Madonna heeft veel in haar mars
Hilversum
wordt
bananen
republiek'
'Ik heb d'r al van achteren gezien'
-WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1987
geen pogingen te hebben onderno
men een andere werkgever te vin
den. Net als twee jaar geleden door
de Wereldomroep - waar hij direc
teur kon worden, maar zich terug
trok toen er intern verzet tegen zijn
eventuele benoeming bleek te be
staan - is hij 'gevraagd'. ,,Ik hecht
er waarde aan dat misverstand uit
de wereld te helpen. Deze functie
bij de GPD is totaal verschillend
van mijn werk voor de NCRV. Dit
is van een geheel andere orde, bo
vendien uitdagend."
Hollaar verwacht in De Haag
„een goed geolied bedrijf tegen te
komen dat in redelijke mate tege
moet komt aan de wensen van de
veertien deelnemers." En die met
kwaliteit de landelijke dagbladen
de baas kan. „Er zijn landelijke
kranten die er behagen in schep
pen een vooroordeel te bevestigen
bij hun lezersschaar. Het leuke van
regionale kranten is dat zij daar
niet aan mee doen. Voor regionale
kranten is er geen reden minder
kwaliteit te bieden dan een lande
lijke krant. Landelijke dagbladen
compenseren het gebrek aan regio
nale verslaggeving graag door te
verwijzen naar de nog niet bewe
zen kwaliteit die in de andere ko
lommen zou zitten. Als dat een ar
gument is, moet je ervoor zorgen
dat de regionale kranten ten min
ste aan hetzelfde kwaliteitsniveau
voldoen, of beter."
Randstad
De GPD, met zijn veertien aan
gesloten kranten, zorgt ervoor dat
een groot deel van Nederland jour
nalistiek in de gaten wordt gehou
den: van Leeuwarden tot Limburg,
en van Enschede tot Alkmaar
Toch heeft de GPD niet overal vas
te grond onder de voeten. Het pers
bureau mist in de Randstad kran
ten die zetelen in Amsterdam. Rot
terdam en Den Haag. „In het cen
trum in de Randstad zitten we niet
goed," erkent Hollaar. „Het is me
lief als dat anders zou zijn. Ik denk
dat de meeste GPD-bladen ook
voorstander zijn van een meer ge
regelde samenwerking met Rotter
dams Nieuwsblad-Haagsche Cou
rant. De kring van deelnemers van
de GPD is dan ook niet voltooid.
Het zou me niet verbazen als een
aantal kranten de komende jaren
uit eigen belang zou opteren voor
een lidmaatschap."
In zijn NCRV-tijd heeft Hollaar
gepleit voor meer zendtijd voor lo
kale omroepen, die hun program
ma niet langer via de kabel, maar
via de ether zouden moeten ver
spreiden. Een wapen in de strijd te
gen de radiopiraten, 12.000 in getal,
en Hollaar stuk voor stuk een
doorn in het oog. Ook straks, als
hoofdredacteur van de GPD, zal hij
de lokale radio-omroepen die
ruimte gunnen, want een bedrei
ging voor de regionale kranten vor
men zij niet.
„De berichtgeving op radio en te
levisie is de laatste jaren duidelijk
verbeterd. Die ontwikkeling heeft
geen invloed gehad op de landelij
ke bladen. Je kunt hooguit zeggen
dat ze groter zijn geworden. De me
dia versterken elkaar. In een perio
de dat niemand meer verstoken
blijft van nieuws bestaat de be
hoefte die informatie alleen nog
maar te verbeteren. De regionale
kranten blijven daar een rol in spe
len".
Kuip ziet flitsende revue en hoort kant-en-klare hitparade-pop
ROTTERDAM - Het is tegen half vier 's mid-
dags als HET gebeurt. Bij een van de zij-ingangen van
het Feyenoord-stadion. De Kuip is op dat moment
voor de duizenden jonge fans nog hermetisch geslo
ten. Op het veld is de begeleidende band bezig zich in
in te spelen. Het aantal debicels dat wordt geproduceerd,
2, valt mee. De bussen die naast het stadion staan gepar-
- keerd, bewegen althans niet door de trillingen, zoals
0- bij het optreden van U-2 wel het geval was.
door Bas Hoppel
H Dan, vanuit het niets, rijdt een motor-agent van de
M Rijkspolitie op het gesloten hek van het stadion af.
j™ Ervoor staat een handjevol 'wannabees', imitatie-Ma-
9 donna's. Meisjes niet ouder dan veertien jaar in de
I' bekende Madonna-outfit. Hun hartslag moet bij het
naderen van de motor-agent op hol zijn geslagen. Er
achter volgt namelijk een grote, zwarte, geblindeerde
v limousine. Dit moet Madonna zijn, want Rinus Israel,
H de trainer van Feyenoord, gaat zo niet dagelijks naar
11 z'n werk. Nog voordat ze het beseffen, is Madonna
11 Louise Veronica Cicone, zoals het bleke Amerikaanse
popsterretje voluit heet, achter het hek verdwenen.
