iSESTc
NinaWiener ontbeert
markante momenten
Bruisende oervorm van theater
Kort geding
Hilversum
tegen staat
KIJKUIT
PAGINA 27
ta mmm
kunstenaars op de Burchtheuvel
in de galerie van Stichting Burcht,
Burgsteeg 14, Leiden. Openingstijden
galerie wo. t/m zo. van 12.00 - 17.00
uur. T/m 12 juli.
LEIDEN - Op de nieuwste expo
sitie van de galerie van Stichting
Burcht neemt het historische
vestingwerk, waaraan dit kunst
centrum zijn naam ontleent, een
bijzondere plaats in. De aanwe
zigheid van enkele kunstwerken
op de nabijgelegen burchtheuvel
duidt niet zozeer op een behoefte
aan een alternatieve lokatie voor
een tentoonstelling (zoals vaker
's zomers in het land gebruikelijk
lijkt te zijn) maar is het opvallen
de resultaat van een experiment
waaraan vijf Belgische kunste
naars hebben meegewerkt.
De Leidse Burcht vormde het
uitgangspunt bij de totstandko
ming van deze tentoonstelling,
die als titel 'Een verbeelding van
buitenaf meekreeg. Door deze
plaats ingegeven ervaringen en
ideeën vonden uitwerking in de
speciaal voor deze gelegenheid
vervaardigde werken. Tegelij
kertijd zijn in de Burcht-galerie
andere voorbeelden van deze
groep kunstenaars te zien, waar
uit af te leiden valt dat de ver
schillende ideeën, in sommige
gevallen direct, aansluiten bij de
presentatie op de Burchtheuvel.
Bij het beklimmen van de trap
naar de Burcht toe, springen on
middellijk de gitzwarte paarde-
lijven in het oog die van buitenaf
de vesting proberen binnen te
dringen. De krachtig gebouwde
paarden, drie in getal, van Hugo
Leon Morales geven met hun
denkbeeldige bestorming aan
hoe op deze tentoonstelling ge
schiedenis, fictie en werkelijk
heid met elkaar verweven zijn.
De bezoeker moet het beeld
completeren.
Eenmaal binnen de grote ring
muur, ontdek je, bij toeval, wan
neer je voor de grap de echo van
de put wilt 'uitproberen', dat je
werkelijk antwoord krijgt. Via
een ingenieus aangelegde ver
binding is het mogelijk te com
municeren met iemand die zich
in de galerie in een hokje be
vindt, waar behalve een micro
foon en een luidspreker ook een
monitor aangebracht zijn, waar
op het beeld van de spreker bij
de put verschijnt. De betrokken
heid van de bezoekers leidt tot
onverwachte resultaten: sommi
gen geven uiting aan hun onlust
gevoelens, anderen, meestal kin
deren, laten hier hun fantasie de
vrije loop in sprookjesverhalen
bijvoorbeeld. Dit project van
Frank Theys wekt, evenals de
paarden van Morales, enthou
siaste reactie op bij het publiek.
Iets minder makkelijk toegan
kelijk maar duidelijk geïnspi
reerd door de omgeving is het
werk van Barbara Claus. Haar
verbeelding van ideeën en bele
ving van de situatie ter plekke
doen een sterk beroep op het in
levingsvermogen. Barbara Claus
verwerkte haar persoonlijke in
drukken tijdens het eerste, oriën
terende bezoek aan de Burcht, in
schilderijen die in zeven bogen
aan de binnenkant van de ring
muur bevestigd zijn. De soms
primitief aandoende panelen be-
Nina Wiener Dancers met 'Wind
Devil' (Wiener/Sergio Cervetti), 'Ke-
mo Sabe' (Wiener) en 'Transatlantic
Light' (Wiener/Cervettï). Gezien op
17 juni in de Stadsschouwburg, Am
sterdam. Aldaar ook op 19 en 20 juni.
