Q
Verrassend einde aan
doorsnee liefdesverhaal
Boeiende analyse van
een 'zwarte weduwe'
Engeland ideaal voor korte goedkope vakantietrip
VRIJDAG 26 JUNI 1987
PAGINA 21
'Storia d'amore': regie Francesco
Masslli; hoofdrollen: Valeria Golino.
Bias Roca-rey en Luigi Diderti; theater
Kijkhuis. Leiden.
Valeria Golina ontving in Venetïe
de Gouden Leeuw voor haar rol in
'Storia d'amore', de film die latei-
het festival van Rotterdam mocht
openen. De liefdesgeschgeschiede-
nis is net zo gewoon en de vorm
even eenvoudig als de formulering
van de titel suggereert.
'Storia d'amore' wordt door twee
dingen gedragen: het spel van Go
lina en het onverwachte einde.
Hierdoor wordt de film met enige
moeite uitgetild boven het niveau
van weer een 'love story'.
Bruna is de spil van een arbei-
dersfamilie in een armoedige wijk
van een grote stad. Terwijl ieder
een nog ligt te slapen, moet zij elke
ochtend een ellenlange bustocht
ondernemen om in een welvaren
der stadsdeel kantoren te schrob
ben. Voor de mensen, die een paar
sporten hoger op de maatschappe
lijke ladder staan, over de glim
mende vloeren naar hun bureau lo
pen, staat Bruna thuis het ontbijt
alweer klaar te maken. De rol van
moeder en slavin is voor haar van
zelfsprekend en ze lijkt er volledig
in te berusten.
Tot op een goede morgen een
jongen in de lege bus stapt. Met de
ze Sergio verlaat ze het ouderlijk
huis om samen te gaan wonen op
de bovenverdieping van een leeg
staand huis. Wanneer in de buurt
een koffiehuis wordt geopend, valt
Bruna voor de bediende, Mario.
Sergio laat de geliefden voor wat ze
zijn en gaat zijn eigen weg. De af
lossing van de wacht gaat bijna on
gemerkt en wanneer Sergio na eni
ge tijd terugkeert, is niets normaler
dan dat hij bij Bruna en Mario in
trekt.
Het leven met zn drietjes gaat ut-
stekend en de verwachte jaloezie
gaat verrassend genoeg niet aan
één van de jongens knagen maar
aan Bruna. Zij voelt zih buitenge
sloten wanneer Sergio en Mario
meer belangstelling krijgen voor
techniek en wetenschap en steeds
minder voor haar. En dan volgt het
einde, waar elke toeschouwer met
ingehouden adem en vol verbazing
naar zit te kijken.
De spanning komt uit een onver
wachte hoek en de afloop rommelt
nog als een domderslag bij de zon
nige Italiaanse hemel na. wanneer
de zaallichten alweer aangaan. De
verblufte toeschouwer kan slechts
denken dat hij de film opnieuw
moet zien, omdat hij blijkbaar iets
belangrijks over het hooft heeft ge-
Een mogelijke verklaring kan ge
zocht worden in het feit dat Maselli
als sociaal bewogen regisseur in
Bruna zijn liefde voor de arbei
dersklasse heeft willen betuigen en
BIOSCOPEN
Valeria Golino tussen haar twee geliefden.
in het uitroeien van een kolonie gelijke boodschap, dan zou de film Valeria Golina ook speelt. Storia
mieren de dood van het werkvolk op zn minst onevenwichtig te noe- d'amore' blijft voor het grootste
heeft willen symboliseren. Wan- men zijn. deel een weinig bijzondere liefdes
neer de liefde van de jongelui moet Hoe prikkelend het verrassende geschiedenis,
dienen als vemakking van een der- einde ook is en hoe overtuigend LEONARD ENGEL
'Black Widow'; regie: Bob Rafelson;
hoofdrollen: Debra Winger, Theresa
Russell en Sami Frey; theater: Lido, Lei-
Een zwarte weduwe is een spin die
de mannetjes waarmee ze paart
daarna om het leven brengt, en dat
is precies wat Catherine doet. Zo
laat de blonde vamp, die met deze
gevaarlijke spin wordt vergeleken,
zich althans de eerste keer noe
men. Als ze 'zich echter van haar
eerste bejaarde echtgenoot heeft
ontdaan, neemt de zwarte weduwe
(niet te verwarren met mevrouw
Rost van Tonningen) een andere
identiteit aan om elders een rij
kaard zijn erfenis te onfutselen.
