ff X TRA De Brusselse kermis In vogelvlucht langs de 22 liedjes 31 jaar Eurovisie Songfestival ZATERDAG 9 MEI ■|T"W V V JP A PAGINA 21 Jll^^^BIJLAG^ANHE^EIDSCH/ALPHEN^AGBLAD Een overzicht van 31 jaar Eurovisie Songfestival. Achtereenvolgens het jaar, de winaar, het vertegenwoordigde land, het liedje, en ten slotte de plaats van handeling. 1956: Lys Assia (Zwitserland) - 'Refrain' (Lugano). 1957: Corrie Brokken (Nederland) - 'Net als toen' (Frankfurt). 1958: André Claveau (Frankrijk) - 'Dors mon amour' (Hilversum). 1959: Teddy Scholten (Nederland) - 'Een beetje' (Cannes). 1960: Jacqueline Boyer (Frankrijk) - 'Tom Pilibi' (Londen). 1961: Jean-Claude Pascal (Luxemburg) - 'Nous les amoureux' (Cannes). 1962: Isabelle Aubret (Frankrijk) - 'Premier amour' (Luxemburg). 1963: Grethe en Jórgen Ingmann (Denemarken) - 'Dansevise' (Londen). 1964: Cigliola Cinquetti (Italië) - 'Non ho l'eta' (Kopenhagen). 1965: France Gall (Luxemburg) - 'Poupée de cire, poupée de son' (Napels). 1966: Udo Jürgens (Oostenrijk) - 'Merci chérie' (Luxemburg). 1967: Sandie Shaw (Engeland) - 'Puppet on a string' (Wenen). 1968: Massiel (Spanje) - 'La la la' (Londen). 1969: Lenny Kuhr (Nederland), Frida Boccara (Frankrijk), Lulu (Engeland) en Salomé (Spanje). Een unicum: 4 winnaressen (Madrid). 1970: Dana (Ierland) - 'AH kinds of everything' (Amsterdam). 1971: Séverine (Monaco) - 'Un banc, un arbre, une rue' (Dublin). 1972: Vicky Leandros (Luxemburg) - 'Après toi' (Edinburgh). 1973: Anne-Marie David (Luxemburg) - 'Tu te reconnaitras' (Luxemburg). 1974: Abba (Zweden) - 'Waterloo' (Brighton). 1975: Teach-In (Nederland) - 'Dinge dong' (Stockholm). 1976: Brotherhood of Man (Éngeland) - 'Save your kisses for me' (Den Haag). 1977: Marie Myriam (Frankrijk) - 'L'oiseau et l'enfant' (Londen). 1978: Izhar Cohen The Alpha Beta (Israel) - 'Abanabi' (Parijs). 1979: Milk Honey (Israel) - 'Hallelujah' (Jeruzalem). 1980: Johnny Logan (Ierland) - 'What's another year' (Den Haag). 1981: Buck's Fizz (Engeland) - 'Making your mind up' (Dublin). 1982: Nicole (West-Duitsl^nd) - 'Ein bisschen Frieden' (Harrogate). 1983: Corrine Hermes (Luxemburg) - 'Si la vie est cadeau' (München). 1984: The Herrey's (Zweden) - 'Diggi-loo diggi-ley' (Luxemburg). 1985: The Bobbysocks (Noorwegen) - 'La det swinge' (Gothenburg). 1986: Sandra Kim (België) - 'J'amime la vie' (Bergen). 1. Noorwegen: 'Mitt Liv' - Kate Gulbrandsen. Het liedje 'Mitt Liv' ('Mijn leven') is mede geschreven door Hanne Krogh, de helft van het duo The Bobbysocks dat twee jaar geleden in het Zweedse Gothenburg met de Eurovisie-trofee er vandoor ging. Hetgeen uiteraard niets garandeert. Het is een kefferige ballade vol versleten clichés, mager geïnstru menteerd en vlak gezongen. Een bui tengewoon slappe inzending. Hier wordt een mens niet gelukkig van. - 2. Israël: 'Shir habatlanim' - Nathan Date- ner Avi Kushnir. Is dit ernst? Twee acteurs, die ook nog als zangers en komedianten te boek staan, met een soort klompendans compleet met hompige saxpartijen. Aan het slot van dit boertige lied me nen we in een tweestemmig refrein nog even met een belegen uitvoering van het voormalige Deense duo Jan «Sc Kjeld ('Bééénnnjo boy!') van doen te hebben. Theater-ervaring kan de heren niet worden ontzegd, maar het blijft miserabel. 3. Oostenrijk: 'Nut noch gefühl' - Gary Lux. Heerlijk rustig. Serene ogenblikken breken aan, maar ondanks een aardig stemgeluid kan deze mierzoete inzen ding maar niet boeien. Rijp voor het radioprogramma 'Candle-light', zo dat nog mocht bestaan. 