AMSTERDAM - De Amerikaan
se choreografe Nina Wiener is in
ons land bij veel liefhebbers van
moderne dans behoorlijk popu
lair. De basis voor die populari
teit legde ze drie jaar geleden op
het Spring Dance Festival in
Utrecht. Sindsdien hëeft ze hier
haar sporen achtergelaten. De
Nieuwe Dansgroep studeerde
met succes haar dans 'Wind De-
vil' in en in het afgelopen seizoen
gaf Wiener cursussen bij dans
groep Reflex in Groningen.
vatten vormen die afgeleid zijn
van de architectuur van het ves
tingwerk. Symbolische en mid
deleeuwse elementen, zoals
spitsbogen, wapens en goud
kleurige vlakken, leggen de ver
binding met het tijdvak dat een
sterk stempel drukte op de sfeer
van dit bouwwerk. De panelen
bevatten tal van betekenissen en
details, die een persoonlijke visie
op de omgeving aangeeft. Hoe
knap en perfectionistisch deze
bijdrage van Claus is, valt af te
leiden aan de plaatsing van de
•gebogen lijn op een van de schil
deringen bij de put, namelijk zo,
dat op één moment van de dag
de schaduw van de boog samen
valt met de geschilderde lijn.
Centraal op de afgeplatte top
van de heuvel bevindt zich een
installatie van Marianne Beren-
haut, die wonderwel past bij de
sfeer van die plek. Onder de bo
men creëerde zij een café-terras,
dat oudere mensen herinnert aan
tijden van weleer. Naast de her
innering spelen fictie en realiteit
hier dooreen, zoals ook in haar
werk 'Je suis un roman policier'
in de galerie het geval is. De klei
ne voorwerpen die de bezoekers
op het terras hebben achter gela
ten, maakt hun eerdere aanwe
zigheid voelbaar.
Allart Lakke plaatste op de
Burcht, die hij hier vooral als
monument ziet, zijn 'Monument
voor de gevallenen". Meer dan bij
deze bloedende kubus (die het
best vanaf de omloop te zien is,
zodat de werking van het per
spectief optimaal is) is het op de
Franse tuinaanleg geïnspireerde
perk met bloemen afgeleid van
een ooit bestaande situatie. De
sleutelvorm en het bloemmotief
verwijzen naar het "moeder Aar
de" thema dat evenals de idee
achter het monument in Lakke's
werk een rol speelt.
Deze tijdelijke toevoegingen
aan de omgeving laten diverse
aspecten zien van de geschiede
nis van deze plek in een eigen
tijds perspectief en met eigen
tijdse middelen, zoals video. Dit
unieke project geeft markante
voorbeelden hoe de Leidse
Burcht tot de verbeelding van de
vijf Belgische kunstenaars heeft
gesproken. Een geslaagd initia
tief, dat verdere navolging ver
dient.
NANCY STOOP
Reden genoeg voor het Hol
land Festival om de Amerikaan
se te vragen voor het festival een
choreografie te maken. 'Transat
lantic Light' is de titel ervan.
'Een abstract gedicht' noemt ze
haar choreografie; een omschrij
ving die overigens op de meeste
moderne dans van toepassing is.
Maar het 'gedicht' van Wiener is
bij uitstek lyrisch. Dat Wiener zo
geliefd is in danserskringen
heeft vast en zeker te maken met
het feit dat haar choreografieën
prettig zijn om te dansen. De be
wegingen zijn even vaak naar de
grond als opwaarts gericht en
volgen elkaar soepel en zonder
schokken op. In vloeiende, elas
tische lijnen laat ze de hoeken
van de ruimte verkennen.
Dat wil overigens niet zeggen
dat 'Transatlantic Light' een
boeiend schouwspel is gewor
den. Het ontbreekt aan markante
momenten; alles verloopt zo ge
smeerd dat het ook bij de toe
schouwer geen enkele opschud
ding teweeg brengt. De dans van
Wiener is onderkoeld, op het ste
riele af.
Al heeft Wiener geen bood
schap, ze verwerkt wel allerlei
kosmische trekjes in haar dans.
Dansers rekken zich om de ster
ren te plukken en bukken om
zaad te planten, ze turen met de
hand boven de ogen in de verte
en jubelen om de wisseling van
de seizoenen.
De geluidsband begint met een
ferme onweersbui met regen.
Een zo fantasieloze opening had
eigenlijk al een afdoende waar
schuwing moeten zijn. Want wat
er nog aan agressie in de dans zit
wordt door de muziek van Cer
vetti de kop ingedrukt. Hij heeft
een verzameling elektronisch
verwekte kreetjes, plopjes en
slappe riedels achter elkaar gezet
die zeer slaapverwekkend is.
