'Televisie is niet bedoeld om er
een rel mee te veroorzaken'
'Ze vinden me goed of juist heel slecht'
Vele afgewezenen van Cats
Billy Joel ontsteekt in
razernij tijdens concert
Animatiefilmers krijgen
Amerikaanse bekroning
PAGINA 14
KUNST
DINSDAG 28 JULI 1987
AMSTERDAM - In Theater Car
ré ging vorige week zaterdag de
musical 'Cats' in première. Mu
ziektheater van de bovenste
plank in een 'eigen' Nederlandse
kopie naar het werk van compo
nist Andrew Lloyd Webber, met
kattengedichten van'T.S. Eliot,
in een vertaling van Gerrit Kom-
rij.
door
Jacques J. d'Ancona
Een ontnuchterende, tamelijk
doeltreffende slagzin staat aan
de basis van de produktie 'Cats'
waarmee Theater Carré het
eeuwfeest viert: Carré gebruikt
geen sterren, Carré móókt ster-
De directie van Carré wilde
daarmee zeggen dat ze al lang
wist dat er veel talenten beschik
baar zijn in dit land en dat deze
een kans op ontwikkeling krij
gen als ze echt vakmatig op ni
veau gedrild en gedisciplineerd
begeleid worden.
Vandaar dat er nu veel onbe
kende, jonge mensen in de bezet
ting van dit muziektheaterstuk
opduiken. De gemiddelde leef
tijd mag je schatten op zo'n 25
jaar. Het jongste meisje is Nancy
Nijenhuis uit Ridderkerk. Ze is
in 1969 geboren. Reken maar na.
De eisen waren hoog. Een re
den waarom honderden kandi
daten die zich aanmeldden voor
de audities het niet haalden. Ie
mand van zeventig jaar dacht dat
er voor hem wel een rolletje als
figurant was weggelegd. Helaas
niet. Een dame van een eindje in
de zestig voelde ook wel voor de
totale transformatie in een poe-
zevel, maar ook zij hoefde niet te
verschijnen. Jammer. Men wilde
levensechte katten met eigen
Goudsmit, Hogenkamp, Cramer en Van Dijk vielen af...
schappen als elegantie, trots,
laaghartigheid, fantasie, losban
digheid, berusting, burgertrut
tigheid, geldzucht-
De producenten zochten voor
dit katten-epos derhalve naar
schapen met vijf poten: mensen
die kunnen zingen, dansen en ac
teren en liefst alles op hetzelfde
moment. Ga er maar aan staan.
Afmattend tot en met.
Er waren bekende namen on
der de ruim 600 kandidaten van
wie éen groot aantal is opgeroe
pen voor een van de talrijke audi
ties die in december werd geor
ganiseerd. De befaamde zanger-
acteur Lex Goudsmit, bij voor-,
beeld. Hij heeft nog steeds l_._
geweldige stem met een dito
draagkracht, maar kreeg de rol
niet.
Frank Affolter (broer vah de
cabaretière Heddy Lester, zanger
en pianist, hitmaker) evenmin.
Hij kwam adem tekort en kon
vertrekken. De ooit populaire
zanger Ben Cramer ook, on
danks zijn ervaring van ruim een
seizoen geleden in de musical
van het Volkstoneel. Toch maak
te hij een goede indruk, maar de
makers hadden een ruimere ma
te van vaardigheid in het wen
senpakket opgenomen. De naam
van Bill van Dijk (recent bekend
door de musical Evita, ook
Andrew Lloyd Webber) is ook
gevallen, evenals die van de ca
baretier-liedjesschrijver Wim
Hogenkamp. Deze beging eens
dè fout van zijn carrière door tij
dens het zangfestival van Knok-
ke in een badjas op te treden. Dat
is hem nooit vergeven. Sinds
dien is er met hem veel mis ge
gaan, zelfs al wilde hij alleen
maar teksten maken, zoals voor
Maijol Flore en Robert Paul.
