Een museummens in het Filmmuseum Q D Richard Donner houdt niet van geweld Een brok dynamiet in de strijd tegen drugshandel VRIJDAG 24 JULI 1987 AMSTERDAM - Richard Don- mer is de regisseur van 'Lethal Weapon', één van de succesvol ste films in Amerika dit jaar. 'Hij was vorige week even in ^Amsterdam om wat vragen te (beantwoorden. jdoor Piet van der Merwe i- Wanneer werd u bij 'Lethal wea- '|pon' betrokken? „Ik wilde al heel lang een actie film maken, maar de meeste scripts die ik kreeg toegezonden besteedden meer aanacht aan ge- weid dan aan de personages. Dit script niet. Ik vond het meteen goed. Als test liet ik het mijn vrouw lezen en toen ik een traan in haar ogen zag, wist ik dat ik deze film moest maken". „Ik hou niet van geweld. Ook niet in films. Als ik tegenwoordig een film zie, lijkt het wel of het al leen maar om exploderende licha men gaat. Ik wil dat mijn helden kwetsbaar zijn, zodat je om ze kan geven. Danny Glover speelt een ge wone huisvader die zijn brood moet verdienen als politieagent. Mel Gibson is zijn nieuwe partner. Hij heeft zojuist zij vrouw verloren en zijn werk is voor hem de enige reden om te blijven leven. Ik ben bijzonder trots op de scène waarin Mei zelfmoord wil plegen en een pistool in zijn mond stopt. Ik moet Mei daarvoor een groot compli ment geven". - U zegt dat dit uw eerste actie film is. Maar in uw vorige films ('The Omen', 'Superman') zat toch ook genoeg actie? „Dat is zo, maar dat waren horror of fantasiefilms. Deze films gaf me de kans om de actie realistisch te maken. Het publiek moet het ge voel krijgen dat deze twee politie mannen echt de straten van Los Angeles veilig maken. In mijn vori ge films hoefde ik alleen maar een illusie vol te houden". - 'Lethal Weapon' is een zoge naamde 'buddy'-film, het gaat om twee maatjes. Eén van de belang rijkste elementen daarbij is of het team klikt. Hoe kreeg u Gibson en Glover bij elkaar? „Daar moet ik Marion Dougherty oor bedanken, Zij deed de hele casting voor de film en kwam ook met Mel en Danny op de proppen. Op het moment dat ik ze samen in de kamer zag, wist ik dat ik deze twee moest hebben. Er was iets tussen die twee. Ze zaten een beetje te improviseren en grapjes te maken. Dank zij deze twee zit er nu veel meer humor in de film dan in het script. Het was een goed script, maar zoiets kun je nooit schrijven. Mijn favoriete scène speelt zich af in de auto, als Mei net van een gebouw is afgesprongen en Danny beseft dat hij echt ge vaarlijk is. In het script stond daar over één zinnetje, maar Mei en Danny zaten weer te improviseren. Gelukkig had ik drie camera's op de auto gemonteerd en kon ik zo het spontane in de montage behou den". - Voor het personage dat Danny Glover vertolkt, is het familieleven erg belangrijk. Is de Cosby-Show een voorbeeld geweest van de har monie binnen dat gezin? „Dat hoor ik van iedereen, maar ik had die serie nog nooit gezien. Het script was geschreven voor twee blanken. Ik had het geluk dat Danny Glover de ene rol wilde spe len en dat betekende dat we een zwarte familie in de film kregen. Maar ik heb geen letter aan het sce nario veranderd". - De rol van de slechterik wordt gespeeld door Gary Busey. Hij ziet er echt gevaarlijk uit. Hoe kwam hij in de film? „Gary had het script gelezen en wilde per se meespelen. Hij kwam naar me toe voor de rol van Mei Gibson. Ik had hem eigenlijk niet nodig, maar hij lag bijna op z'n knieën om dan maar rol van schurk te krijgen. Hij brengt iets menselijks in de dreiging van het kwaad. Dat bedoelde ik ook met het verschil tussen actie en geweld. In de martelscène tussen Gary en Mei laat ik hem een doodgewone spons en water gebruiken. Alle daagse dingen, maar als je er stroom opzet doet het wel pijn". "Achteraf gezien vind ik het jam mer dat ik Gary