'De oogst van een jaar gepresenteerd' Jong talent krijgt kans PODIUMBLIK Negende Leids Cabaret Festival: DINSDAG 12 MEI 1987 PAGINA 21 Redactie Pieter C. Rosier Zowel de schouwburg als het Lak-theater komen deze week met een balletvoorstelling. Het gezelschap Introdans viert in de schouwburg het 15-jarig bestaan met het jubileumprogramma 'Kwartetten'. In het Lak-theater staat de Nieuwe Dansgroep op de planken met de nieuwe, uit drie delen bestaande choreografie 'Fi gures in Movement' van Jacque line Knoops. Paul van Vliet 'Ik ben zo vaak opnieuw begon nen'. Dat is de eerste regel van de show van Paul van Vliet: 'Over leven', waarmee hij in Leiden reeds driemaal een volle schouw burg trok in februari van het vo rig jaar. Om de vele teleurgestel- den die toen geen kaart konden bemachtigen alsnog te plezieren vanavond een extra voorstelling. De show gaat over leven in alle richtingen en op allerlei terrei- Paul van Vliet over het leven. Extra voorstelling vanavond in de schouwburg. «foto Pan Sok» Introdans Introdans geeft woensdag een voorstelling die live wordt bege leid door het Mondriaan Kwar tet. Naast het begeleiden van de balletten van Nils Christe en Jan Linkens zal het kwartet een solis tische bijdrage leveren met delen uit het tweede strijkkwartet van George Antheil. Van de vaste gast-choreograaf Nils Griste worden Quartet 1 en 2 gedanst. Met Quartet 1 won Christe in 1980 de eerste prijs op het belang rijke internationale choreogra fie-concours in Keulen. Het derde ballet is een gloednieuw ballet van Jan Linskens. Hij heeft dit ballet gemaakt voor acht dansers op de muziek van Sallinen. Bonaventura De Christelijke Toneelgroep 'De Timdelerclub' brengt vrijdag het stuk Bonaventura van Char lotte Hastings in de Leidse schouwburg. Tijdens een waters nood vluchten veel mensen naar het hoger gelegen klooster. Ook een auto strandt bij het klooster, hierin bevinden zich politieman nen met de ter dood veroordeelde Sarat Cameen vrouw. Zij toont geen enkele emotie. Toch weel zuster Mary Bonaventura en ope ning te vinden door haar vaste overtuiging van de onschuld van Sarat. Folklore In samenwerking met het Rijksmuseum voor Volkenkunde organiseert de Leidse schouw burg vrijdag in de toneelzaal van het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest een optreden door de Groenlandse folkloregroep 'Na- no'. Deze groep, afkomstig uit Angmagssalik, heeft zich bij haar dansen niet alleen geba seerd op de van generatie overge leverde tradities, maar ook op onderzoek en studie van docu menten en beschrijvingen uit vroegere tijden. Aanvang 20.15 Cabaretfestival In de Leidse schouwburg heeft zaterdag de finale van het negen de Leidse cabaretfestival plaats. De finalisten zijn 'Truus gaat uit wandelen' (Esther Hageraats, Raldi Ldngereis en Harmien Slier uit Leeuwarden), het duo 'Verreck Pleijsier' (Marcel Ver- reck en Paul Pleijsier uit Amster dam) en 'Domi en de Basbartoets' Dominique Engers en haar bege leidingsgroep uit Amsterdam). De jury bestaat uit Ank Groot cabaretière en docent speltech- programmaboekje staat: In 'Toen' hoort Krapp, de held zich zelf: zijn ademhaling en zijn van alle kanten komende stem. Nieuwe Dansgroep Figures in Movement' past in de werkwijze van De Nieuwe Dansgroep: het in samenwerking met componisten, musici en vormgevers realiseren van mo derne dansprodukties waarbij de nadruk ligt op pure dans. In deze voorstelling, vrijdag en za terdag te zien in het Lak-theater, worden de bewegingen en de re latie tussen de dansers bepaald door dwang en verzet. De compo sitie van de muziek is van Loek Dikker, die gebruik maakt van moderne electronische geluidsap paratuur, terwijl het decor van de hand is van beeldend kunste naar Peter