'Organisatie hele opnieuw een toer geweest 'Het lijkt me een hard bestaan Paul Acket, regelaar van North Sea Jazz Festival WOENSDAG 8 JULI 1987 RADIO-TV-KUNST door Eddy Determeyer DEN HAAG (GPD) - Som mige mappen liggen keurig gelabeld op planken. Het merendeel ligt in een schil derachtige wanorde door het kantoor verspreid. Op de grond, op stoelen en do zen, in de vensterbank. Ze delen de ruimte met stapels grammofoonplaten, folders, tijdschriften, agenda's, plak- en jazzboeken, audio- en videotapes, afspeelappa ratuur. Op een monitor swingt de Elling- ton-band uit 1955. Midden in deze uitdragerij torent een stalen bu reau en achter dat bureau bestu deert een kalende man de notities, 'boodschappenlijstjes' in het jar gon, die medewerkers hem van tijd tot tijd komen brengen. "Het is bij na half zes en deze mensen moeten allebei nog antwoord per telex hebben," zegt een van hen zo ont spannen mogelijk. De man neemt zijn sigarettepijpje uit zijn mond, bekijkt de missives en legt ze met een schokschouderend "oooh nou ja" op een ander stapeltje. Het kantoor van het North Sea "Nee, aan de westkust, helaas, helaas. Want hij neemt zijn mana ger mee en ik moet twee vliegtic kets betalen,"lacht de impresario. "Dat is een kostbare geschiedenis, van de westkust." Dexter Gordon De voorverkoop wijst elk jaar bij voorbaat de grote trekkers aan. Vaak is het een nek-aan-nek race tussen Oscar Peterson en Lionel Hampton. De Hamp komt dit jaar niet; hij gaf onlangs een heel geani meerd concert in het Amsterdamse Concertgebouw. Maar toch heeft Peterson niet de leiding van de Jazz Festival, twee verdiepingen kopgroep. Die kopgroep bestaat "George Benson. En die heb ik voor 'n vriendenprijsje. Omdat ik destijds zijn eerste concerten in Europa heb gedaan. Mojo heeft George Benson een paar maanden geleden in het Congresgebouw ge bracht en beide concerten waren finaal uitverkocht. Toen heb ik een hele tijd met nem zitten praten. Hij krijgt in Europa tussen de 50 en 70.000 dollar. Ik krijg hem voor het vriendenprijsje van 50.000 dollar. - Veertigduizend vindt u wel een beetje de grens. De meesten betalen 60, 65.000 dol lar, een enkeling 70.000 dollar." groot pand aan de Scheve- ningse Nieuwe Parklaan, is het ge bruikelijke gekkenhuis, 'n Beetje letterlijk: de afspraak van vorige week was op het laatste moment afgezegd omdat organisator Paul en echtgenote Jos Acket er drin gend een paar dagen tussenuit moesten. "Het heeft niet veel ge holpen hoor," lacht Paul Acket door de telefoon als we een nieuwe datum prikken. Het twaalfde North Sea Jazz Fes- jaar de feitelijke headliner blijkt te verder uit George Benson, Miles Davis, het Count Basie Orchestra, Dexter Gordon, het Modern Jazz Quartet, de Dizzy Gillespie Big Band, Sarah Vaughan, Herbie Hancock, B.B. King en Wynton Marsalis. "Wat denk je dat het beste loopt," vraagt Acket. Hij steekt een vers pijpje op en de verslaggever zegt dat hij het niet vreemd zou vinden wanneer Dexter Gordon dit "Ja, lijkt mij wel. Eerverleden jaar, toen we minder mensen had den dan vorig jaar, iets van 35, 36.000, kon je vooral op de zater dagavond geen poot verzetten. Maar dat kwam door een stomme opstelling van een verkoopstand van het Congresgebouw en boven dien had je links en rechts ook nog kiosken waarvoor de mensen in de rij stonden. Dat was vorig jaar alle- stukken beter, terwijl we veel meer hadden, op zaterdagavond kon verzetten, of geen been, wat ik m|rcieel gebied, ga ik tival, 10,11 en 12 juli in het Haagse