Nederlandse vormgeving te zien in vijf musea 'Lena Lena heeft alles te maken met het kind-zijn' Leonard Bernstein: elektriserend "PA StfR JKAIAM TESAft Tekort HF mede door slecht beheer Zowel in Schubert als in Mahler ADVERTENTIE gezorgd heeft dat "de moderne vormgeving ook daadwerkelijk bij de consument terecht kwam". "Te gen de stroom van modieuze nier tafeltjes en Pieassogordijnen in be waart Goed Wonen lange tijd de verantwoorde, sobere vormge ving". Voorts worden de diverse op- en neerwaartse bewegingen in de inteieurvormgeving in de aan dacht gebracht. Deze tentoonstel- Gouden-Griffelwiniiares Harriët van Reek: Het grote vuurwerk kwam na de pauze met een Vierde Symfo nie van Mahler waarin alle uiter sten bereikt leken te worden. Het eerste deel was al een aaneen schakeling van contrasten en ef fecten waarbij het showwerk niet geschuwd werd, en waarin elk van de toch al overdadige ru- batie ook nog eens een visuele belevenis werd. Hier dirigeerde Berstein zijn Mahler op het vul gaire af, en waarom ook niet? Contrasten met bijna platvloerse elementen daarin zijn inherent aan de stijl van Mahler en in het onderstrepen hiervan toonde Bernstein een op zijn tijd verfris sende eerlijkheid. In het tweede deel bleek hij echter dwingend in zijn vasthouden aan de grote lijnen en dat hield hij vol tot hij met de grote climax in het derde maar pas in die rustige, zuivere at mosfeer kwam het tot een vorm. Lena lena is heel puur en simpel. Het is een herscheppen van mijn eigen ervaringen als kind, al heb ik niet alle dingen gedaan die Lena le na doet. Maar de sfeer van ontdek ken en fantaseren heb ik wel als kind ervaren'. Simpel en krachtig 'Alle overbodigheden in tekst en tekeningen zijn wegelaten. De pri mitieve tekenvorm was nodig om de sfeer zoals een kind die rvaart op te roepen. Ik had Lena lena niet natuurgetrouw als een meisje met alles erop en eraan kunnen teke nen'. Tekenen dus, zoals kinderen ook tekenen: alleen de meest es sentiële dingen? 'Ja, precies'. 'De tekst heb ik eerst in het En gels geschreven. Ook dat kon niet anders: het moest zo eenvoudig mogelijk en dat lukte me beter in een andere taal. Je vermijdt over bodige woorden, omdat je alles veel meer moet bedenken, e tekst is ook bewust met de hand ge schreven. Getypte tekst paste een voudigweg niet bij het geheel'. 'Het zijn basisdingen waarmee je bezig bent. Zaken waarbij alle fran je overbodig is. Alles moest simpel om het daardoor zo krachtig moge lijk te maken'. Het was nooit Harriets vooropge zette bedoeling om 'Lena lena' als kinderboek te presenteren. Het maken ervan was iets voor haar zelf. Pas toen een bevriende onder wijzeres de tekeningen onder ogen kreeg en enthousiast raakte, kwam de gedachte aan een boek op. 'Ik ben toen in een winkel gaan kijken naar kinderboeken. Ik wist er niets van af. Zo ben ik bij Querido te recht gekomen'. De reacties zijn - op enkele uit zonderingen na - positief. 'Zo'n cri ticus die schrijft dat het geen lees boek is, begrijpt er gewoon niets van. Die heeft het kind-zijn volko men verleerd. Ik hoor dat het veel kinderen inspireert om zelf ook een boekje te maken met hun ei gen belevenissen. Dat is prachtig natuurlijk. Vorige week kreeg ik zelfs mijn eerste fanmail van een 'kind' van veertig!' Kinderfilms Ondanks alle publiciteit rond 'Lena lena' is Harriët nog steeds een beeldend kuntenares in de bij Sieraden 'Sieraden' is het onderwerp van de expositie van 5 juli tot 27 sep tember in het Gemeentemuseum Arnhem. De rode draad in de ten toonstelling is de veranderde va kopvatting van de ontwerpers/ edelsmeden. De samenstellers hebben zich daarbij niet beperkt tot produkten van edele metalen en edelstenen. Zij zochten aanslui ting bij de industrie en de beelden de kunst. De vorm werd bij de ont werpen belangrijker dan het mate riaal. Ontwerpers maakten vrij ge bruik van materialen als alumi nium, rubber en halffabrikaten. Sieraden werden ook in serie ver vaardigd of gaven die indruk. De aansluiting met de beeldende kunst leidde tot zeer uiteenlopen de "draagobjecten", die soms niet eens meer waren bedoeld als sier raad te functioneren. 