Tk heb nog geen catastrofes veroorzaakt' AJ «s?Nacho Duato maakt ballet op Boléro van Ravel Arbeidsbureau gesloten op 29 mei Fantasierijke 1 'Pitis Orbiter' Horowitz poetst zijn juwelen op Collegium Musicum Sfeervol feest op z'n Zuidamerikaans j MEI ANDAG 25 MEI 1987 KUNST PAGINA 21 f t Holland Festival omvat dans uit Frank- laatste jaren te pas en te onpas is gebruikt. j 7x, de Verenigde Staten, Hongarije en e0/fJst-Duitsland. Maar één van de op voor- Bo Derek gedroeg zich verleidelijk op de klanken van de 'Boléro', Claude Lelouch m. o/ind meest risicovolle produkties komt uit maakte er in de film 'Les uns et les autres' vrüj'7ien land. De Spanjaard Nacho Duato, een melodrama van, collega-choreograaf coBJöioreograaf en danser, staat centraal in het Maurice Béjart maakte er een succesvol aikeWp.tival-programma van het Nederlands ballet op. De 'Boléro' is het klankgeworden ien°sbuns Theater. Zijn 'Synaphai' op muziek cliché van Spaanse erotiek. Het ballet van io Biokh Xenakis wordt uitgevoerd. En hij Nacho Duato zal zo sterk moeten zijn, dat 2oöli5rkt aan een nieuw ballet op de 'Boléro' associaties met eerder gebruik van de 'Bo- 3e ma Maurice Ravel, een compositie die de léro' geen kans krijgen. -N HAAG (GPD) Statige Nacho Duato loopt naar de casset- terecorder en zet de band af. Nog een paar seconden blijft de Boléro naklinken in de ruimte. 'Netsjoo", zegt een Amerikaanse danser. "We komen niet uit met de passen. Steeds als we Katherine moeten liften houden we één pas over". Nacho Duato danst hun bewegin gen na, verlengt één stap en maakt zo dans en muziek weer passend. En voort gaat de Boléro, nu met tien mannen in formatie. Met trot se, rechte rug veren ze door de stu dio, stipt op Ravel's maat. Precies gelijk schudden ze het hoofd van links naar rechts en terug. Ze waai eren uit en formeren weer een lijn. Het Nederlands Dans Theater zit middenin de verhuizing naar het io wissempetten schallen en trom- roffelen. Een danseres in hooi nd wapperende rode jurk rent j j- onpT de studio. Het is de Fran- .Katherine Allard, die o/i6aks in het Circustheater ook o»-?7i Première zal dansen. Twee innen benaderen haar van j. citeren, rennen om haar heen haar de lucht in- Links dat trio is een eenzame bezig. Zijn imitatie van rugjbewegingen van de mannen Rik igt schamel. Hij is de tweede en wordt geacht zo veel nik i.0>gelijk van de bewegingen af 1.25.6; kijken. ADVERTENTIE Op vrijdag 29 mei zijn alle arbeidsbureaus en Centra voor Vakopleiding de hele dag gesloten. In een aantal gevallen is ook het uitzendbureau Start op die dag gesloten. U kunt dan altijd terecht bij het hoofdkantoor van Start in Gouda, tel. 01820-63911. De arbeidsbureaus door Ariejan Korteweg nieuwe onderkomen aan het Spui. De kantoorruimtes zijn leeg, op en kele bureau's en stoelen na. Op het prikbord hangen oproepen aan de dansers om toch vooral tijdig eraan te denken hun spullen op te rui men en mee te nemen. Nu het pand aan de Koningsstraat goeddeels ontruimd is, valt pas goed op in wat een sjofel onderkomen het Ne derlands Dans Theater jaren heeft gewerkt. Toch is Nacho Duato blij dat hij zijn 'Boléro' nog in het oude pand kan voltooien. Want om in het nieuwe onderkomen de laatste hand aan zijn ballet te leggen, dat had hem erg moeilijk geleken. De overgang zou te groot zijn. Hij zegt één van de weinigen bij het NDT te zijn wiens hoofd meer bij het Hol land Festival is dan bij het nieuwe theater. „Iedereen was verbaasd toen ik zei de 'Boléro' te willen gebrui ken", vertelt Duato. „Er werden stomme grappen over gemaakt. Zo in de trant van: 'Goh, Nacho, wat knap van je dat je deze muziek hebt weten te achterhalen'. Het is raar om de 'Boléro' te nemen, een tikje morbide zelfs. De muziek is al zo vaak gebruikt en iedereen heeft er al zoveel beelden bij. Men be schouwt de compositie als een af gedragen jas". Nacho Duato kent de gevaren van de 'Boléro' en