'België heeft mij verlaten' Astaire verhief tapdans tot een vorm van kunst Expositie van 17de-eeuwse landschappen Prince ook in Alioy' DINSDAG 23 JUNI 1987 KUNST PAGINA 17 Béjart met Ballet van de XX-ste Eeuw naar Lausanne AMSTERDAM - Koningin Bea trix bekijkt een schilderij, waarop de sectie op een overleden baby door prof. Frederik Ruysch (1666- 1728) staat afgebeeld. De vorstin was aanwezig bij de opening in het Amsterdams Histo risch Museum van een expositie over zwangerschap en geboorte in de zeventiende en achttiende eeuw, die wordt gehouden ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de Vereniging van Obstetrie en Gy naecologie. (foto ANP) AMSTERDAM (ANP) - In het Rijksmuseum in Amsterdam zijn de voorbereidingen in volle gang van de expositie 'Onze meesters van het Landschap' als bijdrage aan de manifestatie Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa 1987. De tentoonstelling zal 114 van de mooiste schilderijen met het landschap als onderwerp uit de gehele wereld omvatten. Het gaat om werken van 53 meesters uit de zeventiende eeuw als Rembrandt, Jacob van Ruys- dael, Jan van Goyen, Meindert Hobbeman en Albert Cuyp. De tentoonstelling die gehouden wordt van 3 oktober tot 3 januari 1988 wil een overzicht geven van de Nederlandse 17e eeuwse land schapsschilderkunst. BRUSSEL De nogingen van Belgische po- itieke en culturele autori- ;eiten om het wereldbe roemde 'Ballet van de XX- ste Eeuw' voor Brussel te nehouden, zijn mislukt. Balletleider Maurice Béjart ■naakte zondag definitief nekend dat hij zijn gezel schap naar het Zwitserse Lausanne wil laten verhui- jen. door Henk Dam WASHINGTON - Fred Astaire, zonder twijfel de bekendste dan ser van het witte doek, is gisteren na een korte ziekte overleden. As- taire werd 88 jaar. Hoge hoed en jacquet waren zoiets als het handelsmerk van Astaire. Zijn onverwoestbare vriendelijkheid, wellevendheid en charme waren dat op een an der niveau al evenzeer. Astaire groeide, in een carrière die meer dan een halve eeuw besloeg, er mee uit tot een van de grote le genden van Hollywood. En dat, terwijl hij geen zang stem van betekenis had, en nooit echt als een groot acteur heeft ge golden. Ooit, aan het begin van zijn filmloopbaan, gaf een pro ducer het volgende oordeel over hem: "Kan niet acteren, kan niet zingen, kan hooguit een beetje dansen". Maar vooral met dat "beetje dansen" kwam Astaire een heel eind. Want waar hij beter in was dan wie dan ook, was in dansen voor de camera's. Hij had niet, als bijvoorbeeld een Nurejev, een publiek nodig. De lens en zijn groot perfectionisme waren ge noeg. Moeder Fred Astaire werd als Fred Austerlitz op 10 mei 1899 in de Amerikaanse staat Nebraska ge boren. Zijn vader was een han delsreiziger, zijn moeder een door en door ambitieuze vrouw die met haar kinderen van jong- safaan grootse plannen had. Dat trof want Fred en zijn an derhalf jaar oudere zus Adèle bleken over te lopen van show- bizz-talent. Op vier-jarige leef tijd gaf Fred al zijn eerste opvoe ringen, en niet veel later schreef zijn moeder hem in op een ballet school. Ter wille van de loopbaan van hun kinderen verhuisde de fami lie Austerlitz naar New York. Fred en Adèle kwamen daar op een speciale school voor zingen de, dansende en acterende kinde ren terecht, en hadden al in 1906 een vaudeville-act. In 1917 waren broer en zus Austerlitz, die inmiddels hun naam hadden gewijzigd in het minder teutoons klinkende "As taire", al goed genoeg om op Broadway, New Yorks theater- land, op te treden. Daar ging het snel crescendo. Hit na hit scoorden de twee As- taires. Ze hadden de hoofrollen in produkties als George en Ira Gershwin's "Lady be good", "Funny Face" (ook van de Gersh- wins), en Dietz' "The Band Wa gon". Tussen de grote shows door reisden Fred en Adèle naar het buitenland. Naar Londen bij voorbeeld, waar de criticus van The Times over hun optreden in "For Goodness Sake" schreef: "Columbus schijnt gedanst te hebben toen hij Amerika ontdek te, dus wat zou hij wel niet heb ben gedaan als hij Fred en Adèle Astaire ook had ontdekt!" Het was aan Engeland te wij ten dat aan de samenwerking tussen broer en zus een einde kwam. Adèle stopte met