'Ik speel graag vrouwen
met moeilijk karakter'
Tumultueus concert Madonna
'Musical
Cats is
een rage'
WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1987
KUNST
AMSTERDAM (GPD) - De
Royal Suite van het Amstel-
hotel. Knipmes-obers,
glamour en glitter. In de
ogen van Jane Seymour, of
liever Joyce Penelope Wil-
helmina Frankenberg, ligt
een vermoeide uitdrukking.
Drie dagen van emotionele
indrukken hebben haar niet
onberoerd gelaten. „Maar
het is de moeite alleszins
waard geweest," aldus de
actrice. Ze is in Amsterdam
om een nieuwe badlijn van
Max Factor te introduceren,
maar heeft van de gelegen
heid gebruik gemaakt om
voor haar Nederlandse moe
der, die al jaren in Engeland
woont, een grootse familie
reünie te organiseren. Voor
al die laatste gebeurtenis
heeft diepe indruk op haar
gemaakt.
De moeder van Jane, de 73-jarige
mevrouw Mieke van Tricht, heeft
een belangrijke rol gespeeld in het
leven van de superster. „In de oor
log heeft zij gevangen gezeten in
een Jappenkamp in Indonesië. Zy
is eruit ontsnapt. Veel heeft ze er
nooit over verteld, maar ik heb de
dagboeken gelezen. Die staan vol
anekdotes. Humor was haar ma
nier van overleven. Van haar heb ik
heel veel geleerd. Serieus te zijn als
het om verantwoordelijkheden
gaat, maar ook relativeren. Genie
ten van het leven, want het duurt
maar zo kort. Van haar heb ik ook
dat onverwoestbare optimisme.
Kansen pakken".
Jane Seymour
geniet van
vrijheid om
eigen rollen
te kiezen
Hagelslag
1(1) Who's that girl - Madon-
Right next door - Robert
Gray Band
Papa Chico - Toni Espo-
sito
I just can't stop loving
you - Michael Jackson
Een kopje koffie - VOF
De Kunst
La Bamba - Los Lobos
Sweet Sixteen - Billy Idol
It's a sin - Pet Shop Boys
Star trekkin' - The Firm
Let your sun shine F.
Ashton en M. van Kolck
I love to love - Tina
Charles
Balla balla - Francesco
Na poli
Nothing's gonna stop me
now - Samantha Fox
Under the boardwalk -
Bruce Willis
Fake - Alexander O'Neil
Helene - Julien Clerc
I heard a rumour - Ba-
2x( 3)
3 2)
4x( 6)
5 5)
6x(13)
7 7)
8 4)
9x(10)
10x(25)
Ux(17)
12x(15)
13 8)
14x(20)
15 (16)
16 9)
17 (19)
18x(21) Voyage voyage - Disere-
less
19 (12) Head to toe - Lisa and
Cult Jam
20 (11) I want your sex George
Michael
21 (14) Alone-Heart
22x(34) Wishing well - Terence
Trent d'Arby
23x(29) U got the look - Prince
24x(31) Duudeljo De Duinstap-
pers
25 (18) Sold - Boy George
26x(32) Always - Atlantic Star
27x(36) The Rhythm Deviiie
Yello S. Bassey
28x(--) Jive Talking-BoogieBox
High
29 (22) So strong - Labi Siffre
30x(--) Don't look any further -
Dennis Edwards
31 (33) A bailar calypso - Elli
Madeiras
32 (--) Tearing us apart
Clapton T. Turner
33 (--) Bridge to your heart -
Wax
34 (23) Mag het licht uit - De
Dijk
35 (27) Seven wonders Fleet
wood Mac
36 (--) Roadblock - Stock, Ait-
ken, Waterman
37 (-) C'est la Ouate - Carol'in
38 (24) The living Daylights - A
Ha
39 (26) The pleasure principle
remix - J. Jackson
40 (38) Second change - Frizzle
Sizzle
door
Huub Klomphouwer
met een stralend gezicht weer: „Zij
heeft, toen ze mijn vader trouwde
en naar Engeland verhuisde, toch
altijd geprobeerd iets van Neder
land te bewaren. Wij kregen bij het
ontbijt kaas in plaats van marmela
de. En chocolade hagelslag. Met
sinterklaas waren er Droste letters.
Speculaas aten we ook. En als kind
was ik werkelijk verzot op fietsen.
