Jan Blokker schrijft boek over veertig jaar Holland Festival Borduren met gouddraad en zijde Carolyn Carlson verstikt door overdaad Oude Stijl Jazzfestival in Breda 'Compagnie van de XXe Eeuw' wil eerherstel acteur Zacht zingen een probleem voor 'Sempre Crescendo' DONDERDAG 7 MEI 1987 RADIO-TV-KUNST PAGINA 23 Hoge prijs voor werk Andy Warhol NEW YORK (UPI) - Een schil derij van de onlangs overleden popartiest Andy Warhol heeft dinsdag op een veiling in New York ruim 1.200.000 gulden op gebracht, wat meer is dan ooit voor een werk van zijn hand is betaald. Het schilderij uit 1963, "Whi te car crashing 19 times", werd door een Zwitserse kunsthan delaar gekocht voor 1.320.000 gulden, bijna het dubbele van de voorheen hoogste prijs voor een Warhol, 770.000 gulden. Andy Warhol is op 22 februa ri in New York overleden. AMSTERDAM (ANP) - „Wij zullen dan maar hopen dat we er met een kleiner bedrag afkomen" is de titel van het boek dat publicist Jan Blokker schreef over veertig jaar Holland Festival en de Hollandse samenleving. De titel is ontleend aan dezelfde bewoordingen die een anonieme ambtenaar van het toenmalige ministerie van onderwijs, kunsten en wetenschappen schreef op een sub sidie-aanvraag van het eerste Holland Festival in 1947. BREDA (ANP) - Op het 17de Oude Stijl Jazzfestival in Breda zal een groot aantal buitenlandse orkesten en internationaal bekende jazzso- listen optreden. Het Nachtconcert op zaterdag 30 mei telt nagenoeg alleen orkesten en solisten uit Amerika, Engeland, West-Duits- land en Scandinavische landen. Het festival 1987 wordt gehouden van 28 tot en met 31 mei. Aan de al jaren bestaande opzet ervan is niet getornd, wel zijn op onderdelen verbeteringen doorgevoerd, aldus de organisatie van het festival. Bekende namen zijn onder meer de tenor-saxofonist Arnett Cobb, bassist-vocalist M^jor Holley (bei den uit de VS), de gitaristen Fapi Lafertin uit Nederland, Howard Aldin en Marty Grosz (beiden uit de VS), pianist Keith Nichols uit Engeland, saxofonist Claus Jacobi uit Duitsland, zangeres Lillian Boutté (Engeland), trombonist Dan Barrett (VS), the Swedish Jazz Kings met Bengt Persson en Ken neth Arnströn, The Red Rose Rag Time band (VS), Hot Antic Jazz band uit FYankrijk, Max Colie Rithm Aces uit Engeland en de Mari Gras Jazzband met dans groep uit Engeland. Uit Breda komen negentien orkesten zoals de JoJo Swingband, Dirty Dozen, Scat Cats en de Noot- enkraaksters. Uit Nederland ver der onder anderen de Sky Masters, voor het eerst in Breda, het Leidsch Studenten Jazzgezelschap (vorig jaar concourswinnaar). Friends of Swing met de Zwitserse trompettist Oscar Klein, het Deep River Quartet en Goodtime Revi val. Naast een groot aantal buiten- concerten op vier podia in de Bre dase binnenstad zijn er diverse binnenconcerten. Belangrijke pro gramma-onderdelen zijn het inter nationaal concours voor amateur- jazzorkesten, het thema-concert Swingln'Europe op donderdag avond, het At the Jazz Band Ball en de kroegentocht op vrijdag avond en het nachtconcert dat za terdagavond begint. Tot het internationaal concours zijn dit jaar elf orkesten uit zes lan den toegelaten. Hierin zal het eer ste Italiaanse jazzorkest te horen zijn dat Breda aandoet. De deelne mers komen verder uit West-Duits- land, Engeland, Zwitserland, Zwe den en Nederland. Voor het eerst in jaren doet er ook weer een Bre dase formatie aan het concours mee. Dat is het nog jonge orkest (gemiddelde