haar carrière in 1932, omdat ze trouw de met de zeer Engelse lord Char les Cavendish, een zoon van de Negende hertog van Devonshire. Hollywood, Aan Fred de taak een nieuwe danspartner te vinden. De eerste was Claire Luce, met wie hij op Broadway in Cole Porters musi cal Gay Divorcee optrad. Maar toen begon Hollywood aan hem te trekken. Fred Astaire voelde er aanvan kelijk niet zo veel voor om zijn carrière aan Amerika's westkust voort te zetten omdat hij bang was dat zijn nogal geprononceer de gelaatstrekken hem onge schikt voor het witte doek maak ten. Maar het lot wilde anders. In 1933 maakte hij, met de lang benige blondine Ginger Rogers aan zijn zijde, "Flying Down to Rio". Dat was de opmaat voor Astaire's meest succesvolle perio de. Met Ginger Rogers maakte hij film na film: Tophat, Follow the Fleet, Shall we Dance en Carefree waren er daar maar een paar van. Het waren stuk voor stuk films die het publiek razend en thousiast maakten. Achteraf kun je proberen rede nen voor die begeestering te vin den. Het was crisistijd, en dat zal zeker een belangrijke rol hebben gespeeld. Want Astaire speelde altijd de zorgenvrije man-van- De Waalse cultuurminister Monfils reisde vorige week zelfs nog naar Leningrad, waar Béjarts ballet nu Dptreedt, om de Franse dansmees ter tot andere gedachten te bren gen. Maar enkele dagen later kwam ook een delegatie van Lau sanne naar de Sovjet-Unie om Bé- lart een goed gevulde geldbuidel foor te houden. De Zwitsers bieden Béjart zeven miljoen gulden per jaar plus nog snkele miljoenen om het gezel schap van 66 dansers en medewer kers in de stad aan het meer van Senève te installeren. Béjart heeft het contract nog niet getekend, maar dat zal vrijwel zeker een kwestie van dagen zijn. Volgende week dinsdag loopt zijn contract met de Brusselse Muntschouw burg af. Het vertrek van het 'Ballet van de XX-ste Eeuw' wordt in sommi ge culturele kringen als een natio naal verlies beschouwd. Er is zelfs tot in de Belgische regering over gesproken en vooral de Franstalige autoriteiten hebben zich het vuur uit de sloffen gelopen om Béjart te behouden. Hoofdreden voor het vertrek van Maurice Béjart (59) en de zijnen is een al lang slepend conflict tussen de Fransman en Gerard Mortier, de Vlaamse directeur van de Nationa le Opera in Brussel (beter bekend als de 'Munt'), de semi-overheids- instelling waartoe het balletgezel schap officieel behoort. Volgens Béjart beschikt hij bin nen de structuur van de Munt over te weinig financiële armslag en ar tistieke autonomie. In Lausanne .kunnen zijn artistieke opvattingen Deter tot gelding komen, zei hij zondag in een telefoongesprek met voorzitter Andre Leysen van het Munt-bestuur. Maar anderen zeggen dat er voor al sprake is van psychologische motieven voor het vertrek. Béjart en Mortier zouden persoonlijk slecht met elkaar overweg kunnen. De Munt-directeur ontkent ook in alle toonaarden dat Béjart onvol doende vrijheid zou hebben gehad om zijn gang te gaan. Béjart mocht zelf over het jaar programma beslissen, zelf dansers inhuren en tournees organiseren, zoals de huidige trip door de Sov jet-Unie. Intussen werden de steeds grotere financiële tekorten van het ballet gedragen door de Munt. Mortier - die van de regering moet bezuinigen - poogde daar de laatste tijd verandering in te bren gen. Maar Béjart voelde zich door diens pogingen om ook het ballet de tering naar de nering te laten zetten, in zijn artistieke mogelijk heden beknot. Hij eiste een eigen budget, waarover Mortier niets meer te zeggen zou hebben en de daarbij volgens hem behorende zelfstandigheid. Maar het gaat hier om België en dus kwam er nog een ander pro bleem om de hoek kijken: de Vlaams-Waalse tegenstellingen. De Munt is een van de weinige kunst instellingen in België die nationaal georganiseerd is. Vrijwel alle cul tuur is in dit land immers opge splitst in Vlaams en Waals. Er is zelfs geen nationale minis ter voor cultuur. De kunsten zijn een zaak voor de Vlaamse en Waal se deelregeringen, die elk een ei gen minister voor cultuur kennen. Op nationaal niveau doen de twee ministers van onderwijs (een Vla ming en een Waal) de kunst er een beetje bij. In de Belgische media is de rel rond het Béjart meteen in deze 'communautaire' sfeer getrokken. ROTTERDAM (ANP) - Het Amerikaanse popidool Prince geeft vrijdag in het Ahoy'-com- plex in Rotterdam een extra concert. Bij voldoende belang stelling zal hij ook op zaterdag nog een extra concert geven. „En daar gaan we wel vanuit", aldus een woordvoerder van Mojo-concerts. Prince heeft de afgelopen da gen vier concerten gegeven in het Galgenwaard-stadion in Utrecht. De Europese tournee van Prince die zes weken gele den in Stockholm begon zou deze week in het Wembley-sta- dion in Londen worden afge sloten. Deze concerten zijh nu uitgesteld. 