4. IJsland: 'Haegt og hljott' - Halla Margret Annadottir. Eigenlijk van hetzelfde laken een pak, alleen is deze compositie iets boeien der van opzet. Ook de schone 23-jarige Halla doet het allemaal net even iets minder gekunsteld dan haar slome voorganger, en daarom beter. De titel van dit liedje ('Zacht en stil') is boven dien bijna on-Eurovisiaans dus geniet u nog maar even van de luwte, want weldra zal het disco-gestamp losbar sten. 5. België: 'Soldiers of love' - Lilliane Saint Pierre. Een protestsong in discoverpakking van deze Vlaamse afgevaardige met zo'n welluidende Franse naam. Alsof de tijd heeft stilgestaan: 'Geen kogels meer, alle wapens neer, geen oorlog meer'. Het zal stellig mijn leeftijd zijn, maar hoe kun je zoiets vrolijk dansend en met een nauwelijks onderdrukte po- diumlach verkondigen? Om kort te gaan: een vreselijk lied in een pakkend arrangement, dat daarom wel weer hoog zal eindigen. 6. Zweden: 'Boogaloo' - Lotta Engberg Friends. Pretentieloze pret, en daarom gewoon leuk. Een batterij percussie-instrumen ten omringt dit bonte gezelschap en dat leidt tot een aanstekelijke latin- song. Het nasale stemmetje van Lotta is puur natuur. Niks-aan-de-hand mu ziek van een zeker niveau, hoe vreemd dat ook mag klinken. 7. Italië: 'Gente di mare' - Umberto Tozzi Raffaele Riffoio. De opkomst van de synthesizer heeft de Italiaanse popmuziek veel nieuw le ven ingeblazen. Men was er aanvanke lijk zo dol op dat men schijnbaar niet wist hoeveel glibberige toetsgeluiden in een maat moesten worden verwerkt. Thans is die ontwikkeling enigszins tot rust gekomen, en dat heeft onder meer tot dit niet onaardige herenduet geleid. Een zeeballade zoals die enkel en al leen in Italië kan worden bedacht. En derhalve toch een oorspronkelijke in zending, al zouden u en ik de plaat niet kopen. 16. West-Duitsland: 'Lass die Sonne in dein Hertz' - Wind. Een Caribische schlager, sprankelend als namaak-champagne, en geschreven door het koppel Ralph Siegel/Bemd Meinunger dat in 1982 het zangeresje Nicole aan de gouden plak hielp. Na tuurlijk zal dit lied van de 5-mans for matie Wind hoog scoren, want het is nep. 17. Cyprus: 'Aspro mavro' - Alexia Vasiliou. Nee, geen flauwe grappen over aspi rientjes, want de titel van dit liedje staat voor 'zwart op wit'. De eerste re gel is gestolen van een tamelijk recente Diana Ross disco-hit waarvan de titel me even is ontschoten. Hoe dan ook, de 23-jarige Alexia Vasiliou schijnt zelfs bij grootheden als Chick Corea te hebben gezongen, maar waarom haalt ze dan die lage tonen niet? Als achter grondmuziekje in de supermarkt zou dit lied u zonder meer ontgaan. 18. Finland: 'Sata Salamaa' - Vicki Rosti. De naam van deze rondborstige zange res doet me onwillekeurig denken aan de Kees van Kooten-creatie Meivin Rosbief, maar dit terzijde. Een Finse Tina Turner gaat me persoonlijk te ver, maar toch vormt deze disco-stamper een solide geheel, met een leuke modu latie aan het slot. Het kan geen kwaad. Voor een goed begrip: de titel staat voor 'Vuurnacht'. 19. Denemarken: 'En lille melodi' - Anna Cathrina Herdorf. Wat een verrassing. Zo kan het dus ook. Deze 'kleine melodie' van Anna Herdorf (dochter van een Deense or kestleider) is nu precies wat zo'n song festival al jaren ontbeert. Eindelijk eens niet die grauwe eenheidsworst, maar een tijdloos en oorspronkelijk liedje, stijlvol begeleid door een man- nenkwintet dat er zichtbaar plezier in heeft. Anna heeft de brute uitstraling van een Whitney Houston, ze is een waar genoegen om naar te kijken, en haar inzending heeft bijna dezelfde kleur en hitpotentie als de nummer 1 van 1982 ('Ein bisschen Frieden'). Maar het zou me wederom niet verbazen als dit fraais bij de publieksjury als zo vaak onopgemerkt blijft. 