literatuur sterkt onze ruggegraat' AVRO wil 'private' omroep worden met meer zendtijd Smartegeld James Bond NCRV-radio begint project voor jongerenkoren PAGINA 16 KUNST WOENSDAG 29 JULI 1987 G. Wallis de Vries: 'Niet altijd uit op maximale kijkcijfers' gelijkheden biedt, in het bijzonder de financiële ruimte om eigen pro gramma's te maken ontbreekt, meent de AVRO. De nota baseert zich op de me- diaparagraaf in het regeerakkoord van juli vorig jaar, waarin een pas sage staat over commerciële om roep. Wanneer twee of drie omroe pen dat willen, kunnen zij het pu blieke bestel verlaten en een com mercieel net exploiteren. Tot op heden is geen gebruik gemaakt van die mogelijkheid. Kijkcijfers Uit de nota blijkt duidelijk dat de AVRO een vereniging wil blijven zonder winstoogmerk. „Want de commerciële organisatievorm is ons wezensvreemd, wij willen onze eigen identiteit behouden. Wij zijn er niet op uit altijd maximale kijk cijfers te halen", aldus Wallis de Vries. De AVRO meent in de nieuwe constructie te moeten beschikken over meer zendtijd. Op de televisie wil de AVRO drie avonden vullen: twee vaste avonden én de zondag avond. Die avond moet in de visie van de AVRO beslist zonder STER blijven en is nodig om identiteits gebonden programma's als 'Jonge mensen op het concertpodium' en 'Tussen kunst en kitsch' te kunnen blijven brengen. Voor wat betreft de radio is er volgens de AVRO in een duaal be kend tijdens een bijeenkomst naar aanleiding van het uitkomen van de AVRO-nota 'Van publieke om roep naar private omroep'. In deze nota, die moest dienen als discus siestuk richting Veronica, TROS en regering-Lubbers, wordt uitge breid ingegaan op de mogelijkhe den van een duaal omroepbestel. De AVRO vindt dat het huidige omroepbestel weinig toekomstmo- stel dringend behoefte aan twee netten: een FM- en een AM-net. Het regeerakkoord gaat uit van slechts één radionet. De kosten van het private net a 550 miljoen gulden zullen moeten worden verkregen via een gepriva tiseerde STER. waarin de uitgeve rijen en private omroepen op ge lijkwaardige basis betrokken wor den. Er blijft dan wel reclame op al le netten, maar de publieke om roep wordt via publieke middelen gefinancierd en de private omroep via de STER Identiteit De TROS, die nog onlangs in het nieuws kwam met de voorspelling dat een commercieel televisienet op 1 april 1989 kan beginnen, toont zich in een eerste reactie niet onte vreden over de plannen van de AVRO. „Een jaar lang is de deur voor onze neus dichtgeslagen. Nu is er dan toch een opening voor een gesprek en dat is al heel belang rijk", aldus TROS-directeur C. den Daas. Een extra avond zendtijd voor de AVRO behoort volgens hem echter vooralsnog beslist niet tot de mogelijkheden. „Identiteit kan ook behouden blijven in een commerciële aanpak", meent Den Daas. Wallis de Vries acht het mogelijk dat gedurende deze kabinetsperio de nog een wetswijziging wordt voorgesteld. „De omroepen wor den het waarschijnlijk toch niet met elkaar eens. De politiek zal uit eindelijk de knoop moeten door hakken", aldus Wallis de Vries. De AVRO-voorzitter heeft de voorzitters van Veronica en TROS uitgenodigd om op basis van een discussiestuk op korte termijn met elkaar gesprekken te voeren. HILVERSUM (GPD) - De AVRO wil in de nabije toe komst het publieke omroepbe stel verlaten om een 'private' omroep te worden, een com mercieel bedrijf, maar zonder winstoogmerk. Reclamegel den vormen de inkomsten. De AVRO hoopt dat TROS en Ve ronica zich bij haar zullen aan sluiten, opdat een 'duaal' om roepstelsel ontstaat, waarin pu blieke en commerciële omroep naast elkaar kunnen functione ren. door Renate van Iperen Dit maakte AVRO-voorzitter G. Wallis de Vries gistermiddag be- Samen met Wim Noordhoek is Ad Fransen eindredacteur van het VPRO-program- ma 'Boeken'. Producente is Astrid Nauta en verder behoren tot de vaste equipe Rob van Olm, Jan Louten en Lejo Siepe. Ad Fransen studeerde Nederlands, schreef incidenteel voor de Volkskrant over film en was redacteur van het universiteitsblad Folia Civitatis. Fransen: 'Daar heb ik me bekwaamd in het interviewen. Eigenlijk moest ik er ook schrijven over de bestuurlijke kwesties die de letterenfaculteit betroffen, maar dat deed ik nooit. De pakken papier die ik op mijn bureau kreeg flikkerde ik altijd ongezien de prullemand in.' Ad Fransen schrijft ook voor Vrij Nederland en NRC Handelsblad en was een tijdlang redacteur van het literair tijdschrift 'Optima'. 