'Je kunt niet zomaar zeggen: ik ga een biografie schrijven' Restauratie schilderij Newman kost half miljoen WVC: niets extra voor 'Gooiland' LEST speelt op festival in New York ROESTIGE KUNST PONDERDAG 16 JULI 1987 RADIO-TV-KUNST Hans Visser over de problemen als biograaf van Vestdijk Mie)ce Vestdijk-Van der Hoeven die weigert aan biograaf Hans Visser medewerking te verlenen Toto anp) De nog jonge Vestdijk. Foto uit de voorpublikatie van de eerste twee hoofdstukken van de in dit najaar bij uitgeverij Kwadraat (Utrecht) te verschijnen biografie: Simon Vestdijkeen schrijversleven MAASSLUIS - een Oblo- mov in het donker in een zijka mertje boven, als een voddig mens onder een berg vodden". De schrijver Johan van der Woude bezocht in december 1946 zijn collega Simon Vest dijk. Dit beeld bleef hem bij. Een zielig hoopje mens, heel ver weg, niet benaderbaar. De pressies domineerden het le ven van Simon Vestdijk, domi neren dus ook de biografie die dit najaar verschijnt. Een Vest dijk-biografie, het levenswerk van de Maassluizer chemicus Hans Visser (50). door Ruud Kersten Dertien jaar lang heeft Visser gege vens verzameld, talloze gesprek ken gevoerd, 2.500 brieven moeten over en weer zijn gegaan. Hij is veel te weten gekomen over Vest dijk. De teneur van de 'getuigen verklaringen': Vestdijk was een onaangename man, wellicht was zijn houding, zijn karakter al te zeer beïnvloed door al die depres sies, die hem soms vijf maanden lang in hun greep hielden. „Zijn huwelijk met Mieke Van der Hoeven die 40 jaar jonger was, is er mede daardoor niet een van 'rozegeur en maneschijn' gewor den. Mieke wil dit niet weten". Ze is bang, denkt Visser zelf, dat zijn biografie te openhartig zal zijn. Volgens de biograaf is de tegen werking die hij ondervindt van de weduwe, niet anders te verklaren. Visser over zijn relatie - liever ge zegd: het ontbreken ervan - met Mieke Vestdijk én andere zaken. „Op 17-jarige leeftijd maakte ik kennis met het werk van Vestdijk. Zat op Leeuwarder HBS, dezelfde die Vestdijk destijds heeft bezocht, maar ik trof een leraar die kenne lijk niet zoveel op had met de schrijver, want er werd niet of nau welijks over gepraat. Hij vond Vestdijk een 'bloederig' schrijver. Dat neem je dan aan voor waar, daar sta je verder niet bij stil. Ik heb hem dus niet voor mijn lijst ge lezen". De Amsterdamse Anton-Wach- terromans kocht Visser later van zijn karige maandgeldje, dat hij als student kreeg. „Boeken waren enorm duur voor een student. Ik kreeg 150 gulden maandgeld, waarvan er 80 naar de kamer ging. Ik hield 70 gulden over voor eten en de rest. Een boek kostte 10 gul den. Dat betekende dat ik een maand lang brood moest eten. En dat heb ik gedaan". Visser raakte geïntrigeerd door het autobiografische karakter van het werk van Vestdijk. In dit boek, een van de acht AW-romans, wordt de Leeuwarder HBS beschreven. Visser kwam hier achter door de tekst van het schoollied dat Vest dijk citeerde. „Ik las dezelfde woorden die ik gezongen had". Het duurde overigens tot na de dood van Vestdijk, in 1971, en na de op richting van de Vestdijk-kring, dat Visser begon met zijn hooggewaar deerde onderzoek naar de autobio grafische facetten van het 'Amster damse' werk van Vestdijk. Naar het voorbeeld van Nol Gregoor, die al eerder beschreef hoe Harlingen, de geboorteplaats van Vestdijk, kon worden opgediept uit verschil lende AW-romans. Hij boekte suc ces. Tweemaal publiceerde hij over de Amsterdamse jaren van de schrijver in de Vestdijk-kroniek. Visser hanteerde vooral de alma nak van de studentenvereniging. Gemakkelijk kon hij namen uit die almanak die het dagelijkse studen tenleven tot in detail weergaf, pa ren aan de namen uit de Amster damse AW-romans van Vestdijk. „Meteen viel alles op zijn plaats. Ik ben die mensen gaan aanschrijven, toen kreeg ik alle verhalen te ho ren. Ik was heel