt dan ook overtuigend te gemoet aan de hooggespannen verwachtin gen, die sommigen ten aanzien van dit Am sterdamse gezelschap koesteren. Geen ge makkelijke voorstelling, maar wel één, die je ruim tweeënhalf uur niet loslaat. WIJNAND ZEILSTRA DEN HAAG (GPD) - De belang rijkste Nederlandse toneelprijzen worden dit jaar voor het eerst via nominaties toegekend. De Vereni ging van Schouwburg- en Concert gebouwdirecties (VSCD) heeft ge broken met de traditie dat de Louis d'Or, Theo d'Or en andere toneel- onderscheidingen alsmede de jeugdtheaterprijs onmiddellijk worden bekend gemaakt. Dit heeft de VSCD in Amster dam meegedeeld. De onderschei dingen worden uitgereikt door mi nister Brinkman van cultuur tij dens een theatergala op 11 septem ber in de Amsterdamse stads schouwburg. Er worden tv-opna- T entooiistelliiig Lichteiistein wordt verlengd Raad voor de Kunst: AMSTERDAM (ANP) - De over zichtstentoonstelling van tekenin gen van de Amerikaanse popart kunstenaar Roy Lichtenstein in het Amsterdamse Museum Over- holland wordt wegens grote be langstelling met veertien dagen verlengd tot 27 september. Dit heeft het privé-museum woensdag bekendgemaakt. Sinds 18 juli toen de expositie werd geopend hebben meer dan 15.000 mensen het museum be zocht. Van dit aantal kwam 17,5 procent uit het buitenland. De tentoonstelling gaat na slui ting in Amsterdam naar het Tel- Aviv-museum in Israël. Dit mu seum heeft zijn medewerking ver leend aan de verlenging van de ex positie in Overholland in Amster dam. DEN HAAG (ANP) - Zowel bij de selectie voor als bij het eindex amen in het kunstonderwijs moeten kwaliteitseisen worden ge steld. Die zorgen dan voor een afgewogen aantal hooggekwalifi ceerde kunstenaars. Daarmee is er een zelfregulerend systeem onstaan, dat de Raad voor de Kunst verkiest boven de manier die minister Deetman van onderwijs en wetenschappen heeft voor gesteld: de omvang van het kunstonderwijs afmeten aan de marktvraag, het maatschappelijk rendement. De Raad voor de Kunst bepleit in zijn gisteren verschenen advies aan Deetman voor een bijzondere positie van het kunstonderwijs. Hij reageert hiermee op de notitie van de bewindsman „Taakverdeling en concentratie in het hogër kunston derwijs" die in maart naar de Tweede Kamer is gestuurd. Deet man vroeg de IiBO-Raad een en ander te coördineren. De minister wil met een reorganisatie dat de verschillende kunstopleidingen ondergebracht worden in grote scholen, dat het aantal leerlingen sterk wordt verminderd en dat stu dieduur wordt verkort. Dit nu ondergraaft volledig elk streven naar verbetering van de kwaliteit van het kunstonderwijs, meent de Raad voor de Kunst. Kunstopleidingen moeten zich kunnen meten naar internationale maatstaven. Het kunstonderwijs moet uit de operatie taakverlich ting en concentratie worden ge licht. Het hoort er door zijn bijzon dere positie niet in thuis, aldus het advies. Daarover merkt de raad nog op dat wat aan het zogenoemde hoger kunstonderwijs voorafgaat, zeer verschillend en uiteenlopend is. Daarmee lijkt het kunstonderwijs al niet op wat hoger beroepsonder wijs heet. Er zijn verscheidene pa den die naar het conservatorium leiden en geen ervan vormt een vooropleiding die goed aansluit. De „voorbereidende periode dans" is in feite een vakopleiding die be gint als kinderen tien jaar .zijn. Voor beeldende kunsten bestaat geen vooropleiding, evenmin als voor het filmonderwijs. De theater scholen kennen alle een vooroplei ding maar die verschilt van insti tuut tot instituut. Verloren Nadelig voor het kunstonderwijs zijn voorts de regels voor het in dienst nemen van docenten. De naam van een instituut staat of valt met het hebben van enige, liefst in ternationaal, bekende kunstenaars als docenten. In het buitenland is met doceren op dit niveau drie tot vier maal meer te verdienen dan in Nederland. Kunstenaars als Brüg- gen en Haitink zijn op die manier al verloren gegaan voor het kunst onderwijs in ons land, aldus het ad- De Raad voor de Kunst wil voorts dat met de plannen voor reorganisatie van het kunstonder wijs ook andere verbeteringen worden doorgevoerd ter verhoging en bewaking van de kwaliteit. Daarbij wordt niet alleen in de mu ziek maar ook bij de dans gepleit voor herinvoering van kwaliteits controle op het eindniveau. Ook is er volgens de raad behoefte aan een werkelijk hogere opleiding voor filmkunst. Het hoger kunstonderwijs is ge dwongen zich te meten naar inter nationale maatstaven. Deze kwali teitseis speelt een nog grotere rol bij het tweede fase-onderwijs. Vooral internationale uitwisselin gen vervullen de rol van postaca- demiaal onderwijs. De Raad voor de Kunst ziet de eerste verant woordelijkheid hiervoor liggen bij de minister van cultuur. De beno digde budgetten daartoe dienen dan ook van onderwijs en weten schappen te worden overgeheveld naar het andere departement, al dus het advies. SCHIPHOL - Grace Jones, het gezicht angstvallig verborgen achter een grote zonnebril, kwam gisteren uit New York per vliegtuig in Nederland aan. De zangeres treedt vanavond in Amsterdams nieuwste club, Roxy, op. Toegangsprijs: honderd gulden. ifoto anpi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 19