6(8) Alone-Heart 7 (17) Right next door-Robert Cray Band 8 (12) Nothing's gonna stop me now-Samantha Fox 9 5) I wanna dance with so mebody-Whitney Hous ton 11 (11) The living daylights-A Ha 12 7) Diamonds-Herb Alpert 13 (18) Een kopje koffie-VOF De Kunst 14 (31) Sweet Sixteen-Billy Idol 15 (20) The Pleasure Principle-J Jackson 16 (10) I still haven't found-U2 17 (32) Star Trekkin'-The Firm 18 (16) Serious-Donna Allen 19 (28) Head to toe-Lisa Lisa And Cult Jam 20 (24) Bring Back-Mixed Emo tions 21 (21) Gente Di Mare-Tozzi Raff 22 (14) When smokey sings-ABC 23 (13) Walking together-Piet Veerman 24 (22) No sleep till Brooklyn- Beastie Boys 25 (23) Ik verlang naar jou-Cor- ry en Koos 26 (26) Viktor should have been- Grace Jones 27 (15) Don't dream it's over crowded House 28 Balla Balla-Francesco Napoh 29 (34) Mag het licht uit-De Dijk 30 Fake-Alexander O'Neal 31 (19) F.L.M.-Mel Kim 32 (29) The slightest touch-Five Star 33 Seven wonders-Fleet- wood Mac 34 Sold-Boy George 35 Rhythm is gonna-Gloria Estefan+MSM 36 Seacruise-John Spencer 37 Misfit-Curiosity Killed The Cat 38 (25) You want love-Mixed Emotions 39 (30) Viva America-George Baker Selection 40 (27) Hold me now-Johnny Lo gan (Stichting Ned. Top 40) 1(2) Who's that girl-Madonna 2 C 4) Papa Chico-Tojiy Espo- sito 3(3) It's a sin-Pet Shop Boys 4 1) I want your sex-George Michael 5(9) Helene-Julien Clerc Ad Fransen en het radioprogramma 'Boeken' LONDEN (AP) - Acteur Timothy Dalton, de nieuwe James Bond, heeft een onbekend bedrag aan smartegeld toegewezen gekregen door een rechtbank omdat het zon dagsblad News of the World had geschreven dat hij ontslagen was als de nieuwe vertolker van de Britse geheim agent 007. Dalton wil het geld bestemmen voor het National Youth Theater in Groot-Brittannië. De advocaat van Dalton, David Beuselinck, zei dat de onthullin gen in de krant op niets gebaseerd waren. In maart vorig jaar schreef de krant het gewraakte artikel on der de kop .Tijd van komen en gaan voor 007'. De advocaat van de uitgever van News of the World en de toenmalige uitgever David Montgomery hebben het artikel in middels betreurd. HILVERSUM - Grote euforie heeft de toekenning van de Zilve ren Reiss-microfoon, aan het pro gramma 'Boeken', bij de makers niet teweeg gebracht. "We zijn niet zulke feestvierders", zegt Ad Fran sen nuchter, "maar voor de VPRO is het natuurlijk wel mooi, én de Nipkow-schijf én de Reiss-micro foon. En ik wil best toegeven dat die prijs ons stimuleert om er in het nieuwe seizoen weer fris tegen aan te gaan". door René 't Sas Terwijl in de zomermaanden een aantal hoogtepunten uit 'Boeken' wordt heruitgezonden zijn de ma kers druk in de weer met het be denken van een nieuwe aanpak voor het komende seizoen. De eer ste twee maanden van het nieuwe seizoen zal het eerste uur (met daarin actualiteiten en korte inter views) live uitgezonden worden. Het tweede uur blijft gereserveerd voor de portretterende interviews. Ad Fransen: "Het eerste uur willen we graag nog wat meer vaart ge ven. Het moet wat feller, polemi- scher. Tot nog toe zijn we nogal aan de brave kant geweest, vind ik". Veel meer wil hij over de ver nieuwde aanpak nog niet loslaten. "Er moet nog zoveel besproken worden". Van een echte concurrentie tus sen 'Boeken' en de literaire bijla gen van dag- en weekbladen is vol gens Fransen geen sprake. "Het is natuurlijk leuk om af en toe eens een primeurtje te hebben, maar over het algemeen is er eerder sprake van kruisbestuiving dan van concurrentie. Als ik