Het verhaal wil dat Wim Ho
genkamp bij het proefzingen
voor Cats zijn pet op wilde hoü-
den. Hetgeen men niet kon waar
deren. zodat hii de bordies 'Uit
gang' kon volgen—Dramatisch
verliep de aanvangsfase van Cats
voor de operazanger Jan Derk-
sen. Hij was gekozen, maar voel
de zich in dit milieu niet thuis en
haakte af.
Dat gold ook voor een van de
jongeren, de talentvolle Jan Mes
dag, die destijds met veel allure
debuteerde in de musical 'De
zoon van Louis Davids' en later
in diverse cabaret- en operette-
produkties mooi werk leverde.
Hij doorstond de krachtproef
van de audities met succes. Toen
de repetities in volle gang waren,
werd het hem te zwaar. Overver
moeid nam hij ontslag.
Vervangers
In totaal razen er 35 mensen
over het piste-podium van Carré,
de vervangers (in theatertaal
„understudy's") meegerekend.
Aangezien deze produktie fysiek
pittige eisen stelt aan het uithou
dingsvermogen en de spier
kracht, is rekening gehouden
met uitvallers door blessures.
Daarom zijn voor de meeste rol
len vervangers aangewezen, die
de problemen moeten opvangen.
Er wordt acht keer per week
gespeeld: zes avonden en twee
matinees. In totaal 120 voorstel
lingen in één theater. Voor Ne
derlandse begrippen is dat onge
kend. In het buitenland waar een
dergelijke produktie jaren in één
schouwburg draait, staat men
stomverbaasd dat Holland het
bij drie en een halve maand laat.
Méér zit er niet in.
Theater Carré wil in het kader
van het eeuwfeest ook aan ande
re facetten ruimte geven en aan
dacht schenken. Zo komen er
onder meer een (besloten) Gala
van de Eeuw, twee weken circus
en de nieuwe revue van André
van Duin, 'Honderd jaar Carré.'
BRUSSEL (GPD) - Vijf tv-sei-
zoenen geleden moest het
redactieteam van 'Mike' zich
nog uit de naad werken om be
kende namen voor de camera's
te krijgen. Intussen heeft deze
BRT-talkshow min of meer een
face-lift ondergaan. Mike Ver-
drengh durft al eens minder
bekende gasten te ontvangen,
al wordt voor het amusements
luik nog altijd op grote namen
gemikt. „Je hebt nu eenmaal
bekende namen nodig om een
nieuw programma op te star
ten. Helaas ben je in België
vlug rond en word je door de
omstandigheden gedwongen
andere invalshoeken te kie
zen", bekent Verdrengh tussen
twee repetities van zijn praat
show in.
door
Carlos Alleene
Verdrengh vindt het knap verve
lend dat zijn naam voortdurend in
verband wordt gebracht met de
toekomstige Vlaamse commerciële
televisie. „Dat ik van plan ben aan
commerciële mee te werken slaat
nergens op. Dat zijn geruchten die
om een of andere duistere reden
geregeld de wereld worden inge
stuurd. Ik heb daar nog met nie
mand over onderhandeld. Vier jaar
geleden is dat wel gebeurd, maar
toen zat ik met Duitse en Luxem
burgse televisiemakers aan tafel.
Wat zal de toekomst concreet bren
gen? Ik weet het nog niet. Mis
schien ga ik wel in de regisseurs
stoel zitten. Ik heb ook nog enkele
filmplannen die ik indertijd door
gebrek aan tijd opzij heb moeten
leggen. „Hoe hij tegenover buiten
landse praatprogramma's staat?
„Mezelf buiten beschouwing gela
ten vind ik dat de BRT-program-
ma's 'Argus' en 'Eiland' best kun
nen concurreren met Franse, Duit
se en Nederlandse programma's.
Duitse praat-shows hebben vaak
een bedroevend laag niveau. De
programma's van de BBC stijgen
daarentegen boven dat alles uit
omdat de Britse omroep op een ja
renlange traditie kan terugvallen".
