Aida in Luxor: adembenemend schouwspel Gust: zinvol lokatieproject Schakers kunnen heel boeiend zijn Ondanks klungelige techniek en falende organisatie Zangeres Dalida dood aangetroffen Perosi- herdenking perfect MAANDAG 4 MEI 1987 PAGINA 23 LUXOR - De spectaculaire opvoering van de opera Ai- da in het 200 jaar oude tem pelcomplex van Luxor in Opper-Egypte is zonder ge welddadige incidenten verlopen. Het was een spektakel om nooit te ver geten, zij het, dat de uit voering zelf nogal wat kri tiek ontmoette. door Hans Lutz Het publiek werd evenals de hoge genodigden (aanzienlijk minder dan verwacht: slechts mevrouw Moebarak was er, ko ningin Sophia van Spanje, prinses Caroline van Monaco, de premier van Egypte, leden van de regering) vergast op een langdurige openingsceremo nie, waarin door verscheidene sprekers nog eens werd verteld hoe belangrijk dit evenement wel niet is voor het cultureel toerisme naar Egypte en waar in men werd verwelkomd door alle goden en farao's van Egyp te. Helaas bleek de geluidsin stallatie niet te werken, waar door de toespraken geheel aan de aandacht ontsnapten. Het bleek slechts een klein voor beeld van de volstrekt chaotische manier waarop de Egyptenaren dit evenement organiseren. Vooral het vervoersprobleem is gigantisch. Het Nederlands/Belgische gezel schap waartoe ik behoorde, heeft zaterdag een halve dag in onzeker heid verkeerd of de première zelfs maar bijgewoond kon worden. De Egyptische autoriteiten bleken - ondanks de voorbereidingstijd van twee jaar - toch nog zo overvallen te zijn door bij voorbeeld het ver voersprobleem, dat eerder ge maakte regelingen iedere geldig heid hadden verloren. Urenlange onderhandelingen leidden er ten slotte toe, dat in de loop van de dag alsnog een vliegtuig kon worden gecharterd. Tot verbijstering van het honderd man tellende gezel schap bleek het een oud Egyptisch militair transportvliegtuig te zijn, een viermotorig bakbeest, zonder stoelen. In feite een reusachtige vliegende vrachtwagen met can- vasbekleding. Woede Velen van het gezelschap, die soms tot vijfduizend gulden had den betaald voor een 'luxe-reis' sta ken hun woede niet onder stoelen of banken. Pas toen in het vliegtuig flessen whisky rondgingen en na aankomst in een bloedheet Luxor bleek dat een van de vliegtuigen van Egypt Air wegens mankemen ten was uitgevallen, stilde het on genoegen. Het vooruitzicht op een spectaculaire Aida vergoedde ten slotte veel. Maar voor degenen die niet het geluk hadden op de voorste tien rijen te zitten, werd ook deze uit voering een teleurstelling. Een ge brekkige geluidsinstallatie, die er toe leidde dat er tussen het geluid Voor het eerst werd de Aida in december 1871 opgevoerd. De tweede - Egyptische - uitvoering heeft gisteravond plaatsgehad voor deze tempel van Amun in Luxor. Rechts de tempel en links de tribune waar ruim 3500 personen kunnen zitten. anp PARIJS (AP) - De zangeres en ac trice Dalida is zondag op 54-jarige leeftijd in haar woning in Parijs overleden. Dalida werd als Yol'ande Gigliot- ti in Egypte geboren uit Italiaanse ouders. De zangeres, die sinds 1954 in Frankrijk woonde en werkte, pleegde zelfmoord met een overdo sis slaapmiddelen. Over de hele wereld zijn van haar meer dan 85. miljoen platen verkocht. Zij werd bekend door de liedjes 'Bambino', jjGigi l'Amoroso' en 'Paroles...Paro les'. Dalida was ook een verdienste lijk actrice en speelde mee in een groot aantal films. In 1986 had zij Zangeres Dalida Musea in Leiden dit weekeinde goed bezocht LEIDEN - Het museumweekeinde 1987 is een groot succes geworden. Dat meldde gistermiddag de stich ting Museum Jaarkaart gevestigd aan de Groenhazengracht in Lei den. 