Geen moment voegt de muziek
de spanning toe waaraan de dans
zo'n dringende behoefte heeft.
Ook het futuristische decor
van Keso Dekker oogt weinig
geïnspireerd: net niet strak ge
noeg gespannen plastic als ach
terdoek en een belichting in koe
le kleuren. Je wordt er koud
noch warm van, net zomin als
van de dans.
De twee oudere dansen kun
nen het programma niet redden.
Het weerzien met 'Wind Devil' is
aangenaam, vooral om het knap
pe grondwerk dat er in voor
komt. 'Kemo Sabe' uit 1979 is
geïnspireerd op de cowboy en
gemaakt op de loopritmes van
het paard. Taferelen uit wes
terns, zoals het doodvallen, lij
ken in de choreografie te zijn ver
werkt. De aanpak heeft wel wat
weg van die van Amerikaanse
danspioniers als Maslow en So-
kolow. Vaak wordt door de dan
sers en de vertelster het eigen li
chaam als percussie-instrument
gebruikt. Veel verder dan een
flauwe afspiegeling van Harry de
Wit komen ze niet.
ARIEJAN KORTEWEG
Nieuwe Scene zorgt voor spektakel
'Tricolore Triste' door het Kollek-
tief Internationale Nieuwe Scene.
Concept en regie: Charles Cornette.
Muziek: Antonio Infantino. Decor en
kostuums: Francine Smeyers. Ge
zien op 18 juni in de tent op het
Schuttersveld. Aldaar nog op 19, 20
en matinee op 21 juni te zien.
LEIDEN - Een nieuwe produk-
tie van het Kollektief Internatio
nale Nieuwe Scene uit Antwer
pen: dat belooft wervelend thea
terspektakel, en die belofte
wordt volledig waargemaakt.
Kwalificaties als wervelend en
spektakeltheater horen onlosma
kelijk bij deze groep mensen, die
ditmaal met hun Tricolore Tris
te' het publiek wederom een rui
sende oervorm van theater bie
den.
In een veelheid van scènes ra
zen we door de tijd - van'de eer-
i op aarde tot en met
de kerncentrales van onze dagen.
De vorm is recht voor zijn raap
en het speeltempo ligt hoog. De
ze politieke satire staat met volle
overtuiging achter al degenen'
die in de loop der eeuwen het
slachtoffer van alle mogelijke
soorten machthebbers zijn ge
worden. Het is puur volkstheater
volgens de eeuwenoude traditie
van commedia dell'arte-groepen
en rondtrekkende komedianten
met duidelijk herkenbare, mo
derne impulsen vanuit het thea
terwerk van Bertolt Brecht en
Dario Fo.
"Hallo, lieve mensen, u krijgt
vanavond de zotheid cadeau",
zingen de tien spelers in het ope
ningslied alvorens de eerste scè
ne aan te kondigen. Het catastro
fale appeltje dans als een jojo bo
ven de hoofden van Adam en
Eva: beiden eten, ofschoon het
hun verboden was - en de eerste
echtelijke ruzie op aarde was een
feit. Dan maken we een sprong
van vele eeuwen en belanden in
een Gallisch dorpje, eerst in het
Stenen tijdperk, daarna ten tijde
van Asterix en Obelix. Door de
komst van de Romeinen ontstaat
de 'geromantiseerde Gallier' die
wordt gevolgd door de 'gekatho-
liseerde, geromaniseerde Gal
lier', en vooral de geschiedenis
van de (katholieke) kerk krijgt er
in verschillende scènes niet be
paald zachtzinnig van langs.
De kruistochten, de pest, kei
zer Karei, de beeldenstorm, de
Vierschaar en Napoleon, het
komt allemaal in even zoveel scè
nes aan bod. Met de Belgische re
volutie van 1830 (die nota bene in
de Brusselse schouwburg begon)
wordt hët vehaal wat specifieker
Belgisch: de koningen, de Kongo
en België tijdens de beide we
reldoorlogen. Tenslotte krijgt het
kerncentralevraagstuk nog aan
dacht. Talloze instanties reage
ren te laat op een "lek in de in
stallatie door de prestatie van de
industrialisatie". Terwijl koning
Boudewijn geruststellende
woorden spreekt, sterven zijn
onderdanen één voor één. Het
slotbeeld toont de doodsnood
van Fabiola, waarna het hele en
semble een lied zingt, dat op
roept tot saamhorigheid in de
strijd.
