'Je probeert altijd beter te worden' 'Terug met andere sound' De Hoofdstadoperette en Der Bettelstudent Niet meer, niet minder POP Via herkansing in de finale Veelbelovend, maar vertild Nieuwe indeling zendtijd Instrument niet meer aanraken ZATERDAG 2 MEI 1987 KUNST PAGINA 37 David Bowie David Bowie - 'Never let me down' (EMI) 'Never let me down' is precies op tijd weer een goede plaat van ons aller David. Met zijn artistieke ontwikkeling ging het de laatste vijf jaren bergafwaarts, gaf hij tij dens zijn persconferentie in ons land, vorige maand, zelf ook min of meer toe. Ie kameleon. Met zijn toenmalige imago van de geslaagde zaken man boorde hij een nieuw pu bliek aan; dat wel. Een publiek echter dat bij beluistering van platen als 'Low' en 'Heroes' hard zou wegrennen. Nog beroerder was de 'To- night'-elpee. Enge galmzang, gladde arrangementen, om zeep gebrachte Iggy Pop-songs, gelik te deuntjes en teksten over niets. bijdrage: Wim Koevoet, Ariejan Korteweg laat hem maar lekker films ma ken, het is leuk geweest, was het credo. Geestelijk heeft dat hem niet lekker gezeten. NLMD is dan ook zijn herstelplaat, niet meer, niet minder. Elf songs staan er op. De kwalificaties lopen uiteen van middelmatig tot zeer goed. In de laatste categorie horen ze ker Day in Day out, Time will crawl en Pop's Bang Bang thuis. Peter Frampton kwijt zich uitste kend van zijn gitaristische taak en Bowie's heeft ook met de in standhouding van zijn ritme-tan dem een goede beslissing geno men. Van de echte opwinding "van vroeger" is geen sprake. Misschien dat in de Kuip daar wel iets van terecht komt. Als ze maar geen 'waves' gaan maken. WK Wipers 'Follow Blind' (Enigma) Sommige platen hebben veel tijd nodig voordat ze je kunnen over tuigen. 'Land of the lost', de vori ge van de Wipers, was er zo een. Eerst leek het nergens naar; stuurloos gitaargeloei en gekwel de vocalen die zeer geposeerd klonken. Niet de moeite van het bespreken waard, was het oor deel. Toch raakten de Wipers niet uit het oog. De plaat bleef in de omgeving van de draaitafel hangen en belandde er met een zekere regelmaat ook op. 'Follow Blind' biedt een ge makkelijke gelegenheid tot reha bilitatie. De muziek erop is veel verder uitgewerkt, gevarieerder en geraffineerder geworden. Al les wat die voorganger zo ontoe gankelijk maakte - de ruige gi taar, de monotone composities, de eenzaamheid die uit de mu ziek spreekt - is hier in een veel mildere vorm aanwezig. De gi taarpartijen van Greg Sage zijn nu zelfs soms glashelder en de composities neigen veel sterker naar de pop. De oude Cure en Ji- mi Hendrix schieten bij het luis teren in gedachten. De gedreven heid en kracht van Sage zijn niet verdwenen, maar wel meer in ba nen geleid. Het zonnetje in huis zal hij nooit worden, maar de donkere wolken die hij zich hier laat samenpakken zijn prachtig. AK Joe Jackson "Will Power" (A M) Veelzijdigheid en e spelbaar beleid behoren tot Joe Jacksons grootste troeven. Er is weinig dat hij nog niet heeft ge daan. Jazz, rock, filmmuziek, 'la tins', het maakt allemaal geen moer uit. Met groot gemak be reikt hij hoge niveau's op al deze terreinen, daarbij voortdurend zijn eigen stempel nadrukkelijk achterlatend. Vandaar dat ik ook niet schrok toen ik hoorde dat Jacksons nieuwe plaat 'klassiek' getint zou zijn. Ook dat zou wel lukken. Jackson is zelf nog klassiek ge schoold ook. Er kon niets mis gaan Groot was mijn ontsteltenis dan ook toen ik voor het eerst kennisnam van het resultaat. Vijf stukken waarvan alleen het eer ste, 'No Passaran' vol knallende blazerssalvo's, prima is en de rest van mij zo mee mag met de vuil nisman. Langdradig, zeurderig en pretentieus zijn de composi ties, uitgevoerd door wel vijftig muzikanten onder wie Jacksons eigen gitarist en drummer. Gal mende koorknaapjes, minuten lange klankenreeksen zonder duidelijke ontwikkelingen en spanningsloze probeerseltjes to nen aan dat Lange Joe