leeftijd 17 jaar) Hot Bubble Gum Swing Band, dat vo rig jaar verrassend een tweede prijs behaalde op het jazzconcours in Assen. Fümnet let op gedenkdagen WADDINXVEEN (ANP) - Het speelfilmkanaal Filmnet zal in het programmapakket voortaan meer rekening gaan houden met natio nale gedenkdagen als de doden herdenking op 4 mei. Daarvan was dit jaar helemaal geen sprake, want op de abonneetelevisie werd op dat moment rond het tijdstip van 20.00 uur zonder onderbreking de film- musical Showboat uitgezonden. Volgens Filmnet-adjunct-direc- teur Hans Klap gistermiddag in Waddinxveen was het een regel rechte fout, en ook onzorgvuldig, in de programmering geen enkele rekening te hebben gehouden met het nationale karakter van een dag als 4 mei in Nederland. Het voortdurende „gezeur" om geld is dan ook een van de onder werpen waar het boek om draait. Een ander thema is de volgens Blokker vijandige houding die de Raad voor de Kunst voortdurend ten toon spreidde tegenover alles wat het Holland Festival onder nam en wat uiteindelijk leidde tot het advies aan de minister van WVC in 1985 het Holland Festival maar helemaal niet meer te subsi diëren. Dat advies van de raad heeft de bewindsman overigens niet opgevolgd. Blokker pretendeert niet dat hij met dit door de Staatsuitgeverij uitgegeven boek de volledige ge schiedenis van veertig jaar Holland Festival heeft verteld. Hij spreekt wel de hoop uit dat ter gelegenheid var. bij voorbeeld het gouden jubi leum in het seizoen 1997-1998 een „echte historicus" dat nog zal doen. Thematisch Zijn tekst volgt niet zoals de fo to's in het boek chronologisch de geschiedenis van het Holland Fes tival. Blokker heeft aan een thema tische opbouw de voorkeur gege ven, waarbij het politiek-cultureel klimaat in Nederland na de Twee de Wereldoorlog het uitgangspunt vormde. Wonder „Om nu te zeggen dat in Neder land altijd een innige relatie met de Kunsten heeft bestaan - nee", al dus Blokker. Dat in Nederland in 1947 een Holland Festival „voor bijzondere kunstmanifestaties" werd voorbereid noemt de schrij ver een verrassing. Dat het festival na veertig jaar nog altijd een vitaal bestaan leidt mag naar zijn mening een klein wonder heten. Eigenlijk is dat te danken aan de „eigenzin nige" mensen die altijd de leiding over het Holland Festival hebben gehad, zoals Peter Diamand. Jaap den Daas en Frans de Ruiter, zei Blokker gisteren op een bijeen komst in Amsterdam ter gelegen heid de presentatie van het boek. Daar overhandigde bescherm heer van het Holland Festival Prins Claus de eerste exemplaren aan Peter Diamand, die van 1949 tot 1966 de scepter over het Hol land Festival zwaaide, en aan me vrouw Reinink, de vrouw van de twee initiatiefnemers, de 1979 overleden H.J. Reinink. Op woensdag 3 juni zal de NOS een documentaire impressie over veertig jaar Holland Festival van Hans Heg en Don Rook uitzenden onder de titel „Oorlogsdroom van 'n stel heilige Peter Diamandgrondlegger t Werkgroep wil geweld op tv terugdringen DEN HAAG (GPD>- Via een klach tentelefoon 'TV-geweld' wil de Landelijke Werkgroep TV-Geweld in Haarlem zoveel mogelijk klach ten verzamelen van kijkers die zich ergeren aan en verontrust zijn over het geweld op de televisie. De werkgroep wil de klachten vervol gens doorgeven aan de overheid en de omroepen. De werkgroep vindt het vreemd dat veel mensen verontrust zijn over de toenememde kriminaliteit, terwijl televisieprogramma's die bol staan van het geweld zeer po pulair zijn. 