Rel
- Leun je met 'Mike' dichter aan
bij Jan Lenferink dan bij Ivo Nie-
Mike over zijn praatshow op BRT
Mike Verdrengh: 'Na «olgend jaar kap ik
„De Nederlandse praatprogram- ling interview-amusement. Dat
ma's hebben een duidelijker pro- vind je nauwelijks op de Neder-
fiel dan 'Mike'. Een echt vaste for- landse buis. Alleen Ivo Niehe be-
mule heb ik niet, tenzij de afwisse- weegt zich min of meer in hetzelf
de vlak, Nederlandse praat-shows
vind ik vaak te gericht. Dat is onge
twijfeld het gevolg van het zuilen
systeem. Bijna iedereen die er een
praatshow presenteert bedient
zich van een bepaald systeem. Jan
Lenferink speelt voortdurend zijn
gasten tegen elkaar uit en Sonja
Barend is altijd op een rel uit. Het
is allemaal zo voorspelbaar gewor
den. Vorig seizoen had ik Karei
van de Graaf in de uitzending. Er
was toen een heuse rel met staken
de mijnwerkers in de zaal. Van de
Graaf vond dat geweldig. Na af
loop van de uitzending zei hij tegen
me: 'Geweldig joh, morgen haal je
alle kranten. Televisie heeft af en
toe een rel nodig'. Ik heb mijn be
denkingen bij zo'n uitlating. Het
medium televisie is er niet om een
rel te veroorzaken".
- „'Mike' wordt de ene week live
uitgezonden en de andere week op
genomen. Gedraag je je anders tij
dens een rechtstreekse uitzending?
„Als 'Mike' op beeldband wordt
opgenomen denk ik automatisch:
lukt iets niet dan wordt er nader
hand toch de schaar ingezet. Een
opgenomen programma vind ik fa
ke. Live-televisie is onherroepelijk.
Het risico dat je op je bek valt is
niet denkbeeldig".
- Praat je met je gasten vooraf?
„Daar bestaat geen vast systeem
voor. De meeste gasten zijn al door
één van de medewerkers geïnter
viewd alvorens ze in de praatstoel
gaan zitten. Bovendien wordt er
van iedere gast een klein dossier
samengesteld. Gelukkig weet je
nooit vooraf hoe een gesprek uit
eindelijk zal evolueren. Veel is af
hankelijk van de personen, vap
hun gemoedstoestand, de omstan
digheden enz....".
Censuur
„Er werd door de BRT niet pre
cies afgebakend wat we kunnen en
mogen doen. Per uitzending moet
telkens weer worden onderzocht
wat allemaal mogelijk is. Dat geldt
niet alleen voor de BRT. In het bui
tenland wordt die tolerantiegrens
misschien elders gelegd. Bij de Ne
derlandse Evangelische Omroep
kun je toch ook niét alles zeggen
watje wilt. Een cultuurprogramma
als het Belgische 'Eiland' is bij een
omroep als 'Veronica' totaal uitge
sloten. Door de optie die de Neder
landse omroepen nemen bouwen
ze automatisch een vorm van zelf
censuur in. Wat bij de VARA kan is
bij de KRO onmogelijk en vice-ver-
sa. De BRT heeft gelukkig niet zo'n
sterke profilering. „Uiteindelijk
zou, in theorie, in 'Mike' alles moe
ten kunnen. In werkelijkheid is het
echter anders. Als ik vandaag met
een liberaal praat moet volgende
week een socialist geïnterviewd
worden. Dan volgt een katholiek
- Hoe lang ga je met je program
ma nog door?
„Na volgend jaar kap ik ermee.