uit vorm is. Hij heeft alles zelf geschreven maar wat de uitvoering betreft moeten we het doen met het zich als een overbelaste slak vóórsle pende 'Nocturne'. Jackson heeft vermoedelijk knikkebollend achter de piano gezeten. Nog altijd kan ik mijn oren niet geloven maar het is toch echt niet anders: Jackson, wat mij be treft een van de grootsten van de jaren tachtig, heeft zyn slechtste plaat tot nu toe gemaakt. Hij heeft zich duidelijk vertild aan dit project dat er op papier veel belovend uitzag maar op vinyl onthutsend slecht is. Een opmer king zou ik ook willen maken over de "Will Power-cd. Alles zou hier digitaal aan zijn maar het schijfje ruist als een tegen het oor gedrukt glas bij windkracht tien. Hoogst merkwaardig want als er iemand is die alle voordel len van dit nieuwe geluidsdra- gertje snel doorhad, was het Joe Jackson wel. Denk aan zyn vori ge plaat die exact de maximale speelduur van een cd had en klonk als een klok. WK Teach In tijdens het songfestivalsucces van 1975. De Hoofdstad Operette brengt 'Der Bettelstudent' in Den Haag (11 tot en met 14 mei). In de hoofdrollen zijn afwisselend te zien en te horen Germaine Com- pier, Albert Bonnema, Marga de Boer en Nico Schaap. Jacco van Renesse is steeds present. 'Der Bettelstudent' van Carl Mil- locker betekent de laatste regie van Alexander Pichler uit Wenen, die dit werk zo'n vijftien jaar heeft gedaan. Hij wordt opgevolgd door de Neder lander Dick Top, die volgend seizoen begint met 'Wienerblut'. HILVERSUM (GPD) - De om roepen hebben overeenkomst bereikt over de nieuwe inde ling van de televisieavonden in het komende televisieseizoen. Traditiegetrouw wisselen de omroepen ieder jaar van avond. Alleen de VPRO, de EO en Ver onica behouden hun vaste plek: de VPRO blijft op zon dag, de EO op donderdag en Veronica op woensdag gepro grammeerd staan. Vanaf 28 september heeft de NCRV haar vaste uitzendingen op zaterdag. De NCRV is niet van plan hiertegen protest aan te tekenen. De KRO deed dat vorig jaar wel, met het argu ment dat deze avond naar ver houding weinig kijkers ople vert en hoge programmakosten met zich meebrengt vanwege het specifieke familiekarakter van de avond. De NCRV noemt de haar toegewezen avond een uitdaging. 'We moeten nu een maal samen de lasten dragen en zullen er gepast op reageren met eigen amusement'. De VARA heeft volgens het nieuwe schema haar uitzendin gen op de zondag (was maan dag), de AVRO op maandag (was dinsdag) en de TROS op dinsdag (was vrijdag). De KRO wordt verlost van de zaterdag en verhuist naar vrijdag. De NOS blijft uitzenden op dins dag- en woensdagavond. Overigens geldt dit schema slechts tot 4 april volgend jaar. Op die datum gaat het derde te levisienet van start. Op Neder land 1 zijn dan de programma's te zien van KRO, NCRV en VA RA en op Nederland 2 van AVRO, TROS en Veronica. Het derde net wordt gevuld door de NOS en de kleine, niet-ledenge- bonde# zendgemachtigden als IKON, Humanistisch Verbond en Socutera. EO en VPRO wis selen om de twee jaar tussen het eerste en tweede net. Vanaf 4 april 1988 is op Ne derland 1 de KRO op maandag en vrijdag te zien, de NCRV op dinsdag en zaterdag en de VA RA op zondag en donderdag. De EO houdt de woensdag. Op Nederland 2 zendt de AVRO op maandag en donderdag uit, de TROS op dinsdag en vrijdag en Veronica op woensdag en za terdag. De VPRO blijft op zon dag uitzenden. Deze indeling staat in principe voor ten min ste twee jaar vast. AMSTERDAM-Sinds twee jaar kent de Hoofdstad Operette een voor Nederland vrij unieke situatie: deeltijdbanen voor solisten. In 'Der Graf von Luxemburg' kregen de eerste sopraanpartij en de tenorpartij een dubbele bezetting en in 'Der Bettelstudent' kwam daar de bas-baritonpartij bij. Volgend seizoen, wanneer 'Wienerblut' van Johann Strauss jr op het programma staat, worden ook de soubrette en de buffo in dit systeem opgenomen. De eerste sopraanpartij is in alle drie de