'Honderdduizenden meer dan normaal hebben dit weekeinde een museum in Nederland bezocht', al dus de verheugde woordvoerder van de stichting. Ook in Leiden is het museum- weekeinde een succes geworden. Zowel museum De Lakenhal als het Rijksmuseum voor Oudheden .zijn zeer tevreden over de hoeveel heid bezoekers. De Lakenhal kreeg, ongeveer 1350 bezoekers te ver werken. Normaal zijn dat er niet meer dat 150. Bijna een vertienvou diging. Ook het museum voor Oud heden meldde dat er sprake was van een enorme toename. Meer dan 2000 mensen gingen naar dit museum aan het Rapenburg. 'In een gewoon weekeinde krijgt het museum rond de 400 bezoekers', aldus de woordvoerder van het museum voor Oudheden. 'Met na me zondag is het een echte gezins dag geweest. Er waren ook specia le activiteiten voor kinderen geor ganiseerd zoals een schattenjacht. De bezoekers bleven hierdoor veel langer in het museum'. Het museumweekeinde, waarin ruim 400 musea in den lande gratis hun deuren voor het publiek ope nen, is bedoeld om het museumbe- zoek te bevorden. Voorts probeert de stichting dat publiek warm te maken voor de museumjaarkaart. Beide doeleinden kwamen de laat ste jaren uit de verf. Het museum- bezoek vertoonde een stijgende lijn en het aantal jaarkaarten steeg van 180.000 in 1985 naar 260.000 vo rig jaar. Dit jaar hoopt de stichting minstens 300.000 jaarkaarten,aan de man te kunnen brengen. SINATRA - De Amerikaanse zan ger Frank Sinatra is zeer kwaad op Zweden omdat hij bij een toernee door dat land in juni te maken krijgt met een belasting van 30 pro cent op de toegangsprijzen voor zijn concerten. De maatregel is ingesteld omdat Sinatra in 1981 in Zuid-Afrika con certen heeft gegeven en zijn naam voorkomt op een zwarte lijst van de VN. De zanger heeft de Zweed se regering verzocht de strafhef- fing in te trekken, maar hij kreeg nul op het rekest omdat Zweden liet weten strikt de hand te willen houden aan de bestrijding van de apartheid in Zuid-Afrika. uit de luidsprekers en dat van de natuurlijke stemmen bijna een hal ve seconde verschil zat, maakte dat de stemmen op de tweede helft van de tribune ternauwernood te horen waren. Pas als men helemaal bene den zat, desnoods op een steen naast het orkest kon men genieten van een schitterende Placido Do mingo, die zelfs in deze gigantische ruimte nog nuances weet aan te brengen, van Maria Chiara, die een wat eenvormige, maar toch heel mooie Aida zong en van een impo sante Franco d'Artegna als de fa rao. Fiorenza Cossotto als Amneris viel ronduit tegen: ze gaf na het tweede bedrijf de strijd tegen een niet bestaande akoestiek, de voort durend door paardehoeven, voor bijsnellende figuranten, huppelen de danseressen opgewaaide stof wolken op en bleef bij iedere hoge re toon tegen die toon aanzingen. Voeg dit bij een traag tempo - diri gent Donato Renzetti moest wel: de afstanden, die solisten, legers, krijgsgevangenen, priesters en danseressen moesten afleggen wa ren ongekend - en men kan zich voorstellen, dat de Aida in een beetje operagebouw aanzienlijk klinkt. Schitterend Bleef natuurlijk het spektakel: tegen de imposante pilonen van het tempelcomplex van Luxor zag deze Aida er schitterend uit. Voor al de belichting deed daar alle recht aan: het moment waarop de tientallen sfinxen langs de allee in roze en wit licht werden gedom peld en de triomfmars zich in be weging zette, vergeet men zijn le ven niet, evenmin als de bazuinbla zers op het dak van de pilonen, het priesterkoor tegen de achtergrond van de obelisk en nog veel meer dan dit soort indrukwekkende mo menten. Maar bijna even boeiend als het opera-spektakel was het publiek zelf: de smokings, de gouden en zilveren galakostuums, de avond robes hebben niet alleen modeko ning Karl Lagerfeld (die ook aan wezig was) genoegen bezorgd. De vervreemdende tegenstelling tus sen