hield toch voet bij stuk. Waarom? "Heel simpel: de 'Boléro' is een prachtige composi tie. Ik loop al twee jaar met plan nen rond om er wat mee te doen. Er zijn choreografen die in een mu- Nacho Duato: 'De Boléro is een prachtige compositie' ziekbibliotheek gaan zitten en plaat na plaat beluisteren, op zoek naar iets wat voor hen geschikt is. Dat is een werkwijze die ik haat. Ik verkeer in de gelukkige omstan digheid dat ik tot op heden mijn dansen maak op muziek waar ik thuis ook veel naar luister. Elke muziek houdt een risico in". „Maak je een dans op de 'Boléro', dan moet die heel sterk zijn. Het is een viering van die muziek. Een feestelijke dans, ook als contrast met 'Synaphai'. Aan het ballet valt verder niet te begrijpen". „Mensen denken bij deze muziek aan Spanje en erotiek. En inder daad: Ravel schreef het stuk in Spanje. Sommige delen ervan doen mij denken aan processies in Andalusië. Maar als geheel klinkt het mij eerder Oosters in de oren. En de trompetten en saxofoon her inneren aan Amerikaanse jazz. In de jaren twintig was men erg ec- clectisch, men voegde sterk uiteen lopende elementen samen". een compositie die alles in zich heeft. Je hoeft nergens naar te zoe ken. Ik heb de laatste jaren geleerd om meer op m'n intuitie te vertrou wen; de eerste keuze is vaak de beste. Ik heb de neiging om de cho reografie ingewikkelder te willen maken, maar deze muziek is nu eenmaal zo datje er niet intellectu eel over kunt doen. De bewegingen worden niets meer of minder dan Duato baseerde zijn choreografie op een nogal onbekende uitvoe ring van de Boléro, gespeeld dooor het Halli Orchestra uit Engeland, onder leiding van Lou Grand. Hij vond die uitvoering in de uitver- koopbakken van een Haags waren huis. Daarna heeft hij versies van heinde en verre vergeleken, van beroemde componisten als Boulez en Bernstein, maar kwam toch steeds bij de Britten uit. Het is een relatief snelle uitvoering; de com positie wordt in enkele tellen meer dan een kwartier voltooid, terwijl Ravel zelf in de jaren dertig een uit voering dirigeerde die meer dan ze ventien minuten duurde. „De 'Bo léro' moet swingen", zegt de cho reograaf. Catastrofes Vier jaar geleden bleek bij toeval dat de danser Nacho Duato over choreografisch talent beschikt. Hij had een ballet voor een workshop gemaakt - 'Jardi Tancat' - dat zo goed bleek uit te pakken, dat het Nederlands Dans Theater het op het repertoire nam. Nadien is het snel gegaan. Duato maakte zes bal letten voor het NDT, op muziek die uiteenloopt van Respighi tot Xena kis en van Purcell tot Jankowski. Hij wordt gevraagd door gerenom meerde gezelschappen als het Cull- berg Ballet uit Zweden, het Stutt- garter Ballett en het Australian Ballet. Het Koninklijke Ballet van Madrid studeert binnenkort een tweede werk van hem in. Behalve choreograaf is Duato voorlopig ook nog één van de meest optredende dansers van het NDT. Dat betekent dat de dansers de ene keer als gelijke met hem in de studio een stuk instuderen en een andere keer zijn aanwijzingen moeten opvolgen als hij de choreo graaf is. Duato vertelt dat die twee rollen juist de laatste tijd proble men beginnen op te leveren. „Ik merk dat ik me er zeuwachtiger om maak. De dansers zijn heel goed. Ze vertrouwen me; ik heb per slot nog geen catastrofes veroorzaakt. Toch gedragen ze zich tegenover mij als choreograaf anders dan te genover Jiri Kylian. Ze kennen m'n zwakke plekken. Als je de rol verdeling vaststelt, moet je keuzes maken uit je collega's. Dat is ook lastig. Maar ik zie het als een na tuurlijk proces. Uiteindelijk heeft iedereeen de kans om een choreo grafie te maken. Of je slaagt heeft met talent te maken, maar vooral ook met hard werken". Perspectief Het gaat Duato voor de wind. Hij danst veel belangrijke rollen bij het NDT en wordt door artistiek leider Kylian als een choreografi sche belofte gezien. Zijn perspec tief lijkt heel wat gunstiger dan dat van veel dansers, die rond hun veertigste - als de sprongen en draaien moeite gaan kosten - met de handen in het haar zitten. Toch heeft hij niet het vaste voornemen om in de dans te blijven werken. Hij zou bij het theater willen, als acteur of regisseur. Maar ook beel dende kunst heeft zijn belangstel ling. Maar ook wordt hij genoemd als opvolger van Jiri Kylian als ar tistiek leider van het Nederlands Dans Theater. „Dat laatste is uit de lucht gegre pen. Er is geen sprake van dat Jiri vertrekt, laat staan dat ik hem zou opvolgen. Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat ik mijn dagen in bal letstudio's wil slijten". 'Pitis Orbiter' van Karin Teske, spelers: Rik van Wetten, Peter Vink, Mireille Verhoeven, Betsy i Wijk, Astrid Groot en Karin LEIDEN - 'Pitis Orbiter' is het afstudeerproject van Karin Teske in de richting handvaar digheid aan de Delftse leraren opleiding. De voorstelling wordt als 'performance' aange kondigd, een weinig bevredi gende benaming waar het gaat om een voorstelling waarin 6 spelers/dansers een rol hebben en waarin duidelijk een verhaal wordt verteld. Toch zijn betere benamingen moeilijk te vinden of het moeten hybridische for muleringen zijn als 'muziek- dansmime-theater'. Kleding, muziek, maskers, decor en cho reografieën spelen een bepa lende rol in 'Pitis Orbiter' en ze worden door originaliteit en fantasie gekenmerkt. De voorstelling schuwt het pathos niet, maar van vals pa thos is nergens sprake. In cho reografieën wordt het verhaal verteld van een hoofdpersoon die zich afvraagt hoe hij met de vaak ontluisterende werkelijk heid moet omgaan. Eerst zoekt hij aansluiting bij de starre ri tuelen van een mysterieuze, ge maskerde gemeenschap, later laat hij zich de - korstondige - geborgenheid van een relatie voorspiegelen. De voorstelling eindigt met een derde alterna tief, indivualiteit, op prachtige wijze uitgebeeld door schilder achtige sprookjes- en teken filmfiguren. Er kunnen vraagtekens ge plaatst worden bij de 'oplos sing' die 'Pitis Orbiter' lijkt aan te reiken, hoewel nadrukkelijk gezegd moet worden dat de drie houdingen zonder gemora liseer getoond worden. De kij ker mag zijn keuze maken. De voorstelling balanceert ook voortdurend op de grens van het cliché door de vele half-reli- gieuze referenties (in kleding, muziek en decor) aan 'het Oos ten', zonder die grens te over schrijden. Het persoonlijke van de voorstelling maakt het aan vaardbaar en bovendien wordt weer eens gedemonstreerd dat een bepaalde vorm van kitsch, mits integer toegepast, grote dramatische kracht heeft. De hoofdpersoon, evenals de anderen geen geschoold dan ser, zette een voortreffelijke rol neer. Het moet gezegd dat de mannen in hun bewegen een grotere expressiviteit kenden dan een aantal vrouwen die le ken te lijden aan overconcen- tratie. Dat neemt niet weg dat zonder uitzondering iedereen aan zijn optreden intensiteit en lading gaf, wat de voorstelling iets intrigerends gaf. En dat roodblauwe kostuum en mas ker van die haremvrouw was fantastisch mooi. RADBOUD ENGBERSEN Een uitverkocht Concertgebouw applaudiseert voor de Amerikaanse pianist V/ladimir Horowitz. Pianorecital door Vladimir Horo witz. Werken van W.A.Mozart, Fr. Schubert, Fr. Liszt, R. Schumann en Fr. Chopin. Concertgebouw Amster dam, 24 mei 1987. AMSTERDAM - Een volle zaal in afwachting van Wladimir Ho rowitz: het lijkt alsof we pause lijk bezoek verwachten. Sup poosten bewaken de deur waar door hij binnen zal komen. Zijn pad naar het podium is afgezet met een rood koord. Zijn nade ring wordt aangekondigd door demping van het licht. En wanneer de maestro dan eindelijk verschijnt staat het pu bliek, onder wie de zojuist uit Zweden teruggekeerde koningin Beatrix en prins Claus, als een man op om hem een donderende ovatie te bezorgen. De eer die men een musicus kan bewijzen kent blijkbaar geen