operettes synoniem aan Marga de Boer en Germaine Compier. Afwisselend zingen en spelen zij deze vrouwelijke hoofdrol, ieder 75 van de 150 voorstellingen. door Frans P.J. Doeleman „Zes keer per week een voorstel ling zingen", zegt Marga de Boer (39), die al vijftien jaar bij de Hoofdstad Operette werkzaam is. „Natuurlijk kan dat, want ik heb het jaren gedaan, maar je moet er zó gezond voor zijn. Als je maar iets krijgt, is dat een afschuwelijke gebeurtenis. Dus we hebben hier alleen maar baat bij. Er zijn wel ar tiesten die het eigenlijk verschrik kelijk vinden dat er ook nog ande ren zijn die zingen, acteren of in films spelen, maar dat vind ik van elke realiteit gespeend. Waarom zou je het een ander niet gunnen?". Geen naijver dus, zoals bij de he le oude garde misschien nog wel eens voorkwam: de angst om ziek te worden, omdat de doublure (in valler) mogelijk beter voor de dag zou kunnen komen. Germaine Compier (29), die na het koor toch ook alweer zo'n vijf jaar grotere rol len zingt, heeft niets tegen gezonde rivaliteit: „Je probeert altijd beter te worden, dat is een normaal ver schijnsel, maar niet ten koste van een ander". „We maken elkaar mee tijdens de repetities", vertelt Marga, „We hebben één regisseur, Alexander Pichler van de Opera in Wenen, en wat hij tegen Germaine zegt, zegt hij ook tegen mij. Maar ik heb van begin af aan tegen de directie ge zegd, dat ingecalculeerd moet wor den dat we twee totaal verschillen de mensen en stemmen zijn. We lij ken helemaal niet op elkaar, dus kan je van ons niet hetzelfde ver wachten". „Je maakt toch iets per soonlijks van zo'n rol", vult Ger maine aan en Marga beaamt: „Je brengt jezelf mee, de één z'n tem perament is dat van de ander niet". „Je probeert elk jaar wel wat an ders te doen met een rol, hoewel dat in de operette behoorlijk moei lijk is, want je bent meestal een adellijke juffrouw. Maar je drukt toch een stempel op zo'n partij. Dat doet Germaine, dat doe ik en dat doet de tenor. Met schmink en pruiken kan je alles van een ge zicht maken, maar daar verander je je van binnen niet mee', zegt Mar ga. Terugkerend naar de voordelen van de deeltijdbaan vervolgt ze: „Je stem is natuurlijk altijd kwets baar. Zo'n twaalf jaar geleden de den we ook 'Der Bettelstudent' en een keer 22 dagen achter elkaar. De rol van Laure loopt echt van de meest dramatische zang naar colo ratuur en lyrisch en trekt een be hoorlijke wissel op je kunnen. Ik kan mij nog herinneren dat ik de dertiende voorstelling geen zin had en als ik daar nu aan denk, krijg ik nog het schaamrood op mijn ka ken. Hoewel het publiek het ver schil niet kent - dat weet niet hoe je gisteren was - kan je dan voor je gevoel niet geven watje zou willen. En daar bestaat dit vak toch uit: je geven". Germaine voelt dat helemaal aan: „Als je moe bent of zo, dan gaat dat op je strot zitten. Als je dan staat te zingen, je probeert er het beste van te maken, maar het komt er gewoon niet uit, dan kan dat best frustrerend zijn". Marga heeft ook ervaren: „Je bent wel eens moe, maar dan kom je op en zie je die stralende gezichten. Je publiek is zo belangrijk, want als de mensen fijn reageren, ga je je gewoon beter voelen". „Dan geef je 110 procent", erkent Germaine. Dankbaar merkt Marga op: „We zijn ontzettend verwend door het publiek, dat houdt van ons en laat dat merken. We hebben een gemid delde zaalbezetting van 95 pro cent". „We komen nu ook in Duits land", meldt Germaine met gepas te trots, „Het mekka van de operet te. We zijn er heel leuk ontvangen en de kranten schreven dat ze niet wisten dat een gezelschap in Ne derland ook operette kon maken". Marga. staat er nog van te kijken: „Ik vond het verbazingwekkend, want ik had eigenlijk verwacht dat het water naar de zee dragen zou zijn". Hebben beide sopranen er ooit aan gedacht om hun loopbaan in dat land voort te zetten? Marga heeft dat inderdaad wel eens over wogen, maai-: „Als je echt beroemd