20. Ierland: 'Hold me now' - Johnny Logan. De totaal onverwachte winnaar van 1980 kan er ook wat van. Deze Johnny Logan, met die kwetsbare, explosieve trillingen in z'n stem, weet wat zingen is, weet wat een ballade is, heeft pre cies op tijd dat schrapende keeltje klaar, is kortom een vakman. Meer nog dan vroeger heeft hij het timbre van een Don McClean, en ook nog een heel aardige song van eigen makelij in zijn binnenzak. Eveneens een opleving te midden van al die voorgaande schijn vertoningen. 21. Joegslavië: 'Ja sam za pies' - Novi Fosili. Een niemendalletje, een nogal gefor ceerde poging om tot het Europse luis terpubliek door te dringen. Maar toch niet echt verkeerd, want het sprankelt en het is vrolijk en humoristisch. De groep Novi Fosili won vorig jaar het songfestival van Dresden, en die pres tatie bracht het viertal uiteindelijk in Brussel. Het bedje heet 'Ik wil dansen' - het aloude 'Do you wanna dance' van Cbff Richard is voor de gelegenheid maar even geleend - en het kan er alle maal best mee door. Alleen de man die telkens bijna brakend 'This is okay' zingt zit me dwars. 22. Zwitserland: 'Moitié, moitié' - Carol Rich. Na een Duitse en een Itahaanse is het ditmaal weer de beurt aan een Fransta- bge Zwitserse afgevaardigde: de vroe gere kunstschaatsster Carol Rich, die tegenwoordig een klassieke zangoplei ding volgt. Stelüg een aardig mens, maar als dit het Zwitserleven-gevoel is, dan pas ik even. Tijd voor de punten. Als het jaarlijkse Eurovisie Songfestival de barometer is voor hoe het in Europa met de lichte muze is gesteld, dan staat hij thans op 'veranderlijk'. Anders gezegd: het is wel eens erger geweest, wat geenszins inhoudt dat u vanavond van de ene verrassing in de andere zult vallen. Integendeel, afgezien van het show- en competitie-element kan men zich afvragen wat elk jaar weer opnieuw honderden miljoenen kijkers aan dit evenement bindt. Maar zoals gezegd, het tij is enigszins kerende. Het holle spektakel van uiterlijkheden waarvan in de afgelopen jaren zo vaak sprake was, lijkt weer een beetje plaats te ruimen voor wat uiteindelijk altijd de doelstelling van dit festival is geweest: namelijk 'het stimuleren door Willem Schrama van oorspronkelijke liedjes van hoge kwaliteit'. Wie het lijstje van winnaars in de afgelopen 31 jaar overziet, komt tot de conclusie dat er slechts zelden grote talenten uit naar voren kwamen. Het Zweedse viertal Abba was in dit opzicht eigenlijk de enige grote uitzondering. Behoudens nog een aantal vocalisten van het tweede plan heeft het festival in de loop der jaren slechts lichtgewichten voortgebracht, die weer even snel van het internationale podium verdwenen als ze erop gekomen waren. De 32ste aflevering in Brussel, waarvoor ditmaal maar liefst 22 deelnemers hebben ingetekend, is niet in staat dat beeld finaal weg te poetsen, maar biedt met name in de staart toch nog enig verrassend venijn. Dat betreft dan de geachte afgevaardigden uit Denemarken en Ierland, wier inzendingen kwalitatief het meest te bieden hebben. Doch als altijd bij dit festival: men weet het maar nooit. Bij gebrek aan een degelijke jury met kennis van zaken kan de meest in het oog springende act het ruimschoots winnen van kwaliteit, zoals maar al te vaak is gebleken. Traditiegetrouw leiden we u in vogelvlucht langs de artiesten die vanavond op deze Brusselse kermis hun opwachting maken. Marcha: om kippevel van te krijgen. Johnny Logan (Ierland): goede beurt. 