iets in de rubriek van Diny Schouten (Vrij Nederland) lees denk ik soms: aar dig, maar wellicht zit er meer ach ter. En het omgekeerde zal ook wel gebeuren neem ik aan". Nieuwe invalshoek Specifieke selectiecriteria om aan het ene boek wel en aan het andere boek geen aandacht te be steden hanteert 'Boeken' niet. "Medewerkers komen meestal met een voorstel naar aanleiding van een pas verschenen boek dat ze net gelezen hebben. Schrijvers worden door ons nooit geïnterviewd op grond van het simpele feit dat er een nieuw boek is verschenen. We moeten het boek eerst, om een of andere reden, de moeite waard vin den. Dat heeft niet direct met kwa litatieve criteria te maken. Bij boe ken die al veel aandacht in de lite raire pers gekregen hebben probe ren we een nieuwe invalshoek te verzinnen. Toen onze medewerker Lejo Siepe hoorde dat iemand had geklaagd over 'Meander' van Tessa de Loo, omdat het boek geen fictie zou zijn maar op werkelijkheid zou berusten, hebben we de man die dat beweerde geïnterviewd én Tes sa de Loo. Dat is dan aardiger dan Tessa de Loo voor de zoveelste keer te laten vertellen hoe het boek in elkaar zit en hoe het schrijfpro ces verliep". Met vrij grote regelmaat besteedt 'Boeken' ook aandacht aan debute rende en onbekende schrijvers. Fransen vertelt hoe op een keer, door een kleine advertentie in het Limburgs Dagblad, zijn aandacht werd gewekt voor het 'Dagboek van een boer', van ene Sjeng Schrijvers. Het boek leek hem zo aardig dat hij naar het zuiden toog voor een interview met de schrij ver-boer. Schrijvers voelde zich dermate vereerd dat hij, in Fran- sens exemplaar de volgende op dracht noteerde: "Wandel door het leven en praat met iedereen". Interne zaken Buitenlandse boeken, indien niet vertaald, komen in 'Boeken' over het algemeen weinig aan bod. "De meest geëigende vorm om zo'n boek voor te stellen", aldus Ad Fransen, "is toch door middel van een interview met de schrijver. En het budget van het programma laat vele en verre buitenlandse reizen nu eenmaal niet toe". Wat het pro gramma kost wil hij niet zeggen. "Dat zijn interne zaken". In tegenstelling tot wat men wel eens geneigd is te denken lopen de grote uitgeverijen de deur van 'Boeken' niet plat om een werk uit hun fonds in het programma te krijgen. Fransen: "Volgens de uit gevers bevordert een radio-pro gramma ook nauwelijks de ver koop van een boek. Televisie is wat dat betreft een veel beter me dium". Fransen vraagt zich af waarom de Nederlandse televisie het nog steeds zondereen goed boekenpro gramma moet stellen. "Als in het buitenland een interview van een uur met Marquez of met Günter Grass uitgezonden kan worden, waarom kan dat hier dan niet? Wat ik aan de boekenprogramma's op de Duitse televisie zo boeiend vind, is dat men rustig de tijd neemt om het werk van een schrij ver, in zijn bijzijn, grondig te analy seren en te bespreken. Nederland heeft wat dat betreft geen ttf-tradi- tie. Misschien heeft het te maken met het feit dat wij de televisie nog steeds in de eerste plaats als de treurbuis beschouwen, en dat mensen als K.L. Poll of Carel Pee- ters, die best een goede conversatie zouden kunnen voeren, zich liever niet met het medium willen enca nailleren". Niet serieus Óver het programma 'Büch' van Boudewijn Büch (dat eigenlijk geen exclusief boekenprogramma meer is) is hij trouwens best te spreken. 'Het is best een aardig programma voor een bepaald pu bliek. Boudewijn wil de kijkers tot het boek brengen en dat lukt hem als geen ander. Het is typisch Ne derlands vind ik wanneer sommi gen gaan roepen dat hij de litera tuur niet serieus genoeg behandelt. Dat mensen dat zeggen heeft, denk ik, vooral te maken met hun aver sie tegen Büch persoonlijk. Voor het gemak wordt dan vergeten dat die man in tal van bladen voortdu rend prachtige stukken schrijft over literaire onderwerpen. En het is toch heel goed dat iemand zo'n enthousiasme weet op te wekken voor boekenStel je voor dat een of andere droogkloot zo'n program ma