Russen domineren, maar Pialat pakt de Gouden Palm in Cannes Cabaretmarathon in Rotterdam op radio 'Het symbool van deze tijd is poen' Russische aanldacht tegen dictatuur (ENSDAG 20 MEI 1987 PAGINA 23 14 (12) Moments in love - Arts of Noise 15 (14) Temptation - Richenel 16 (23) Wild horses - Gino Van- elli 17 (13) Loving you is sweeter - Nick Kamen 18 (30) If you let me - Terence Trent 19 I wanna dance - Whit ney Houston 20 (25) Monica - Circus Custers 21 (15) Se la - Lionel Richie 22 (27) Don't dream it's over - Crowded House 23 (40) Midnight blue - Lou Gramm 24 (21) Heat of the night - Bryan Adams 25 (29) Let's hang on - N. Boyd en The Capellos 26 (20) King's call- PhyI Lynott 27 (35) Wanted dead or alive - Bon Jovi 28 Call me - Spagna 29 (16) everything I own - Boy George 30 (34) What's goin on - Cyndi Lauper 31 (17) Day in day out - David Bowie 32 Living in a box - Living in a Box 33 High society medley - David Ray 34 Breathless - Viktor Lazlo 35 (37) Ship of fools - Worldpar- ■ty 36 Meet el presidente - Du- ran Duran 37 (28) Respectable - Mel en Kim 38 Strange love - Depeche Mode 39 (26) Still lovin' you - The Scorpions 40 (24) Keep youre eye on me - Herb Alpert 1(1) Crockett's theme - Jan Hammer 2 2) La Isla Bonita - Madon- 3 (10) You want love - Mixed Emotions 4(3) Sailin' home - Piet Veer- 5 9) Big love - Fleetwood Mac 6(7) Lean on me - Club Nou- 7(6) Nothing's gonna stop - Starship 8(4) Let it be - Ferry Aid 9 (11) To be with you again - Level 42 10 5) With or without you- U2 11 8) Kleine jodeljongen Manke Nelis 12 (19) Right on track - Break fast Club 13 (18) Why can't I be you - The Cure tncepnjs opliep voor de Ameri kaanse Barbara Hershey in 'Shy People'. En dan ging nog een keer de Gouden Camera (voor de beste debuutfilm) naar Robinsonade van de ook al uit Georgie' afkomstige Nana Dzordzadze. Drie maanden terug won de Rus Panfilow al de Gouden Beer van Berlijn, zodat je mag stellen dat de Glasnost-poli- tiek de Russen in elk geval bijzon der prestige oplevert op filmge bied. De troostprijzen van Cannes kwamen terecht bij 'Der Himmel u'ber Berlin' (regieprijs voor Wim Wenders) en 'Stick Up Your Ears' (muziekprijs voor Stanley Myers), terwijl Cisse' (uit Mali) en Mikuni (Japan) de kleine juryprijs moch ten delen. Eigenlijk is alleen het niet-bekronen van 'The Belly of an Architect' (van Greenway) spijtig te noemen. De Gouden Palm voor de beste korte film kwam terecht bij 'Palisade', van Laurie Mclnnes. Na het prijzenceremonieel werd het veertigste festival van Cannes afgesloten met de wereldpremière van Aria, een door Don Boyd geor ganiseerde compilatie-film, waar voor tien redelijk bekende tot zeer bekende regisseurs (onder hen Go- dard, Altman, Russell) sce'nes had den geleverd ter illustratie van de favoriete opera-aria's. Een interes sant experiment, waarvan het re sultaat evenwel danig tegenviel. Tijdens de perspresentatie werden acht van die minifilms uitgefloten en kregen slechts twee bijdragen (die van Derek Jarman en Charles Sturridge) applaus. Tijdens de persconferentie sprak Ken Russell de hoop uit, dat bij deze, naar ana logie van de 'pop-video's' een nieu we subkunst opgang zal maken: 'op-video's' (opera-video's). Het heeft in elk geval een nieuw woord opgeleverd. Eveneens teleurstellend was op de voorlaatste dag de wereldpre- mie're uitgevallen van de nieuwe Fellini-film: 'Intervista'. Een werk stuk met weinig allure, een tussen doortje eigenlijk en al te letterlijk CANNES (GPD) - Bij ver rassing is de Gouden Palm van Cannes terechtgeko men bij Maurice Pialat voor 'Sous Ie Soleil du Satan', waarin Ge'rard Depardieu een pastoor speelt die het aan de stok krijgt met de duivel. De op een na hoog ste eer van het festival, de Grand Prix Spe'cial du Jury werd toegekend aan de Georgiër Tengiz Aboeladze voor zijn anti-Stalinfilm 'Boete'. door Pieter van Lierop