al deze glitter en de primitieve omstandigheden waaronder de lo kale bevolking probeerde nog een slaatje te slaan uit dit evenement (met versierde koetsjes, gipsen sca- rabees, onvervalste portretten van Verdi op papyrus en nog veel meer kitsch) was zo groot, dat ik me steeds meer moeite moest getroos ten om te beseffen dat het allemaal toch echt was. Ondertussen is fi- Mazwelli in onderhande ling getreden met de Egyptische regering om de belasting op de toe gangsprijzen omlaag te krijgen: hij zit nog met zo'n twintigduizend on verkochte kaarten. Wonder Terwijl dit verhaal wordt ge schreven, zit ik in de Club Mediter- ranee langs de oevers van de Nijl in Luxor. De zon brandt, het zwem bad is verlokkelijk. Vakantie bijna; ware het niet, dat we zondagmor gen te negen uur al in Cairo had den moeten arriveren en dat nie mand enig inzicht kan verschaffen over het tijdstip van werkelijke te rugkeer. Het wordt vermoedelijk een nachtvlucht naar Cairo om daar na een paar uur slaap door te vliegen naar Amsterdam. Reislei der Jack Spetter is inmiddels vol ledig uitgeteld: het volslagen ge brek aan organisatietalent van de Egyptenaren is hem teveel gewor den. De meesten van ons hebben inmiddels de gelatenheid van het onvermijdelijke over zich gekre gen: we zien wel en ondertussen maken we er het beste van. En dat lukt best. Tenminste... de telefoon lijnen vanuit Luxor naar het bui tenland blijken geblokkeerd; voor onbepaalde tijd, aldus een vriende lijke mededeling. Dat u dit artikel leest, is dus een klein wonder. regie/ lokatie: Rik van Uffelen (te vens ventaling), Ernst Boreel, Johan Simons en Paul Koek. Gezien op 2 mei in een kassencomplex te Hoofd dorp. Aldaar nog tot en met 30 mei, behalve zo7ma. te zien. Speciale aan vangstijd: 21.15 uur. Centraal tel. nr.: 075-310231. HOOFDDORP - Nog niet zo lang geleden scoorden theatrale loka- tieprojecten in progressieve kringen bijzonder goed: je mocht overal theater maken - behalve in de schouwburgen, want dat waren bolwerken van elitair, conventioneel, burgerlijk enz. vermaak. Die episode van enkele waardevolle voorstellingen en heel veel flauwekul hebben we nu wel zo'n beetje gehad. Wie nu kiest voor een lokatieproject, zal dat moeten rechtvaardigen; niet met theoretische zeurverhalen maar door en in de voorstelling zelf. Dat is de grote verdienste van theatergroep Hollandia, die voor de produktie 'Gust' van Herbert Achternbusch een zin volle, in theatraal opzicht expres sieve lokatie heeft gevonden. Het levensverhaal van Gust, een oude boer, is hier gesitueerd in een kassencomplex. Door de combinatie van theaterconven ties met de mogelijkheden van de reële tuinderij-situatie ont staat de juiste kontekst voor deze monoloog: realistisch, bijna zelfs naturalistisch en tegelijk ook heel kunstmatig. Het is alsof we de hoofdpersoon daadwerkelijk in zijn dagelijkse omgeving kun nen ontmoeten. Aan de andere kant echter zitten we op een hoogst merkwaardige wijze te genover elkaar: in een hoekje zit ten de toeschouwers comforta bel op een bijeengeraapt stelletje fauteuils ten overstaan van het uitgestrekte kassencomplex. Dat past perfect bij de struc tuur van de tekst. Gust vertelt het publiek zijn levensverhaal in realistisch overkomende flarden. Soms verbetert hij zelfs zijn dia lect-uitdrukkingen ten behoeve van de luisteraars. Voor het oor spronkelijk Beierse dialect heeft de vertaler overigens behendig een eigen variant gevonden. Een enkele keer loopt Gust wat te murmelen. We kunnen dan slechts enkele woorden opvan gen; maar dat is eigenlijk al vol doende. Rik van Uffelen speelt deze rol dan ook vanuit een vak kundig zich-inleven-in-het-per- sonage. Het spreekt voor zijn ac teerprestatie met veel gevoel voor detail, dat hij anderhalf uur Rik