Van stotteraar
tot wereldster
'AADS is echt een gouden greep'
Zanger Paul Young blijft overeind
Chauffeur Kees baant zich een weg door het drukke
verkeer in Amsterdam. Paul Young zit op de achterbank
van de limousine die de popster naar Rotterdam brengt
Een radio-interview is uitgelopen, waardoor voor een
gesprek in zijn Amsterdamse hotel absoluut geen tijd
meer was. Paul Young had eigenlijk al in de Kuip moeten
zijn.
De dialoog In de auto blijkt een redelijk alternatief. Op
deze manier moet hij wel meer tijd uittrekken dan de drie
kwartier die hij aanvankelijk had toegezegd. Gesprek met
Paul Young, een stotteraar die nu een
wereldster-in-wording is.
Paul Young: 'Goede popplaten kunnen niet meer worden gemaakt met
een goede stem alleen' <Foto gpd>
Paul Young heeft een uitgesproken
mening over de wereld van de popmu
ziek. Hij heeft enorme waardering voor
zijn toergezellen. "Phil Collins is een
fantastisch artiest. Van hem kan ik nog
een heleboel leren. Niet dat ik iets van
hem zou willen overnemen maar hij
loopt al jaren mee. Zo'n man bulkt van
de ervaring. We hebben er tussen de op
tredens door wel eens over gesproken of
hij m'n volgende elpee wellicht zou wil
len produceren. Dat zou ik een hele eer
vinden. Maar we hebben nog geen be
slissing genomen".
Wachten
De Kuip nadert snel. Rotterdam inrij
den gaat een stuk vlotter dan Amster
dam verlaten. De limousine zoeft het ter
rein van het Feyenoord-stadion op. Tien
tallen fans staan al te wachten. Het is
vier uur in de middag. Het optreden be-
Paul Young moet
gint pas c
r drie i
alleen even de installatie testen. Een
sound check van twee of drie nummers.
Suppoosten en andere orde-bewakers
lopen in speciale Genesis T-shirtjes
rond. Vroege fans worden tegengehou
den. De limousine kan zonder proble
men doorrijden. Meisjes, die duidelijk
voor Paul Young en niet voor Genesis
naar Rotterdam zijn gekomen, zien te
laat dat Paul Young achterin de auto zat.
Waarschijnlijk hebben ze al ettelijke
uren voor de hekken staan wachten. Al
leen om een glimp op te vangen van het
idool.
Voordat ze er erg in hebben, is hij er al
doorheen geglipt. Schreeuwend om een
kus of om een handtekening blijven ze
aan de andere kant van het hek staan.
Paul Young lacht. Het is voor hem dage
lijkse kost. De chauffeur zet de artiest
pal achter de ingang naar het podium af,
waar de overige bandleden al op hem
wachten.
Anti Auto Diefstal Systeem van Nieuwvennepse chauffeur binnenkort op de markt
Paul Young zit er ontspannen bij
in de auto. Met gestrekte benen
kijkt hij om zich heen. Hij weet zich
zijn vorige bezoek aan ons land nog
goed te herinneren. Wilde ook dit
maal per se niet in een Rotterdams
hotel overnachten. Nederland is
Amsterdam. En in die stad wil hij
zoveel mogelijk vertoeven als hij
toch hier is.
door Pieter Ploeg
De zanger schijnt zich geen zorgen te
maken over het risico dat hij - door de
vertragingen - wellicht te laat in De Kuip
zal arriveren. Hij moet een sound check
doen. En dat gaat volgens een strak
schema. Kees rijdt flink door. Van stop
licht tot stoplicht. Zich af en toe veront
schuldigend voor het extra oponthoud.
Vrachtwagenchauffers die hun lading
midden op de rijbaan staan te lossen.
Fietsers die "drie-dik-naast-elkaar" zich
van niets en niemand iets aantrekken.
Ze zouden eens moeten weten wie er in
de auto achter hen zit. De fietsende
scholieren zijn druk in gesprek. Mis
schien bespreken ze wel hoe laat ze die
avond zullen vertrekken naar het con
cert van Genesis met Paul Young als
"special guest".
