Honderd jaar amusement in Carré te boek Collectie-Magritte wordt toch geveild Financiële regeling bij Forum Verbluffende zangkunst Oosteuropese koren Expositie Kopgroep voldoet ten dele aan verwachtingen SPRANKELENDEQUATTRO STAGIONF DONDERDAG 2 JULI 1987 KUNST PAGINA 19 BRUSSEL (AFP) - Na maanden van spanning over het lot van een van de mooiste particuliere kunst verzamelingen in België, wordt de erfenis van de twintig jaar geleden overleden Belgische surrealist Re- né Magritte, vandaag bij Sotheby's in Londen over de hele aarde ver spreid. Ondanks een wet over het beta len van successierecht in natura die begin van het jaar met terug werkende kracht door het parle ment in Brussel onder druk van de publieke opinie werd aangeno men, hebben de erfgenamen van Magritte (1898-1967) verkozen de op een waarde van 90 miljoen frank geschatte collectie door het Britse venduhuis te laten verko pen. De in februari 1986 kinderloos overleden Georgette Magritte had bij testamentaire beschikking 15 schilderijen van haar man ver maakt aan drie musea: tien aan het museum van moderne kunst in Brussel - die er een speciale zaal voor inruimde --, twee aan het mu seum van Charleroi en drie aan het Centre Pompidou in Parijs. Over de rest van de verzameling sprak zij zich in haar laatste-wilsbeschik- king niet uit. Een twaalftal verre verwanten erfde zo schilderijen en de brief- ADVERTENTIE "PASfflt JWATLAM üESAfR wisseling van Magritte met de dichters Paul Eluard en André Breton, naast voorwerpen zonder grote culturele waarde. Voor som mige begunstigden kwamen de successierechten op 75 procent van wat zij erfden. Omdat zij zulk een bedrag niet konden opbrengen en omdat de wet over betaling in natura er toen nog niet was, dreig den zij met het verkopen van een deel van de collectie. Deze bekendmaking sloeg in september van het vorig jaar in de kunstwereld in als een bom en Bel gië werd gemobiliseerd om te voor komen dat de bij particuliere ver zamelaars en musea zeer gewilde werken het land zouden verlaten. Om België deze "culturele ramp" te besparen, had de minister van financiën de redactie van de suc- cessiewetwet versneld. Toen de wet in februari haar beslag kreeg, dacht men dat de spanning over het lot van de verzameling gebro ken was. Maar de taxatie van de erfstuk ken bleek al gauw een nagel aan de doodkist van de erfgenamen. Zij taxeerden ze op 110 miljoen frank, maar de experts van de overheid schatten de interessantste werken op niet meer dan 35 miljoen frank. Geplaatst voor de weigering van de Belgische autoriteiten om ook de mindere stukken in de collectie aan te kopen, braken de erfgena men de onderhandelingen af en wendden zich tot Sotheby's. Van hun kant hebben de autoriteiten een vertegenwoordiger aangewe zen die met de beperkte middelen die hem ter beschikking zijn ge steld, enig werk zal proberen terug te kopen. Rufus Collins GROOT INDISCH FEEST ZANG EN DANS UIT N-SUMATRA, JAVA EN BALI BALINESE PIANOMUZIEK (2-7) Krontjong. Indische kookdemonstraties, Indonesische modeshows Open: dageliiks 13 00-23.00 u vrij en za 13 00-24 00 u Volw ƒ8.50. CIP/65+ ƒ5,- Kind. tot 12 4.- Cratis Pasarkrant bij VVV's IEDEREEN IS WELKOM. 