verbaasd". Boven water Het autobiografische karakter van het werk van Visser is veel te gen Vestdijk gebruikt. Fictie of non-fictie, Vestdijk neigde te veel naar het laatste, vinden velen. Zijn werk zou daardoor te sterk aan lite raire kwaliteit hebben ingeboet. Ook Visser stelt zijn vraagtekens. „Hij gebruikte veel elementen waarvan je je afvraagt waarom hij ze eigenlijk heeft gebruikt. Hij bleef zo trouw aan de dingen die hij meegemaakt heeft, hij wilde kennelijk alles gebruiken. Dat zal men in mijn biografie ook terug vinden. Men zal erg veel zaken aan treffen waarvan men op het eerste gezicht zegt: Waarom staat dat er in hemelsnaam in. Ik leg een link naar het leven en het werk, maar geef dat niet expliciet aan. Ik wil dat mijn boek gebruikt gaat wor den door anderen om dit soort din gen boven water te halen". Visser raakt als vanzelf op het spoor van de niet malse kritiek die hem ten deel is gevallen, nadat de eerste twee hoofdstukken van zijn biografie zijn gepubliceeid. "Zel den zullen zoveel, zulke grote re censies zijn gewijd aan een werk, dat niet af is", zegt hij. Uitgeverij Kwadraat is verbluft. „In marke ting gebruikt men dikwijls met op zet reclame die irritant is, omdat dat beter blijft 'hangen' bij het pu bliek", doceert Visser die in zijn werk veel met marketing te maken heeft. Maar dat met opzet zo'n ma ger werkje aan de openbaarheid is prijs gegeven, geeft hij niet toe. Kwaad daglicht Visser is zelfs pijnlijk geraakt door de kritiek. Op de taalkundige kwaliteiten zijn zeker aanmerkin gen te maken, erkent hij, maar weet men van de achtergronden? „Enkelen hebben de bedoeling mij in een kwaad daglicht te stellen," meent Visser. "Sommigen (Maar ten 't Hart, Tom van Deel) willen hun relatie met de weduwe niet in de waagschaal stellen". De uitge verijen die het werk van Vestdijk in hun fonds hebben reageren ana loog. Visser: „Nijgh en Van Ditmar levert geen boeken in consignatie voor mijn lezingen in boekhandels, Bezige Bij zegt, dat er niemand op mijn lezingen komt". Zelf zegt hij, dat zijn lezingen over de biografie, over zijn werk als biograaf, zeer goed bezochten worden: 70 tot 150 belangstellen den telkens. De opkomst bij een le zing in Krommenie is dan teleur stellend: tien mensen hoogstens. Visser stelt zich wat onzeker op, de lezing verloopt niet gladjes, hij raakt af en toe wel vol vuur en ver geet zijn aantekeningen. Hij vertelt dat hij de mensen kennis wil laten maken met het werk van Vestdijk, "een biografie is daartoe een mid del". Een dag later, thuis in Maassluis erkent hij, dat door zijn op 't oog min of meer onsamenhangende ge bruik van allerlei gegevens zoals in de eerste twee hoofdstukken van de biografie 'de grote massa' wel licht buitengesloten zal raken. „Het zal noodzakelijk zijn om ook mijn biografie tweemaal te lezen. Het heeft zin, ik probeerde verban den aan te leggen die dan mis schien duidelijk zullen worden. Het kan ook niet slagen, ja. Het is misschien meer iets voor insiders dan voor outsiders". Waarom geen interpreterende biografie? Visser: „Als ik met een ander zou schrijven, zou er een be paald stempel op de biografie wor den gedrukt. Een boek met Anne Wadman zou het Hella Haasse on mogelijk maken een interpreteren de biografie te maken. Ik wil graag dat er een interpreterende biogra fie komt. Maar ik vind dat een fei telijk getint boek de basis ervan moet zijn. De lezer moet eerst kun nen vernemen hoe de schrijver zélf dacht". Ruzie Visser zegt er mee te kunnen le ven, dat zijn teksten worden verbe terd. De literator Max Nord heeft het gehele manuscript grondig doorgenomen. Maar hij kan het niet opbrengen zich een visie te la ten opleggen door een ander. Toch is het volgens hem eerder een zake lijke aangelegenheid geweest, waarop de samenwerking met An ne Wadman stukliep. Daar was na tuurlijk allereerst de beruchte in terventie van