heb laten omko men, want ik wil nu iets gaan doen wat ik nog nooit gedaan heb, een vervolg maken. Voornamelijk om dat ik het zo naar mijn zin had en Gary was één van de gangmakers. Ik vond het echt vervelend om in het weekeinde te stoppen met filmen. We vormden echt een fami-1 lie en we gaan nu proberen met zo veel mogelijk dezelfde mensen 'Le thal Weapon II' te maken. Hopelijk zal het dan ook net zo'n succes worden". BIOSCOPEN Richard Donner: "Deze film gaf me de kans actie realistisch te ma ken". (fotoGPD) k Danny Glover (links) en Mel Gibson rechts in 'Lethal Weapon' 'Lethal Weapon'; regie: Richard Don ner; hoofdrollen: Mel Gibson, Danny Glover en Garey Busey; theater: Luxor, Leiden. Met het openingsshot, zoals dat in filmtaal heet, hebben de makers van 'Lethal Weapon' de kijker met een goed te pakken. De camera cir kelt in een helikopter boven Los Angeles om plotseling als een in sect door een raam in een torenflat te duiken. Daar achter blijkt zich een meisje op te houden dat, ver doofd door drank en drugs, naar het balkon wankelt. Na een spron getje in de tijd zien we haar de dood tegemoet springen. Een wanhoopsdaad die de twee hoofdrolspelers van 'Lethal Wea pon' min of meer tezamen brengt: de politiemensen Riggs en Mur- taugh. Dit duo vormt ook de grote kracht van 'Lethal Weapon'. Dan ny Glover en Mel Gibson voelen el kaar uitstekend aan en relativeren 'de bedenkingen tegen het lende verhaal, waarin de logica nogal eens ver te zoeken is. Mel Gibson is de lethal weapon, het dodelijk wapen, waarvan in de titel sprake is. Een door de oorlog in Vietnam gevormd brok dyna miet dat door alle ellende na de dood van zijn vrouw op springen staat. In één overtuigende scène, waaraan ook in bijgaand interview wordt gerefereerd, overweegt Riggs zelfs zelfmoord. In plaats daarvan vormt hij tegen wil en dank een team met collega Mur- taugh, ook een Vietnam-veteraan Op zoek naar de achtergronden van de (zelf)moord van het meisje komen de twee nader tot elkaar. Gibson vindt een beetje vrede in het Cosby-gezin van Glover en Glover heeft bij alle brute tegen stand veel baat bij de vechtmachi ne Gibson. Dat is in een keiharde actiefilm geresulteerd, waarin, on danks alle bedenkingen, de verve ling geen moment toeslaat. BART JUNGMANN RIJSWIJK (GPD) - Ze kijkt nu nog vanaf haar werkplaats op de vijfde etage in een van de toren flats waarin het ministerie van wvc zich heeft genesteld uit over Rijs wijk, maar vanaf 1 november zal haar werkplaats te vinden zijn in het Amsterdamse Vondelpark, in het Nederlands Filmmuseum. Me vrouw V. Blotkamp-De Roos heet de nieuwe directeur van dat Film museum, 43 jaar is ze en ze heeft na haar studie kunstgeschiedenis in Utrecht al twee keer een steeds ze ven jaar durende carrière achter zich. door Hein Kropman Na haar studie werkte mevrouw Blotkamp eerst in het Centraal Mu seum in Utrecht, waar ze onder meer direct betrokken was bij het opzetten van de tentoonstelling 'Film en Beeldende Kunst tussen 1900 en 1930'. Publiceerde in een uitgave rond de succesvolle expo sitie artikelen over surrealisme en expressionisme in de cinema. Na haar Utrechtse jaren werd mevrouw Blotkamp in 1980 hoofd van de afdeling Beeldende Kun sten en Bouwkunst van het minis terie van wvc, een baan die ze bin nenkort dus gaat verruilen voor die van directeur van het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam. Een Filmmuseum dat (mede door het ontbreken van de nodige financiële middelen) al jarenlang een wat ingeslapen indruk maakt. Weinig mensen weten de weg naar het museum in het Amsterdamse Vondelpark te vinden, ook al wer- Films verliezen aan licht, dus aan duidelijkheid, als ze op video worden gezet; iedere videokijker weet dat uit ervaring. Minuten lang is het beeld soms zo donker dat het puur