Wat Madonna aanraakt verandert in goud Alles wat ze aanraakt verandert volgens haar platenmaatschappij Warner Bros. onmiddellijk in goud. Voor de in de versukkeling geraakte muziekindustrie bepaalt Madonna Louise Veronica Ciccone in belangrijke mate het gezicht van de jaren tachtig. Er was behoefte aan een nieuw idool en ziedaar: Madonna. Een meisjesdroom die in amper vier jaar werkelijkheid werd. Op dinsdag 25 en woensdag 26 augustus geeft ze een (al lang uitverkocht) dubbelconcert in de Rotterdamse Kuip. Na Japan en Amerika kan ook Europa deze maand kennisma ken met de 28-jarige Madonna, die tijdens de concerten van haar Who's That Girl?-tournee uitge sproken Beatles-achtige tafere len weet op te roepen. Duizenden fans voor het hotel, fotografen permanent in de achtervolging, en een buitenproportionele han del in souvenirs. door Dolf Ruesink Het Feyenoord-stadion in Rotter dam is op dinsdag 25 en woensdag 26 augustus het domein van Madonna en haar dertienmans band, beide ke ren uitverkocht (110.000 kaartjes ten bedrage van 37,50 tot 45,00 gulden). De soundtrack van de dit najaar ver schijnende film, eveneens Who's That Girl? getiteld, ligt op de planken. En. de op trends verzotte schooljeugd heeft zich in de vakantie als vanzelf sprekend een Madonna-agenda, -ringmap, -etui, -schoolschrift of -draagtas aangeschaft. Onafhankelijk „Een echte verklaring voor de rage rond Madonna weet eigenlijk nie mand exact te geven", zegt Wout Schotsman, verkoopleider Neder land van Verkerke Reprodukties uit Ede, het bedrijf dat wereldwijd sa men met Madonna's eigen bedrijf Winterland Productions de distribu tie verzorgt van posters, stickerkaar- ten, foto's en allerhande zogenaamde stationen/-artikelen als notitieboek jes en opmaak-etuitjes. „Mijn stellige indruk is dat Madon na als geen ander een brede groep jongeren weet te boeien. Het is een artieste met wie je je wilt vereenzelvi gen. Ieder meisje zou wel een Madon na willen zijn: het romantische type, de zelfstandige zangeres, de onafhan kelijke punker, en op een ander mo ment weer het smoorverliefde grietje. Jongens kopen evengoed graag haar posters en vallen op Madonna omdat ze gewoon een lekker koppie heeft". Net zo opvallend als deze zomer de etalages van Vroom Dreesmann haar beeltenis tonen, prijsvragen worden uitgeschreven en plaatjes de ether in gaan, zo duidelijk wierp de op 16 augustus 1959 in Bay City (Mi chigan) geboren arbeidersdochter zich in haar jeugd al op als een aanko mend artieste. Als één van de zes kin deren van Chrysler-monteur Ciccone, wiens vrouw aan kanker stierf toen Madonna zes was, moest ze snel voor haar eigén hachje opkomen en ont plooide zich als toneelspeelster, bal letdanseres en pianiste. Het zingen kwam Madonna op ze ventienjarige leeftijd aanwaaien, toen ze met 35 dollar op zak naar New York vertrok. Het aloude liedje van een artiest in spe. „In Noo Yawk", zo als ze zelf ooit met haar pseudo- Brooklyn-accent in de videofilm The Virgin Tour zei, „kende ik niemand, wilde ik dansen, gaan zingen, ieder een gelukkig maken, beroemd en ge liefd worden. Ik heb er hard voor ge werkt en mijn droom is uitgekomen". Teleurstelling Een prachtverhaal voor teenagers en niet het minst voor de enige echte Madonna Fanclub in Nederland, die met de Kuip-concerten in het voor uitzicht al wekenlang in rep en roer is. Voor secretaresse Marion Tuauy, in het dagelijks leven werkzaam op een vleesverwerkend bedrijf in het Brabantse Veghel, zijn niet alle scho ne Madonna-dromen werkelijkheid geworden. Hoezeer had de nu 490 le den tellende fanclub niet gehoopt op een forse stapel toegangskaarten. En welk een teleurstelling was het toen bleek dat platenmaatschappij WEA in Hilversum noch concert-organisa tor Mojo uit Delft de harde kern van Madonna-sympathisanten aan en treebiljetten kon of wilde helpen. „Mijnheer, ik heb hoogstpersoon lijk nog uren bij de VW in de rij moeten staan om drie kaartjes te kun nen kopen", zo luidt de klacht vanuit het Brabantse. Moeder Tuauy kreeg in de weken na de razendsnel verlo pen voorverkoop dagelijks ongeruste fans aan de telefoon. „Het is hier een beetje een gekkenhuis", zou ze haar dochter toevertrouwen. Die vindt zelf vreemd genoeg Whitney Houston veel beter dan Madonna, maar omdat er na haar activiteiten in de ter ziele gegane Whamm-penciub méér be hoefte was aan een actieve Madonna secretaresse, kreeg die zangeres bij nader inzien de voorkeur. „Ik ben er niet zo kapot van", verzekert Marion nogmaals, „maar vooral de jongens in het bestuur zijn gek op Madonna". Tom