Stof genoeg voor een broeierig
en erotisch drama, waarmee regis
seur Bob Rafelson zeven jaar gele
den al zo goed overweg kon in de
remake van 'The postman always
rings twice'.
Hij heeft 'Black Widow' zelf een
psychologische thriller genoemd.
Het woord thriller had hij echter
beter achterwege kunnen laten.
'Black Widow' is zeker een boeien
de analyse van de menselijke
geest, maar van spanning is nau-
In deze rubriek heb ik er ver
scheidene malen opgewezen dat
een film die wel bioscooproulatie
heeft gehad absoluut niet beter
behoeft te zijn dan een film die
niet op een groot scherm te zien
is geweest. Toch blijft bij velen
het gevoel hangen van: die titel
kennen we, dus de film zal wel
goed zijn. Veel video-distribu
teurs maken daar handig ge
bruik van door met veel kabaal
bioscoopfilms uit te-brengen die
nauwelijks interessant zijn, maar
waarvan men verwacht dat het
grote publiek de titels nog kent.
Deze week enkele voorbeelden
van films die geen roulatie heb
ben gehad, maar die meer dan de
moeite waard zijn.
Eén van de leukste komedies
die ik in maanden heb gezien is
'Finders keepers' van Richard
Lester. Het verhaal gaat over een
lijkkist waarin zich geen lijk,
maar een klein fortuin bevindt.
Heel wat personen zitten achter
het geld aan, maar de kist zit in
een trein die dwars door Ameri
ka rijdt en het is niet eenvoudig
om bij het geld te komen. Dat al
les heeft Lester heel intelligent
door elkaar gehusseld en acteurs
als Michael O'Keefe, Beverly
d'Angelo, Ed Lauter, Brian Den-
nehy en Louis Gossett jr weten
er wel raad mee. Familie die
meekeek, verzuchtte na afloop
welijks sprake. Daarvoor worden
te vroeg te veel tippen van de sluier
opgelicht. De onnatuurlijke dood
soorzaken zijn al meteen vastge
steld, na een minuut of tien weten
.we al hoe de zwarte weduwe te
werk gaat en het kost de vrouwelij
ke ambtenaar van het departement
van justitie - haar tegenspeelster -
maar weinig moeite om deze do
dende kameleon op het spoor te
komen.
De wederzijdse fascinatie, er
hangt even een relatie in de lucht,
doet de spanning even opflikke
ren. Maar Hollywood prefereert de
heteroliefde en de snel daarop vol
gende ontknoping is wel verras
send, maar ook al niet echt span
nend.
Nu biedt 'Black Widow' gelukkig
genoeg ander vertier. Zoals gezegd
wordt de menselijke psyche vaar
dig ontleed. Vooral het contrast
tussen de twee vrouwen fungeert
goed. Aan de ene kant Alex, de
ambtenaar die geheel opgaat in
haar werk en zichzelf daarbuiten
geen pleziertjes gunt. Aan de ande
re kant de zwarte weduwe die haar
weg langs gefortuneerde vrijgezel
len met glamour heeft geplaveid.
Debra Winger is heel behoorlijk
in de rol van achtervolgster. Maar
FILMS OP VIDEO
eensgezind: waarom tonen ze
nooit eens een leuke film zoals
deze op televisie in plaats van al
tijd die geweldtoestanden. Van
CBS/Fox.
Geen echte komedie, maar wel
vermakelijk is 'Kidco' van Ro
nald F. Maxwell over vier kinde
ren die een bedrijlje beginnen
dat zo goed gaat lopen dat ze een
gevestigd bedrijf bijna de grond
inboren. De film is gemaakt voor
kinderen, maar is voor volwasse
nen ook best te pruimen. De
jeugdige acteurs spelen heel
goed en het verhaal heeft een
aardig verloop.