gokken is wie er praat en waarom. De oorzaak ligt vaak in de manier waarop veel cameramensen de laatste jaren willen werken. Vroeger werden er voor elke scène grote lichtbak ken aangesleept. Een kwak licht op de acteurs en iedereen kwam lekker duidelijk in beeld. Voor nachtscènes was dat licht er ook, alleen werd dan een filter voor de lens geplaatst. Je kreeg er van die mooie schaduwen van. den (en worden) er vaak aantrekke lijke filmprogramma's gebracht. In de zomermaanden loopt bij voorbeeld een programma met films en bijhorende expositie rond Nederlandse animatiefilms en filmers. Heel aardig, maar gezien dè beperkte ruimte in het museum nogal krap van opzet. De voorstel lingen tijdens de lunchuren moe ten het publiek leren de weg naar de filmzaal in het Vondelpark te vinden. Bergafwaarts Vooral door het ontbreken van financiële middelen is het de laat ste jaren bergafwaarts gegaan met het museum. De bezoekersaantal len liepen terug, er was vrijwel geen geld om oudere films te con serveren en onenigheid met subsi dieverstrekker wvc leidde er toe dat in september van het afgelopen jaar het bestuur plaats maakte voor een nieuwe ploeg, die ook meteen met rigoreuze nieuwe plannen kwam aanzetten: „Naar een pu blieksgericht Filmmuseum". In die nieuwe plannen past ook een nieuwe directie en daarom werd er her en der geadverteerd om zo'n nieuw gezichtsbepalend fi guur binnen de muren van het Filmmuseum te halen. Dat nu is mevrouw Blotkamp-De Roos ge worden. - Geen filmdeskundige als direc teur van het Nederlands Filmmu seum? „Inderdaad, maar film heeft wel altijd mijn warme belanstelling ge had. Ik heb in de loop van de jaren heel wat literatuur verzameld over dat onderwerp en me erg in het Bij het maken van tv-films wordt nog veel licht gebruikt. Bij menig bioscoopfilm is dat an ders. 'Direcht licht', dat wil me nig cameraman; het gewone na tuurlijke licht en geen flauwekul. Dit hele verhaal is een aanloop je voor de film 'Storia d'amore' van Francesco Maselli, een res pectabel werk dat dit jaar de ope ningsfilm van de Festival Rotter dam was. Kort gezegd gaat het over een meisje dat keihard werkt, verliefd wordt op twee jongens, beide jongens bij zich wil hebben en ook krijgt, maar die toch moet vaststellen dat het echte, grote geluk uitblijft. -r Mevrouw Blotkamp: "Als er niets gebeurt, kun je het wel op je buik schrijven". (foto gpd> medium verdiept. Geen filmdes kundige, maar wel iemand met een museale achtergrond en in princi pe is natuurlijk de collectie van het museum de grondbasis van dat he le gebeuren. Ik ben heel gevoelig voor film en als je film zet naast beeldende kunst, waarmee ik me de afgelopen jaren heb bezig ge houden, zie ik heel gelijksoortige stromingen. Helaas heb ik de afge lopen jaren veel te weinig tijd ge had om de bioscoop in te gaan, noem me dus maar geen filmfreak maar wel iemand die erg veel be langstelling heeft voor die kunstui ting en ervaring heeft met het op zetten en beheren van een mu- FILMS OP VIDEO Cor Koppies heeft de film op video uitgebracht. Nu zorgt Kop pies altijd voor een heel degelij ke samenvatting van de inhoud achter op de hoes en dat is maar goed ook: het eerste kwartier bleef mijn tv-scherm vrijwel zwart en had ik er geen idee van hoe die Valeria Golino die de hoofdrol speelt, er eigenlijk uit zag. Veel beter van beeld en ijzer- sterk van verhaal is de thriller 'Obsession' van Brian de Palma, de grote Hitchcock-volgeling on der de regisseurs. Het verhaal van 'Obsession' zit uitstekend in elkaar en zelden zie je beter in - Het Filmmuseum maakt al ja renlang een wat ingedutte indruk met aan de ene kant steeds minder publiek, aan de andere kant een te krappe ruimte om veel mensen bin nen te halen. Wat denkt u daaraan te kunnen doen? „We weten dat het museum