Congresgebouw, is het grootste evenement in zijn soort ter wereld. De problemen met artiesten begin nen uiteraard al ver vóór het festi val. Zo weten de liefhebbers dat ei altijd een of meer heel bizondere eigenlijk, met muzikanten of vocalisten worden uitgenodigd. Het vinden van die mensen kan heel wat voeten in aarde hebben. Neem tenorist Herbie Steward. Hij van de oorspronkelijke wel." zijn. "Méér dan Miles Davis," knikt de organisator. "Hij wordt met alle mogelijke zorgen omringd." (Gordon is zwaar ziek, E.D.) "Een uur vond men te lang voor hem. Twee maal een uur, half uur er tus- Hij heeft een goede begelei dingsgroep, heb ik gezegd, dus laat die een kwartier spelen, dan hoeft hij maar drie kwartier op het po dium te staan. Dat pikt het publiek "Hij vroeg welke maal kwamen en dan vooral op de dag dat hij speelde. Ik zeg, Herbie ook. Maar eerverieden jaar dus, Hancock. Hij: oooh, daar wil ik dan toen iedereen zei dat je geen poot mee samenspelen. Want dat doet-ie het liefst hoor. Maar zijn impresa rio schrijft hem alles voor. Hij mag dan een stukje jazz doen, daar krikt hij zichzelf mee op, maar zijn lied jes hè, zijn songs, daar draait het om. Maar met Stan Getz zou hij graag een jam-sessie doen. En ik gé hem vragen of hij aan het eind van de show Stan Getz en Herbie Han cock en andere mensen op het to neel wil roepen. Of het gaat gebeu ren weet ik niet hoor. Het zal wel niet." - U verwacht wel weer meer men sen dan vorig jaar? "Nou, meer, als er meer zouden Binnenstad "De huidige wethouder van cul tuur, dat is Verduyn Lunel, PSP geloof ik of PPR, ik hou die twee nooit uit elkaar, hahaha, in elk ge val Klein Links, die zou niets liever zien dan dat het festival naar de binnenstad verplaatst wordt. In september wordt de nieuwe con certzaal plus de balletzaal ge opend. Je hebt daar een kleine con centratie van zalen. De Gróte Kerk waar 'n duizend mensen ingaan, een hotel dat 1 juni geopend is, het Pullman Hotel, die hebben ook za len. Als ze bij het Congresgebouw erg vervelend gaan doen, op c mijn vrouw moet zeggen, die vindt poot een rotwoord, haha, toen stonden er nog honderd, tweehonderd mensen voor de kas sa. Toen zijn we met de brandweer en de politie rond gaan lopen en die zeiden, gooi open die poort. Of ficieel mogen we per dag 21.000 kaarten verkopen. Maar dan kun je inderdaad geen stap meer verzet ten. Dat doen we ook niet. Dat werkt in je nadeel, uiteindelijk, als het te druk gaat worden." "Volgend jaar is de situatie an ders, in verband met de grote hal die er dan bij komt. Die is dan kant en klaar. Maar de prijs is al meege- de binnenstad. Maar dan wordt de op zet natuurlijk heel anders. Dit is compact, ja. Ik blijf het liefst in het Congresgebouw. Laatst had ik een gesprek met een van de twee direc teuren van het Congresgebouw. ik zei, moet je nu eens eerlijk vertellen, het is historisch zo ge groeid dat we zo- en zoveel zaal- huur betalen en dat mag dan bene den de prijs zijn, als je alle zalen bij elkaar optelt kom je op een veel ho ger bedrag dan wat wij betalen. We betalen ongeveer 150.000 gulden plus alle bijkomende kosten. Maar. zei ik tegen die man. je moet mij eens eerlijk vertellen, als wij met Paul Acket' 'Als het Congresgebouw vervelend doet, zeg ik: nou dag' een project waren aangekomen, we We hebben nog meer pijlen op on- hadden 40.000 bezoekers gegaran- ze boog, maar nogmaals, ik blijf het deerd, hadden jullie dan de moed liefst in het Congresgebouw. Maar gehad om zaalhuur te vragen? Gaf- als ze commercieel