De laatste maanden verschij
nen er nogal wat cassettes van
entertainers en komieken. Belus-
hi, Aykroyd, Eddie Murphy, ze
zijn uitgebreid te bekijken in
schetsjes of toneeloptredens. In
'Bill Cosby Himself geeft Cosby
een conference van meer dan an
derhalf uur. Nu is conference ei
genlijk geen goed woord. Cosby
is geen conferencier, zelfs geen
komiek in de zin van iemand die
grappen en moppen vertelt. Hij
is een babbelaar, een kletser, ie
mand die eindeloos kan praten
over gewone onderwerpen. 'Bill
Cosby himself gaat over Cosby
en zijn gezin. Het lijkt wel of hij
over de achtergronden van zijn
veelbekeken tv-serie praat. Hij
Zwarte weduwe Theresa Russell overweegt
de grote attractie van 'Black Wi- enigt in haar rol sensualiteit en
dow' is naar mijn mening Theresa lichte waanzin, precies de eign-
Russell als achtervolgde. Ze ver- schappen die je de menselijke uit
voering van een zwarte weduwe
zou toedichten.
BART JUNGMANN
FILMHUIZEN
Bill Cosby. (foto gpd>
doet dat vaardig en met veel mi
misch vermogen.
Films met oudere acteurs die
lekker lopen te mopperen, daar
van lust ik wel pap van. In 'Terri
ble Joe Moran' van Frank Cucci
gaan de veteranen Art Carney en
James Cagney flink tegen elkaar
te keer. Cagney is een oud-bok
ser die invalide is geworden en
Carney is zijn verzorger. Prachti
ge scènes hebben die twee. Daar
kan Ellen Barker als de klein
dochter van Cagney lang niet te
genop. Zij doet een beroep op
opa als ze in geldnood komt.
'Terrile Joe Moran' is gemaakt
een paar jaar voor de dood van
Cagney en is zijn eerste televisie
film. Het is jammer dat Ellen
Barkin haar rol lang niet aankan,
maar wat Cagney en vooral Car
ney laten zien is heel mooi. Alle
films zijn van CBS/Fox Video.
PETER DE ZWAAN
'Peggy Sue got married' is tot en
met volgende week donderdag
in het Kijkhuis te zien. Het is een
film van Francis Coppola, waarin
een verhaal wordt verteld dat
verwant is aan dat van 'Back to
the future'. Tijdens een school-
renünie keert een vrouw terug
naar haar eigen verleden toen ze
de benijde schoonheid van
school was (19.30 en 21.45 uur)
Binnenkort is 'Blue Velvet'
van David Lynch te verwachten,
een film om naar uit te kijken.
Een paar jaar geleden greep
Lynch misschien iets te hoog
met de verfilming van 'Dune',
het sf-epos van Frank Herbert.
Er wordtin 'Dune' gevochten om
de heerschappij over een planeet
(dinsdag, 19.30 en 22.15 uur).
'l'Ingorgo' is een bizarre film van
Luigi Comencini, waarin hij een
file totaal uit de hand laat lopen.
De oorlog breekt zowat uit tus
sen de benarde automobilisten
en Comencini geeft daarmee een
satire op de Italiaanse maat
schappij (maandag, 20.00 en
22.15 uur).
Ten slotte in het Kijkhuis
woensdag 'Missing' van Costa
Gavras. Het is een beklemmende
film, waarin Jack Lemmon in
een Zuidamerikaans land wan
hopig op zoek is naar zijn ver
dwenen zoon (20.00 en 22.15 uur).
In het Filmhuis LVC draait tot
en met zondag nog 'My beautiful
laundrette' van Stephen Frears.
Een innemende film over de
hartstochtelijke vriendschap tus
sen een Pakistaan en een skin
head in een racistische maat
schappij (21.15 uur). Volgende
week donderdag en vrijdag in
het filmhuis 'True Stories' van
David Byrne. De zanger van de
Talking Heads portretteert een
denkbeeldig stadje in Texas
(21.15 uur).
