'Zo ik iets ben9 ben ik Amstelveens Uit-festival voor jongeren Prijs voor film BURP! PAGINA 18 KUNST DINSDAG 11 AUGUSTUS 1987 D Peter van Straaten (52) is een dubbeltalent. Hij kan even goed overweg met de tekenpen als met de schrijfpen. Zijn strip 'Vader en zoon' is legendarisch, maar ook zijn politie ke cartoons, tragische grappen, erotische tekeningen en schetsen uit het literaire wereldje slaan aan. De laatste tijd timmert hij ook als schrijver aan de weg. Vorig jaar verscheen een bundeling van zijn Parool-stukjes onder de titel 'Leuk is anders'. Dit jaar publiceerde hij sa men met Simon Carmiggelt 'Het literaire leven' en ver scheen 'Agnes', de geschiedenis in afleveringen van een 'zelfstandige-maar-afhankelijke-vrouw-van-nu'. AMSTERDAM (GPD) - De lobby van het Amsterdamse Hilton-hotel. Ruim een half uur te laat komt Van Straaten binnenrennen. Het be zoek aan zijn ernstig zieke vriend en collega-schrijver Eelke de Jong (inmiddels overleden, red.) is een beetje uitgelopen. Over hem zegt Van Straaten: "Als schrijver is Eel ke altijd onderschat en nog wel het meest door hemzelf. Hij verzon al tijd allerlei uitvluchten om maar niet te hoeven schrijven." door Gerlof Leistra Tijdens het gesprek maakt Van Straaten zo nu en dan een wat af wezige indruk. Na afloop vertelt hij de inmiddels ook in de bar van het Hilton gearriveerde Rijk de Gooyer (samen met De Jong auteur van de lotgevallen van Koos Tak) over zijn bezoek aan Eelke de Jong. Een jaar of tien geleden begon de Haagse Post met het publiceren van een briefwisseling tussen Eel ke de Jong, Rijk de Gooyer en Pe ter van Straaten onder de titel 'Bes te Jongens'. In feite was dat het be gin van Van Straaten's carrière als schrijver. "Ik ontdekte dat ik het leuk vond en er steeds meer mijn best op ging doen. Het begon als een grapje omdat Eelke ontzettend veel moeite had om die rubriek el ke week vol te krijgen, maar het sloeg aan en ik ging schrappen en een nog mooier woord zoeken. Maar eigenlijk heb ik altijd al ge schreven, want mijn tekeningen konden nooit op zichzelf staan. Daar moest altijd een onderschrift bij." Na de brieven volgden de korte Kronkel-achtige schetsen waar Van Straaten nu het patent op lijkt te hebben. Hoewel 'Agnes' tegen woordig wekelijks op de achterpa gina van Vrij Nederland staat, ver scheen de serie aanvankelijk op onregelmatige tijden in Het Parool. "Carmiggelt hield er mee op en toen dacht ik: ik ga die hele rubriek overnemen en zo ontstond 'Agnes'. Dat was waanzinnig brutaal, maar ik heb nooit de pretentie gehad hem echt op te volgen. Het was na tuurlijk beter geweest als ik heel anders had geschreven dan Car miggelt. Wat ik doe is slechter. maar het zit wel in zijn buurt. Ik voel me ontzettend verwant aan die man, maar ik wil niét zijn scha duw zijn." Dialogen Evenals Carmiggelt is Peter van Straaten een meester in het schrij ven van levensechte dialogen. -Loopt hij de hele dag andere men sen af te luisteren? "Ik heb mijn oren wel goed open staan, ja. Maar ik ben veel te lui om notities te ma ken. Dan gaat het ook opvallen. Bo vendien is het niet goed om dingen letterlijk over te nemen. De meeste gesprekken vervorm ik in mijn herinnering. Je laat dingen weg die je niet kunt gebruiken." Zijn ideaal is dat de lezer door de manier van praten merkt wie er aan het woord is. "Maar ik geloof niet dat me dat lukt. In Agnes praten Agnes en Arthur eigenlijk allebei op dezelfde manier, mijn manier. Het klinkt wel heel natuurlijk, maar je merkt niet dat Agnes an ders praat dan Arthur." In het verhaal 'Als we maar ge luid maken' in Liever is anders be schrijft Van Straaten een fictiéf ge sprek tussen twee dames in een trein. Ze vervallen voortdurend in lachwekkende herhalingen en sla gen er in ondanks een enorme om haal aan woorden helemaal niets te zeggen. Van Straaten: "Ik ben niet in staat zo'n gesprek te voeren. Daar word ik gek van. Ik ben soms verbijsterd. Mensen praten heel bi zar en gebruiken volstrekt vreem de woorden en zinswendingen. Weet je wie daar een heel scherp oor voor heeft? André van Duin. Moet je maar eens opletten, die ge bruikt al die dingetjes. 