26 JUNI t/m 5 JULI H 0 U T R U S T □EN HAAG onderscheiden DEN HAAG (ANP) - De Ameri kaanse regisseur Rufus Collins, die al jarenlang in ons land werkt en in Amsterdam woont, is de prijs voor Etnische Culturele Kunstvormen van de gelijknamige stichting toe gekend. De prijs is Collins toege kend voor zijn verdiensten als al lochtoon kunstenaar en theaterma ker, met name voor de continuïteit in zijn werk waarmee hij een be langrijke bijdrage heeft geleverd aan het leggen van een basis voor het migrantentheater in ons land. De jury kende eervolle vermel dingen toe aan de Marokkaanse ac teur en regisseur Hassan Gnaoui, het VARA-radioprogramma 'An der zout in de pap' onder redactie van Thea Keyzer en de Federatie van Allochtone Theatermakers. De prijs werd twee jaar geleden ingesteld door de Stichting Ma- kandra Gruppo, die de organisator is van het Colored Festival. Collins krijgt de prijs, een beeldje van Hel len Ferdinand, op 9 juli uitgereikt bij de opening van het Colored Festival dat op Het Plein in Den Haag wordt gehouden. Concert deelnemers Internationaal Koren Festival in de Dorpskerk in Wassenaar op I juli. Medewerken den: William Byrd Chamber Choir (Hongarije); Collegium Novum (Po len); Juventus Paedagogica (Tsje- WASSENAAR - Niet i Wassenaarse zomeravond. Be stofte Oosteuropese autobussen leveren groepen koorzangers van verre voor de Dorpskerk af en zoeken een parkeerplaats. De kerk is bij aanvang afgeladen. Een sfeertekening schiet altijd te kort, maar bijzonder was het gis teren wel om in Wassenaar te kunnen luisteren naar de deelne mers van het belangrijke Inster- nationale Koren Festival Arn hem 1987. Behalve twee Nederlandse ko ren traden gezelschappen op uit Hongarije, Polen en Tsjechoslo- wakije. De opening van het koor- concert was aan Wassenaar Vo- caliter met het feestelijke 'Mag nificat' van Albert de Klerk. De goed geregistreerde orgelbege leiding van Marijke van Klave ren deed recht aan de ijle, moder ne sfeer van het stuk. Een belevenis daarna was het Praags dameskoor Juventus Paedagogica. De enorme erva ring - dit koor zou reeds meer dan vierhonderd uitvoeringen hebben gegeven - stelde het da meskoor in staat met een schijn baar gemak en ontspannen ge noegen verbluffende staaltjes van zangkunst ten beste te ge ven. Martinu, Tsjechisch compo nist, zou gelukkig zijn geweest bij het horen van zijn perfect en toch vrolijk vertolkte 'Vyéseni Smrti' (Austragen des Todes). Hier blijkt maar weer hoeveel zangtechniek te maken heeft met een bepaalde tongval; in het rap pe Slavisch lijkt Juventus Pae dagogica wat articuleren betreft een voorsprong te hebben op Ne derlandse collega's. De Hongaarse bijdrage was ge heel anders van aard. Hoewel de presentatie iets achter bleef, werd een typisch inheemse sfeer gecreëerd; compleet met gitaren, cello en trommels. Opvallend is - evenals bij de Tsjechische dames overigens - de begeestering van de koorleden. Eén voor één 'han gen' ze als het ware aan de diri gent. Uit Polen was afgereisd het Collegium Novum onder leiding van Lechostaw Ragan. Hoewel het koor pas drie jaar bestaat, kan ook hier al van allure wor den gesproken. Na onder meer werken van hun landgenoot Wie- chowitcz waagden ze zich, met Pools accent, aan drie negro-spi- rituals. Ten slotte nog het Neder landse geluid van Capriccio, wat hier en daar wat zuinig over kwam. Dat gold trouwens niet voor de uitvoering van 'Laudi al- la Vergina Maria' van Verdi, waarin muzikale overgave werd getoond. MIEKE VAN DOMMELEN Expositie van 'Kopgroep', t/m 22 augustus. Galerie 27, Schoolstraat 27, Wassenaar. Openingstijden do. en vr. van 10.00-15.00 uur. Za. van 11.00-16.00 uur. WASSENAAR - Tot en met 22 augustus presenteren tien kun stenaressen zich onder de naam 'Kopgroep' in Galerie 27, voor heen Galerie Henk de Greef. De groepsnaam is ontleend aan één van de initiatiefneemsters, Rine- ke Kop. Het doel van de deelne mende kunstenaressen is om met elkaar ideeën te bespreken, ervaringen uit te wisselen en ge zamenlijk tentoonstellingen te organiseren. Van deze activitei ten kan een stimulerende wer king uitgaan, waardoor voorko