'Haat, nijd en hebzucht vormen belangrijke ingrediënten voor heel wat tv-programma's en helpen zo de omroepen aan kom- fortabele kijkcijfers', zo luidt de klacht. Volgens de werkgroep krijgt met name de jeugd een 'rang-klets-boem-mentaliteit mee waarvan de gevolgen reeds waar neembaar zijn'. Het is de werk groep er niet om te doen elk spoor tje van geweld van het scherm te weren, maar het 'geweld om het ge weld' wordt categorisch afgewe- Expositie in het Catharijneconvent in Utrecht het Rijks museum Het Catharijne convent in Utrecht. (foto ANP) UTRECHT - Schilderijen met gouddraad en zijde is de goed gevonden naam van de tentoonstelling die in het Rijksmuseum Het Catharijneconvent in Utrecht te zien is. Een catalogus van 250 pagina's met 150 illustraties bege leidt deze expositie (verhoudingsgewijs lage prijs: f 32.50) en dat geeft al aan dat het hier om een pretentieuze mani festatie gaat. zijn bijna allemaal te vinden op de kleding van de roomskatholieke geestelijke stand, zoals die gedra gen werd van de middeleeuwen tot en met de barok. De gewaden heb ben verschillende vormen, die in de loop van de eeuwen wel dege lijk aan een zekere ,mode', om dat wereldse woord maar te gebrui ken, onderhevig zijn geweest. Aan gezien de borduursels vaak zeer duur waren - goud en parels zijn altijd dure materialen geweest en de borduurders waren er niet zui nig mee - werd er omheen gesne- Gouddraad en zijde wijst op bor duren en inderdaad worden alleen maar borduursels tentoongesteld. Maar dan wel van zo'n kwaliteit, dat zonder enig voorbehoud kan worden gesproken van kunst. Ker kelijke kunst, dat natuurlijk wel, want het Catharijneconvent stelt zich tot taak de cultuur van het christendom in beeld te brengen. Geestelijkheid De borduursels Dansgroep Carolyn Carlson met 'Still Waters'. Regie: Carolyn Carl son; decor: Frédériic Robert, Euan Burnet-Smith; Muziek: René Aubry, Serge Aubry, Jean Schwarz. Gezien op 6 mei in het Muziektheater, Am sterdam. Aldaar ook op 8 en 9 mei. AMSTERDAM - Het doek gaat op. Of nee; het brandscherm schuift omhoog. Een hels on weer klinkt terwijl een in het wit geklede vrouw steeds weer met haar eigen armen als schichten in haar buik priemt. Dan komen meer dansers op. Ze bewegen traag over het podium, steeds van links naar rechts. Zes kleine verhogingen worden zichtbaar, drie aan elke kant. Het lijken bruine doodskisten. Uit die eerste taferelen van 'Still Waters' spreken verschil lende stijlen. Naarmate de voor stelling vordert worden dat er steeds meer. In decorstukken, belichting en traag verglijdende passages is de invloed van Bob Wilson te herkennen. Dit avondvullende stuk van de van oorsprong Amerikaanse cho reografe Carolyn Carlson ken merkt zich door overdaad. Die spreekt niet alleen uit de veel heid aan stijlen, maar nog meer uit de manier waarop ze met symbolen omspringt. Een uitdra gerij maakt ze er van. Ze voert een boogschutter, een koning in een mantel, een door de bliksem getroffen boom, een vrouwtje met stok, een Fransman met staartje, een meer dan levensgro- Aanvankelijk maakt de wijze waarop met die uiteenlopende stijlen en symbolen wordt omge sprongen toch indruk. Maar in de scène na de eerste donkerslag wordt de ban verbroken; Carlson danst dan solo op muziek die als een slechte imitatie van Mornco- ne klinkt. Die solodans met wrie melende, biddende, smekende, afwerende handen is zo zelfver- heerlijkend, dat het