'Och, is het al weer elf uur? Gaat hard, hè'. Die man is daar zo goed in. Echt heel knap." Bouquet-reeks Het schrijven van een aflevering van 'Agnes' kost hem niet veel tijd. Zijn vrouw treedt op als 'editor'. "Dus die gaat er enorm in zitten schrappen. En dan moet ik er weer zinnen bij maken om op lengte te komen. Maar ze heeft bijna altijd gelijk. Die hele Agnes balanceert Eén van de talloze illustraties van tekenaar schrijver Peter van Straat- en. (foto gpd) Korte-baan-schrijverPeter van Straaten: natuurlijk op hét randje van de Bouquet-reeks. Als het er over heen valt, is het helemaal mis. Als je alles gaat uitleggen en niets meer aan de lezer overlaat." "Ik heb wel eens zes afleveringen achter elkaar geschreven. Maar dan weet ik ook niet meer hoe het verder moet. Dan zegt mijn vrouw: laat er nou maar eens even helemaal niets gebeuren. En dan maakt Agnes haar huis schoon en gebeuren er verder geen schokkende dingen." Toen hij met 'Agnes' begon, schreef hij alle dialogen achter el kaar. "Dan moetje dus steeds weer 'zei Agnes' en 'zei Arthur' schrij ven. Dat komt heel hortend over. Als je het typografisch onder el kaar plaatst, kun je dat allemaal weglaten. Dat is gewoon een truc. Het was een tip van Carmiggelt. Maar het gekke is dat hij dat nooit rechtstreeks tegen mij gezegd heeft, maar via iemand anders. Dat is zo aardig van Carmiggelt. Hij had gewoon moeten zeggen: jongen, dat doe je helernaal fout, je moet dat gewoon onder elkaar schrijven. Zo zitje zeker in het begin enorm te Knoeien." Illustraties Van Straaten heeft bewust geen illustraties bij 'Agnes' gemaakt. "Ik heb er wel over gedacht, maar het toch maar niet gedaan. Ik heb de ervaring dat de tekeningen dan heel flodderig worden. Ik heb het al opgeschreven en dan doe ik er niet meer mijn best op." Soms kan Van Straaten met de schrijfpen beter uit de voeten dan met de tekenpen. "In mijn verha len gebruik ik graag bizarre verge lijkingen. Dat kun je in een teke ning niet. Op een gegeven moment gaat Agnes met een zekere Jos naar bed. Als ze uitgeneukt zijn en hij wakker wordt, stuurt ze hem weg. Dan staat er: 'En zijn snor hing droevig'. Dat kun je niet goed teke nen. Het allerhoogste is datje als je een tekening bekijkt een hele ro man leest. Maar daar moet je toch op zijn minst het talent van een Rembrandt voor hebben. Sommi ge van mijn tekeningen hebben dat." Op de omslag van de bundel ziet Agnes er wat smakelijker uit dan in Vrij Nederland. "Dat komt door een brief van een man uit Wasse naar. Die maakte uit de tekst op dat Agnes een zeer aantrekkelijke da me was. Maar dat zag hij aan de te kening niet af. Vrouwen met van die streepjesmonden, van die dun ne lippen, dat vond hij het ergste wat er was. Toen dacht ik: u hebt gelijk, ik zal haar iets oppeppen. Ze is nog wel steeds door het leven ge tekend, maar het is nu toch wel een lekkere meid?" Op de vraag wat hij liever doet, tekenen of schrijven, zucht Van Straaten diep. Die vraag is hem al vaker gesteld. "Laat ik Couperus maar weer eens parafraseren: 'Zo ik iets ben, ben ik een tekenaar'. Het tekenen gaat mij veel natuurlij ker af. Ik zou dolgraag een roman willen schrijven, maar voorlopig ben ik een korte-baan-schrijver. Deze stukken zijn opgenomen in het dagelijkse ritme. Voor een ro man moetje toch echt even tijd in ruimen. Daar moet een verhaallijn in zitten. Het moet enige omvang hebben en ook nog eens enige diepgang. Ik ben wel met een wat langer