Een van de weinigen die 'de sensatie' van het bin-
Inenrijden van Madonna meemaakte, is de 10-jarige
Serena van Matten uit Alkmaar. Zij is er samen met
haar moeder en de buurvrouw. Opgewonden zegt Se
rena: „Ik heb d'r al van achteren gezien. Meer zag ik
e niet door die donkere ramen".
t Wie zich gisteren in Rotterdam bij het horen van het
woord Madonna nog afvroeg 'Who's that girl'had aan
een wandelingetje over de Lijnbaan genoeg om daar
snel achter te komen. Posters sierden vele winkels en
de progressieve boetieks probeerden elkaar te over
treffen in het urenlang draaien van de hits van Madon-
5 Ook in de negen bussen die vanuit Heerlen en Maas-
U tricht naar Rotterdam waren gekomen, was het van
zelfsprekend alleen Madonna wat de klok sloeg. De
Limburgse chauffeur over de Madonna-koorts: "Tot
dat na anderhalf uur Madonna-klanken een van de
jonge passagiers er genoeg van kreeg en aan mij
vroeg: heb je ook wat anders dan alleen Madonna?"
Ook een Groningse is met haar veertienjarige doch
ter met de bus naar het Feyenoord-stadion gekomen.
Ze durfde haar niet alleen op pad te laten gaan. Ze is
bloednerveus. Alleen de dochter gaat naar het pop
concert, zelf maakt ze van de gelegenheid gebruik om
een broer in de Maasstad te bezoeken. Ze is niet zo'n
Madonna-fan. Maar op de stenen trappen voor het sta
dion aarzelt ze. Kan ze haar dochter, die nog voor het
gesloten hek in de alsmaar groter wordende rij staat te
wachten, wel alleen laten of zal ze alsnog een kaartje
kopen? Er staan genoeg slimme types voor het sta
dion die haar een kaartje willen verkopen. Een kaartje
van 45 gulden dat toegang gaf tot de grasmat kostte
rond drie uur 's middags 200 gulden, enige tijd later
zakte de prijs naar 90 gulden en rond vijf uur kon je
zelfs al voor 55 gulden de Kuip in om Madonna in
levenden lijve te zien.
Volop zaken doen ook de souvenirverkopers voor
het stadion. T-shirts met Madonna zijn volop in de
aanbieding, een Engels sprekende verkoper probeert
de bekende zwarte Madonna-zonnebrillen voor vijf
gulden aan een ander te slijten en je kunt zelfs voor
zeven gulden vijftig samen met haar op de foto. Het is
wel een kartonnen Madonna, maar dat mag de pret
niet drukken.
Nog yoor het spektakel straks gaat beginnen, kan
het 'dagje-Madonna' voor de meesten al niet meer
stuk. Ontspannen wachten zij voor de gesloten hek
ken op de wedstrijd die gaat komen en die alleen maar
winnaars kent.
Burgemeester Peper van Rotterdam mag dan liever
de Argentijnse voetbalster Maradonna in de Kuip aan
het werk zien, dat geldt niet voor de Zwolse Mieke
Jager. Al om tien uur gisterochtend stond ze in haar
Madonna-kleding voor het stadion te wachten tot ze er
in mocht. „Madonna is gewoon hartstikke gaaf', zegt
ze terwijl om vijf uur het hek al opengaat en de eerste
fans zich naar binnendringen. „Nou, ik ga ook. Doei,
en morgen ben ik ook weer hier".
ROTTERDAM - "Hello Amster
dam Is het waar dat dit het
land is waar je alles mag?" Ma
donna vraagt het haar publiek in
de Rotterdamse Kuip temend.
Uit duizenden kelen - en lang
niet allemaal hoge sopraantjes -
wordt het schrikbeeld van het
Amerikaanse blad Time beves
tigd. Ja hoor, hier kan alles.