Mijn hemel, iets leukers kende ik
niet. Mijn dochtertje Katie heeft
hier ook een fiets gekocht. Die
vindt het ook al prachtig". Ze
spreekt de typisch Nederlandse
woorden als hagelslag uit met een
Engels accent. Want als het moet
spreekt ze nog steeds Nederlands,
maar Epgels is haar moedertaal.
„In dat kamp hebben die vrou
wen daar onderling afgesproken
dat als ze het geluk mochten proe
ven de vrijheid te herwinnen, dat
voor allemaal de deur altijd zou
open staan. Toen ik geboren werd,
had ze niets. Ze heeft toen, heel
moedig, gebruik gemaakt van die
in het kamp gedane belofte. En zo
heb ik in heel wat plaatsen bij aller
lei mensen gewoond. In Schagen,
Boxtel, Den Bosch, overal".
„Ik wist dat ze dolgraag nog eens
een heleboel familie en vrienden
zou willen ontmoeten in Neder
land. Ik heb altijd al zo'n reünie
willen organiseren. Dat was een
lang gekoesterde wens. En ik vind
dat je als je de kans hebt, je moet
proberen je dromen te verwezenlij
ken. Ik wist dat ik mijn moeder er
een plezier mee deed. Je ziet steeds
meer mensen uit haar omgeving
ontvallen. Dat de respons zo zou
zijn, had ik nooit kunnen vermoe
den. De telefoon heeft niet meer
stil gestaan, nadat het bericht van
die reünie in de krant heeft ge
staan. Schoolvriendinnen uit De
venter, waar haar vader politieman
was, hebben gebeld. Kennissen uit
de Indonesische tijd, het is fantas
tisch. Zoiets maakt
druk".
Carrière
Voor Joyce Frankenberg leek in
Engeland aanvankelijk een ballet
carrière weggelegd. Op 16-jarige
leeftijd blesseerde zij haar knieën,
waarmee die droom vervloog. Ze
besloot door te gaan met haar ande
re passie: toneel. Het was haar eer
ste theateragent, die haar adviseer
de een artistennaam te kiezen. Joy
ce Penelope Wilhelmina Franken
berg was geen goede naam voor
een carrière. Het werd Jane Sey
mour. De naam van één van de om
zeep geholpen vrouwen van Hen
drik de Achtste. Het werd een
droomcarrière. Zowel op het to
neel, als in televisiefilms en onder
meer met James Bond in 'Live And
Let Die' op het witte doek. Bijna
vijftien jaar geleden bood Playboy
haar veel geld voor een fotoserie.
Ze sloeg het geld af. Nu betaalt dat
zelfde blad een veelvoud als ze
zelfs gekleed mee wil werken aan
een fotosessie.
Over haar presentatie van bad-
cosmetica: „Dat contract met Max
Factor, daar schaad ik niemand
mee. Aan de andere kant is het zo'n
lucratief contract dat ik er die grote
vrijheid voor terug heb".
Karakter
Het genot van beroemd zijn?
Vrijheid. „Ik kan mijn eigen werk
uitkiezen. Het is gek, maar waar.
Vroeger werd ik herhaaldelijk ge
waarschuwd dat je niet zowel op
het toneel zou kunnen staan als in
films spelen. En dan ook nog eens
aan televisiefilms meedoen. Maar
ik ben nu in staat om elke rol aan te
nemen als ik dat zou willen. Ik ben
deze week benaderd door een Bel
gisch-Nederlandse filmmaatschap
pij. Die zullen geen gigantische ho
noraria kunnen betalen. Maar dat
hoeft ook niet. Ik heb die vrijheid.
Voor mij is bepalend wat voor film
het wordt".
En wat voor rol. Ik speel nu een
maal graag vrouwen met een moei
lijk karakter. Dat heb ik ook heel
snel te horen gekregen. Dat ik on
danks mijn - men zegt fraaie - ui
terlijk toch vooral een karakter-ac
trice ben. Vooral in Amerika lijkt
dat vrij ongebruikelijk".
De film waar zij voor gevraagd is,
zal 'Trouble in Paradise' zijn, van
Robbe de Hert, die eerder het boek
'De Witte van Zichem' van Ernest
Claes verfilmde. De Hert geldt als
een van de toonaangevende
Vlaamse filmers. Tegelijk heeft Ja
ne Seymour kans op een rol als Ma
ria Callas in een film over het leven
van de Griekse reder Onassis. „Ook
dat is weer een echte karakterrol.