De in Londen woonachtige zanger
loopt al heel wat jaartjes mee. Eerst in
allerlei schoolbandjes. Daarna in ver
schillende groepjes (o.a. "The Q-tips")
en tegenwoordig als "Paul Young". Een
wereldster-in-wording.
Over de wereldtoernee van Genesis,
waarvan Paul Young het voorprogram
ma telkens voor zijrt rekening neemt, is
hij tot dusver zeer tevreden. "Ik zou best
op eigen houtje een wereldtoernee kun
nen maken. Maar nu bereik ik veel meer
publiek. We staan bijna uitsluitend in
grote stadions. Met tienduizenden be
zoekers. Als ik zo'n toer in m'n eentje
zou doen, zouden we in grote hallen
staan. Met minder publiek. Dat is "de
'Ik houd van de muziek van
Tom Jones'
Per jaar worden in Nederland
24.000 auto's met een gemiddelde
waarde van 50.000 gulden gestolen.
Dat aantal stijgt jaarlijks met 10
procent. Mede daardoor hebben de
autoverzekeraars hun premies on
langs met 7 procent verhoogd. Vol
gens de Nieuwvennepse vrachtwa
genchauffeur/uitvinder Bob Splin
ter en zijn compagnon Jan Wes-
dorp is AADS hierop het ant
woord. Het is de afkorting van An
ti Auto Diefstal Systeem, een uit
vinding van Bob Splinter die als
alles meezit binnenkort op de
markt wordt gebracht.
door Kees Haakman
Het principe is eenvoudig: Een dief
breekt een auto open, start de motor,
rijdt weg en trapt onherroepelijk een
keer op de rem. Die blokkeert onmidde-
lijk. Een apparaatje voorkomt namelijk
dat de remolie terugstroomt. Het sys
teem wordt in werking gezet door het
omdraaien en indrukken van een sleutel
in een slot.
Splinter legt momenteel de laatste
hand aan de nieuwste ontwikkeling van
AADS. Hij vervangt het mechanische
door een elektronisch systeem. Het in
drukken van het slot wordt bovendien
overbodig omdat gebruik wordt ge
maakt van de oliedruk in de motor. Door
de electronica zijn vele accessoires mo
gelijk. Wat te denken van een dief die na
het intrappen van de rem automatisch
de autoportieren afsluit?
AADS is in te bouwen in elke auto en
hoeft niet meer dan duizend gulden te
kosten. Het kent geen zwakke plekken
behalve in het geval er dieven zouden
zijn die het klaarspelen om weg te ko
men zonder de rem te gebruiken.
Als het systeem in alle auto's stan
daard zou worden ingebouwd, zou dat
volgens Wesdorp 80 tot 90 procent van
de autodiefstallen voorkomen
Nuchter
Bob Splinter praat nuchter over zijn
geniale invallen. "Ik teken graag, denk
dingen uit, zoek problemen en probeer
een oplossing te vinden. Ik ben welis
waar vrachtwagenchauffeur, maar jaren
lang werkte ik als machinebankwerker
en tekenen heb ik mezelf geleerd".
"Collega's van me kwamen herhaalde
lijk uit Italië terug zonder hun volgela
den vrachtwagencombinatie. Dat zette
me aan het denken. Ik dacht: ik moet
iets uitvinden waardoor de remmen
worden geblokkeerd en toen viel me in
dat ik dat kon combineren met het in
trappen van het rempedaal en iets wat
de olie moet tegenhouden".
Splinter laat in het schuurtje van zijn
nieuwbouwwoning in Nieuw-Vennep,
de plek waar het idee ontstond, het pro
voornaamste reden waarom we nu sa
men met Genesis spelen. Vooral deze
laatste twee maanden is het fantastisch
om drie vier keer per week in een afge
laden vol stadion te staan", heeft Paul
Young ervaren.
Kraanmachinist
De gecombineerde wereldtoernee
duurt nog tot eind juli. De voormalige
kraanmachinist wil in de nazomer be
ginnen aan een nieuwe elpee. "De vorige
keer duurde het achttien maanden voor
dat we een nieuwe elpee konden uit
brengen. Dat is te lang. We willen in de
toekomst zeker één langspeler per jaar
afleveren. Dat moet ook kunnen. Ik heb
een paar heel aardige covers in gedach
ten. En ook nieuw materiaal van mezelf
ligt voor een deel al op de plank. Het ont
breekt me alleen nog aan Ujd. Maar als ik
na de toernee een paar weken rust heb
gehad, gaan we volop aan de slag", ver
telt Paul Young.
