'Leugen over de oorlog in Frankrijk gekoesterd' 'Meer politieke vrijheid Reportage Wantrouwen verdeelt christelijke gereformeerden PAGINA 2 MAANDAG 4 MEI 1987 Deelrepubliek Joegoslavië wil zich afscheiden LJUBLJANA De welvarende Joegoslavische deelrepubliek Slo venië probeert steeds meer afstand te nemen van de economische, so ciale en politieke crisis in de rest van het land en haar eigen weg te gaan. Een aantal vooraanstaande Sloveense intellectuelen heeft al openlijk gepleit voor een afsplit sing van de Joegoslavische federa tieve republiek. De meeste Slove- nen geloven echter niet dat dit ver standig zou zijn. door Dusan Stojanovic Slovenië is de welvarendste deel republiek van Joegoslavië en kent ook een relatief liberaal politiek klimaat. De afgelopen tien jaar zijn in Slovenië - in tegenstelling tot de rest van het land - geen grote poli tieke processen meer gevoerd, ter wijl de kritiek van grote groepen jongeren op de Sloveense rege- ringspolitiek wordt getolereerd. Tot nu toe hebben noch de kriti sche intellectuelen noch de alter natieve jongerenorganisaties in Slovenië openlijk gepleit voor de afschaf van het éénpartijstelsel in Joegoslavië, maar steeds meer kij ken zij naar Oostenrijk en Italië als voorbeelden van hoe het anders kan. Stem Trouwens, met de steeds luider wordende stem van groepen bui ten de Sloveense communistische partij en met haar hoge levenstan daard heeft Slovenië al veel weg van zijn West-Europese buurlan den. Terwijl de Joegoslavische fe deratie als geheel kampt met een inflatie van bijna 100 procent, een buitenlandse schuld van 19 miljard dollar en een werkloosheid van 17 procent, gaat het Slovenië goed. De werkloosheid is minimaal en de salarissen zijn niet slecht. Goe de woningen zijn in verhouding ge makkelijk te krijgen en de Slove nen hebben goede snelle wegen aangelegd naar de grensovergan gen naar Oostenrijk en Italië. Soortgelijke verbindingen met de Kroatische hoofdstad Zagreb of de rest van Joegoslavië ontbreken. Oostenrijkse en Italiaanse toeris ten komen dan ook jaarlijks in gro ten getale genieten van een goed kope vakantie in de Sloveense berggebieden. Rechten De Slovenen moeten de taal le ren van hun veertien miljoen Ser vische en Kroatische landgenoten, maar hun eigen taal wordt in de rest van Joegoslavië nauwelijks verstaan. De culturele, economi sche en taalkundige verschillen die Slovenië altijd van het minder ont wikkelde zuiden van het land heb ben onderscheiden, hebben de laatste tijd een voorlopig hoogte punt bereikt. Kritiek De Slovenen zijn niet de enigen in Joegoslavië die een grotere poli tieke vrijheid voorstaan. De roep om uit de federatie te stappen leid de echter tot scherpe kritiek van de autoriteiten. Ook andere deelrepu blieken hebben inmiddels hun kri tiek op dit pleidooi laten horen en een aantal Sloveense intellectuelen heeft het idee eveneens veroor deeld. Ernest Petric. professor geschie denis aan de Universiteit van Lju- blana, is een van hen. „Een wijzi ging van de bestaande grenzen in Europa is niet reëel", zei hij in een vraaggesprek. „Zo'n wijziging zou alleen mogelijk zijn in geval van een grote catastrofe, zoals een der de wereldoorlog." Ondanks de scherpe verbale ver oordeling van de artikelen in Nova Revija, toonden de leidende Slo veense politici hun tolerantie door discussies te voeren met de au teurs van de stukken en het blad geen publikatieverbod op te leg gen. Deze lankmoedige houding van de autoriteiten heeft ook geleid tot een groeiend aantal alternatieve jongerenorganisaties, die buiten de structuren van de communistische partij opereren. De verschillende jeugdbewegingen worden gecoör dineerd door Het Comité van de Socialistische Jongeren Organisa tie van de Universiteit van Ljublja na, dat een sterk onafhankelijk be leid voert. De 33-jarige socioloog Tomaz Mastnak, een van de leiders van de alternatieve