grenzen. Gezegd moet worden dat Ho rowitz zich in zijn optreden wei nig 'showy' gedraagt. Hij brengt het applaus gauw tot zwijgen door achter de vleugel te gaan zitten en rond te kijken: kunnen we beginnen? Aan de eerste tonen van Moz- arts Rondo in D, KW 485, her ken je meteen de meester van het coloriet. „Met alleen toetsen in drukken kom je er niet, soms moet je ze strelen; elke noot moet anders gekleurd zijn", een typerende uitspraak van de man met het geraffineerde toucher. Hij is nu 83 en beschikt nog al tijd over een fabelachtige tech niek. Laag en onbeweeglijk ach ter de toetsen gezeten, kijkt hij strak op zijn gestrekte vingers die een prachtig zingende klank en parelende loopjes weten te to veren. Het is hetzelfde beeld als een half jaar geleden, toen hij op dit podium zijn herrijzenis vierde na een afwezigheid van vijftig jaar. Maar is er meer dan klank schoonheid en virtuositeit te be wonderen? Gistermiddag was dat helaas niet het geval. Mozarts Rondo en zijn Sonate in Bes, KW 333, klonken heel subtiel maar ook alsof ze onder een glazen stolp waren gezet, zo bedeesd, zo weinig spontaan. In Schuberts zachtmoedige lied zouden waarderen, dat Im promptu in Ges heet, brak even iets van bewogenheid door. Liszts grillige Soire'es de Vienne werden als koud vuurwerk afge stoken. Schumanns Kinderscenen trokken zonder een vonk dich terlijkheid voorbij. Ja zelfs de Mazurka in b en de Polonaise in As van Chopin leden onder een gebrek aan geladenheid. Had Horowitz zijn dag niet? Of is hij zo gefixeerd op het cultive ren van zijn klank en techniek dat de musiceervreugde eronder is gaan lijden? Je hooft het wel meer van ou der wordende musici met we reldfaam: ze poetsen hun succes nummers steeds mooier op, maar de ziel flipt eruit. Kokette rie en manierisme komen ervoor in de plaats. Het publiek kon van zijn idool echter niet genoeg krijgen en werd bediend met toegiften: Mo ment Musical in f van Schubert en E'tincelles van Moszkowski. Ik ben thuis een plaat gaan draaien waarop Horowitz Schu manns Kinderscenen speelt, 35 jaar geleden. Zo mooi! ALBERT BRUGGEN Het Leids Studentenkoor en -orkest Collegium Musicum. Ge hoord op 24 mei in de Stadsgehoor zaal. LEIDEN - Ondanks het zonnige weer bevolkten gistermiddag ve le bezoekers de Stadsgehoorzaal om te genieten van een uitge breid en afwisselend concert door het Collegium Musicum. Orkest en koor hebben een hoog niveau zoals werd aangetoond in een programma van Oosteurope- se muziek, dat al eerder tijdens een tournee in Engeland ten ge hore was gebracht. Voor Jules van Hessen was dit het laatste concert met dit orkest. Hij zal zich voortaan tot louter profes sionele orkesten beperken. De goede samenwerking diri gent-orkest werd meteen al gede monstreerd in de Hary Janos Suite van Kodaly. Het groteske karakter van hoofdpersoon Hary Janos werd treffend uitgebeeld in de ritmische gedeelten waarin vermakelijke glissando's in de trombones voorkomen. De lyri sche delen uit de suite uiten zich in subtiele melodieën in houtbla zers en altviool terwijl het cym- baal het geheel een Hongaars ca chet geeft. S lotmanifestatie S treekmuziekschool Slotmanifestatie van het project La- tijnsamerikaanse Muziek van de Streekmuziekschool Leiden. Bijge woond op 23 mei in de Stadsgehoor- LEIDEN - Muziekmaken is leuk! Nog leuker wordt het, als je met je instrument in een groot orkest speelt en een uitvoering geeft op een groot podium. Ook zingen in een koor is een beleve nis. Dat was wel te zien aan de plechtige en opgewonden ge zichtjes van de leden van het kin derkoor die soms hogelijk ver wonderd de zaal in keken. Een stampvolle Stadsgehoorzaal waar zich ouders, vrienden en belangstellenden hadden verza meld om het concert bij te i nen aan het eind van deze feest dag. 