van Uffelen als oude imker Gust in de gelijknamige voorstelling :an Theatergroep Hollandia in een kassencomplex in Hoofddorp. lang de aandacht van het publiek weet vast te houden. Terwijl Gust vertelt, ligt Lies, zijn tweede vrouw, op sterven. We horen haar bijna voortdurend steunen en kreunen, en zien haar regelmatig uit bed vallen, zonder dat Gust daaraan ook maar enige aandacht besteedt. Pas tegen het einde geeft hij iets van tederheid bloot. Op dit niveau is het stuk aanzienlijk minder realistisch van opzet. Het acteren past zich daarbij aan. Als Gust bijvoor beeld zijn doodzieke vrouw weer hardhandig op het bed smijt, vraag je je soms af, of hier de ver houdingen binnen het spel niet zoek zijn. Al lijkt deze kille, kei harde en vervreemdende bena dering in overeenstemming met de bedoeling van de schrijver. Lies wordt overigens gespeeld door een man - waarschijnlijk heeft men dat overgenomen uit de Duitse enscènering in de regie van de auteur zelf. Als Lies uiteindelijk sterft, zegt Gust: "Nu moet ik gaan, an ders krijg ik afscheidspijnen. Ik heb altijd gedacht, ik word nooit 18 jaar, heeft dat lang geduurd voor ik 18 jaar geworden ben, o mij, dat ging traag. En nu ben ik ineens 87". Even schoolmeeste ren: in de Duitse tekst staat niet 87 maar 83 - vanwaar deze intri gerende verandering? WIJNAND ZEILSTRA Echec' van Wanda Reisel door Lan taren Produktie. Regie: Wanda Rei sel. Spelers: Carla Mulder en Daniël Nieman. Film: Titia Ex. Gezien in het LAK-theater op zaterdag 2 mei. Er moeten nieuwe stukken ko men van jonge Nederlandse to neelschrijvers! Al jarenlang kan deze noodkreet in kringen van toneelminnaars worden verno- Afgelopen zaterdagavond was er zo'n nieuw stuk te zien in het Laktheater. Titel: Echec. De schrijfster ervan, Wanda Reisel, had haar talent al gedemon streerd met enkele goed geschre ven verhalen. Alle reden tot nieuwsgierigheid dus. Het was in het Laktheater echter akelig leeg. Anderhalve man en een paardekop in de zaal. Een aan fluiting zoiets. Wordt Leiden dan toch bevolkt door cultuurbarba ren, zoals Kneppelhout een eeuw geleden schreef? Of was er iets mis met de publiciteit? Wie zal het zeggen. In 'Echec' gaat het om de twee schaakgenieën Lux en Ritz, een man en een vrouw, die in een kasteel bij elkaar zijn gekomen. Tien jaar geleden hadden ze be sloten niet meer tegen elkaar te spelen omdat al hun partijen ein digden in remise. Anderen kon den ze met gemak verslaan, el kaar niet. Waar lag dat aan? Stond liefde een overwinning in de weg? Kon daarom de beslis sende klap niet worden uitge deeld? Misschien. Niet dat zij het zover hadden laten komen. Een schaker toont zijn emoties niet. Zijn koele, analytische geest gaat voorbij aan een gevoel als ver liefdheid. Dat is te aards, te vul gair. De geest, daar gaat het om. Het andere is bijzaak. Dat wil zeggen: als men achter het schaakbord zit. Tien jaar later blijkt dat een mens het aardse wel kan willen loslaten, maar dat dat aardse hém niet loslaat. De twee scha kers bekijken elkaar aanvanke lijk nog wel 'met dat beetje ver achting' schakers eigen, maar van harte gaat het niet meer. Ze hebben het gevoel dat ze elkaar door het schaakspel zijn misgelo pen. De desillusies die ze in die tien jaar hebben ervaren, drijven hen in eikaars armen. Óm zich daartegen te verzetten voegt de man de vrouw toe dat hij haar veracht, maar uit de intonatie waarmee hij dat zegt heeft die mededeling meer het karakter van een liefdesverklaring dan van een hatelijkheid. Het wordt door de vrouw ook niet echt ge hoord. De twee voormalige grootmeesters lopen om elkaar heen als tijgers in een kooi, tij gers die niet weten of zij met el kaar moeten gaan 'vechten' of rustig tegen elkaar aan moeten gaan liggen. Het leven heeft hen schaakmat gezet. 