Sloveense jongerenbe weging, vertelde dat de verschil lende groepen hun oorsprong vin den in de tweede helft van de jaren zeventig, toen de ontluikende punkbeweging naar westers model door de autoriteiten hardhandig werd onderdrukt. Luisteren In 1981 onstonden de eerste georganiseerde onafhankelijke mi lieu- en vredesgroepen. Daarna volgden de organisaties van paci fisten, feministen en homoseksue len. De Sloveense autoriteiten lij ken steeds meer bereid te luisteren naar de jongerenorganisaties, die een aanzienlijke steun onder de be volking hebben weten te Volgens Mastnak wees een vorig jaar door de overheid gehouden opnieonderzoek uit, dat 45 procent van de twee miljoen Slovenen de alternatieve organisaties- actief steunt, terwijl 75 procent sympa thiseert met hun acties. De afgelopen twee jaar heeft het studentencomité een sterke cam pagne gevoerd voor de afschaffing van artikel 133 van de Joegoslavi sche strafwet, een vage clausule die bepaalt dat iemand tot maxi maal vijftien jaar gevangenisstraf kan worden veroordeeld wegens kritiek op de regering. Het comité heeft zich voorts in gezet voor een speciale behande ling van politieke gevangenen en strijd gevoerd voor de erkenning van het weigeren van de militaire dienstplicht op grond van gewe tensbezwaren. De Sloveense autoriteiten heb ben een aantal initiatieven van mi lieugroepen ondersteund en deze verdedigd tegen de aanvallen van uit de meer orthodoxe delen van Joegoslavië. Geld Onlangs durfden de jongerenor ganisaties in Ljubljana zelfs een aanval te lanceren op de jaarlijkse feestelijkheden ter gelegenheid van de veijaardag van Josip Broz Tito, de grondlegger van het huidi ge Joegoslavië. Tito, die in 1980 overleed, wordt in Joegoslavië nog steeds vereerd en openlijke kritiek op 'kameraad Tito' is dan ook een misdrijf. De jongeren trokken zich hier echter weining van aan. Zij verkondig den, dat in een tijd van steeds nij pender economische en sociale problemen het geld dat aan de her denkingsfeesten wordt uitgegeven beter besteed zou kunnen worden aan andere zaken. „Het wordt tijd die antieke ritue len over boord te zetten", aldus Mastnak. „Ons lot kan niet worden verbeterd door plichtplegingen aan Tito. Dat kan alleen door in dit land daadwerkelijk sociale en eco nomische veranderingen door te voeren." In februari publiceerde het Slo veense tijdschrift Nova Revija (Nieuwe Revue) een serie artikelen van de hand van vooraanstaande academici, waarin openlijk werd gesuggereerd dat de deelrepubliek gebruik zou moeten maken van de rechten die haar in de grondwet van 1974 zijn toegekend en uit de Joegoslavische federatie zou moe ten stappen. France Bucar, een belangrijk his toricus, schreef dat de Slovenen noch bij de oprichting van de Joe goslavische staat in 1918 noch bij de invoering van het communisti sche systeem in 1943 was ge vraagd of zij zich wel wilden aan sluiten". De mening van veel Slovenen vertolkend, schreef de schrijfster Alenka Goljevsek dat Slovenië in haar ontwikkeling wordt geremd doordat zij gedwongen wordt de minder welvarende deelrepublie ken van Joegoslavië te ondersteu nen. Ook zij beriep zich op het Advocaat Gestapo-officier Barbie aan vooravond proces in Lyon: PARIJS (Rtr/UPI) - Het proces tegen de oorlogsmisda diger Klaus Barbie, dat over anderhalve week in Lyon begint, zal Frankrijk eindelijk dwingen zijn dubbelzin nige positie tijdens de Tweede Wereldoorlog onder ogen te zien. Met name de collaboratie met de nazi's. Dit verklaarde Jacques Vergès, de omstreden advocaat van Barbie, afgelopen donderdag tijdens een ontmoe ting met de pers in Parijs. Boete Alle feiten die over deze periode verborgen zijn gehouden, zullen worden onthuld gedurende het proces, dat op 11 mei begint en naar verwachting zes tot acht we ken zal duren, zo onderstreepte de advocaat. Barbie, die in 1983 door Bolivia aan Frankrijk werd