Waar het Kollektief Internatio
nale Scene politiek staat, mag
duidelijk zijn. Ze vertalen hun
standpunt met een op zichzelf
misschien eenvoudige, maar ui
terst effectieve theatrale creativi
teit. Geen enkele scène duurt te
lang, het geheel blijft mede door
het hoge speeltempo geestig en
boeiend. Bovendien is het steeds
weer spannend om te zien wat
voor vindingrijke oplossingen
men heeft bedacht om de uiteen
lopende historische taferelen uit
te beelden. Dat valt niet te be
schrijven, dat moet je gewoon
zien. Daartoe bestaat nog van
avond, morgen en overmorgen
de kans.
WIJNAND ZEILSTRA
HILVERSUM (ANP) - Burgemees
ter en Wethouders van Hilversum
gaan een kort geding aanspannen
tegen de Staat der Nederlanden en
met name tegen minister Brink
man over de voorgenomen ver
koop van het schilderij 'Composi
tie met twee lijnen' van Pieter
Mondriaan. Wanneer het kort ge
ding dient is nog niet bekend.
Aanleiding voor de juridische
stap is de mededeling van minister
Brinkman het raadsbesluit om het
schilderij te verkopen voor schor
sing bij de Kroon voor te dragen.
De gemeente Hilversum wil het
werk verkopen om zo gelden be
schikbaar te krijgen voor restaura
tie en inrichting tot cultureel cen
trum van het theatercomplex
Gooiland. Dat is een architecto
nisch belangrijk bouwwerk, dat
hoognodig volgens Hilversum een
opknapbeurt nodig heeft.
De gemeente verwijt de be
windsman onzorgvuldig gedrag.
Temeer, omdat Hilversum met ver
koop zou wachten tot ook overleg
met Amsterdam afgerond zou zijn.
In die stad hangt het doek in het
Stedelijk Museum.
Dit overleg wordt nu door de mi
nister doorkruist, stelt Hilversum.
Daarom wil deze gemeente zo snel
mogelijk een gerechtelijke uit
spraak over de rechtmatigheid van
de schorsingsplannen van de mi
nister. Daarmee wil Hilversum be
reiken zo snel mogelijk vrij te zijn
het schilderij op de vrije markt te
verkopen.
Expositie in
teken van
Van Ameroms
DELFT - Hendrik Jan en Cornelis
Hendrik van Amerom staan cen
traal in een expositie in het mu
seum Paul Tétar van Elven in
Delft. De tentoonstelling getiteld
'portret van twee negentiende-
eeuwse meesters' is de eerste van
een reeks exposities waarin aspec
ten van de 19de eeuwse kunst en
cultuur aan de orde komen.
Drs. J. van Tatenhove, conserva
tor van het prentenkabinet van de
Leidse universiteit, heeft deze ten
toonstelling vandaag geopend met
een inleiding over vader en zoon
van Amerom, die beiden 'teken-
meester' van beroep waren. Vader
van Amerom gaf tekenlessen aan
voornamelijk sjieke kostscholen in
Arnhem. Zijn zoon Cornelis Hen
drik van Amerom heeft veel bete
kent voor het tekenonderwijs in
Leiden.
Het Leids Prentenkabinet heeft
materiaal en werk voor de tentoon
stelling tijdelijk afgestaan aan het
Delfts museum. Ook is er een door
drs. A. van Heijningen en dr.
H.W.J. van Amerom geschreven
monografie verschenen, met een
oeuvrecatalogus van beide kunste
naars.
NIEUW MUSEUM - Men heeft er
zo'n dertig jaar op moeten wach
ten, maar nu heeft Vlaanderen dan
toch zijn museum voor eigentijdse
kunst. Zaterdag wordt het MUH-
KA (Museum voor Hedendaagse
Kunst Antwerpen) officieel ge
opend. Het museum, met directeur
Flor Bex, begint met een retros
pectieve tentoonstelling van Gor
don Matta-Clark.