Plotseling gaat hij rechtop zitten. "Hé,
een windmolen", schreeuwt hij wijzend
op het "typical Dutch building". Meteen
daarna kijkt Paul Young naar mijn
schoenen. "Dragen jullie geen klompen?
Ik dacht dat dat ook typisch Nederlands
was". Uit zijn volgende antwoord zal
blijken dat we precies op tijd de wind
molen zijn gepasseerd. Want Paul
Young wil eigenlijk nog niets vertellen
over zijn volgende elpee. Het was pre
cies het goede ogenblik om te trachten
het gespreksonderwerp te veranderen.
De artiest wil alleen praten over zijn
muziek en alles wat daarbij hoort en
vooral niets - of in elk geval zo min mo
gelijk - prijsgeven van zijn toekomst
plannen. Ook namen van artiesten van
wie hij op zijn volgende langspeler num
mers gaat coveren, houdt hij geheim.
Wel blijkt dat hijeen grote fan is van zan
gers als Bill Withers. Young's volgende
langspeelplaat gaat tenminste twee of
drie coversongs bevatten. Of daar ook
een nummer van Withers ("Lovely Day"
of "Just The Two Of Us" bijvoorbeeld)
bij is, wenst hij te bevestigen noch te
ontkennen.
"De nieuwe elpee wordt in elk geval in
een studio opgenomen", zegt hij dan
wel. "Niet live". Het opnemen van een
concert om er vervolgens een live-plaat
van uit te brengen is voor de meeste
popgroepen een gemakkelijke vlucht
weg. Niets is eenvoudiger dan het huren
van een mobiele studio om een een op
treden op te nemen".
Verlegen
Zo gemakkelijk als de soul-zanger kan
zingen, zo veel moeite heeft hij met een
gewoon gesprek. Paul Young is super-
verlegen als hij niet op de planken staat
en stottert. Het is een bekend gegeven
dat stotteraars wordt geadviseerd te zin
gen als ze sprekend niet uit hun woor
den kunnen komen. Maar Paul Young
schaamt zich geen moment als hij in een
totype zien. Het is zo eenvoudig en voor
de hand liggend dat je je afvraagt of nie
mand daar eerder op had kunnen ko-
zin drie keer over zijn tong struikelt. Op
de bühne gebeurt hem zoiets niet. Ster
ker nog: op het podium is de 30-jarige
artiest een persoonlijkheid met uitstra
ling.
Het eerste plaatje, waarmee Young
destijds een groot publiek bereikte werd
hem niet door iedereen in dank afgeno
men. Vooral de Engelse critici sabelden
hem genadeloos neer. "Een ruggegraat-
loze cover van Joy Division's 'Love Will
Tear Us Apart', heette het. Het werd op
zijn minst als schaamteloos ervaren dat
Paul Young met 'No Parlez' had geknut
seld aan een werkstuk van iemand die
zelfmoord pleegde omwille van De
Kunst. Zelfs de vriendelijkste critici le
verden ongezouten kritiek op de Londe-
Hij was niet echt ongelukkig met de
negatieve publiciteit in zijn eigen land.
"Voordeel was dat de media tenminste
aandacht besteedden aan m'n muziek en
niet aan m'n imago. Iedereen mekkerde
altijd over mijn gesteven manchetten. Ik
wilde juist het jonge publiek bereiken
met de muziek-van-vroeger. Nummers
van Marvin Gaye en Nicky Thomas voor
de teenagers van nu".
Het leek aanvankelijk onwaarschijn
lijk dat dat soort nummers acceptabel
zou zijn voor een jong publiek, dat
smacht naar persoonlijke liefdesverha
len en het trappen van rellen. Maar de
zanger hield voet bij stuk. Deed nog iets
meer stijfsel in zijn manchetten en bleef
- tot veler verrassing - recht overeind. Hij
liet zich niet van zijn stuk brengen. Zijn
uiterlijk en de manier waarop hij zich op
het podium kleedt, zetten zijn jonge,
vrouwelijke publiek meer aan tot dro
men over avontuur dan over lust.