op zich te weinig bekend is. Daar moet iets aan gedaan worden. Nee, vastomlijnde plannen heb ik nog niet, maar zeker is dat we vooral iets aan de publiciteit moeten gaan doen. Probleem blijft dan ook dat de ruimte in het museum erg krap is. Maar wellicht valt er samen te werken met filmhuizen, die dan ook direct kunnen worden inge schakeld bij voorstellingen en der gelijke. Aan de ene kant zit je met het probleem dat maar heel weinig mensen de weg naar het Vondel park weten te vinden, aan de ande re kant moet ik er niet aan denken hoe het zou zijn als er veel mensen komen, want die kunnen we in dat kleine filmzaaltje met geen moge lijkheid onderbrengen. Wat dat be treft zullen we moeten gaan zoeken naar alternatieven en filmvoorstel lingen mogelijk op andere plaatsen gaan organiseren". - Door uw huidige werk bij wvc iveet u wellicht beter dan anderen de weg naar de broodnodige subsi diebronnen. „Ja, mischien kan dat wat mak kelijker zijn. Ik denk in deze zeker niet aan een lobby, maar ik weet wel tot wie ik me moet wenden in bepaalde gevallen. Daarnaast heeft minister Brinkman bij het aanbie den van het rapport toegezegd dat beeld gebracht hoe een man be lazerd kan worden door familie en vrienden. Cliff Robertson is goed als de man wiens dochtertje wordt gekidnapt en de dubbelrol van Genevieve Bujold is hele maal de moeite waard. Opval lend in deze film, die ooit eerder werd gedistribueerd, maar die door Cor Koppies is heruitgege ven, is de bijzonder mooie mu ziek van Bernard Herrmann. Rodney Dangerfield is een en tertainer die tientallen jaren nau welijks meer dan regionale be kendheid had. In 'Caddyshack' speelde hij een mooie rol en op slag kende heel Amerika hem. (OP)NIEUW 'Lethal Weapon' - Luxor, Leiden 'Clockwise' - John Cleese als een punctuele bovenmeester wiens strak ke tijdschema door een bizarre sa menloop van omstandigheden in de war wordt geschopt, Greenway, Voorschoten BLIJVERS 'Avontuur met een staartje' - Walt Disney-achtige tekenfilm over mui zenfamilie in Amerika, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'The Living Daylights' - de nieuwe Bond neemt het op tegen Jeroen Krabbé, Lido, Leiden en Euro, Al phen 'Color of Money' - Paul Newman en Tom Cruise treffen elkaar op het bil jartlaken, Lido, Leiden en Lido, Noordwijk 'Police Academy 4' - vierde variatie op bekend thema, Lido, Leiden, City, Katwijk, Greenway, Voorschoten en Euro, Alphen 'The name of the rose' - Franciscaner monnik op zoek naar oplossing van reeks moorden in kloostergemeen schap - Lido, Leiden 'Platoon' - Oscar-winnende film over oorlog in Vietnam, Lido, Leiden en Lido, Noordwijk 'Crocodile Dundee' - Paul Hogan als Australische woudloper in New York, Euro, Alphen SEKSFILMS 'Lovers Lane' - Rex, Leiden 'Joy' - Trianon, Leiden 'Drie Tirolers in Saint Tropez' - Lido, Noordwijk 'De vrolijke sex-kliniek' - City, Kat wijk NACHTFILMS 'Taboe III' - Rex, Leiden 'The Living Daylights' - Euro, Alphen 'Crocodile Dundee' - Euro, Alphen 'Meisje met stijl' - Euro, Alphen 'Eat 'm alive' - Euro, Alphen DEN HAAG 'Salvador' - Asta (463500), 12 jr. 'Burglar', Asta, 16 jr. 'Raw Deal' - Asta, 16jr. 'Black Widow' - Babylon (471656), al 'Avontuur met een staartje' - Baby- 'Oxford Blues' - Babylon, 16 jr. 'Out of Africa' - Babylon, al. 'Police academy 4' - Cineac (630637) 'Heat' - Cineac, al. 'Lethal Weapon' - Cineac, 16 jr. 'The sound of music' - Euro (667066), al 'The Living Daylights' - Metropole, al. 'Platoon' - Metropole, 16 jr. 'Blue Velvet' - Metropole, 16 jr Filmzomerfestival - Metropole 'Police Academy 4' - Odeon (462400), al. 'The Living Daylights' - Odeon, al. 'The Morning After' - Odeon, 16 jr. 'Critters' - Odeon, 16 jr. 'Down and out in Beverly Hills' - Le Paris (656402), al. 'First time at Cherry High' - Le Paris, 18 jr. 