8. Portugal: 'Neste baroo a vela' - Nevada. Ook dit bedje voert ons in een bootje over de zee. De kapitein en de stuur man zijn Alfredo Azinheira en Jorge Mendes, die samen het duo Nevada vormen. Wederom van mij geen kwaad woord. Ondanks een gebrek aan varia tie stamt dit bed rechtstreeks uit de Portugese fado-zangcultuur. Mandob- nes, een steuimig koortje, en niet te vergeten de gebronsde stem van Alfre do ronden deze inzending naar beho ren af. I 9. Spanje: j 'No estas solo' - Patricia Kraus. Zowaar de dochter van de opera-tenor Alfredo Krajas. Een bchtzinnige roek- song, helaas wat overvloedig in elek- tronica-saus gedompeld. Spaanse pop muziek van nu, vertolkt door een rebë- floos stemmetje en hevig armgezwaai. Wat moet een mens ermee. 10. Turkije: 'Sarkin sevgi ustune' - Seyyal Ta- ner Lokomotiff. Men moet een goeie bui hebben om dit mooi te vinden, dat wel. Met veel moei te is in deze swingende disco-brij een nerveuze melodie terug te vinden, ge zongen door een ambitieus Turks film- sterretje dat het nu eens op deze ma nier probeert. 11. Griekenland: 'Stop' - Bang. De buren doen het al niet beter. Een niet minder angstaanjagende melodie die rust op een gestolen Motown-ritme motiefje ('You can't hurry love'). Het duo Bang staat voor ene Vassibs en ene Thanos, die respectievelijk de toetsen (want zo heet dat tegenwoordig) en de gitaar beroeren. Twee meisjes zingen van 'ahahah' en wie het mooi vindt mag het zeggen. 12. Nederland: 'Rechtop in de wind' - Marcha. Hoe innemend onze Twentse Marga Bult er vanavond ook zal uitzien, met dit onsamenhangende bed van Peter Koelewijn slaat ze een modderfiguur. Hoe kan iemand dit voor een miljoe- nenpubbek zingen? En dan die dictie: "Ik heb mezelf bijna uitgetseld... .tsoen de deur dicht viel". Om kippevel van te krijgen. Of om je een bult te lachen, zo men wil. 13. Luxemburg: 'Amour, amour' - Plastic Ber- trand. Maar kom, dit is zo mogelijk nog af schrikwekkender. Een tot vervelens toe herhaald refrein van dertien in een dozijn, dat inspeelt op de laagste muzi- kale(?) gevoelens van het pubbek. En de synthesizer, hij gbbbert maar door. Een Rennie helpt. Christine Minier (Frankrijk): water. 14. Engeland: 'Only the light' - Rikki Peebles. De stem van Gerard Joling uit het ge zicht van Frank Boeyen, daarmee lijkt me de Britse inzending enigszins gety peerd. Om kort te gaan: wederom is ar moe troef. Deze man schijnt in de voor ronde zijn concurrenten een straat lengte achter zich te hebben gelaten, wat er eens te meer op wijst dat ook de smaak van het pubbek aan gene zijde van de plas reeds grondig is verpest. 15. Frankrijk: 'Les mots d'amour n'ont pas de di- manche' - Christine Minier. Als altijd is de Franse bijdrage een ve- derbcht chanson met veel 'coeurs' en 'bonheurs', ditmaal vertolkt door een 23-jarige ex-kapster met een vibrerend stemmetje en een bijzonder sympa thieke uitstrahng. De hele aankleding getuigt van eerlijkheid, maar de smaak is die van water. De Dèense Anna Herdorf steelt de show. De Westduitse groep 'Wind': sprankelende nep.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21