Ik speel er niet de ster Maria Callas
in, maar de vrouw die door Onassis
in het ongeluk gedreven wordt.
Ze reageert een lichtelijk geprik
keld op de opmerking dat een com
binatie van karakterrollen en het
spelen van een symbool van de ro
mantiek nauwelijks te combineren
is. „Het gaat erom dat ik bij de men
sen iets losmaak. Als dat gevoelens
van liefde zijn, of van woede, of ver
driet, dan haal ik de mensen uit de
sleur van alledag. Dan vergeten ze
even hun eigen narigheid. Als ik
geen menselijke snaar kan raken,
zou ik falen in mijn werkl als actri-
Feminisme
„Er is een tijd geweest dat er een
vloek rustte op het begrip roman
tiek. Ik voel mezelf geëmanci
peerd. Toch denk ik dat het femi
nisme mede schuldig is geweest
aan een verharding in de maat
schappij. Vrouwen lieten steeds
meer hun vrouwlijke waarden val
len en probeerden op mannen te lij
ken. Ik generaliseer nu, dat is niet
goed, maar ik kan het anders niet
uitleggen. Op een gegeven moment
waren zeker in Amerika mannen
romantischer dan vrouwen. Die
hadden die gevoelens weggestopt.
Tegenwoordig bespeur ik een te
rugkeer naar de romantiek. De
waarden van vroeger, maar uiter
aard wel in een nieuw jasje. Het is
een misverstand te denken dat een
romantische film ook een karakter
loze film is. Een film als 'Gone With
The Wind' is groots. Die romatiek
daarin staat als een huis. Als we die
film nu zouden maken, denk ik dat
er niet veel veranderd hoeft te wor
den om er een sprankelende film
van te maken. Ik denk wel dat oor
logssituaties wat realistischer zul
len worden. Dat wel".
Jane lacht. Een vrolijke lach.
„Nu komt die film weer ter sprake.
De rechten voor een nieuwe verfil
ming van 'Gone With The Wind'
zijn onlangs vrijgegeven en naar
aanleiding daarvan hebben zowel
Newsweek als een Brits blad onaf
hankelijk van elkaar de lezers ge
polst wie de rol van Scarlett O'Hara
dan zou moeten spelen. Daarbij
viel mijn naam als favoriet. Maar er
zijn nog geen stappen genomen,
hoor, voor een nieuwe verfilming".
De rol van haar leven heeft ze bij
na achter de rug met de opnamen
van 'War and Remembrance', het
vervolg op de succesvolle televisie
serie 'Winds of War'. Ze speelt er
een joodse moeder in die met haar
zoontje tijdens de tweede wereld
oorlog in Auschwitz belandt. Ze
leefde zich zo in de rol in, dat ze ki
lo's gewicht verloor en nauwelijks
meer weerstand had. De opnamen
Nederland om reünie voor haar moeder te organiseren.
moesten enige tijd onderbroken
worden omdat ze in het voormalig
concentratiekamp, waar de opna
men ook daadwerkelijk plaats had
den, longontsteking opliep. „Voor
al ook door wat ik van mijn moeder
hoorde over dat Jappenkamp, was
het voor mij een heel schokkende
ervaring. Er is geen enkele poging
gedaan de werkelijkheid te ver
bloemen".
Geen ster
Eerder ty dens het gesprek had ze
al laten vallen dat ze allergisch was
voor termen als filmprinses en
filmster. „Ik ben actrice. Als film
ster komt het publiek naar de film
kijken om hun ster te zien. Ik wil
juist dat er juist naar de film geke
ken wordt en niet naar de ster. De
rol die ik speel, het karakter, is be
langrijk. Niet de dame die toevallig
ook nog mooi is. In 'War And Re
membrance' ben ik kaalgeschoren.
Dan blijft er echt alleen die rol
over. En zo wil ik het ook".
Het is tijd voor de lunch. Maar
voor het zover is, wil ze nog even de
Vele tienduizenden fans woonden gisteravond in Londen het concert van
Madonna bij. Madonna maakte tijdens haar optreden in het Wembley-
stadion een dansje met de 13-jarige Chris Finch, één van haar grootste be
wonderaars. (foto ANP)
Flauwvallende fans in Wembley-stadion
LONDEN (Rtr) - De popster Ma
donna heeft gisteravond in Londen
haar eerste concert in de Britse
hoofdstad gegeven. Handgemeen,
flauwvallende fans en door de
lucht vliegend ondergoed waren ér
het gevolg van.