'Gemengd nieuws' staat vermeld op het etiket van de vormgevings- tentoonstelling in het Centraal Mu seum Utrecht van 3 juli tot 13 sep tember. Uit dit brede gebied zijn ongeveer vijftig zeer recente pro dukten gekozen die karakteristiek worden geacht voor de verschillen de manieren waarop ontwerpers te werk gaan: van vrije vormgever, die in zijn werk een verbinding met de beeldende kunst legt, tot en met de industriële vormgever. De produkten vormen een gemengd geheel: sieraden, kleding, huishou delijke voorwerpen, meubelen, verlichting, professionele appara tuur, auto's en zeilboten. Huisraad De benaming 'Ontworpen voor de woning' maakt al duidelijk dat de vormgevingsexpositie in het Haags Gemeentemuseum meubi lair en ander huisraad tot onder- ROTTERDAM (GPD) - 'D'r staat nauwelijks tekst in. Ei genlijk is het helemaal geen leesboek. Hoe komt de jury er bij om dit te bekronen', schreef een criticus verbaasd. Niet alle reacties waren zo afwijzend, toen bekend werd dat de fel be geerde Gouden Griffel dit jaar aan het opmerkelijke kinder boekendebuut 'De avonturen van Lena lena' is toegekend. Verrast was men wèl. Zeker de schrijfster en illustratrice van het boek, Harriët van Reek (29). door Margot Klompmaker De bekroning heeft haar in één klap gelanceerd in het kleine jeugdboekenwereldje. De telefoon rinkelt voortdurend en verslagge vers lopen de deur plat. De frêle Rotterdamse is enigszins overdon derd door alle belangstelling voor haar persoon. 'De avonturen van Lena lena' doorbreekt alle vaste patronen van prentenboeken met z'n stripachti ge tekeningen en handgeschreven tekst. In dit boek geeft Harriët van Reek vorm aan de spelletjes en fan tasieën van jonge kinderen. Het creeëren van een eigen wereldje, het ontdekken van jezelf en je om geving, zonder volwassenen die zich ermee bemoeien. Bezig zijn met zand, water of dieren. Harriët van Reek is erin geslaagd deze fan tasieën op een pure, typisch kin derlijke manier vorm te geven. 'Een uniek geheel', vond de griffel jury. Harriët van Reek: 'alles moest zo simpel mogelijk'. Ierland Harriët van Reek, oorspronkelijk afkomstig uit Voorschoten, werkt al jaren als beeldend kunstenares. Samen met een aantal collega's deelt zij een groot pand naast de Oranjeboombrouwerij in Rotter- DEN HAAG (ANP) - Het tekort van enkele miljoenen guldens bij het Holland Festival is deels te wij ten aan een niet goed functione rend management bij de stichting die onder meer dit grote evene ment organiseert. Het totale tekort bij die stichting, de Stichting Bij zondere Kunst Manifestaties/Hol land Festival, zal van 1,5 miljoen tot 3,2 miljoen gulden oplopen. Ze organiseert onder mepr ook de ma nifestatie Amsterdam Culturele Hoofdstad. Dit antwoordt minister Brinkman op vragen van het PvdA-Kamerlid Niessen. Voor een ander deel is het tekort veroorzaakt door tegenvallende bijdragen van derden. Vanuit het departement is bemiddeld bij het verwerven van internationale fondsen, maar met betrekking tot de uitkomsten daarvan zijn uiter aard geen garanties verleend, noch toezeggingen gedaan, aldus de be windsman. Bij maatregelen die de financiële situatie bij het Holland Festival on der controle moeten brengen, wordt uitgegaan van het inhalen van het tekort in vijf jaar tijd. Bo vendien zal, zoals door de Stich ting BKM al is voorgenomen, het financiële management van de stichting zo snel mogelijk worden verbeterd. dam. Het verwaarloosde, maar ko lossale gebouw vormt een ideale werkruimte. Lang zal dat echter niet meer duren, want het- pand gaat over enkele weken tegen de vlakte. 'Zet alsjeblieft in je verhaal dat ik dringend verlegen zit om een atelier', is een van de eerste dingen die Harriët kwijt wil. Bij deze. Tekenen is iets dat ze haar hele leven al heeft willen doen. Door veel te experimenteren is ze lang durig aan het zoeken geweest naar een vorm waarmee ze uit de voeten kon. De kunstacademie in Den Haag mislukte na twee maanden. Een tekenopleiding in Amsterdam werd wel afgemaakt. Niet bepaald met enthousiasme, bekent Harriët. 