Soul
Paul Young zegt het onbelangrijk te
vinden dat zijn stem klinkt alsof hij een
zwarte soulzanger is. "Goede popplaten
kunnen vandaag de dag niet meer wor
den gemaakt met een goede stem alleen.
Veel minder in elk geval dan vroeger",
vindt hij. Paul Young maakt soulmu
ziek. Muziek met gevoel. Muziek uit het
binnenste. Otis Redding, Al Green, Mil
lie Jackson, Marvin Gaye zijn (waren)
soul-artiesten, die zonder aanstellerij
louter en alleen met hun stem alle emo
ties uitdrukking kunnen (konden) ge
ven. Paul Young doet datzelfde sinds
"No Parlez". Hij leek een geslaagde ko
pie van zijn zwarte voorbeelden. Zijn be
wegingen en stemfrasering zijn razend
nappe imitaties van zijn zwarte voor
beelden, maar tegelijkertijd is Paul
Young een soulartiest van topklasse op
eigen benen.
Paul Young is onopvallend en opval
lend tegelijk. Hij zegt geregeld cassette
bandjes toegestuurd te krijgen van lief
hebbers, die menen een 'waanzinng
goed' nummer voor hem te hebben ge
schreven. Op zijn laatstverschenen elpee
"Between Two Fires" nam hij zo'n num-
men. Links is een rempedaal bevestigd
dat een zuiger indrukt. Die verplaatst
olie door een leiding naar een remtrom-
mer op. Het werd een tophit. „Wonder
land" was geschreven door een meisje,
Betty Cooke.
"Het was een prachtig nummer. Zon
der twijfel het beste dat ons ooit is toege
stuurd. We hebben het een paar keer ge
speeld. Nadat de hele band het erover
eens was dat dat nummer op de nieuwe
elpee moest komen, zijn we in contact
gekomen met dat meisje. Ze is nog bij de
opnamen aanwezig geweest. En nu héb
ben we heel af en toe nog contact als we
toevallig in de buurt zijn. Soms schrijf ik
haar een brief. Ik ben haar nog steeds
erg dankbaar voor dat nummer. Won
derland is een prachtsong".
Vader
Kort na de release van die single
kwam Paul Young overigens in het
nieuws via een ander meisje. Zijn ex-
vriendin maakte wereldkundig dat de
popzanger vader was geworden. Hij
kreeg een onwaarschijnlijk hoge claim
aan zijn broek. "I keep in touch with
her". Hij houdt contact, maar dat is alles
wat hij er nu over wil zeggen. Verder
heeft hij geen commentaar op de verbro
ken liefdesrelatie en de gevolgen ervan.
En weer wijkt de gewiekste Londe-
naar af van het gespreksonderwerp.
"Waar spelen we morgen eigenlijk",
vraagt hij aan de chauffeur. "In Basel,
Zwitserland", is het antwoord. "Jam
mer", zegt Paul. "Ik had vanavond wel
willen stappen in Amsterdam".
Wilde het aan het begin van de rit Am
sterdam-Rotterdam niet echt vlotten,
eenmaal op de snelweg schieten de kilo
meters weg onder de wielen van de li
mousine. We zijn nu een klein uurtje on
derweg. In de verte doemen de lichtmas
ten van De Kuip al op. Paul Young zal er
die avond tijdens het voorprogramma
van ongeveer een uur, met een uitloop
mogelijkheid van een kwartiertje, optre
den voor meer dan 40.000 bezoekers.
Paul Young heeft zijn voorliefde voor
"black music" nooit onder stoelen of
banken gestoken. Daarover zegt hij: "Ik
ben een groot Motown-fan. Over het al
gemeen is de hedendaagse popmuziek
beneden alle peil. Ik houd van de mu
ziek van Tom Jones. Van hem ben ik al
tijd een enorme bewonderaar geweest.
Gelukkig is hij bezig aan een come
back".
"Voor de rest wordt de markt groten
deels bepaald door eendagsgroepjes.