Het concert van twee uur in het
Wembley-stadion werd bijge
woond door 77.000 jongeren en een
groot aantal rechercheurs.
Er braken verschillende gevech
ten uit en de politie gebruikte wa
terstralen om de verhitte gemoede
ren af te koelen. Fans, die flauwvie
len van alle opwinding werden
over dranghekken getild om te
voorkomen dat zij platgetrapt wer
den.
Madonna danste op het podium
in een bloot zwart kostuum en er
werd ondergoed naar haar gegooid.
Zij schonk er geen aandacht aan.
Omdat rondom het stadion meer
dan 2.000 'eerzame burgers' wonen
had de plaatselijke overheid voor
geschreven dat het lawaai een be
paald aantal decibellen niet mocht
overschrijden; zo ja, dan moest de
apparatuur lager gedraaid worden.
Om te kunnen meten waren deci
belmeters op daken van omliggen
de huizen geplaatst.
AMSTERDAM (GPD) - De katten
in Theater Carré in Amsterdam
hebben een zwaar leven. De zan-
gers-dansers-acteurs van de musi
cal Cats' zijn na de première op 18
juli geteisterd door griep en keel-
problemen. De meesten zijn overi
gens inmiddels hersteld. De oor
zaak was overbelasting. Er wordt
niet alleen acht keer per week in
tensief gespeeld, de afgelopen
week kwam er een extra belasting
bij door de opnamen voor een dub-
belalbum en een compact disc.
Van 's ochtends tien tot 's mid
dags vijf uur hebben ze doorge
bracht in de Wisseloord Studio's
van Phonogram in Hilversum,
waarna ze om een uur of zes in Car
ré arriveerden om zich te schmin
ken en te kleden voor de avond
voorstelling. „Ik heb nog maar een
halve zieke," zei adjunct-directeur/
producer Hubert Atjak begin deze
week optimistisch.
Atjak: „Ze zijn de slag nu te bo
ven. Er heerst rust in de groep, ie
der staat op zijn plek, er hoeft niets
meer te worden bijgesteld in de
rolbezetting. Het is opvallend dat
meer dan de helft van de cast alle
acht shows per week mee wenst te
doen. Aanvankelijk waren we bang
dat ze het niet vol zouden houden
en we veel met understudy's (ver
vangers - red.) zouden moeten
werken. Ze vertonen een ongeloof
lijke spirit."
De problemen met het geluid en
de verstaanbaarheid van de tek
sten zijn na de première fors aange
pakt. Wat het publiek niet merkt is
een interne moeilijkheid: in de pis
te hoort de groep de melodieën van
het orkest dat (onzichtbaar) op het
toneel zit, niet goed. De Engelse
ontwerper van het geluidsdecor is
gevraagd daar nog iets aan te doen.
De musical slaat erg aan. Atjak:
„Voor ons is een graadmeter hoe
het publiek zich gedraagt. Als men
in de pauze en na afloop van een
Cats: keelproblemen te boven
show onmiddellijk over andere
dingen praat, is dit een teken dat
men niet werkelijk geboeid is. Bij
'Cats' ligt dat anders. Het is een
hels kabaal na afloop. We maken
het niet vaak mee dat het publiek
ons bedankt. Men zoekt suppoos
ten op en er zijn mensen die uit de
matinee komen en meteen inschui
ven in de rij aan de kassa om op
nieuw kaarten te kopen. We kun
nen de drukte niet aan, ondanks
een dubbele bezetting aan de tele
foon en de kassa's."
Atjak noemt de belangstelling
„ver boven de verwachtingen":
We hebben 1610 plaatsen. Het ge-,
middelde van de avondvoorstellin
gen ligt door de week boven de
1500 en in de weekends is het uit
verkocht. Daarbij zeg ik dat het
échte theaterpubliek nog moet ko
men. De duurste rangen (f 50 per
plaats) zijn in de weekends tot en
met oktober uitverkocht. In de
maanden september en oktober is
door de week nog van alles te krij
gen. Ik hoop dat met een week of
drie alle plaatsen uitverkocht zijn."
- Is 'Cats' e
i rage?