uitgeleverd, wordt beschuldigd van misda den tegen de mensheid in de tijd dat hij hoofd was van de Gestapo in Lyon van 1942 tot 1944. Hem wordt onder andere ten laste ge legd joden te hebben gedepor teerd naar concentratiekampen en joden en verzetsstrijders te hebben gemarteld en vermoord. Het ziet ernaar uit dat het pro ces veel stof zal doen opwaaien in Frankrijk, met name wanneer de dood van de verzetsleider Jean Moulin aan de orde zal ko men. Moulin overleed na zijn ar restatie en verhoor door Barbie. Hoewel Moulins dood niet in de aanklacht is opgenomen, zal Barbie aanvoeren dat de verzets leider niet is overleden als gevolg van mishandeling, maar dat hij zelfmoord heeft gepleegd na te hebben gehoord dat hij is verra den door tegenstanders binnen de Résistance, aldus Vergès. Leugen Volgens de advocaat van Bar bie koestert Frankrijk zich tot op de dag van vandaag in de officië le leugen over de oorlog. De Fransen blijven geloven dat de hele natie heeft gevochten om de Duitsers te verdrijven. Ondanks het feit dat de Vichy-regering die met de nazi's samenwerkte de goedkeuring had van het parle ment, en dat slechts zeer weinig Franse mannen en vrouwen zich bij de ondergrondse verzetsstrijd hebben aangesloten, zo zei de ad vocaat. Het proces, dat in Frankrijk waarschijnlijk het laatste grote proces tegen een oorlogsmisda diger is, zal het land eindelijk in staat stellen een heldere blik te werpen op zijn verleden en het bevrijden van het dogma van de officiële geschiedenis. "Het is tijd het theologische tijdperk achter te laten en het historische tijdperk in te gaan", aldus Ver gès. De advocaat is van plan het proces te gebruiken om uiting te geven aan zijn grieven over de gruweldaden die door de Fran sen zijn gepleegd tijdens hun laatste grote koloniale oorlog in Algerije, in het begin van de ja ren '60. Terwijl de Franse staat nazi-oorlogsmisdadigers zoals Barbie met terugwerkende kracht vervolgt volgens de wet van 1964 over misdaden tegen de mensheid, gaan degenen die ver antwoordelijk zijn voor de slachtoffers in Algerije vrijuit, De hoofdrolspelers in het proces tegen de oorlogsmisdadiger Klaus Barbie dat binnenkort in het Franse Lyon zal worden gevoerd. Van links naar rechts: officier van justitie Pierre Truche, Klaus Barbie en zijn verdediger Jacques Verges. <foto api Vergès en de Franse filmer Claude Bal kregen vorige week ieder een boete van 5.000 gulden wegens laster omdat zij hebben verklaard dat een van de promi nentste leiders van het Franse verzet, generaal Pierre de Bénou- ville, wist dat Moulin zou worden gearresteerd. De Bénouville zou echter volgens hen met Barbiex hebben afgesproken dat hij zou zwijgen. In ruil daarvoor zou de Gestapo zijn netwerk met rust la ten. De twee moeten bovendien on geveer 17.000 gulden betalen als schadevergoeding na uitspraken in een televisie-documentaire dat het echtpaar Lucie en Ray mond Aubrac, dat in Lyon in het verzet zat, Jean Moulin zou heb ben aangegeven bij de Gestapo. De documentaire, getiteld "De bittere waarheid", is in besloten kring vertoond en niet voor de tv uitgezonden. Een gedurende de Tweede Wereldoorlog genomen foto van Klaus Barbie in Gestapo-uniform. (foto api zich erop beroepend dat oorlogs misdaden volgens de Franse wet veijaard zijn. "De Fransen zijn zeer onbeschaamd. Zij lijken te geloven dat barbaarsheid in 1933 is ontstaan en in 1945 is verdwe nen", aldus Vergès. Pamfletten Een rechtbank in Lyon heeft de politie verzocht onderzoek te doen naar de herkomst van anti semitische pamfletten die advo caten van sommige partijen bij het proces - veelal joden en ver zetsleden - hebben gekregen. Daarin wordt het bestaan van de nazi-gaskamers ontkend. Het verzenden van dergelijke pam fletten betekent een schending van de wet tegen het aanzetten tot racistische gevoelens, aldus de politie. De anti-semitische teksten zijn getekend door