Platenmaatschappijen contracteren
bands louter en alleen om een hitje te
scoren. Jong en onervaren zijn ze meest
al. Een gemakkelijke prooi voor de pla-
tenbonzen. Een paar jaar geleden toen
de punkscene opkwam, wisten de maat
schappijen zich geen raad. Jan en Alle
man kon een plaatje maken. Alles was
nieuw of vernieuwend. En nu zitten ze
met de problemen. Er is te weinig voor
uit gedacht. Als ze niet snel voorzichti
ger te werk gaan, draaien die maatschap
pijen zichzelf nog een keer de nek om".
mei die op een wiel is gemonteerd. Tot
zover is het gewoon een remsysteem.
Halverwege die leiding echter, is een
blokje van metaal bevestigd en daar gaat
het om. Uit het het blokje metaal komen
aan de zijkanten twee pijpjes. Bovenop
zit een drukslot. Wordt dat slot inge
drukt, dan zorgen klepjes in het blokje
ervoor dat, na een trap op de rem, de olie
de remtrommel in werking zet maar niet
terug kan stromen. Dat blijft een uur of
vijftien zo en langzaam neemt daarna de
druk af om beschadiging van de rem
trommel te voorkomen.
Het kostte Splinter 20.000 gulden om
het apparaatje door een instrumenten-
maker te laten bouwen. Hij nam het risi
co. Hoe kon hij anders weten of zijn uit
vinding zou werken?
Geen geld
Na het testen van het apparaat schreef
hij brieven naar een aantal autofabrie
kanten. Splinter: "Ze waren bijna alle
maal geïnteresseerd maar wilden geen
geld in de ontwikkeling van het appa
raat steken. Het is niet onze uitvinding
was het veel gehoorde antwoord, dus
commercieel niet interssant. Volvo wil
de het best standaard in nieuwe auto's
inbouwen, maar dan moest het apparaat
eerst op de markt gebracht zijn. Daar
kreeg ik geen geld voor".
Splinter nam het zekere voor het onze
kere en besloot in elk geval patent aan te
vragen. Daarna belandde het apparaat
op de zolder van zijn woning waar wel
meer uitvindingen terecht kwamen. "Ik
heb meer uitvindingen gedaan die om
allerlei redenen, bijvoorbeeld door te
genstrijdige zakelijke belangen, geen
succes hebben gehad. Erg jammer, dat
het nu weer zo moest gaan", vertelt hij
gelaten.
Toch zat het hem niet lekker. Maan
den later liet hij zijn uitvinding aan Jan
Wesdorp zien, zijn vroegere chef bij een
tansportbedrijf, die toevallig op bezoek
was. Die was meteen laaiend enthou
siast.
"Ik ben twaalf jaar manager geweest
en het is een gouden idee, zeg nou zelf.
Het is eenvoudig, dus goedkoop te ma
ken en bovendien zeer effectief. Er wor
den per jaar 24000 auto's gestolen. Dat is
nogal wat. Daar iets tegen kunnen doen,
dat moet haast wel een succes worden",
zegt de enthousiaste Wesdorp.
Splinter voegt er aan toe: "Meer dan
honderd bolides van anderhalve ton
worden per jaar gejat uit showrooms, en
in Italië verdwijnen alleen al vijfhon
derd volgeladen vrachtwagens in een
jaar. Ik moet erbij zeggen dat mijn uit
vinding ook op luchtdruk werkt, dus
voor vrachtwagens geschikt is".
Wesdorp stelde voor met Splinter sa
men te werken om het systeem op de
markt te brengen. "Splinter de techniek
en ik de zakelijke activiteiten, een prima
combinatie leek mij. We doopten de uit
vinding het Anti Auto Diefstal Sys
teem".
Enthousiast
Allereerst organiseerde Wesdorp een
vergadering met de directeuren van een
aantal grote verzekeringsmaatschappij
en om ze over de uitvinding te informe
ren. Die verwezen hem door naar het
Technisch Bureau ter Bevordering van
Schade Preventie die nieuwe ideeën
voor verzekeringsmaatschappijen
beoordeelt. Daar was men enthousiast
over de uitvinding en er werd gevraagd
wanneer AADS op de markt kwam. De
volgende stap was naar de Rijksdienst
voor het Wegverkeer, die de uitvinding
veilig moest verklaren. AADS kreeg het
groene licht.