'Ik ben niet zo'n schooltype'. Na haar studie wilde ze weg uit de hoofdstad en belandde in Rot terdam als sociaal-cultureel werk ster. Na een jaar gaf zij haar baan op en sloeg aan het experimente stand. Dat neemt niet weg dat zij van alles onderneemt. Een vervolg op 'Lena lena' zit er niet in. 'Dat heb ik afgerond'. 'Ik heb wel ideeen voor een nieuw kinderboek. Maar dat is nog niet erg omlijnd. Misschien iets met absurde hu- Momenteel is de Rotterdamse bezig met het maken van kinder films die zij aan de televisie hoopt te verkopen. Scenario, decors, alles doet Harriët zelf. Familie en vrien den vormen de acteurs. 'Je moet bezig blijven', zegt ze. 'Een jaar geleden zat ik op mijn flatje met mijn baby en dacht: ik ga dood, er gebeurt niets. Toen ben ik maar zelf wat gaan ondernemen. Je moet initiatieven leren nemen. Er komt niets naar je toe'. GROOT INDISCH FEEST SANDRA REEMER (26-6) RIC H E N E L (29-6) Dagelijks. Krontjong. N-Sumatraanse zang en dans. Indische kookdemonstraties. Indonesische modeshows Open dagelijks 13 00-23 00 u vri| en za 13 00-24 00 u Volw ƒ8.50. CIP/65+ 5.- Kind tot 12 i 4.- Gratis Pasarkrant bij VVV's IEDEREEN IS WELKOM. 26 JUNI t/m 5 JULI HOUTRUST DEN HAAG AMSTERDAM (ANP) - On der het gemeenschappelijk motto 'Holland in Vorm' zal deze zomer in vijf musea in ons land een beeld worden gegeven van de naoorlogse Nederlandse vormgeving. Er zijn in totaal zes exposi ties met elk een eigen ka rakter, twee in het Stedelijk Museum Amsterdam, en verder één in het Museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam, het Gemeen temuseum in Arnhem, het Centraal Museum in Utrecht en het Haagse Ge meentemuseum. De ten toonstellingen zijn het re sultaat van nauwe samen werking tussen de vijf mu sea. 'Institutioneel Ontwerpen' in het Amsterdams Stedelijk Museum toont vormgeving als onderdeel van de activiteiten van bedrijven en instituten als de Amsterdamse metro, PTT, Nederlandse Spoor wegen, Luchthaven Schiphol en Rijkswaterstaat. Ook de totstand koming van het Nederlandse geld komt daarbij aan bod. Schubert: Vijfde symfonie in Bes - Mahler: Vierde symfonie in G. Hel mut Wittek (jongenssopraan), Con certgebouworkest o.l.v. Leonard Bernstein. Gehoord op 24 juni in het Concertgebouw. Herhaling van dit concert: 25 juni, aanvang 20.15 uur. AMSTERDAM - Bernstein kwam, zag en overwon. Was de avond muzikaal misschien min der overweldigend dan die met de Negende Symfonie van Mah ler in juni 1985 daar gaf de pro grammering ook minder aanlei ding toe), de bijval was zo moge lijk nog sterker en nam luidruch tige vormen aan die bij sommige bezoekers een merkbare ver vreemding opwekten. De thuis meedraaiende video band leerde mij na afloop, dat de televisiekijkers op één punt in het voordeel waren boven het merendeel van de toehoorders in het Concertgebouw: de uiterma te expressieve wijze van dirige ren van Bernstein, die op het theatrale af met de muziek mee leeft en in gezicht en gebaar elk klankeffect lijkt te anticiperen, is bijna evenzeer de moeite waard als de door hem opgeroepen mu ziek. Wat het glazen scherm ech ter minder goed overbrengt, is de elektriserende lading die van de ze podiumleeuw uitgaat. Evenals Karajan behoort hij tot de diri genten die alleen al door hun persoonlijkheid iets van de mu ziek voelbaar weten te maken en die er daardoor in lijken te slagen om het publiek steeds opnieuw 'rijp' te maken voor de klanken die zij op datzelfde moment aan het orkest weten te ontlokken. Dat bleek al meteen in de Vijf de Symfonie van Schubert, ge speeld in een kleine bezetting en met een doorzichtigheid die de indruk opriep van een sterk mo- zartiaanse élégance. Of het daar bij ging om de Zauberflöté-achti- ge opening van het Andante met een aaneenschakeling van pasteltinten of de speelsheid van