wil worden, in die zin dat de hele wereld weet wie je bent, dan ben je een heel ander mens, dan heb je geen hond en geen kat en leef je alleen voor jezelf en voor je carriè- Behalve Jacco van Renesse - maar die dankt zijn bekendheid aan vroegere tv-optredens - kun nen de solisten van de Hoofdstad Operette nu niet direct tot de be kende Nederlanders worden gere kend. „We werken eigenlijk vrij anoniem", concludeert Marga, „Wij komen werkelijk door heel Nederland, maar als je ziet hoeveel mensen j<=> kennen, dan is dat be trekkelijk weinig". „Wij werken uit naam van de Hoofdstad Operette'-', zegt Germaine met enig idealisme. En zonder ook maar een spoortje verwijt relativeert Marga: „Ger maine Compier en Marga de Boer, ja, die zingen. Je hebt al geluk als ze dat weten. En wie zijn we dan verder eigenlijk?" Germaine Compier ging op haar dertiende naar een amateurvereni ging in haar geboorteplaats Pur- merend en na twee jaar deed zij al kleine hoofdrolletjes. „Ik zong echt voor mijn plezier en ben zangles gaan nemen. Het trok mij zo aan, dat ik na een aantal jaren reageerde op een advertentie van de Hoofd stad Operette voor jonge zangers en werd aangenomen". Via het koor en kleine rolletjes klom zij op naar haar huidige status van solis te. Marga de Boer werd geboren in het Oostduitse Glothe en begon op haar achttiende haar zangstudie bij een leraar in Utrecht, terwijl zij de theoretische vakken volgde bij een musicoloog in De Meern. „In eer ste instantie om staatsexamen te doen, maar ik was nogal obstinaat in die periode, dus dat belang viel voor mij weg. Op mijn 24ste ben ik gaan voorzingen bij. de Hoofdstad Operette. Zingen is'voor mij der mate belangrijk, dat het mij niet veel uitmaakt waar ik zing en wat ik zing. Zingen is primair en thea ter vind ik ook verschrikkelijk be langrijk. „Het bewegen op het toneel is misschien voor mannen wat moei lijker", vervolgt Marga, „Dat is niet seksistisch bedoeld, maar wij leren van kind af aan ons showen en dat breng je mee. Wij voelen ons thuis op het toneel. Mensen zeggen wel eens van oh, wat eng, maar ik zou het veel enger vinden om ergens een blad met koffie binnen te bren gen". Kostuums De vergelijking van de operette met een muzikale kasteelroman roept geen boze reacties op. „Wat is daar op tegen?,, vraagt Marga en Germaine zegt: „Het publiek vindt het heerlijk, is echt een avond uit". „Kijk maar eens hoeveel mensen de Bouquet-reeks lezen", trekt Marga de vergelijking door, „En 'Let's Dance', zijn eerste plaat voor EMI, mag dan zijn grootste commerciële succes tot dan toe zijn geweest, veel van zijn oer- fans haakten - terecht - massaal af. Burgerlijke discostampers, dat pikten ze niet van de muzika- (fotoANF) Vii ui Bowie was 'not done' anymore. Afgeschreven, uitgeblust. Mate riële schade ondervond de blon de god hier nauwelijks van. Zijn met vorige platen opgebouwde krediet reikte tot voorbij de hori zon. Het was gewoon afgelopen, Teach In knokt voor nieuwe erkenning ENSCHEDE (GPD) - De groep Teach In wordt anno 1987 nog steeds geassocieerd met het songfestivalsuc ces van 22 maart 1975. De Twentse groep werd toen winnaar van het grote internationale liedjes festijn in Zweden. Ook nu weer wordt een Twentse zangeres door Nederland afgevaardigd. Drummer Rudy Nij- huis van Teach In wenst zijn streekgenote Marcha veel succes in Brussel en hoopt dat het haar beter gaat dan zijn groep, die de afgelopen jaren veel turbulentie heeft gekend. „We knokken nu weer hard voor erken- .ning en komen ijzersterk terug". Rudy Nijhuis vertelt over de achterliggende jaren. „In 1975 kregen we wereldwijd succes met het win nende liedje 'Ding-a-dong'. Daarna wilde het niet meer lukken. En in 1976 besloot zangeres Getty Cas- pers de groep te verlaten en een solocarrière te starten. Een paar maanden heeft de groep stilgelegen en daar- jia vonden we twee nieuwe zangeressen". Marianne Wolsink en Betty Vermeulen zorgden