Mieke Vestdijk die een proefhoofdstuk van Visser en Wadman te erotisch getint vond. Ze zegde haar medewerking op. Visser en Wadman begonnen daarop een biografische Vestdijk- reeks bij de uitgeverij Stabo in Groningen. Er waren drie deeltjes verschenen, toen Visser werd be naderd door de weduwe van domi nee Henkels die Vestdijk had leren kennen tijdens de gijzeling in St. Michielsgestel. Mevrouw Henkels had in haar bezit een unieke reeks gedichten, geschreven door Vest dijk én Henkels samen. Wadman en uitgeverij Stabo meenden, dat de gedichten in de 'Rondom Vestdijk-reeks' moesten worden opgenomen. Mevrouw Vestdijk wees op de auteursrech ten en voerde De Bezige Bij op. Visser zegt niets anders te hebben kunnen doen, dan mevrouw Vest dijk in haar wensen te volgen. Ru zie in de Stabo-gelederen was het gevolg, geen vervolg van de Rond om Vestdijk-reeks, er kwam een einde aan de samenwerking tussen Wadman en Visser. Visser voelt zich bevoorrecht, dat een uitgever zijn biografie op de markt wil brengen. „De biogra fie over Willem Pijper is al jaren af, ligt daar maar te liggen, omdat nie mand het wil uitgeven, er is geen markt voor". Op een ander punt is hij minder bevoorrecht. De proble men met de familie, met mevrouw Vestdijk. Analoog aan toestanden met de familie van Elsschot, Bor- dewijk, weigert Mieke Vestdijk ca tegorisch aan Visser medewerking te verlenen. Visser tot dan bedaard, herhaal delijk opstaand om wéér een mul- toband met archiefmateriaal uit de kast te plukken, raakt verhit. Zijn bedachtzame, enigszins hakkelen de spreektrant wijzigt zich in een vloeiende woordenstroom. Chanteren „Mevrouw Vestdijk wil eigenlijk dat een bekend iemand die ze zelf kan uitzoeken 'de' biografie schrijft. Ze spreekt maar over 'de' biografie. 'De' biografie bestaat niet. Die kan ik niet, die kan nie mand schrijven. Je kunt hoogstens 'een' biografie schrijven. Er zijn meer gezichtspunten van waaruit je een biografie kunt maken". „Mensen moeten ook de tijd krij gen. Men zegt: Je moet een bio graaf twee jaar geven. Dat is bizar. Je kunt niet zomaar zeggen: Ik ga een biografie schrijven. Je moet verschrikkelijk veel moeite doen om je gegevens boven water te ha len. En: wie betaalt dat? Je kunt de biograaf toch niet zomaar uit zijn baan halen". Over het gesloten verklaren van de archieven van het Letterkundig Museum: „Ik heb het er vaak met wijlen Gerrit Borgers, de oud-di recteur van het Letterkundig Mu seum. over gehad. Hij was er des duivels over, dat het museum zich laat inpalmen door de schrijvers weduwe. Deponeer de nalaten schap dan niet bij een museum. Natuurlijk steekt er achter, dat men bang is om de nalatenschap van Vestdijk kwijt te raken. Maar je hebt een functie als museum of je hebt het niet. Je moet je niet la ten chanteren". „Er zijn mensen die geven brie ven van Vestdijk en die mogen de eerste 50 jaar niet ingezien worden. Dat is volstrekt zinloos. Over 50 jaar begrijpt niemand meer waar het over gaat en heeft men er geen interesse meer voor. In het mu seum heb ik echter in principe al les gezien, behalve grote delen van de correspondentie. Maar het be langrijkst heb ik gezien". Hij voelt zich niettemin in hoge mate geremd in zijn mogelijkhe den. „Ik ben het er niet mee eens, dat ik niet mag citeren. Het gaat haar gewoon om het geld, om de auteursrechten. Ik word er uitein delijk niet beter van, zij wel. Het gaat haar niet om de culturele waarde, het gaat om haar haar ei gen inkomsten. Mij gaat het puur om de culturele waarde. Dat is de strijd gewoon. Ik wil geen inkom sten van de biografie hebben. Dat is mijn uitgangspunt niet. Ik wil graag dat er een biografie komt. Dat mag naïef zijn. Er staat tegen over, dat wanneer ik er iets aan ver dien, men mij ook kan verwijten dat ik geen groot schrijver ben. Ik wil alleen laten zien wie Vestdijk was". Diefstal De Vestdijk-kenner toont