vervelend gaan ie geen antwoord op. Ik zeg, het doen dan zeggen we: nou dag! Ze antwoord is: nee, jullie krijgen het zetten daar tussen de zeven en acht complex gratis. Want we zijn niet ton aan horeca om. Ik vind dat die helemaal gek, we zijn in Oostende prijzen beduidend lager moeten met name geweest, nou daar wer- zijn dan wanneer je in een restau- den we met open armen ontvan- rant iets gebruikt. Er zijn ook hoe- gen. We kunnen alles gratis krij- langer hoe meer mensen die zelf gen. Rotterdam ook. Daar zou je drank meenemen. Ik geef ze groot het inderdaad ook kunnen doen. gelijk. Ik zou het graag propageren Rotterdam zou zéér happig zijn, ja. in de brochure." Four Brothers in de Woody Her man Band van 1947. Steward zat maar drie maanden verdween daarna "Dat Hij speelt heel anders dan vroe ger, maar ik vind het zeer ontroe- dat orkest rend. En ik geloof dat het publiek de scene, dat ook wel begrijpt, al speelt-ie toer geweest, hoor," nog zo matig, bij wijze 1 zucht Acket. "Ik heb dus iemand in Amerika die ik op dit soort moeilijke gevallen zet. Maar Her bie Steward'was een onmogelijk heid en na een paar weken zei-die, nou, dat wordt een problematisch geval want die man verblijft ergens aan de westkust op een camping of in een of andere hut, zonder tele foon. Maar die man had Stan Getz weer ingeschakeld, die kent hem heel goed en die heeft hem uitein delijk weten te vinden. In die pe riode zat-ie op een cruise-schip te schnabbelen, ja hij speelt nog steeds en volgens Stan Getz is-ie fantastisch." De andere grote westcoast-ver- rassing is altist Frank Morgan. Fred van Doorn introduceerde hem in het boek Lost Heroes als een groot talent, dat op zijn veer tiende de bijnaam 'Little Bird' ver wierf (Charlie Parker was 'Bird') maar een carrière misliep door de heroine. Inmiddels is hij geruime tijd clean en heeft hij, na dertig jaar, een sensationele come-back gemaakt. "Van Frank Morgan vind ik alleen jammer ja, dat is 'n ijdele opmerking hoor vorig jaar hadden we 'm bijna. Hij had eigenijk al ja gezegd. We hadden hem liever vo rig jaar gehad, want dan hadden we de primeur gehad van zijn co- me-back. Er zat niemand achter Frank Morgan aan en wij hebben hem weten te achterhalen. En he laas ja, voor de man natuurlijk erg prettig helaas, sindsdien heeft hij een glorieuze come-back gemaakt in New York. i spre ken. Het is een monument". "Des tijds was de komst van 'n Stan Getz heel normaal. Maar die wil he lemaal niet meer naar Europa, die heeft een heel goed betalende vas te baan aan een conservatorium. Hij schnabbelt en daar wat bij standpunt dat hij niet Europa gaat tenzij hij erg goed be taald krijgt. Hij is onbetaalbaar. We hebben hem toch genomen. Stan Getz voert als argument aan, net als Sarah Vaughan, dat hij de enige is in zijn genre. En daar heeft hij natuurlijk wel gelijk in. Maar hij moet erg veel betaald krijgen en dat krijgt hij ook." Joop van Zijl en de jazz-favorieten uit zijn jeugd HILVERSUM (GPD) - „Het is tragisch", zegt Joop van Zijl zoge naamd verontschuldigend, „maar Amerika hier ik ben nu eenmaal geïnteresseerd hij staat op het in alle soorten muziek. Misschien omdat mijn moeder viool speelde in de Haarlemse Muziekkamer, waar ik ook geregeld naar toeging. Wellicht ook, omdat ik thuis veel radio luisterde. Zelfs als ik met 39 graden koorts in bed lag stond volgen van dit driedaagse jazzcir- door Hans Visser Stan Kenton nog zó keihard vorig jaar toch e beetje dat mijn ouders vroegen of het niet ders: „Zelden heb