verhaal bezig, maar dat is ei genlijk een uitgebreide Agnes." Peter van Straaten: 'Met Carmiggelt voel ik me verwant Ademloos Als hij een goed boek leest, heeft Van Straaten de vervelende nei ging het na een bladzijde of veertig dicht te klappen. "Dan denk ik: god, wat een geweldig boek. Zo'n boek ga ik ook schrijven. En dan lees ik het niet verder. Heel schan delijk. Maar als het echt heel goed is, lees ik het ademloos uit." Van Straaten is een groot lief hebber van schrijvers als Jeroen Brouwers en Karei van het Reve. Hij ziet wel enige verwantschap met Kees van Kooten, "maar Kees is èen taalvirtuoos en dat ben ik niet. Soms is het me zelfs te virtu- Bij het schrijven van 'Agnes' had Van Straaten in het begin de verha len van J.D.Salinger voor ogen. Vooral diens telefoongesprekken vind hij prachtig. Niet voor niets begint Agnes met een telefoonge sprek tussen Agnes en haar moe der. Is hij niet bang dat hij zijn 'voorbeelden' te veel imiteert? "Daar ontkom je niet aan, dat be gint al als kind. Ik had een oudere broer die tekende. Maar hij kan veel meer. Vroeger schoof hij mij wel eens een opdrachtje toe, maar daar bakte ik niets van. Dan moest hij het weer helemaal over doen. Ik wilde een ordinaire illustrator wor den die overal inzetbaar is. Over zicht van de Rai? Teken ik even. Maar dat kon ik helemaal niet en ik vond er ook niets aan. Nog steeds laat ik dingen weg die ik niet kan tekenen. Ik kan bijvoorbeeld niet goed een paard tekenen. Maar zo half van voren en met veel stofwol ken rond de poten ziet het er nog heel aardig uit. Vroeger had ik ook de neiging om steeds dezelfde vrouw te tekenen. Tegenwoordig gaat dat wel." Café's Je zou verwachten: dat Van Straaten voor zijn werk veel in ca fés moet zitten om te kijken hoe mensen zich gedragen. Vroeger wilde die smoes thuis nog wel eens werken, maar nu trapt zijn vrouw er niet meer in. "Maar wat café's be treft heb ik echt nog voor eeuwen materiaal. Agnes speelt nu, maar het is geïnspireerd op wat ik dertig jaar geleden als vrijgezel heb mee gemaakt. Dat merkt niemand, dus zoveel is er kennelijk niet veran derd. Er zitten nog steeds dezelfde Een paar jaar geleden ging hij wel eens met zijn dochter mee naar zo'n bruin jongerencafé in Hoorn. "De jongens daar gedroegen zich precies zo als ik mij dertig jaar gele den in Amsterdam gedroeg. Die wachten ergens op. Dat herinner ik me zo goed: dat uren wachten." "Als je nagaat wat je als jongen een tijd verdoet met klooien en nietsdoen. Dat irriteert me nu. Dan denk ik: verdomme, je wordt een ouwe lui. Maar het irriteert me echt, de lamlendigheid van de jeugd". Vol walging spoelt hij daar na de vieze smaak in zijn mond weg met het zoveelste koele pilsje. Maar Van Straaten blijft zijn gram halen. "Laatst was ik hier in café Welling. Daar hangt altijd een beetje een matte, moedeloze sfeer. Piet is er weer, Kees is er weer, Wim is er weer. Op een gegeven moment kwam er een man binnen en die was een avondje uit. Daar ging zoiets vrolijks van uit. Die man gaf ook rondjes enzo. Er wor den daar oók wel rondjes gegeven, maar veel möëdelozer. Het hele ca fé ging tintelen en leven." Mist hij het frequente cafébe zoek dan niet? Hij kan toch zo goed met een kater werken? Hij kijkt me aan of ik gek ben. "Je kunt toch thuis drinken! Ik geloof overigens dat ik het ook zonder kater heel goed zou redden. Maar ik vind het wel prettig. Ik zou het niet echt missen, maar ik zie er ook de nood zaak niet van in om niet meer te drinken. Van drinken word je na tuurlijk niks slanker, da's waar. Ik ben nu aangekleed, maar je moet me niet in bad zien. Dan puilt alles een beetje." Ideeën Het komt regelmatig voor dat mensen Van Straaten suggesties aan de hand doen voor tekeningen. Toch maakt hij daar liever geen ge bruik van. "Als het