'Ik wilde altijd goed en daarna nog beter dansen' De Franse choreograaf Maurice Béjart, directeur van het Ballet van de Twintigste Eeuw, heeft zijn woordvoerders in Lausanne laten meede len dat de verhuizing van zijn gezelschap van Brussel naar Zwitser land, is ingegeven door "avontuur" en niet door overwegingen van financiële aard of "liefde voor gezapige geborgenheid." Béjart, die zijn werkgevers in Brussel van zijn voornemen op de hoogte had gesteld, zei verrast te zijn door de kracht van de reacties op zijn bekendmaking en aangedaan door de oproepen om te blijven. De 60-jarige choreograaf zei dat Parijs hem dezelfde financiële voor waarden had aangeboden als die welke hij in Lausanne had aangeno men en dat hij geen voetbalspeler was die openstond voor aanbiedin gen van rivaliserende landen, maar "een minnaar en dienstknecht van de dans." Lausanne is volgens Béjart een passie voor de dans aan het ontwik kelen en het verbuizen daar naartoe "is een besluit dat ik voor de een wige zoeker die ik ben, normaal vind". (archieffoto) de- wereld wiens enige echte pro bleem het leek te zijn om de vouw in zijn broekspijpen recht te hou den. Astaires wereld was er een van charme, luxe, stijl, hoge hoeden, een speels gemak in het hanteren van de wereld en zijn uitdagin gen, met altijd wel een mooie vriendin in een ruisende baljurk bij de hand. De escapistische we reld van de dandy, kortom. Maar er waren meer redenen voor Astaires populariteit. Hij werkte er ook voor. Om het in zijn eigen woorden te zeggen: "Wat ik altijd heb gewild is goed dansen, en daarna beter dansen". Dat perfectionisme uitte zich ook in de eisen die hij aan de ca meramensen stelde. Hij wilde (en kreeg) steeds de eindcontrole over de opnamen van de dansscènes. Hij stond op relatief weinig "shots"per dans, met tussendoor zo weinig mogelijk tussenshots die van de dans zelf zouden kun nen afleiden. In de jaren 1935, '36 en '37 was Fred Astaire de meest geld op brengende filmheld van Holly wood. Hij was ook de uitvinder van dansen als de Continental en de Piccolino. Ginger Rogers en hij gingen in 1939 als filmpaar uit elkaar. Ginger wilde zich in dat jaar op meer serieuze rollen richten, een ambitie die haar uiteindelijk een Oscar opleverde. Tweemaal Fred Astaire. Op de foto boven zoals hij door vele musicalfilms wervel de. Gracieus, charmant, onna volgbaar. Op de foto links (uit 1982) met Gingers Rogers, die in niet min der dan 9 films zijn partner is geweest. Zij vormden een we reldvermaard duo. (foto's AP en ANP) Maar in de ogen van het pu bliek bleef Astaire haar partner, iets dat haar in 1977 de ontboeze ming ontlokte: "Hoe zou jij je voelen als je 20 jaar geleden was gescheiden, en iedereen maar steeds tegen je blijft zeggen hoe geweldig je ex-man was?" Fred Astaire ging ook na Gin ger Rogers dansend door het le ven met steeds nieuwe partners. Hij danste met Eleanor Powell in Broadway Melody, met Paulette Goddard in Second Chorus, Mar- jorie Reynolds in Holiday Inn en Rita Hayworth in You'll never get rich. De jaren '50 brachten weer een keur van Astaire-films, allemaal musicals, allemaal volgens de ij zeren succesformule. En ze liepen dan ook allemaal. Zoals een criti cus over "Silk Stockings" (1957) schreef: "Net als alle andere Fred Astaire-films, lijkt ook deze weer de beste die hij ooit heeft ge maakt". Maar na dit decennium had Astaire - inmiddels ook niet meer de jongste - zijn beste tijd gehad. Films waarin hij na de jaren zes tig speelde, kregen een gemengde ontvangst en waren in sommige gevallen - Finian's Rainbow uit 