Als reactie op de bekendmaking dat 'Sous le Soleil du Satan' ge wonnen had, ontstond een waar pandemonium van gefluit en boe geroep. Toch is het een terechte be kroning. want het betreft een su blieme film, ook al bleek meteen in Cannes dat slechts weinigen be schikken over de golflengte waar op Pialat uitzendt. Het is oneindig veel makkelijker om je te laten in pakken door epaterende Italiaanse mooi-filmers als Scola en Rosi, of een brave toneelfilm als Paul New mans 'Glazen Speelgoed', die te recht door de jury onbekroond werden gelaten. Cannes 1987 heeft een jury gehad met karakter en dat hebben we meestal anders meege maakt. Niet minder fenomenaal dan de winst van Pialat (en ook niet minder terecht) is de wijze waarop de palmares gedomineerd wordt door Russen. Want Aboelad ze kreeg dus die speciale juryprijs (de persprijs eveneens trouwens), zijn voor Italië' uitkomende land genoot Nikita Mikhalkow zag zijn film 'Zwarte Ogen' bekroond wor den via de acteursprijs voor Mar cello Mastroianni, terwijl Nikita's broer Andrei Konchalowski de ac- \MSTERDAM (GPD) - In 1982 fielden ze er mee op: Ank Groot, George Groot, Pieter van Empe- len, Fred Florisse en Jac Klöters. Ofte wel cabaret Don Quishoc king. Vorig seizoen echter maakte de groep een come-back met het Erika Mann-programma 'Kaltes Grauen'. Op het podium: dezelfde vier heren, alleen een tikje grij per, en als nieuwe dame Joke Bruys. Het initiatief leek eenmalig, maar het Goethe Instituut heeft er voor gezorgd dat het clubje (uitge breid met toetsenist Tom Barlage) wederom de planken betreedt, dit maal in het kader van het project van 'Totem tot Lifestyle'. VDQS (Voorheen Don Quishocking), zo als de naam thans luidt, maakte voor deze gelegenheid een pro gramma 'Instituut Zwagerman', dat als ondertitel meekreeg: 'Haalt Nederland 1984'. Tot 31 mei is de voorstelling te zien in theater De Brakke Grond. Daarna wordt een kleine tournee gemaakt. „Misschien spelen we ook nog wel in september", zegt Fred Flo risse. „Het hangt ervan af hoe het programma ontvangen wordt. Bij 'Kaltes Grauen' hadden we het plan om drie voorstellingen te ge ven. Dat zijn er toen dertig gewor den. Het was een onbeschrijflijk succes en er kwam een golf vain pu bliciteit. De schouwburgdirecteu ren riepen: Don Quishocking moet blijven bestaan. Niet te geloven! Dus de kans is niet uitgesloten dat er nu weer zoveel aanvragen ko men". „Met 'Kaltes Grauen' is het heel raar gegaan. Het Goethe Instituut vroeg ons of wij dat wilden doen. Daar schrokken we eigenlijk een beetje van. We hadden besloten om nooit meer iets te doen. Maar ja, er was subsidie en we hadden een in teressant thema: het opkomend fascisme in de jaren '30. We hoef den dat programma dus niet hele maal vanuit onze ziel naar boven te peuren. Toen het zo'n succes ge worden was, kwam het Goethe In stituut met die nieuwe opdracht. Eerst aarzelden we, maar uiteinde lijk hebben we toch ja gezegd. En wie weet gebeurt het nog wel tien keer". Andere naam „Die naam VDQS is vorig jaar ontstaan. Kijk Anke Groot doet niet meer mee, dus de oorspronke lijke club bestaat niet meer. We hadden toen het gevoel dat er een andere naam moest komen. Maar ik zelf wilde niet iets totaal afwij kends. Waarom zou je je nu opeens NV Spot moeten gaan noemen, of zo? Dan hebben de mensen toch iets van: wie zijn dat nou weer? Want individueel kent men ons niet. Maar de naam Don Quishoc king zegt de mensen wel wat. Van daar dat ik vond dat er een soort verbinding met vroeger moest blij ven". Laten we het eens over het nieu we programma hebben. Daarin zien we de Don Quishocking-jon- gens als flitsende managers en speelt madame Bruys voor secreta resse. Fred Florisse: „We hebben bedacht dat we allemaal hele rechtse en materialistische types zijn. Vergelijk het met de top van het bedrijfsleven: RSV, Slaven burg, OGEM. Enfin, rioem