zou presenteren. Zou dat zo veel beter zijn?" Op de vraag of hij, naast het vol gen van wat alle kranten en week bladen, zowel in binnen- als bui tenland, nog wel tijd genoeg over houdt om alle boeken te lezen die hij zou moeten lezen, antwoordt Fransen: "Ik lees zelden recensies. Alleen bij het verschijnen van be langrijke nieuwe romans neem ik even door wat de belangrijkste re censenten ervan vinden. Maar voor ik iemand ga interviewen neem ik nooit de al verschenen recensies door". De vakantieperiode gebruikt Fransen om alle achterstallige lite ratuur weg te werken. Dit jaar gaan bijvoorbeeld 'De geschiedenis van de Russische literatuur' (Karei van het Reve), 'Madame Bovary' (in de nieuwe vertaling van Hans van HILVERSUM (ANP) - De NCRV- radio begint in oktober een groot project mef en ten bate van Neder landse jongerenkoren. Aanleiding is het. volgens de NCRV. matige muzikale niveau van deze koren Via selectie, begeleiding en uit eindelijk uitzending van de muziek van de koren voor de radio wil de NCRV het muzikaal niveau verho gen. De protestants-christelijke omroep heeft een projectgroep in gesteld die de inzendingen beoor deelt en de koren selecteert en be geleidt. De opnamen worden uitge zonden in het wekelijkse radiopro gramma .Water en vuur'. De redactie van dit programma over jongeren en geloof, dat in de cember 1985 voor het eerst werd uitgezonden, nam zich voor elke uitzending op te luisteren met mu ziek van jongerenkoren. Ze zag in de afgelopen anderhalf jaar echter weinig kans muziek van Neder landse jongerenkoren te laten ho ren. Uitzending was vaak niet ver antwoord omdat volgens de NCRV „de teksten onverstaanbaar waren, de begeleidingsband de dirigent wegdrukte of bijvoorbeeld de so pranen vals zongen". De voorzitter van de 11.000 leden tellende landelijke groep jeugdko ren en gospelgroepen, Rob Gijbeis, schreef de NCRV daarop dat er steeds minder jongerenkoren in .Water en vuur' te beluisteren zijn. Gijbeis heeft zitting in de project groep die de koren gaat selecteren en begeleiden. De NCRV nodigt in het kader van het project tekstdichters en componisten uit teksten en muziek voor liederen voor jongerenkoren te schrijven. Pinxterenj, een roman van Inge borg Bachmann en 'Publiek Ge heim' van Bernlef in de vakantie koffer mee. "Maar dat laatste moet je niet schrijven. Waarom niet? Ik heb het ooit maar voor een kwart kunnen uitlezen. Tijdgebrek. Dat is voor Bernlèf toch niet leuk om te horen?" Eindredacteur Ad Fransen: 'Volgend jaar willen we 'Boeken' wat minder braaf maken' schrijvers zijn wii hij wgl Kwijt: Van der Heijden, Reve en Kees Ou- wens. Later in het gesprek vallen ook nog de namen van Jan Em- mens, Nescio en Hugo Claus. "Claus roept op een prachtige ma nier de benauwenis van het katho lieke verleden op. Denk maar aan 'Omtrent Deedee' en 'Het verdriet van België'. Het feit dat ik zelf uit het katholieke zuiden (Limburg) kom heeft zeker met die voorkeur voor Claus te maken, ja". Pratend over buitenlandse schrijvers noemt hij T.S. Eliot, Na- Langspeelplaat verliest steeds meer terrein het repertoiregebruik op de dure cd gebaseerd is op de lagere lp- prijs. De sterke opmars van de cd heefdt daarom voor de auteurs nog geen voordeel opgeleverd, want de dramatische teruggang van de an dere categorieën geluidsdragers deed de totale opbrengst van au teursrechten aanzienlijk dalen, zo wordt geconstateerd. Voor de ver- bokov en J.D. Salinger. "'The Cat cher in the rye' is een boek waar ik, net als van 'De Avonden' van Reve, zeer onder de indruk van was. Toen ik dat boek las ging ik er hele maal in op. Op zo'n moment zit je niet meer op je stoel maar loop je met Holden Cauldfield door New York. Je herkent iets in zijn onte vredenheid. Dat geldt ook voor Frits Egters in 'De avonden'. De gevoelens van deze personages zijn universeel". Elk najaar slaat bij Ad Fransen de boekenkoorts weer toe, Speu- ve omzetstijging van de compact disc. De omzet van de langspeel plaat daalde ten opzichte