Zomer 1988 wordt het allerlaatste
seizoen van 'Mike'. Wat er dan in
de plaats zal komen weet ik nog
niet. Misschien kom ik dan niet
meer op het BRT-scherm, maar
voorlopig is dat nog 'een brand
buiten mijn wijk'. Ik wil wel op een
waardige manier afscheid nemen
van het kijkerspubliek. Wellicht
wordt 'Mike' volgend seizoen elke
week live uitgezonden. Dat lijkt
me een ideale manier om de kij
kers nog even extra te
Radiosportverslaggever Frans Heniichs gaat het rustiger aan doen
HILVERSUM (GPD) - "Er zijn
twee groepen luisteraars: of de
mensen vinden mij heel goed of
juist heel slecht", weet sportver
slaggever Frans Henrichs. Voor die
laatste groep zijn na het radiopro
gramma Veronica Sport van gister
avond betere tijden aangebroken.
De 64-jarige Henrichs heeft name
lijk zijn vaste medewerking aan dit
programma gestaakt.
door
Bert Mol
De specialist op het gebied van
ijshockey-en bobsleeën staat voor
al bekend om de enorme dosis en
thousiasme die hij in zijn verslag
legt. Enthousiasme, dat hem al ver- Toen was de maat vol",
scheidene keren is opgebroken.
De volgende stap in de teloor
gang was de vete met Studio
Sport-medewerker Hans Civiet die
na 25 jaar in plaats van Henrichs
naar de TT in Assen werd ge
stuurd. Henrichs: "Civiet werd na
tuurlijk gevraagd waarom ik niet
kwam. Hij zei, hoewel hij dat
achteraf heeft ontkend, 'da\; ze die
ouwe lui bij de NOS niet meer no
dig hebben". Toen het Studio
Sport-team in '84 voor de Winter
spelen in Serajewo onder de naam
reisgezelschap Civiet reisde, be
dankte Henrichs voor de eer. „Bo
vendien mocht ik niet om gezond
heidsredenen. Kees Boerhout, die
toen Spaak was opgevolgd, belde
me op en noemde me zeer onspor
tief, omdat hij niemand meer voor
het ijshockey en bobsleeën had en
smeet ook de hoorn op de haak.
Het eerste het beste televisiever-
slag voor de AVRO in 1950 tussen
de ijshockeyteams van Ijsvogels
en Antwerpen leverde een welge
meend vloek op, toen een Neder
lander de puck voor open doel
hoog over schoot, en daarmee de
Westeuropa Cup verknalde. "Ton
Scheurs, de me naar de AVRO had
gehaald, zei dat hij dat niet zo leuk
vond, want hij kreeg honderden
brieven binnen. Ik schaam me er
nog altijd voor, maar het enthou
siasme in mijn commentaar heb ik
altijd behouden".
Een tweede spontane uitlating
betekende het begin van zijn einde
als vaste medewerker van NOS
Studio Sport. De winst van het
Amerikaanse ijshockeyteam op de
onverslaanbaar geachte Russische
ploeg tijdens de Winterspelen in
Lake Placid in 1980 leverde hem
een reprimande op van Studio
Sport-chef Bob Spaak. "Ik was té
enthousiast. 'Het is krankzinnig zo
als die man staat te schreeuwen',
vond Spaak. Hij belde me op en
zei: kan het niet wat minder, en
hing meteen op. Daar houd ik niet
van".
De laatste paar jarén heeft Hen
richs voor Veronica gewerkt. "De
eersté contacten met die omroep
stammen nog uit de tijd dat Vero
nica op zee zat. Zij sponsorden
toen de ijshockey club HIJS. Ik
noemde die club altijd bij de volle
dige naam: HIJS Veronica 538.
Daar waren ze in Hilversum niet
echt blij mee. Maar zo stond HIJS
ingeschreven bij de ijshockeybond
en bij de Kamer van Koophandel".
Henrichs heeft met veel plezier
bij Veronica gewerkt. De program
mavorm van Veronica Sport ligt
precies in zijn lijn. "Daar zijn ze
goed bezig: sensationele sporten
kort brengen met een enthousiast
commentaar. Daar houd ik van.