dat ge teisem maar op. Instituut Zwager man is een bureau dat adviezen geeft aan bedrijven die bijvoor- De Franse regisseur Maurice Pialat toont trots de Gouden Palm die hij in Cannes heeft gekregen voor zijn film 'Onder de zon van de duivel'. (foto ANP) Als sluitstuk van seizoen ROTTERDAM (GPD) - „Ik wilde iets specta culairs aan het eind van het seizoen. Maar niet simpelweg een grote voorstelling uit het bui tenland. Het is veel leuker om zelf iets op po ten te zetten. Dat trekt ook veel meer de aan dacht". Aan het woord is schouwburgdirecteur Rob Wiegman. In zijn theater, het Rotterdamse Lu xor, heeft op 30 en 31 mei de cabaretmarathon 1987 plaats. En dat houdt in: 24 uur lang non stop Nederlands cabaret. Vanaf zaterdagmid dag vier uur zullen zowel grote favorieten als favoriete jongeren acte de présence geven. „Het boeiende van de marathon is de enor me verscheidenheid", zegt de actrice Simone Rooskens, die belast is met de organisatie. „We hebben gekozen voor een zo breed moge lijke collectie. Alle facetten komen aan bod. In die 24 uur zou je je bij wijze van spreken kun nen informeren over onze hele cabaretwe reld". Op de lijst van optredende artiesten prijken in totaal 55 namen. Een greep: Seth Gaaikema, Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Paul van Vliet, Purper, Doris Baten, Zak en As. Gerrie van der Kley, Jack Spijkerman, Paul Haenen, Hans Liberg, Benno Hagenbeek. Het hekelca baret, Brigit Kaamdorp, Jenny Arean, De Amazing Stroopwafels, Boemerang. Herman Finkers, Mini en Maxi, Paul de Leeuw. De pre sentatie is in handen van Sipko Melissen. Over de opening van de marathon doen Wiegman en Rooskens nogal geheimzinnig. Een paar weken geleden maakten diverse kranten melding van het feit dat Toon Her mans en Freek de Jonge samen de opening zouden verzorgen, maar dat werd vervolgens door beide heren ontkend. Rooskens: „Wij zeggen niet wat er gaat gebeuren. Dat moet een verrassing blijven. Laat iedereen daar maar heel nieuwsgierig over zijn". Paul van Vliet sluit op zondagmiddag het evenement af, dat is geen geheim. Wiegman: „Paul is heel wat van plan. Hij heeft mij ge zegd dat hij gigantisch gaat uitpakken. Zijn enthousiasme is ontzettend groot. Hij heeft er erg veel zin in". De hoogtepunten uit het na-oorlogse cabaret in Nederland worden behandeld in een aantal interviews. Om de zoveel tijd praten diverse prominenten over de stroming waaruit ze zijn voortgekomen of die ze zelf op gang hebben gebracht. De gesprekken worden beurtelings geleid door Hans van Wilgenburg, Koos Poste- ma en twee Rotterdamse journalisten. Ook buiten de zaal zullen er tal van activitei ten plaatshebben. Rooskens: „Er is muziek en malligheid in de foyers, er staat een theater tent naast de schouwburg en de horeca in de straat draait 24 uur meè. Eerst wilden we ook nog echte optredens er omheen organiseren, maar dat vonden we uiteindelijk toch te aflei dend voor de zaal. Het is denk ik niet goed als het publiek kan kiezen tussen twee verschil lende dingen. Dus dat hebben we laten val len". Radio De KRO-radio zendt de hele marathon recht streeks uit. En de KRO-televisie maakt een compilatie, die waarschijnlijk in de zomer maanden zal worden uitgezonden. „Maar denk nou niet dat het een omroep-affaire, hoor", roept Rob Wiegman. „De KRO is er pas veel later bijgekomen. Maar we zijn blij met de sa menwerking. Wij doen nu de ene helft van de produktie en zij de andere helft". Volgens Wiegman zal de cabaretmarathon zeker geen jaarlijks evenement worden. „Er zit veel te veel werk aan vast om het ieder jaar te doen. Misschien eens in de twee jaar. Dat zou leuk zijn. Maar we moeten eerst maar eens kij ken hoe het nu gaat lopen". wat de titel al aangeeft: een uit de hand gelopen interview. Fellini krijgt, tijdens het maken van de fictieve film 'Kafka's Amerika' in de Cinecitta'-studio's bezoek