1968 bijvoorbeeld - een regelrech te flop. Voor de serieuzere rollen die hij aan het eind van zijn loopbaan kreeg, was hij ook niet helemaal uit het goede hout gesneden. Het is zoals filmkenner Margaret McManusa ooit schreef: "Astaire is synoniem met het goede, vrolij ke leven dat je 'm altijd in zijn films zag leiden. Als dat leven niet echt was, dan geeft dat niet. Voor mensen met een saai be staan was het een prachtig leven. Astaires film-leven diende daar om een schitterend doel". Béjart wordt als Fransman verde digd door de Walen, de Gentenaar Mortier door de Vlaamse media. Béjart deed zijn beklag over de si- tiuatie bij de Munt ook bij de Waal se (nationale) onderwijsminister. door Hans de Bruijn De cultuurminister in de Waalse deelregering, Monfils, reisde zelfs naar Leningrad met een aanbod aan Béjart op zak om van Brussel naar Luik te verhuizen en zijn 'Bal let van de XX-ste Eeuw' op te laten gaan in het 'Ballet de Wallonië'. Maar Béjart wees dat onmiddellijk van de hand. Er zijn echter ook mensen die menen dat het vertrek van het be roemde ballet helemaal zo'n ramp niet is. De grote naam die Béjart in de jaren zestig had is immers wat aan het tanen. Zijn 30 jaarlijkse voorstellingen trekken steeds min der publiek en er moet zoals ge zegd veel geld bij. Dat was 27 jaar geleden wel an ders. De toenmalige Munt-direc- teur Maurice Huisman ontdekte de Fransman in Parijs, waar hij het 'Ballet Theatre de Paris' leidde, en haalde hem naar Brussel. Op 7 de- cember 1959 voerde Béjart in de Munt zijn beroemde ballet 'Le Sa- cre du Printemps' op en was zijn naam definitief gevestigd in de we reld van de dans. In 1960 ontstond het 'Ballet van de XX-ste Eeuw', dat in de twee decennia die volgden de wereld zou verbazen met steeds weer nieuwe, gedurfdere, vaak erotische dansuitvoeringen. De zaal zat altijd vol, iets wat van de ingeslapen ope ra - de andere 'poot' van de Munt - niet kon worden gezegd. In de jaren zeventig was Béjart de grote publiekstrekker van de Munt. Dat veranderde echter in 1983 toen Gerard Mortier het roer van de Munt overnam en de bezem door de tent haalde. Hij trok nieu we zangers en zangeressen aan, veranderde de programmering en verbeterde het orkest. Zijn aanpak had suces, want de opera kwam weer in trek en de Munt geldt heden ten dage als een van de top-operahuizen van Euro pa. Tegelijk verminderde de aan trekkingskracht van Béjart, die niet aan het vernieuwen kon blij ven en op wiens balletten het grote publiek langzaam uitgekeken raakte. Daardoor kwamen de verliezen en was de basis gelegd voor het conflict dat nu tot het vertrek van Béjart heeft geleid. De Fransman vond te weinig gehoor voor zijn ei sen, niet bij Mortier, maar ook niet bij de regering. „Ik verlaat België niet, België heeft mij verlaten", zei hij daarom vorige week met het no dige gevoel voor pathos. Béjart zelf zocht contact met Lausanne, dat al jaren probeert een Europees danscentrum te worden. In deze stad wordt jaarlijks een groot dansfestival gehouden. Bé jart vroeg echter ruim zeven mil joen gulden plus anderhalf miljoen aan installatiekosten. Ook in Lau sanne vonden sommigen dat te gortig, en vroegen zich af of met Béjart wel zo'n goede keus was ge daan. Prestigieus Maar deze critici hebben het on derspit gedolven tegen de bestuur ders die graag een prestigieus bal let binnen de stad halen. Een ballet dat overigens wel naar een andere naam zal moeten zoeken. De naam 'Ballet van de XX-ste Eeuw' is na melijk het eigendom van de Munt. Mortier zal nu op zoek moeten naar een nieuw dansgezelschap, want de Munt is statutair verplicht een ballet te hebben. Dat zal niet makkelijk zijn, zeker omdat België slechts een 'Ballet van Vlaanderen' en een 'Ballet de Wallonië' heeft. En daar valt door de nationale te genstellingen geen ballet van de 21-ste eeuw van te maken. Wie Béjarts 'troupe' nog in Brus sel wil zien, moet vlug zijn. Volgen de week maandagavond geven zij hun wellicht laatste voorstelling in de Munt. Dan dansen zij 'Feminin- Masculin' (een collage van Béjart- balletten over het mannelijk en vrouwelijk lichaam) en Ravels 'Bo lero' met Jorge Donn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17