een brief van de advocaten van zijn uit geverij over de eerste twee hoofd stukken. Negentwintig punten moesten aan de auteurswet wor den aangepast. Op de brief een zeer kriebelige aantekening van Visser zelf, die maar het liefst het stuk in de prullenbak had doen verdwij nen. „Het gaat tegen mijn weten schappelijk instelling in. Je moet illustreren met citaten. Beperkt van omvang? Soms kan een hele brief heel verduidelijkend zijn". „Parafraseren mag ook eigenlijk weer niet. Je moet soms verder gaan dan parafraseren. Een hele zin omgooien en toch de informa tie geven die je nodig vindt. Dat is verschrikkelijk moeilijk en daar mee wordt de authenticiteit ge weld aan gedaan. Men doet net of je diefstal pleegt. Ik wil er wel voor betalen. Dat hebben we niet aange boden, want dan moetje mevrouw Vestdijk meteen het tienvoudige betalen van wat het werkelijk waard is". „Er zijn een heleboel uitgevers die nooit meer werk opnemen van Vestdijk. Mevrouw Vestdijk zegt: Mijn man was zo'n groot schrijver, ik moet meer hebben dan anderen. Je kunt wel zo hoog van de toren blazen, maar op gegeven moment doet men het gewoon niet meer. Er staan bepaalde tarieven voor het opnemen van een gedicht. Me vrouw Vestdijk wil sowieso het dubbele hebben. Het blijft dus bij de aloude fondsen van Nijgh en Van Ditmar, de Bezige Bij, de Ar beiderspers. Die doen alles terwille van mevrouw Vestdijk, want ze AMSTERDAM (ANP) - De restau ratie van Barnett Newman's schil derij Who's afraid of the red, yel low and blue', dat vorig jaar door een Amsterdammer werd vernield, gaat ongeveer een jaar in beslag ne men. Er zal een berag van ongeveer een half miljoen mee zijn gemoeid. Het kunstwerk is overgebracht naar het atelier van de restaurator Daniel Goldmeyer in New York. Daar zal een uitvoerig restauratie plan worden opgesteld. Het Stede lijk Museum van Amsterdam, eige naar van .Who's afraid of the red, yellow and blue'heeft dit gisteren bekend gemaakt. De vernieling was volgens de da der - die daarvoor een gevangenis straf van acht maanden voorwaar delijk kreeg opgelegd - bedoeld als uiting van museumkritiek en als ode aan de schilder Carel Willink. Met een Stanleymes beschadigde hij het kunstwerk met acht grote krassen. De marktwaarde van het in 1969 aangekochte olieverfschil derij wordt op vier tot zes miljoen gulden geschat. De restauratie gaat ongeveer vijf ton kosten. De raadscommissie voor cultuur en monumentenzorg van de ge meente Amsterdam heeft vorige maand ingestemd met de ontwerp kredietaanvrage hiertoe van het college vgn B en W. Tevens werd toen directeur Beeren van het Ste delijk gemachtigd de opdracht voor de restauratie te verstrekken. Nadat Goldmeyer een aantal proef nemingen voor de restauratie heeft gedaan, zal de opdracht voor het herstel van Newman's schilderij officieel worden bekrachtigd. Een commissie van advies zal de res tauratie begeleiden. zijn als de dood dat ze het fonds kwijtraken". „Mevrouw Vestdijk wil natuur lijk het liefst zelf iemand uitkiezen om een biografie te schrijven. Maar Anne Wadman zei het ook al: Dat kan niet meer zonder Hans Visser. Wat ik hier heb, dat haalt niemand meer in, het is veertien jaar werk. Ik heb zo verschrikkelijk veel men sen gesproken die nu dood zijn, ik heb zoveel correspondentie". Hij zou heel graag samenwerken met iemand die een interpreteren de biografie wil schrijven, straks, nadat zijn biografie is gepubli ceerd, niet eerder. „Niet zónder mij. Iedereen vindt maar, dat ik mijn gegevens zonder meer ter be schikking zou moeten stellen. Ik heb er jaren aan besteed, duizen den guldens. Een probleem van mijn archief is, dat alles erin voor komt. Alle vertrouwelijke dingen staan er in. Die kunnen niet naar buiten, staan ook niet in mijn boek". Blokkade „Ik blokkeer anderen. Maar die blokkade is ontstaan, doordat ie mand mij het leven zuur probeert te