Dat is de wijze waarop ik sport
graag breng. Maar die Mister Vero-
nica-verkiezing hoeft voor mij nu
ook weer niet hoor".
Van Henrichs heeft zijn journa
listieke carrière te danken aan cric
ket. Hij was lid van de Amsterdam
se club AAC toen De Telegraaf een
sportverslaggever zocht. Steeds
vaker worden sportmensen ingezet
voor de sportverslaggeving: Mart
Smeets (oud-basketbal internatio
nal), Ria Stalman (atletiek) en Else-
mieke Havenga (hockey) bij de
NOS en Ruud Gullit en Nelly Coo-
man bij de AVRO zijn daar voor
beelden van. Henrichs is zeker
geen tegenstander van deze ont
wikkeling.
"Als die sportmensen zich jour
nalistiek kunnen ontwikkelen is
dat een goede zaak. Smeets heeft
dat en Stalman zal het ook best in
zich hebben. In Canada en de Ver
enigde Staten is dat de gewoonste
zaak van de wereld. Daar geeft de
reporter verslag van de wedstrijd
met naast zich een sportman of
-vrouw die achtergrondinformatie
geeft. Want die ziet meer dan de re
porter wat er op het veld gebeurt".
Behalve het nodige enthousias
me in zijn werk van zijn collega's
(„Een sportverslaggever moet in
de sport opgaan, moet meeleven")
mist Henrichs vandaag-de-dag
vooral de eigen mening van de
sportjournalist. "Er wordt teveel
afgegaan op de mening van de
sportman. Waarom deze iets wel of
juist niet doet. Maar ik stam nog uit
de generatie die graag van een
journalist wilde weten wat hij er
van vindt. Nu wordt er teveel ver
scholen achter de mening van de
sporter. Ben de Graaf (journalist
van De Volkskrant en biljart- en at-
letiekmedewerker van Studio
Sport, red.) is_ een uitzondering.
Hoewel vaak negatief heeft hij toch
zijn eigen mening. Dat respecteer
ik".
Henrichs denkt het nu wat rusti
ger aan te kunnen doen. "Twee
vaste dagen per week voor Veroni
ca vind ik teveel. Ik blijf af en toe
meewerken. Misschien nog wel
voor een andere omroep maar niet
meer vast". Daarnaast hoopt hij
weer een rubriek te schrijven zoals
hij dat voor het Utrechts Nieuws
blad heeft gedaan. Een rubriek
waarin de mooie en minder mooie
herinneringen uit het sportverle
den worden opgediept. "Zo'n
nostalgische rubriek missen de
mensen toch wel".
MOSKOU (AP) - De Amerikaan
se roek-ster Billy Joel heeft gis
teravond tijdens zijn tweede con
cert in de Sovjet-Unie zijn Mos-
kouse publiek verrast met een
onverwachtse uitbarsting van ra
zernij, waarbij hij een electrische
vleugel omver gooide en een mi
crofoon aan gruzelementen
sloeg.
De zanger was in woede ont
stoken omdat de hem begelei
dende filmploeg haar schijnwer
pers op het publiek richtte. On
der de uitroep "Dit is mijn show,
onderbrak hij zijn hit 'Just a
Fantasy', en koelde zijn woede
op de apparatuur. Toen hij het
nummer had beëindigd werden
de lichten gedoofd, en overlegde
hij met zijn band. De hervatting
werd voorafgegaan door een
drumsolo van de zanger zelf.
De filmploeg, die de oorzaak
was van het pandemonium,
maakt tijdens de zes concerten
die Joel in de Sovjet-Unie geeft
opnamen voor een documentai
re, waarmee hij de kosten van de
tournee, rond twee miljoen dol
lar, enigszins hoopt te bestrijden.
Na afloop van het concert gaf
hij zwetend toe dat hij een 'prima
donna-act' ten beste had gege
ven, maar dat dit nodig was om
zijn show te beschermen. „De
mensen willen in het donker zit
ten," zei hij, "ze willen zich laten
gaan."