men kan worden dat het werk vanuit een al te geïsoleerde posi tie ontstaat. Het werk van de Kopgroep-le den vormde de aanleiding voor een bezoek aan de vernieuwde Wassenaarse galerie. In de opzet van Galerie 27 is weinig verande ring merkbaar. De abstracte rich tingen bepalen sterk het tentoon stellingsprogramma en de huidi ge expositie sluit daarbij aan. Als uitzonderingen moeten Trees Ruys en Foekje Hoekstra ge noemd worden. Binnen de abstractie zijn van zelfsprekend duidelijke verschil len in benadering aan te wijzen. Het geëxposeerde werk varieert van de ingehouden monotypes van Gardien de Groot en de zwart-wit composities van Ine van Heerde, tot de uitbundige wemeling van kleur in de schil derijen van Annemarie Spijker man, mede-initiatiefneemster van Kopgroep. Eén van haar nieuwste werken, 'Canticle for an innocent comedian', laat de dynamiek zien van de middel puntzoekende kracht in de kleurpartijen, waaraan subtiele tekens toegevoegd zijn. Ook het andere werk van Annemarie Spijkerman getuigt van deze krachtige expressie. Het werk van Rineke Kop ver toont haar karakteristieke werk wijze, een combinatie van een schrift met spontane lijnen en over elkaar aangebrachte kleur vlakken. De gevoeligheid die ik in haar werk op haar solo-ten toonstelling in Wassenaar zo waardeerde, ontbrak naar mijn idee, zodat de nu getoonde stuk ken mij minder aanspraken. De intensiteit van de kleur die een rol speelt in de aardige com posities van Theodora Plas, vormt een contrast met de wijze waarop Karola Pezarro de wis selwerking van de kleurnuances en de vormen laat uitkomen in de mooie serie textielobjecten, 'De kleuren van de kraal' geti teld. Elsbeth Rabus heeft in haar weefsels de op de natuur geïnspi reerde bladvormen en variaties daarop, ingewisseld voor een zui vere abstractie, die een bespiege ling op het leven inhoudt. Min der abstracte verwijzingen naar aspecten van het menselijk be staan zijn te vinden in het werk van Trees Ruys. De primitieve vorm waarmee zij seksualiteit en moederschap verbeeldt, sluit aan bij de bijdragen van Foekje Hoekstra tot deze tentoonstel ling. De sieraden van Martine Mul ler tenslotte, vallen op door het materiaalgebruik en de bijzonde re presentatiewijze. Filmsterren en godinnen lenen hun naam aan deze halssieraden en oorbellen. De tentoonstelling geeft een in druk van de verschillende bena deringen binnen Kopgroep. In vergelijking met het werk dat ik kende zijn de resultaten soms verrassend, soms teleurstellend. De expositie beantwoordde maar ten dele aan mijn verwach tingen. NANCY STOOP AMSTERDAM (GPD) - Honderd jaar Carré. Dat is gisteren gevierd, in de stallen van het voormalige circus. Daar, aan de foeilelijke en daardoor bijna mooie achterkant van het eerbiedwaardige theater, waren veel beroemdheden. Die het in het 'Broadway aan de Amstel' helemaal hebben gemaakt. Ze zagen er, zo allemaal op een kluit, in de catacomben aan de Onbekende Gracht helemaal niet beroemd uit en zo hoort het ook, want Carré is niet deftig, maar uit voor iedereen. Gewoon een avondje stappen. De jongste lichting van de acade- mie voor kleinkunst mocht van de „gestaalde kaders van de kunst" de beroemdheden na een passende tekst voorzien van een boek dat over honderd jaar amusement gaat, dus met andere woorden: over een eeuw Carré. Het boek is een co-produktie Carré, de Staatsuitgeverij en het Nederlands Theater Instituut. De eerste die deze eer te beurt viel was Conny Stuart. En verder André van Duin en Annie M.G. en Toon natuurlijk, met z'n ronde rimpel- kop, z'n eeuwige lachebek en z'n gepommadeerde streepjessnor. Die kreeg het meeste applaus en zo zal het doorgaans