Exposities
De gemeente Noordwijk organiseert
van 4 juli toten met 19 juli een exposi
tie met werken van Martij n Pletten-
berg (gouaches, olieverven, aquarel
len, acryl), Ellen Schijve (beelden) en
Henk van den Ende (olieverven). De
tentoonstelling wordt gehouden in de
Ned. Herv. Kapel aan de Noordwijkse
Hoofdstraat. Burgemeester J.M. Bon-
nike zal op vrijdagavond 3 juli de ope
ning verrichten. De expositie is te be
zichtigen van maandag t/m vrijdag
114.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot
21.00 uur, voorts op zaterdag en zon-
miek van Keiko Hasegawa, tot 21/6;
'De jaargetijden van de mens', tot 27/
9; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur.
De Lakenhal - Oude Singel, 'Kunst
van stof, t/m 5/7; di. t/m za. 10-17 uur,
i 13-17 uur.
dag v
13.00 tot 16.00 i
Kleuretsen van Hans Buining uit
Noordwijkerhout en keramische ob
jecten van Frans Wonink uit Haarlem
van 26 juni tot 2 augustus te be
zichtigen in 'De Zonneruiter', de ex
positieruimte van de luchthaven
Schiphol.
Luchtvaartgouaches van Thijs Post-
ïa worden in de periode van 26 juni
>t en met 21 augustus geëxposeerd
het Hoofddorpse raadhuis. De ex
positie, die ook archiefmateriaal met
betrekking tot de luchtvaart omvat,
wordt op donderdagmiddag 25 juni
(17.00 uur) geopend door de directeur
i Air Holland, J.N. Block. Men kan
voorts terecht van maandag t/m
donderdag van 10.00 uur tot 17.00 uur
i op vrijdag van 10.00 tot 12.30 uur.
Textiele werkvormen van Lidy van
der Spek uit Hazerswoude hangen op
de eerste etage van het ELisabeth-zie-
kenhuis in Leiderdorp. Het gaat om
'rca vijftien wandkleden. De exposi-
e duurt tot en met 19 juli.
Leiden
Kleuretsen van Laetitia de Haas vul
len tot eind augsutus de ruimten van
galerie Van der Vlist aan de Boter-
Rijksmuseum Boerhaave - Steen
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landse
wetenschappen en geneeskunde in
rellen, gouaches, pasteltekeningen e
tekeningen in gewassen inkt, t/m 6/'
ma. van 13-15.30 uur, di. t/m za. va
11-15.30 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg, Wim Koreman, schilderijen,
Hans Blank, beelden, t/m 21/6; vr., za.,
zo. van 13.30-17.30 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma
nente tentoonstelling van werk van
Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo.
van 12-16 uur.
Piggelmee - Jan Vossensteeg 59, Enk
Jan Kuiper exposeert lithografieën
uit de periode 1985-1987, ma. t/m za.
9-18 uur, do. tot 21 uur.
Galerie-Atelier Treetje Lager - Oude
Rijn/hoek Pelikaanstraat, tekeningen
en grafiek o.a. Jan Kroon, Angela Tul-
fer, Henny Hartevelt, Matjan; kera
miek van Anna Los, Stephan Sluyter,
t/m juni; woe., do., vr. 13.30-18 uur, za.
12.30-17 uur, do. ook 19-21 uur.
Holliday Inn - Haagse Schouwweg 10,
foto's van Henny van Oosten, tot 2/7,
in de blauwe gang.
Warmond
'Galerie de Pomp' - Dorpsstraat, Inez
de Ruyter exposeert in de tuin mep-
sen een dieren in brons, keramiek en
Frans kalksteen. Moeder en zoon van
Rijswijk exposeren textielschilderij-
en (moeder), schilderijen en sculptu
ren (zoon), t/m 23 juni; di. 19-21 uur,
wo.10-12 en 14-16 uur, do. 14-16 uur.
za.14-16 uur en zo. 14-16 uur.