's Ochtends vroeg was de ope ning met Zuidamerikaanse volksmuziek door de groep 'Aya- richi' vanaf het balkon. Tegen het middaguur was er een regel matige, niet al te overdadige, stroom bezoekers die de ver schillende activiteiten bijwoon den. Afgaande op het geluid kwam je als vanzelf naar de grote zaal, waar elk uur muziekgroe pen optraden. Volksdansgroe pen, zang- en muziekgroepen, die door hun vaak indringende voordracht alle aandacht voor zich opeisten. De zaal bood een fleurige aanblik door de verschil lende vlaggen die vanaf de bal kons naar beneden hingen en door de kraampjes van de Latijn- samerikaanse markt, waar kleur rijke waren lagen uitgestald. De Chileen Rene Gutierrez bijv. leerde een aantal nieuwsgierige kinderen weven op zijn Indiaans. Rondom het stalletje van Arturo Godoy met zijn 'campanas' (slin gers van keramieken belletjes) was voortdurend een groepje be langstellenden te vinden. Eén speciale groep solisten kreeg jammergenoeg niet altijd die belangstelling die ze ver diend had. Met wat meer aan kondiging en wegbewijzering zouden meer bezoekers de weg naar het open podium in de foyer hebben gevonden. Daar traden leerlingen van de muziekschool op, die in het kader van dit pro ject Latijnsamerikaanse compo sities hadden ingestudeerd. De Streekmuziekschool Lei den heeft met dit project duide lijk de spreekwoordelijke ivoren toren de rug toegedraaid. Boven dien heeft ze op deze manier haar eigen bijdrage geleverd aan de ontwikkelingssamenwerking. Ie der kind, iedere volwassen leer ling heeft via de muziek (taal zonder woorden!) kennis ge maakt met de Latijnsamerikaan se cultuur. Zo was er 's avonds de 'Latijnsamerikaanse Suite' te horen door Nico van Zadel - do cent lichte muziek - voor deze gelegenheid gecomponeerd en met veel plezier uitgevoerd door het 'Latinade orkest' van de mu ziekschool. Ontroerend, maar misschien nog wat 'westers' ge zongen was de Missa Criolla van de Argentijnse componist Ariel Ramirez, van wie eerder op de dag 'Alfonsina' heel beeldend was uitgevoerd op het open po dium. Het is niet te hopen dat de Mu ziekschool door de dreigende be zuinigingen gedwongen wordt dit soort projecten aan de kant te zetten en weer in haar ivoren to ren terug te kruipen. MONICA SCHIKS Dirigent Jos Vermunt leidde op ingetogen maar doorleefde wijze het koor in vier liederen van Tsjaikowski zonder orkest begeleiding. De warme klank van de mannenstemmen zorgde samen met sopranen en alten voor een sonore klank waarin de melancholieke teksten goed tot hun recht kwamen. Ook al tra gisch van inhoud waren de drie Russische volksliederen voor koor en orkest van Rachmani- nov, maar dit werd verzacht door het dichterlijke karakter van de tekst en de aristocratische hu mor van de componist. Koor en orkest riepen eensgezind de juis te afkeer op onder leiding van de exact dirigerende Jules van Hes sen. Het koor zong alles origineel in het Russisch en schakelde na de pauze over op Hongaars en Pools. Een hele prestatie. Na de pauze was het 16 man sterke kamerkoor te horen in werken van Bartok en Strawins- ky. Het Pater Noster en Ave Ma ria stammen uit de tijd dat Stra- winsky van het roomskatholieke geloof was teruggekeerd naar de Russisch-orthodoxe kerk en daarvan getuigt het introverte karakter van deze motetten. Het kamerkoor zong ingetogen waar door dit karakter goed naar vo ren kwam. Beter dan in Bartoks vier Slowaakse volksliederen die meer temperament hadden mo gen hebben. Sluitstuk van het uitgebreide programma was het Stabat Ma ter van Szymanowski, geheel in het Pools gezongen door koor en de drie solisten. De sopraan Ma rianne van Laarhoven sloot met haar warme timbre goed aan bij de zuiver zingende alt Sasja Hun- nego en de hartstochtelijke inter pretatie van de bariton Frans Lambour. Jos Vermunt leidde al les samen met het orkest, dat aanvankelijk even onzuiver was maar verder voor een betrouw bare instrumentale ondersteu ning zorgde. FRANK DEN HELDER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21