"Nou, dat is dan prima voor
mij!", antwoordt Madonna.
door
John Oomkes
De afgelopen weken is rond
Madonna, de vrouwelijke pop
ster van de jaren tachtig een me
dia-explosie losgebarsten die
zijn weerga nauwelijks kent. Het
elfjarige nichtje dat ik meeneem
naar de Kuip weet er alles van.
Haar grootste probleem. "Ik
weet niet meer welk tijdschrift ik
moet kopen". Haar kamer thuis
ziet er dan ook uit als een aan
Madonna Louise Veronica Penn-
Ciccone opgedragen tempel:
posters, stickers en zelfs een bad
doek waarop het, naar voorbeeld
van Marilyn Monroe gemodel
leerde koppie van deze Ameri
kaanse zangeres te zien is.
Behalve met de voorbeeld
functie die er van Madonna uit
gaat ('ze is sexy, maar ze wordt
niet door anderen geëxploi
teerd') hebben de media het
moeilijk met de muzikale kwali
teit die aan deze zojuist 29 jaar
geworden ster is toe te dichten.
Dat was al het geval toen begin
dit jaar haar derde elpee, True
Blue, werd uitgebracht: de critici
stonden klaar om dit nieuwste
produkt van behendige Ameri
kaanse verkooptechniek en glad
de produktie neer te sabelen.
'True Blue' is haar sterkste al
bum tot nog toe gebleken - en de
beste nummers op de plaat we
gen eindelijk op tegen de visuele
kwaliteit die Madonna's video
clips vanaf het eerste begin van
haar carrière hebben geken
merkt. Neem 'Live to teil', dat
ook tijdens de Kuip-concerten
uitgroeit tot een hoogtepunt. Ze
zingt het nummer bij vlagen on
vast, maar dan heeft ze er ook al
70 minuten vol verkleedpartijen,
hevige danssceones en up-tem-
po-stukken opzitten.
'Live to tell' is net zoals 'Papa
don't preach' een zogenaamde
confession-song, een smartlap
waarvan deze traditie teruggaat
tot die van de meidengroepen
aan het begin van de jaren zestig
die door producer Phil Spector
op de plaat werden geslingerd.
Met een strakke, vibrato-loze
stem worden kant en klare emo-
HILVERSUM - De
Gemeenschappelijke Pers
4 Dienst (GPD), het persbu
reau waarbij veertien regio-
I nale kranten, waaronder het
Leidsch Dagblad en het Al-
Ne phens Dagblad, zijn aange-
id sloten, heeft een nieuwe
hoofdredacteur. Per 1 de-
5.cember zal de huidige
8- NCRV-radiodirecteur Paul
Hollaar op de stoel gaan zit-
2-n ten van Jan van Beek, die
4-1 vervroegd uittreedt. Hollaar
giè is overtuigd van de kracht
™.d van zijn nieuwe organisatie.
res Hij verwacht dat de GPD
zoveel kwaliteit kan leveren
dat de aangesloten kranten
de concurrentie met de lan
delijke bladen kunnen win-
Bc nen.
:4,1
li door
!v°j Bert Mol
g<
btl
to] „Het is een beetje onzin te denken
'R: dat, met het potentieel dat deze
veertien kranten met zich mee-
brengen en de kracht die wij in
j Den Haag met onze eigen redacties
gh en buitenlandse correspondenten
!2,i hebben, je moet achterblijven bij
de landelijke kranten."
U
Paul Hollaar. 44 jaar oud, heeft
een indrukwekkende staat van
en dienst achter zich. De laatste zes
•,2( jaar heeft hij de radiodienst van de
te: NCRV geleid, een omroep waaraan
hij al sinds 1969 aan verbonden is.
Hij zegt 'alles al gezien' te hebben
j-jj in Hilversum: „De uitdaging die er-
(jj in zit neemt af." Hoewel hij ver-
r,klaart 'niet ontevreden' te zijn met
ke datgene waar hij in het Hilversum_-
1,3 se mee bezig is, klinken in zijn
»T1 woorden wel de nodige teleurstel-
lingen door.