Smeetsloo van Warner Film verhuur in Amsterdam was aanvan kelijk niet zo juichend. „Een leuk ge zicht en een prima liedje zijn geen garantie voor filmsucces en ik ging dan ook wat sceptisch naar de voor vertoning van Who's That Girl? op een conventie van onze maatschappij in Amerika. Ik moet nu zeggen dat ze verduiveld leuk acteert en op het doek toch een andere aantrekkings kracht heeft op een ouder publiek dan die op haar gebruikelijke con certbezoekers". Smeetsloo karakteriseert de ver moedelijk dit najaar in Europa uit te brengen film als „een opwindend, ro mantisch en komisch avontuur". Maar hij zegt nogmaals heel voorzich tig te zijn met voorspellingen. Poppu bliek is immers niet altijd bioscoop volk. „Bij de concerten van Prince hebben we 20.000 mensen een strooi- folder overhandigd en hoeveel kwa men er naar de film? Nog geen twee duizend". In de veel gehanteerde sandwich formule (elpee, film, tournee, boek) ontbreekt ook een nieuw logo niet. Vanaf affiches, schoolartikelen en platen straalt een aangepast koppie de liefhebbers toe. Twee ogen en de tekst 'Who's That Girl?' zijn de steeds terugkerende elementen. „We waren toe aan zo'n nieuwe Madonna", merkt perspromotor Martin Jessurun van platenboer WEA op. "Haar vorige elpee True Blue en alles daaromheen was behoorlijk uitgemolken. We za ten op iets anders te wachten". De platenmaatschappij die in haar juichende voorbeschouwingen de media laat weten dat de debuutelpee Madonna wereldwijd een verkoop van vijf miljoen exemplaren scoorde, is plots terughoudend met cijfers over de verkoop in Nederland. Jessu run wil alleen kwijt dat genoemde lp de platina-status bereikte en de op volgers Like A Virgin en True Blue wereldwijd elk goed voor veertien miljoen zijn. Material girl Stond ze in haar jeugd voor rebel lie, en verzette zich op de School met de Bijbel heftig tegen uniforme kledij door in fel gekleurd textiel te ver schijnen, anno 1987 is Madonna de vleesgeworden verpersoonlijking van haar song Material Girl. De aanpak van haar tournee verraadt een goed gesmeerde dollar-machinerie, die van Osaka tot Miami op volle toe ren moet draaien en een reuze impuls zal blijken te zijn voor alles wat in de verkoop het naamkaartje Madonna draagt. Mojo Concerts had geen enkele moeite met het slijten van de kaarten voor twee grote openluchtconcerten in ons land. Om zes uur 's avonds gaan de hekken van de Rotterdamse arena open. Een voorprogramma kent Mojo nog niet. „Madonna laat ons daarover al tijden in het ongewis se", aldus het bureau, dat een equipe van zeker negentig man Madonna- personeel binnen de hekken van De Kuip verwacht. Voor geluid en licht komen tien Amerikaanse trucks Rot terdam binnenrollen, de opbouw vergt een dag. Het podium vraagt nog eens een konvooi van zes trucks en een voorbereiding van maar liefst drie dagen. „Ach, het is niet veel spe cialer dan andere grote stadioncon certen", laat men bij Mojo weten. "Maar het blijft zaak deze artiesten heel persoonlijk te behandelen, het is geen massawaar". Madonna brengt net als elders ter wereld een zeer afwisselende, doch precies een uur en drie kwartier du rende show. „Erg lichtgevoelig, dus kunnen we pas om negen uur 's avonds bij invallende duisternis be ginnen". Waar de zangeres in Neder land overnacht laat ze pas kort vooraf aan de organisator weten. Begeleid wordt ze door een band bestaande uit: Pat Leonard (musical director), Jai Winding (keyboards), Jonathan Moffett (drums), David Williams en James Harrattt (gitaar), Kerry Hatch (bas), Luis Conté (percussie), Donna Delroy, Nikki Harris en Debra Par son (koor), alsmede het danstrio Shabba Doo, Angel Ferreira en Chris Finch. Zakelijk „Madonna is, en dat merk je aan al les, op en top zakelijk ingesteld", con cludeert Schotsman van Verkerke Reprodukties. „Het is een beetje te vergelijken met Olivia Newton John en John Travolta in het Grease-tijd- perk. Maar dit gaat veel verder en Ma donna heeft het in zich om even blij vend te worden als een Elvis Pres- ley". De cijfers bij Verkerke spreken boekdelen. Gaan er normaal van po pulaire artiesten zo'n 10.000 posters de deur uit, in haar geval zijn dat er al meer dan 100.000 in Nederland. „Ma donna en haar persoonlijk manage ment houden dat allemaal in de gaten en lichten ons vroegtijdig in. Zo wis ten we dit vooijaar al dat er iets ingrij pends aan haar image zou verande ren. Is zo'n wisseling van uiterlijk doorgaans niet gunstig voor de han del -je zit immers met verouderd ma teriaal - in dit geval speelt dat nauwe lijks een rol. In haar show