'Het oude Raadhuis' - Dorpsst
t/m 9/7; olieverfschilderijen
Tinholt, di. en vr. van 19-21 u
Alphen
Rhijnkade elf - Rijnkade 11, bodem
vondsten uit Alphen en Aarlander-
veen, t/m sept.; di. t/m za. 10-17.30
uur, vr. van 10-21 uur.
Galerie Alba - Kortsteekterweg 42,
Nico Liedorp, plastieken in roestvrij
staal en acrylaat; Kees Ballintijn, fo
tografiek, t/m 5/7; vr. za. en zo. 10-20
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6, 'Rijnsburgers laten Rijns
burg zien' en de vaste collectie 'De
Andere Middeleeuwen', tot 5/9; vr. 19-
21 uur, za. 10-16 uur.
Noordwijkerhout
Bibliotheek - Margreet van Polanen
met vrij schilderwerk, bronsjes en
plastieken, van 3/6 tot 1/7, open ma.
wo. vr. 14-17 en 19-21 uur, do. 10-12
Leiderdorp
Gemeentehuis - Engelendaal, Lidie
Bossen exposeert 'Astronomische
Verschijnselen' in olieverf, acryl en
pastel, t/m 31/7; ma. t/m vr.8-17 uur.
Oegstgeest
'De Beukenhof - Terweeweg 2, Onno
Boerwinkel met pastels, tot eind juli;
Katwijk aan Zee
Galerie 'De Witte Duif - Koninginne
weg 12a, grafiek van Karei Appel en
Corneille, geopend op de zaterdagen
t/m 4/7; van 11-13 uur en van 14-17 uur
Katwijks Museum - Voorstraat 46,
Anki van der Kamp exposeert ge
mengde technieken, Hanneke
Zuiderhoek, keramische objecten, tl
m 27/6, open di. t/m za. 10-12 en 14-17
Noorden
Hotel-Restaurant 'De Watergeus' - Si
mon de Capelweg 10, Hanni von Ver-
schuer, schilderijen op zijde en Char
lotte von Verschuer, emaille wandta-
bleaux, t/m 2/8; di. t/m zo. vanaf 12
Rijnsaterswoude
Galerie de Barg - Woudsedijk 12, ex
positie van gouaches geïnspireerd op
de 'Wonderbaarlijke wereld' van Rini
Leefsma-Nagtegaal, 8/6 t/m 28/6; 14-17
Wassenaar
Galerie 'JA' - Molenweg 6, zeefdruk
ken van Bonies, keramische gestalten
van Dick Bouman, etsen van vogels
van Els van der Kamp, dorpsgezich
ten van Wassenaar van Addi Kubbin-
ga, gouaches van Jerry van der Raaf.
Permanente expositie: etsen van Ger-
da Boersma, glas van studio De oude
Hom, keramiek en tapijten van Joop
en Alexandra, 11/6 t/m 21/6, open dag.
do.
-. ook van 19-21 v
Hotel Wassenaar - Katwijkseweg 33,
Carla Schreuder exposeert aquarel
len vooral gericht op bloemstillevens,
hortensia's, rhododendrons,... in het
Garden Restaurant de Paauwentuin.
Marlies Moret, haar schilderijen zijn
gebaseerd op de natuur, jaargetijden
en sport. Zij heeft zich voornamelijk
toegelegd op glasschilderen. 16/6 tot
1/9, open dag. 9-21 uur.
Bezoekerscentrum Meijendel (boven-
galerij) - Meijendelseweg 38, vijf na-
tuurfotografen, Marcel Klut, Ineke
Kreffer, Lex Kreffer, Jana en Ben
Verboom, exposeren hun foto's over
het thema 'Levend water', tot 27/6,
open dag. 10-12.30 en 13-16 uur.
Galerie 27 - Schoolstraat 27, expositie
door Ingrid Santen (kunsthistorica), tl
m 22/8; do. vr. van 10-15 uur, za. 11-16
Concerten
Charles de Wolff opent vanavond in
de Pieterskerk de zomer-orgelserie
van K&O. Hij zal een Bach-program-
ma ten gehore brengen. Dit program
ma vermeldt Preludium en Fuga in b,
Triosonate nr.2 in c, Fantasia in G,
Preludium en Fuga in f, drie Koraal-
voorspelen en Preludium en Fuga in
Leiden
Aanvang 20.15 i
Lucy van Doel geeft zondagavond
een vioolconcert in de Wassenaarse
Dorpskerk. Ze zal de Sonate II in a
moll en de Partita II in d moll van
Joh. Seb. Bach verklanken. Lucy van
Doel is een bekend vertolkster van
oude muziek. Ze is op het ogenblik
o.m. concertmeester van het Orkest
van de 18de Eeuw en geeft lessen op
de conservatoria van Amsterdam en
Den Haag. Aanvang 19.00 uur.