(OP)NIEUW
'Black Widow' - Lido, Leiden
'The Fly' - uitstekende griezelfilm
over jonge onderzoeker die insecten-
trekjes gaat vertonen. Euro, Alphen
'Fantasia' - klassieke Disnev-film, ge
tekend op muziek, Greenway, Voor-
BLIJVERS
'Wanted dead or alive' - Sterke Rutger
Hauer in minder sterke actiefilm. Li
do, Leiden
'Terug naar Oestgeest' - verfilming
van Jan Wolkers - Greenway, Voor
schoten
'Color of Money' - Paul Newman en
Tom Cruise treffen elkaar op het bil
jartlaken, Lido, Leiden
'Police Academy 4' - vierde variatie
op bekend thema, Luxor, Leiden en
Euro, Alphen
'De aanslag' - bekroonde verfilming
van Mulisch' boek - Trianon, Leiden
'The name of the rose' - Franciscaner
monnik op zoek naar oplossing van
reeks moorden in kloostergemeen
schap - Lido, Leiden en Euro, Alphen
'Hannah and her sisters' - de dagelijk
se belevenissen van drie zusters in
Manhattan - Trianon, Leiden
'Platoon' - Oscar-winnende film over
oorlog in Vietnam, Lido, Leiden
'Crocodile Dundee' - Paul Hogan als
SEKSFILMS
'Stimulator' - Rex. Leiden
'De perverse gravin - City, Katwijk
Club Paradise' - City. Katwijk
NACHTFILMS
'Bordello' - Rex, Leiden.
'Starmaker' - Euro, Alphen
'Crocodile Dundee' - Euro. Alphen
'Sexboot' - Euro. Alphen
'The Fly' - Euro. Alphen
DEN HAAG
'Defence of the realm' - Asta (463500),
16 jr.
'French luitenants woman', Asta. 16
jr.
'Raw Deal' - Asta, 16jr.
'Black Widow' - Babylon (471656), al
'Children of a lesser god' - Babylon, al
'One flewover the cuckoo's nest' - Ba
bylon, 16 jr.
'Police academy 4' - Cineac (630637)
'Platoon' - Cineac, 16 jr
'Dangerously Close' - Cineac, 16 jr.
'The Color Purple' - Euro (667066), al
'Naam van de roos' - Metropole
(456756). 16 jr.
'The morning after' - Metropole. 16 jr
'Platoon' - Metropole. 16 jr
'Room with a view' - Metropole, 16 jr
Filmzomerfestival - Metropole
'Police Academy 4' - Odeon (462400),
al.
'The golden child' - Odeon. 12 jr
'Black Moon Rising' - Odeon, 16 jr
'Firewalker' - Odeon, 12 jr.
'Speriamo che sia femina' - Le Paris
(656402), al.
'Lovers Lane' - Le Paris, 18 jr.
'Every woman has a fantasy 2' - Le
Paris, 18 jr.
AMSTERDAM
'Stand by me' - Alfa (278806), al.
'Speriamo che se femina' Alfa, al..
'Life of Brian' - Alfa, 12 jr.
'Black Widow' - Alfa, al.
'Room with a view' - Alhambra
(233192), 16 jr.
'The Mosquito Coast' - Alhambra, al.
'Killing Cars' - Bellevue Cinerama
(234876), 16 jr.
'Raw Deal' - Cinerama, 16 jr.
'One flew over the cuckoo's nest' - Ca
lypso (234876), 16 jr.
'Crocodile Dundee' - Calypso, al
'Le declin de l'empire amencain' - Ci-
necenter (236615), 16 jr
'Sid and Nancy' - Cinecenter, 16 jr.
Peril en la demeure' - Cinecenter, 16
jr
'Police Academy 4' - Cinema Int.
(15124). al.
'Don Giovanni' - Cinema Int., 16 jr
'Platoon' - Cinema Int., 16 jr
'Police Academy 4' - City (234579), al.
'Platoon' - City. 16 jr
'Tough Guys' - City, al.
'Dangerously Close' - City, al
'The morning after' - City, 16 jr.