de 'groep van middelbare scholen - Lyon-Nancy-Straatsburg' en stellen dat "er nooit een bevel is geweest tot het uitroeien van de joden". Volgens een opiniepeiling in de Franse pers is 72 procent van de bevolking voorstander van het proces, zelfs als dat betekent dat oude wonden worden hero pend - 44 procent is voor een ver oordeling tot levenslange gevan genisstraf en 28 procent voor de doodstraf. Franlu-ijk kent geen doodstraf meer. Slechts 51 pro cent is echter van plan de zaak nauwkeurig te volgen, terwijl dat percentage nog lager ligt (43 pro cent) voor mensen onder de 25 jaar. Van de duizend ondervraag den is 70 procent van mening dat het opsporen van oorlogsmisda digers moet worden voortgezet, terwijl 53 procent vindt dat Fran sen die hebben gecollaboreerd met de vijand meer schuld dra gen dan een Duitser die oorlogs- misdafden heeft gepleegd. Meer dan 60 procent zei van oordeel te zijn dat de Amerikanen in Viet nam misdaden tegen de mens heid hebben gepleegd en even veel dat de Fransen dergelijke misdaden op hun geweten heb ben tijdens de Algerijnse onaf hankelijkheidsoorlog. Onderling wantrouwen en ver dachtmaking blijven de knel punten in het bestaan van de Christelijke Gereformeerde Ker ken. Dat bleek zaterdag in Amersfoort op een ambtsdra gersconferentie. Als medicijn voor deze kwalen werden aange reikt: openheid, elkaar aanvaar den, stoppen met onderlinge irri tatie en beproeving en - niet het minst - een schriftuurlijk-con fessionele prediking, die gericht is op de eeuwigheid en de twee slag van 'zonde en genade' laat horen. Deze recepten kwamen van twee inleiders, ds. K. Boersma uit Rotterdam en ds. J. Weste rink uit Urk. Zij spraken over 'Hoe nu verder?' Vorig jaar is in Den Haag de christelijke gereformeerde syno de gehouden. Daar werd in deze kerk met spanning naar uitgeke ken, gezien de vele interne pro blemen - onder andere op ethisch en liturgisch gebied - waarover de synode zich moest buigen. Na afloop zei de voorzit ter van de synode, ds. J. H. Vele- ma uit Nunspeet, dat het de bes te synode sinds jaren was ge weest. Men was erin geslaagd el kaar, ondanks alle onderscheid, vast te houden. Het bestuur van de ambtsdra gersconferentie, onder voorzit terschap van D. Koole uit Den Haag, koos het thema 'Hoe nu verder' omdat de problemen al lerminst zijn opgelost. "Er is on der ons op menig punt gelijkge richtheid en verbondenheid, maar ook miskenning en uitslui ting", zei Koole in zijn openings woord. "Er wordt onder ons van uit verschillende geestelijke denkwerelden geleefd, die voor elkaar ontoegankelijk lijken". De 'ziekte van het kerkelijk le ven' is, volgens hem, het gebrek aan echt beleven van het red dend handelen van God in Jezus Christus. "Veel kerkelijke bij eenkomsten blijven steken in procedurele kwesties of theoreti sche beschouwingen. Een sfeer van viering, aanbidding, verwon dering en gezamenlijke veroot moediging wordt maar zelden aangetroffen". Samenraapsel Ds. Boersma noemde in zijn toespraak de Christelijke Gere formeerde Kerken (nu ongeveer 76.000 leden) een 'wonderlijk sa menraapsel'. Vanouds is men verdraagzaam jegens elkaar en wars van dogmatische rechtlij nigheid. Maar het onderlinge vertrouwen, zoals dat vroeger aanwezig was, is geschaad. Dat komt door de toenemende in vloed van de theologie op het kerkelijk leven en de grotere openheid naar buiten en naar binnen. "Men heeft elkaar binnen de kerken op een afschuwelijke ma nier in vakjes ingedeeld. De par tijdige afvaardiging naar kerke lijke vergaderingen, de toene mende vervreemding van elkaar, de onenigheid over ethische za ken, de liturgische verschillen en de kwalijke selectie van predi kanten die in bepaalde kerkdien sten wel of niet mogen voorgaan, doen de rest. Dat is de doodsteek voor de kerk". Boersma sugge reerde, dat zijn kerk 'een her vormde kerk in het klein' is ge worden. Wat betreft de