Vermeulen. Imperium Toneelgroep Imperium speelt tot 7 juni, elke vrijdag en zater dag in het Microtheater, het stuk 'The Family' van Lodewijk de Boer. De première die afgelopen zaterdag plaatshad werd door onze recensent schitterend ge noemd. "'The Family', in de regie van Bart Vieveen, stond vanaf de eerste seconde als een huis. Een aangrijpende en ontroerende voorstelling". Aanvang 20.30 mek), René Penders (oud-direc teur Kleine Komedie) en Karei Verdonschot (theater recensent). Het publiek kan door middel van een enquête-formulier haar vor- keur voor een van de groepen uit spreken. Dit resulteert dan in de publieksprijs, die na de jury prijs wordt uitgereikt. Aanvang 20.30 Woensdag en donderdag treedt in het Lak-theater de Rotterdam se groep F Act op met het stuk 'Toen' van Samuel Beckett. Vol gens de recensent van de Volks krant, Martin Schouten, komt de voorstelling erop neer dat ie mand drie kwartier een nogal ondoorgrondelijk geworden tekst voordraagt, die je beter kunt le zen. De recensent van deze krant was de mening toegedaan dat re gisseur Willem Zadelhoff alle aanwijzingingen van Beckett in de wind heeft geslagen. 'Wat overbleef was een acteur die zeer afgemeten en netjes teksten spreekt die daardoor vrijwel al len logisch en begrijpelijk wor den, en wiens ademhaling on hoorbaar is', aldus de schrijver van de recentie. En dat, terwijl in Diane Elshout en Anouk van Dijk in 'Figures in Movement'. Vrij dag en zaterdag te zien in het Lak-theater. (foto Bob van Dantzig» LEIDEN-Het Leidse cabaretfestival heeft al heel wat klinkende namen opgeleverd. Om die van de laatste jaren nog maar eens even in de herinnering te brengen: Jack Spijkerman met de groep 'Dubbel en Dwars', het cabaret 'Zak en As' en de winnaar van 1986 'Mon Cherie en de Herenflikken'. Alle drie hebben inmiddels landelijke bekendheid verworven en treden regelmatig op in schouwburgen en kleine theaters. door Saskia Stoelinga Of het met verlangen naar lande lijke roem te maken heeft is de vraag, maar de aanmeldingen voor het. negende Leids cabaret festival waren dit keer ongekend groot. Maar liefst 91 geroepenen stuurden een cassettehandje in om mee te dingen naar en plaats in de voorronde. Organisatoren Harrie Kies en Jan van Coevor den zijn de afgelopen maanden kris-kras het land doorgeweest om thuis tussen de schuifdeuren of in afgehuurde kelders en zaal tjes een glimp op te vangen van de aankomende sterren en hun programma's te beoordelen. Geen gemakkelijke klus. In de voorrondes, twee weken gele den, stonden negen kandidaten. De onafhankelijke jury koos er drie uit voor de finale die aanko mende zaterdag in de Leidse Schouwburg zal plaats hebben. Öe Leidenaars Kies en Van Coe- vorden vertellen over hun werk achter de schermen. In de auto op weg naar Utrecht wordt druk overlegd over de -groep 'Zimic' oftewel 'Zat ik maar in Hoog Catherijne'. Op het cassettebandje stonden volgens Kies aardige nummers. "Het zou wat kunnen zijn". In een van de werfkelders onder de Oude Gracht wacht een bont gezel schap. Iedereen is op de hoogte van de komst van de twee 'hoge heren'. 'Zimic' vult een uur voor de pauze en zo'n drie kwartier na de pauze. Het is een hele zit. Kies en Van Coevorden kijken inge spannen en af en toe wordt er wat genoteerd Tegen elven verzamelt de groep, bestaande uit vier heren en een vrouwelijke regisseur, zich rondom de bar. Het tweetal gaat er vaderlijk bij staan. Op de vraag wat ze ervan vonden, ste ken ze vén wal. Aanvankelijk heel voorzichtig, maar als de groep blijk geeft'open te staan voor kritiek wordt het steeds harder. "De teksten zijn niet overal even duidelijk, af en toe zelfs flauw en uit de tijd. Er is geen 'pointe'. Muziek soms te hard. De zanger en aangever plukt