ook wel zijn ge weest bij zijn Ohne Mann Shows in het theater aan de Amstel zelf. Pèèèperepèèè, deden de aanko mende kleinkunstenaars, waarop ze op Polygoon-toon meedeelden dat na de huldiging van Hermans een eeuw amusement in Neder land een voldongen feit was. „Wie wil vertellen waar de men sen vroeger om moesten lachen, lijkt op iemand die in de zomer naar een plas wijst en zegt: 'Dat was sneeuw'. Echt geluk is vaak van jezelf; jij ervaart het, het is iets in jezelf, vaak van jaren her, ande ren zien het niet of anders. Lode- Burgemeester Ed van Thijn met het hem zojuist overhandigde boek 'Honderd jaar amusement'. Hij wordt geflankeerd door kleinkunstenaar Wim lbo rechts). (foto anp> wijk van Deyssel, groot liefhebber van simpel vermaak, schreef in 1938: 'Terwijl het eigenlijke geluk maar voor weinigen ervaarbaar is, is vroolijkheid het geluk in zijn al- gemeen-menschelijken alledaag- schen verschijningsvorm'. Alle daagse vrolijkheid is dus te koop, een avondje uit. Het amusements bedrijf zorgde daar vroeger voor, of, zoals het tegenwoordig heet, de showbusiness", aldus Jacques Klöters, schrijver van het van fraaie platen voorziene werk. denis van honderd jaar verveling", hield hij zijn gehoor voor. „Van verveling en wanprestaties, van af gelaste voorstellingen, koude windvlagen van het toneel, lekken de kleedkamers, krakende stoelen, schmierende acteurs, omvallende decors, onleuke komieken en dan- met elastieke kniekousen. Het amusementsbedrijf is ondanks zijn honderdjarig bestaan een ui terst onbetrouwbare firma waar je voor geluk betaalt en vaak stukken ongeluk voorgeschoteld krijgt". Maar daar willen feestvierders op een jubileum niet van horen. Dus bleef het lachen, terwijl uit de tentoonstellingsruimte flarden van vroeger hoorbaar waren. „Een zwoele nacht in Krimpen aan den IJssel" van Sonneveld. „Nou tabé dan", van Louis Davids. Mooie din gen die blijven en tegelijk nooit meer terugkomen. Melancholie. Burgemeester Ed van Thijn mocht zeggen dat Carré voor cir cus staat, ook al is het dat al lang niet meer. En dat het daardoor een nok heeft. Het enige theater in Am- stersam met een nok, die dan ook tijdens de jubileumvoorstellingen Een medewerkster van de ten toonstelling 'Honderd jaar amuse ment' schikt in Carré wat aan oude toneelkostuums, die door tal van beroemdheden zijn gedragen en nu worden geëxposeerd. (foto anp> van de musical The Cats gevuld zal zijn. „Twintig jaar geleden hebben de grijpgrage klauwen van de com mercie zich naar Carré uitgestrekt, tevergeefs. Want Amsterdam kwam in opstand. Amsterdam houdt van Carré. Dat kun je niet zeggen van een andere accommo datie, maar misschien komt dat nog". Gelach en gemurmel, de Stopera, Ed bedoelt de Stopera. ENSCHEDE (ANP) - Minister Brinkman van WVC is akkoord ge gaan met het treffen van een nog nader uit te werken regeling om het muziek- en operagezelschap Forum in de periode 1988-1992 van zijn schuld van 6,5 miljoen gulden af te helpen. Het besluit van de bewindsman betekent dat het in Enschede ge vestigde instituut geen van de ruim 200 medewerkers hoeft te ontslaan, zowel zijn opera- als de muziektaak behoudt en het artis tieke niveau niet wordt aangetast. Aan zijn toestemming voor het saneren van de schulden heeft de minister de voorwaarde verbonden dat Forum direct ingrijpt zodra zich financiële tegenvallers voor doen ten aanzien van bijvoorbeeld de te verwachten eigen inkomsten. De directie van het gezelschap zal op korte termijn met de Onderne mingsraad gaan praten over een se lectieve vacaturestop en het instel len van deeltijdbanen. Dit heeft vooral te maken met het feit dat vooralsnog de financië