samenwerking met de Nederlands Gereformeer de Kerken (een afsplitsing uit de jaren 60 van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt) adviseerde Boersma een 'pas op de plaats' om de gemeenten die daartegen bezwaren hebben de tijd te ge ven aan die samenwerking te wennen. Collega Westerink uit Urk sprak van een 'patstelling' na de synode van vorig jaar. Volgens hem negeren verscheidene ge meenten bepaalde synodebeslui ten door, te zeggen dat zij daar niet Waren vertegenwoordigd. "Het gereformeerde karakter van de kerken staat op het spel". Westerink suggereerde dat steeds meer kerkdiensten lijken op 'een stukje geestelijk amuse ment' en "een gezellig onderons je, waarin bepaalde gemeentele den een rol spelen". Naar zijn oordeel voltrekt zich in zijn kerk een scheiding. "Er is niet alleen verschil in vormgeving van ge loof en eredienst. Wij bedoélen ook iets anders". Drankbestrijding Zaterdag is in Apeldoorn de Christelijke Beweging voor Drankbestrijding opgericht. Het is de bedoeling dat de Nationale Christen-Geheelonthouders-Ver eniging en de Gereformeerde Vereniging voor Drankbestrij ding daarin tot fusie komen. De baptistenpredikant H. Ploeger, voorzitter van de eerst genoemde, zei, dat de nieuwe vereniging op zichzelf is aange wezen. "De politiek, de vakbe weging en de kerken laten het af weten". Vroeger was de vakbe weging anti-alchol. "Maar nu is dat anders. De vakbeweging ziet in de drinkgewoonte niet langer een gevaar voor de welstand van haar leden". Ook de kerken staan afzijdig. "Men vindt ons streven sympathiek, maar ook excen triek. Veel kerkleden vinden een goed belegde boterham in de produktie en verkoop van alco holica". Voorzitter N. Scheps van de nieuwe vereniging betoogde, dat men zich niet moet laten mislei den door het beleid van de over heid ten aanzien van alcoholmis bruik. "Niet de matigheid zal uit eindelijk bestrijding van de drinkgewoonte zijn, maar radica le onthouding. Wie alleen matig heid betracht, dweilt met de kraan open". In het propageren daarvan kon Scheps niet anders zien dan 'krokodillentranen'. Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Papendrecht K. van Meijeren Ooltgensplaat, te Sommelsdijk A. de Lange Wekerom, te Scher- penzeel (Geld.) B. J. van de Kamp Bleiswijk; aangenomen naar Ruinen A. Forrer Emmen, naar Doetinchem J. W. T. Cohen Stuart Vreeswijk (deelgemeente 'Dijkveld'), naar Nederhemert K. Veldman Staphorst; bedankt voor Birdaard (Fr.) J. Maasland Elim (Dr.). Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: aangenomen naar Delft M. van Veelen Dokkum. Christelijke Gereformeerde Kerken: aangenomen naar Urk (Maranathakerk) C. Bos Alder- grove (Canada, Free Reformed- Church); bedankt voor Hamilton (Canada, Free Reformed Church) P. den Butter Middelharnis. Gereformeerde Gemeenten: beroepen te Tholen A. Bac Bode graven; bedankt voor Boskoop en voor Hoofddorp J. J. van Ec- keveld Zeist, voor Middelharnis J. C. Weststrate 's Gravenpolder. Boekje. In een brochure be steedt de werkgroep voor litur gie 'Heeswijk' aandacht aan het thema 'De communie bii een dienst van woord en gebed'. Woord- en gebedsdiensten ko men steeds meer voor, soms om dat er geen priester is, soms om dat men deze diensten als vol waardige vieringen beschouwt met eigen mogelijkheden. Dit boekje is een poging om de vraag of in zo'n dienst de communie kan worden uitgereikt inhoude lijk en praktisch te beantwoor den. Er worden ook beginselen geformuleerd voor een goed om gaan met vieringen waarin de communie wordt uitgereikt. Bij een model voor die vieringen ge ven de samenstellers uitleg en commentaar. Het boekje (28 bladzijden, f9) is een uitgave van de Abdij van Berne, Abdijstraat 53, 5473 AC Heeswjjk-Dinther, 04139-1394. llOliillll Het huidige Kroatië ma—m Grenzen van het onaf' hankelijke Kroatië ROEMENIË

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2