veel te veel aan zijn trai ningsbroek. Pijpen omhoog, pij pen omlaag. Dat is niet leuk en leidt alleen maar af'. Het af scheid daarna is allerhartelijkst. Ze beloven hun best te blijven doen en nog meer met de video te werken, zodat ze zichzelf ook eens terug kunnen zien. Of ze een plaats in de voorronde ver werven is dan nog niet duidelijk. Kies en Van Coevorden laten we ten nog tien inzenders te moeten aanschouwen. Stimulans Inmiddels weet 'Zimic' dat ze het niet hebben gehaald. Kies denkt dat als ze door blijven gaan over een jaar twee wel mee kunnen doen. "Ik had ze driejaar daarvoor ook al eens gezien, toen was het echt niets. Nu hadden ze een programma met een rode draad en zaten er heel aardige momenten in. Misschien dat ze weer gestimuleerd zijn om het nog beter te gaan doen". Dat laatste is de bedoeling ach ter het Leids Cabaretfestival. Amateurs opstoten in de vaart der volkeren. Het festival, dat in 1978 is onstaan, steekt het zo langzamerhand veel oudere en gerenommeerde Delftse Came- rettenfestival naar de kroon. Met promotionele steun van de Vara- radio en -televisie heeft het zich ontwikkeld tot een voor ama teurs belangrijk evenement. Van Coevorden: "De inschrijvingen geven het al aan. Zo'n festival is een stimulans voor mensen om cabaret te gaan maken. We pro beren voor het Nederlands caba ret-talent een landelijk podium te creëren. Dit houdt niet in dat de winnaar ook gelijk landelijke bekendheid zal genieten. We hebben niet elk jaar een door braak en lang niet iedere deelne mer heeft professionele ambi ties. Nee, je moet het zo bekij ken: de infrastructuur is aanwe zig, meer niet". Uitstraling De nadruk lag indertijd op geëngageerd, maatschappij-kri tisch cabaret. Dat is tegenwoor dig toch niet meer zo in de mo de? Harrie Kies, bedenker en op richter, denkt dat de nadruk steeds is gelegd op de ïnhou^ van de programma's. "Termen éls 'engegament' en 'maatschap pijkritiek' zijn eigenlijk te be 'We proberen voor het Nederlands cabaret-talent een landelijke podium te creëren'. V.l.n.r. Harrie Kies. Inke Berbee administra tieve ondersteuning) en Jan van Coevorden. ifoto Pieters van Diest» perkt, maar louter amusement zal je bij ons ook niet snel tegen komen". Behalve op de inhoud wordt ook sterk gelet op uitstraling en humor. "Vorig jaar was de groep 'Mon Cherie en de Herenflikken' een van de laatste groepen die we bekeken en na twee num mers wisten we het gelijk: "Dat is het". "Soms moet je mensen ook overhalen. Jack Spijkerman bijvoorbeeld was helemaal niet zo happig. Tot tweemaal toe heb ben we hem moeten aansporen om het inschrijfformulier voor het festival nu echt op de post te doen". Het is het duo Van Coe vorden en Kies. dat elke uithoek, elk zaaltje in Nederland zo lang zamerhand na zeven jaar samen werken kent, ook wel eens an ders vergaan. "In Maastricht hebben we bijna met een groep op de vuist gemoeten, omdat ze onze kritiek niet pikten. En na een lange rit inclusief boottocht meldde de kandidaat op Texel toch maar niet mee te doen. 'Hij had niets'. Toen ze 's avonds op de hotelkamer mokkend tegen over elkaar een partijtje schaak aan het spelen waren, kregen ze van diezelfde kandidaat de me dedeling of ze de volgende mor gen om acht uur maar voor het hotel wilden staan. Een schitte rende rondleiding per jeep door het natuurgebied van Texel kwam er voor in de plaats. "On vergetelijk", omschrijven beiden deze trip. Heilig moeten Zowel voor Van Coevorden als voor Kies is het organiseren van het cabaretfesitival een 'heilig moeten'. Kies heeft een produc tie-bureau en van Coevorden werkt bij het ministerie van Jus titie. "We zijn het slachtoffer ge worden van onze eigen continuï teit", meldt de jurist droog. "Elk jaar word ik zo