Joel klaagde ook over ver
moeidheid, nu hij al elf maanden
op tournee is; hij zei dat hij een
arts heeft geraadpleegd wegens
een pijnlijke keel. De 38-jarige
zanger is bezig aan een interna
tionale tournee met optredens in
Londen, Australië, Hawaii en op
eem aantal plaatsen in de Ver
enigde Staten. In de Sovjet-Unie
treedt hij op in Moskou en Le
ningrad.
De 20.000 toeschouwers in het
Olympisch sportcomplex leken
woensdagavond niet geheel ze
ker of Joel's tirade spontaan was
of deel uitmaakte van de show,
maar het enthousiasme was er
niet minder om. De zanger heeft
overleg gepleegd met Goskont-
sert, de staatsorganisatie die de
concerten organiseert, over de
strenge veiligheidsmaatregelen
waarmee de optredens zijn om
geven, dié het contact met het
publiek enigszins belemmeren.
Men zou een akkoord hebben be
reikt over versoepeling.
Joel geeft morgen nog een con
cert in Moskou, daarna volgen
drie optredens in Leningrad.
Frans Henrichs: sensationele sporten
AMSTERDAM (ANP) - De Neder
landse animatiefilmers Paul Dries-
sen uit Den Haag en Evert de Beij-
er uit Amsterdam zijn onderschei
den met een Amerikaanse prijs.
Dit meldt het Filmmuseum in Am
sterdam. Driessen is voor zijn „uit
zonderlijke bijdragen aan de ani-
Delfts poppenfestival
LEIDEN - Het overleg Zuidhol
landse Poppenspelers van de Cul
turele Raad Zuid-Holland organi
seert in samenwerking met de ge
meente Delft een poppenfestival.
Dit festival heeft plaats in Delft op
24, 25, 26 en 27 september.
De bedoeling is dat alle Zuidhol
landse beroepspoppenspelers zich
op dit publieksfestival presenteren
en via informatiemappen een over
zicht geven van hun poppen
spelaanbod.
Het programma voor die dagen
omvat 35 theatervoorstellingen.
Het festival speelt zich af op ver
schillende lokaties in het centrum
van Delft: Maccus-theatre, Theater
Falie Bagijnhof, Waagtheater, café
Wijnhaven, Trefcentrum en een
theatertent voor de grotere pro-
dukties. Aan het eind zal een dis
cussie worden opgezet over de ar
tistieke ontwikkelingen binnen het
poppentheater.
matiekunst" de Annie Award toe
gekend. De Beijer kreeg op de Se
cond Los Angeles Animation Cele
bration, die van 10 tot 17 juli werd
gehouden, een eerste prijs voor
zijn film ,De karakters'.
De Annie Award is dit jaar voor
de zestiende keer toegekend. Eer
der ontvingen onder anderen de
gebroeders Fleischer, Walt Disney,
Walter Lantz, Tex Avery en Nor
man McLaren deze onderschei
ding.
Driessen heeft in de jaren zestig
meegewerkt aan de avondvullende
animatiefilm ,The Yellow Subma
rine'. Sinds 1970 werkt hij afwisse
lend in Nederland en Canada aan
korte films naar eigen ontwerp.
De Beijer was een van de meer
dan 350 filmmakers die een film
naar het festival in Los Angeles
stuurden. ,De karakters' is nu voor
de derde keer internationaal be
kroond. Vorig jaar viel de zeven
minuten durende film ook in de
prijzen op de filmfestivals van Za
greb en Chicago.
OVERLEDEN - De Egyptische
schrijver Tewfik el-Hakim, één van
de reuzen van de moderne Arabi
sche literatuur, is op 88-jarige leef
tijd in Cairo overleden. Zijn ro
mans en toneelstukken werden
vertaald in het Engels, Frans, Duits
en Hebreeuws.
De bekendste boeken van el-Ha
kim waren 'De grotbewoners' en
'De terugkeer van de Ziel'.