voor nieuwe Successen van de Twentse groep. Hoewel de groep weer hoog scoorde met hits als 'Upside Down', 'Dear John' en 'Greenpeace', bleven de problemen niet uit. Zangeres Marianne Wolsink kreeg in 1979 een aandoening aan haar stembanden. „Op een gegeven moment konden we niet meer optre den. Toen had niemand de moed meer om weer een nieuwe zangeres te zoeken en zijn we uiteindelijk maar gestopt. Ieder ging zijn eigen weg. Toch bleek een aantal van ons niet zonder de bühne te kunnen en daarom is nu besloten weer een groep te formeren. Marianne kan gelukkig weer zingen en naast haar heb ben we nu als zangeres Mariëtte Helms", zo vertelt drummer Nijhuis. De groep is nu een paar maanden bezig met het pro duceren van een nieuwe elpee. „We hebben bewust gekozen voor een heel andere richting. De muziek wordt ruiger en ruwer. Het lieve, zoete Teach In-ge luid van vroeger zit er niet meer in. Eigenlijk vinden we dit allemaal veel leuker. We hebben echt een eigen stijl gevonden en zijn bereid ervoor te vechten. De plaat zal waarschijnlijk eerst in Duitsland worden uit gebracht, maar we hopen daarna ook op succes in Ne derland. Als voorbereiding daarop treden we nu in de weekeinden in het land op. We merken dat de nieuwe sound goed aanslaat. Het publiek toont zich verbaasd, maar wel prettig verrast". De nieuwe Teach In bestaat uit Rudy Nijhuis op drums, Hans Borkel bespeelt de piano, Marcel de Graaf is gitarist en Alwin Blokzijl is basgitarist en de dames Marianne Wolsink en Mariëtte Helms nemen samen met Gerrit Trip de vocale gedeelten voor hun rekening. Four One &Only's 'The end is searsing' (Noet Lach ten Records) Twintig jaar na de Bonzo Dog Doo Dah Band en tien jaar na Gruppo Sportivo is er dan nu Four One Only's, een Bredaas vijftal met veel last van humor. Na veertien nummers op hun eerste langspeelplaat zijn cabara- tesk, onzinnig en laten zich niks gelegen liggen aan wat voor Zeit geist dan ook. Muzikaal klinkt het naar minstens twintig jaar geleden. Beetje gestrooide gi taar, beetje rammelende drums, soms een ritmeboxje voor de ei- gentijdsigheid en zang die amper die naam verdient. Een beetje hedendaagse pro ducer bijt het montuur van a'n polaroid stuk als hij deze plaat hoort. Twee plaatkanten vol met schaamteloos gerommel. Dat bij vlagen nog echt leuk is ook. Zo als dat liedje over een man op een onbewoond eiland die zich elke dag scheert. En 'Ouestu', waarin het Frans'van de Shorts en BZN wordt geëvenaard. Trou wens, aan het Engels van deze band te horen, halen die luister- toetsen van tegenwoordig weinig uit. Als ze beloven een heel jaar geen instrument aan te raken, zie ik ze volgend jaar in de finale van het Leids Cabaretfestival staan. Der Bettelstu dent. Op de foto: Germaine Com pier en Albert Bonnema. (foto GPD) wat is er dan op tegen als iemand ongecompliceerd een avondje naar de operette gaat kijken? Wat we na een avond ingespannen zingen zelf niet zo erg leuk vinden, maar wel heel vaak horen: wat waren de kos tuums toch mooi! Want ze zijn in derdaad prachtig". Marga de Boer windt er geen doekjes om: „De uiterlijke kant is bij operette heel belangrijk. Het is een wereld van mooiigheid, zoals in de films van Sissi, met mooie kostuums en mooie mensen, meestal handelend over graven en gravinnen. Hoe romantischer je de operette brengt, hoe mooier de kostuums zijn, gekoppeld aan de meeslepende melodieën, dat is het interessante van operette. Ik denk dat als je een Vilja-Lied in spijker broek staat te zingen met een leuk spijkerjack erop, dat dat niet tot de verbeelding spreekt". Marga heeft één klacht: „Wat ik wel opvallend vind, is dat operette als kunstvorm of als amusements- vorm, dat maakt mij niks uit, vaak niet serieus wordt genomen. Toch zijn wij serieuze artiesten, die er stuk voor stuk heel hard voor werken. Maar mensen vragen vaak: en wat doe je voor je be roep?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 37