Het lunchpauzeconcert in de Hoog
landse Kerk wordt woensdagmiddag
verzorgd door Frank den Bakker
(Haags Conservatoium). Aanvang
12.30 uur.
Pop
In het zoldercafé van het LVC treedt
vanavond de Haagse band Window
op. Windows muziek varieert van
funk tot ballroom en van jazz tot roc-
k&roll. De band speelt uitsluitend ei
gen nummers; al wordt er hier en
daar geëxperimenteerd met bestaan
de composities van Chuck Berry en
Prince. Aanvang 23.30 uur; Breestraat
66, Leiden.
Zaterdag wordt er in het LVC gemu-
i donderdag 25 juni in het Concertge-
siceerd voor een goed doel. Onder de
titel 'Leiden gaat vreemder' - een ver
volg op het vorig jaar zo succesvolle
'Leiden gaat vreemd' - spelen Leidse
r Leiden. De backline
wordt verzorgd door Just Music. De
eerste combinatie begint om 21.30 te
spelen.
Literatuur
In het Haagse paard wordt zaterdag
een 'Nacht van de Literatuur' gehou
den. Het programma begint om 21.30
uur en loopt door tot 3.30 uur. Paard,
Prinsegracht 12, Den Haag.
De Stichting Burcht organiseert op 23
juni een debat rond het thema: 'De
Vlaamse literatuur: een mooie onbe
kende?'. Lionel Defio, essayist
teur van het Vlaams Cultureel Cen
trum Amsterdam, praten over de
moeizame doorstroming van het
Vlaamse literaire boek naar Neder
land. Aanvang 20.30 uur; Burgsteeg
14, Leiden.
Tent Schuttersveld
vr 19 en za 20, 20.15 uur, zo 21, mati
nee om 14 uur; Internationale Nieuwe
Scene met de zomerproductie: 'Trico-
Den Haag
Circustheater
zo 21, 12.15 uur; Thérèse Steinmetz,
Roemeens orkest en Andrei Serban
(viool). Presentatie: Pim Jacobs.
Amsterdam
Concertgebouw
zo 21, 20.30 uur; HF, Gala van de
Nieuwe Nederlandse Muziek Resi
dentie Orkest o.l.v. Hans Vonk
m.m.v. Rasschèr Saxophone Quartet.
Ketting-Time machine, Keuris-con
cert voor saxofoonkwartet en orkest,
wo 24, do 25, 20.15 uur; HF, Concert
gebouworkest o.l.v. Leonard Bern
stein m.m.v. Helmut Wittek, jongens
sopraan. Schubert-Vijfde symfonie,
Mahler-Vierde symfonie.
Muziektheater
vr 19, 20 uur; HF, De Nederlandse
Opera met 'Die Fledermaus'.
za 20, 20 15 uur; HF, Het Nationale
Ballet met 'Buigen of Barsten' Van
Dantzig/Meijering, 'Symphonieën der
Nederlanden' Van Manen/Andriesen,
'Serenade' Balanchine/Tsjaikowski
m.m.v. Nederlands Balletorkest o.l.v.
Adam Gatehouse.
zo 21 t/m di 23, 20 uur; HF, Ballet van
de Hongaarse Staatsopera met 'Ro
meo en Julia', Segeri/Prokofjev.
do 25,20.15 uur; HF, Ballet der Stadti-
sche Bühnen Frankfurt met 'Artifact'.
Stadsschouwburg
vr 19, za 20, 20.15 uur; HF, Nina Wie
ner and Dancers met 'Transatlantic
light'.
Rotterdam
De Doelen
wo 24, 20.15 uur; Rotterdams Philhar-
monisch Orkest o.l.v. James Colon,
m.m.v. Barry Douglas (piano).