'Over the top' - City, 12 jr.
^Critical Condition' - City, al
"l'lmportant c'est d'aimer' - Kritenon
(2317080, 16 jr.
'II giardino dei Finzi Contini - Krite
non, 16 jr
'Lust on the orient express' - Parisien
(246540), 18 jr.
'Zwoele zusters' - Parisien. 16 jr
'Rosa Luxemburg' - The Movies
(245790), 16 jr.
'Tiempo de Morir' - The Movies., 16 jr.
Zomerfestival - The Movies, 16 jr
'Naam van de roos' - Tuschinski
(262633), 16 jr.
'Foreign Body' - Tuschinski, al.
'Platoon' - Tuschinski, 16 jr.
'Color of Money' - Tuschinski, al.
'Firewalker' - Tuschinski, 12 jr.
'Golden Chid - Tuschinski. 12 j.
'Flodder' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Children of a lesser God' - De Uitkijk
(237460), al.
TELEVISIE
Dracula ontbloot zijn tanden de
komende week diverse keren.
Morgenavond op BBC 2 om 22.35
uur is Christopher Lee in die rol
te zien. Dan wordt de film 'Dra
cula, prince of darkness' ver
toond. Als de graaf van het
kwaad heeft Dracula een reïncar
natie ondergaan en terroriseert
een groepje toeristen in een kas
teel.
Deze Dracula maakt deel uit
van een avondje griezelen bij de
Engelsen. Om vijf minuten over
twaalf (griezelige tijd) vervolgen
ze met 'The evil of Franken
stein'. Peter Cushing laat Dun
can Lamont ontdooien om dood
en verderf te zaaien. Enige voor
zichtigheid is bij deze film gebo
den. Er bestaan een paar versies
van. In één daarvan zijn een paar
scènes vervangen door nieuwe
fragmenten die niet zo sterk zijn.
De tweede Dracula deze week
is George Hamilton die er in de
komische 'Love at first bite' een
allercharmantste bloedzuiger
van maakt. De graaf wordt zijn
kasteel uitgezet en gaat in New
York op zoek naar een fotomodel
(Susan Saint James). Hij beleeft
veel onaangenaams in de grote
stad, wordt dronken van het
bloed van een alcoholist en vindt
zijn geliefde uiteindelijk in een
discotheek (dinsdag, Nederland
1, 22.35 uur).
Twee dagen eerder is op Ne
derland 2 de film 'Van Mao tot
Mozart' te zien, een gefilmd por
tret van de violist Isaac Stern dat
in 1981 met een Oscar werd be
kroond. Stern wordt gevolgd tij
dens een reis door China, waarbij
hij niet alleen concertteert maar
ook lessen geeft op conservatoria
(20.10 uur).
Verder deze week twee wes
terns die in de boeken als klas
siek staan genoteerd. Maandag
middag om 15.00 uur'The Sun
downers' van Fred Zinnemann.
Robert Mitchum en Deborah
Kerr leiden in Australië als scha
pendrijvers een nomadenbe
staan. Kerr wil zich wel eens er
gens vestigen vestigen, Mitchum
niet. Volgende week vrijdag op
Duitsland 1 'Bend of the river'.
James Stewart staat aan het
hoofd van een clubje landverhui
zers dat met huifkarren een lan
ge reis maakt. Als de voedsel
voorraad te kort schiet, moet Ste--
wart de lange reis ook weer te
rugmaken (20.15 uur).
Over klassiekers gesproken:
'Rebecca' is morgenavond ook
op Duitsland 1 te zien. Alfred
Hitchcock verfilmde daarmee in
1940 een bekend boek van Daph
ne du Maurier. Laurence Olivier
speelt een welgestelde weduw
naar die Joan Fontaine mee-
troont naar zijn landhuis in Corn
wall. De geest van Oliviers eerste
vrouw is echter nog zeer promi
nent aanwezig (22.20 uur).