brengt Ma donna namelijk al haar creaties naar voren en dat betekent weer dat er vraag blijft naar al die verschillende soorten posters en artikelen. Het is al lemaal vreselijk goed doordacht". Dol op Madonna is ook het in petjes, kussens, buttons en andere pop-prullaria gespecialiseerde bedrijf Recru van de Enschedese zakenman Henk Brusse. Aan de vooravond van de dubbel in De Kuip is de baas zelf op vakantie gegaan, zijn personeel met Madonna-koorts tussen 25.000 kussentjes achterlatend. „Niet te ge loven", stamelt zijn naaste mede werkster Rietje, „Madonna loopt als een gek. Iedereen wil nu plotseling 50 kussentjes. Daar is natuurlijk niet aan te beginnen. We zijn flexibel, maar dit gaat uiteraard het best via de groothandel". Droomfiguur Meisjes kopen, zo leert een eenvou dige psycho-analyse, een hoofdsteun tje om mee te pronken op de slaapka mer. Madonna als droomfiguur. „Maar ook jongens willen wel zo'n kussen", verzekert Rietje. "Die gooi en ze achterin de auto en ze kunnen er tijdens een concert tenslotte ook nog op gaan zitten". Bruce Springsteen? Daar heeft Re- cru nauwelijks iets van gemerkt en aan eendagsvliegen besteedt de han del al helemaal geen aandacht. „Niet in de krant" mag overigens het ra zendsnel veranderde spel van vraag en aanbod op de souvenirmarkt. Lag er niet kort geleden nog een inmense stapel oude Madonna-buttons als ge doodverfde schrootwaar bij het En schedese bedrijf in de opslagschuur, met het hernieuwde imago van het popidool gaan ze thans weer als broodjes over de toonbank. Dat de commercie ook zonder de zakelijk zo zorgvuldig uitgestippelde routes van Madonna zijn weg gaat, werd twee jaar geleden al duidelijk. Het weekblad Time stelde op het om slag de klemmende vraag Why She's Hot?, en meteen stortten bladen als Penthouse en Playboy zich haast let terlijk op de attractieve coming girl. Naaktfoto's uit een minder succes volle periode etaleerden de van disco- sterretje tot wereldster opgeklom men Madonna als begeerd fotomodel. Met die publicaties en de steeds toenemende belangstelling kwamen ook de kritiek, de onvermijdelijke roddels en een niet meer te stuiten jacht van de paperazzi op Madonna's privéleven. „De mensen die me van het begin af begrepen zijn degenen die mijn afkomst weten", reageerde Madonna onlangs in één van haar spaarzame interviews met het blad Cosmopolitian. "De lui die me het succes niet gunnen kennen mijn ach tergrond niet. Er zijn een hoop mallo ten in de wereld, en vergeet niet dat veel van hun verhalen kennelijk inte ressanter zijn wanneer er vuil te spui ten is". Marilyn Monroe Hoewel ze zelf op posters, platen hoezen en in fotosessies meerdere malen een Marilyn Monroe-pose heeft aangenomen, is ze geïrriteerd als die vergelijking in vraaggesprek ken aan de orde komt. „Als ik geen blond haar zou hebben zou men niet met die domme vergelijking aanko men. Marilyn Monroe is al door te veel artiesten geïmiteerd. Monroe werd daar slachtoffer van, ik niet. Ik weet wat ik doe en als ik fouten maak, dan komen die voor mijn reke ning en niet op haar conto". Toch valt een zekere parallel met de voormalige diva van het Witte Doek niet te ontkennen. De zich aan gemeten glamour-pose, één van de vele creaties waarin de zangeres zich aan haar publiek toont, is daarvoor wat al te frappant gelijkend. En de twee jaar geleden met de acteur Sean Penn getrouwde Madonna ontleent haar bekendheid inmiddels voor een deel aan het witte doek. Haar rol in Desperately Seeking Susan (voorjaar 1985) dwong respect af en droeg door middel van de bijbehorende sound track andermaal bij tot platensucces- sen. Dat Shanghai Surprise, met echtgenoot Penn eveneens in een hoofdrol, een flop werd was geen ver rassing. „De regisseur wist niet waar hij mee bezig was", aldus Madonna in het blad Cosmopolitian. "Die opna men waren een nachtmerrie". Carol Lees van Madonna's eigen produktiemaatschappij Siren Films is er desalniettemin van overtuigd dat haar oogappeltje een filmactrice van groot formaat zal worden. „Ze heeft aanleg en een ongelooflijk ster ke persoonlijkheid, zoals een Bette Davis, Kate Hepburn en Meryl Streep. Ze werkt bij wijze van spre ken veertig uur per dag en kan nu el ke goede regisseur krijgen die ze maar wil". Madonna, moeiteloos van pose verwisselend. Links: tijdens haar 'Who's that girl'-tournee in Madison Square Garden (New York). Boven: in de gelijknamige film, die hier in het najaar zal worden uitgebracht. Rechts: in de film 'Shanghai Surprise'. (foto.s AP)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 19