ik zoiets meege maakt. Drie dagen lang heb ik er zestien van de vierentwintig uur met een cameraploeg rond gelo- Vriendenprijsje Hoewel Joop van Zijl een muzi kale alleseter zegt te zijn, heeft hij met de jazz toch een heel speciale band. Voor de NOS-radio verzorgt hij jaarlijks de begeleidende inter views bij het NOS-jazzfestival in de Amsterdamse Meervaart en voor de AVRO viel hij nog wel eens in als presentator bij de Sky Masters. Bovendien is hij voorzitter van de 18.000 dol- The Dutch Concert Jazzband. Een gelijk gebeld orkest dat een podium moet gaan "Groepen als Ornette Coleman en het Art Ensemble of Chicago zijn ook prijzen gaan vragen. Ik zal niet zeggen wat ik nu betaal, dat is aanzienlijk minder, maar de vraag prijs waarmee de agent kwam, voor Ornette Coleman en ook i het Art Ensemble, lar. Toen hebben w of hij gek was geworden. vormen voor de beste Nederlandse Dat is natuurlijk belachelijk. Ze jazzmuzikanten. „Zoiets als het denken dat bij de festivalorganisa- Concertgebouworkest dat is voor toren het goud aan de bomen de klassieke muziek." groeit. Heel moeilijk om van dat image af te komen. Nou weet ik Joop van Zijl, de journaalpresen- wel, het taT meer betalen dan kluppies twee- driehonderd mensen ingaan, levert "deze woensdagavond zijn wei je hebt maar wat er gevraagd wordt, je aandeel als interviewer ii- wordt er af en toe zenuwziek van." derbalf uur durende film Rooyens over het Haagse North -Wie is de duurste artiest - T festival? pen. Kilometers interview hebben we gemaakt en als je ziet wat ervan wordt gebruikt..." Anders „Het gaat met die jazzmensen ook heel anders dan wanneer je bij voorbeeld Wim Kok in het Jour naal hebt. Dat spreek je af: drie mi nuten. Maar deze mensen hebben zo'n andere gedachtenwereld, met heel eigen mogelijkheden om zich uit te drukken. Hun vermogen om dingen aan te voelen en hun spraakgebruik zijn heel anders." „Dat je met een cameraploeg bent maakt het eenvoudiger om overal binnen te stappen. Als je logisch dat festivals tator die het harde nieuws verzacht dan iemand wilt inteiviewen gaat ,,nn,oc "roar met zijn lichtvoetige presentatie, dat ook meteen veel sneller. Hoe die ook heel narrig kunnen reageren. Buddy Rich bij Bob voorbeeld. Ik acht hem erg hoog 0 -T n i- T, orth om zijn kunnen en zijn didactische Sea Jazz Festival. De film vormt de kwaliteiten, dus toen ik hem zag opmaat voor het festival dat dit staan kijken naar zangeres Dakota Staton, die repeteerde met het Me- tropole Orkest, greep ik mijn kans." „'Hoe vindt u dat nou, dat zij bij zo'n symfonieorkest zingt vroeg ik. Hij mompelde verstoord iets van 'Zolang het goed is, kan het al tijd'. Op zo'n moment is het een kwestie van de juiste aanpak. Ge lukkig merkte hij dat het geen flauw gesprekje hoefde te worden en gaf toch een paar aardige ant woorden. Je moet het proberen, maar voor hetzelfde geld ga je breed op je bek." „David Sanborn mocht niet geïn terviewd worden. Maar na afloop van zijn concert stond ik achter het podium opeens vlakbij hem. Ik ging toch even naar hem toe. Hij was bekaf, maar antwoordde me allervriendelijkst. Totdat zijn ma nager naar me toekwam en riep dat dit niet de afspraak was. 