Wesdorp: "Intussen verbeterde Splin
ter het anti-diefstal-systeem, waarna we
naar het Europees Octrooibureau zijn
gestapt. Het voorlopige patent op een
uitvinding duurt namelijk maar een jaar
en dat was bijna om. Daarna kun je zo
mogelijk wereldwijd patent aanvragen.
We vroegen het aan in veertien landen.
Toen dat rond was raakten de media in
onze uitvinding geïnteresseerd. Sinds
dien stond de telefoon niet meer stil. Be
drijven toonden eindelijk interesse en
we zijn nu aan het selecteren met wie we
in zee gaan. Het is ook de bedoeling li
centies te verkopen aan landen als de
Verenigde Staten en West-Duitsland".
Om de zaken goed te kunnen regelen
stopte Splinter met zijn werk als vracht
wagenchauffeur en richtte met Wesdorp
een eigen bedrijfje op, SWK-systems.
Nu staan de agenda's van de beide he
ren vol afspraken. Dagelijks demonstre
ren ze het anti-diefstal systeem. Vorige
week vlogen ze zelfs naar Italië om de
nieuwe uitvinding te laten zien aan een
grote autofabrikant en ze verwachten
veel van een interview met het Duitse
weekblad Die Stern dat deze week ver
schijnt. Wesdorp: "Het feit dat we daarin
staan zegt eigenlijk al genoeg. Alleen het
echt belangrijke autonieuws komt erin.
En in Duitsland zitten de grote autofa-
brieken".
Splinter heeft het apparaat nu geavan
ceerd en is tot een geheel nieuwe toepas
sing gekomen. "Het slot was aanvanke
lijk mechanisch, door erop te drukken
ging het dicht. Door middel van een sys
teem van leidingen naar de motor kan
nu de oliedruk van de motor worden ge
bruikt om het slot te openen. In elke au
tomotor zit namelijk een oliepomp die
de carterolie onder druk zet. Maak je het
systeem elektronisch, met een aantal
noodzakelijke beveiligingen, dan kan na
het intoetsen van een code, die alleen de
eigenaar bekend is, het slot automatisch
worden ontgrendeld als de motor aan
slaat. Het is dan niet meer nodig een
sleutel te gebruiken en het slot in te
drukken", vertelt Splinter. Hij voegt er
achteloos aan toe dat hij er onmiddellijk
patent op heeft aangevraagd, want het is
volgens hem een uitvinding die in de au
to-industrie nog niet eerder is toegepast.
Moment
Het privé-kapitaal van de beide onder
nemende heren begint nu langzamer
hand op te raken. De vernieuwde uitvoe
ring van het AADS-prototype kostte hen
enkele duizenden guldens. Er moesten
nauwkeurige tekeningen worden ge
maakt en een machinefabriek maakte
het nieuwe (voor electronica geschikte)
-apparaat. Dat en het patent aanvragen
kostte ook nog eens het nodige.
Wesdorp: "Het wordt nu tijd om spij
kers met koppen te slaan. Binnenkort
laat een vriend het nieuwe beveiligings
systeem inbouwen in zijn Mercedes van
het nieuwste type. Die auto presenteren
we dan aan de pers. Daarna moeten er
knopen worden doorgehakt. Splinter
heeft namelijk al een paar andere ideeën
klaar liggen. Met het geld dat binnen
kort moet gaan rollen kunnen we de uit
voering van die projecten dan weer fi-
Splinter wordt door zijn compagnon
gestimuleerd om aan nieuwe uitvindin
gen te werken waarover hij echter nog
weinig wil zeggen. "Het heeft wel met
auto's te maken. Maar we wachten met
naar buiten treden liever het juiste mo
ment af. AADS is in elk geval goed geti
med. De grote verzekeringsmaatschap
pijen hebben besloten de premies met
zeven procent te verhogen als gevolg
van de vele autodiefstallen. Je weet
nooit welk gunstig effect onze uitvin
ding op die ontwikkeling heeft".
Bob Splinter (l) en Jan Wesdorp met het prototype van het Anti Auto
Diefstal Systeem. 'Het wordt nu tijd om spijkers met koppen te slaan'.
(foto Wim Dijkman)