'Echec' is een stuk vol ontroe rende momenten. Een zo'n mo ment is de scene waarin de twee schakers elkaar omhelzen. Daar bij moet de man, die kleiner is dan de vrouw, op zijn tenen gaan staan. Die man wordt gespeeld door Daniël Nieman, die de cyni sche, maar tegelijkertijd ook zeer hulpeloze, Lux zeer knap weet neer te zetten. Carla Mulder, die de schaakster speelt, is een per fecte tegenspeelster in dit kleine koningsdrama. Een huivering gaat door je heen als zij op een gegeven moment haar emoties de vrije teugel laat. De bewegin gen van de spelers, hun rolvast heid in dit moeilijke stuk - het is in één woord af. Bovendien - en dat mag ook wel eens gezegd - zijn het acteurs naar wie het fijn is om te kijken. Tijdens 'Echec' worden er filmfragmenten geprojecteerd. De spelers kijken daar naar, maar ook het publiek, dat door deze truc de 'werkelijkheid' van de schakers wordt binnengetrok ken. Als de film stopt en de twee acteurs doorgaan met hun spel, denk je: de filmvoorstelling, de illusie, hebben we nu gehad, te rug naar de realiteit. Dit soort vondsten alsmede de verrassen de, af en toe zeer humoristische dialogen, maken van 'Echec' een boeiend stuk. CEES VAN HOORE Perosi-herdenking door Schola Can torum Herenzangkoor St. Caecilia m.m.v. de Koninklijke Zangvereni ging 'Rotte's Mannenkoor'. LEIDEN - In hechte king met de Koninklijke Zang vereniging 'Rotte's Mannenkoor' en solisten herdacht Schola Can torum Herenzangkoor St. Caeci lia van de Hartebrugkerk op stijl volle wijze de componist Perosi. Dom Lorenzo Perosi, de man die ruim een eeuw geleden in het Italiaanse Tortona werd geboren en later dirigent werd van de Six tijnse Kapel in Rome, Stond be kend als een componist met een grote lyrische bewogenheid. Zijn werken missen de gecompli ceerdheid van de moderne mens geheel, maar zijn door z'n spon taniteit daarom des te verrassen der. Hij riskeerde daarmee in zijn tijd het verwijt van: naief, ge makzuchtig en banaal. In onze dagen wordt hij geprezen om z'n inteligent en solide gecon strueerde werken en als de grote vernieuwer van de oratoriummu- ziek, waarbij vakmusici zullen opmerken dat de verering van de maestro voor het werk van Verdi alswel Wagner onmiskenbaar is. Het is in dit milieu dat Lorenzo Perosi zijn hoogste productivi teit heeft geleverd: behalve 30 missen, meer dan 200 vocale werken. In de Hartebrugkerk opende huisorganist Jan Schmitz de her denking met een devoot bijna mystiek gespeeld orgelkoraal van Bach, al kwam zijn typisch Latijns georiënteerd talent toch pas werkelijk tot grote hoogte in het uiterst fraai getoonzette 'Ele gie' van zijn Belgische leraar en componist Flor Peeters. Waarna unisomo en a la capella het He renzangkoor St. Caecilia op over tuigende wijze de fakkel over nam met een uiterst vloeiend en dynamisch gezongen Grego riaans Requiem. Terwijl het 'Rot te's Mannenkoor' met ongeken de schoonheid zijn klankkleur tentoonstelde in het spektaculair gezongen 'Popule Meus' van G.P. Da Palestrina en de intiem en warm verwerkte 'Pie Jesu' van N. Verhoeff. Parels van koor literatuur. Het Nederlandstalige 'Lied van de 18 doden' van Jos I Vranken daarentegen - hoewel I woord voor woord verstaanbaar I gezongen - bleek muzikaal ge- I zien duidelijk minder interes- sant. Klapstuk van dit geslaagde middagconcert was toch de per- fecte uitvoering van het integrale Requiem van Perosi uitgevoerd door beide mannenkoren, gelar deerd met het koloriet van ver schillende stemtypen: de geest drift der tenoren en rustige bari ton, afgewisseld met vloeiende tussenspelen van het orgel, die het stralend sluitstuk vormde van deze stijlvolle herdenking ANNEKE VAN VLIET Literatuur: A.B.M. Brans.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23