Zoals bijvoorbeeld in de politiek,
tei „Met de nieuwe mediawet ontwik-
,5 kelt Hilversum zich tot een echte
P« bananenrepubliek. In Den Haag
j»0j heeft men geen principiële keuze
^2 gemaakt tussen een publiek- of
j0] commercieel omroepbestel. In Hil-
;n, versum verdenkt iedereen - en ze-
,0C ker ik niet alleen - minister Brink-
tei man van WVC er van dat hij dit
0,2 omroepbestel helemaal niet wil.
ge
Paul Hollaar: 'Krant heeft zeker toekomst'.
Maèr hij zegt het niet. Ik verwijt
Brinkman openlijk onduidelijk
heid te scheppen. Ook van de poli
tieke partijen, die zich altijd uitge
sproken hebben voor een publiek
omroepbestel, mag je meer ver
wachten dan: wij zijn voor dit om
roepbestel zolang de kijkers dat
willen. Dat is neuzen tellen, en al
leen denken aan het botte eigen be
lang."
Teleurgesteld is hij ook in andere
omroepen, die naar zijn idee het
Radio 1 t/m 5-plan - waarvan hij
mede-grondlegger is - 'saboteren'.
Zoals Veronica, waarvoor in het
Radio 1-contract de verhouding
muziek-informatie is gewijzigd om
haar programma op 1 te handha
ven. „Veronica heeft op alle pun
ten haar zin gekregen. Maar nu wil
deze omroep van het contract af.
De AVRO had geen moeite met de
afspraken, maar zendt nu wel drie
uur alleen Arbeidsvitaminen uit.
De VPRO vult de zendtijd op 1 in
op haar eigen bekende wijze, maar
heeft er wel voor gezorgd dat de
zender is 'leeggeblazen' en nie
mand meer luistert als de NCRV
op 1 moet beginnen".
Gevraagd
Toch zegt Hollaar 'uitdrukkelijk'
Saxofonist Dick de Graaf.
Jazz-festivai
bij Volken kun* ie
LEIDEN - Ter gelegenheid van
het 150-jarig bestaan van het Rijks
museum voor Volkenkunde wordt
zaterdag op het terrein voor het
museum een (overdekt) festival
van jazz en verwante muziek geor
ganiseerd.
Gedurende het meer dan twaalf
uur durende festival zullen acht
binnen- en buitenlandse groepen
optreden die representatief zijn
voor de diverse stijlen en stromin
gen. Het programma is als volgt:
12.15 uur Dada Krama (Ghana, tra-
ditionle instrumentatie); 13.45 uur
Free Sound Ensemble (Nederland,
free jazz met niet-westerse instru
menten); 15.30 uur Barrelhouse
(Nederland, electrische blues);
17.30 uur Dick de Graaf Quartet
(Nederland, neo-bop); 19.30 Har
lem Bound (Nederland, kleine big
band swing, jaren '20 en '30); 22.45
uur Johnny Griffin Rein de
Graaff Trio (V.S., NL, hard bop),
0.15 uur Orchestra Salsa de Am
sterdam.
TOP-40 EN TIPPARADE
De hitlijsten voor zaterdag 29 au
gustus 1987. Copyright Stichting
Nederlandse TÖP-40
1-4 1 just can't stop loving
you - Michael jackson
2-2 right next door - Robert
Gray Band
3- 1 Who's that girl- Madonna
4- 6 La bamba - Los Lobos
5-3 Papa chic - Toni Esposito
6-10 Let your sun shine - Ash-
ton en V Kolck
7- 5 Een kopje koffie - VOF de
Kunst
8-11 I love to love - Tina Char
les
9-14 Under the boardwalk -
Bruce Willis
10- 7 Sweet sixteen - Billy Idol
11-12 Bulla balla - Francesco
Napoli
12-18 Voyage voyage - Desire-
13- 9 Star trekkin' - The Firm
14-22 Wishing well - Terence
Trent d'Arby
15- 8 It's a sin - Pet Shop Boys
16-28 Jive talkin' - Boogie Box
High
17-15 Fake - Alexander O'Neal
18-23 U got the look - Prince
19-24 Duudeljo - De Duinstap-
pers
20-17 I heard a rumour - Bana-
21-30 Don't look any furhter -
Dennis Edwards
22-13 Nothin's gonna stop me
now - Samantha Fox
23-26 Always - Atlantic Starr
24-36 Roadblock - Slock/Aitken-
IWaterman
25-33 Bridge to your heart -
Wax
26-27 The rhythm devine - Yello
en S Bassay
27-16 Helene - Julien Clerc
28-19 Head to toe - Lisa Lisa
and Cult Jam
29-32 Tearing us apart - E
Clapton en T Turner
30- Didn't we almost have it
all - Whitney Houston
31-20 I want your sex - George
Michael
32-37 C'est la ouate - Carol'in
33-21 Alone - Heart
34- Songbird - Kenny G
35- What have 1 done to deser-
ve this - Pet Shop Boys
36- Easy lady - Spagna
37-25 Sold - Boy George
38-31 A bailarcalypso-ElliMa
de iros
39- Boys (girls) say when -
Point Black
40- Just don't want - Freddie
McGregor.