niet meer goed komt. Hoe prachtig de ta bleaux vivants ook zijn die de dansers daarna op het podium zetten, ze blijven kitsch-goden en kosmonauten. Twee keer ging ik bijna alsnog door de knieën voor de kitsch van Carlson. Er is een tweege vecht met oneindig trage bewe gingen, dat zeker het spannend ste moment van de voorstelling oplevert. Nog veel mooier is het verstilde tafereel bij een meertje, dat eindigt met Carlson om haar as draaiend als een opwindpop. Die scène is ook de enige waarin er werkelijk iets gaat gonzen tus sen dans en muziek en het niet meer te zeggen is wie nu wie bij de hand neemt. Die muziek is overigens vol gens dezelfde formule gemaakt als de dans. Het is een collage van minimale klankenreeksen, natuurgeluiden, volkse deuntjes en modulerende tonen, dat alles elektronisch opgewekt. Je hoort het hele repertoire aan walvis sen, stormwinden, regen dat tot het standaardpak ket van iedere elektronische componist uit de middenklasse behoort. De muziek klinkt even prachtig en nietszeggend als de dans eruit ziet. Natuurlijk is Carolyn Carlson een vakvrouw. Dat heeft ze eer der bewezen en dat blijkt ook uit 'Still Waters'. Zo weet ze hoe ze door bewegingen te vertragen of te versnellen de illusie van tijd loosheid op kan wekken. Ook kan ze op minimale muziek een groep dansers als één groot, zacht, vloeiend lijf laten bewe gen. En de houdingen van de ar men zijn bij haar vaak zeer sier lijk. Maar wat dan nog. Alle midde len die haar ten dienste staan kampen met inflatie omdat ze ze tegen elkaar in laat schreeuwen. 'Still Waters' blinkt vooral uit door effectbejag. Carlson mag over enkele maanden een avond vullend stuk maken bij het Na tionale Ballet. Ik hou m'n hart vast. ARIEJAN KORTEWEG 'De paradox van de acteur' van De- nis Diderot door de Compagnie van de XXe Eeuw. Regie: Paul de Lussa- net. Gezien op 6 mei in de Stads schouwburg (Bovenzaal), Amster dam. Aldaar nog geregeld tot en met 17 r i te z AMSTERDAM - De tranen van een slecht toneelspeler komen rechtstreeks uit zijn hart, die van een goed acteur via koele, ratio nele, effectvolle berekening van uit zijn hoofd. Als na een voor stelling het publiek bedroefd de zaal verlaat, is de acteur alleen maar moe. Al spelend moet de acteur zich als het ware verdub belen, zich opdelen in de eigen persoon en het toneelpersonage. Tijdens het spel houden de beste acteurs er geen gevoelens op na Zo kundig mogelijk imiteren zij slechts de hartstochten en gevoe lens van de personages. Dit - vrij extreem geformuleer de - standpunt brengt Denis Di derot (1713 - 1784) naar voren in zijn posthuum verschenen essay in dialoogvorm: Paradoxe sur le comédien. Een nieuwe toneel groep met de deftige naam; Com pagnie van de XXe Eeuw heeft deze theoretische tweespraak tot een voorstelling bewerkt, die als visitekaartje voor de doelstelling opgevat dient te worden. Alleen al deze keuze maakt duidelijk, dat het dit nieuwe gezelschap hoofdzakelijk te doen is om een eerherstel voor de vereiste vaar digheden van het kunstenaars schap van de acteur. Per slot van rekening zet Diderot deze hou ding van bewuste emotionele en berekenende afstandelijkheid op één lijn met die van scheppende kunstenaars als dichters, schil ders en componisten. Niet voor niets meldt het pers bericht, dat men de tot vedette gemaakte toneelschrijfkunst wil "laten dienen door klassiek geta lenteerde acteurs". Vrij vertaald: De Compagnie van de XXe Eeuw, zelfs al