van een Japans tv-team. De hem gestel de vragen beantwoordt hij eigen lijk met sce'nes. die een hommage zijn aan de vijftigste verjaardag van Cinecitta'. daar Fellini vrijwel zijn complete oeuvre gedraaid heeft. Maar niet minder brengt Fel lini een eresaluut aan zichzelf en laat bijvoorbeeld Mastroianni en Ekberg (hoofdrolspelers uit# 'La Dolce Vita' met tranen in de ogen kijken naar hun beroemde sce'nes van destijds. De één zal zich door zo'n film laten vertederen, een an der kan zich storen aan de narcisti sche mentaliteit van het geheel. De film deed niet mee aan de competi tie, maar men heeft er de Prijs van de veertigste Verjaardag voor uit een hoge hoed getoverd. Het bete kent niets. De laatste aangename verrassing van het festival was eigenlijk 'Bar fly', een Bukowski-verfilming door Barbet Schroeder met Mickey Rourke en Faye Dunaway als twee alcoholisten die elkaar vinden als wrakhout dat op elkaar drijft. Merkwaardig is dan dat Barfly ver re van een deprimerende film is, omdat hij blijkt doortrokken van weldadige ironie en bovendien een happy end. En heel speciaal is ook de warmte die doorgestraald wordt via de magnifieke manier waarop de Nederlander Robbie Mu'ller de zelfkant heeft gefotografeerd. Toch nog iets om namens Nederland trots op te zijn. De Italiaanse acteur Marcello Mastroianni en de Amerikaanse actrice Barbara Hershey, die werden uitgeroepen tot beste acteur en actrice in Cannes. (fotoAPi 'Boete' van Tengiz Aboeladze: Don Quishocking terug met nieuw programma beeld een partij gif willen dumpen. En daar vragen we dan 9000 gulden per uur voor. Dat soort werk". door Robert Grijsen „Dat verhaal wordt gelardeerd met 'de zeven hoofdzonden' van Brecht. Het bekende stuk over de twee Anna's, een soort gespleten persoonlijkheid, die van hun fami lie geld moeten inzamelen voor een huis in Louisiana. Die meiden wor den geconfronteerd met allerlei hoofdzonden als afgunst, toorn, luiheid etc. Het verhaal is op mu ziek gezet door Kurt Weill. Waan zinnig moeilijk wat die man heeft bedacht. Ik heb nog nooit zulke lastige muziek gezongen. Maar het is tegelijkertijd heel prachtig". „Het stuk van Brecht is in feite analoog aan het verhaal van Zwa german. De familieleden van die Anna zijn natuurlijk dezelfde et ters als die managers. Het draait al lemaal om geld. Je moet geld ver dienen over lijken. En dat is echt iets van deze tijd. Het symbool van 1987 is poen. Daar leven we naar. Een soort struggle voor life via geld. Bedrijven die elkaar kapot concurreren, vuiligheid, smeergel den, zo gaat dat in deze maatschap pij". „Nee, we stellen daar niets posi tiefs tegenover. Zo werkt cabaret niet. Cabaret is in mijn hoofd altijd een negatieve stroming. Cabaret heeft alleen maar kritiek. Het moet geen alternatieven bieden. Dat moeten andere mensen maar doen. Don Quishocking laat zien hoe de situatie is. De werkelijkheid. Maar dan een beetje vergroot, zodat de mensen het herkennen". Dagje ouder Op de vraag of cabaret VDQS nu weer regelmatig programma's gaat maken, antwoordt Florisse schou derophalend: „Ach, ik weet het niet. We staan niet meer zo te pope len. We worden ook een dagje ou der. We krijgen rimpeltjes en kraai- epootjes om onze ogen". Maar dan opverend: „Toch moet ik je zeg gen, als ik op televisie 'Kaltes Grauen' terugzie, dan snap ik waarom de mensen het goed vin den. Juist omdat daar wat oudere heren en dames zitten. Wat wij zeg gen, dat klopt. Dat voel je". „Het is tegenwoordig met caba ret vaak zo dat ik denk: ja, dat kan je nu wel zeggen, maar je weet er geen flikker van. Als ik bijvoor beeld jonge jongens bezig zie op het toneel of op de televisie en ze hebben het over kernwapens of an dere wereldproblemen, dan geloof ik daar niet in. Je merkt: daar zijn ze in hun leven niet echt mee bezig. Bij ons is dat toch anders. Van het geen gezegd wordt, kun je in elk