„Good shot!", zeg ik de biljarters
na en met mijn keu applaudiseer ik
op de vloer. We staan in een donker
zaaltje, waarin alleen de twee bil
jarttafels - 'snookertables' met ga
ten in de hoeken van het laken - fel
verlicht worden. De maker van die
geweldige carambole is mijn gast
heer, van wie ik alleen zijn voor
naam heb verstaan: Roger. Hij
heeft ons, toen de pub rond de klok
van half elf de deur sloot, meege
nomen in zijn Rover 3500 en zo zijn
we onVerwacht beland in een heu
se Engelse club („members only"),
even ten zuiden van Londen.
In een besloten club biljarten
met 21 ballen af en toé een slok ne
mend van het buitenmodel glas
bier zonder schuim in de weten
schap dat om half twaalf de tent ge
sloten wordt: veel meer dan bij
voorbeeld Duitsland of Frankrijk
is Engeland „een andere wereld".
En dank zij die alleraardigste Brit
ten, die je met een onvoorstelbaar
gemak in hun kring opnemen.
krijg je snel meer te zien dan alleen
de buitenkant ervan.
Toch kun je - ook met de auto -
binnen een halve dag in die andere
wereld aan de overkant van de
Noordzee zijn. Wij gingen vanmor
gen even voor zevenen de deur uit
naar Calais. Daar haalden we de
'ferry van 11 uur die ons binnen vijf
kwartier naar Dover bracht, zodat
we al rond het middaguur tussen
de hoge hagen van de intieme land
weggetjes reden.
Engeland is bij uitstek geschikt
voor een paar dagen er tussenuit.
„Take a break" noemen ze dat
daar. En zo heet ook het speciale
programma waarmee het Britse
Verkeersbureau inspeelt op die
groeiende vraag naar weekend
trips: „Take a break on a budget".
Het systeem is eenvoudig. Bij
ruim 200 hotels in Zuid-Oost-Enge-
land kun je (minimaal) twee over
nachtingen boeken voor een spe
ciale prijs. Daarbij zijn ook de di
ners ei>de uitgebreide Engelse ont
bijten inbegrepen.
Wij hebben geboekt in het gezel
lige, 17e eeuwse hotel The New
Flying Horse Inn in het dorpje
Wye. De prijs voor twee overnach
tingen, tweemaal uitstekend diner
en tweemaal Engels ontbijt komt
voor twee personen op zo'n drie
honderd gulden. De overtocht
heen en terug kost, dank zij het
speciale tarief nog geen honderd
gulden voor twee volwassenen en
een auto.
Voor dat bedrag kun je je blik
verruimen van de metropool Lon
den tot het prachtige landschap
van bijvoorbeeld Kent, de tuin van
Engeland, waar de bezienswaar
digheden overigens niet beperkt
hoeven te blijven tot de karakteris
tieke oranje-gele cottage-tuinen.
De historie is er nog tastbaar.
Van de kastelen uit de tijd van Wil
lem de Veroveraar tot de 'moeder'
van de Anglicaanse kerk, Canter
bury Cathedral. Maar ook op het
sprookjesachtige pleintje van Chil-
ham wordt een eeuwenoud verle
den weer even werkelijkheid.
Het is enerverend om dat, trek
kend van dorpje naar dorpje, te
ontdekken. Even pauzeren met
een sandwich in een achttiende
eeuwse pub, dan weer gluren door
de kleine ruitjes van een 'Old book
shop' en ten slotte belanden op een
echte Engelse paarden-racebaan.
Die rondrit eindigt aan de bar
van Barry Law in The New Flying
Horse Inn. „Half a pint of bitter,
sir", zegt Barry en hij zet beleefd
het glas op een badstof-onderzet
ter. Een praatje over het weer en
Amsterdam waar hij eens is ge
weest. Dat is de man even verder
op aan de bar ook. Hij stelt zich
voor als Roger nog wat. Even later
drinken we met een Brit of zes.
Voor we het weten roept Barry dat
het sluitingstijd is.
„En ik besef dat van alles wat
Engeland de reiziger te bieden
heeft, de vriendelijke en gastvrije
aard van de Britten toch wel de pa
rel in de kroon is.
Een schilderachtig Engels dorpsstraat.