maken. Die vrouw heeft zo'n grillig karakter. Vestdijk heeft er destijds ook heel sterk onder gele den. Dat is voor mij heel duidelijk. Zoals zij tegen mij optreedt, zo was ook haar relatie tot Vestdijk. Ik denk dat zij er bang voor is, dat ik in de biografie daarover schrijf. Ze wil niet weten voor de buitenwe reld dat er moeilijkheden in het hu welijk waren. Er waren problemen, heel ernstige problemen zelfs. Ik zal erover schrijven, genuanceerd, maar ik móet erover schrijven". HILVERSUM (GPD) - Het minis terie van WVC is niet van plan als gevolg van de uitspraak over de verkoop van het werk van Mon driaan Hilversum meer geld voor theatercomplex 'Gooiland' te ge ven. De vaststelling van de subsi die voor de restauratie van het theatercomplex en de verkoop- plannen van het schilderij 'Compo sitie met twee lijnen' zijn twee ver schillende zaken. Dat zegt een woordvoerster van het ministerie in Rijswijk in een reactie op de uitspraak van het Haagse gerechtshof,dat gisteren de eis van de gemeente Hilversum af wees om de schorsing van het ver- koopbesluit van de Mondriaan on gedaan te maken. Hilversum had hierom gevraagd om alsnog de ge legenheid te krijgen om het schil derij naar het buitenland te verko pen. Van het geld wil de gemeente 'Gooiland' restaureren. De WVC- woordvoerster zegt echter dat de hoogte van de bijdrage voor 'Gooi land' uit de monumentenpot uit sluitend wordt bepaald na een ver gelijking met andere te restaureren objecten. Voor alle jonge monu menten in Hilversum heeft minis ter Brinkman 125.000 gulden toe gezegd. Hilversums WD-wethouder E. Weijers-van Veen kon nog niet zeg gen wat de uitspraak betekent voor de restauratieplannen. Wel heeft zij aangekondigd dat Hilversum in hoger beroep zal gaan. LEIDEN- Het Leiden English Speaking Theatre verblijft deze week in New York. Het gezelschap is uitgenodigd om met twee van zijn produkties op te treden tijdens het International Theatre Festival van de State University of New York. Dit festival is een jaarlijks te rugkerend evenement, waarbij voorstellingen worden verzorgd door professionele theatergroepen, die. door het Fine Arts Center van deze universiteit worden geselec teerd. Dit jaar zijn groepen uit Ber lijn en Canada uitgenodigd en uit Nederland de theaterkunstenaar Jozef van den Berg en als enige niet-professionele toneelgroep het LEST. Het Leidse gezelschap geeft in de tweede helft van deze wéék voorstellingen van Ronald Rib- man's 'Cold Storage' en van Ed ward Albee's 'Zoo Story'. Beide produkties zijn geregisseerd door Henry Schvey. Simon Vestdijk op 70-jarige leeftijd. Hij overleed twee jaar daarna, op 23 januari 1971 om precies te zijn. 'Zijn huwelijk met Mieke Van der Hoeven, die 40 jaar jonger was, is er niet een van rozegeur en maneschijn geworden', aldus Hans Visser (archieffoto) CALLANTSOOG (GPD) - Op het strand van Callantsoog ontstaat op het ogenblik het langste kunstwerk van Nederland, een beschilderde twee- en-halve kilometer lange pijpleidingVijftien Noordhollandse kunste naars zijn ieder op eigen wijze bezig roestige bruine buizen in vrolijke kleuren op te schilderen in stijlen die variëren van figuratief tot abstract. De pijpleiding wordt gebruikt bij het verbreden en ophogen van de dui nen ter hoogte van het bekende natuurgebied Het Zwanenwater. Rijkswa terstaat, die dit karwei voor ruim tien miljoen gulden laat uitvoeren, en het baggerbedrijf Broekhoven hebben het kunstenaarscollectief toestem ming gegeven de buizen te beschilderen. Omdat de pijpleiding dagelijks in de richting Callantsoog groeit krijgen steeds meer badgasten het onge wone schïlderswerk te zien. Halverwege de zomer zal de pijpleiding wor den verlegd richting Maartenszee, waardoor de beschilderde buizen an ders gerangschikt een nieuw kunstwerk zullen gaan vormen. (foto gpd>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17