ties uitgespuwd, omgeven door
een tot in de puntjes verzorgde
begeleiding. Abba scoorde er
eerder mee in de jaren zeventig
(het is opmerkelijk hoezeer hun
Fernando lijkt op La Isla Bonita
van Madonna) - nu is het de beurt
aan Madonna.
Madonna maakt prachtige,
kant-en-klare hitparadémuziek,
niets meer, mets minder. Aan het
begin van de jaren zestig zou je
dergelijke songs stuk voor stuk
hebben aangetroffen in de juke
boxen, nu zijn de video-program-
ma's op de kabel-tv-stations er
mee vergeven - het is hetzelfde
entertainment. Al komt er veel
meer bij kijken. In de jaren zestig
konden meidengroepen het nog
redden met een strakke choreo
grafie en voorgeschreven bewe
gingen, Madonna heeft daarente
gen op basis van haar clips een
show uitgeschreven waarin elke
song ook live voorzien wordt van
een nauwsluitende regie.
Zo'n aanpak heeft alles weg
van een Broadway-produktie.
Beeld (he.t hele podium kan door
voorhangdoeken en schermen
van luxaflex worden veranderd
in een projectiescherm"), geluid
en handeling sluiten naadloos
aaneen. In 'Papa don't preach'
trekt Madonna snel een leren
jack over haar rock 'n' roll-jurkje
aan, zorgt ze dat ze opzij van het
podium staat, en begeleiden haar
gesynthesizeerde violen (Madon
na heeft de mooiste synthesizers
die ik ken) alweer zo'n confes-
sion-song In dit geval eentje
over ouderlijk gezag inzake abor
tus. Dia's van de paus, Reagan en
een immense grote kathedraal
glijden over het podium. Een
snel interim-filmpje wordt bege
leid door een snijdende gitaarso
lo.
Er wordt beweerd dat Madon
na matig zingt en danst (beide
zijn waar), maar het is wel een
energieke 'tante' die wat in haar
mars heeft. Er wordt beweerd
dat ze warmte en emotionaliteit
mist (dat is veel minder het ge
val) - bij de protestantse Zweed
se band Abba steekt de klassie-
ke-Italiaanse Madonna af als een
symbool van religiositeit en sek
sualiteit dat in ieder geval door
kleine nichtjes perfect wordt be
grepen. Maar daarnaast beschikt
ze over een multi-media-visie die
weinig popsterren hebben ont-
wikkeld.
Ik denk dat pas bij een mini-
tieuze analyse van de podiumre
gie kan worden vastgesteld hoe
veel ze laat zien. Zo wordt het
ontdeugende Material World on
dersteund door prachtige dia's
van Monopoly-geld en maakt ze
de hebberigheid die het nummer
beschrijft ('wat heb ik nou aan
lieve woordjes, geef me maar een
prachtige halsketting - maar dan
echt een mooie'; die mentaliteit
dus) op het podium weer bela
chelijk.
Madonna's show is een flitsen
de revue vol dansscènes, waarin
de 13-jarige Chris Finch (waar
bleef de Arbeidsinspectie?)
slechts een van de radertjes
vormt. Snelle ondeugende acts
(het uittrekken van een slipje tij
dens 'Dress you Up') worden af
gewisseld met enorme visuele
stunts (zoals'die van de video-'re-
portage' die vertoond wordt tij
dens 'Where's the Party'. Als dan
aan het eind van de show Madon
na's fabuleuze band eindelijk
eens de strakke muzikale korset
ten mag uittrekken ontstaat er
tijdens 'Into the Groove' een
prachtige danssfeertje en wordt
de af en toe door regenbuitjes ge
troffen Kuip omgetoverd in de
grootste openluchtdiscotheek
van ons land.
Madonna: een energieke tante die vooreen prachtig danssfeertje zorgt.
86 Vanaf gistermiddag drie uur reden extra treinen af
!7, Feyenoordstadion te brengen.