'Temptation' - Le Paris, 18 jr. AMSTERDAM 'Burglar' - Alfa (278806), 16 jr.. 'Oxford Blues' Alfa, al. 'Children of a lesser God' - Alfa, al. 'Black Widow' - Alfa, al. 'Naam van der roos' - Alhambra (233192), 16 jr. 'Blue Velvet' - Alhambra, 16 jr. 'Salvador' - Bellevue Cinerama (234876), 12 jr. 'Crocodile Dundee' - Cinerama, al. 'Avontuur met een staartje' - Calypso (234876), al. 'Raw Deal' - Calypso, 16 jr. 'Out of Africa' - Calypso, al. 'Room with a view' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Tenue de soiree' - Cinecenter, 16 jr. 'Mosquito Coast' - Cinecenter, al. 'Chimps Onder Elkaar' - Cinecenter, al. 'Monument voor een gorilla' - Cine center, al. 'Hannah and her sisters' - Cinecenter, i staartje' - Cinema 'Avontuur met Int. (15124), al. 'The Living Daylights' - Cinema Int., al. 'Heat' - City (234579), 16 jr. 'Platoon' - City, 16 jr. 'Critters' - City, 16 jr. 'Lethal Weapon' - City, 16 jr. 'The morning after' - City, 16 jr. 'Firewalker' - City, 12 jr. 'Police Academy IV' - City, al. 'Stalker' - Kriterion (2317Ó80, 16 jr. 'La Terrazza' - Kriterion, 16 jr 'Passage thru Pamela' - Parisien (246540). 18 jr. 'Begeerlijke onschulde' - Parisien, 16 jr. 'Tenue de soiree' - The Movies (245790), 16 jr. 'Tiempo de Morir' - The Movies, 16 jr. Zomerfestival - The Movies, 16 jr. 'The Living Daylights' - Tuschinski (262633), al. 'Platoon' - Tuschinski, 16 jr. 'Blue Velvet' - Tuschinski, 16 jr. 'Golden Chid - Tuschinski, 12 j. 'Police Academy IV' - Tuschinski, al. 'Flodder' - Tuschinski Cineac (243639), al. 'One flew over the cuckoo's nest' - De Uitkijk (237460), al. TELEVISIE er extra geld zou komen. Hoeveel en wanneer is nog niet bekend, maar de toezegging hebben we in ieder geval". - In het rapport 'Naar een pu blieksgericht Filmmuseum' is spra ke van een viertal nieuwe diensten: een studiecentrum, een distributie centrum, een theater en een plaats waar vooral voor het publiek zo veel mogelijk informatie over film kan worden gegeven. Waar liggen voor u in eerste instantie de belang rijkste opdrachten? Mevrouw Blotkamp: „In eerste instantie zal ik me met verdubbel de kracht gaan inzetten voor de conservering van het nog niet be werkte oude filmmateriaal. Dan uitzoeken wat er nu echt allemaal in het Filmmuseum aanwezig is en die collectie gebruiksklaar maken. Het is niet leuk om naar buiten te komen met spullen die niet in orde zijn". "Het trieste voor mijn voorgan gers was dat er helemaal geen geld was om iets structureels te kunnen doen. Nu is er gelukkig vijf ton ex tra subsidie alleen voor de conser vering en die verlammende hobbel kunnen we dan nemen, maar er is nog steeds een enorme achter stand. Verder denk ik om bijvoor beeld studenten te gaan betrekken bij werkzaamheden. Er is nog steeds geen goed overzicht van dat wat er allemaal in het Filmmu seum is en zonder een goed over zicht kun je niet naar buiten ko- Zijn roem werd groter door 'Back to school' en zijn kostje was gekocht. 'Easy money' is een komedie van het soort 'Back to school' met dubbeldikke grap pen die worden afgewisseld met terloopse geintjes. Dit keer heeft roker-drinker-vrouwenjager Dangerfield kans op een erfenis van tien miljoen dollar als hij een jaar niet rookt-drinkt-vrouwen- jaagt. Het verhaal steekt aardig in elkaar, maar regisseur James Signorelli miste de feeling en het tempo om er net iets meer dan een gemiddeld werk van te kun nen maken. Dangerfield is goed, dat wel. Van RCV 2001. PETER DE ZWAAN Tamelijk uniek is de filmnacht die Duitsland 2 morgenavond serveert. Van 23.20 tot 4.15 uur zijn er drie films te zien in achter eenvolgens de categorieën actie, humor en horror. Jean-Paul Bel- mondo is wel eens beter geweest dan in de film 'l'Alpagueur', waarmee de filmnacht begint. De politie heeft hem ingehuurd