goeie ideeën zijn, heb ik de pest in dat ik ze zelf niet bedacht heb. Een misplaatst soort trots. Ik heb wel eens ideeën voor Yrrah, maar ik merk bij hem dezelfde irritatie. Wat voor ideeën? Bijvoorbeeld de ingang van een kerkhof en daar zit dan een man met zwarte ballonnen." Van Straaten steekt zijn bewon dering vopr Yrrah niet onder stoe len of banken. "Het is zo waanzin nig mooi getekend. Zo helder en strak, zo scherp. Datzelfde geldt in het kwadraat voor de erotische tekeningen die Van Straaten zelf maakt. In 1984 publiceerde hij Aanstoot, 52 'onfat soenlijke tekeningen' waarop men sen ongegeneerd op de meest on gebruikelijke plaatsen de liefde be drijven. In oktober verschijnt een ver volg: Nastoot. "Die titel werd me door De Arbeiderspers aan de hand gedaan. Maar het is van het zelfde laken een pak, hoor. Dezelf de smeerlapperij. Ik vind het enig om te doen. Maar het is een werk! ODENSE/AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse film BURP! van Willy Wissink en Jan Doense heeft op het festi val voor korte films in het Deense Odense de tweede prijs gekregen. De makers ontvin gen een sculptuur en 15.000 Deense kronen (ongeveer 4.500 gulden). Het festival werd van 1 tot en met 7 augustus gehou den. Dat maakte Jan Doense maandag bekend. De eerste prijs was voor de Britse broers Steve en Tim Kuay voor „Street of crocodi les". De derde prijs ging naar „Adonis XIV" van de Rus D. Sadikhov. BURP! is een eindexamen- produktie van de Nederlandse Film' en Televisie Academie in Amsterdam. De jury, met on der anderen Bert Haanstra en animatiefilmer Borge Ring za ten, bestempelde de film als „de meest fantasievolle film van het festival". AMSTERDAM - De nieuwe zijvleugel van het Amsterdamse Concertgebouw krijgt langzaam maar zeker vorm. Wat men ziet is een stalen skelet met betonnen peilers. (foto ANP) AMSTELVEEN (ANP) - Het i we seizoen voor houders van een Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) wordt dit jaar voor het eerst inge luid met een uit-festival voor jon geren. Minister Brinkman van WVC verricht zaterdag 12 septem ber de opening van dit festival. Het wordt gehouden voor en in het Cultureel Centrum in Amstelveen. Het festival, dat de naam 'Uitzin nig '87' heeft gekregen, is ontstaan uit een idee van de directeur van het Cultureel" Centrum, W. Bary. Hij presenteerde als voorzitter van de werkgroep 'Uitzinnig '87' giste ren het programma. Bary kondigde aan dat CJP-hou- ders dit seizoen een jongerenabon- nement voor voorstellingen in het Cultureel Centrum kunnen nemen. Uit dertig voorstellingen kunnen jongeren zelf hun abonnement sa menstellen. Zij moeten ten minste drie voorstellingen boeken om in aanroerking te komen voor kortin gen van tien gulden per voorstel ling. Dat is een aanzienlijk hogere korting dan zij op hun CJP zouden krijgen. De directrice van de Federatie Cultureel Jongeren Paspoort, A. Hagens, sprak de hoop uit dat het CJP-seizoen 1988 met een landelij ke manifestatie in vier of vijf Ne derlandse steden en een televisie theaterproject geopend kan wor den. 'Uitzinnig '87' biedt de jongeren' in 's middags een informatiemarkt, een literaire matinee en 's avonds een gevarieerd cultureel program ma. Voor CJP-houders is de toe gang gratis. Het festival is mogelijk geworden door sponsoring van het bedrijfsleven. Op dit moment bezitten ruim 180.000 jongeren een CJP. Deze geeft recht op korting op theater voorstellingen, ballet, concerten en culturele reizen. Verder zijn drie honderd Nederlandse musea gratis toegankelijk voor CJP-houders en bieden zeventig tijdschriften CJP- houders goedkopere abonnemen ten. Sinds kort geeft ook een aantal jongerencentra korting. Iedereen tot en met 25 jaar kan een CJP aan vragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 18