het Minuetto, de constant aanwe zige factor was een wonderbaar lijke verfijning die nauwelijks in overeenstemming leek met de uitbundigheid en de hartstoch ten, die men eerder met Bern stein zou associëren. deel een kroon op zijn werk zet te. Gelukkig vormde het slotdeel, dat met meer dan normale be langstelling werd afgewacht, geen anticlimax. Natuurlijk heeft de jongenssopraan Hei- munt Wittek (een van de leden van het Tözer Knabenchor) niet de stemkracht van een volwas sen sopraan, natuurlijk was hij niet altijd even goed verstaan baar (maar hoeveel volwassen sopranen zijn dat ook niet?). Zijn optreden werkte echter ook mu zikaal heel ontwapenend en al zal het experiment niet dikwijls herhaald worden, binnen het ge heel van dit concert leverde hij een bijdrage die op een positieve wijze aansloot bij de sfeer van het geheel. PAUL KORENHOF ren: 'ik wilde ontdekken waar ik goed in was'. Op een gegeven mo ment reisde ze samen met haar vriend af naar Ierland. De rust trok haar aan. 'We gingen op de bonne fooi. Ik wist niet voor hoe lang'. Het zou eèn verblijf van zes maan den worden. Er werd een huisje gehuurd dat met turf moest worden gestookt. Spaargeld - 'ik kan heel zuinig zijn' - en de verkoop van aquarellen aan Amerikaanse toeristen zorgden voor brood op de plank. 'Het klinkt vreselijk romantisch. Soms was het dat ook wel, maar er waren evengoed momenten dat ik alles vervloekte. Het is geen pretje mid den in de nacht in de modder turf te moeten steken. En het kan daar behoorlijk regenen'. In elk geval werkte het Ierse ver blijf op Harriët zeer inspirerend. 'Opeens was ze er, Lena lena. Waar schijnlijk heeft het idee al een tijd onbewust in mijn hoofd gezeten, Naast produkten uit onze dage- lijke omgeving - brievenbus en spoorboekje - is er een en ander te zien van minder voor de hand lig gende objecten zoals een segment uit het sluizencomplex van het Ha ringvliet en de vrije-val-reddings- boot. De tweede tentoonstelling over grafische vormgeving in dit museum zal een keuze tonen van ontwerpers van onder meer affi ches, boeken, tijdschriften, ver pakkingen en huisstijlen. Op drachten van musea, theaters, uit geverijen, het bedrijfsleven en de overheid laten zien hoe verschil lende ontwerpers ieder op eigen wijze met hun grafisch materiaal omgaan. Beide tentoonstellingen zijn van 27 juni tot 20 september in het ka der van Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa te bezichti gen in een groot deel van de bene denverdieping en de nieuwe vleu gel. Bovendien zal de buitenruimte van het mqseum bij de inrichting worden betrokken. Onder de titel 'Tussen uitvinding en ontwerp' wil Museum Boymans in Rotterdam van 28 juni tot 20 sep tember het belang van de industrie voor de Nederlandse vormgeving in beeld brengen. Er zullen voor een museum zeer ongebruikelijke zaken worden getoohd zoals (bijna complete) vliegtuigen, trucks, lichtdruk- en kopieermachines, medische apparatuur, landbouw machines, kassen voor gewasteelt en kantoormeubilair, dat alles be stemd voor de professionele ge bruiker. ling is van 4 juli tot 18 oktober voor het publiek toegankelijk. Aan de zes tentoonstellingen ligt een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek ten grondslag. Op basis van dat onderzoek zal een boek verschijnen en zal de Rijksdienst Beeldende Kunst een reizende ten toonstelling opzetten. Deze zal bui ten onze grenzen als eerste in de Verenigde Staten te zien zijn Een metro-trein stel in de tuin van het Stedelijk Mu seum in Amster dam, onderdeel van de tentoon stelling 'Holland (foto Anefo) werp heeft. Volgens de samenstel lers is bij het overzien van een pe riode van veertig jaar vast te stellen dat er veel ontwerptalent voor han den is geweest ook al is het aantal fabrikanten dat kan bogen op een duurzaam ontwerpbeleid op twee handen te tellen. Op de tentoonstelling wordt on der meer aandacht besteed aan de Stichting Goed Wonen die er voor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21