'Goed', zei ik, 'u heeft gelijk, maar ik ben van de televisie en ik probeer het toch'. Want als je je door iedereen in een uniform zo maar laat wegsturen blijf je toch nergens meer „Alleen Miles Davis, daar is niet bij te komen. Die heeft zich voort- m durend verscholen. Alleen op het AMSTERDAM - Met veel feestelijk vertoon werd gisteravond in het Amsterdamse Tuschinsky-theater de eerste p0dium kunnen de camera's hem voorstelling in Nederland gegeven van de nieuwste james-Bondfilm 'The Living Daylights'. Jeroen krabbé liet pakken. Voor mij bleef hij voortdu- zich in de pauze fotograferen met zijn vrouw Herma (links) en hoofrolspeelster Mary am d'Abo. Ook hoofdrolspe- ren(j - Ier Timothy Dalton rechts) was van de partij. (foto ANP) Fuchs vrijwel zeker directeur Gemeentemuseum DEN HAAG (ANP) - B en W van veelzijdigheid van de collectie Den Haag hebben Rudi Fuchs, di- het Haags gemeentemuseum i recteur van het Van Abbemuseum in Eindhoven, voorgedragen voor de functie van directeur van het Haags Gemeentemuseum. De ver wachting is dat de gemeenteraad op 27 augustus een besluit zal ne men over de benoeming. Fuchs zei gistermiddag vooral de trekkelijk te vinden. „Het z mij een hele verandering beteke nen: van de mono-cultuur waar ik in mijn huidige functie mee te ma ken heb naar die heterogene verza meling." Hij is ook erg onder de in druk van het gebouw zelf, waar volgens hem veel mee te doen valt. Fuchs, die in 1967 in Leiden in de kunstgeschiedenis afstudeerde en daar nog acht jaar wetenschappe lijk medewerker was, publiceerde twee boeken: .Rembrandt en Am sterdam' en .Dutch Painting'. Ver der schreef hij veel artikelen. schim. Hij is natuurlijk fenomeen. Ik geloof dat alles aan hem stuk moet zijn geweest. Heeft hij zelfs niet een kunstbuik En toch in alle muzikale ontwikke lingen voorop lopen." Verwend „Om nou te zeggen dat met het ontmoeten van al die jazzgroten voor mij een jongensdroom in ver vulling gaat... Ik ben met mijn werk voor de televisie bijzonder verwend. Maar toch, als je mensen spreekt die je op grammofoon plaatjes hebt staan waar je vroeger thuis op de rand van je bed naar zat te luisteren, zoals Peanuts Hucko, Joop van Zijl: 'Den Uyl die bij Armstrong heeft gespeeld, of Red Mitchell, dan is dat toch wel leuk." „Lee Konitz is ook zo'n man. Hij vertelde dat er tegenwoordig in Amerika te weinig geld voor de jazz is en dat daardoor promotie ontbreekt. Zo krijg je een vicieuze cirkel. Daarom hebben ze zo veel waardering voor de manier waarop Europa met de jazz omgaat. Als je over hen zelf wilt praten, merk je dat zulke mensen veel meer geïnte resseerd zijn in King Oliver en Jer ry Roll Morton." „Je hebt tegenwoordig veel jon geren die heel aardig de stijl van een bepaalde oudere stroming kunnen navolgen. Je kunt je afvra gen of ze niet beter een eigen stijl zouden kunnen zoeken. Maar waarom Neem een Wallace Roo- ney, die net als Wynton Marsalis uit de school van Art Blakey komt. Spelen als Clifford Brown Hij haalt er zelf zijn schouders over op. En wie zegt dat hij straks niet toch nog een eigen stijl ontwikkelt? Hij is pas twintig." „Je ziet dat bij de Amerikaanse high school bands, die veel arran gementen van bekende werken spelen. Geweldig wat ze presteren. Ik zie dat ook wel eens in het Von delpark. Een jongen van zeventien jaar in z'n korte broek loopt met een altsax naar voren en speelt even alle noten uit een solo van Parker. Misschien zijn het bij hem alleen maar kilometers techniek zonder inspiratie. Maar wat maakt dat uit? Volgens mijn Amerikaan se bovenbuurman heeft hij op school moeten kiezen: sport of mu ziek. Wie weet gaat hij over een paar jaar bij de belastingen werken en horen we nooit meer iets van hem." „De romantiek van de jazz. Ik denk dat de mensen dan vooral denken aan een film als 'Round Midnight'. Dat het