van 1985 met 13 procent. Dit betekent dat nu nog slechts de helft van de om zet van 1980 wordt gehaald. De ver koop van muziekcassettes, die dere toekomst is de organisatie „gematigd optimistisch", omdat vanaf dit jaar een verhoging van de cd-vergoeding wordt verwacht. Daarbij wordt er van uitgegaan dat de verdere groei van de cd-verko- pen de voortgaande daling bij de andere soorten geluidsdragers zal overtreffen. Volgens Buma/Stemra moeten echter voor eén blijvende verbete ring van de cd-markt de cd-appara- tuur en vooral de compact discs wel 'goedkoper worden en zo bin nen het bereik van grotere groepen consumenten komen. (foto GPD» rend naar boeiende, fascinerende en mogelijk spraakmakende werken waar 'Boeken' aandacht aan zou kunnen besteden, maakt hij dan zijn rondgang langs de di verse stands van de uitgeverijen op de 'Vers voor de pers'-boeken- markt. Over de beroemde Frank furter Buchmesse is hij minder en thousiast. "Daar heb ik een hekel aan. Ik ben er ooit één keer ge weest, maar nooit weer. Daar over valt me eerder een ontmoedigende dan een stimulerende 'Bücherfie- ber'. Toen ik die gigantische hoe veelheid boeken daar'zag dacht ik: wat heb ik maar bitter weinig gele zen in mijn leven, en: dit kan ik toch nooit behappen. Je ziet er door de bomen het boek niet meer". Wanneer, tot slot, de vergelijking ter sprake komt tussen literatuur, en muziek zegt Ad Fransen: "Lite ratuur haalt je op een heel andere manier onderuit dan muziek dat doet. Een boek pakt je bijvoor beeld omdat je erin leest over din gen waarvan je tot dan toe dacht dat jij er alleen mee rondliep of mee behept was. Een bepaalde schrijver blijkt die gevoelens ook te kennen, en bovendien raak te verwoorden. Muziek ervaar je op een eenzamer manier. Muziek gaat veel sneller langs je ruggegraat. Li teratuur blijft langer hangen en sterkt je ruggegraat". Geen lafheid Over wat er aan Nederlandse lite- rauur de laatste jaren gepubliceerd wordt is Ad Fransen best te spre ken. "In schrijvers als A.F.Th. Van der Heijden en Frans Kellendonk hebben we toch een aardige opvol gers van Reve, Mulisch en Her mans. Natuurlijk lees ik ook wel eens boeken waarvan ik me af vraag hoe ze geschreven, hoe ze uitgegeven konden worden, maar dat bederft mijn plezier in jiet le zen niet, nee. Namen noem ik niet. Echt niet, nee. Als ik een dergelijk boek lees probeer ik toch nog enig plezier te putten uit het speuren naar een antwoord op de vraag waarom precies dat boek niet goed Ad Fransen werd 'met de literai re bacil besmet' toen hij nog op de middelbare school zat. De liefde voor de muziek (hij speelde toen ook in een bandje) moest al gauw plaats ruimen voor wat zijn groot ste en enige passie zou worden: boeken. Schrijvers aan wie hij een hekel heeft wil hij, ook na aandringen, niet noemen. "Dat is niet uit laf heid, nee. Maar ik heb je al gezegd: volgend seizoen willen we 'Boe ken' wat minder braaf maken en ik heb geen zin mijn kruit nu al te ver schieten". Wel wil hij kwijt dat hij een hekel heeft aan 'schrijvende ar tiesten'. De namen Ton Lensink en Youp van 't Hek vallen. "Die men sen zijn toch al goed op een be paald terrein. Waarom willen ze dan ook nog per sé schrijven?" Wie zijn favoriete Nederlandse AMSTERDAM (ANP) - Terwijl de compact disc een steeds grotere aantrekkingskracht op het kopen de publiek uitoefent, verliezen de langspeelplaat en de single steeds meer terrein. Dit blijkt uit het gis teren verschenen jaarverslag 1986 van de auteursrechtorganisatie Bu ma/Stemra. Volgens het verslag heeft 1986 voor de geluidsdragersmarkt niet gebracht wat er een jaar eerder van werd verwacht. Weliswaar groeide de totale geldomzet met ruim vijf procent, maar dat was vrijwel uit sluitend te danken aan de exDlosie- sinds 1982 weer een groei vertoon de, zakte weer in en verminderde vorig jaar met 18 procent. Geen opwekkend beeld, aldus Buma/Stemra, zeker niet voor de auteur, omdat de vergoeding voor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 16