deftig met een be schermheer in de persoon van Hugo Claus, vertoont een restau ratieve tendens naar het grote sterren-toneel. Ellen Vogel, Charlotte Kohier, Loudi Nijhoff, Albert van Dalsum, Lo van Hensbergen - in het stuk worden deze en andere grote namen al' genoemd, want Dimitri Frenkel Frank heeft in zijn bewerking van Diderots tekst de voorbeel den aangepast en naar de Neder landse situatie verplaatst. De ongeveer een uur durende voorstelling toont een aantrekke lijke. intellectualistische twee spraak in een onvermijdelijk ons-kent-ons sfeertje. Jéróme Reehuis vertolkt met hier en daar een extra toneelmatige dic tie de rol van de gesprekspart ner, die het standpunt van Dide rot verwoordt. Zijn personage laat Reehuis langzaam maar ze ker onsympathieker en cliché matiger worden; dat geeft het ge heel iets van relativerende zelf spot. Hidde Maas dient zich als aangever voornamelijk te beper ken tot het stellen van vragen, en laat intussen enkele staaltjes van tekstloos spel zien. Prominente vertegenwoordi gers van de Amsterdamse 'beau monde', onder wie Hafry Mu lisch en Adriaan van Dis, kwa men gisteravond de verrichtin gen van het gezelschap bekijken Uit de wereld van het zogenaam de regisseurstoneel daarentegen waren opvallend weinig perso nen aanwezig - maar dat kan toe val zijn. In elk geval zegt zo'n vi sitekaartje nog niet alles, en geeft hoogstens een bepaalde richting in de repertoirekeuze en metho dische aanpak aan. Voorlopig maar gewoon afwachten, wat de groep gaat doen WIJNAND ZEILSTRA Voorjaarsconcert van het studenten- muziekgezelschap 'Semfrre Crescen do' orkestdirigent Bastiaan Blom hert. koordirigent Piet Hulsbos, mmv Suze van Grootel, sopraan; Pieter Korteknie, bas-bariton; Mi- rella Overbeek, hobo en Arjan Hage- man, piano, gehoord 6 mei in de foyerzaal van de Stadsgehoorzaal. Met een selectie uit de 'Cantate Campanae' van Wim Franken opende het studentenmuziekge zelschap 'Sempre Crescendo' met koordirigent Piet Hulsbos het voorjaarsconcert, waarbij het koorlid Arjan Hageman zich een virtuoze pianist toonde. Een con cert overigens metfc hoogte- en dieptepunten. Om met de hoogtepunten te beginnen spoed ik me naar het slot: de vierde symphonie opus 120 van R. Schumann, waar het orkest op zijn best voor de dag kwam. Een hechte eenheid, vol vuur gedirigeerd door Bastiaan Blomhert. De violen hadden hier een homogene en sterke klank, slechts weinig door onzuiverhe den ontsierd. Ook de blazers kwamen uitstekend tot hun recht in scherzo en finale. Helaas lieten de celli het eigenlijk, wan neer ze niet opgingen in een gro ter klankgeheel, de hele avond afweten. De contrabassist Hans Vreeken, klein van gestalte maar groot in zijn optreden, onder steunend of richting gevend aan de celli, speelde intens en geïn spireerd, en was de man die veel voor de rechterflank betekende. Waren de sopranen in de 'Can tate Campanae', een werk vol welluidende verrassingen, nog niet echt op dreef, met name bij de inzet van 'de Cambray la gent', spoedig werd duidelijk dat ze zuiver en met een zeker ge mak het hoge register hanteer den. Het onverwacht snelle be gin van 'Lux aeterna luceat eis' in het Requiem van Fauré werd met een prachtig aangehouden c, goed gedoseerd opgevoerd van dubbel piano naar piano. Tóch was het subtiel en zacht zingen voor dit koor een groot pro bleem: ik heb nauwelijks drie voudig of dubbel piano gehoord hoewel ze vele malen in deze mis staan genoteerd. Zeer