romantisch is als je instrument overal terecht kunt. Het lijkt me een hard be staan, een leven van reizen en trek ken tot je er grijs van ziet. Spelen in jazzclubs waar niet iedereen stil goeie zijn zn ie luisteren. En als het even niet goed gaat sta je tegen de wind in te blazen. Dat is echt het leven van de kale podia en de slechte kleedka mers. Maar als je een gedreven mu zikant bent, ja, dan moetje wel." Slobberig „Die sfeer hangt nog rond de deren die je in Den Haag ontmoet Tegenwoordig is dat volkomen an ders. Die jongeren lopen er bij als of ze zo van de universiteit komen. Als je met ze praat denk je, ik had er zelf ook wel wat beter uit mogen zien. Vroeger was het allemaal wat slobberig. Wat dat betreft zou Joop den Uyl, met die gemorste as op zijn pak, voor de jazz een goeie zijn." „Je hoort wel eens dat ze jazzmu sici ervan beschuldigen dat ze er een beetje met te pet naar gooien. Freddy Hubbard bij voorbeeld. Nou maakte ik vorig jaar radio-in terviews bij de uitzendingen van het NOS-jazzfestival in de Meer vaart, toen Thad Jones overleed. Omdat Hubbard zeker iets over hem te vertellen zou hebben, be sloten we hem daarover te intervie wen. Zeker een uur heb ik moeten wachten bij de kamer waar hij zat te repeteren. Werkelijk, ik ben daar diep onder de indruk geraakt van de intensieve manier waarop hij dat deed. Dat had ik na al die ver halen - speciaal over hem - toch niet verwacht." „Pop? Daar weet ik weinig van. Je kinderen merken opeens wel dat je platen hebt die zij ook leuk vinden. Mensen die uit de pop ko men en nu bij de jazz horen, zoals George Benson en Earl Klug. Ach. waar liggen de grenzen? Zolang het me maar aangenaam in de oren klinkt. Jazz is zeker geen algemeen bezit, maar je kunt het de mensen ook niet aansmeren. Wat mij er in aantrekt is de improvisatie, dat het thema steeds weer levendig wordt gehouden. Daarnaast houd ik van de discipline. Niet alleen bij de gro te orkesten, maar ook bij de kleine re ensembles. Het is daar net als bij een strijkkwartet. Wie daar een fout maakt, valt meteen op." 1 2) I Want your sex-George Michael 2 1) I wanna dance with- Withney Houston 3 4) So strong-Labi Siffre 4 (6) Diamonds-Herb Alpertl Janet Jackson 5(5) Don't dream it's over- Crowded House 6(8) I still haven't found-U 2 7 (11) Walking together-Piet Veerman 8(3) You want love-Mixed emotions 9(7) Hold me now-Johnny Lo gan 10 (12) F L M-Mel+Kim 11 (15) When smokey sings-ABC 12 (18) Alone-Heart 13 9) Call me-Spagna 14 (10) Watchdogs-UB 40 15 Who's that girl-Madonna 16 (40) The living daylights-A 17 (16) If i was your girlfriend- Prince 18 (13) Can' be with you to night-Judy Boucher 19 It's a sin-Pet shop boys 20 (19) Just around the corner- Cock Robin 21 (21) Love is in the air-Steve Allen 22 (32) Helene-Julien Clerc 23 (29) Serious-Donna Allen 24 (28) Gente di Mare-Tozzi Raff 25 (27) Viva America-George Baker Selection 26 (26) Suzanne Vega-Luka 27 (25) Bingo-Andre van Duin 28 (20) Bitter fruit-Little Steven 29 (30) Arrivederci-Roberto Jac- ketti Scooters 30 (31) Shattered dreams-John ny Hates Jazz 31 (33) Incommunicado-Maril- lion 32 Papa chico-Tony esposi- to 33 (34) The slightest touch-Five Star 34 (14) Wild horses-Gino Van- nelli 35 (22) Lass die sonne in dein herz-Wind 36 (17) Crockett's theme-Jan Hammer 37 (38) Tracks of my tears-Smo- key Robinson 38 No sleep till Brooklyn- Beastie Boys 39 (35) Goodbye Stranger-Pepsi Shirlie 40 Jet airliner-Modem Tal king

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17