geval denken: dat zou weieens ge- Don Quishocking met Joke Bruys. meend kunnen zijn. En dat is mis schien de kracht van een wat ouder groepje". „Maar de noodzaak om steeds met die club op pad te gaan, die is er niet meer. Om het geld hoeven we het niet te doen. En hoeven we (foto GPD) ook niet meer beroemd te worden. Werk hebben we genoeg. We wor den allemaal regelmatig gevraagd voor iets. Dus ja, als iemand zegt: ijzersterke formule, daar moet je mee doorgaan. Dan zeg ik: ik zal wel zien. En dat is natuurlijk een bevoorrechte positie". nacht erop blijkt iemand het lijk te hebben opgegraven en bij zijn fa milie in de tuin tegen een boom te hebben gezet. Varlam verdwijnt weer onder de grond en staat een dag later opnieuw in de tuin. Het gesol met dat lijk blijkt te worden veroorzaakt door een vrouw, die meent dat de dictator geen eeuwige rust verdient en tij dens een rechtszaak vertelt ze het afschuwelijke relaas van haar ou ders. Het zal ermee eindigen dat Varlams zoon persoonlijk het lijk van een hoge berg afdondert, nadat Varlams kleinzoon uit schaamte zelfmoord gepleegd heeft. Eigenlijk richt Aboeladze's film zich niet eens zo zeer tegen de ab jecte tiran zelf, maar eerder tegen die zoon. „Want," zo legde de filmer in Cannes uit: „Varlam is de duivel in persoon, daardoor wat aard betreft zeer herkenbaar en voorspelbaar en het heeft geen nut om een film te maken die tegen de duivel is". De film breekt trouwens ook nog een lans voor religie. Vanwege de uiterst explosieve onderwerpen die er in 'Boete' worden aangesne den, was de roem deze film allang vooruitgesneld en werd hij 'blind' als voornaamste kandidaat gezien voor de Gouden Palm. Nu we hem eindelijk hebben kunnen bekijken, lijkt die kandidatuur toch minder opgelegd pandoer, want voor de Palm kiest Cannes per traditie po pulairder. 'Boete' is geen makkelij ke film maar een kluif waarop ste vig gekauwd dient te worden en dan nog blijven er mysterieuze kanten aan zitten waar alleen Geor- giërs doorheen komen. Maar wat voor prijs de jury er op zal plakken - iets bijzonders krijgt hij zeker - 'Boete' is zonder meer dè sensatie van het festival geweest. CANNES (GPD) - De belangrijk ste film van Cannes 1987 is onge twijfeld 'Boete' (Pokayaniye) van de Georgische regisseur Tengiz Aboeladze. Een sensationeel vrij moedige aanklacht tegen de ter reur onder Stalin, die overigens niet met name genoemd wordt, want de dictator die we door Aboe ladze opgevoerd zien worden, heet Varlam en heeft het snorretje van Hitier. het brilletje van de beruchte KGB-baas Beria, het zwarte uni form van Mussolini en de stijl van een Griekse kolonel. Het verhaal speelt in een fictief land, waar het overigens wel we melt van Georgische eigenaardig heden (Stalin kwam uit Georgie). maar de politieke politie loopt rond in middeleeuwse harnassen, rechters dragen Britse pruiken (één speelt tijdens de zitting met een Rubic-cube, arrestantenwa gens worden getrokken door paar den, al blijkt de automobiel lang en breed uitgevonden). De Russen hebben overigens dondersgoed in de gaten dat Aboe ladze, ondanks zijn universele re- quisitor tegen dictatuur, zich ba seert op de ervaringen onder het bewind van Stalin, dat tientallen miljoenen Russen het leven gekost heeft. In deze film wordt een Var lam onwelgevallige kunstenaar ge deporteerd, samen met vele ande ren, naar een plaats die niemand mag weten en zonder het recht om brieven te sturen of te ontvangen. Het is een van de scènes waar Aboeladze de orthodox-Russisch realistische filmstijl aanhoudt, wat dus niet in de hele film het geval is, want de toonsoort kan per scène verschieten naar surrealisme soms, of symbolisme, terwijl er wordt in gezet als een zwarte klucht: de dorpstiran Varlam is dood en wordt met lachwekkend pompeus ceremonieel begraven. Maar de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23