Hubert Atjak: „We hebben nog
nooit zoveel post ontvangen voor
een groep in ons theater. De lief
desbrieven stromen binnen... Een
meisje zag ik al voor de vierde
keer. Ook uit het vak komt veel
waardering. Joop van den Ende
stuurde een kist wijn en zei in een
brief dat hij buitengewoon onder
de indruk is van de wijze waarop
deze show is geproduceerd. Hij
voelde zich daardoor zélf gestimu
leerd. Conny Stuart (73) was laai
end enthousiast en Arthur van
Schendel van het Amsterdamse
UIT Bureau noemt ons, de produ
centen, de sterren van de avond.
Een beetje té lovend, natuurlijk...
Er was ook een leuke negatieve
reactie: twee dames vertrokken in
de pauze. Ze vonden dat je in de
kattevellen alles van de heren kon
waarnemen en dat stelden ze niet
op prijs. Daar konden ze niet naar
kyken."
- Zijn er nog stunts te verwach
ten?
Atjak: „Neen, we zijn een beekje
terughoudend en houden niet van
babbelverhalen. We willen de mys
tiek van 'Cats' handhaven. Het is
een voorstelling die je als totaal
moet zien. De magie mag niet ver
loren gaan. Het is een groot
sprookje. Daarom komen we niet
met scènes op de televisie. Hooguit
doen we live radio." Binnen een
week wordt het live dubbelalburn
van 'Cats' verwacht. Daar staat de
hele voorstelling op, met uitzonde
ring van één nummer. Enkele
dans-nummers zijn iets ingekort.
Op de cassette en de CD komen
uitsluitend de hoogtepunten uit de
show.
foto's laten zien van haar drie kin
deren, waarvan de oudste uit een
eerder huwelijk van haar Californi-
sche echtgenoot. Ze lijkt dan plots
een stuk kleiner. Een gewone moe
der, die echt trots is op haar kinde
ren. „Ook daarom ben ik blij met
mijn vrijheid. Dat ik als het er op
aankomt altijd de kinderen voor
kan laten gaan. Als ik daar aan
denk ben ik ook intens gelukkig
dat ik in die omstandigheid ben.
Want ik besef maar al te goed dat
niet iedereen het zo goed getroffen
heeft.".
Filmregisseur
Clarence Brown
(97) overleden
SANTA MONICA (AFP) - De Ame
rikaanse filmregisseur Clarence
Brown is gisteren op 97-jarige leef
tijd in een ziekenhuis in Santa Mo
nica California overleden. Hij stierf
na een langdurige ziekte.
Hij ontwikkelde zich tot één van
de grootste regisseurs van Holly
wood door de actrice Greta Garbo
een debuut te laten maken in de
film ,Het Vlees en de Duivel' (1927)
alvorens met succes.een aantal be
kende romans te verfilmen zoals
,Anna Karenina' naar het boek van
Lev Tolstoj, in 1935, en ,De Indrin
ger', naar William Faulkner, in
1949.
Brown heeft in zyn bijna veertig
jaar 52 films gemaakt. Hij kreeg zes
Oscar-nominaties voor, ,Anna
Christie' (1930), .Romance' (1930),
,A Free Soul' (1931), .The Human
Comedy' (1943), .National Velvet'
(1944) en .The Yearling' (1946).
OVERLEDEN - De Japanse schrij
ver Shichiro Fukazawa, wiens be
kendste roman .Narayama bushi-
ko' (de ballade van Narayama) ten
grondslag lag aan de gelijknamige
film van de Japanse regisseur
Shoei Imamura, is op 73-jarige leef
tijd overleden. De romanschrijver,
die als vrijzinnig en anti-confor
mistisch bekend stond, werd door
zijn aangenomen zoon Mitsuo in
zijn woning op het platteland dood
aangetroffen.
,De ballade van Narayama' werd
in tien talen vertaald. De roman
gaat over het leven van arme boe
ren in de bergen van het noorden
van Japan en speelt zich af in de
19de eeuw.
Fukazawa ging door voor een te
gendraadse man, die wars van het
moderne Japan zich op zijn boer
derij van de wereld had afgekeerd.
OVERLEDEN - De Braziliaanse
dichter Carlos Drummond de An-
drade is op 85-jarige leeftijd aan
een hartaanval overleden.
Drummond de Andrade verwierf
internationale bekendheid met zijn
modernistische gedichten.
Hij werd bekend als de eerste
dichter die een hedendaags en spe
cifiek Braziliaans taalgebruik tot
kunst verhief.
Maar Drummond de Andrade
hield ook vast aan een sterk histo
risch besef, waarvan hij ook uiting
gaf in zijn journalistieke werk.