le ruimte ontbreekt voor de door Forum gewenste verhoging van de artistieke kwaliteit. Met WVC, de provincie Overijssel en de gemeen te Enschede zal Forum binnenkort de regeling voor de schuldensane ring uitwerken. Covent Garden mag verbouwen LONDEN (DPA) - De koninklijke opera van Covent Garden in Lon den mag overgaan tot verbouwin gen ten bedrage van 72 miljoen pond sterling (bijna 238 miljoen gulden). De gemeenteraad van Westminster keurde het omstre den plan gisteravond goed. Het voorziet o.m. in de bouw van een kantoor- en winkelcomplex en de afbraak van een aantal huizen op de monumentenlijst. De opera acht de verbouwingen noodzakelijk om een nieuwe bron van inkomsten te creëren, ter dek king van een steeds groeiend be grotingstekort. De prins van Wales was één van de meest vooraan staande tegenstanders van de plan nen. Hij sloot zich aan bij de argu menten van milieubeschermers en omwonenden en probeerde door persoonlijke bemoeienis bij de ge meente Westminster het nu goed gekeurde voornemen te voorko- De actiegroep van burgers zal waarschijnlijk gerechtelijke stap pen ondernemen. JAZZBAND - The Netherlands' Concert Jazzband heeft een ton van het ministerie van wvc ontvan gen, waarmee het mogelijk is ge worden een tournee door ons land te maken, vermoedelijk nog dit na jaar. De big band voert uitsluitend jazzwerken van Nederlandse com ponisten en arrangeurs uit. Het ensemble is ondergebracht in een stichting die tot doel heeft de cultuur van de Nederlandse symfonische jazzmuziek te bevor deren en in stand te houden. LEIDEN - Nog geen inwijding van het drijvend podium, wel een bonte stoet van mensen die door de binnenstad trokken om de opvoering 'Quat- tro Stagioni' (vier jaargetijden) van de Italiaanse groep Koreja te aan schouwen. Een sprankelende voorstelling die begon met trompetgeschal uit de vreemdste hoeken en gaten. Buitenissig gekostumeerde figuren haalden halsbrekende toeren uit langs balustrades en vensters en lieten de mensen even in verwondering achter. Even maar, daarna liep iedereen gedreven achter de wagen van de groep aan om in de nauwe steegjes nog een glimp op te vangen van de acrobaten, dansende en musicerende ac teurs. Het is jammer dat Leiden voor dit soort evenementen geen groot plein heeft. De opvoering kwam het meest tot haar recht bovenop de Burcht, waar in de schemering het winterseizoen aanbrak en 'Vader Tijd' werd opgeknoopt. Een warm applaus van de honderden processiegangers volg den. Vanavond zal het waterpodium bij de werfkelders echt worden gedoopt. Vanaf acht uur probeert het Leids Studenten'Jazzgezelschap het publiek te onderhouden. (foto Holvast) Meesterserieconcerten bij K&O LEIDEN - De Leidse Volksuniver- siteit-K&O heeft haar jaarlijkse consertprogramma weer samenge steld. Een onderdeel daarvan is de bekende Meesterserie die dit jaar uit acht concerten zal bestaan. Het Residentie Orkest treedt zes maal op, het Rotterdams Philhar- monisch Orkest tweemaal. De vol gende dirigenten leiden de concer ten: James Conlon, Heinz Wall- berg, Andrew Parrot, Alain Lom bard, Hans Vonk, Eduardo Mata, Yoel Levi en Aldo Ceccato. Er is een optreden te verwachten van de bekende pianiste Alicia de Larrocha. Ook befaamde pianisten als Imogen Cooper en Christian Zacharias zullen te beluisteren zijn. Uit Nederland zijn de violis ten Marieke Blankestein en Isabel la van Keulen en de pianist Her man Uhlhorn te verwachten. De meesterserieconcerten wor den gegeven op 30 september, ver volgd door 6 november, 12 decem- Hans Vonk. (foto pr) ber, 14 januari, 5 februari, 11 en 25 maart en 23 april.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 19