verdien stelijk vertolkte Pieter Korteknie de baritonsolo 'Libera me, Domi ne' waarin zijn stem tekort werd gedaan door onzuivere cellobe- geleiding. Een verrukkelijk intermezzo vormde het hoboconcert van Al- binoni (1671-1750) waarin de strijkers in het eerste allegro een stralende boventoon voerden en waarin het orkestlid Mirella Overbeek debuteerde als solo hoboïste. Het eerste allegro en het adagio speelde zij evenwich tig, muzikaal en redelijk zelfver zekerd; dat was niet altijd even makkelijk in het meeslepende adagio, wat mijns inziens door de eerste violen te snel werd ge speeld, waardoor de ostinato-fi- guratie een wat gejaagde indruk achterliet en de hobo niet opti maal kon uitzingen in de lang aangehouden begintoon. Sem pre crescat, floreat'. LIDY VAN DER SPEK door Wim Henk Bakker In de catalogus wordt uitvoerig ingegaan op de onderscheiden bor duursteken en het conserveren en restaureren van gewaden. Bordu ren was in principe een aangele genheid van mannen. Deze waren verenigd in een gilde met als heili ge St. Lucas. Een leerling mocht zich met een voudige achtergronden bezighou den, de gevorderde kreeg wat inge wikkeldere te doen en het werkelijk moeilijke werk werd ge daan door de meester. Moeilijk was vooral het borduren van de mense lijke figuren die voorkwamen op het ontwerp. Schilders De ontwerpen aelf waren dik wijls afkomstig van gevestigde schilders. Duidelijk is dit te zien aan kledingstukken afkomstig uit Alkmaar en Hoorn, die beide dui delijk zijn beinvloed door de Mees ter van Alkmaar (eerste helft zes tiende eeuw.) De overeenkomsten zijn vaak frappant en gelijk men la ter gravures maakte naar een be staand schilderij, zo borduurde men naar schilderijen, gebrand schilderde ramen of speciale ont werpen. De borduursels zijn dik wijls zeer groots opgezet, zodat men gemakkelijk hele taferelen, hele 'schilderijen' kon aanbrengen, die wat onderwerp betreft waren ontleend aan de bijbel of aan heili genlevens. Er is op de expositie ook een 'echt' schilderij te zien, namelijk de Gregoriusmis van de Meester van de H. Sippe, dat toont hoe de kle ding in de praktijk gedragen werd Verplicht Hoewel de expositie zonder cata logus te goed is - de beschrifting voldoet aan de hoogste eisen - is het bezit van dit boek voor ieder een die geïnteresseerd is in kerke lijke kunst zonder meer verplicht. Natuurlijk zijn er artikelen (van Saskia F.M. de Bodt) over de tech nische kant van de zaak, die vast goed zijn, maar dat wil ik liever niet beoordelen, aangezien ver schillen tussen de rijg-, splijt en la zuursteek geheel langs mij heen gaan. Verder zijn er artikelen van diverse wetenschappelijke mede werkers. waarvan dat van Casper Staal, lid van de staf van het mu seum speciaal genoemd dient te worden, omdat hij daarin duidelijk maakt het kleurengebruik in de li turgie lang niet zo vastlag als de meeste toch goed geinformeerde roomskatholieken vaak denken. Hij doet dat aan de hand van een beschouwing van het kleurgebruik in de Oudmunsterkerk te Utrecht. Daaruit blijkt overigens, dat men in het Sticht zeer eigenzinnig te werk ging. Maar dat weten we al langer. Tentoonstelling: Schilderen met gouddraad en zijde, kerkelij ke borduurkunst; Catharijnecon vent in Utrecht, tot en met 28 juni. Geopend: dinsdag tot en met vrij dag van 10.00 tot 17.00 uur, zater dag, zondag- feestdagen 11.00 tot 17.00 uur, maandag gesloten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23