tegen november onrustig. Het hele jaar door ga ik naar de professionele gezel schappen. Geen ontwikkeling ontgaat me en dan nog verlang ik weer naar de amateurs en de rondreizen en het eten tussen door". Voor Kies geldt hetzelfde. "Het is voor mij telkens weer een uitdaging om er iets heel goeds van te maken". De kosten voor het festival be dragen zo'n 20.000 gulden. De achillespees van de inkomsten vormen behalve de bedragen die de sponsors (Vara, gemeente Lei- de, Conamus) ter beschikking stellen, ook de betalende bezoe kers. Kies hoopt zaterdag op een volle zaal in de schouwburg. "Niet alleen leuk voor de kandi daten, maar ook voor het volgen de jaar. Dan is er immers een ju bileum te vieren", meldt hij. De voorbereidingen voor het tiende Leidse cabaret festival zijn in het geheim al in volle gang. De schouwburg is voor 1988 al afge huurd en zeker is dat een groot aantal van de tien winnaars dan zal optreden. Van Coevorden houdt zijn hart vast. "Ondanks de ervaring, be kruipt mij nog steeds de angst: zouden er wel kandidaten zijn?" Gelukkig heeft Kies daar nooit last van. Hij heeft nog wel een uitsmijter: "Beschouw het Leids cabaretfestival maar als de oogst van een jaar "gepresenteerd De gewillige sponsors zullen vol gens de producent het toneelbeeld niet bepalen. „Dat we af en toe toch wat merken in een vuilnisbelt tegenkomen heeft alles met de voorstelling te maken", aldus de gewiekste Van der Linden. De 'Cats' van Eliot dartelen immers rond op een indrukwekkend vuil nishoop ergen in een grote stad. waar ze zich verzamelen voor hun jaarlijkse bal. Ze verschijnen een voor een onder de nachtelijke he mel tegen de achtergrond van een autowrak en een reusachtige auto band, omgeven door afval, schroot en een grote hoop oude rommel. In totaal werken aan deze 'mon- sterproduktie' zo n honderd men sen mee. Moest in New York of Londen voor een plaats een gulden per medewerker worden betaald. in Amsterdam neemt men met de helft genoegen. De duurste plaats komt op vijftig gulden, de goed koopste is dertig gulden. Van maandag tot en met donderdag mag van dat bedrag zelfs nog eens vijf gulden worden afgetrokken. In de voorverkoop die in februari al is begonnen zijn tot nu toe ruim 65.000 plaatsen verkocht. PRIJS - De David Roëllprijs. groot 15.000 gulden, van het Prins Bern- hardfonds is toegekend aan de 86- jarige glastontwerper Andries Co- pier uit Wassenaar die 57 jaar bij de glasfabriek in Leerdam werkte. Hij ontwierp in 1930 het drinkgerei dat onder de naam gildeglas over de gehele wereld bekend is geworden en dat ook nu nog in de handel is Cats' duurste musical in Nederland geproduceerd dansmusical stelt, de grote blessu regevoeligheid die daarvan het ge volg zou kunnen zijn en de vele voorstellingen (8 per week), is er voor elke rol minstens één plaats vervanger. De musici, 21 in getal, zullen let terlijk en figuurlijk gescheiden van de spelers opereren. De groep mu zikanten begint pas eind juni te re peteren en zal op het toneel niet zichtbaar zijn. Voor de regie, choreografie, tech niek. aankleding en decors is een internationaal team aangetrokken Voor de regie en choreografie (Trevor Nunn en Gillian Lynne) is zelfs het duo binnengehaald dat in New York de eerste, oorspronkelij ke voorstellingen heeft geleid. Gis teren, precies vijfjaar geleden, had die première plaats in The New London Theatre in New York. Daarna is de musical van Andrew Lloyd Webber, die is gebaseerd op het boek 'Old Possum's Book of Practical Cats' van T.S. Eliot, uit gebracht in Londen, Wenen, Boe dapest, Helsinki. Sidney en Ham burg. De Nederlandse vertaling is overigens van de hand van Gerrit Kom rij. Volgens producent Bob van der Linden zijn deze ervaren buiten landse krachten