om, ongehinderd door de wet, jacht te maken op gangsters. Eén van zijn prooien is Bruno Cremer en die speelt een aardige rol. Om 1.00 staat de langste titel genoteerd die Woody Allen ooit voor een film bedacht: 'Every thing you always wanted to know about sex but were afraid to ask'. In korte episodes speelt Allen met het onderwerp sex. Niet altijd even leuk, maar vooral één van de laatste, waarin hij zelf een angstige spermatozoïde speelt, is erg aardig. Vanaf 2.25 uur kan gegriezeld worden met 'Wolfen'. Albert Finney in een opvallende hoofdrol als een re chercheur die jacht maakt op mysterieuze beesten die New York terroriseren. Duitsland 1 gooit een geduchte concurrent voor dit filmgeweld in de strijd: 'Scarface'. Niet de weinig geslaagde remake met Al Pacino, maar het origineel uit 1932. Regisseur Howard Hawks en scenaroschrijver Ben Hecht baseerden zich hiervoor op het leven van Al Capone. Paul Muni speelt de kleine misdadiger die zich na een gnagsteroorlog tot de koning van de onderwereld in Chicago mag kronen (23.30 uur). België helpt de thuisblijvers 's middags door de verloren uur tjes met een aantal films. Aan vang steevast 16.00 uur. Daaron der drie kinderfilms: dinsdag 'The Muppet Movie'. Kermit wordt door een impressario in Hollywood (Dom DeLuise) ont dekt, reist af naar Los Angeles en ontmoet onderweg allerlei be kenden. 'The Dark Crystal' is ook het werkstuk van de Mup- pet-makers. Een fantasiefilm over een verre planeet waar de goeden onder de kwaden lijden. Morgenmiddag 'Tarzan and his mate', de tweede Tarzan-film met Johhny Weismuller. Twee Engelse ontdekkingsreizigers proberen Jane (Maureen O' Sulli van) van hem af te pakken. Zon dagavond op dezelfde zender een eigentijdse Tarzan-film, waar mee John Derek zijn echtgenote Bo in het zonnetje probeerde te zetten: 'Tarzan the apeman'. Als Jane speelt zij dan ook de eigen lijke hoofdrol, uiteraard schaars gekleed. De film werd geen suc ces (20.35 uur). FILMHUIZEN In het Kijkhuis een al wat oudere film van Woody Allen. In 'Zelig' speelt hij de gelijknamige hoofd rol van een man die zich zowel geestelijk als lichamelijk steeds aan zijn omgeving aanpast. Voor al de manier waarop oude nieuwsopnamen werden nage maakt, dwingen bewondering af (tot en met woensdag, 19.30 en 21.45 uur). In 'Amarcord' keert Federico Fellini terug naar zijn eigen jon gensjaren in een plaatsje aan de Adriatische kust. Hij vertelt over de dingen die destijds met hem gebeurden en de dingen waarvan hij droomde (tot en met zaterdag, 20.00 en 22.15 uur). 'Trois hommes et un couffin' is een aandoenlijke komedie over drie vrijgezellen die met el kaar samenleven in een woning. Op een dag staat er een wiegje met daarin een baby voor de deur. Eén van de drie is de vader en of hij er maar even de zorg voor wil nemen (maandag, 20.00 en 22.15 uur). Dinsdag een andere Fellini: 'Ginger e Fred'. Ook hierin nostalgische gevoelens van een duo dat in de jaren veertig Gin ger Rodgers en Fred Astaire na deed en voor een tv-optreden nog één keer bij elkaar komt (20.00 en 22.15 uur). Woensdag op dezelfde tijden 'French Lieute nant's Woman' van Karei Reisz. Meryl Streep en Jeremy Irons spelen de hoofdrollen in dit ver haal, waarin werkelijkheid en fictie door elkaar lopen. In het Filmhuis LVC vanavond nog een keer 'Down by law'. Een film van Jim Jarmusch, waarin drie gevangenen ontsnappen en verdwaald raken in de moeras sen van Louisiana (21.15 uur). Donderdag draait hier 'Rumble Fish', een film van Francis Cop pola. Hij beweegt zich hierin op het vlak van de jongerenfilm met allerlei verwijzingen naar vroe ger werk van Fritz Lang. Matt Dillon speelt de hoofdrol, Mic key Rourke de mythische figuur van 'The motorcycle boy'. Aan vang 21.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17