nodig om de vrij jonge talenten te trainen en een do sis ervaring te laten opdoen. „Door hun inbreng wordt de Nederlandse 'Cats' zonder twijfel op het niveau gebracht van de zo succesvolle Cats-produclies elders ter wereld. Een investering in de toekomst van de njusical in Nederland", al dus Van der Linden. Het decor en de kostuums wor den allemaal zelf gemaakt. Het de cor wordt exclusief voor het 100- jarige Carré gebouwd, precies zo als het de bedoeling was: 'en ron de'. Difvereist een ingrijpende ver bouwing. Daarom is het theater van half juni tot de eerste try out op 13 juli gesloten. In de de ateliers op de zolder van Carré worden nu al overuren ge maakt. De 'jumpsuits' van de spe lers moet de juiste kleur, maat en veerkracht hebben. Met speciale transpiratievrije, kleurechte verf. die voor dit doel uit Duitsland moet komen, worden de pakken volgens het oorspronkelijke idee bewerkt. En dan komen nog eens de pruiken, mantels, bodystoc- kings en andere attributen, alle maal in bijpassende kleuren. AMSTERDAM (GPD) - Pierre Janssen' is de naam van de museumboot die dinsdag in Amsterdam officieel in gebruik is genomen. Dochter Eve lyn Janssen die in Leiden woont en werkt was hei die het schip zo doopte De museumboot onderhoudt vier keer per dag een waterverbinding tussen het Noord-Zuid-Hollandsch koffiehuis, bij het Amsterdamse Centraalsta tion, en de negen meest belangrijke musea in de hoofdstad De gidsenorganisatie Guidor nam vorig jaar het in itiatief tot de cultu rele rondvaarttochten. Dit in het kader van 'Amsterdam Culturele Hoofd stad van Europa 1987'. Een Amsterdamse rondvaartrederij bracht het plan samen met Quidor ten uitvoer. In Amsterdam vervoeren 60 rondvaartboten jaarlijks twee miljoen pas sagiers. De Museumboot voegt daar nog een extra attractie aan toe. Pas sagiers kunnen onderweg bij de diverse aanlegplaatsen uitstappen, een museum bezoeken en de rondvaarttrip vervolgen naar een ander mu seum. Onderweg voorzien gidsen de museumbezoekers van informatie. Een tweede activiteit zijn in dit kader de Cultural Cruises' Twee da gen per week worden deze archilectuurtochten per boot gemaakt, gecom bineerd met een bezoek aan een Amsterdams grachtenhuis. Pierre Jans sen, die zelf twintig jaar lang gids op een boot in Egypte was, verklaarde bij de ingebruikneming van de museumboot: ..Dertig jaar geleden zag men een museum nog als een soort klooster. Wie had ooit gedacht dat een dergelijke boot ooit nog eens naar een museumdirecteur genoemd zou worden". Op de foto vaderen dochter Janssen in de museumboot. AMSTERDAM - De musical 'Cats', die op 18 juli in Theater Carré in première gaat, is de grootste en kostbaarste musical ooit in Neder land geproduceerd. De kosten be dragen zo'n vijf miljoen, waarvan ruim een miljoen door het bedrijfs leven, de gemeente Amsterdam en het ministerie van WVC bijeen is gebracht. De rest dient te komen uit de kaartverkoop van de 120 voorstellingen, die alle in Carré worden gegeven. De repetities zijn inmiddels in volle gang. De audities, waarvoor zich honderden kandidaten had den opgegeven, hebben 37 poten tiële 'katten' opgeleverd. Gekozen is voor jong talent, dat bestaat uit 29 Nederlanders en 8 buitenlan ders. De gemiddelde leeftijd ligt niet hoger dan 25 jaar. Het meren deel heeft een dansopleiding ach ter de rug, aangevuld met zangles sen. Voor een aantal betekent de musical het theaterdebuut. Echte hoofdrollen waren er niet te verdelen en echt bekende na men doen niet mee. Elke kat moet kunnen zingen, dansen en acteren en komt daarmee op gezette tijden in de schijnwerpers te staan. In fei te kent Cats maar 22 rollen. Gezien de fysieke eisen die deze zware

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21